Op die paar seconden dat Lotje uitvalt, als we een van die honden tegenkomen en dat is niet elke wandeling, niet elke dag, kan ik gewoon met haar wandelen en alle overige honden tijdens de wandeling worden met een kwispelstaart begroet.ranetje schreef:Dat kan ik me goed voorstellenluna2906 schreef:Nah, Luna rustig laten kijken gaat hem niet worden hoor. Met alle geduld en liefde van de wereld gaat dat nog niet lukken. Prikkel = reactie. En van bewegende honden moet je wat vinden, aldus Luna. Dat kan positief of negatief. Ik heb het eerst geprobeerd met een correctie. Vervolgens met stil zitten, aandacht voor de baas, koekje etc. Geen van beiden had een structureel effect. Nu combineer ik die 2, afhankelijk van de situatie, en als geen van beiden werkt, loop ik gewoon door. Doorlopen, hoppa. En als ze dan meeloopt zonder vocaal commentaar op de andere hond is ze alsnog fantastisch en krijgt ze een snack.
Ik geloof niet in één heilige, altijd werkende methode. Ik denk wel dat je met rust het verst komt, tenminste bij Luna wel. Een correctie kun je ook in rust geven. Afleiden als ik geïrriteerd ben werkt evenmin als een correctie als ik geïrriteerd ben. Het is voornamelijk mijn houding waar ze op reageert, niet de methode die ik hanteer.
En hey, ik ben ook maar een mens. Ik kan onmogelijk altijd rustig zijn. Dat zit niet in me. Als Luna als een debiel tekeer gaat tegen een andere hond, verlies ik ook wel eens mijn geduld. Soms werkt dat ook wel, trouwens. Dan is ze ontzettend onder de indruken op dat soort momenten maakt het me ook niet uit of het voor haar iets oplost. Het draait niet alleen maar om de hond. Ik wil normaal met mijn hond kunnen lopen en of dat linksom of rechtsom gebeurt zal me dan even een zorg zijn. Ik ben er niet alleen maar om het voor haar beter te maken. Soms mag ze zich ook gewoon even schikken naar mijn behoeften, ook al levert haar dat niets op.
De vraag is op welke manier je het beste komt tot normaal met je hond kunnen lopen.
Het beste zou misschien wel zijn ..................... nooit meer geïrriteerd zijn![]()
En ik wil de mens wel eens tegenkomen die echt nooit nooit nooit een keer geïrriteerd raakt van zijn huisdier.