Ik probeer wel wat te anticiperen op aanwezige jachtdrift door spelletjes te spelen met de bal waar hij achteraan jaagt. Regelmatig fluit ik hem in zijn vlucht terug, hij moet zich zo melden dat ik hem vast kan pakken, doet hij dat dan mag hij meteen als nog achter de bal aan of......... we gaan hem samen zoeken. Allemaal in het kader van die ene keer dat wij eens verrast zullen worden door dat konijn dat voor onze voeten weg schiet zoals die ene keer dat hij dus als hele jonge hond achter een vogel aan ging. In het geval van de vogel kwam hij pas terug toen hij doorhad dat vangen niet ging lukken. Nou is het een slimme hond dus dat was vrij snel maar ik ben een bangerd die altijd denkt dat hij vermist raakt.
Hij mag van mij gerust geloven dat hij een konijn gaat vangen zodra hij zich bij mij gemeld heeft. Hij zal er dan echter nooit in vrije vlucht achteraan mogen maar...... we gaan het dan samen zoeken. Beter voor het konijn (stel dat Ezio hem zou kunnen vangen), beter voor mijn hart en.........minder kans dat hij zich een 2de keer bedenkt om zich eerst te melden want hoe dan ook, de jacht gaat door. In dat opzicht lijkt me dat samen-konijnen-zoek-spel wel leuk want hij leert dan toch discipline, aandacht, rust e.d. en in het gunstigste geval blijf ik de regie houden.
Overigens heb ik eens een workshop brilliant recall gevolgd en enkele oefeningen thuis veel gedaan en ik moet zeggen dat hij daar inderdaad veel beter op ging reageren (vooral de samen ren/speel elementen) Ik wil nog eens de hele cursus doen maar ben helaas niet zo van de conditie dat ik daar een uur kan rondrennen