Ik denk dat dat dus juist al meteen duidelijk is. Ik denk dat ze onderling vanaf dag 1 al weten wie het laatste woord heeft. Wie dat is weet ik natuurlijk ook niet maar dat daar lang overheen zal gaan verwacht ik niet. Alles kan wijzigen natuurlijk. Maar dat blijft zo.ranetje schreef:Er is een scala van karaktertrekken tussen onzeker/timide en dominant.
Ik denk dat het nog wel even duurt voor er echt duidelijk wordt waar ze staat.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
De eerste aanvaring
Moderator: moderatorteam
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: De eerste aanvaring
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
O absoluut, ze is geen onzekere hond en ze zal waarschijnlijk goed aanvoelen bij welke honden ze beter eieren voor haar geld kan kiezen, en over welke honden ze van nature overwicht heeft (dat leer je snel genoeg in zo'n roedel volgens mij). Ik heb haar nooit pittig zien reageren op andere honden, ze vond het allemaal al snel wel best.laeken schreef:Rangorde is altijd relatief. Een slimme hond is al snel ranglager bij mastin teven. Ik las dat ze op dag 1 ook haar ligplaats heeft verdedigd. Ik zag verder dat ze heel doorvoed is en zonder kleerscheuren of beter gezegd littekens en oorwonden uit het Spaanse asiel is gekomen. Ik denk dus wel dat ze dominant is over minder dominante honden en dat ze des honds, zeker indien daarin gesteund met aaien haar punt zal maken. Dat ze in Spanje met alles door een deur kon bevestigd dat voor mij juist. Zekere honden die duidelijk zijn doen het daar het best. Dat ze eieren voor haar geld kiest bij mastins is gewoon slim en logisch. Zet je een onzekere hond bij dominante honden gaat dat juist niet goed. Pispaal effect.
Behalve ranghogeren en de laagsten in rang was er vooral een heel grote middenmoot van honden die dat ook wel prima vonden, zich conflictvermijdend gedroegen en eigenlijk altijd buiten de problemen wisten te blijven, zich ook niet met akkefietjes bemoeiden. Corani was in het asiel typisch zo'n hond.
Maar deze honden zijn wel een roedelleven gewend, en hebben natuurlijk een goed ontwikkeld vermogen om aan te voelen waar ze staan. Naomi wisselde nogal eens binnen de roedelsamenstellingen, dus ze hebben daar denk ik wel van geleerd om snel positie en bijbehorende houding te kunnen bepalen.
-
laeken
- Zeer actief
Ik denk zelfs dat vrijwel alle sociale honden binnen enkele minuten al weten waar ze staan. Honden communiceren veel meer dan wij zien. Staartdrachtje hier, starende blik daar, even in elkaars persoonlijke zone komen en kijken of de eigenaar die durft te verdedigen of ontwijkt en dan is het er al. Omdat ik dus las dat de nieuwste aanwinst op dag 1 in een mand ging liggen en die begon te verdedigen denk ik dat madam al precies weet waar ze staat. Daarom ook dat interacties en honden mee naar huis nemen meestal vrij makkelijk gaat. De problemen komen pas als twee honden gelijkwaardig zijn en gelijke dingen belangrijk vinden. Hier was laatst een Ierse setter. Die wist meteen dat Bas de baas was en dat Bas in haar huis was. Bas zat gewoon ergens maar wenste de setter niet in haar persoonlijke zone. Kreeg daar respect voor en binnen een uur lagen ze naast elkaar op het kleed te slapen. Keek Bas even strak naar de setter dan stond die op en liep weg. Met Hein is ook alles direct vanaf minuut 1 duidelijk geweest.DeDiana schreef:O absoluut, ze is geen onzekere hond en ze zal waarschijnlijk goed aanvoelen bij welke honden ze beter eieren voor haar geld kan kiezen, en over welke honden ze van nature overwicht heeft (dat leer je snel genoeg in zo'n roedel volgens mij). Ik heb haar nooit pittig zien reageren op andere honden, ze vond het allemaal al snel wel best.laeken schreef:Rangorde is altijd relatief. Een slimme hond is al snel ranglager bij mastin teven. Ik las dat ze op dag 1 ook haar ligplaats heeft verdedigd. Ik zag verder dat ze heel doorvoed is en zonder kleerscheuren of beter gezegd littekens en oorwonden uit het Spaanse asiel is gekomen. Ik denk dus wel dat ze dominant is over minder dominante honden en dat ze des honds, zeker indien daarin gesteund met aaien haar punt zal maken. Dat ze in Spanje met alles door een deur kon bevestigd dat voor mij juist. Zekere honden die duidelijk zijn doen het daar het best. Dat ze eieren voor haar geld kiest bij mastins is gewoon slim en logisch. Zet je een onzekere hond bij dominante honden gaat dat juist niet goed. Pispaal effect.
Behalve ranghogeren en de laagsten in rang was er vooral een heel grote middenmoot van honden die dat ook wel prima vonden, zich conflictvermijdend gedroegen en eigenlijk altijd buiten de problemen wisten te blijven, zich ook niet met akkefietjes bemoeiden. Corani was in het asiel typisch zo'n hond.
Maar deze honden zijn wel een roedelleven gewend, en hebben natuurlijk een goed ontwikkeld vermogen om aan te voelen waar ze staan. Naomi wisselde nogal eens binnen de roedelsamenstellingen, dus ze hebben daar denk ik wel van geleerd om snel positie en bijbehorende houding te kunnen bepalen.
Echter neem ik de Jack Russel teef van de buren dan is het andere koek. Maar die hebben een belang dat voor allebei de honden erg zwaar weegt. De territoria grenzen aan elkaar en ze overlappen in de zin van de hondjes lopen bij elkaar op het terrein. Zowel Bas als de buurhond wenst dat niet en staat voor haar zaak. Dan heb je wel rangorde maar die komt in geding als de belangen te groot worden.
Soms is dat eten, aaien of aandacht. Dus meestal gaan de dingen tussen honden direct mis als er een mens bij komt die de honden verkeerd bevestigd of een belang is voor de honden.
Dat zie je ook altijd gebeuren in asielen. Ga je voeren, aaien, druk doen, pas dan krijgen honden mot.
Zet je 5 honden zomaar in een veld en bemoei je je nergens mee dan weten die honden in 1 uur wie wat is en wie waar staat en dan valt er normaal gesproken als ze passend zijn geen onvertogen woord meer. Moet je natuurlijk geen twee dominante secreten samen zetten of allemaal schijtbange honden. Gewoon normaal sociale dieren passend van karakter. Dus van onderdanig tot dominant en een middenmoot. Dat duurt geen weken eer die dieren precies weten waar ze staan. Eerder minuten.
-
laeken
- Zeer actief
Ik denk dus ook dat gevechten in de roedel vrijwel altijd met verkeerd begeleiden te maken hebben. Toen ik zag dat Cleo en Eva in potentie een tevenoorlog konden worden is er gewoon anders mee om gegaan. De dames mochten niet meer wild doen. Ze mochten niet meer bij mij op de bank kruipen als de ander er lag en ook hebben wij dat eerste gevecht hard en duidelijk afgestraft. De honden waren allebei onder de indruk en daarna was dreigen genoeg. Dus draaiden de dames om elkaar heen dan was het UH! En werden ze allebei druk omdat we gingen wandelen of gingen ze bv spelen (wat op vechten uit zou draaien omdat er opwinding bij komt kijken) dan was het hee! Kappen!
Daarna hebben ze als zussen samen geleefd. Geen dikke vriendinnen maar zeker wel roedelgenoten. Ik zag het zo gebeuren dat een hond die Cleo zou pakken een pak rammel van Eva had gekregen. Dus ze waren wel een maar geen hartsvriendinnen.
In die tijd heb ik geleerd wat de honden kon triggeren. Aaien, schooien en elke vorm van "groot belang" was een trigger. Herders met ballen ook nooit storen als andere hond. Nooit 1 bal gooien voor je eigen hond als er andere echt bezitterige balgekke herders bij lopen. Die weten onderling alles perfect te regelen tot de bal komt. Dan is het ieder voor zich en PANG! vechtende honden. Bijna elke hond wil aandacht of eten en dus komen ze elkaar precies daar tegen als je niet goed op gaat letten welke signalen ze afgeven. Het erbij roepen van een hond is dan bv soms precies het tegenovergestelde van wat de honden onderling afspreken. Maar omdat jij roept dwing je ze die afspraak te negeren. En dat gaat dan precies het moment worden waarop ze gaan uitvallen naar elkaar.
Als je honden hebt die neigen naar uitvallen en grommen dan is het dus zaak dat je jezelf ver boven je honden zet en dat je goed op let dat je hond voor hond aandacht, eten en spel geeft. Nooit in chaos, nooit twee honden dwingen samen op 1 plaats hun aandacht te ontvangen etc. En zorgen dat ze allemaal snel en goed weg te sturen zijn en dan hun staart laten zakken. In principe heb je dan al bijna alles opgelost. En dan valt er vaak nooit meer een onvertogen woord. Maar ik moest dat wel leren.
Daarna hebben ze als zussen samen geleefd. Geen dikke vriendinnen maar zeker wel roedelgenoten. Ik zag het zo gebeuren dat een hond die Cleo zou pakken een pak rammel van Eva had gekregen. Dus ze waren wel een maar geen hartsvriendinnen.
In die tijd heb ik geleerd wat de honden kon triggeren. Aaien, schooien en elke vorm van "groot belang" was een trigger. Herders met ballen ook nooit storen als andere hond. Nooit 1 bal gooien voor je eigen hond als er andere echt bezitterige balgekke herders bij lopen. Die weten onderling alles perfect te regelen tot de bal komt. Dan is het ieder voor zich en PANG! vechtende honden. Bijna elke hond wil aandacht of eten en dus komen ze elkaar precies daar tegen als je niet goed op gaat letten welke signalen ze afgeven. Het erbij roepen van een hond is dan bv soms precies het tegenovergestelde van wat de honden onderling afspreken. Maar omdat jij roept dwing je ze die afspraak te negeren. En dat gaat dan precies het moment worden waarop ze gaan uitvallen naar elkaar.
Als je honden hebt die neigen naar uitvallen en grommen dan is het dus zaak dat je jezelf ver boven je honden zet en dat je goed op let dat je hond voor hond aandacht, eten en spel geeft. Nooit in chaos, nooit twee honden dwingen samen op 1 plaats hun aandacht te ontvangen etc. En zorgen dat ze allemaal snel en goed weg te sturen zijn en dan hun staart laten zakken. In principe heb je dan al bijna alles opgelost. En dan valt er vaak nooit meer een onvertogen woord. Maar ik moest dat wel leren.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Toen er nog spanningen in onze roedel waren was het juist de thuiskomst van de hogere hond die problemen gaf. Het was dan altijd even nodig om de rangen weer duidelijk te maken (Ik ben er nu weer dus je staat mooi weer onder mij!). Als een lagere hond alleen mee ging kon deze zonder te bekijken weer aansluiten.
De hond die op wilde klimmen moest dan juist weer even patsen als ze alleen mee was geweest, maar daar was de thuis gebleven hoogste hond weinig van onder de indruk.
Ook vonden vroeger mijn hoger geplaatste honden het niet fijn om boven te slapen omdat ze dan bang leken dat de lagere honden die beneden bleven dan een coup pleegden. We maakten er wel eens grapjes over omdat Atoq dus niet een hele nacht rustig boven kon slapen bij ons. Terwijl ons enige andere reutje, Mullu helemaal geen interesse had om hogerop te komen. We zeiden altijd dat Atoq wist dat Mullu heel in het geheim een revolutie aan het voorbereiden was met de meiden.
Je hoeft er nu niets mee maar dan ben je er misschien alert op dat het zo kan gaan.
De hond die op wilde klimmen moest dan juist weer even patsen als ze alleen mee was geweest, maar daar was de thuis gebleven hoogste hond weinig van onder de indruk.
Ook vonden vroeger mijn hoger geplaatste honden het niet fijn om boven te slapen omdat ze dan bang leken dat de lagere honden die beneden bleven dan een coup pleegden. We maakten er wel eens grapjes over omdat Atoq dus niet een hele nacht rustig boven kon slapen bij ons. Terwijl ons enige andere reutje, Mullu helemaal geen interesse had om hogerop te komen. We zeiden altijd dat Atoq wist dat Mullu heel in het geheim een revolutie aan het voorbereiden was met de meiden.
Je hoeft er nu niets mee maar dan ben je er misschien alert op dat het zo kan gaan.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Grapig, ik zei ook tegen Kevin dat wij iets verkeerd gedaan hadden. Ik denk ook dat de mensen eerder aanleiding zijn tot mot dan wat de honden zelf doen, die snappen het wat eerder denk ik. Inderdaad wat Laeken zei lag Rani de eerste of tweede dag al te grommen in haar mand en die andere twee gingen gelijk weg. Maar andersom komt Rani ook niet in de buurt van de andere twee wanneer ze in hun mand liggen te kluiven, daar hoeven ze niet eens voor te grommen. Gewoon ieder in hun eigen mand kluiven en niet meer rondom spannende momenten op de bank. En sowieso even wat beter opletten wat we doen qua aandacht geven.
Eigenlijk is het gewoon stom dat we Mika erbij riepen op de bank. Maar wel een goed leermoment.
Eigenlijk is het gewoon stom dat we Mika erbij riepen op de bank. Maar wel een goed leermoment.
- Gollum
- Zeer actief
Ik vind het wel heel fijn om ervaringen te horen van mensen met meerdere honden, dankjullie!sirene schreef:Toen er nog spanningen in onze roedel waren was het juist de thuiskomst van de hogere hond die problemen gaf. Het was dan altijd even nodig om de rangen weer duidelijk te maken (Ik ben er nu weer dus je staat mooi weer onder mij!). Als een lagere hond alleen mee ging kon deze zonder te bekijken weer aansluiten.
Bij de twee mutsen die ik al had heb ik nooit heel duidelijk een verdeling gezien. Gol hoeft niet zonodig de baas te zijn en Mika bakt er helemaal niks van
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Volgens mij is Mika ook geen sullige dame, misschien wel naast Gollum omdat zij zich niet druk maakt om roedelgebeuren, maar ik heb het idee uit je verhalen dat Mika wel wat pittiger is?
Hoe dan ook, gelukkig een kleine en nette aanvaring, hopelijk reageren ze goed op aanscherpen van de regels.
Ik zou sowieso ook staren niet goed vinden tijdens het eten, alleen al omdat ik het zelf bloed irritant vind
Zou dat dus zelf niet meer geven, voordeel is dat het ook weer goed is voor de lijn van de dames.
Hoe dan ook, gelukkig een kleine en nette aanvaring, hopelijk reageren ze goed op aanscherpen van de regels.
Ik zou sowieso ook staren niet goed vinden tijdens het eten, alleen al omdat ik het zelf bloed irritant vind
Zou dat dus zelf niet meer geven, voordeel is dat het ook weer goed is voor de lijn van de dames.
- Gollum
- Zeer actief
Mika is een beetje gek. Ze kan heel pittig overkomen met haar gekef maar eigenlijk is ze vrij onzeker. Maar wanneer een andere hond gevoelig is voor haar grote mond kan ze die wel gaan pesten. Bij haar vorige baas trok ze de labrador des huizes de kamer door aan haar staart, puur omdat ze niks terug deed. Bij Gollum probeert ze dat ook wel eens buiten maar die geeft haar op haar lazer door middel van een kontbump. Binnen had Gollum het gelijk geregeld dat er niet aan staarten getrokken werd. Ze hoefde alleen maar te grommen en Mika was klaar.Apple schreef:Volgens mij is Mika ook geen sullige dame, misschien wel naast Gollum omdat zij zich niet druk maakt om roedelgebeuren, maar ik heb het idee uit je verhalen dat Mika wel wat pittiger is?
Ik zou sowieso ook staren niet goed vinden tijdens het eten, alleen al omdat ik het zelf bloed irritant vind![]()
Bij Rani heeft ze het eerste half uur ook gekeft op afstand, dichterbij kreeg ze een grom en die respecteerde ze ook gelijk. Daarna was het goed en heeft Mika niet meer gekeft. Maar Mika is wel altijd erg op haar voer gericht geweest. Met Gol was alles al duidelijk maar nu met Rani moet ze het opnieuw uitvinden dat ze echt niks tekort komt. Het staren en Rani op de bank en daarna Mika erbij roepen was allemaal fout.
Vanavond zijn we gelijk strenger geweest, geen honden bij de tafel en de bank in de buurt tot al het eten was opgeruimd. Dat accepteerden ze allemaal zonder geklooi. We hadden niks over dus kregen ze een brokje in de keuken (ze zijn het zo gewend
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Zo is er duidelijkheid en meteen weer rust in de tent 
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Mooi, en fijn dat ze zich ook gemakkelijk bij de nieuwe regels neerleggen. 
- Gollum
- Zeer actief
Zo was het eigenlijk altijd al maar met die twee mutsen waren we wat makkelijker geworden. Gollum en Mika gingen dan ook gelijk in hun mand en Rani deed ze maar naDeDiana schreef:Mooi, en fijn dat ze zich ook gemakkelijk bij de nieuwe regels neerleggen.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Ja het is altijd wel weer even ritme vinden met een nieuwe hond erbij. Ik heb op deze tweede pagina niet meer alles gelezen, omdat het in mijn idee weer te veel getrokken wordt naar dominantie en vooral dat dominatie en agressieve uitingen met elkaar gekoppeld worden. Geef mij maar een loeidominante hond hoor. Degene die dat echt zijn, die dwingen hun positie in de regel helemaal niet zo af met agressie....
En op dag 1 iets in nieuwe omgeving iets verdedigen? Dat wijt ik meer aan de spanningen van de nieuwe indrukken. Ja ook al is het een mand, een speeltje of voer. Bij honden draait het om bezit. Niet om de hoogste positie. En tja als je dan een lekkere mand hebt gevonden en je kent de andere honden nog niet, ik hoef ook niet een vreemde man in mijn bed.... Wordt ik ook agressief hoor als die te dicht in de buurt komen(of ben ik nu ineens super dominant?)
Norah is de hond die hier vanaf dag 1 echt wel wat agressie heeft gebruikt. Ze is zo onzeker als de best, maar overbluft. Kay heeft uiteindelijk echt wel de hoogste positie. Ondanks dat hij (naar mijn mening te weinig) weinig grenzen aangeeft en zelden ook echt aggressief uit naar Norah. Hij laat haar maar begon, maar als puntje bij paaltje komt, is het norah die het onderspit moet delven en die zal volgen.
Norah is op eten gericht en aanvankelijk veel agressie gebruikte. Ik kon ze niet naast elkaar een koekje geven. Idemdito met speelgoed. Met de plaatsen heeft ze dat minder, alhoewel ze in de eerste weken ook haar bench verdedigde, die we er toen meteen uitgooide (de bench, niet norah haha). Het is een kwestie van wennen. Hier is het met het meeste goed gekomen in de loop der tijd. Tot die tijd is voorkomen en duidelijkheid scheppen. Norah eet hier in de bijkeuken. 1 kat in de gang. Kay in de woonkamer en 1 kat daar ook boven op de krabpaal) De volgorde wisselt wel, al is meestal eerst de katten, dan Kay en dan Noor. Maar die houden we dus zonder commando's weg bij de rest. Op vakantie kunnen ze inmiddels ook prima vlak naast elkaar eten. en soms strooi ik zelfs een bakje brokjes door de tuin en dan lopen ze gewoon door elkaar. Kwestie van aangeven wat jij wil en hoe, dan wend het vanzelf. Komt wel goed.
En wie moeilijk doet op de bank, krijgt 1 waarschuwing en anders kan je ook wieberen. Iedereen mag overal liggen en je gedraagt je maar.
En op dag 1 iets in nieuwe omgeving iets verdedigen? Dat wijt ik meer aan de spanningen van de nieuwe indrukken. Ja ook al is het een mand, een speeltje of voer. Bij honden draait het om bezit. Niet om de hoogste positie. En tja als je dan een lekkere mand hebt gevonden en je kent de andere honden nog niet, ik hoef ook niet een vreemde man in mijn bed.... Wordt ik ook agressief hoor als die te dicht in de buurt komen(of ben ik nu ineens super dominant?)
Norah is de hond die hier vanaf dag 1 echt wel wat agressie heeft gebruikt. Ze is zo onzeker als de best, maar overbluft. Kay heeft uiteindelijk echt wel de hoogste positie. Ondanks dat hij (naar mijn mening te weinig) weinig grenzen aangeeft en zelden ook echt aggressief uit naar Norah. Hij laat haar maar begon, maar als puntje bij paaltje komt, is het norah die het onderspit moet delven en die zal volgen.
Norah is op eten gericht en aanvankelijk veel agressie gebruikte. Ik kon ze niet naast elkaar een koekje geven. Idemdito met speelgoed. Met de plaatsen heeft ze dat minder, alhoewel ze in de eerste weken ook haar bench verdedigde, die we er toen meteen uitgooide (de bench, niet norah haha). Het is een kwestie van wennen. Hier is het met het meeste goed gekomen in de loop der tijd. Tot die tijd is voorkomen en duidelijkheid scheppen. Norah eet hier in de bijkeuken. 1 kat in de gang. Kay in de woonkamer en 1 kat daar ook boven op de krabpaal) De volgorde wisselt wel, al is meestal eerst de katten, dan Kay en dan Noor. Maar die houden we dus zonder commando's weg bij de rest. Op vakantie kunnen ze inmiddels ook prima vlak naast elkaar eten. en soms strooi ik zelfs een bakje brokjes door de tuin en dan lopen ze gewoon door elkaar. Kwestie van aangeven wat jij wil en hoe, dan wend het vanzelf. Komt wel goed.
En wie moeilijk doet op de bank, krijgt 1 waarschuwing en anders kan je ook wieberen. Iedereen mag overal liggen en je gedraagt je maar.

- Gollum
- Zeer actief
Het gaat ook verder heel goed hoor! Ik verwacht van alle drie niet dat ze iets zo belangrijk vinden dat ze echt zouden gaan vechten.
Rani wilde laatst met Mika spelen, ze daagde haar uit door in de poten te bijten. Dat vond Mika geen goed idee en er kwam me toch een snauw uit
Rani was diep onder de indruk, ze heeft het ook niet meer geprobeerd
Hup duidelijk dus. En zo leren ze elkaar steeds beter kennen.
Ze hebben inmiddels ook allemaal wel hun draai te pakken, waar ze eten (en wachten op eten), waar ze slapen. Dat scheelt.
Rani wilde laatst met Mika spelen, ze daagde haar uit door in de poten te bijten. Dat vond Mika geen goed idee en er kwam me toch een snauw uit
Rani was diep onder de indruk, ze heeft het ook niet meer geprobeerd
Hup duidelijk dus. En zo leren ze elkaar steeds beter kennen.
Ze hebben inmiddels ook allemaal wel hun draai te pakken, waar ze eten (en wachten op eten), waar ze slapen. Dat scheelt.