Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

over lang snuffelen en ik wacht wel.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Neeltje

Re: over lang snuffelen en ik wacht wel.

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hier wordt ook uitgebreid gesnuffeld. Ik kan alleen niet achteruit- of teruglopen, daar doen we niet aan. En ze mag best lang snuffelen, maar soms blijft ze aan de gang en dan is het "kom Lotje" en loopt ze door. Wat erger is, is het gras eten, daar is ze haast aan verslaafd. Niet zo erg als Tirsa was, die kreeg ik echt niet los van het gras, maar de laatste mm moet worden opgegeten. En nee, ze doet het niet om over te geven, ik denk dat ze het gewoon lekker vindt. Voor de rest wandelen we lekker rond, met snuffelen, slenteren en dan weer een stuk flink doorstappen.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Gelukkig is Noah een hond van doorlopen. Een enkele keer wil ze snuffelen, wat ze dan uiteraard ook mag. Als ze los loopt snuffelt ze ook niet veel, ze is vaak te druk met de bal.
Perry en Noah

Afbeelding
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Aan de lijn mag ze bij mij, de mannen lopen wat eerder door, zo lang snuffelen als nodig is, als ze los is heeft ze daar geen tijd voor :mrgreen:
Als ze loops is let ik wel op haar snuffelgedrag, ze heeft de neiging om ieders plasje op te likken en loopt dan klappertandend van het ene naar het andere plasje.

Ze is gek op hoog gras en laatst heb ik een veldje dat nog niet gemaaid was gevonden, haar aan de lange lijn gedaan, ik lekker zitten in het hoge gras en zij heeft bijna drie kwartier alleen maar gesnuffeld :I:
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Jurek deed je het grootste plezier door naar een stuk bos te gaan met een bankje. Ik dus rustig wachtend op het bankje en hij spriet voor spriet, takje voor takje snuffelend de omgeving verkennend. Of in de zomer ergens aan een rustige waterkant, kon hij er ook wat van. Samica snuffelt altijd maar even en loopt dan snel door.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

We waren vanmiddag in de buurt van Kiewit (ergens tussen Genk en Hasselt en in de buurt van Bokrijk) waar het stikt van de watertjes (plassen, meertjes, vennen ???) Daar waren diverse orkesten van kikkers aan de gang. Dus naast snuffelen heeft hij nu ook minutenlang stil zitten luisteren. Kop scheef van links naar rechts, even neus in de lucht en snuffelen, ons eens aankijkend. Hij leek het wel wat te vinden.

Overigens snuffelen vind ik prima maar ook wij doen niet aan terug lopen. Dat moment waarop hij stil valt en je hem ziet denken "wat was me dat.......ff terug". Jammer dan. Met zijn neus ruikt hij dan over 4 wkn nog dus "nieuwe ronde, nieuwe prijzen".
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Soms heeft Jura haast!!! en dan wil ze vooral snel doorlopen en kilometers maken. Als we dan met haar vriendjes oplopen dan wordt ze ook ongeduldig als ze niet snel genoeg meelopen. :D
Op andere dagen wil ze juist slenteren en snuffelen en zijn we 2 uur lang door de wijk aan het sjokken en komen we helemaal niet eens de stad uit. Of ze wil juist aan het werk en vraagt mij om opdrachten voor haar te verzinnen. Ik vind het allemaal prima, kijk meestal ook in wat voor bui ze is en daar passen we onze route op aan.
Soms wil ze 2 uur muizen graven, dan sta ik er maar wat bij. Het kan en mag hier allemaal, als ze er maar plezier aan heeft.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Napoleon is een snuffelhond, dat kan betekenen gewoon de buurtkrant lezen of zoals hierboven al genoemd een bodemonderzoek. Maar het kan ook een (oud) spoor zijn van een konijn of haas, dan is het niet stilstaan snuffelen maar dan is het voorwaarts snuffelen of als hij het spoor van een ondergronds bewegend dier volgt dan is het vlot in een rondje snuffelen.
Hoe dan ook, ik sta meestal wel gewoon lekker te wachten, hij gaat er helemaal in op.. maar moet ook wel bekennen dat wanneer het met bakken naar beneden komt ik hem gewoon mee 'sleur' hoor, wat niet altijd makkelijk is want meneer bijt zich vast in een pol gras (ergens daaronder zitten muizen) en laat niet meer los tot de hele pol loslaat..
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Ik kan het niet, slenteren. Ik kan prima genieten van een prachtig stukje bos of een evenement maar dan wel graag in tempo :mrgreen:
Mijn trio is het gelukkig helemaal met me eens dus als ze loslopen rennen ze meestal voor me uit en aan de lijn ben ik degene die vooruit gesleurd wordt.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Cleva schreef:
cornelia schreef:Ik ken mensen die met hun hond lange wandelingen maken waarbij de hond zowat lopend moet poepen en plassen. Die mensen "gaan" gewoon, verstand op nul, blik op oneindig en lopen maar.
Ik had een schoolvriendje waar ik altijd mee speelde maar hij moest op woensdagmiddag eerst de poedel uitlaten. Dat was zijn huishoudelijke taak.
Bobbie, een grijze middenslagpoedel. Die mocht inderdaad pissen tijdens het lopen. Ik zie de streep urine op de stoep nog voor me.
Het was hem een sport om zo snel mogelijk het blok om te lopen en dan achterom de hond de bijkeuken in te douwen om er met je andere hand je crossfiets uit te trekken.
Geen enkele consideratie met wat uitlaten voor de hond betekende. Zielig.

Wat overigens niet betekent dat ik eindeloos ga staan wachten tot Hein uitgesnuffeld is, hoor. Met Dapper kon je sowieso lang wachten.
Hei krijgt ampel kans om zijn snuffelfetisj gestand te doen. Soms is het ook even niet aan de orde. Dat weet hij dan best maar heel soms moet het toch even en dat gaat nu eenmaal niet tijdens het hardlopen dus dat wordt door een onbedoelde flik-flak gevolgd.
Na 30 keer 5 kilometer trimmen snap je heus wel dat je niet ineens stil moet gaan staan. De groeten. Tjoep!

Loslopend wacht ik nooit. Ik zou ook niet weten waarom je dat zou doen.
Ik wachtte ook nooit op mijn hond met loslopen totdat ze dus een keer in de bosjes was verdwenen en daar een hoop mensenstront met drugs erin had opgegeten. Dus nou houd ik haar in de smiezen, scheelt toch weer 500 euro of een dode hond.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Aan de lijn heb ik de regel dat er niet wordt gesnuffeld, ik wil het gewoon niet hebben.
Ik loop ook altijd met minstens 4 honden en die hebben hun vaste positie dus het is ook gewoon niet handig, doorlopen is het enige wat ze moeten doen.
Maar ze gaan dus wel iedere wandeling los, soms gewoon hier in het park en anders in het bos of waar dan ook.
Tijdens het loslopen mogen ze doen wat ze willen maar ik loop wel door en regel is: je loopt VOOR me uit, ik wil geen hond achter me hebben lopen want ik heb geen ogen in mn achterhoofd.
Macho wil nog weleens voor me staan snuffelen en dan hopen dat ik hem niet in de gaten heb als ik hem voorbij ga zodat hij nog even kan blijven staan.
Maar dat heb ik altijd wel door en ik ga dan gewoon toevallig op dat pad lopen waar hij staat te snuffelen en ik kijk niet waar ik loop :pffff:
Er zijn wel altijd wat momenten waarop ik stil ga staan en dan mogen ze zijn waar ze maar willen, als ze maar in zicht zijn.
Ik kan zelf ook gerust 10 minuten naar een mooi insect kijken en wikipedia afstruinen welk insect dat nou precies is en in die tijd snuffelen ze dan het gebiedje om me heen plat, geven de plantjes water en maaien het gras, multifunctioneel die honden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Heel verschillend en per hond/leeftijd ook verschillend.

Bij Kay heb ik als jonge hond wel wat regels gesteld bij het snuffelen: tja het was soms wel een echte reu haha. Bij Kay kan ik ook prima doorlopen en als ik hoekje om ben dan komt hij vaak wel. Hij vind het sprintje daarna gewoon ook leuk, maar blijft aanvankelijk wel rustig zijn ding doen.

Als Norah gaat snuffelen, dan weet ik dat het is om een lekker hapje, die ik wat minder lekker vind. Ik heb wel geprobeerd dat ze ook eens anders haar neus gaat gebruiken en heel soms snuffelt ze dus ook gewoon om het snuffelen. Norah wil per se voor mij blijven, dus doorlopen is bij haar de ze ook meteen stopt met wat ze doet. Ze blijft zeer zelden achter mij.

Santos is een echte snuffelaar, als ik roep, moet hij wel komen.

Voordeel is wel dat ik naast het bos woon. Dus aangelijnd zijn hier vaak maar korte stukken. Ligt overigens ook welke lijn ik er aan heb. Ik heb de flex als een soort van extra ruimte voor snuffelen.

Mijn man is sneller van het doorlopen, maar bij mij is er zeker ook een grens. Aangelijnd mogen ze in bepaalde zones snuffelen. Verder gewoon doorlopen alstublieft :D
Afbeelding
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Oma Bonnie kan uren snuffelen. Vroeger niet, maar de laatste 2 jaar sta ik meer stil dan dat ik loop. En ik heb graag voor d'r over. :)

Kai niet. die snuffelt wel, maar met een minuut is hij ook weer klaar en schiet hij me voorbij. " HALLO? KOM JE?"
Heel soms wil hij nog wel eens lang snuffelen, maar ik moet toegeven dat ik bij hem minder lang geduldig sta te wachten dan bij Bonnie. ( aan de lange lijn niet, dan mag hij "vrij snuffelen". )
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Miranda schreef:Aan de lijn ben ik een 'tussenin' type :mrgreen:
Ik laat ze wel snuffelen, als ik daar zin aan heb, soms dus niet. Soms ben ik erg doelbewust. Hup, lopen en plassen en niet van dat gedoe. Op andere dagen laat ik ze wel snuffelen. Sta ik er ook even bij te suffen en te dromen.
Los mogen ze doen wat ze willen, snuffeltechnisch gezien :tongue: maar ik loop wel door. Als een hond (meestal Cayuga, die is nogal een geile beer die los gaat op tevenplasjes) te veel achterblijft roep ik hem er even bij.
Dit dus. Meestal mag hij hier in de buurt wel rustig 'de krant lezen', maar als ik door wil lopen moet hij gewoon doorlopen. Aangelijnd teruggaan als je bedenkt dat het een meter verderop nog lekkerder ruikt doen we niet :neenee: daar moet ik hem een enkele keer nog wel aan herinneren.

Met loslopen gaat hij zijn gang maar. Morris zijn twee grote hobby's zijn snuffelen en heel hard rennen. Die twee gaan niet echt samen :engel: Gelukkig voor hem zijn hier veel paadjes die we altijd heen en teruglopen. Dus de heenweg loopt hij dan een paar kilometer te snuffelen en alles in hem op te nemen. De terugweg rent hij voor me uit. Dan is hij daarna weer helemaal tevreden.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Als ik ze ergens mee naar toe neem, bijv met de bus weg ofzo dan word er niet gesnuffeld, dan is het netjes naast lopen!
Met het laatste rondje mogen ze snuffelen zolang het maar niet te gek word, doorlopen is doorlopen :pffff:
Los mogen ze hun goddelijke gang gaan, als ze maar niet achter blijven, maar dat doen ze niet :mrgreen:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Rio is de snuffelaar hier ,loopt hij los dan doet hij het en aangelijnd is het soms even een korte ronde door de buurt maar ook wel een langere ronde waarbij snuffelen zeker niet wordt overgeslagen.
Gezien zijn hoge leeftijd hebben wij geen enkel probleem met even of wat langer :mrgreen: op hem wachten.
Toen hij jonger was haalde hij ons zo weer in ,nu gaat dat wat trager en dat vinden wij prima en wachten even op hem en aangelijnd geven we hem ook vaak rustig de tijd om te snuffelen.
Voor de laatste ronde doen we dat niet maar dat wil hij zelf dan ook niet ,dan wil hij echt plassen en weer omdraaien om verder te snurken.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik denk dat Lola een zusje van Ezio is :I: wij lopen net als jij en ezio, hond snuffelt baas staart wat in het niks. Hond rent vooruit, snuffelt zich een ongeluk en volgt de baas. Echt precies hetzelfde hier :)
Lola loopt veel aan een 8m flex, als ik doorloop is ze bijna altijd voor het einde van de lijn klaar met snuffelen dus das mooi handig :)
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

snuffelen is erg belangrijk bij een hond, had eens ergens gelezen dat dit voor hen een boek lezen is

ik laat de honden veel snuffelen, dit is minder leuk voor mij maar ik ga wandelen om de honden te plezieren
dus dan mogen ze snuffelen

vind het triest dat mensen hun hond dit niet gunnen
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Alleen als ze loslopen... ( en dat is minstens 3x per dag) dan snuffelen ze maar een eind weg. Aangelijnd en dat is hooguit t laatste plasrondje is t doorlopen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Ik vind het nogal uitmaken of je aangelijnd loopt om ergens naar toe te gaan (waar je hond/honden dan los kunnen) of dat het aangelijnd wandelen de wandeling is. Als dat laatste het geval is dan vind ik het wel sneu als je je hond(en) niet lekker laat snuffelen, al duurt het soms wat lang.
Ik doe één aangelijnde (vrij lange) wandeling per dag (de overige wandelingen zijn 'losloop'). Het is noodgedwongen aangelijnd ivm met fietspad en autoweg maar het is wel een fijne route met veel gras, bomen, struiken. De honden lopen dan aan de flex en ik laat ze qua snuffelen/markeren etc. lekker hun gang gaan. Ik schreef het al eerder: ik loop er voor hen, niet voor mezelf.
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

_Leonie schreef:Ik heb twee soorten wandelingen:
- enigszins doorlopen, wat ook goed is voor mijn conditie
- heeele slome snuffelwandelingen

Ayleen snuffelt graag en lang, zeker nu de loopsheid er aan zit te komen, dus als ik geen haast heb of zelf sloom ben, gaan we lekker een hele poos doen over 200 meter. :tongue:
Zo doe ik het ook. Er is een verschil tussen wandelen, lopen en uitlaten. Bij het uitlaten mag hij vanalles doen en loopt hij ook los. Bij het wandelen is hij of los of aangelijnd (afhankelijk van de locatie) en bij lopen is hij aangelijnd en moet hij mijn tempo aanhouden. Geen gedoe en gesnuffel dan.
cornelia
Zeer actief

Cleva schreef:
schelsey schreef:snuffelen is erg belangrijk bij een hond, had eens ergens gelezen dat dit voor hen een boek lezen is
Dan wordt de vraag "Pik je het als iemand een boek gaat zitten lezen terwijl je staat te wachten?"
Ik zelf niet.
Veel hondeneigenaren schijnen daar toch ook een oplossing voor te hebben gevonden in de vorm van het checken der slimme telefoon berichten e.d. Zo word wachten opeens toch nuttig (?!?) Best grappig om van een afstand te bekijken. Hond leest de krant en baasje zijn telefoon.
Afbeelding
Hazelrah
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kruising Sheltie' dwergkees

Ongelezen bericht door Hazelrah »

Ja mogen honden ook facebook? ^_^

Wat ik hier ook al lees, er is bij mij zoiets als wandelen, lopen en uitlaten.
Toen ik Millex kreeg heb ik besloten dat hij in ieder geval 1x per dag vrij mag lopen/rennen/bal-bal-bal.
Dan hoef ik me niet ongeduldig te storen en hij kan zijn dogmails lezen.

In de stad bijv. vind ik het iets anders.
Dan hup kort en naast.
Hij heeft intussen begrepen dat "kort" doorlopen betekend met aan het begin en eind alle tijd voor een plas maar verder niet.
Hoewel ik moet zeggen dat met het ouder worden hij steeds meer behoefte heeft aan grondig forensisch onderzoek :scratch:
dus dat wordt door een onbedoelde flik-flak gevolgd.
Dat dus. :clown:
cornelia
Zeer actief

Hazelrah schreef: Hoewel ik moet zeggen dat met het ouder worden hij steeds meer behoefte heeft aan grondig forensisch onderzoek :scratch:
dus dat wordt door een onbedoelde flik-flak gevolgd.
Dat dus. :clown:
Mmmm die van mij had gisteren in het bos ook opeens een luchtje op een wissel ontdekt. Jammer voor hem waren we er al voorbij. Jammer voor mij bleek het toch behoorlijk dringend te zijn. Jammer voor hem had ik daar dan toch wel maling aan. Enfin, en zo stonden we dan een beetje touw te trekken. Ik heb gewonnen maar het gaf een bittere smaak. Hij is dan helemaal zielig :(: en zo :ugh: en doet net alsof ik :S: dit en dit :blauwoog: doe. Haha, als ik dan meespeel en zeg "och arme, is vrouwtje zo'n verrekt rot wijf" staat hij nog wat te snikken om vervolgens opeens zoiets "OK dus dan gaan we nu toch nog ff terug" te hebben. :neenee: dus maar het is een grote verwende drol.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”