Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Altijd positief

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Manu

Re: Altijd positief

Ongelezen bericht door Manu »

Hilde schreef:
Lilly Riderikes schreef:Ik vraag me gewoon af hoe je zonder negatief commando je honden kan afwennen om iets potentieel heel lekkers van iemand aan te pakken.
Ongeacht of het van jou, je huisgenoot of een ander komt.
Ten eerste de situatie voorkomen. Als dat niet lukt kun je gebruik maken van een hier, een onderbrekingssignaal (ik gebruik zelf 'prrrrr') of je kunt je honden zelfs nog iets aanleren als 'laat dat maar met rust en kom bij mij iets veel geweldigers halen'. Nou, easy as pie :wink:
Dus jij zegt "prrrr" i.p.v. "nee"? Voor de hond is dat dan toch hetzelfde?
Ik zeg "nee" en geef daar een vervolg aan, "kom maar" of "kijk eens hier" of wat ik ook wil op dat moment.
Jij doet eigenlijk precies hetzelfde alleen met een ander woordje. Maar een hond heeft natuurlijk geen idee, al zou je "stinkhond" zeggen, de betekenis is voor hem hetzelfde.
Dus "prrrr" is dan net zo goed een correctie als "nee". Toch?

Ik ben weer lekker helder :Q:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Lilly Riderikes schreef:Ik vraag me gewoon af hoe je zonder negatief commando je honden kan afwennen om iets potentieel heel lekkers van iemand aan te pakken.
Gewoon met "nee".
Dat is namelijk een commando, heel simpel.
Een commando om iets niet te doen. Dat is exact hetzelfde als een commando om iets wél te doen.
Een commando is domweg een manier om een handeling uit te voeren, of dat nou wel of niet iets doen is. Iets niet doen is ook een handeling.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Cleva schreef:
"prrr" gebruik je verder in het dagelijks leven niet. "nee" wel. Dat zal de logica wel zijn.
Wij zeggen alleen maar 'ja' tegen elkaar :I: :LOL:
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Wat Cleva zegt. En daarbij, prrrr is heel vrolijk terwijl ik nee niet goed vrolijk uit kan spreken. Door een prrrr hoor je geen frustratie of ergernis. Ik vind een lage nee dus iets anders dan een vrolijke prrrr.
Afbeelding
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Hilde schreef:Wat Cleva zegt. En daarbij, prrrr is heel vrolijk terwijl ik nee niet goed vrolijk uit kan spreken. Door een prrrr hoor je geen frustratie of ergernis. Ik vind een lage nee dus iets anders dan een vrolijke prrrr.
Ik ging hardop prrrr-en.
Maar oké, inderdaad, dat is lastig met een zware toon uit te spreken inderdaad.

Wat Cleva zegt is naar wat ik begrijp mijn punt. De betekenis voor een hond is hetzelfde.
Al leer je aan dat als je "stinkhond" zegt hij dus zijn gedrag op dat moment moet onderbreken, is dat hetzelfde als "nee" of "prrr".
Wij hebben een betekenis aan "nee" en vinden het misschien daarom een negatief woord?

Ik gebruik lekker mijn "zware" toon. Hoef ik maar zelden te doen gelukkig :D
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik kan wel laag prrrr zeggen :mrgreen:
Maar ook iets vrolijks kan correctie zijn. Ik gebruik, foutje. Op een vrolijke toon als ik tijdens het trainen iets anders verwacht. Maar ik vind trainen iets anders dan opvoeden.
Hilde
Zeer actief

Absoluut Manu, als ik vrolijk stinkhond zeg, is dat voor Beau niet anders dan prrr. Maar prrr kan ik zo lekker laten rollen :D
Afbeelding
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Roemeentje Kai was hier 4uur binnen... en toen wist hij al wat "No" betekende. ( soms wil hij het nog wel eens vergeten. ;) )

Ik ben echt wel van het positieve, maar soms... heel soms... komt er hier ook wel eens een NEE! of NO! of KAI NU KAPPEN MET DAT GEDOE ALSJEBLIEFT! ( die alsjeblieft is om het toch een beetje positief te houden.. ;) )
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

Ri@nne schreef: NU KAPPEN MET DAT GEDOE ALSJEBLIEFT! ( die alsjeblieft is om het toch een beetje positief te houden.. ;) )
:LOL:

Kijk! Dat is het verschil!
Die ALSJEBLIEFT is bij mij een GVD :engel:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Juist Miranda... dat maakt het hele verschil!!

Heel stiekem was het dat gisteren bij mij ook toen meneer dacht mijn broodje van mijn bord te mogen jatten, er mee weg te rennen en onderhand dat ik het af pak nog gauw na te happen om een stukje te pakken..
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

Nisha is eigelijk men 1 ste hond die ik enkel op positieve manier train en eigenlijk bevalt dit me heel goed

Nisha is een berner van 9 maanden.

Ik denk dat niet elke hond getraind kan worden op deze manier, enkel de hele gemakkelijke van nature volgzame honden

Kenji mijn malamutemix zou echt niet gegaan zijn op enkel positieve manier

Nisha is nog nooit gestraft, heb nog geen enkele keer tegen haar staan brullen of boos moeten zijn
Al wat ze doet word ofwel beloond of in goede richting geleid en dan beloond, nooit gestraft.
Er gaan wel heel veel koekjes door per dag, maar bij haar werkt dit heel goed en ze hangt heel erg aan mij.
Is voor 9 maanden eigenlijk al heel volgzaam, er is nog werk aan en het zal wel nog wat duren voor ze is zoals ik ze wil, maar vind
als een hond van haar leeftijd niet weg loopt, 90 % van de tijd komt als ik hier roep, niet naar andere honden of mensen stormt, blijft staan
als ik dit vraag en zelden nog opspringt, mooi volgt als ik dit vraag en dit paar keer blijf herhalen, eten dat ze vind loslaat op bevel dat het toch al de goede richting op gaat
Hilde
Zeer actief

Natuurlijk kan dat wel. Ik ken lastige honden die het meer dan prima doen op een heel positieve aanpak en dat zijn geen van nature volgzame honden. Beter nog, ik ken heel wat honden die er ontzettend van opgeknapt zijn en geen angst(agressie) meer vertonen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Heel simpel. Je doet dat samen met andere personen. Die gaan de hond wat geven, jij zegt NEE! en die persoon doet zijn handen dicht. Hond kan het niet meer pakken. Jij geeft de hond direct wat lekkers en prijst hem. Daarna ga je dit elke dag een paar keer herhalen. Jij zegt nee, de andere persoon sluit zijn hand en jij geeft de hond wat en zorgt dat hij direct naar jou kijkt. Ik kan een hond in 1 dag leren iets wel uit mijn rechter maar niet uit mijn linkerhand te pakken. Ze zullen als ik dan een koekje aanbiedt met mijn linkerhand direct gaan staren naar de rechterhand. Ze weten dat ze het niet krijgen. Het effect zal zijn dat ze het niet aannemen. Daar is niks van correctie bij nodig. Beter nog, dat corrigeer je nooit. Want als je iemand een snoepje aan je hond laat geven en jij gaat dat corrigeren dan leer je hele nare dingen aan je hond. Nl dat hij niet leuk mag doen met iemand anders. Het koekje kan een aai worden en straks durft je hond helemaal niet meer vriendelijk te doen met een vreemd persoon.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Cleva schreef:
Marjoleine schreef: Met een zonnig intonatie overigens :mrgreen:
Dat is voor gevorderden, hoor.
Marc kan dat geweldig. "Zo is het even braaf, hoor!"
En dat betekent dan een ijstijd als de hond niet onmiddellijk aftieft. :mrgreen:
Hahaha. Inderdaad. Maar ik kan dat alleen door Wuilus. En omdat ik daarbij wel moest is het in mijn systeem gekomen. Bas kan het nu ook prima. Zeuren om aandacht, ik zeg, "zo is braaf Basje" en ze draait zich om en rolt zich op op de bank. Ze doet geen enkele poging meer om aandacht af te dwingen want ze weet dat ik verstijf en 100% niet meer reageer. Ook heb ik mezelf dan groot gemaakt en open ik mijn ogen starend als ze dat wel deed in het begin. Hondentaal.... Geen correcties. :neenee: Domweg consequent zijn en aanleren wat dat zinnetje echt betekend. Al lijkt het een lief en vriendelijk zinnetje, het betekent inderdaad, GENOEG! Maar ik heb geen zin om GENOEG te brullen dus ik zeg, zo is braaf Bas. :engel:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Bij mij is afleren normaal gesproken gewoon hetzelfde als aanleren. Afleren is nl op zichzelf totaal geen sturing naar wat je wel wil zien. Aanleren van alternatief gedrag maakt dat je vanzelf bezig bent met afleren. En aanleren doe ik alleen positief. Nooit negatief.

Als Bas iets op gaat eten op straat zeg ik inderdaad wel NEE! Maar dat is dus zonder succes. Ze eet het dan snel op. Ik moet dus proberen iets alternatiefs aan te leren. Bv kom hier, want hier krijg je iets nog lekkerders. Als ik naar haar toe ren als ze wat eet slikt ze het snel door. Als ik boos wordt doet ze het de volgende keer sneller en meer stiekem. Dus ik doe duidelijk wat verkeerd met het afleren daar. :ok:
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

laeken schreef:

Heel simpel. Je doet dat samen met andere personen. Die gaan de hond wat geven, jij zegt NEE! en die persoon doet zijn handen dicht. Hond kan het niet meer pakken. Jij geeft de hond direct wat lekkers en prijst hem. Daarna ga je dit elke dag een paar keer herhalen. Jij zegt nee, de andere persoon sluit zijn hand en jij geeft de hond wat en zorgt dat hij direct naar jou kijkt. Ik kan een hond in 1 dag leren iets wel uit mijn rechter maar niet uit mijn linkerhand te pakken. Ze zullen als ik dan een koekje aanbiedt met mijn linkerhand direct gaan staren naar de rechterhand. Ze weten dat ze het niet krijgen. Het effect zal zijn dat ze het niet aannemen. Daar is niks van correctie bij nodig. Beter nog, dat corrigeer je nooit. Want als je iemand een snoepje aan je hond laat geven en jij gaat dat corrigeren dan leer je hele nare dingen aan je hond. Nl dat hij niet leuk mag doen met iemand anders. Het koekje kan een aai worden en straks durft je hond helemaal niet meer vriendelijk te doen met een vreemd persoon.
Precies, zo heb ik het commando 'foei' aangeleerd wat dus betekent: dat laat je liggen / pak je niet aan / eet je in ieder geval niet op.... en dan krijg je van mij een beloning!
Dus eigenlijk een commando om te kiezen iets niet te pakken, zodat ze iets krijgt wat lekkerder is, heel handig!
Ze mag er van mij wel aan snuffelen, en ze heeft ook zelfs eens zo'n 100 meter met een hamburger in de bek rond gelopen zonder 'm op te eten. :lol1: En uiteindelijk laat ze 'm dus wel los op mijn verzoek als ik het vraag en is ze superknap en krijgt ze de hele zak met worst. Niks negatiefs aan.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

schelsey schreef:Nisha is eigelijk men 1 ste hond die ik enkel op positieve manier train en eigenlijk bevalt dit me heel goed

Nisha is een berner van 9 maanden.

Ik denk dat niet elke hond getraind kan worden op deze manier, enkel de hele gemakkelijke van nature volgzame honden

Kenji mijn malamutemix zou echt niet gegaan zijn op enkel positieve manier

Nisha is nog nooit gestraft, heb nog geen enkele keer tegen haar staan brullen of boos moeten zijn
Al wat ze doet word ofwel beloond of in goede richting geleid en dan beloond, nooit gestraft.
Er gaan wel heel veel koekjes door per dag, maar bij haar werkt dit heel goed en ze hangt heel erg aan mij.
Is voor 9 maanden eigenlijk al heel volgzaam, er is nog werk aan en het zal wel nog wat duren voor ze is zoals ik ze wil, maar vind
als een hond van haar leeftijd niet weg loopt, 90 % van de tijd komt als ik hier roep, niet naar andere honden of mensen stormt, blijft staan
als ik dit vraag en zelden nog opspringt, mooi volgt als ik dit vraag en dit paar keer blijf herhalen, eten dat ze vind loslaat op bevel dat het toch al de goede richting op gaat
Dat lukt vaak uitstekend ook bij van nature minder volgzame honden.
Positief trainen is maar een onderdeel.
- Heel consequent zijn in het dagelijks leven, zodat je duidelijk bent en je hond je dus beter snapt.
- Pups en jonge honden niet de kans te geven in de fout te gaan als je niet op ze kunt letten en - als je er wel bij bent - ongewenst gedrag meteen ombuigen naar gewenst gedrag.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Verosjaak
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Verosjaak »

Het is dat je in Groningen woont anders had ik gedacht dat we dezelfde pupcursus volgen :P . Hihi. Ik zelf heb het met kaas aangeleerd. Hand dicht, Nee zeggen (gewoon kalm) en zodra Flip wegkeek meteen een superlekker snoepje erin. Nu is Flip nog maar 15 weken dus dit is iets wat veel herhaald blijft worden net als alle andere commando's en zijn naam reactie.
IBIZA | EG :love: Afbeelding FLIP | EG, SHH, VEG Geslaagd! September start Hoopers :love:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”