Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel of niet doorzetten?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Wel of niet doorzetten?

Ongelezen bericht door Paisley »

Apple schreef: In jouw berichten komt het over alsof je haar gehandicapt vindt.
...

het hoort bij de dwerggroei.
Ik vind dwerggroei inderdaad een handicap, ook al is de afwijking onderdeel geworden van de ras standaard.

Als ik even google, kom ik op een gendefect in het FGFR3-gen, hetzelfde gendefect wat dwerggroei bij mensen, paarden etc veroorzaakt. En ondanks dat het dominant is, is het geen toeval dat t in de natuur nauwelijks tot niet voorkomt.

Maar dat is de discussie natuurlijk niet, wat ik ervan vind. Het gaat erom dat jij aan het onderzoeken bent of je dr zou moeten mee nemen met hardlopen of niet. Ik hoop voor je dat t lukken gaat! :)
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Paisley schreef:
Apple schreef: In jouw berichten komt het over alsof je haar gehandicapt vindt.
...

het hoort bij de dwerggroei.
Ik vind dwerggroei inderdaad een handicap, ook al is de afwijking onderdeel geworden van de ras standaard.

Als ik even google, kom ik op een gendefect in het FGFR3-gen, hetzelfde gendefect wat dwerggroei bij mensen, paarden etc veroorzaakt. En ondanks dat het dominant is, is het geen toeval dat t in de natuur nauwelijks tot niet voorkomt.

Maar dat is de discussie natuurlijk niet, wat ik ervan vind. Het gaat erom dat jij aan het onderzoeken bent of je dr zou moeten mee nemen met hardlopen of niet. Ik hoop voor je dat t lukken gaat! :)
Dat het een genetische mutatie is, is iets anders dan dat het een handicap is voor een hond.
Een handicap impliceert dat een hond bepaalde dingen niet kan.
En daar ben ik het dus mbt Apple niet mee eens :wink: daar kan je denk ik ook niet over oordelen als je het ras niet van dichtbij kent.
Oh en ik denk dat Apple niet onder doet voor een JR als het op rennen aankomt hoor :ok:
Ik vind het een beetje jammer dat er nu gedaan wordt alsof ik een mislukte hond in huis hebt die niet kan hardlopen.
Het is niet de eerste keer dat ik het zeg, maar ik kan alles met haar wat je ook kan met een hond met lange poten :19:
Alleen hardlopen vindt ze dus blijkbaar niet tof, best. Ben de gezonde en slanke labrador vindt het ook niet leuk.
Paisley
Zeer actief

Apple schreef: daar kan je denk ik ook niet over oordelen als je het ras niet van dichtbij kent.
Ik ken Apple niet van dichtbij, maar er lopen hier wel meer corgi's hoor :) en zoals ik eerder zei - ik vind ze allemaal flegmatisch en weinig looplustig overkomen.

Maar wat Cleva zegt - het is bijna lachwekkend om te bediscussiëren of het hebben van minipootjes beperkt in het rennen.
Ik vind het een beetje jammer dat er nu gedaan wordt alsof ik een mislukte hond in huis hebt die niet kan hardlopen.
Dus je voelt je persoonlijk aangevallen? Ik vind dat jammer.
Je hebt gekozen voor een hondje met superkleine pootjes. Sommige hondjes zullen daarmee best hard kunnen lopen, of zelfs redelijke afstanden misschien. Maar daar zijn ze niet voor op de wereld gezet en t zal geen verrassing voor je zijn toch?
Er zijn toch genoeg andere leuke dingen om met je hondje te doen dan hardlopen?

Apple kan Flyball. Mijn hond is dan weer mislukt op dat vlak, een kelpie die geen ballen lust?! :oohja:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Paisley schreef:
Apple schreef: daar kan je denk ik ook niet over oordelen als je het ras niet van dichtbij kent.
Ik ken Apple niet van dichtbij, maar er lopen hier wel meer corgi's hoor :) en zoals ik eerder zei - ik vind ze allemaal flegmatisch en weinig looplustig overkomen.

Maar wat Cleva zegt - het is bijna lachwekkend om te bediscussiëren of het hebben van minipootjes beperkt in het rennen.
Je hebt gekozen voor een hondje met superkleine pootjes. Sommige hondjes zullen daarmee best hard kunnen lopen, of zelfs redelijke afstanden misschien. Maar daar zijn ze niet voor op de wereld gezet en t zal geen verrassing voor je zijn toch?

Apple kan Flyball. Mijn hond is dan weer mislukt op dat vlak, een kelpie die geen ballen lust?! :oohja:
Waarom ik me aangevallen voel is omdat er gesproken wordt over een handicap.
Je kan dan zeggen 'ja de bouw is er niet op gemaakt etc' maar ze waren vroeger niet veel anders. Ze hadden alleen wat langere poten en waren lichter dan de gemiddelde reu op show nu, laat Apple nou net langere poten hebben en niet zo zwaar gesteld zijn. Ik krijg altijd de vraag of ze nog jong is door haar gedrag en omdat ze niet zo groot is.
Ik vind het dan jammer dat er ingevuld wordt dat ze zoiets niet kan.
De keren dat ik haar heb meegenomen was ze totaal niet moe. En de keren dat ze protesteerde was juist helemaal in het begin van het lopen.
Ik blijf er dus bij dat ze geen handicap heeft en dat het geen kwestie is van niet kunnen :wink: misschien andere corgi's wel, die ken ik niet.
Als ik met haar 15km door de duinen kan wandelen, waarbij juist een hond met korte pootjes al gauw draaft, dan is het hardlopen niet een probleem door haar fysieke gesteldheid.

Het is een beetje hetzelfde als zeggen dat een show DH niet naast de fiets kan want ze hebben een kromme rug.
Is de bouw ideaal? Nee. Maar dat betekend niet dat een hond met een iets krommenie rug niks kan en gehandicapt is.
Brindlecardi
Zeer actief

Nanna schreef:
Apple schreef: een iets krommenie rug
:LOL:
:Q: autocorrect :Q:
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Apple schreef:
Nanna schreef:
:Q: autocorrect :Q:
Ik denk dat het verschil er ook in zit dat als ze los loopt ze in haar eigen tempo kan waardoor ze zich minder belast. Aangelijnd verplicht jij haar in een bepaald ritme te lopen en misschien dat dit wat gevoeliger is voor haar gewrichten.
Paisley
Zeer actief

Apple schreef: Ik blijf er dus bij dat ze geen handicap heeft en dat het geen kwestie is van niet kunnen :wink: misschien andere corgi's wel, die ken ik niet.
Ik vind "niet willen" een onderdeel van "niet kunnen".
Ik kan ook geen halve marathon lopen. Misschien kan ik het als ik t wil, maar ik wil t niet dus ik zal t ook niet kunnen.
We zijn met zn allen gaan 'wennen' (ik niet, eigenlijk) aan het feit dat men hondjes fokt met een aangeboren erfelijke afwijking waardoor er geen lengte in de ledematen komt. Hetzelfde gendefect ziet er bij paarden en mensen er ineens wél uit als een regelrechte handicap. Dat betekent niet dat ze niets kunnen maar het beperkt wel degelijk in sommige dingen die ze nooit zullen kunnen en willen, omdat het ze teveel energie kost en ze niet geïnteresseerd zijn om dat op te brengen.
Maar je zult moeten nagaan hoeveel plezier je uit het hardlopen haalt als je Apple moet blijven aanmoedigen om dingen te doen die ze uit zichzelf gewoon niet wil.
Ik zou er niets aan vinden. T is graag of niet. Ik heb regelmatig de hond van mijn moeder over de vloer. Zijn bouw is prima maar hij vind fietsen ook niet leuk - prima, dan doen we toch andere dingen :19:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Paisley schreef:
Apple schreef: Ik blijf er dus bij dat ze geen handicap heeft en dat het geen kwestie is van niet kunnen :wink: misschien andere corgi's wel, die ken ik niet.
Ik kan ook geen halve marathon lopen. Misschien kan ik het als ik t wil, maar ik wil t niet dus ik zal t ook niet kunnen.
We zijn met zn allen gaan 'wennen' (ik niet, eigenlijk) aan het feit dat men hondjes fokt met een aangeboren erfelijke afwijking waardoor er geen lengte in de ledematen komt. Hetzelfde gendefect ziet er bij paarden en mensen er ineens wél uit als een regelrechte handicap. Dat betekent niet dat ze niets kunnen maar het beperkt wel degelijk in sommige dingen die ze nooit zullen kunnen en willen, omdat het ze teveel energie kost en ze niet geïnteresseerd zijn om dat op te brengen.
Maar je zult moeten nagaan hoeveel plezier je uit het hardlopen haalt als je Apple moet blijven aanmoedigen om dingen te doen die ze uit zichzelf gewoon niet wil.
Ik zou er niets aan vinden. T is graag of niet. Ik heb regelmatig de hond van mijn moeder over de vloer. Zijn bouw is prima maar hij vind fietsen ook niet leuk - prima, dan doen we toch andere dingen :19:
Kijk, en je laatste zin geeft dus aan dat een hond sommige dingen wel degelijk kan, maar het niet wilt.
Apple kan uren achter een bal aan rennen, en dat wilt ze ook.
Apple kan prima mee hardlopen, want dat laat ze de eerste drie keer zien, maar uiteindelijk wilt ze het niet.
Ook best. :19:
Hoe dan ook kan je niet spreken over een handicap zolang het een hond niet beperkt. :ok:
En neem nou maar gewoon aan dat het haar niet belemmerd. Dat zou je ook beamen als je haar kent.
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Soms is het lastig om te zien of het een hond belemmert of niet
Het kan ook zijn dat de hond het de eerste drie keer juist deed omdat het nieuw is, nieuwe dingen geven een drang om te ontdekken, en gaan ze al snel over hun grenzen heen.
Net als bij fietsen, in begin leuk, de adrenaline gaat omhoog, maar als het nieuwe eraf is voelt de hond dat er toch last is.

Zijn ook honden die alleen sloom lopen en weinig kunnen, maar waar in een groep niks aan te zien is, en ze door adrenaline doorgaan en het hoofd ook door wil.

Zeg niet dat dit bij jouw hond zo is, kan ik niet over oordelen, maar soms kunnen dingen erg tegenstrijdig ogen, maar heeft het echt niet enkel met gedrag te maken
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Apple schreef:
Paisley schreef:
Kijk, en je laatste zin geeft dus aan dat een hond sommige dingen wel degelijk kan, maar het niet wilt.
Apple kan prima mee hardlopen, want dat laat ze de eerste drie keer zien, maar uiteindelijk wilt ze het niet.
Hoe dan ook kan je niet spreken over een handicap zolang het een hond niet beperkt. :ok:
En neem nou maar gewoon aan dat het haar niet belemmerd. Dat zou je ook beamen als je haar kent.
En dat wil ik meemaken. Een hond die een uur achter een bal aanrent, rent zich kapot of kan toch echt niet zo hard rennen.... Mijn honden, gemaakt voor (let op: KORTE afstand) rennen, gaan echt kapot als ik een uur met ze gaan ballen. Niet alleen lichamelijk, maar ondanks een uithoudingsvermogen van hier tot tokio (ik ben al uitgemaakt dat ik van mijn sprinters duurlopers heb gemaakt), is ballengooier voor een hond die echt hard volgens zijn lichaam gaat binnen een korte tijd echt wel op.

Het verschil in ballengooien zit hem ook in dat dat dus een korte piekbelasting is. Het is een sprint. Hardlopen zoals jij dat doet (ook al is het maar 20 minuten) is een duursport. Veedrijvers zijn in de regel toch echt sprinters. Honden die bij het vee blijven om ze te beschermen kunnen ook kortdurend sprinten. Het zijn geen duurlopers. Daarvoor neem je een windhond of een dalmaat ofzo.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

gyanty schreef:
Apple schreef:
Paisley schreef:
En dat wil ik meemaken. Een hond die een uur achter een bal aanrent, rent zich kapot of kan toch echt niet zo hard rennen.... Mijn honden, gemaakt voor (let op: KORTE afstand) rennen, gaan echt kapot als ik een uur met ze gaan ballen. Niet alleen lichamelijk, maar ondanks een uithoudingsvermogen van hier tot tokio (ik ben al uitgemaakt dat ik van mijn sprinters duurlopers heb gemaakt), is ballengooier voor een hond die echt hard volgens zijn lichaam gaat binnen een korte tijd echt wel op.

Het verschil in ballengooien zit hem ook in dat dat dus een korte piekbelasting is. Het is een sprint. Hardlopen zoals jij dat doet (ook al is het maar 20 minuten) is een duursport. Veedrijvers zijn in de regel toch echt sprinters. Honden die bij het vee blijven om ze te beschermen kunnen ook kortdurend sprinten. Het zijn geen duurlopers. Daarvoor neem je een windhond of een dalmaat ofzo.
een windhond is ook geen duurloper, dalmaten staan er idd wel om bekend (naast de postkoets enzo)
Brindlecardi
Zeer actief

Als ik Apple niet zou afremmen zou ze zeker blijven doorgaan met een bal.
Natuurlijk doe ik dat geen uren :wink:
Ik begrijp het hele duurloop verhaal wel, maar laten we het wel relativeren, ik heb het namelijk over een afstand van 2,5km wat ik tot nu toe met haar heb hardgelopen, en waar ze dus ook niet moe van is.
Ik heb niet de verwachting gehad met haar ineens een halve marathon te lopen.
Zelf loop ik wat meer, het had leuk geweest als ik het had kunnen opbouwen tot 5km.
Als ik inderdaad een hond zou willen voor een marathon had ik een greyster of iets dergelijks moeten nemen, maar zoals gezegd, dat is de ambitie niet.
Ik denk dat de gemiddelde BC ook gewoon minimaal 3km mee kan draven op laag tempo zonder dat dat ze echt vermoeid. Ik zie hier ook genoeg BC 's naast de fiets, en dan hebben we het eigenlijk meer over echt draven bij een tempo van 12 - 15km/h
Brindlecardi
Zeer actief

Heavy schreef:
Apple schreef:Als ik Apple niet zou afremmen zou ze zeker blijven doorgaan met een bal.
Ik begrijp het hele duurloop verhaal wel, maar laten we het wel relativeren, ik heb het namelijk over een afstand van 2,5km wat ik tot nu toe met haar heb hardgelopen, en waar ze dus ook niet moe van is.
Zelf loop ik wat meer, het had leuk geweest als ik het had kunnen opbouwen tot 5km.
Als ik inderdaad een hond zou willen voor een marathon had ik een greyster of iets dergelijks moeten nemen, maar zoals gezegd, dat is de ambitie niet.
Ik denk dat de gemiddelde BC ook gewoon minimaal 3km mee kan draven op laag tempo zonder dat dat ze echt vermoeid. Ik zie hier ook genoeg BC 's naast de fiets, en dan hebben we het eigenlijk meer over echt draven bij een tempo van 12 - 15km/h
Maar is het niet zo dat een hond met korte pootjes veel meer stappen maakt ?
Ik heb zelf ook korte pootjes, dus vast wel :F:
Je gaat mij (niet specifiek jij :mrgreen:) alleen gewoon niet vertellen dat een hond die makkelijk 10km meeloopt op stevig tempo, geen 2,5km mee kan lopen op een iets sneller tempo omdat haar lijf zo is.

Maar, we zullen daar wel niet uit gaan komen. Sommigen vinden Apple blijkbaar gehandicapt, dat is jammer, want ik weet wel zeker dat je daar anders over denkt als je haar kent.
Ik hoop niet dat het idee is ontstaan dat ik haar zwaar vermoeid aan een touwtje heb meegesleept, want dat is hoe dan ook niet hoe het is gegaan. :wink:
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Ik vind haar zeer beslist niet gehandicapt maar ik denk dat een bepaalde bouw wel met zich meedraagt dat niet alle aktiviteiten als even prettig worden ervaren. Ik heb een mastin en daar hoef ik ook geen agility mee te gaan doen en kilometers aangelijnd rennen hoef ik ook niet te doen met haar terwijl ze op het terrein heel wat kilometers aflegt op een dag maar op haar eigen manier.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik zou lekker in je uppie een rondje gaan hardlopen. Wat je kan proberen is kijken of ze canicross leuk vindt. Dat is namelijk ook een actiesport. Dan zou je zelf kunnen gaan hardlopen, als je terug bent even Apple een tuigje om en dan 10-15min canicrossen. Dan houdt je het leuk maar kort. Lange afstanden canicrossen zou ik niet doen.

Mijn honden vinden hardlopen leuk(de jongste mag nog niet mee). Eerst liep ik alleen op asfalt(fietspaden en polderwegen). Alleen sinds ik ook regelmatig door de duinen ging hardlopen, vinden die verwende nesten het rennen over asfalt ineens een stuk minder leuk :mrgreen:. In dat geval hebben ze pech en moeten ze gewoon meelopen(ze zijn wel altijd los), na 2-3 minuten hebben ze er gelukkig alsnog een hoop plezier in. Onverhard lopen blijft bij hen wel duidelijk favoriet.

Op zaterdag ga ik straks weer bootcampen, Hippo mag dan mee en die vindt dat echt het einde. Hij rent wel 3x onze afstand, tijdens onze oefeningen sleept hij met boomstammen, graaft kuilen of haalt andere capriolen uit. Ondanks zijn bonkige lijf loopt/rent hij verdacht lichtvoetig, het is net zo'n rennende neushoorn(toch de verkeerde naam gegeven :LOL: )
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Hippo schreef:Ik zou lekker in je uppie een rondje gaan hardlopen. Wat je kan proberen is kijken of ze canicross leuk vindt. Dat is namelijk ook een actiesport. Dan zou je zelf kunnen gaan hardlopen, als je terug bent even Apple een tuigje om en dan 10-15min canicrossen. Dan houdt je het leuk maar kort. Lange afstanden canicrossen zou ik niet doen.

Mijn honden vinden hardlopen leuk(de jongste mag nog niet mee). Eerst liep ik alleen op asfalt(fietspaden en polderwegen). Alleen sinds ik ook regelmatig door de duinen ging hardlopen, vinden die verwende nesten het rennen over asfalt ineens een stuk minder leuk :mrgreen:. In dat geval hebben ze pech en moeten ze gewoon meelopen(ze zijn wel altijd los), na 2-3 minuten hebben ze er gelukkig alsnog een hoop plezier in. Onverhard lopen blijft bij hen wel duidelijk favoriet.

Op zaterdag ga ik straks weer bootcampen, Hippo mag dan mee en die vindt dat echt het einde. Hij rent wel 3x onze afstand, tijdens onze oefeningen sleept hij met boomstammen, graaft kuilen of haalt andere capriolen uit. Ondanks zijn bonkige lijf loopt/rent hij verdacht lichtvoetig, het is net zo'n rennende neushoorn(toch de verkeerde naam gegeven :LOL: )
dat laatste heeft charlie ook, die vindt dat echt helemaal het einde. Rennen is het helemaal, maakt hem niet uit of het naast de fiets is, of los door het bos, als ie maar kan rennen. Hij gaat ook maar door. Die rent zich echt leeg. Pom doet niet aan die onzin, die is meer van de effectiviteit. Die zal ook nooit een sprintje trekken gewoon omdat het kan. En dat terwijl Charlie echt wel zwaarder gebouwd is dan Pom.
gyanty
Zeer actief

Apple schreef:Als ik Apple niet zou afremmen zou ze zeker blijven doorgaan met een bal.
Sterker nog mijn BC lopen kilometers hard naast de fiets en toen ik nog kon hardlopen was 5 km inderdaad ook niet het probleem. Maar de bouw en daarmee de belasting van beide honden is wel verschillend. Borders zijn wel gefokt om de schapen ook wel van (voor drijvende honden) de juist langere afstanden op te halen. Daar is de bouw van de corgi gewoon niet naar. Maakt dat ze gehandicapt. De border collie zou het met de dood moeten bekopen als ze het vee zou zouden opdrijven als een corgi, omdat ze vanwege hun grote dus gewoon een knal voor een harses zouden krijgen van het vee.

En dan heeft de corgi natuurlijk wat minder drive. De border gaat in de regel maar gewoon door en weten niet van stoppen. Dat is dan weer hun handicap. En tja een border vind dan ook weer alles leuk en gaat voor de volle 100% ook al is het eigenlijk stom. Hele domme honden eigenlijk die border collies. En je laat je niet wijsmaken dat ze het niet kan, ze verteld het je gewoon. Of het enkel niet kunnen is, is de vraag, ze wil het om een 1 of andere goede reden gewoon niet. Maakt het uit of het lichamelijk of psychisch kunnen is?
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

En dan nog iets. Weer dat verschil. Apple rent als ze de bal mag apporteren. De bal is de motivator niet het rennen. Maar zoals ik gezien hebt, als je gewoon wandelt is Apple niet echt een renner. Die van mij rennen continue door, de hele dag. Op de wandeling lopen ze nooit in staptempo, zelden in draf, eigenlijk altijd in een overdreven snelle galop. Bewegen om het bewegen dus. Ook zonder motivator en daar zit misschien wel je belangrijkste uitgangspunt. Is ze echt een renner? Nee dus. In combinatie met voorgaande verschillen maakt het een optelsom denk ik?
Afbeelding
Shari
Zeer actief
Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Shari »

Mijn fysio vond Bruce ook niet geschikt voor behendigheid en ook niet om mee te fietsen. Klopt wel dat verschillende rassen geschikt zijn voor bepaalde dingen.
Ik heb met Bruce ook geprobeerd hard te lopen maar dat kwam kwa tempo dus totaal niet overeen geen succes dus. Je moet gewoon doen waar je je prettig bij voelt volgens mij moet ze het wel kunnen hoor.
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

Zolang ze nergens last van heeft. Dan gewoon mee nemen. 'Eentonig' en rechtlijnig bewegen is juist goed voor een hond met problemen. Soms moeten honden ook gewoon dingen doen die ze niet heel leuk vinden. Als ik niet jaren lang had gefiets met mijn HD hond dan had ze nooit (bijna) de 10 gehaald. En leuk vond ze het niet. Ik dat dan wel daarna of het rondje erna iets wat zij leuk vond om het te composeren :mrgreen: Lijkt me doodsaai om zonder mijn hond dat soort dingen te doen. Daar neem je een hond toch ook voor om je gezeldschap te houden :mrgreen:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Apple schreef:
Paisley schreef:

Waarom ik me aangevallen voel is omdat er gesproken wordt over een handicap.
Je kan dan zeggen 'ja de bouw is er niet op gemaakt etc' maar ze waren vroeger niet veel anders. Ze hadden alleen wat langere poten en waren lichter dan de gemiddelde reu op show nu, laat Apple nou net langere poten hebben en niet zo zwaar gesteld zijn. Ik krijg altijd de vraag of ze nog jong is door haar gedrag en omdat ze niet zo groot is.
Ik vind het dan jammer dat er ingevuld wordt dat ze zoiets niet kan.
De keren dat ik haar heb meegenomen was ze totaal niet moe. En de keren dat ze protesteerde was juist helemaal in het begin van het lopen.
Ik blijf er dus bij dat ze geen handicap heeft en dat het geen kwestie is van niet kunnen :wink: misschien andere corgi's wel, die ken ik niet.
Als ik met haar 15km door de duinen kan wandelen, waarbij juist een hond met korte pootjes al gauw draaft, dan is het hardlopen niet een probleem door haar fysieke gesteldheid.

Het is een beetje hetzelfde als zeggen dat een show DH niet naast de fiets kan want ze hebben een kromme rug.
Is de bouw ideaal? Nee. Maar dat betekend niet dat een hond met een iets krommenie rug niks kan en gehandicapt is.
Vroeger waren ze inderdaad anders - pootjes en rug minder kort dan tegenwoordig blijkbaar gangbaar is. De werkende corgi's die je in Engeland ziet zijn ook korter dan die van jou, maar die worden vaak geselecteerd op werkvermogen en dat zijn ook meestal geen raszuivere hondjes. Maar corgi's zijn hele goeie drijvers en je hebt best kans dat ze dat heel erg leuk vindt.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:
Zo heeft ieder dorp zijn probleempjes. :pffff:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Waarom zou je het willen als die hond er geen zin/lol in heeft of hij er nu wel of niet voor gebouwd is..
Het is niet iets noodzakelijks .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Apple schreef:
Paisley schreef:

Als ik met haar 15km door de duinen kan wandelen, waarbij juist een hond met korte pootjes al gauw draaft, dan is het hardlopen niet een probleem door haar fysieke gesteldheid. .
Hier even een reactie van het vriendje van Runninggirl.
Allereerst een kleine introductie, ik ben langeafstandsloper en wandel ook regelmatig afstanden van zo'n 50km. Ik loop 7000 kilometer per jaar en train voor een wedstrijd over 100 kilometer en krijg wekelijks begeleiding van de sportfysio van de Nederlandse atletiektoppers. Ik denk dat ik hier een en ander over kan zeggen.

In 2012 ben ik chronisch geblesseerd geraakt door 1 misstap. M'n knie was hooguit een graad gedraaid. Vanaf die tijd heb ik gewoon altijd kunnen blijven wandelen. Van zonsopgang tot ver na zonsondergang. Maar hardlopen.. nog geen 15 minuten voor de pijn begon. Wandelen en hardlopen zijn gewoon niet met elkaar te vergelijken. De krachten tijdens het hardlopen zijn vele malen groter, de spanning op de spieren is anders, de beweging is anders.
M'n knie gaat nooit herstellen omdat het net als bij een hond een gebied is wat niet goed doorbloed wordt. Al vier jaar train ik knetterhard de spieren rondom de zwakke delen zodat ze een mechanische zwakte (die een corgi in extreme mate heeft) kunnen opvangen. Maar nog steeds kan ik geen lange afstanden lopen zonder ondersteuning (brace of sporttape)

Het is gewoon heel eenvoudig, wanneer je niet goed loopt, wanneer je poten niet goed onder je lijf staan dan moeten andere spieren (niet alleen in de poten, maar denk ook aan rug, en heupen)overcompenseren om het bij te benen. Dit leidt in het gunstigste geval tot blessures maar kans is groot wanneer je er mee doorgaat het leidt tot ernstige problemen in de spieren en gewrichten die nooit meer over gaan.
Mensen hebben het relatieve gewicht van een corgi al genoemd en gelijk hebben ze. Het is gewoon een vorm van overgewicht en mensen met (veel) overgewicht zouden ook eerst moeten afvallen voor ze beginnen met hardlopen (en niet gaan hardlopen om af te vallen). De verhouding spier / gewicht is gewoon slecht wat leidt tot blessures en erger.

Ze zal echt wel een keertje kunnen rennen, maar ga je hardlopen met je hond dan garandeer ik dat ze problemen krijgt. En dat wil je je hondje toch niet aan doen. Mijn advies is gewoon om lekker te blijven wandelen.

ps.
Een goede hardloper zet z'n voeten niet voor zich neer maar precies onder z'n lichaam. Wanneer een goede canicrosshond of een wolf rent dan zie je ook dat het zwaartepunt precies boven de poten ligt. (ze maken zich klein, en strekken zich uit) een corgi kan dit niet. Hij kan zich niet klein maken in de lucht en uitstrekken bij het afzetten. Dus wanneer je een voorwaartse beweging maakt zullen die kleine voorpootjes klappen moeten opvangen die in verhouding groter zijn dan bij een hond die geschikt is om te rennen.
Je denkt onderstaande hond zet z'n voorpoten voor zich neer:
Afbeelding
Maar uiteindelijk ziet het er zo uit:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Bedankt voor het verhaal runninggirl.
Ik denk alleen wel dat je de anatomie van de hond niet zo maar kan vergelijken met de mens.
Een hond heeft zijn gewicht verdeeld over 4 poten (en in geval van een corgi dan wel geen lange poten, maar wel relatief grote poten)
Daarnaast is een hond met kortere pootjes juist sneller gewend aan draven. Als ik normaal met haar loop draaft ze ook een groot gedeelte van de tijd. Het is dus niet zo dat ze continu alleen stapvoets loopt, en alleen met hardlopen ze in draf moet. Dat is bij mensen wel anders.
En tot slot, we hebben het niet over lange afstanden. Als ze makkelijk 15km wandelt waarbij dat bij haar dus voor een groot gedeelte in draf is, dan moet 2,5km in iets sneller draf fysiek geen punt zijn.

Ik heb zelf ook lange tijd een blessure gehad in verband met hypermobiliteit.
Zolang de spieren om de knie sterk zijn, gaat het tot op zekere hoogte prima. Pas als ik echt meer vraag, zoals dagelijks 15km hardlopen, komt de blessure terug.
Juist kort trainen met eventueel sprintjes tussendoor zorgen voor een goede rechtlijnige training, zonder dat je echt spieren gaat afbreken.

De plaatjes zijn van een hond die rent trouwens, dat is geen draven meer. Juist bij fietsen en hardlopen gaat het om een mooie draf. De hond komt op die manier ook niet met 4 poten van de grond.

Afbeelding

Overigens is de blessure in de voorpoot alweer over. Zo krakkemikkig is ze dus ook weer niet :cheer:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Apple schreef:De hond komt op die manier ook niet met 4 poten van de grond.
Jawel hoor, in draf heb je ook een zweefmoment. :wink:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Apple schreef:Bedankt voor het verhaal runninggirl.
Ik denk alleen wel dat je de anatomie van de hond niet zo maar kan vergelijken met de mens.
Een hond heeft zijn gewicht verdeeld over 4 poten (en in geval van een corgi dan wel geen lange poten, maar wel relatief grote poten)
Daarnaast is een hond met kortere pootjes juist sneller gewend aan draven. Als ik normaal met haar loop draaft ze ook een groot gedeelte van de tijd. Het is dus niet zo dat ze continu alleen stapvoets loopt, en alleen met hardlopen ze in draf moet. Dat is bij mensen wel anders.
En tot slot, we hebben het niet over lange afstanden. Als ze makkelijk 15km wandelt waarbij dat bij haar dus voor een groot gedeelte in draf is, dan moet 2,5km in iets sneller draf fysiek geen punt zijn.

Ze zijn er jammergenoeg niet meer, maar de corgi's van mijn buurvrouw waren gewoon herders op korte poten. Geen hondjes.
Robuuste, actieve regelteven en kilometervreters.
Zal ongetwijfeld aan de lijn liggen, maar ook aan wat je er zelf mee doet. Zij is zelf erg actief en onderneemt veel met haar honden.
Ze liet de corgi's alleen niet traplopen om hun rug te sparen, verder deden ze echt niet onder voor honden met lange poten.
Nu heeft ze alleen nog een kortbenige teckel kruising. De jongste niet meer en ook niet meer topfit na een operatie, maar die had meer zin om te rennen dan mijn langpootmug :mrgreen:
Ging krijsend het hele strand af, achter de vogels aan.
We los dus. Pjotr vindt samen hardlopen dan weer 1000x leuker dan zichzelf vermaken.
Gelukkig maar, want alleen hardlopen hoeft van mij dus echt niet, met hem er bij vind ik het heerlijk.
Brindlecardi
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Apple schreef:Bedankt voor het verhaal runninggirl.

Ze zijn er jammergenoeg niet meer, maar de corgi's van mijn buurvrouw waren gewoon herders op korte poten. Geen hondjes.
Robuuste, actieve regelteven en kilometervreters.
Zal ongetwijfeld aan de lijn liggen, maar ook aan wat je er zelf mee doet. Zij is zelf erg actief en onderneemt veel met haar honden.
Ze liet de corgi's alleen niet traplopen om hun rug te sparen, verder deden ze echt niet onder voor honden met lange poten.
Nu heeft ze alleen nog een kortbenige teckel kruising. De jongste niet meer en ook niet meer topfit na een operatie, maar die had meer zin om te rennen dan mijn langpootmug :mrgreen:
Ging krijsend het hele strand af, achter de vogels aan.
We los dus. Pjotr vindt samen hardlopen dan weer 1000x leuker dan zichzelf vermaken.
Gelukkig maar, want alleen hardlopen hoeft van mij dus echt niet, met hem er bij vind ik het heerlijk.
Leuk om te lezen! Er zijn inderdaad veel corgi's die gewoon uren meehobbelen op wandeling :ok: men onderschat ze vaak.
En regelteven zijn het zeker :mrgreen: ze weten heel goed wat ze willen.
Leuk ook dat je dat met Pjotr kan doen :cheer: Het is ook wel echt ideaal om zelf echt actief bezig te kunnen zijn, en dat dan samen met je hond. Een win-win situatie.
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

LongFields schreef:
idd, waarin het zwaartepunt van de hond verplaatst.

Van een dierenarts:
The right dog can be the ultimate running buddy: He’s ready anytime you are, he's probably not bothered by a little rain and he may just push you to your limit — because chances are, you’re going to tire out before he does.

With some common-sense exceptions — short-snouted dogs such as Bulldogs, whose respiratory tracts aren’t built for high-volume airflow; tiny dogs with short strides; dogs with certain pre-existing health conditions (like joint, back or heart problems); and dogs with crooked legs, such as Dachshunds or Basset Hounds — most dogs can be good jogging or running companions. But a few breeds seem to race to the head of the pack when it comes to running ability.
---
Ik denk dat een corgi zowel korte pootjes heeft (zeker in verhouding) die ook nog eens krom zijn. Misschien kun je een Weimaraner of een Vizla die houden wel van een potje lopen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

runninggirl schreef:
LongFields schreef:
idd, waarin het zwaartepunt van de hond verplaatst.

Van een dierenarts:
The right dog can be the ultimate running buddy: He’s ready anytime you are, he's probably not bothered by a little rain and he may just push you to your limit — because chances are, you’re going to tire out before he does.

With some common-sense exceptions — short-snouted dogs such as Bulldogs, whose respiratory tracts aren’t built for high-volume airflow; tiny dogs with short strides; dogs with certain pre-existing health conditions (like joint, back or heart problems); and dogs with crooked legs, such as Dachshunds or Basset Hounds — most dogs can be good jogging or running companions. But a few breeds seem to race to the head of the pack when it comes to running ability.
---
Ik denk dat een corgi zowel korte pootjes heeft (zeker in verhouding) die ook nog eens krom zijn. Misschien kun je een Weimaraner of een Vizla die houden wel van een potje lopen.

:oeps: wtf?!

Tweede is een kwestie van interpretatie. Crooked en curved zijn twee verschillende dingen en inderdaad onderhevig aan gezond verstand.
Een pirke of soortgelijk actief tekkeltje zou ik zo meenemen.

Afbeelding

Zo'n laaggesteld geval met flippers niet.

Afbeelding

En dat je deze geen 5 km aan een heupgordel over het asfalt sleurt lijkt me ook tamelijk logisch.

Afbeelding

Wat heeft dat met Apple te maken?

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”