Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik-waak-hier-bordje. Hoe denken jullie hierover?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Ik-waak-hier-bordje. Hoe denken jullie hierover?

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Eva_NJ schreef:Dag allemaal,

Ooit dacht ik er aan om een ik-waak-hier-bordje aan de poort te hangen met het gedacht om inbrekers af te schrikken en mensen die voorbij komen te waarschuwen, zodat deze laatste zich niet al te rot schrikken als Nouca komt aangestormd. Ik was van mening dat zo'n bordje dus opzich alleen voordelen kon hebben. Ondertussen denk ik hier wel anders over. Inbrekers laten zich tegenwoordig toch minder afschrikken door zo'n borden en door honden algemeen. Zo'n bordje kan dus inderdaad voor hen een waarschuwing zijn en hen juist helpen bij de voorbereidingen (pepperspray, vergif,...) of hondendieven letterlijk naar je hond leiden. Uiteraard zijn er ook nog inbrekers die wel worden afgeschrikt door een hond of zo'n bordje, maar toch...

Hoe staan jullie tegenover zo'n ik-waak-hier-bordje?
Waarom hebben jullie wel/geen bordje hangen?

Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Of je juridisch volledig ingedekt bent met zo'n bordje weet ik niet. De meningen daarover zijn te sterk verdeeld. Het zal preventief werken tegen gelegenheidsdieven en kwajongens.
Ik laat mijn honden niet meer langdurig buiten. Er wordt tegenwoordig met snelwerkend vergif gewerkt. Na ca 10 minuten hebben de inbrekers vrij spel.
Gedode Bouviers en Herders zijn ook al dood in huis aangetroffen terwijl de bewoners weg waren. Helaas lees je dat niet in de krant.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Ik heb een bordje met foto van Boomer en erbij; 'Schattig? Je bent niet de 1e die zich vergist'.
Met name toen hij jonger was, was hij niet zo op mensen gesteld en als ze m dan wilden aaien, hapte hij naar ze. Altijd naast, maar toch.
Onder negeren werd vreemd genoeg altijd verstaan 'vooral kletsen en aanhalen'.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Afbeelding

Deze hangt hier op de deur.
Afbeelding
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Ik weet niet of je in Belgie woont?Aan zien er bij je woonplaats land van frieten en chocolade staat :D
Maar in Belgie ben je het in zoverre verplicht dat als je een bordje hebt hangen en er staat hier waak ik dan is het de indringer zijn eigen schuld als hij gebeten word.Heb je het niet hangen dan ben jij in fout.
Grappige bordjes als break in make my day worden niet als serieus beschouwd.

De hond van mijn tante heeft eens iemand gebeten die plots achterom kwam waar wij lagen te zonnen.Ze had een bordje hangen Honden aan boord.Uiteindelijk is ze wel in haar gelijk gesteld,maar de rechtsgeldigheid van het bordje is flink in twijfel gesteld .
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Geloof dat je een wetsartikel op het bordje moet hebben staan.
Maar goed, ik ben en blijf van mening dat als je willens en wetens met slechte bedoelingen een terrein op komt of een huis binnen gaat dat het niet moet uitmaken of er honden binnen zijn of er nu een bordje hangt of niet. Als ik een slechte dag heb met of zonder honden in huis en ik wil dat wat van mij is of mijzelf beschermen dan ga ik ook niet aan de wet denken op die momenten. Als je geschonden eruit komt vind ik eigenlijk niet dat dat mijn probleem moet worden. Maar goed. Dat is weer een ander onderwerp.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Wetsartikel, ja.

Ik overweeg overigens wel een bordje in de voortuin dat uitsluitend poedels daar mogen schijten.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
sjef
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjef »

Twee bordjes voor en achter, je hoort het trio wel al, maar sommige mensen lijken wel doof en proberen toch het hek open te maken en dat is niet zo'n goed idee.
I'm just a common man
drive a common van
my dogs ain't got no pedigree
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik weet dat honden geen inbrekers mogen bijten volgens de wet. Toch denk ik dat het niet of nauwelijks problemen geeft als dat wel gebeurd een keertje. Als er braakschade is, het echt om inbrekers gaat en je hebt een bordje hangen dan denk ik dat heel weinig rechters in Nederland nog moeilijk gaan doen over je hond. Bewaking door honden gebeurd zelfs vanuit de overheid. Als je echter 3 rottweilers hebt lopen en iemand komt achterom zonder aantoonbare slechte bedoeling en die persoon wordt vervolgens totaal verminkt dan kan het wel eens een ander verhaal worden. Want in hoeverre is het abnormaal dat iemand ergens contact zoekt met de bewoners en is een poort zonder slot voldoende maatregel om 3 gevaarlijke honden onder controle te houden en het publiek te beschermen.

Volgens mij moet je het zoeken in verwijtbaar gedrag van de hondenbaasjes. Hier in Duitsland bv mag je geen rottweiler in je tuin houden zonder dat het hekwerk lijkt op kennelpanelen. Dus een hekje van kastanjehout met een poortje is niet voldoende.

Gaat het om inbraak en dus een geforceerd slot en duidelijk geen gevalletje " per ongeluk " dan wordt jou als eigenaar echt niks verweten verwacht ik.
Zolang een kind dat de voetbal in je tuin schopt er niet zomaar in kan lopen om vervolgens aangevallen te worden zijn ze tevreden.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb dat bordje eigenlijk alleen maar omdat ik niet wil dat mensen achterom komen. Bas zal er niks om geven. Die zegt hallo of doet de staart tussen de benen en kijkt op afstand. Zodra er een waaks hondje op bezoek is hier doet ze echter fanatiek mee.
Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Bij mij hangt er een bordje op het raam: Pas op! Bernersennen.
Om te waarschuwen. Wie denkt dat berners watjes zijn, die moet de gok dan maar wagen.
Gezien haar verleden kan ik er niet voor instaan dat ze niemand pakt. Mensen die fatsoenlijk aanbellen kan ik beschermen,
inbrekers niet.
Hoewel ik het waakse er inmiddels zover uit getraind heb dat ik vermoed dat ze zelfs inbrekers niet meer pakt. En leeftijd doet ook wat natuurlijk, ze nadert inmiddels de 10 :cheer:
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Wij hebben er wel één. Kan net het verschil zijn tussen wel/niet proberen, liever naar een huis zonder kans op waarschuwing van een hond.

Dat van dat wetsartikel wist ik niet... Al kan ik mij niet voorstellen dat Ayleen gaat bijten.
Labherders
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising blonde labrador-wolfsgrauwe herder

Ongelezen bericht door Labherders »

Ik wil eigenlijk wel een groot "pas op blaffende honden" bord aan het begin van de straat aan beide kanten (woon op een hoek) zodat de mensen niet van schrik van hun fiets vallen of wandelend een hartverzakking krijgen.

Blaffen kunnen ze als de beste, waken hebben ze nog nooit van gehoord.
Afbeelding
meetjewrc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Am staff
Pitbull
Fila brasileiro
Contacteer:

Ongelezen bericht door meetjewrc »

Rondom ons terrein vanwege de Fila.
Vooral bij de brievenbus en de poort.
Eva_NJ
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Een van-alles-watje en Cairn Terriër

Ongelezen bericht door Eva_NJ »

beatje schreef:Ik weet niet of je in Belgie woont?Aan zien er bij je woonplaats land van frieten en chocolade staat :D
Maar in Belgie ben je het in zoverre verplicht dat als je een bordje hebt hangen en er staat hier waak ik dan is het de indringer zijn eigen schuld als hij gebeten word.Heb je het niet hangen dan ben jij in fout.

De hond van mijn tante heeft eens iemand gebeten die plots achterom kwam waar wij lagen te zonnen.Ze had een bordje hangen Honden aan boord.Uiteindelijk is ze wel in haar gelijk gesteld,maar de rechtsgeldigheid van het bordje is flink in twijfel gesteld .
Dat heb je goed geraden! :cheer: Ik woon inderdaad in België.
Zo als jij het zegt heb ik het ook al gehoord en gelezen. Ondanks dat het je wettelijk niet echt beschermd kan het wel als een factor dienen die in je voordeel pleit bij de rechter. De inbreker was immers gewaarschuwd. Ik ga dit eens navragen bij een kennis die er hopelijk meer van kent.
Maar goed, ik ben en blijf van mening dat als je willens en wetens met slechte bedoelingen een terrein op komt of een huis binnen gaat dat het niet moet uitmaken of er honden binnen zijn of er nu een bordje hangt of niet. Als ik een slechte dag heb met of zonder honden in huis en ik wil dat wat van mij is of mijzelf beschermen dan ga ik ook niet aan de wet denken op die momenten. Als je geschonden eruit komt vind ik eigenlijk niet dat dat mijn probleem moet worden. Maar goed. Dat is weer een ander onderwerp.
In België zou het niet verplicht zijn om een wetsartikel op het bordje te hebben staan. Maar ook dit zal ik eens navragen.

Ik ben het met je eens dat het niet klopt dat die inbreker je nog kan aanklagen, zodat je nog zou moeten betalen voor de schade dat hij/zij. Hij/zij liep immers ergens waar deze helemaal niet moest en mocht zijn. In mijn ogen doet de hond dan eigenlijk waar die recht op heeft: zijn territorium beschermen. De wet staat een beetje op scheve schoenen.
Afbeelding
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Eva_NJ schreef:
beatje schreef:Ik weet niet of je in Belgie woont?Aan zien er bij je woonplaats land van frieten en chocolade staat :D

Dat heb je goed geraden! :cheer: Ik woon inderdaad in België.
Zo als jij het zegt heb ik het ook al gehoord en gelezen. Ondanks dat het je wettelijk niet echt beschermd kan het wel als een factor dienen die in je voordeel pleit bij de rechter. De inbreker was immers gewaarschuwd. Ik ga dit eens navragen bij een kennis die er hopelijk meer van kent.
In België zou het niet verplicht zijn om een wetsartikel op het bordje te hebben staan. Maar ook dit zal ik eens navragen.

Ik ben het met je eens dat het niet klopt dat die inbreker je nog kan aanklagen, zodat je nog zou moeten betalen voor de schade dat hij/zij. Hij/zij liep immers ergens waar deze helemaal niet moest en mocht zijn. In mijn ogen doet de hond dan eigenlijk waar die recht op heeft: zijn territorium beschermen. De wet staat een beetje op scheve schoenen.
In Belgie is het wetsartikel idd niet van toepassing.Wel moet je trouwens kunnen aantonen als je hond gebeten heeft, dat ze ingeënt zijn tegen rabiës,wat dan ook weer heel dubbel is omdat in vlaanderen rabiës niet verplicht is om te enten.

In Belgie ben je gewoon in overtreding als je ongevraagd andermans terrein betreed.Alleen moet je dus wel waarschuwing bordjes hangen dat betreden op eigen risico is of dat je hond bijt.Wij hebben ook nog een wei met paarden en daar gaan mensen ook wel eens ongevraagd op.Nu kan zo'n kudde best wel ineens op hol slaan doordat ze van iets schrikken en ze walsen dan gewoon over mensen heen.Dus om ons vrij te pleiten hangen er dus ook bordjes aan de wei.
In België ben je als eigenaar iets beter beschermd als in nederland.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Zo bordje had ik jaren geleden ook, dat vonden de kwajongens uit het flat wel leuk, die gingen constant aanbellen en op de muur bonken om de honden te laten blaffen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Mijn ouders hadden zo'n bordje halverwege de oprit hangen, ook toen ze tijdelijk geen hond hadden. Daar is het wel eens gebeurd dat er een auto de oprit op kwam, bij dat bordje stopte, en achteruit weer terug reed (was een lange oprit, dus het was niet iemand die even wilde draaien). Het helpt dus in ieder geval wel om sommige mensen weg te houden :-)
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Hier in Spanje zijn ze heel makkelijk, als je poort niet op slot zit mag iedereen naar binnen maar als je poort gesloten is en een inbreker komt binnen en je hond grijpt hem is het helaas pindakaas voor meneer de inbreker, zelfs als de inbreker zo toegetakeld wordt dat het een enkeltje ziekenhuis is, malen ze hier niet om.
Thomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Thomas »

Wij hadden deze meer omdat het hondje nog wel eens weg wou lopen.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

nee, niet omheind dus geen poort om het aan op te hangen.
De kennel is ook duidelijk te zien en de inhoud hoor je wel. Het stil alarm in huis is er ook nog :F:
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sulluna »

Ik heb zelf deze hangen.. Nu zal hij denk niet helpen, maar ik krijg regelmatig grappige opmerkingen van de postbodes hier :D

Afbeelding
StephanieR
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basenji

Ongelezen bericht door StephanieR »

Wij hebben deze binnenkort bij de voordeur in het raam staan, hij moet alleen nog opgestuurd worden. De tuin is verder met hekwerk en een sloot afgesloten dus daar is verder niks.

Afbeelding
Groetjes Stephanie
Mickey 14/08/2001-05/06/2013
Chucky 2003-31/12/2013
Leonberger1
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Leonberger1 »

Wij hebben voor en achter nog een bord van onze vorige hond hangen. Hier in de buurt willen er nog weleens glazenwassers ongevraagd de ramen komen lappen en dan geld ophalen. Helpt dus goed.
Er moet idd een bord met wetsartikel bij wil je jezelf indekken als je hond schade aanricht bij een inbreker.
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

StephanieR schreef:Wij hebben deze binnenkort bij de voordeur in het raam staan, hij moet alleen nog opgestuurd worden. De tuin is verder met hekwerk en een sloot afgesloten dus daar is verder niks.

Afbeelding
wat een leuk bordje, waar heb je die besteld? Ik zoek ook zo'n dergelijk bordje want ik hoef geen foto van mijn honden erop ...
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Ушанка
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Ушанка »

Hier staat nog een leuk waakbordje met eigen hond op het verlanglijstje. Ik krijg het alleen niet voor elkaar een foto te maken waar zijn tanden ontbloot zijn. Zo'n fluffy kopfoto hoeft er in ieder geval niet op, zou meer een lachertje zijn.

Niet dat het nou zo'n waker is, integendeel. Mochten er mensen inbreken dan helpt hij ze nog met inpakken ook.
...It's a husky thing, you wouldn't understand.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Hier geen bordje, de hond houdt zelf de wacht bij de oprijlaan:

Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Mijn vader had een bordje met een Dobermann. Hij haat honden maar hoopte dat het zou helpen tegen inbrekers, haha.
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Aan de voorkant heb ik zo'n bordje van de dierenzaak met een plaatje van een bull terrier.
Aan de achterkant hebben we een bedrijfspand/terrein en daar heb ik een semi-officieel bordje hangen met "verboden toegang, hier waakt de hond" met wetsartikel erbij.

Maar voordat inbrekers dat terrein bereiken moeten ze eerst langs de flink waakse labradorreuen van de achterburen die vaak loslopen. Niet dat ze wat doen hoor (ja, ze knuffelen je plat), maar als ze luid blaffend op je af komen rennen zijn ze toch behoorlijk indrukwekkend. We zitten aan een doodlopend pad en delen de opgang met de buren.

Ik heb niet de illusie dat dit daadwerkelijk professionele inbrekers tegenhoudt (daar hebben we een alarmsysteem voor), maar de gelegenheidsdief gaat wel een deurtje verder. Helaas heeft mijn bejaarde buurman dit al tweemaal ondervonden :ugh:
StephanieR
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basenji

Ongelezen bericht door StephanieR »

Ingrid48 schreef:
StephanieR schreef:Wij hebben deze binnenkort bij de voordeur in het raam staan, hij moet alleen nog opgestuurd worden. De tuin is verder met hekwerk en een sloot afgesloten dus daar is verder niks.

Afbeelding
wat een leuk bordje, waar heb je die besteld? Ik zoek ook zo'n dergelijk bordje want ik hoef geen foto van mijn honden erop ...
Via Facebook van Dogworld Graphics of via hun site aaj.sk
Als je ze een foto van je hond stuurt maken ze een tekening en dan kun je het overal op af laten drukken, o.a dus een waakbord maar ik heb bijv ook een autosticker besteld.
Groetjes Stephanie
Mickey 14/08/2001-05/06/2013
Chucky 2003-31/12/2013
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

oh wat leuk! Thanks voor het doorgeven :E:
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”