Shiloh86 schreef:En toch heb ik het idee dat het effect heeft. Hier is nee trouwens absoluut geen correctie! Ik heb nee netjes aangeleerd als zijnde "stop wat je aan het doen bent" en een duidelijk beloning erna als hij dan ook stopt, niks anders dan een hier of een zit dus. Ik doe daarin dus niks anders als hem rustig onderbreken, belonen voor het stoppen, en gelijk naar buiten gaan waar hij zijn plasje afmaakt en daar uitgebreid voor te belonen.
Ik zie hierin dan ook absoluut geen angst of stress bij hem en ik zie ook niet in wat daarin anders is als een puppy oppakken met "plasrem".
Ik zou een pup dan ook niet oppakken als ie eenmaal aan het plassen is. Te laat is gewoon te laat, eigen schuld, dan ga ik dat beestje niet lopen pesten met het onderbreken van het plassen. En dat het effect heeft kan prima, maar het
kan ook een ongewenst (bij)effect geven. Maar goed, dat is dus mijn idee erbij hoor, met een beetje geluk gaat het op jouw manier gewoon prima.
Ik was met de megaplassen (en de drollen) van mijn 8-jarige opvangteef die niet zindelijk was ook niet bepaald heel blij in huis, maar
no way dat ik haar ging afbreken. Laat maar lekker gaan, komt vanzelf goed (de hond de tijd geven en vooral zelf beter de hond leren lezen). En zo geschiedde: ik zag de tekenen steeds eerder en zij zag binnen steeds meer als 'thuis/nest' en gaf zodoende ook zelf steeds meer aan dat ze moest en/of naar buiten wilde.
Maar wat ik vooral merk is dat je graag resultaat wilt, effect, en hij moet het toch vooral leren en jij wil dat toch vooral aan hem leren. Maar het komt, echt waar, ook zonder allerlei fratsen. Ik zou er dus gewoon niet zo zwaar aan tillen, laat het toch lekker komen zoals het komt, het mag allemaal wel wat losser als ik het zo lees.