Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

fietsen roept agressie op?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Aantal honden: 1

Re: fietsen roept agressie op?

Ongelezen bericht door Marco88 »

ranetje schreef:
Marco88 schreef:Mijn hond reageert er totaal niet op, ik denk ook dat het een kwestie van opvoeden is.
Je bedoelt dus dat je hond er niet meer op reageert?

Want als hij er vanzelf niet op reageert heeft het niets met opvoeden te maken.
Jawel, hij heeft een periode gehad dat erachteraan rennen lollig was
Afbeelding
StephanieR
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basenji
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door StephanieR »

rennen naast de fiets is eigenlijk onnatuurlijk gedrag voor honden. Een hond zal normaal alleen rennen als er wat aan de hand is, bijv voor jagen of spelen. Een hond aan de fiets rennend is voor een andere hond dus heel raar gedrag, en een hond zal vaak raar gedrag bij een andere hond willen corrigeren. Het is dus logisch dat veel honden uitvallen naar voorbij fietsende rennende honden.
Ik fiets ook af en toe met Kayley maar zodra ik een hond zie, fiets ik heel langzaam en loopt Kayley in gewone wandelpas langs de andere hond. Vaak wordt er dan ook niet door de andere hond uitgevallen, als ik wel hard doorfiets met rennende hond wordt er juist wél vaak uitvallen door andere honden.
Groetjes Stephanie
Mickey 14/08/2001-05/06/2013
Chucky 2003-31/12/2013
xTessa
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door xTessa »

Ik heb juist tot nu toe alleen mee gemaakt dat de honden die naast de fiets renden naar Beau gingen blaffen (wij liepen gewoon) en Beau stond te kijken omdat hij niet snapte waarom ze aan het blaffen waren
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik fiets veel met mijn honden. Ze schenken totaal geen aandacht aan andere honden tijdens het fietsen, maar er wordt regelmatig naar ze uitgevallen. Het maakt overigens niks uit of we nou op een rechte lijn op een ander hond afkomen, die andere hond achter ons aansluit of we op een kruising passeren. Het maakt ook niet uit of mijn honden los meerennen of aangelijnd.

Ik denk juist doordat de meeste honden naast de fiets geen contact maken(ze zijn immers druk met rennen en opletten waar de baas heen gaat), best hard voorbij komen en weer vlot weggaan(postmen syndrome?) het op meerdere manieren agressie opwekt.

Er loopt hier iemand met 3 honden waarvan 1 Italiaanse brak. Ze lopen altijd los en luisteren voor geen meter. Die hond valt elke hond aan, zeker als ze voorbij komen naast de fiets. Die man al een paar keer gewaarschuwd, maar nee hoor z'n hond bij zich houden ho maar. Dus de laatst eens laten weten dat ik er klaar mee was :boos: :gvd: . Keer erop heb ik mijn honden 'vrij' gegeven toen ik weer bijna van mijn fiets werd geknald door dat beest(hij beukt en hapt, gelukkig weinig lichamelijke schade bij mijn honden). Toen kreeg hij 2 v/d 3 op zijn dak en sindsdien is het over met het gezeik, maar irritant is het wel.
Paisley schreef: Ik ben vorige week nog over een teckel heen gefietst, die aan het einde van een flexi liep en zich op mijn honden probeerde te storten die aan de andere kant van mijn fiets liepen.... Is nog een hele hobbel :blauwoog: .
sorry maar hier moest ik wel even hard om lachen :LOL:
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik fiets ook veel met mijn honden, ze negeren andere honden als ze aan de fiets lopen.

Altijd houd ik er rekening mee dat een hond kan uitvallen, als ik een loslopende hond zie draai ik om. Ik heb namelijk een garantie van 99% dat die hond er gillend achteraan komt.
Het is zo vaak gebeurd. Meestal stop ik dan even, dan zie je al dat de hond het minder interessant vindt en dan kan het baasje de hond ophalen of terugroepen. Maar vooral Manu is erg geconcentreerd op zijn taak :cool2: Dus als ik drie keer moet stoppen tijdens het fietsen heb ik het ook wel gehad hoor.

Gisteravond laat, ik had een uur gefietst met Manu en de laatste 10 minuten fiets ik dan door een park heen waar honden los mogen. Het was al 23:00u 's avonds en dan is het daar natuurlijk uitgestorven. Hij mag dan los mee rennen, dat is zijn beloning want dat vindt hij heerlijk.
Het was pikkedonker, Manu droeg een LED band en we gingen beide met volle vaart door het park, Manu net iets voor me. En ineens stormen er twee grote honden door de struiken bovenop Manu. Hij schoof een paar meter over het fietspad, probeerde overeind te komen en een van de honden greep hem een paar keer in zijn kraag :gvd:
Dat had ik nog nooit meegemaakt, meestal is het wat schelden en kunnen we verder.

Uma wordt er echt heel nerveus van en loopt bijna mijn fiets in als er een hond achter ons aan jaagt.
Mijn honden hebben dan weer helemaal niks van langsfietsende honden.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Manuma schreef:Ik fiets ook veel met mijn honden, ze negeren andere honden als ze aan de fiets lopen.

Altijd houd ik er rekening mee dat een hond kan uitvallen, als ik een loslopende hond zie draai ik om. Ik heb namelijk een garantie van 99% dat die hond er gillend achteraan komt.
Het is zo vaak gebeurd. Meestal stop ik dan even, dan zie je al dat de hond het minder interessant vindt en dan kan het baasje de hond ophalen of terugroepen. Maar vooral Manu is erg geconcentreerd op zijn taak :cool2: Dus als ik drie keer moet stoppen tijdens het fietsen heb ik het ook wel gehad hoor.

Gisteravond laat, ik had een uur gefietst met Manu en de laatste 10 minuten fiets ik dan door een park heen waar honden los mogen. Het was al 23:00u 's avonds en dan is het daar natuurlijk uitgestorven. Hij mag dan los mee rennen, dat is zijn beloning want dat vindt hij heerlijk.
Het was pikkedonker, Manu droeg een LED band en we gingen beide met volle vaart door het park, Manu net iets voor me. En ineens stormen er twee grote honden door de struiken bovenop Manu. Hij schoof een paar meter over het fietspad, probeerde overeind te komen en een van de honden greep hem een paar keer in zijn kraag :gvd:
Dat had ik nog nooit meegemaakt, meestal is het wat schelden en kunnen we verder.

Uma wordt er echt heel nerveus van en loopt bijna mijn fiets in als er een hond achter ons aan jaagt.
Mijn honden hebben dan weer helemaal niks van langsfietsende honden.
Daar zou Ita met open hangende bek naar staan kijken denk ik.
Een langsfietsende hond :80:
:tongue: :lol1:

(Manu geen schade opgelopen bij die aanval?)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Manuma
Zeer actief

Hahaha ik zeg dat veel te vaak. "Manu heeft gefietst". Joh :80:

Gelukkig niks, vooral veel schrik. Het was meer lawaai maar die schuiver was vooral flink.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Yup heel erg bekent en aangezien ik bijna dagelijks met 4 honden fiets gebeurd het regelmatig
Net was t wel heel erg , bij de eerste 3 geen hond tegengekomen , maar met de laatste is dat wel ingehaald

2x een lab , rottweiler kruising , staff die in de auto moest maar toch even moest uitvallen en toen zo'n beetje hier voor de deur een loslopende Duitse dog die al niet zo'n lieverdje is en zo op mij af kwam rennen . Die vent denkt dat heel de wijk hier van hem is en laat die hond ook loslopen waar t niet eens mag

Vorige keer was ik al bijna van m'n fiets gevallen omdat die hond ervoor dook om mijn hond eens op te gaan knappen ( en t is al vaker gebeurd dat ik die hond achter me aan had )
En nu riep ik dus dat hij die kuthond van hem eens bij moest houden en ging hij mij ff vertellen dat ik daar dan niet moest fietsen

Midden op straat he.
T is dat ik niet precies weet waar hij woont want anders had ik allang melding bij de wijkagent gemaakt
Diezelfde hond heeft nl vorig jaar een van mijn pups bijna te pakken gehad
Heb toen blijkbaar niet hard genoeg tegen z'n kop getrapt
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
ranetje
Zeer actief

** Angela ** schreef:Yup heel erg bekent en aangezien ik bijna dagelijks met 4 honden fiets gebeurd het regelmatig
Net was t wel heel erg , bij de eerste 3 geen hond tegengekomen , maar met de laatste is dat wel ingehaald

2x een lab , rottweiler kruising , staff die in de auto moest maar toch even moest uitvallen en toen zo'n beetje hier voor de deur een loslopende Duitse dog die al niet zo'n lieverdje is en zo op mij af kwam rennen . Die vent denkt dat heel de wijk hier van hem is en laat die hond ook loslopen waar t niet eens mag

Vorige keer was ik al bijna van m'n fiets gevallen omdat die hond ervoor dook om mijn hond eens op te gaan knappen ( en t is al vaker gebeurd dat ik die hond achter me aan had )
En nu riep ik dus dat hij die kuthond van hem eens bij moest houden en ging hij mij ff vertellen dat ik daar dan niet moest fietsen

Midden op straat he.
T is dat ik niet precies weet waar hij woont want anders had ik allang melding bij de wijkagent gemaakt
Diezelfde hond heeft nl vorig jaar een van mijn pups bijna te pakken gehad
Heb toen blijkbaar niet hard genoeg tegen z'n kop getrapt
Of juist wel :engel: :tongue:

Fietsen met honden kan bij honden die met de baas op de stoep lopen inderdaad een felle reactie oproepen.
Kennelijk blijft het "vreemd gedrag"?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe honden reageren als ze zelf ook vaak naast de fiets meelopen en nu op de stoep wandelend een hond aan de fiets tegen komen...................
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Manuma
Zeer actief

ranetje schreef: Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe honden reageren als ze zelf ook vaak naast de fiets meelopen en nu op de stoep wandelend een hond aan de fiets tegen komen...................
Nouja, wat ik dus probeerde te zeggen :engel:

Mijn honden lopen een aantal keer per week naast de fiets en reageren als ze een naast de fiets meelopende hond tegenkomen :mrgreen: en zelf op de stoep lopen met mij, gewoon 0. Ja, Manu kijkt soms even op en dat is het. Nou zijn mijne wel altijd aangelijnd op straat. Misschien dat als ze los lopen, Manu er wel een stukje achteraan zou rennen maar nooit gillend of agressief. Het zou dan meer zijn zoals hij mee rent als er een bal wordt gegooid voor een andere hond. Hobbel, hobbel, saaaai.
** Angela **
Zeer actief

Daar reageren die van mij niet op
Dat is er van begon af aan al ingebracht. ;)
ranetje
Zeer actief

** Angela ** schreef:Daar reageren die van mij niet op
Dat is er van begon af aan al ingebracht. ;)
PLUS ................ je fietst met ze :wink:
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief

Ook ja

Maar die van m'n ouders niet en die doet t ook niet
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Rhodi heeft de pest aan honden die naast de fiets meerennen. Dat is standaard blerbekken. En dat terwijl hij eigenlijk heel hondsociaal is... iets in zo'n langsrennende hond triggert dus toch. Zo te lezen is hij dus totaal geen uitzondering.

Branco maakt zich niet zo snel druk, gelukkig. Die reageert weer op andere dingen.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

ranetje schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe honden reageren als ze zelf ook vaak naast de fiets meelopen en nu op de stoep wandelend een hond aan de fiets tegen komen...................
Mijn honden lopen zelf vaak naast de fiets, maar als ik met ze loop (los) moet ik alle zeilen bij zetten om ze te beletten zich op de met de fiets mee rennende honden te storten. Terwijl ze anders bijna altijd andere honden compleet negeren. Het is een duidelijke trigger voor ze, geen idee waarom, maar ik weet dat ze het doen, en ben super scherp op fietsende mensen met honden, dus ben op tijd met het spul op de rem te zetten. Maar ondanks dat ze zelf heel regelmatig met de fiets mee rennen dus. :19:
Gr. Aniek

Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Hond of wolf gaat geen rondje hollen om even wat te bewegen en aan conditie te werken.
Als ze in de benen komen is er altijd een reden toe.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
ranetje
Zeer actief

Budkes schreef:
ranetje schreef:
Mijn honden lopen zelf vaak naast de fiets, maar als ik met ze loop (los) moet ik alle zeilen bij zetten om ze te beletten zich op de met de fiets mee rennende honden te storten. Terwijl ze anders bijna altijd andere honden compleet negeren. Het is een duidelijke trigger voor ze, geen idee waarom, maar ik weet dat ze het doen, en ben super scherp op fietsende mensen met honden, dus ben op tijd met het spul op de rem te zetten. Maar ondanks dat ze zelf heel regelmatig met de fiets mee rennen dus. :19:
Dank voor het melden van je ervaring :ok:

Ik had gehoopt dat ze het "normaler" zouden gaan vinden, maar dat is dus in ieder geval geen garantie
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Wij krijgen met Tay ook altijd honden op ons afgestormd als we fietsen, Tay reageert niet op honden die naast de fiets lopen, maar ik denk dat Tay geen eerlijk vergelijkingsmateriaal is. Die reageert zelden op een andere hond.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”