Na vorige week een weekje hoopers, vandaag weer gewoon behendigheid. Hij vindt het gelukkig beide heel erg leuk, al zie ik wel dat hij anders is. Bij de hoopers is hij iets beheerster en kan ik hem wat opfokken zonder dat hij echt hyperdepieper onbereikbaar wordt. Bij de behendigheid hoeft dat niet en moet ik heel veel rust bewaren. Daar zie je echt een beetje het prototype border collie terug - gelukkig wel met een prima uitknop (erg fijn).
Anwyay, thematraining - jumpchutes en slalom.
- Jumpchutes: gingen goed, al is afstand werken zeker ook met Kenji's basis in de hoopers geen enkel probleem. Wat wel een dingetje is en iets is wat hij gewoon veel moet doen is het timen van z'n sprongen. En ook daar zijn jumpchutes prima geschikt voor, dat bleek ook al gauw. Was mooi om te zien met hoeveel drive hij ging, soms nog wel wat twijfel maar over het algemeen hard, snel en zonder aarzeling. Hij zoekt de sprongen prima op en timede op small en op medium prima. Toen de test - alles naar midi (55cm). Daar zijn we pas net mee begonnen met trainen en dat ging goed, maar nu stonden de sprongen in de lijn terug (4 sprongen - tunnel - 3 sprongen terug) heel schuin t.o.v. elkaar. Dat betekent een lang zweefmoment en dus veel kans op tikken als je of verkeerd handled of de hond verkeerd timed. Nou dat ging prima

Alle latjes lagen nog en ik kon bijna in het midden blijven staan. Geslaagde training!
- Slalom: niveau was voor Kenji bij deze workshop net aan de hoge kant. De bedoeling was om de insteken te oefenen vanuit de tunnel komend (en dan schuine insteek) en daarna door te gaan met wissels voor, tijdens en na de palen. Dat was echt net een brug (tunnel) te ver dus terug naar de basis. Palen stonden sowieso nog in een straatje. Eerst rechte insteek, zonder problemen. Daarna vanuit heel veel hoeken en zolang hij of let op mijn sturen of de insteek kan zien pakt hij ze feilloos. Was wel mooi om het verschil te zien tussen wanneer hij gewoon hard, harder hardst wilde en wanneer hij z'n denk knop gevonden had. In denkmodus lukte het wel om hem vanuit de tunnel met een bocht om mij heen de palen in te sturen. Kleine overwinning dus

Maar mooier: hij vond die palen wel een machtig mooi toestel. Gaat goed komen!
Nu voorlopig vooral reguliere trainingen als die doorgaan. Dan is het programma (hoopers en agility) als volgt:
- 11 december: NHN novice klasse (Winner, Amsterdam)
- 16 januari: workshop Wendy Willemse
- 7 februari: workshop Susan Koldenhof
- 21 februari: debutanten klasse KC Brummen
Vanaf de 21e zien we het wel. Ik hoop dat hij ergens in de 2e helft van 2016 z'n debuut kan maken in de A maar heb geen haast. Ik heb hem liever eerst stabiel op de toestellen voordat we wedstrijden gaan lopen. Dus we nemen onze tijd