Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Erg veel drinken en erg veel plassen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Erg veel drinken en erg veel plassen

Ongelezen bericht door malinois »

Fotogravinnetje schreef:Bij Elco heb ik zelfs helemaal niets hoeven doen om het plassen in de tuin te stoppen. Hij stopte er uit zichzelf mee terwijl hij het nog mocht doen van ons. Hij was toen een maand of vijf, zes
Ik ook niet bij Xavi. Die kan nog steeds in en uit lopen met zn 5 jaar en doet al jaren uit zichzelf niets meer in de tuin.. dat was rond de 6 maanden gewoon over zonder er ooit iets van gezegd te hebben.
Ik ga dit nu ook bij Xygan zo doen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Mijn idee over zindelijkheid is dat je een hond niet zindelijk maakt of zindelijk leert worden, maar hooguit kunt begeleiden of bevestigen in het zindelijkheidsproces. Ik denk dat het voor vrijwel iedere hond zo'n natuurlijk proces is dat het (bijna) vanzelf gaat. Alleen al het belonen als ie buiten iets doet en binnen niets zeggen is mijns inziens al meer dan voldoende (en natuurlijk wel belonen en gaan als de hond aangeeft naar buiten te willen om te plassen). Alle andere dingen die je dan nog doet is puur om te voorkomen dat je binnen plasjes op moet ruimen, maar laat je dat gaan dan wordt de hond net zo goed zindelijk.
Daarnaast kun je je hond natuurlijk nog leren wat je persoonlijk onder zindelijkheid verstaat (wel/niet in de tuin plassen bijv.).

Ik lees dat je allerlei plannen zou willen uitvoeren om je pup zindelijker te leren worden, maar volgens mij is het allerbelangrijkste wat je kunt doen om binnenplasjes te voorkomen dat jij je pup beter leert lezen. Dus beter en sneller gaat zien dat hij moet en dan kun je hem mee naar buiten nemen voordat hij gaat plassen. Doe je dat niet wordt ie net zo goed zindelijk, maar moet je wat vaker de dweil pakken.

Shiloh86 schreef:De eerste twee maanden heb ik plasjes gewoon genegeerd, inmiddels ben ik wel begonnen duidelijk nee te zeggen als hij plast, meestal stopt hij dan, soms moet ik hem nog even aanraken en dan stopt hij alsnog en dan maken we het buiten af. Dat gaat vrij goed. Als de deur naar de tuin open staat doet hij zijn plasjes buiten in de tuin.
Dit zou ik persoonlijk dus echt niet doen, tenzij ik graag een hond zou leren om stiekum te gaan plassen (dat je dan dagen later achter de bank allerlei plasjes en evt. drolletjes vindt). Ik zou zeggen: laat die hond gewoon als ie al zit, je hebt zelf gemist dat ie moest of je was te laat, nouja soit, volgende keer beter.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Zamunda schreef:
Shiloh86 schreef:De eerste twee maanden heb ik plasjes gewoon genegeerd, inmiddels ben ik wel begonnen duidelijk nee te zeggen als hij plast, meestal stopt hij dan, soms moet ik hem nog even aanraken en dan stopt hij alsnog en dan maken we het buiten af. Dat gaat vrij goed. Als de deur naar de tuin open staat doet hij zijn plasjes buiten in de tuin.
Dit zou ik persoonlijk dus echt niet doen, tenzij ik graag een hond zou leren om stiekum te gaan plassen (dat je dan dagen later achter de bank allerlei plasjes en evt. drolletjes vindt). Ik zou zeggen: laat die hond gewoon als ie al zit, je hebt zelf gemist dat ie moest of je was te laat, nouja soit, volgende keer beter.
Mee eens :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

En toch heb ik het idee dat het effect heeft. Hier is nee trouwens absoluut geen correctie! Ik heb nee netjes aangeleerd als zijnde "stop wat je aan het doen bent" en een duidelijk beloning erna als hij dan ook stopt, niks anders dan een hier of een zit dus. Ik doe daarin dus niks anders als hem rustig onderbreken, belonen voor het stoppen, en gelijk naar buiten gaan waar hij zijn plasje afmaakt en daar uitgebreid voor te belonen.

Ik zie hierin dan ook absoluut geen angst of stress bij hem en ik zie ook niet in wat daarin anders is als een puppy oppakken met "plasrem".
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Shiloh86 schreef:En toch heb ik het idee dat het effect heeft. Hier is nee trouwens absoluut geen correctie! Ik heb nee netjes aangeleerd als zijnde "stop wat je aan het doen bent" en een duidelijk beloning erna als hij dan ook stopt, niks anders dan een hier of een zit dus. Ik doe daarin dus niks anders als hem rustig onderbreken, belonen voor het stoppen, en gelijk naar buiten gaan waar hij zijn plasje afmaakt en daar uitgebreid voor te belonen.

Ik zie hierin dan ook absoluut geen angst of stress bij hem en ik zie ook niet in wat daarin anders is als een puppy oppakken met "plasrem".
Ik zou een pup dan ook niet oppakken als ie eenmaal aan het plassen is. Te laat is gewoon te laat, eigen schuld, dan ga ik dat beestje niet lopen pesten met het onderbreken van het plassen. En dat het effect heeft kan prima, maar het kan ook een ongewenst (bij)effect geven. Maar goed, dat is dus mijn idee erbij hoor, met een beetje geluk gaat het op jouw manier gewoon prima.

Ik was met de megaplassen (en de drollen) van mijn 8-jarige opvangteef die niet zindelijk was ook niet bepaald heel blij in huis, maar no way dat ik haar ging afbreken. Laat maar lekker gaan, komt vanzelf goed (de hond de tijd geven en vooral zelf beter de hond leren lezen). En zo geschiedde: ik zag de tekenen steeds eerder en zij zag binnen steeds meer als 'thuis/nest' en gaf zodoende ook zelf steeds meer aan dat ze moest en/of naar buiten wilde.

Maar wat ik vooral merk is dat je graag resultaat wilt, effect, en hij moet het toch vooral leren en jij wil dat toch vooral aan hem leren. Maar het komt, echt waar, ook zonder allerlei fratsen. Ik zou er dus gewoon niet zo zwaar aan tillen, laat het toch lekker komen zoals het komt, het mag allemaal wel wat losser als ik het zo lees.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Diem dronk als pup ook vreselijk veel. Hebben we ons ook zorgen over gemaakt want het kan natuurlijk iets medisch zijn. Maar, heel veel vaker is het een volstrekt normale periode die weer overgaat. Diem vond water en drinken gewoon leuk en lekker :cheer: Het liefst stond hij met voorpoten erbij in de bak en dan proberen de bak leeg te krijgen door omgooien of opdrinken.
En inderdaad, in de loop van de dag en begin van de nacht :hmmm: was er dan geen houden meer aan en moest hij tig keer per uur. Irritant, ja :tongue: Maar het gaat vanzelf over.

Hier wordt ook niet gecorrigeerd/ingegrepen bij pups die al bezig zijn met binnen plassen/poepen. De blaascontrole is er simpelweg nog niet dát ze er iets aan kunnen doen. Als je moet dan moet je.
De teckelreu ben ik wel gaan corrigeren. Die tilde notabene z'n poot al op (tegen de tafelpoot) maar hij had zo'n hekel aan regen dat binnen plassen een prima alternatief was voor buiten. Hij was toen al wel een maand of 7 volgens mij en bij droog weer geheel zindelijk.
De reuen zijn hier (helaas, ik vind het makkelijk) allemaal wel uiteindelijk vanzelf gestopt met in de tuin plassen. Teckelteefjes niet.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

@Zamunda, tja verschil van mening. Ik vind stoppen op de manier die ik doe niet pesten en ook niet vervelend. Stoppen leverd hem iets op en hij reageert er niet gestresst op.

Gisteren is het super gegaan trouwens! Voor het uit eten even flink gewandeld. Tijdens het koken/avond eten hem even terug in de bench+ren gedaan. Gelijk na het eten 3 keer naar buiten geweest in een kwartier (waarbij 2 keer ook geplast) en daarna elke uur geweest als hij wakker was, of zodra hij wakker werd. En het is droog gebleven. Ik ga deze frequentie voorlopig even volhouden :)
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Zamunda schreef: Ik zou er dus gewoon niet zo zwaar aan tillen, laat het toch lekker komen zoals het komt, het mag allemaal wel wat losser als ik het zo lees.
Precies mijn gedachte. :ok:
Shiloh86
Zeer actief

En dat is weer het jammere van internet. Alles komt veel rigider over en veel overdrevener over en nuances maken is lastig of worden niet gelezen. Geloof mij, ik ga écht niet krampachtig met het zindelijk worden om en ik ben inmiddels geoefend dweiler en ook dat vind ik geen ramp. Het is eerder dat ik me afvroeg of bepaalde aspecten normaal zijn (het vele drinken en het vaak achter elkaar gaan in korte tijd) dat ik me afvroeg of er meer aan de hand kon zijn.

Nogmaals, mijn aller eerste zin is, hij is pas 4 maanden dus dat hoeft ook nog helemaal niet. Ik ben er eigenlijk niet vanuit gegaan dat mijn hondje voor de 9/12 maanden helemaal zindelijk zou zijn. En als het langer duurt is het ook geen ramp.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”