Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mol gevangen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

Re: Mol gevangen

Ongelezen bericht door cornelia »

Die van mij is ook niet echt op zoek naar konijnen hoewel ik zeker weet dat hij sporen van wild (h)erkend. Ik wil hem ook niet op fokken om eens lekker in zijn uppie achter de konijnen aan te gaan. Dat moet inderdaad niemand doen.

Ik probeer wel wat te anticiperen op aanwezige jachtdrift door spelletjes te spelen met de bal waar hij achteraan jaagt. Regelmatig fluit ik hem in zijn vlucht terug, hij moet zich zo melden dat ik hem vast kan pakken, doet hij dat dan mag hij meteen als nog achter de bal aan of......... we gaan hem samen zoeken. Allemaal in het kader van die ene keer dat wij eens verrast zullen worden door dat konijn dat voor onze voeten weg schiet zoals die ene keer dat hij dus als hele jonge hond achter een vogel aan ging. In het geval van de vogel kwam hij pas terug toen hij doorhad dat vangen niet ging lukken. Nou is het een slimme hond dus dat was vrij snel maar ik ben een bangerd die altijd denkt dat hij vermist raakt.
Hij mag van mij gerust geloven dat hij een konijn gaat vangen zodra hij zich bij mij gemeld heeft. Hij zal er dan echter nooit in vrije vlucht achteraan mogen maar...... we gaan het dan samen zoeken. Beter voor het konijn (stel dat Ezio hem zou kunnen vangen), beter voor mijn hart en.........minder kans dat hij zich een 2de keer bedenkt om zich eerst te melden want hoe dan ook, de jacht gaat door. In dat opzicht lijkt me dat samen-konijnen-zoek-spel wel leuk want hij leert dan toch discipline, aandacht, rust e.d. en in het gunstigste geval blijf ik de regie houden.

Overigens heb ik eens een workshop brilliant recall gevolgd en enkele oefeningen thuis veel gedaan en ik moet zeggen dat hij daar inderdaad veel beter op ging reageren (vooral de samen ren/speel elementen) Ik wil nog eens de hele cursus doen maar ben helaas niet zo van de conditie dat ik daar een uur kan rondrennen :oeps:
Laatst gewijzigd door cornelia op 16 jul 2015 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Cleva schreef: Maar goed, als je denkt dat je meer bereikt met afkappen en dwang bij een zelfstandige hond dan moet je daar lekker je gang mee gaan, hoor.
Heb je het hier tegen mij? Want dat vind ik een beetje gek, na wat ik een paar posts geleden heb geschreven.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik ben het in essentie eens met Cleva. Er is natuurlijk geen hond gelijk en er moet altijd wel wat aan individuele knoppen gedraaid worden, maar met de stroom meezwemmen is vrijwel altijd productiever en ja, ook betrouwbarder, dan er tegenin. Dan wordt het vaak al snel een stuk onprettiger allemaal.
In mijn ervaring is het samen doen en daarbij zelf de leiding nemen iets wat een (jagende)hond enorm aanspreekt en waarmee je hem al snel op sleeptouw hebt.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Cleva schreef:
Paisley schreef:
Cleva schreef: Maar goed, als je denkt dat je meer bereikt met afkappen en dwang bij een zelfstandige hond dan moet je daar lekker je gang mee gaan, hoor.
Heb je het hier tegen mij? Want dat vind ik een beetje gek, na wat ik een paar posts geleden heb geschreven.
Nee. :wink:
Jij hebt ervaring met één zelfstandige jager waar je een ingang bij hebt gevonden (wat op zich mooi is) en denkt voor alle zelfstandige jagers te kunnen spreken. Dat kan natuurlijk niet, want daar zijn er te veel individuele vormen van jagen c.q. mate van vermogen om te luisteren voor. Daarom kun je niet via een forum algemeen advies hierover geven. Wél je eigen ervaring delen, maar meer ook niet.
*Wolf*
Zeer actief

Jaap* schreef:Ik ben het in essentie eens met Cleva. Er is natuurlijk geen hond gelijk en er moet altijd wel wat aan individuele knoppen gedraaid worden, maar met de stroom meezwemmen is vrijwel altijd productiever en ja, ook betrouwbarder, dan er tegenin. Dan wordt het vaak al snel een stuk onprettiger allemaal.
In mijn ervaring is het samen doen en daarbij zelf de leiding nemen iets wat een (jagende)hond enorm aanspreekt en waarmee je hem al snel op sleeptouw hebt.
Heb jij ervaring met zelfstandige jagers of andere typen jachthonden? Daar zit nogal een verschil in namelijk.
Jaap*
Zeer actief

*Wolf* schreef:
Jaap* schreef:Ik ben het in essentie eens met Cleva. Er is natuurlijk geen hond gelijk en er moet altijd wel wat aan individuele knoppen gedraaid worden, maar met de stroom meezwemmen is vrijwel altijd productiever en ja, ook betrouwbarder, dan er tegenin. Dan wordt het vaak al snel een stuk onprettiger allemaal.
Heb jij ervaring met zelfstandige jagers of andere typen jachthonden? Daar zit nogal een verschil in namelijk.
Ohja, de langehondendisclaimer.
Van lange honden zou ik, wat jagen betreft, niks verwachten. Dat is niet eerlijk. Er appèl van verwachten is overigens het meest oneerlijke.
Ook bij een zichtjager zou ik het toch in de relatie zoeken, en niet in het appèl.
Jaap*
Zeer actief

Nanna schreef:
Hé Jaap, leuk dat je er weer bent. Heb je inmiddels al weer een hond? (of op het oog?)
Ik zie overal leuke honden, maar het is er momenteel even niet het moment voor vanwege te lange werkdagen. Dat lost hopelijk wel snel weer op overigens :wink:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Jaap* schreef:
Nanna schreef:
Hé Jaap, leuk dat je er weer bent. Heb je inmiddels al weer een hond? (of op het oog?)
Ik zie overal leuke honden, maar het is er momenteel even niet het moment voor vanwege te lange werkdagen. Dat lost hopelijk wel snel weer op overigens :wink:
Leuk je weer te lezen inderdaad, en Nanna was me voor met die opmerking en vraag of er wellicht een andere hond op je pad was gekomen.
blondie
Zeer actief

Wat ik van de hond van de TS lees is dat er volgens mij een flinke scheut (duitse/witte) herder in zit.
Vanuit de herder achtergrond vind ik het persoonlijk weer veel belangrijker om het niet toe te staan. In andere topics gaf TS ook aan dat opjagen van kleinere honden ook een issue was.
Vergelijk trekken met wild, of kleine honden kan bij jachthonden misschien totaal verkeerd zijn, zelf vind ik bij een herder waar die jaagdrift er in zit het belangrijk dit te stoppen.
Ik had het met mijn teefje en ik vond het behoorlijk lastig in aanvang, samenwerken had goed geweest denk, dan had ik als stroper te boek komen te staan denk ik. En dan had ze alle angstige kleine honden op gaan jagen als ze los was.

Er zullen mensen geen onderscheid maken tussen de jacht en de waakhonden. Maar ik heb dat wel gedaan. Er werd/wordt niet opgejaagd of nagejaagd, ook geen wild, geen loslopende katten, geen kleine honden. Niet gewoon.
Hier ging de lange lijn er aan nadat ik had geoefend op hier, nee, de basis commando's eigenlijk. En daarna na 1 x los weer ergens achteraan te zijn gegaan een fietspad over en een rustige weg was ik het zat. Lange lijn eraan. Hier komen was prima, gaan jagen was een correctie.
Daarna kon ik wel de duinen in de avond zonder dat ze uit zicht verdween om ze op te jagen. Ik had er een broertje dood aan in ieder geval.
Het zal er nooit uitgaan, maar ze wordt nu wat brutaler nu ze langer bij je is. Als je het ok vind, af en toe een mol of dat ze af en toe achter de konijnen aangaat, prima. Zo niet, dan trainen en leren dat konijnen jagen niet ok is.
*Wolf*
Zeer actief

blondie schreef: Er zullen mensen geen onderscheid maken tussen de jacht en de waakhonden. Maar ik heb dat wel gedaan. Er werd/wordt niet opgejaagd of nagejaagd, ook geen wild, geen loslopende katten, geen kleine honden. Niet gewoon.
Hier ging de lange lijn er aan nadat ik had geoefend op hier, nee, de basis commando's eigenlijk. En daarna na 1 x los weer ergens achteraan te zijn gegaan een fietspad over en een rustige weg was ik het zat. Lange lijn eraan. Hier komen was prima, gaan jagen was een correctie.
Daarna kon ik wel de duinen in de avond zonder dat ze uit zicht verdween om ze op te jagen. Ik had er een broertje dood aan in ieder geval.
:ok:

Verder merk ik weer hoe ontzettend moeilijk het is algemene adviezen te geven over het omgaan met jagen bij honden. Iedereen die dat doet heeft z'n eigen ervaringen voor ogen en praat daarnaar. Die dan weer totaal niet van toepassing kunnen zijn op de hond van de ander, die weer een heel eigen aanpak nodig heeft. Ik kan me vinden in wat Blondie hier zegt. Hoewel er best typen honden zijn waarin je het eerder in samenwerking moet zoeken. Maar daar moet je je hond eerst voor leren kennen, en inschatten wat het best kan werken. En niet zonder meer adviezen aannemen via een forum.

Edit: voor een x herder als Wilma zou ik het inderdaad toch echt zoeken in het appèl.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

*Wolf* schreef:En niet zonder meer adviezen aannemen via een forum.
Dat is altijd dom, onafhankelijk van het advies of de kwaliteit ervan :19: .
*Wolf*
Zeer actief

Zamunda schreef:
En toch doen mensen het. Alleen al in dit topic :19:
Zamunda
Zeer actief

*Wolf* schreef:
Zamunda schreef:
Als dat al zo is dan ligt dat dus niet aan het advies of hoe het gegeven wordt, maar aan degene die het (blind) opvolgt. Dan kun je de adviesgever daar wel op aan gaan zitten kijken, maar dat slaat natuurlijk als een tang op een varken.
Zamunda
Zeer actief

Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat het niet nuttig of interessant kan zijn om adviezen te nuanceren en erover te discussiëren, maar dat vind ik net zo goed de taak van degene die een advies op wil volgen als van ieder ander.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik heb het samen jagen ook uitgeprobeerd. Was geen goed idee bij ons.
blondie
Zeer actief

Valerie schreef:Ik heb het samen jagen ook uitgeprobeerd. Was geen goed idee bij ons.
Wat gebeurde er waarom je het voor jullie geen goed idee vond?

Ik heb het zelf nooit uitgeprobeerd, maar had ik met mijn vorige hond die dus al alert was op wild dit gaan doen bijvoorbeeld, dan gok ik dat ze nóg meer alert op wild en alles wat bewoog zou zijn geweest. En niet onder controle te houden zou zijn.
In aanvang zag ze wat, en reageerde direct door er achter aan te gaan.
Na een lange periode van leren herkennen dat zij wat spotte, mondeling proberen die fixatie te verbreken, en de drift om te gaan sterker was dan de wil om te luisteren (ik was niet interessant genoeg en ze had veel meer plezier in opjagen dan dat ze bij mij bleef/kwam), ben ik toch met correctie gaan werken.
Niet leuk, maar ik vond het ook niet prettig om met een hond te lopen die niet betrouwbaar terug te roepen was. Ik woon nu eenmaal in een drukbevolkt gebied, en als je je hond wilt laten loslopen hebben ze wel te luisteren vind ik, en dat gaat niet als de drift om achter katten, konijnen of kleine honden aan te gaan groter is dan het luisteren naar de baas.

Ik ben haar in het donker eens kwijt geweest in het park, toen had ik haar net een maand denk. Sjoef weg was ze. En mijn andere hond bleef bij mij, we verstopten ons. Maar geen paniek bij die tuthola hoor. Na een kwartiertje stond ze weer kwispelend voor ons. Ik heb geen gegil gehoord, geen ruzie of gedoe gelukkig. Maar dat was wel een moment waarop ik besefte dat ik haar beter op bepaalde tijdstippen en momenten gewoon aan de lijn moest houden. Voor de duidelijkheid, dat was een hond die ik kreeg toen ze 2 1/2 jaar oud was en blijkbaar vond ze het prima om lekker zonder baas de hort op te gaan, maar ook dus haar neus achterna of dingen opjagen. Zelfvertrouwen had ze wel.

TS, je moet zelf bepalen wat je acceptabel vindt en wat niet. Ik ken jouw hond verder niet. Maar nogmaals, het gedeelte herder in haar denk ik wel te herkennen. En op basis daarvan tik ik mijn ervaringen met mijn teefje destijds en hoe ik met het e.e.a. aan de slag ben gegaan.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Jigzy loopt permanent aan de lijn nu :mrgreen: bij haar is het zwart/wit. Of iets mag, of iets mag niet. En als het niet mag probeert ze soms toch of het nu nog steeds niet mag :hmmm:
In haar jongere jaren was ze een uitvaller. Ik heb haar dus compleet verboden om naar andere honden te kijken en toen is het uitvallen gestopt. Inmiddels mag ze weer contact maken (na jaren overigens) omdat ze nu normaal kan doen. Of ze kijkt semi vriendelijk of het boeit haar gewoon niets.
Als jonge hond was ze erg hyper. Ik vond het dus wel prima om samen achter de konijnen aan te gaan want dan werd ze lekker moe. Jagen zat er al in overigens. Maar ze sloeg erin door waardoor ze nu niet meer los kan. Ik kan ook niet in wild arm gebied lopen want overal kom je wel ganzen, konijnen, reeën oid tegen.
Het is bij haar alles of niets. Nou ja dan maar niets dus.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

blondie schreef:
Wat ik van de hond van de TS lees is dat er volgens mij een flinke scheut (duitse/witte) herder in zit.
Vanuit de herder achtergrond vind ik het persoonlijk weer veel belangrijker om het niet toe te staan. In andere topics gaf TS ook aan dat opjagen van kleinere honden ook een issue was.
Vergelijk trekken met wild, of kleine honden kan bij jachthonden misschien totaal verkeerd zijn, zelf vind ik bij een herder waar die jaagdrift er in zit het belangrijk dit te stoppen.
Ik had het met mijn teefje en ik vond het behoorlijk lastig in aanvang, samenwerken had goed geweest denk, dan had ik als stroper te boek komen te staan denk ik. En dan had ze alle angstige kleine honden op gaan jagen als ze los was.

Er zullen mensen geen onderscheid maken tussen de jacht en de waakhonden. Maar ik heb dat wel gedaan. Er werd/wordt niet opgejaagd of nagejaagd, ook geen wild, geen loslopende katten, geen kleine honden. Niet gewoon.
Het zal er nooit uitgaan, maar ze wordt nu wat brutaler nu ze langer bij je is. Als je het ok vind, af en toe een mol of dat ze af en toe achter de konijnen aangaat, prima. Zo niet, dan trainen en leren dat konijnen jagen niet ok is.
Ik maak zeker onderscheid tussen jacht en waakhonden.

Ik weet niet of je er van uit mag gaan dat omdat er mogelijk witte herder in zit het najagen van kleine honden DUS een herdertrekje is.
Jachthonden kunnen dat net zo perfect.

Ik ben het eens met Cleva en met Jaap*
Het samen "jagen" is leren wanneer het wel en wanneer het niet kan.
Het pertinent verbieden om te jagen is een constante strijd met de ingebouwde passie van de hond die nooit ophoudt.
Dat maakt de verhoudingen er niet beter op.
"Jagen" is dus wel doelbewust tussen aanhalingstekens gezet.
Want in het wilde weg laten hetzen is niet de bedoeling.

Daarmee wil ik niet zeggen dat alle jachthonden zo'n enorme behoefte hebben aan jagen want dat is niet zo.
Dat hangt voor een deel af van de selectie bij het fokken.
Maar als het er in zit, blijft het aanwezig.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
petra1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door petra1 »

Maar wat verstaan jullie dan onder samen jagen?
Is dat bv aangelijnd en dat ze dan wel spoor kunnen volgen, of is dat wat er al eerder gezegd werd het op commando vooruit laten gaan op een duif of kraai of wat voor dier dan ook wat (in gezonde toestand) toch niet gevangen kan worden?
Afbeelding

In loving memory of Denzel, Stef en Dax.
Groetjes Petra en de hondjes
ranetje
Zeer actief

petra1 schreef:Maar wat verstaan jullie dan onder samen jagen?
Is dat bv aangelijnd en dat ze dan wel spoor kunnen volgen, of is dat wat er al eerder gezegd werd het op commando vooruit laten gaan op een duif of kraai of wat voor dier dan ook wat (in gezonde toestand) toch niet gevangen kan worden?
Ik "jaag" met mijn hond op konijnen.
Dat is besluipen en als ze wegschieten moet mijn hond stoppen. en daar beloon ik dan voor.
Kan aangelijnd, bijv. met een lange sleeplijn aan de hasband.
Ik ga los met mijn hond omdat dat na de nodige training kan.

En als ze duiven ziet en er naar toe gaat sluipen sluip ik mee.
Soms laat ik haar het laatste stukje opjagen (in het parkje hier om de hoek) en andere keren moet ze even wachten en dan gaan we de volgende duif zoeken.
Het barst daar van de duiven :mrgreen:

Samen jagen kan ook bijvoorbeeld met de voerdummy.
Het gebruik daarvan heeft Jaap* helemaal uitgelegd KLIK
Dat werkt ook wel erg goed vind ik.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Belangrijk is, dat je de hond taken geeft en binnen kaders leert werken.
Vroeger ging dat eigenlijk vanzelf, want toe liepen honden nog voor de kar.
Mwja, tegenwoordig zitten ze erin.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

"Samen jagen" is hier ook geen goed idee. Als ik al iets te druk/fel een correctie geef dan gooi ik alleen maar meer olie op het vuur. En dan heb ik een gillende hond die óveral door heen gaat en nergens meer op let behalve de prooi pakken.
Ik denk dat samen iets doen alleen verantwoord kan als je eerst zeker weet dat je de hond ook kan stoppen als nodig is.

Mijn eerste teckel mocht graag de eenden wat ochtendgymnastiek geven :engel: Prima, ik wees haar idd ook wel eens op eendjes die nog op de kant zaten :mrgreen: Maar, de keren dat het niet mocht omdat bv kinderen net brood aan het geven waren ofzo, luisterde ze prima naar mijn 'nee', vandaag niet'.
Andere dingen doe ik wel samen. Ik wijs op plassen waar in gelegen kan worden bij warm weer, leuke stoepjes of muurtje waar op gelopen kan worden, een mooi heuveltje dat een perfect poep of plasplek is, etc,
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

pioenroos schreef:"Samen jagen" is hier ook geen goed idee. Als ik al iets te druk/fel een correctie geef dan gooi ik alleen maar meer olie op het vuur. En dan heb ik een gillende hond die óveral door heen gaat en nergens meer op let behalve de prooi pakken.
Ik denk dat samen iets doen alleen verantwoord kan als je eerst zeker weet dat je de hond ook kan stoppen als nodig is.

Mijn eerste teckel mocht graag de eenden wat ochtendgymnastiek geven :engel: Prima, ik wees haar idd ook wel eens op eendjes die nog op de kant zaten :mrgreen: Maar, de keren dat het niet mocht omdat bv kinderen net brood aan het geven waren ofzo, luisterde ze prima naar mijn 'nee', vandaag niet'.
Andere dingen doe ik wel samen. Ik wijs op plassen waar in gelegen kan worden bij warm weer, leuke stoepjes of muurtje waar op gelopen kan worden, een mooi heuveltje dat een perfect poep of plasplek is, etc,
Het is bepaald niet iets wat ik in één dag voor elkaar krijg.
Dat kost tijd.
En gemakkelijk vind ik het nog steeds niet.

Felle correcties heb ik er niet op gegeven.
Het gaat inderdaad om het aangeven van kaders.
Zoals jij met je teckel ook kon.

Wat je nu doet (stoepjes en muurtjes en leuke plassen e.d.) is ook een manier.
Alleen kon ik echt de pot op met mijn muurtjes als er een haas op ging (en soms nog wel eens) :mrgreen:

En samen jagen op fietsers en auto's is uiteraard niet aan de orde :tongue:
Afbeelding
petra1
Zeer actief

ranetje schreef:
petra1 schreef:Maar wat verstaan jullie dan onder samen jagen?
Ik "jaag" met mijn hond op konijnen.
Dat is besluipen en als ze wegschieten moet mijn hond stoppen. en daar beloon ik dan voor.
Kan aangelijnd, bijv. met een lange sleeplijn aan de hasband.
Ik ga los met mijn hond omdat dat na de nodige training kan.

En als ze duiven ziet en er naar toe gaat sluipen sluip ik mee.
Soms laat ik haar het laatste stukje opjagen (in het parkje hier om de hoek) en andere keren moet ze even wachten en dan gaan we de volgende duif zoeken.
Het barst daar van de duiven :mrgreen:

Samen jagen kan ook bijvoorbeeld met de voerdummy.
Het gebruik daarvan heeft Jaap* helemaal uitgelegd KLIK
Dat werkt ook wel erg goed vind ik.
Dat van de voerdummy dat ga ik eens op mijn gemak lezen.
Wat ik weleens doe is, aangelijnd, samen een spoor volgen.
Dan zie ik aan ze dat er iets gelopen heeft, en dan mogen ze van mij gerust even werken.
Dan ren ik wel met ze mee.
Als ik dan zeg dat het klaar is, dan stoppen ze ook wel, zeker omdat ze niet verder kunnen als ik stop.
Lange lijn heb ik ook liggen, maar nog niet gebruikt dus dat kan ik ook nog gaan doen.

Ze lopen hier ook vaak los, maar ik lijn ze wel aan zodra ik zie dat de neus net iets te hard aan de grond gaat, want anders dan gaan ze..
Ik zal ook eens kijken of het lukt om samen duiven te 'jagen'.
Hoe heb jij dat stoppen aangeleerd? Ik denk dat dat bij een beagle en een teckel ook best aan te leren is, maar dan moet ik wel even weten hoe ik daar mee moet beginnen.
Afbeelding

ranetje
Zeer actief

Stoppen is bij mij het "wacht" commando.
In feite kan je dat introduceren bij het oversteken van de straat.
"Wacht" zeggen als je aan de stoeprand staat voor je gaat oversteken en daarna kan je de "wacht" opheffen door je hond mee te nemen met "kom maar" of "volg" (mijn honden moeten bij het oversteken even naast me lopen omdat ik dat overzichtelijker vind).
Daarna kan je dat af en toe tijdens een losloop wandeling oefenen als ze iets voor je uit lopen en daarna de afstand uitbreiden.
Voor elke "wacht" worden de honden beloond, zeker in het begin.
Later kan de beloning ook zijn dat ze weer "vrij" mogen.

Als je in het begin een lange sleeplijn achter de hond hebt kan je daar gelijk met het commando "wacht" ook nog op gaan staan.
En je hond is dan natuurlijk reuze knap (beloning) dat hij per direct gestopt is :lol1:
Maak er geen eindeloze sessie van, daar worden ze voornamelijk doof van :mrgreen: maar af en toe tijdens een wandeling is wel te doen.

Teckels en Beagles horen wel bij een ander type jachthond (het zijn "lopende jachthonden") dan de honden die ik nu heb en ze hebben, als ze sterke jachtneiging hebben, een ander idee over gehoorzaamheid.
Maar misschien lukt het prima.
Nooit geschoten is altijd mis :tongue:
Bij een van mijn teckels kon het heel goed.
Bij de andere twee was het een stuk moeilijker.

Hier zie je mijn twee honden samen "op de duiven" in het parkje.
Rana leefde toen nog.
Dat was feest om die twee samen te laten gaan
Afbeelding

2 x edit: typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 19 jul 2015 20:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
petra1
Zeer actief

Dankjewel voor de uitleg!
Gave foto, wat een concentratie bij beiden :ok:
Wacht kennen ze wel voor het oversteken inderdaad, dus dat zou redelijk makkelijk moeten gaan denk ik.
Zeker een beagle is wat jagen betreft van een heel ander kaliber, maar ik ga het gewoon proberen.
Eindeloze sessies doe ik inderdaad niet, want na een keer of 3 heeft met name Stef zoiets van 'doe het lekker zelf!'.
Dus dat wordt per wandeling een keer of twee à drie, meer niet.
Is ook genoeg vind ik want wandelen hoeft niet alleen uit leren te bestaan.
Afbeelding

Sabi85
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar

Ongelezen bericht door Sabi85 »

Zamunda schreef:
*Wolf* schreef:
Zamunda schreef:
Als dat al zo is dan ligt dat dus niet aan het advies of hoe het gegeven wordt, maar aan degene die het (blind) opvolgt. Dan kun je de adviesgever daar wel op aan gaan zitten kijken, maar dat slaat natuurlijk als een tang op een varken.
Ik volg niet klakkeloos adviezen op hoor. Niet van een forum en niet van mensen buiten een forum die zelf honden hebben. Anders zou ik Wilma de eerste nacht met de katten in de badkamer opgesloten hebben om uit te vechten wie de baas is en haar op haar neus slaan als ze iets doet wat niet mag :80:

Het advies van samen jagen vond ik wel een goede omdat ik niet verwacht dat ze het afleert en omdat ik nog op zoek ben naar iets dat ze leuk vindt om samen met mij te doen.
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

ranetje schreef:Hier zie je mijn twee honden samen "op de duiven" in het parkje.
Rana leefde toen nog.
Dat was feest om die twee samen te laten gaan
Afbeelding

2 x edit: typo

Geweldig, dat patroneren.
Zamunda
Zeer actief

Sabi85 schreef:Ik volg niet klakkeloos adviezen op hoor.
Dat idee had ik ook niet hoor Sabi, ik reageerde puur op *wolf* ;) .
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Wij 'jagen' ook samen. Ik beloon mijn hond als ze met haar neus een geur oppakt of in de verte een haas of ree opmerkt. Juist door haar dan meteen flink te belonen blijft ze ook bij me. Ze is nu soms zo kalm er in dat ze rustig een fazant gaat aanwijzen voor me tot ik bij haar ben, dan belonen en dan lopen we gewoon weer door. En ja dat heeft me wel een jaar heel veel trainen gekost en nog steeds moet ik opletten en op tijd er bij zijn etc...
Het is echt 100x beter zo dan hoe het eerst was: een hond die door het dolle was bij een hazenspoor of reeengeur... Bij reeën lijn ik haar trouwens nog steeds aan, ook al zitten ze ver weg. Ze vind ze nog véél te interessant en wordt dus te opgewonden om te luisteren.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”