wow 9 stuks dat is veelnikaenjoy schreef:Onze Jack Russell is gisterenavond begonnen te bevallen. Helaas was ze pas volgende week zondag uitgerekend (vanaf de eerste dekking) dus bijna 8 dagen te vroeg.
We zaten gisteren op de bank, toen ze ineens begon te persen. (gelukkig waren we net thuis! Anders had de oppas er mee gezeten..)
Snel naar haar bak gebracht, die ze al snel compleet verbouwde. Uiteindelijk werd er 1 pupje geboren, volledig in de vliezen; 2 stuks, en heel erg dik/stug. Dus de vliezen gebroken en neusje uitgezogen en droog gewreven. Direct geconcludeerd dat het wel een echte inimini was. Maar hij leefde! Bij de moeder gelegd. Die heeft hem schoongelikt maar er kwam weinig actie om te gaan drinken.
Pupje aangelegd, kwam iets meer leven in. Toen kwam nummer 2, een look a like, ook een reutje, nóg kleiner!
Zelfde verhaal, dikke vliezen; snel kapot gemaakt en op weg geholpen. Mams beet steeds de navelstrengen door (kon er zo niet bij komen of ze had ze al) waarna de naveltjes heel erg bleven bloeden. Heel kort op de huid door gebeten.. Dat kunnen stelpen met mijn vingers, wat wel even duurde. Hierna volgde nummer 3, deze was helaas dood. Hij/zij stonk en was nog niet volgroeid. Nog 2 levenden hierna, wel weer het navelstreng probleem! Daarna weer een dode en toen nog een levende en weer een dode en als laatste een levende. Uiteindelijk kreeg ze dus 9 (!!) pups, waarvan 3 dood. De andere 6 lijken het goed te doen en hebben de nacht overleefd. Ik heb ze elk uur aangelegd en de teef iets gemolken en dat in de mondjes gedaan. Uit hun zelf gingen ze niet drinken.
De laatste pup kwam zonder nageboorte. We hebben met 2 man er bovenop gezeten, maar we konden maar niet goed zien of het nog gekomen is of niet. Ze was constant aan het likken en liet ons er niet goed bij. Daarbij had ze natuurlijk wel de ruimte nodig om de nageboorte te verwijderen uit haar zelf..
Ik heb haar zonet getemperatuurd: 38,5. Geen koorts dus. Maar voor mijn gevoel is ze nog niet leeg.
Zodra de pups willen drinken (er komt wat drinkdrang, yes!) gaat ze snel anders liggen. Ze hijgt iets (minimaal) maar is verder wel rustig. Zonet liet ze het wel toe, nadat ik 1 pup even goed aan had gelegd.
Ze heeft 1 maal eerder een nestje gehad, toen kreeg ze 2 pups, ongeveer 2 maal zo groot als dezen. (zelfde chihuahua vader)
Waarom zou ze zo vroeg zijn bevallen> Aantal? Of toch één die niet goed was? (stank)
En kan ik verder controleren of alles goed is, behalve temperaturen? En kan ik nog wat doen voor mams en de pups?
Volgens de veearts is het afwachten.....

heb je ook foto's van het grut en de ouders vroeg ik nieuwsgierig