Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
einde mishandeling t. walking horse (hier je bewijs neeltje)
Moderator: moderatorteam
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: einde mishandeling t. walking horse (hier je bewijs neel
Ik begrijp niet hoe je dit kunt doen als je van je dier houdt. Geld verzoet hier wel heel veel blijkbaar.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Domme vraag misschien, maar worden "onze" toppaarden ( Totilas enz) ook zo hard
getraind?
Het gaat dan natuurlijk om een andere tak van sport maar ze komen niet zomaar zo ver.
Edit: zin toegevoegd.
getraind?
Het gaat dan natuurlijk om een andere tak van sport maar ze komen niet zomaar zo ver.
Laatst gewijzigd door marian* op 10 jan 2015 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

-
- Zeer actief
o dat geloof ik helemaal. maar dat is hetzelfde als een fikkie houden die op de kattenbak gaat omdat je het arme ding netjes en schoon wil houden. en dat fikkie heeft dan nog meer beweging in verhouding.Nanna schreef:Ik denk dat er best veel mensen zijn die gewoon van hun paard houden en er goed voor zijn hoor. Op hun manier dan want voor mij is het dag en nacht op stal houden van een paard, met af en toe een uurtje rondhobbelen in de bak, mishandeling. Dit geheel terzijde.Corneliana schreef:ik snap niet dat jullie zo verbaasd zijn.
paarden zijn grotendeels gebruiksvoorwerpen.
en met sporen, zweep en bit voelt een mens zich heel stoer dat ie zo'n dier in bedwang kan houden.
er zit weinig liefde in de sport hoor.
ken mensen die gewoon zonder bit en zweep rijden. teugel losjes om de hals en aanwijzing met de hand. dat is pas netjes met je dier omgaan. en het kan dus ook gewoon. maar kost veel meer tijd. en tijd is geld. zo simpel is dat.
ik wou toen ik jonger was graag paardrijden maar ben allang genezen. ik zeg niet dat alle vormen van de paardensport mishandeling zijn, dat gaat veel te ver maar veel liefde zit er ook niet in hoor.
Maar hoe hoger je in de paardensport komt hoe meer mishandeling je tegen zult komen. Want dan gaat geld een flink woordje meespreken. En eerzucht. En dat haalt meestal niet het beste in mensen naar boven.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
Er zijn ook mensen die hun paard grotendeels buiten houden en ook nog eens vaak buiten rijden dus zeker niet voor iedereen geldt het maar dat er heel veel mishandeling voorkomt in de paardenwereld is helaas een feit. En dat terwijl een paard al snel tevreden is en gebruikt word door de mens. Stank voor dank zullen we maar zeggen.Nanna schreef:Ik denk dat er best veel mensen zijn die gewoon van hun paard houden en er goed voor zijn hoor. Op hun manier dan want voor mij is het dag en nacht op stal houden van een paard, met af en toe een uurtje rondhobbelen in de bak, mishandeling. Dit geheel terzijde.Corneliana schreef:ik snap niet dat jullie zo verbaasd zijn.
paarden zijn grotendeels gebruiksvoorwerpen.
en met sporen, zweep en bit voelt een mens zich heel stoer dat ie zo'n dier in bedwang kan houden.
er zit weinig liefde in de sport hoor.
ken mensen die gewoon zonder bit en zweep rijden. teugel losjes om de hals en aanwijzing met de hand. dat is pas netjes met je dier omgaan. en het kan dus ook gewoon. maar kost veel meer tijd. en tijd is geld. zo simpel is dat.
ik wou toen ik jonger was graag paardrijden maar ben allang genezen. ik zeg niet dat alle vormen van de paardensport mishandeling zijn, dat gaat veel te ver maar veel liefde zit er ook niet in hoor.
Maar hoe hoger je in de paardensport komt hoe meer mishandeling je tegen zult komen. Want dan gaat geld een flink woordje meespreken. En eerzucht. En dat haalt meestal niet het beste in mensen naar boven.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
De meeste sport paarden worden idd hard echter volgens de regels meestal getraind veel dingen zijn toe gestaanmarian* schreef:Domme vraag misschien, maar worden "onze" toppaarden ( Totilas enz) ook zo hard
getraind?

-
- Zeer actief
natuurlijk geldt dat niet voor iedereen.
dat lijkt me logisch.
dat lijkt me logisch.
- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Wat idioot, om ze zo opgebonden weg te zetten.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
In principe als een paard een mooi harshouding en rug houding heeft is dater voor de spieren van het paard i.c.m een goede houding van de ruiter.
Echter wordt het vaak bereikt doormidden van trainigs methodes waarbij er allerlei tuig aan gehangen word en het hoofd naar beneden getrokken wordt en dat soms ook i.c.m voetenwerk dit gaat vaal snel. Echter zijn er andere methodes waarmee je dit kunt bereiken met veel geduld.
Echter wordt het vaak bereikt doormidden van trainigs methodes waarbij er allerlei tuig aan gehangen word en het hoofd naar beneden getrokken wordt en dat soms ook i.c.m voetenwerk dit gaat vaal snel. Echter zijn er andere methodes waarmee je dit kunt bereiken met veel geduld.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
hier wordt ik ook misselijk van hoor!Nanna schreef:Zie ook weleens van die dressuurrijders met van die knollen met hun nek in de krul. Ziet er imho volslagen debiel uit maar goed, ik heb er verder geen verstand van. Zal best heel professioneel zijn.
In Zuid-Afrika is de rechterfoto gemaakt. Zo leren ze hackneypaarden hun nekspieren ontwikkelen. Zo mag ie dan een middag op stal staan. En met droge ogen hoor.

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Plaatje een zie je heel vaak ook bij top Ruiters.
En foto 2 is schandalig
En foto 2 is schandalig
- Crista
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Ik ken een soortgelijk filmpje en ga het dus maar niet bekijken.. Vind het ongelofelijk wat hier gebeurd.. Kan me niet voorstellen dat er zulke beulen bestaan, maar helaas is dit niet het enige
Ik denk zeker dat ook in de dressuursport 'trainingsmethoden' gebruikt worden die het daglicht niet kunnen verdragen. Ben toch blij dat ik mijn paardje een beter leven kan geven, maar wat zou ik deze dieren graag willen helpen...

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Maar dan ook ingesnoerd hè, met een band over hun neus.Nanna schreef:Ik stel voor dat ze zèlf eens een uurtje met hun neus op hun borst gedrukt gaan rondlopen. Kijken of het nog zo leuk is allemaal.toots schreef:Plaatje een zie je heel vaak ook bij top Ruiters.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Zulk gedrag tegenover een dier maakt me onpasselijk.
Even iets anders he, zoiets soort gelijks gebeurt ook in dit land...
Hoe denk je anders dat die tuigpaarden zo'n hoge knie actie hebben?
Hoe oud was ik, jaar of 19, toen liep ik stage bij een tuigpaarden stal, daar deden ze lood ringen onder de kogel en net boven de kroonrand, en dan een speciale hoef schoen en bij elke draf pas moest ik ter training een touw aantrekken zodat dat been telkens hoger op werd gegooid.
Was toen nog zo groen als gras en was mij van geen kwaad bewust.
Kijk, Divoza verkoopt die troep nog ook: http://www.divoza.com/collectie/paard/m ... ingen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jaren later besefte ik mij wat het nou eigenlijk had gedaan.
Hoe denk je anders dat die tuigpaarden zo'n hoge knie actie hebben?
Hoe oud was ik, jaar of 19, toen liep ik stage bij een tuigpaarden stal, daar deden ze lood ringen onder de kogel en net boven de kroonrand, en dan een speciale hoef schoen en bij elke draf pas moest ik ter training een touw aantrekken zodat dat been telkens hoger op werd gegooid.
Was toen nog zo groen als gras en was mij van geen kwaad bewust.
Kijk, Divoza verkoopt die troep nog ook: http://www.divoza.com/collectie/paard/m ... ingen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jaren later besefte ik mij wat het nou eigenlijk had gedaan.
- deugenietje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler en witte dwerg schnauzer
Grrr, kwam net een filmpje tegen dat men deze paarden in positieve zin gingen helpen. En raad eens, kan filmpje nergens meer vinden.
Ja. Nou heeft Totilas van zichzelf al een heel mooi voorbeengebruik maar kijk maar even naar de trainingsmethode Rollkur:marian* schreef:Domme vraag misschien, maar worden "onze" toppaarden ( Totilas enz) ook zo hard
getraind?

Coby van Baalen tijdens een clinic:

Kijk naar de knik die de hals maakt, zo'n 20 cm achter de oren.
Dit zijn de halswervels van een paard:

En dit gebeurt er mee tijdens een rollkur:

Ik ben de paardensport uitgestapt omdat er heel veel (verborgen) mishandeling plaats vindt. De meeste paarden staan 23 uur per dag op stal, worden eruit getrokken, mogen met geluk 5 minuten een rondje opwarmen voor ze in een krul getrokken worden met (met geluk alleen) een bit die langs hun tanden wordt getrokken. Wij noemen dat flossen of zagen. Soms, als het paard een manier heeft gevonden zich te verzetten tegen dat getrek, wordt er een slofteugel aan gehangen die het hoofd naar de benen kan trekken. Kijk, zo handig:

Overigens is dit absoluut niet vreemd in de paardensport. Ga je naar een wedstrijd kijken kom je zeker weten een aantal gevallen zoals in dit filmpje tegen. En niemand die er wat van zegt. Doe je dat wel krijg je vaak boze blikken van meer dan alleen de ruiter of een grote bek.
" onclick="window.open(this.href);return false;
En het paard mag weer naar de luxe stal waar het baasje 450 euro per maand betaalt. Zodat hij weer lekker met zijn luxe billetjes onder een solarium geparkeerd kan worden en wel een uurtje per dag in een paddock mag in zijn eentje

- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Even correctie Nikki, die valk is niet tijdens een clinic van CvB, maar tijdens het EK dressuur voor pony's geloof ik. En daarover is gezegd (gezegd he) dat de ruiter het zelf zo deed en dat CvB uitgelegd heeft dat dat fout is. Hele rel over geweest, gelukkig!
Niet alleen bij de TWH, maar ook bij tuigers, dressuurpaarden maar ook spring en renpaarden komt extreme mishandeling voor...
Niet alleen bij de TWH, maar ook bij tuigers, dressuurpaarden maar ook spring en renpaarden komt extreme mishandeling voor...
Dat klopt maar dat kun je alleen als je een écht ervaren ruiter bent. Dus eentje die voelt mét het paard. En heel veel kunnen dat niet of willen het veel te snel en dwingen het af.Tara schreef:Nou ben ik al lang geen paardenexpert meer, maar dat verzameld rijden is natuurlijk niet alleen maar voor het mooi.
Door verzameld te rijden, met de nek in de krul (nee, niet per se zó'n krul) wordt de rug door het paard anders, beter gebruikt. Er zit heus wel een idee achter.
De onmatigheid die er bij komt kijken is natuurlijk wel weer de menselijke aard.
Natuurlijk zit er een idee achter, daarom noemt men het dressuur. De wedstrijden zouden verreden moeten worden om souplesse van het paard te tonen, de gymnastiteit, de swüng, de lossigheid. Wat je nu in de ring ziet zijn vooral opgefokte paarden die bijgeprikt worden van achter en van voor zo tegengehouden dat de kin op de borst gedrukt wordt, de rug onder sterke spanning staat en de nekwervels strak gebogen zijn. Of geknikt eigenlijk. Intussen zie je die spanning uiten in het voorbeen (wat men mooi vindt) en gaat de achterhand vanzelf hupsen met een woest zwaaiende staart uit protest.
Maar kijk eens naar een filmpje van de paarden van de Spaanse Rijschool, daar is verzameling te zien met rust. En zo hoort het mijns inziens. En ja, ook daar hangt er een bit in, 2 zelfs. Daar ben ik ook niet tegen, wel vóór eerlijk gebruik. En dat zie ik daar toch veel vaker tijdens een kür dan bij die van een Adelinde Cornelissen.
Bedankt voor de correctie Merel! Ik had onthouden dat het een clinic was, de rel kan ik me nog herinneren.
Kijk, bij elke diersoort komt mishandeling voor. Maar het gekke in de paardenwereld is dat het blijkbaar heel normaal is.
En dan worden paarden ingeslapen waarbij de wervels al kapot gesleten zijn op hun 6e.
Laatst gewijzigd door Manu op 13 jan 2015 10:12, 2 keer totaal gewijzigd.
- TessaThomas
- Zeer actief
Op een EK vind ik het nog bizarder zelfs. Dan weet je dat de hele wereld meekijkt... En blijkbaar sta je er zo achter dat je dit durft te laten zien aan de wereld.
Het is idd te normaal, als je er niet aan meedoet vraagt men zich af waar je mee bezig bent.
Het is idd te normaal, als je er niet aan meedoet vraagt men zich af waar je mee bezig bent.
Zo, ik maak me duidelijk weer druk. Proces
Ik bedoel natuurlijk protest 
Juist. Bij de Olympische Spelen kwam de kür voorbij.
Na elk verreden kür werd er ingezoomd op het paard en dit in slowmotion afgespeeld. Openklappende lippen of zelfs tanden met een groot bit erin, een tong die probeert de druk wat van de lagen te kunnen halen. Waarom wordt dat uitgezonden?! Je zou je kapot schamen. Maar precies dat wordt ingezoomd en afgespeeld alsof het een prachtig gezicht zou moeten zijn.
Dressuur kan zo mooi zijn maar men krijgt er een verkeerd beeld van zo. Want als de top aan hun paarden zit te trekken en ze presteren alsnog, waarom zou je dan zelf niet ook wat mogen trekken? En dan wil je natuurlijk ook z.s.m. met twee bitten rijden zodat je met een pinkje hetzelfde effect zou hebben als met 2 vuisten. En zo vol mogelijk proppen die mond. Als hij dan protesteert door de mond te openen snoer je er tijdens het trainen gewoon nog een extra neusriem omheen.
Wat houd je toch van je dieren.

Juist. Bij de Olympische Spelen kwam de kür voorbij.
Na elk verreden kür werd er ingezoomd op het paard en dit in slowmotion afgespeeld. Openklappende lippen of zelfs tanden met een groot bit erin, een tong die probeert de druk wat van de lagen te kunnen halen. Waarom wordt dat uitgezonden?! Je zou je kapot schamen. Maar precies dat wordt ingezoomd en afgespeeld alsof het een prachtig gezicht zou moeten zijn.
Dressuur kan zo mooi zijn maar men krijgt er een verkeerd beeld van zo. Want als de top aan hun paarden zit te trekken en ze presteren alsnog, waarom zou je dan zelf niet ook wat mogen trekken? En dan wil je natuurlijk ook z.s.m. met twee bitten rijden zodat je met een pinkje hetzelfde effect zou hebben als met 2 vuisten. En zo vol mogelijk proppen die mond. Als hij dan protesteert door de mond te openen snoer je er tijdens het trainen gewoon nog een extra neusriem omheen.
Wat houd je toch van je dieren.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nou, ik weet niks van paarden dus ik zou alvast niet doorhebben dat staartzwaaien niet oke is.
Ik denk dat er veel mishandeling is waarvan mensen niet weten dat het mishandeling is.
Dat zie je in de kynologie ook, dat ze geen flauwe notie hebben en gewoon doen wat ze geleerd is zonder na te denken. Dan zie je een heel jonge handler naast een oudere, beide met hetzelfde ras, en de tiener doet dan braaf precies wat de oudere handler ook doet. Gewoon omdat ze niet nadenken.
En voor je het weet is het een gewoonte en normaal.
Bewustwording is dus waar het om gaat, zodat mensen zelf niet meer zo willen showen en trainen.
Ik denk dat er veel mishandeling is waarvan mensen niet weten dat het mishandeling is.
Dat zie je in de kynologie ook, dat ze geen flauwe notie hebben en gewoon doen wat ze geleerd is zonder na te denken. Dan zie je een heel jonge handler naast een oudere, beide met hetzelfde ras, en de tiener doet dan braaf precies wat de oudere handler ook doet. Gewoon omdat ze niet nadenken.
En voor je het weet is het een gewoonte en normaal.
Bewustwording is dus waar het om gaat, zodat mensen zelf niet meer zo willen showen en trainen.
Nouja zodra een paard zijn oren in de nek legt zodra je aan komt met het zadel, of als je opstapt en hij begint bijzonder te staken, of tijdens het bektrekken zijn rug bolt en er al bokkend vandoor gaat moet je je toch wel achter je oren gaan krabben dat het dier je misschien iets duidelijk probeert te maken. Maar nee dan is het een rotbok die "gebroken" moet worden zoals ze dat zo mooi noemen. Of hij eindigt op marktplaats, in de handel of in de frikandel.
- TessaThomas
- Zeer actief
Dat zeiden ze over die van mij dus ook. Sterker nog, bijna niemand snapte waarom ik stopte met rijden en hij afgekeurd werd voor de sport. Er wordt zo snel naar een rot karakter verwezen terwijl er dingen gevraagd worden die het paard niet (meer) kan. Het pijnlijke vind ik dat mensen ook gewoon niet zien wanneer een paard niet goed loopt of wat voor excuses ervoor gezocht worden.Manu schreef:Nouja zodra een paard zijn oren in de nek legt zodra je aan komt met het zadel, of als je opstapt en hij begint bijzonder te staken, of tijdens het bektrekken zijn rug bolt en er al bokkend vandoor gaat moet je je toch wel achter je oren gaan krabben dat het dier je misschien iets duidelijk probeert te maken. Maar nee dan is het een rotbok die "gebroken" moet worden zoals ze dat zo mooi noemen. Of hij eindigt op marktplaats, in de handel of in de frikandel.
Daar heb ik nog steeds diep respect voorTessaThomas schreef:Dat zeiden ze over die van mij dus ook. Sterker nog, bijna niemand snapte waarom ik stopte met rijden en hij afgekeurd werd voor de sport. Er wordt zo snel naar een rot karakter verwezen terwijl er dingen gevraagd worden die het paard niet (meer) kan. Het pijnlijke vind ik dat mensen ook gewoon niet zien wanneer een paard niet goed loopt of wat voor excuses ervoor gezocht worden.Manu schreef:Nouja zodra een paard zijn oren in de nek legt zodra je aan komt met het zadel, of als je opstapt en hij begint bijzonder te staken, of tijdens het bektrekken zijn rug bolt en er al bokkend vandoor gaat moet je je toch wel achter je oren gaan krabben dat het dier je misschien iets duidelijk probeert te maken. Maar nee dan is het een rotbok die "gebroken" moet worden zoals ze dat zo mooi noemen. Of hij eindigt op marktplaats, in de handel of in de frikandel.

Ik vind het ook zo'n prachtbeest.
- TessaThomas
- Zeer actief
Nee hoor, dan had ik eerder moeten stoppen.
Ook ik ben te lang doorgegaan en heb door het staken heen gereden. Wel in overleg met een DA en nooit gezegd dat hij geen zin had of een rotbeest was, maar ik heb het wel gedaan.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Nou kun je wel lekker lullen dat een gebogen nek zo goed is voor zijn ruggebruik maar volgens mij lul je dan ook alles goed . Heb nog nooit een paard uit zichzelf zo zien lopen.
Geeft een mooi plaatje hoor, maar goed.????????
Wat je zegt ben je zelfffff 

- TessaThomas
- Zeer actief
Doen ze wel hoor.bouvierpoedel schreef:Nou kun je wel lekker lullen dat een gebogen nek zo goed is voor zijn ruggebruik maar volgens mij lul je dan ook alles goed . Heb nog nooit een paard uit zichzelf zo zien lopen.

- TessaThomas
- Zeer actief
Ook die geeft na, alleen de krul is niet zo hoog. Zelfs als je de grootste verzameling vraagt als je er naast zou staan, doen de paarden zelf de hals zo hoog in de krul.Nanna schreef:Gelul. Ik heb nooit een cowboypaard zo achterlijk erbij zien lopen.TessaThomas schreef: Alleen gaan wij op die rug zitten en dan is het beter als de achterhand gebruikt wordt, de rug gebruikt en dan gaat automatisch de nek in de krul. Als je het goed doet.
het is gewoon omdat wij het willen, omdat het zo 'mooi' staat.
- TessaThomas
- Zeer actief
Je vergelijkt nu een ruiter die in een wedstrijdproef zit met één die aan het inrijden is voor die proef. Die 2e rijdt in de proef ook niet meer zo. (hoewel er idd veel zijn die ook in de proef nog veel te diep en achter de loodlijn rijden) Ook bij western komt er mishandeling voor, want dat 2e plaatje vind ik ook afschuwelijk, maar dat zegt niet dat bij western alles maar diervriendelijk is.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Ik gooi mijn rug ook hol omdat de pijn in mijn rug minder is en niet omdat het beter is ,gewoon omdat mijn rug naar de klote is en zware hernia heb.
Die nek trek je zo omdat je op dat moment zijn rug en onderstel onnatuurlijk gebruikt en de schade dan misschien iets minder word.
Waarom zijn sportpaarden dan eigenlik zo snel afgescheven en op net als sporters , omdat het allemaal zo natuurlijk is.?
Die nek trek je zo omdat je op dat moment zijn rug en onderstel onnatuurlijk gebruikt en de schade dan misschien iets minder word.
Waarom zijn sportpaarden dan eigenlik zo snel afgescheven en op net als sporters , omdat het allemaal zo natuurlijk is.?
Wat je zegt ben je zelfffff