Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitvalgedrag corrigeren of afleiden?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Neeltje

Re: Uitvalgedrag corrigeren of afleiden?

Ongelezen bericht door Neeltje »

ranetje schreef:
luna2906 schreef:Nah, Luna rustig laten kijken gaat hem niet worden hoor. Met alle geduld en liefde van de wereld gaat dat nog niet lukken. Prikkel = reactie. En van bewegende honden moet je wat vinden, aldus Luna. Dat kan positief of negatief. Ik heb het eerst geprobeerd met een correctie. Vervolgens met stil zitten, aandacht voor de baas, koekje etc. Geen van beiden had een structureel effect. Nu combineer ik die 2, afhankelijk van de situatie, en als geen van beiden werkt, loop ik gewoon door. Doorlopen, hoppa. En als ze dan meeloopt zonder vocaal commentaar op de andere hond is ze alsnog fantastisch en krijgt ze een snack.

Ik geloof niet in één heilige, altijd werkende methode. Ik denk wel dat je met rust het verst komt, tenminste bij Luna wel. Een correctie kun je ook in rust geven. Afleiden als ik geïrriteerd ben werkt evenmin als een correctie als ik geïrriteerd ben. Het is voornamelijk mijn houding waar ze op reageert, niet de methode die ik hanteer.

En hey, ik ben ook maar een mens. Ik kan onmogelijk altijd rustig zijn. Dat zit niet in me. Als Luna als een debiel tekeer gaat tegen een andere hond, verlies ik ook wel eens mijn geduld. Soms werkt dat ook wel, trouwens. Dan is ze ontzettend onder de indruk :F: en op dat soort momenten maakt het me ook niet uit of het voor haar iets oplost. Het draait niet alleen maar om de hond. Ik wil normaal met mijn hond kunnen lopen en of dat linksom of rechtsom gebeurt zal me dan even een zorg zijn. Ik ben er niet alleen maar om het voor haar beter te maken. Soms mag ze zich ook gewoon even schikken naar mijn behoeften, ook al levert haar dat niets op.
Dat kan ik me goed voorstellen :ok:
De vraag is op welke manier je het beste komt tot normaal met je hond kunnen lopen.

Het beste zou misschien wel zijn ..................... nooit meer geïrriteerd zijn :engel: :lol1:
Op die paar seconden dat Lotje uitvalt, als we een van die honden tegenkomen en dat is niet elke wandeling, niet elke dag, kan ik gewoon met haar wandelen en alle overige honden tijdens de wandeling worden met een kwispelstaart begroet.

En ik wil de mens wel eens tegenkomen die echt nooit nooit nooit een keer geïrriteerd raakt van zijn huisdier.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hilde schreef:Corrigeren werkt vaak (op de lange termijn) tegen je. Ze gaan het nare gevoel wat ze krijgen door je (lichamelijke of fysieke) correctie vaak koppelen aan de andere hond en niet aan hun gedrag. Andere hond = boze baas --> hond moet weg want dan komt er geen boze baas. Vaak worden ze dus alleen maar fanatieker van een correctie. Even heel simpel uitgelegd :wink:
Afleiden als je langs een andere hond moet is vaak ook geen lange termijn oplossing: ze leren niet dat andere honden geen probleem zijn maar ze reageren gewoon niet omdat ze de prikkel die je zelf aan biedt (eten, speelgoed) op dat moment belangrijker is. Sommige honden worden er wel beter van met andere honden, maar de meesten niet. Je kunt het natuurlijk wel gebruiken als je plots een andere hond tegen komt die je niet had verwacht.
Wat ik zelf doe en ook aan cursisten aanleer (en mee oefen op de hondenschool) is het belonen voor het rustig kijken naar de prikkel. We hebben veel border collies in de les en die willen nog wel eens blaffen als er een andere hond in actie is en zij niet. Dus de eigenaren gaan dan belonen voor het rustig kijken naar de prikkel. Als je hond niet rustig wil kijken zit je er nog te dicht op. Voor de één zal rustig kijken al op 5m kunnen, de ander heeft daar in het begin 100m voor nodig. Ik beloon dus (met meer afstand (=fijn gevoel), voer of spel) als de hond rustig kijkt. Niet voor aandacht voor mij, maar voor rustig kijken naar een andere hond (of welke andere prikkel dan ook). Aandacht voor de baas valt voor mij onder afleiden.
Ik ben het hier grotendeels wel mee eens, maar volgens mij ligt het wat genuanceerder.
Ik lees van de TS niet dat er lichamelijk gecorrigeerd wordt en misschien niet eens met stem: het is meer een waarschuwing die vooraf op rustige doch strenge toon wordt gegeven. Ik denk dus niet dat je dan voor de hond de koppeling maakt: andere hond = boze baas, want zoals ik het lees wordt er rustig gereageerd (niet boos) en krijgt de hond gewoon te horen wat hij wél moet doen, namelijk doorlopen. Voor een hond uit Spanje, die helemaal niet gewend is om vreemde honden tegen te komen tijdens wandelingen, kan dit ook juist veel duidelijkheid geven: er is niets aan de hand, loop maar gewoon door, baasje heeft het al lang gezien en het is goed.

Wat ook meespeelt, is denk ik de reden waarom de hond blaft. Vindt hij andere honden spannend, eng, stom, wil hij ze wegjagen, of bijvoorbeeld in het geval van Amy: is ze opgewonden omdat ze er graag naartoe wil? Amy wil graag even met elke hond snuffelen en raakt soms wat opgewonden en gefrustreerd als dat niet kan. Ik beloon haar dus voor rust en voor aandacht voor mij (ik leid niet af, maar vergroot de afstand en wacht tot ze zelf rustig wordt), om haar te leren dat ze niet met alle vreemde honden wat hoeft en ook gewoon rustig kan passeren. Ze mag dus wel kijken, maar ze mag niet blaffen of in de lijn gaan hangen.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Eens hoor Diana! Een hond als Amy (die dus juist graag wil naderen) kun je vaak ook niet belonen met meer afstand. Terwijl je een angstige hond daar juist mee beloont.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als Elco een hond ziet die net als hij wel graag wil spelen, werkt afstand vergroten niet. Rustig kijken zal er ook niet bij zijn, want beide honden geven naar elkaar aan dat ze willen spreken. Dat levert dus alleen maar frustratie op. Dan is afleiden juist wel goed, omdat je dan leert dat spelen met een andere hond niet altijd gebeurt, maar aandacht voor de baas als er een hond in zicht is wel altijd actie en beloning oplevert. Dan haal je met afleiden dus de oorzaak van het blaffen en in de lijn hangen weg, namelijk de frustratie van het niet mogen doen wat de hond het liefste wil. Je verandert in feite de wens van de hond.
Dat is inderdaad heel anders dan als een hond uit angst of onzekerheid gaat blaffen en uitvallen.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Fotogravinnetje schreef:Als Elco een hond ziet die net als hij wel graag wil spelen, werkt afstand vergroten niet. Rustig kijken zal er ook niet bij zijn, want beide honden geven naar elkaar aan dat ze willen spreken. Dat levert dus alleen maar frustratie op. Dan is afleiden juist wel goed, omdat je dan leert dat spelen met een andere hond niet altijd gebeurt, maar aandacht voor de baas als er een hond in zicht is wel altijd actie en beloning oplevert. Dan haal je met afleiden dus de oorzaak van het blaffen en in de lijn hangen weg, namelijk de frustratie van het niet mogen doen wat de hond het liefste wil. Je verandert in feite de wens van de hond.
Dat is inderdaad heel anders dan als een hond uit angst of onzekerheid gaat blaffen en uitvallen.
Ook dan kan het, want dan is er ook een bepaalde afstand waar die frustratie op komt zetten ;) Winni heeft er een handje van om uit frustratie te blaffen, maar dan loop ik weer een stukje terug en wacht gewoon tot ze weer kalmeert. En dan beloon ik haar zelf of beloon haar door naar hetgeen te gaan waar ze heen wil. Dat duurt soms wel een flinke tijd, maar zij leert daar meer van dan van afleiden. (we hebben al eens ruim een half uur ergens gestaan voordat ze eindelijk kalmeerde en dat was niet eens iets wat ze geweldig vond) Met afleiden blijft die frustratie in haar lijf zitten en wordt ze hectisch.

Met Tessa, die angst agressief is en dus uitviel/valt, vergroten we ook de afstand. Het liefst voordat ze uitvalt. Ze hoeft niet naar ons te kijken, maar wordt beloond voor de rust. Dat kan zijn als ze naar ons kijkt of als ze rustig naar de andere hond kijkt.

Tay krijgt rustig te horen dat hij door moet lopen. Die valt eigenlijk nooit uit, heel zelden als reactie op een andere hond, maar hij gaat niet meteen naar standje 100. Eerst wordt hij een stuk hoger en breder en gaat staart omhoog en dat is voor mij het moment om wat tegen hem te zeggen. Of ik gooi een bal naar hem als hij naar mij kijkt en niet reageert op de andere hond.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hilde schreef:Eens hoor Diana! Een hond als Amy (die dus juist graag wil naderen) kun je vaak ook niet belonen met meer afstand. Terwijl je een angstige hond daar juist mee beloont.
Klopt. Maar ze wordt wel rustiger van meer afstand. Hoe dichter bij de andere hond is, hoe groter haar drang om er naartoe te willen. Met het vergroten van de afstand wordt ze weer rustig en bereikbaar, kan ik haar belonen voor die rust en kunnen we normaal verder lopen.
In het geval van opwinding helpt corrigeren in ieder geval niet, daarmee maak ik alleen de opwinding groter. Maar ik kan me voorstellen dat in sommige gevallen een rustige correctie of waarschuwing met daaraan gekoppeld een commando van wat je wel van de hond verwacht, ook kan werken. Ik zou het inderdaad niet gebruiken als dat spanning bij de hond oplevert, want dan creëer je wel een negatieve associatie. Als ik lees wat TS schrijft en dat de waarschuwing ook direct wordt opgevolgd, lees ik het meer als een hond die op zo'n moment behoefte heeft om te horen wat zij moet doen en dat kan ook juist rust geven.
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Hilde schreef:Pak aan hoe je het aan wil pakken. Ik ben blij dat ik dat nooit doe. Als mijn hond zich zo ontzettend rot voelt over iets dat hij denkt dat hij er naar uit moet vallen, dan wil ik dat niet slechts negeren maar het voor hem oplossen. Maar wie ben ik?
nou zeg alsof jouw methode de enige juiste is !
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

DeDiana schreef:
Hilde schreef:Corrigeren werkt vaak (op de lange termijn) tegen je. Ze gaan het nare gevoel wat ze krijgen door je (lichamelijke of fysieke) correctie vaak koppelen aan de andere hond en niet aan hun gedrag. Andere hond = boze baas --> hond moet weg want dan komt er geen boze baas. Vaak worden ze dus alleen maar fanatieker van een correctie. Even heel simpel uitgelegd :wink:
Afleiden als je langs een andere hond moet is vaak ook geen lange termijn oplossing: ze leren niet dat andere honden geen probleem zijn maar ze reageren gewoon niet omdat ze de prikkel die je zelf aan biedt (eten, speelgoed) op dat moment belangrijker is. Sommige honden worden er wel beter van met andere honden, maar de meesten niet. Je kunt het natuurlijk wel gebruiken als je plots een andere hond tegen komt die je niet had verwacht.
Wat ik zelf doe en ook aan cursisten aanleer (en mee oefen op de hondenschool) is het belonen voor het rustig kijken naar de prikkel. We hebben veel border collies in de les en die willen nog wel eens blaffen als er een andere hond in actie is en zij niet. Dus de eigenaren gaan dan belonen voor het rustig kijken naar de prikkel. Als je hond niet rustig wil kijken zit je er nog te dicht op. Voor de één zal rustig kijken al op 5m kunnen, de ander heeft daar in het begin 100m voor nodig. Ik beloon dus (met meer afstand (=fijn gevoel), voer of spel) als de hond rustig kijkt. Niet voor aandacht voor mij, maar voor rustig kijken naar een andere hond (of welke andere prikkel dan ook). Aandacht voor de baas valt voor mij onder afleiden.
Ik ben het hier grotendeels wel mee eens, maar volgens mij ligt het wat genuanceerder.
Ik lees van de TS niet dat er lichamelijk gecorrigeerd wordt en misschien niet eens met stem: het is meer een waarschuwing die vooraf op rustige doch strenge toon wordt gegeven. Ik denk dus niet dat je dan voor de hond de koppeling maakt: andere hond = boze baas, want zoals ik het lees wordt er rustig gereageerd (niet boos) en krijgt de hond gewoon te horen wat hij wél moet doen, namelijk doorlopen. Voor een hond uit Spanje, die helemaal niet gewend is om vreemde honden tegen te komen tijdens wandelingen, kan dit ook juist veel duidelijkheid geven: er is niets aan de hand, loop maar gewoon door, baasje heeft het al lang gezien en het is goed.

Wat ook meespeelt, is denk ik de reden waarom de hond blaft. Vindt hij andere honden spannend, eng, stom, wil hij ze wegjagen, of bijvoorbeeld in het geval van Amy: is ze opgewonden omdat ze er graag naartoe wil? Amy wil graag even met elke hond snuffelen en raakt soms wat opgewonden en gefrustreerd als dat niet kan. Ik beloon haar dus voor rust en voor aandacht voor mij (ik leid niet af, maar vergroot de afstand en wacht tot ze zelf rustig wordt), om haar te leren dat ze niet met alle vreemde honden wat hoeft en ook gewoon rustig kan passeren. Ze mag dus wel kijken, maar ze mag niet blaffen of in de lijn gaan hangen.
Dat klopt Diana, ik reageer absoluut niet boos naar haar. Wel streng en ik hoop duidelijk. En daarna vertel ik haar dat ze knap en braaf is en krijgt ze een frolicje die ze meestal uitspuugt. :D
Neeltje

Cindy52 schreef:
Hilde schreef:Pak aan hoe je het aan wil pakken. Ik ben blij dat ik dat nooit doe. Als mijn hond zich zo ontzettend rot voelt over iets dat hij denkt dat hij er naar uit moet vallen, dan wil ik dat niet slechts negeren maar het voor hem oplossen. Maar wie ben ik?
Goed he, moet ze een boek gaan schrijven, of tv-goeroe worden, want ze heeft DÉ enige echte oplossing die werkt. Alles anders is niks, en dit te beweren zonder enige situatie te kennen of de hond te kennen en zonder mij te kennen. Dat vind ik altijd zo goed van het forum hier om eigen ideeën als DE enige echte waarheid te verkondigen.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

ranetje schreef: Dat kan ik me goed voorstellen :ok:
De vraag is op welke manier je het beste komt tot normaal met je hond kunnen lopen.

Het beste zou misschien wel zijn ..................... nooit meer geïrriteerd zijn :engel: :lol1:
Door het combineren van methodes in Luna's geval denk ik, want ik loop over het algemeen gewoon relaxed.

En dat laatste is absoluut waar. Nu nog ontdekken hoe ik dat voor elkaar krijg :lol1:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

luna2906 schreef:
ranetje schreef: Dat kan ik me goed voorstellen :ok:

Door het combineren van methodes in Luna's geval denk ik, want ik loop over het algemeen gewoon relaxed.

En dat laatste is absoluut waar. Nu nog ontdekken hoe ik dat voor elkaar krijg :lol1:
:ok: :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Dat ligt er maar net aan hoe je het heb aangeleerd en hoe je reageert!
Mijn honden heb ik geleerd dat ze niks met andere honden hoeven, zien ze een andere hond komen ze naar mij, krijgen ze wat lekkers, een knuffel of een speeltje, goedzo :ok:
Een simpele nee doorlopen als dat eens nodig is, is meer dan voldoende, niks fysiek of boos, gewoon duidelijk zijn in wat ik niet wilen wat ik daarna wel wil, het doorlopen dus.
Met afleiden werkt dat dus ook zo, andere hond, Doran komt naar mij, ik pak de bal als beloning en de rest van de wereld bestaat niet meer, ook die grauwende hond niet. Geen enkele negatieve lading dus, integendeel zelfs. Rustig kijken op 100 m afstand klinkt leuk als je op enorme velden loopt, als je gewoon een rondje door de buurt loopt gaat dat niet werken, dan moet je vaak langs elkaar lopen op een paar meter afstand.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Sientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland

Ongelezen bericht door Sientje »

Ik heb hetzelfde probleem met Amy en de ervaring is dat je moet doen wat bij jou en je hond past. En goed luisteren naar je gevoel. Kijk naar wat je hond je duidelijk wil maken. Bij mij is het een combinatie van methodes geworden en is het ook afhankelijk van de situatie. Soms is Amy wel gewoon aan het provoceren en niet echt bang (dat is dan mijn interpretatie op dat moment) en dan corrigeer ik wel met stem en rukje aan haar tuig. Dan is het ook snel klaar. Wanneer ze bang is en uit angst bluft, werkt dat absoluut niet en vergroot ik juist de afstand en beloon haar wanneer ze haar aandacht naar mij verlegt.
Maar wat wel funest is bij wat voor methode je ook gebruikt, is dat wanneer je iets doet uit frustratie of boosheid en je je kalmte niet kunt bewaren. Dan leert je hond sowieso niets en neemt dan juist de leiding over omdat jij zelf niet stabiel en kalm bent.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik denk dat het ook heel erg hondafhankelijk is hoe je een en ander aanpakt.
bij jan was het makkelijk, die kreeg zijn bal en taalde nergens meer naar, bij gina heeft het wel een tijd gekost (ook omdat ik het zelf in het begin te makkelijk heb opgenomen en het niet goed heb aangepakt en dan duurt het even voor je dat weer rechtgebreid hebt) en dat is uiteindelijk goed gekomen door een combi van haar laten zitten, stemcorrecties, aandacht vragen en belonen voor die aandacht.
rita heeft een paar stemcorrecties vanuit mijn tenen gehad en die negeerde daarna braaf alle honden die we tegenkwamen en bij vixen werkt het prima door tussen haar en de andere hond te gaan lopen terwijl ik op een normale ietwat blije toon tegen haar praat. (neeneenee, dat doen we niet hoor, kom maar fijn mee dan gaan we weer verder blahdieblahdieblah)
sinds ik dit doe is ze nog niet weer uitgevallen tegen honden, terwijl ze de eerste keer dat ze uitviel mijn -toch wel fikse- stemcorrectie fijn aan haar laars lapte.
denk dat ze -zonder dat dat hielp- al een beetje te vaak gecorrigeerd was en daarom uitviel, want wat ik er van merk interesseren die andere honden haar eigenlijk niet zo heel veel en was dat uitvallen meer gewoonte dan noodzaak.
ze is er nog te kort om zeker te weten of dat ook inderdaad zo is, maar voor nu hebben we het in elk geval onder controle.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Hilde
Zeer actief

Neeltje schreef:
Cindy52 schreef:
Goed he, moet ze een boek gaan schrijven, of tv-goeroe worden, want ze heeft DÉ enige echte oplossing die werkt. Alles anders is niks, en dit te beweren zonder enige situatie te kennen of de hond te kennen en zonder mij te kennen. Dat vind ik altijd zo goed van het forum hier om eigen ideeën als DE enige echte waarheid te verkondigen.
Ik heb het daar helemaal niet over een bepaalde methode. Ik zeg alleen dat ik het wil OPLOSSEN voor mijn hond, maakt me niet uit of het linksom of rechtsom is. Het gedrag negeren is in geen enkele manier OPLOSSEN voor de hond. Maar gewoon een oplossing voor jezelf zoeken. Ik heb van het forum hier juist geleerd dat mensen totaal niet kunnen lezen en daarom zal ik maar geen boek schrijven :D Ik kom vast betweterig of arrogant over in posts maar dat zal aan mijn schrijfstijl liggen. Nog nooit van een forummer gehoord dat ze me zo vinden als ze me leren kennen, zelfs dat het totaaaaal niet zo is. Dus je 'dit beweren zonder mij te kennen' right back at ya :wink:

@Heavy: van mij hoeven ze niet per se te zitten maar het kan wel natuurlijk :) Ik denk dat het nadeel van erbij leren zitten is dat je altijd stil blijft staan en dat ook juist in staat van alertheid kan brengen. Of je moet het weer terug ombouwen naar tijdens het meelopen.

Dat ik alleen deze methode de goede vind of niet naar de hond kijk is trouwens echt niet zo. Juist naar de hond kijken. Er zitten hier meerdere cursisten van me en ik weet (hoop :mrgreen:) dat zij allemaal zullen zeggen dat ik juist mijn methodes aanpas op de hond. Ik gebruik in mijn eerste post niet voor niets woorden als 'vaak' en 'meestal'.
Afbeelding
Neeltje

Hilde schreef:
Neeltje schreef:
Cindy52 schreef:
Ik heb het daar helemaal niet over een bepaalde methode. Ik zeg alleen dat ik het wil OPLOSSEN voor mijn hond, maakt me niet uit of het linksom of rechtsom is. Het gedrag negeren is in geen enkele manier OPLOSSEN voor de hond. Maar gewoon een oplossing voor jezelf zoeken. Ik heb van het forum hier juist geleerd dat mensen totaal niet kunnen lezen en daarom zal ik maar geen boek schrijven :D Ik kom vast betweterig of arrogant over in posts maar dat zal aan mijn schrijfstijl liggen. Nog nooit van een forummer gehoord dat ze me zo vinden als ze me leren kennen, zelfs dat het totaaaaal niet zo is. Dus je 'dit beweren zonder mij te kennen' right back at ya :wink:

@Heavy: van mij hoeven ze niet per se te zitten maar het kan wel natuurlijk :) Ik denk dat het nadeel van erbij leren zitten is dat je altijd stil blijft staan en dat ook juist in staat van alertheid kan brengen. Of je moet het weer terug ombouwen naar tijdens het meelopen.

Dat ik alleen deze methode de goede vind of niet naar de hond kijk is trouwens echt niet zo. Juist naar de hond kijken. Er zitten hier meerdere cursisten van me en ik weet (hoop :mrgreen:) dat zij allemaal zullen zeggen dat ik juist mijn methodes aanpas op de hond. Ik gebruik in mijn eerste post niet voor niets woorden als 'vaak' en 'meestal'.
En ik pas mijn methodes ook aan per hond. En je zou moeten weten dat je niet vanachter een scherm kunt zeggen wat de beste methode is om bepaald gedrag bij een hond te gebruiken. Je kent de hond niet, je kent de situatie niet en je kent mij. Om dan te durven beweren dat ik dit gedrag van Lotje bij een paar honden niet in goede banen wil leiden, slaat echt helemaal nergens op.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik gebruik Hilde's methode ook sinds een maand of 6, via de GT. Natuurlijk is Izzy nog lang niet perfect, maar in ieder geval durft ze nu op andere honden af te gaan om te spelen. Dat durfde ze eerder echt niet, dan stond ze op afstand te viswijven :) Nu merk ik langzamerhand dat ze wat makkelijker wordt en het scheelt dan ook nog een lading als ze rete-moe is.
Neeltje

Lemuria schreef:Ik gebruik Hilde's methode ook sinds een maand of 6, via de GT. Natuurlijk is Izzy nog lang niet perfect, maar in ieder geval durft ze nu op andere honden af te gaan om te spelen. Dat durfde ze eerder echt niet, dan stond ze op afstand te viswijven :) Nu merk ik langzamerhand dat ze wat makkelijker wordt en het scheelt dan ook nog een lading als ze rete-moe is.
Maar Lotje heeft 0,0 moeite om naar honden te gaan en te spelen. Ze wil met elke hond spelen op die paar na. Ik zie me al, kom Lotje, ga fijn zitten en kijk dan naar die hond die je uit staat te kafferen? Dat is een totaal andere situatie.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Neeltje, tuurlijk kent ze jou niet en Lotje niet. Maar een hond is een hond he. Sommige dingen kan je ook gewoon van achter je beeldscherm beredeneren. Wat Hilde zegt is dat Lotje er geen last van heeft als ze die ene hond uitkaffert. Jij vindt dat vervelend, zij heeft er geen problemen mee om dat de komende 10 jaar te blijven doen bij die honden. Dus als je dit gedrag negeert gaat zij uit zichzelf niets veranderen. Gewoon omdat honden niet zo denken. "Oh de baas vindt dit niet lollig, maar ik wel. Toch maar mee stoppen, al dringt de baas daar totaal niet op aan"
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Neeltje schreef:
Lemuria schreef:Ik gebruik Hilde's methode ook sinds een maand of 6, via de GT. Natuurlijk is Izzy nog lang niet perfect, maar in ieder geval durft ze nu op andere honden af te gaan om te spelen. Dat durfde ze eerder echt niet, dan stond ze op afstand te viswijven :) Nu merk ik langzamerhand dat ze wat makkelijker wordt en het scheelt dan ook nog een lading als ze rete-moe is.
Maar Lotje heeft 0,0 moeite om naar honden te gaan en te spelen. Ze wil met elke hond spelen op die paar na. Ik zie me al, kom Lotje, ga fijn zitten en kijk dan naar die hond die je uit staat te kafferen? Dat is een totaal andere situatie.
Ik reageerde ook niet op jou, het was een losstaande ervaring :)
Hilde
Zeer actief

Maeve schreef:Neeltje, tuurlijk kent ze jou niet en Lotje niet. Maar een hond is een hond he. Sommige dingen kan je ook gewoon van achter je beeldscherm beredeneren. Wat Hilde zegt is dat Lotje er geen last van heeft als ze die ene hond uitkaffert. Jij vindt dat vervelend, zij heeft er geen problemen mee om dat de komende 10 jaar te blijven doen bij die honden. Dus als je dit gedrag negeert gaat zij uit zichzelf niets veranderen. Gewoon omdat honden niet zo denken. "Oh de baas vindt dit niet lollig, maar ik wel. Toch maar mee stoppen, al dringt de baas daar totaal niet op aan"
Precies. Uitvallen is om welke reden dan ook zelfbelonend gedrag. En negeren van zelfbelonend gedrag werkt niet. Nooit.
Afbeelding
Neeltje

Hilde schreef:
Maeve schreef:Neeltje, tuurlijk kent ze jou niet en Lotje niet. Maar een hond is een hond he. Sommige dingen kan je ook gewoon van achter je beeldscherm beredeneren. Wat Hilde zegt is dat Lotje er geen last van heeft als ze die ene hond uitkaffert. Jij vindt dat vervelend, zij heeft er geen problemen mee om dat de komende 10 jaar te blijven doen bij die honden. Dus als je dit gedrag negeert gaat zij uit zichzelf niets veranderen. Gewoon omdat honden niet zo denken. "Oh de baas vindt dit niet lollig, maar ik wel. Toch maar mee stoppen, al dringt de baas daar totaal niet op aan"
Precies. Uitvallen is om welke reden dan ook zelfbelonend gedrag. En negeren van zelfbelonend gedrag werkt niet. Nooit.
Prima Hilde, dan weet jij het beter hoe Lotje in elkaar steekt en wat de situaties zijn. Echt toppie!! Mag ik je dan even verduidelijken dat ik al zo'n 20 jaar hondentrainer ben en misschien toch weet waar ik mee bezig ben?????? Dat jij het op een andere manier doet prima, zoals ik al eerder schreef, er leiden meerdere wegen naar Rome, ik volg graag mijn weg.
Hilde
Zeer actief

Denk je om je hart?
Ik zeg alleen dat zelfbelonend gedrag negeren nóóit werkt met het oplossen. Maar als jij denkt dat Lotje een ander schepsel is dan een hond of anders leert dan elk levend wezen, prima, dan zou ik zeggen, negeer dat gedrag maar fijn. Dan valt ze vast ineens niet meer uit.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Als je nu gaat ontkennen dat je hond honds gedrag vertoont ga ik er toch aan twijfelen :wink: Maarre, Hilde zegt toch nergens dat jij het niet op jouw manier moet doen?
Neeltje

Hilde schreef:Denk je om je hart?
Ik zeg alleen dat zelfbelonend gedrag negeren nóóit werkt met het oplossen. Maar als jij denkt dat Lotje een ander schepsel is dan een hond of anders leert dan elk levend wezen, prima, dan zou ik zeggen, negeer dat gedrag maar fijn. Dan valt ze vast ineens niet meer uit.
Geen een trainer kan zeggen dat iets wel of niet werkt zonder de situatie zelf in ogenschouw te hebben genomen en de betreffende dieren te observeren. En ja, iedere hond leert anders, bij iedere hond kun je een andere werkwijze moeten gebruiken om dingen om te buigen. Daar is niet één methode op vast te plakken. Lijkt me dat je dat op z'n minst had moeten leren.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:
Geen een trainer kan zeggen dat iets wel of niet werkt zonder de situatie zelf in ogenschouw te hebben genomen en de betreffende dieren te observeren. En ja, iedere hond leert anders, bij iedere hond kun je een andere werkwijze moeten gebruiken om dingen om te buigen. Daar is niet één methode op vast te plakken. Lijkt me dat je dat op z'n minst had moeten leren.
Als dat zo is kunnen we alle theorie wel uit 't raam mikken? Dan komt het allemaal neer op individuele gevallen en is er geen sprake van natuurlijk gedrag.
Neeltje

Maeve schreef:Als je nu gaat ontkennen dat je hond honds gedrag vertoont ga ik er toch aan twijfelen :wink: Maarre, Hilde zegt toch nergens dat jij het niet op jouw manier moet doen?
Mijn hond vertoont honds gedrag, dat heb ik niet ontkend. Als iemand mij uit staat te kafferen, ga ik ook vanzelf uiteindelijk maar terug kafferen. Echter dat je van achter je schermpje even kunt zeggen dat wat zij beschrijft het enige is dat werkt, dat mag ze fijn blijven geloven. Want dat is pertinent niet waar. Dan kon je iedere hondeneigenaar hetzelfde boekje geven en waren alle honden schatjes.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:
Maeve schreef:Als je nu gaat ontkennen dat je hond honds gedrag vertoont ga ik er toch aan twijfelen :wink: Maarre, Hilde zegt toch nergens dat jij het niet op jouw manier moet doen?
Mijn hond vertoont honds gedrag, dat heb ik niet ontkend. Als iemand mij uit staat te kafferen, ga ik ook vanzelf uiteindelijk maar terug kafferen. Echter dat je van achter je schermpje even kunt zeggen dat wat zij beschrijft het enige is dat werkt, dat mag ze fijn blijven geloven. Want dat is pertinent niet waar. Dan kon je iedere hondeneigenaar hetzelfde boekje geven en waren alle honden schatjes.
En dus zal zij niet vanzelf stoppen met zelfbelonend gedrag, omdat dat ook natuurlijk gedrag is. En dat is wat Hilde zegt. Maar goed, ik zie haar vooral aangeven hoe ZIJ het aanpakt. Niemand legt je iets op hoor, dat lijk jij alleen te lezen :19:
Neeltje

Maeve schreef:
Neeltje schreef:
Als dat zo is kunnen we alle theorie wel uit 't raam mikken? Dan komt het allemaal neer op individuele gevallen en is er geen sprake van natuurlijk gedrag.
Juist ja, het gros zijn individuele gevallen. Alle honden hebben een basis waarin ze hetzelfde zijn, maar daarboven heb je de verschillende rassen met alle ingefokte eigenaardigheden en dan krijg je daar bovenop nog eens het karakter van de individuele hond zelf. En dat moet je allemaal in beschouwing nemen bij het trainen en opvoeden van een hond. Wat bij de ene hond goed werkt, kan bij een andere hond totaal averechts werken.
Hilde
Zeer actief

Ik heb het niet eens over een methode. Ik heb het over leertheorieën. Is lezen echt zo lastig? Elke hond leert hetzelfde, altijd. Helemaal los van methodes, ideeën, trainers, etc. Of ik iets met een slipketting of met een clicker wil doen, de leertheorie blijft hetzelfde in elkaar steken. Je maakt gebruik van bijvoorbeeld operante of klassieke conditionering. Want zo werkt het gewoon, bij levende wezens.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”