TheLovelyBitch schreef:Nanna schreef: dat zijn hondjes die heel de huiskamer door vliegen, waarop mijn hond erachteraan gaat. Aangezien mijn hond 20 kilo meer weegt,
veegt die prompt dan alles van tafel of rent tegen de visite aan
...
zijn eigen kleed, continu terug leggen tot zijn kop op de grond ligt... gemiddeld zo'n 20 keer op een avond
....
Probleem is dat die hondjes dat ook echt niet volhouden, na 5 min schieten die weer door het huis (en Nykai er weer achteraan!)
...
Als die hondjes wel een keer rustig liggen, wil hij er ook nog graag naartoe.
...
Kluif zou gelijk ruzie worden met de andere reu.
...
mijn moeder en zusjes kunnen hem niet uitlaten, hij trekt niet maar is wel godsvergeten sterk als hij een kat ziet
Ik krijg nou niet echt een beeld van een hond die goed kan luisteren. Integendeel, ik vind het allemaal heel onbegrensd en onopgevoed klinken. En dan krijgen de hondjes van de familie de schuld

Ik zou héél hard aan gehoorzaamheid gaan werken en dan niet alleen als het hem uitkomt. En als ie dan wat ouder is en gewend is om een gegeven commando op te volgen, hem pas meenemen. Want ik kan je nu al op een briefje geven dat dit niet gaat werken, al ga je drie uur van tevoren wandelen

Uh, hoe kan ik het hem dan leren, ik moet toch ergens beginnen? Daarbij heeft hij alle gehoorzaamheid diploma's al. Hij word alleen getriggerd door DEZE hondjes, op cursus door geeneen omdat die dan ook stil moeten zitten

dus dat is niet echt een vergelijking.
Daarbij, tussen 2 honden die elkaar niet regelmatig zien een kluif gooien is toch zoiezo niet handig? Dat is wat mij betreft normaal hondengedrag.... En hij trekt heel de ronde niet aan de lijn, alleen als hij een kat ziet. Sorry hoor, hij is anderhalf jaar! Sorry dat hij nog niet altijd zijn focus kan houden.... Ik vind dit echt een rare conclusie van je, het ligt aan alle honden in combinatie met elkaar. Ik heb nooit gezegd dat Nykai totaal geen schuld heeft!
Gedrag is altijd in context. En Nanna's honden luisteren perfect, in elke situatie.
Bij jou, in deze context gaat het niet zo soepel als je zou willen. Dat maakt Nykai geen onopgevoede hond hoor.
Dat van die kluif zou ik ook niet doen. Bij mijn reu zou dat gegarandeerd voor problemen zorgen. Of je moet weten dat het geen probleem bij Nykai is.
Als ik toch echt mezelf in zo'n situatie zou bevinden, hou ik mijn eigen hond aangelijnd, aan de stoel/tafelpoot.
Onlangs een enigszins vergelijkbare situatie, een bbq met 15 collega's waarbij er maar 1 of 2 collega's waren die honden leuk vinden. Nou was dat bij mij thuis, dus ik had geen zin om mijn honden uit logeren te doen omdat er collega's komen die honden niet leuk vinden. Dus ik heb ze afgelegd, vastgebonden en uit de loop gelegd. Verder weinig mee gedaan behalve een bemoedigend knikje of een duim omhoog (is hier een visuele cue voor "goedzo")
Als ze dan geprovoceerd worden, en ze staan op en springen tegen iemand op, spreek ik die persoon erop aan en niet mijn hond.