Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Cursus reactieve honden met Xavi *update 1e ontmoeting
Moderator: moderatorteam
- Tenmashi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 0
Re: Cursus reactieve honden met Xavi *Les 2
Oh ik lees mee! Hier een hond die ook al snel uit haar plaat gaat bij 't zien van andere honden, voornamelijk uit angst/mogelijk aangeleerd gedrag. Wij gaan wel 'gewoon' naar de hondenschool maar krijgen daar gelukkig veel ondersteuning. 
- Hylos
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Cursus reactieve honden met Xavi *Les 4
Net terug van les 4. Vorige week was ik ziek dus vandaar geen les 3.
Vandaag stond ik met de auto en dus Xavi op een andere plek. De Berner is door omstandigheden niet meer bij "de club" dus vanaf nu met 3 honden.
Dat hield voor mij in dat ik met Xavi iets verder van de rest kon gaan staan.
Omdat Xavi nu buiten voer aan neemt, heb ik voor het eerst voer meegenomen naar de les.. gewoon even kijken of het lukt.
Eerst bespreken we dingen die we door de week tegen zijn gekomen, de positieve dingen die we gezien hebben van de honden en punten van aandacht.
Daarna de eerste oefening.
Eerste oefening, spelen
De andere honden mochten nu ook proberen of ze met een speeltje wilden spelen.
Voor Xavi is het eerst altijd even wennen en ontdooien, die wil eerst van alles (markeren voornamelijk) behalve iets voor mij doen.
Maar na wat gesleep met Spookje en zwaaien met de stok kwam hij wat los. Dus even een beetje gespeeld, ook met de andere honden in zicht.
Het zien van de Eurasier ging nu al een stuk beter! Hij keek wel maar keek dan weer terug naar mij, heel goed dus!
Tweede oefening, speuren
Eerst een stukje theorie om het belang van het kunnen en durven snuffelen uit te leggen.
Zowel Xavi als de Eurasier zijn veel met hun omgeving bezig, maar vinden het wel lastig om rustig te snuffelen of überhaupt te snuffelen.
Dus werd er bij iedereen een klein spoortje met voertjes uitgezet. Dichtbij de auto en niet al te moeilijk natuurlijk.
Ik had een mooi lijntje van hamblokjes gemaakt.
Xavi wilde er eerst niks van weten en vloog naar een boom om te markeren. Dus verder bij het gras vandaan en op de tegels nogmaals proberen.
Ik heb de blokjes laten zien en vervolgens voor zijn neus neergegooid en dat was wel interessant. Vanaf dat moment wilde hij de voertjes ook aannemen
Ook in het gras lukte het na een poosje. Als hij aanstalten maakte om te markeren ging we direct naar de tegels en kreeg hij een voertje.
Dan rustig weer terug naar het gras en het weer proberen.
Ik vind het echt helemaal super dat hij eindelijk voertjes aan aan durft te nemen terwijl er nog 2 andere honden vlakbij waren!
Hierna hebben we koffie, thee en een lekker stuk taart gehad.
Derde oefening, balans
Als laatste kregen we allemaal een balans oefening mee.
Xavi kreeg een soort rond plateau met een bal er onder, erg wiebelig dus.
In het gras liep hij daar met gemak overheen, maar op de tegels wiebelde het wel heel erg.
Dat was wel heel spannend. Maar hij volgde dapper mijn hand en was helemaal weg van de brokjes die ik van een andere cursist had gekregen.
Ik had brokjes van de ene en gedroogde voertjes van de andere gekregen want mijn hamblokjes waren op.
De brokjes waren fantastisch vond Xavi, de gedroogde voertjes spuugde hij meteen weer uit.
Al met al ging het echt heel goed. Hij neemt gewoon voertjes aan! Echt een wereld wonder.
En voor mij het teken dat hij zich wéér een flink stuk zekerder voelt. Sowieso op trainen maar dus ook op trainen én met andere honden erbij.
Voor de les ook een fijne toevoeging want nu kunnen we gewoon veel meer oefeningen doen.
Als een hond niks aan wil nemen als beloning moet je toch wel heel erg zoeken. Het feit dat hij het nu wel aanneemt is super goed nieuws!
Vandaag stond ik met de auto en dus Xavi op een andere plek. De Berner is door omstandigheden niet meer bij "de club" dus vanaf nu met 3 honden.
Dat hield voor mij in dat ik met Xavi iets verder van de rest kon gaan staan.
Omdat Xavi nu buiten voer aan neemt, heb ik voor het eerst voer meegenomen naar de les.. gewoon even kijken of het lukt.
Eerst bespreken we dingen die we door de week tegen zijn gekomen, de positieve dingen die we gezien hebben van de honden en punten van aandacht.
Daarna de eerste oefening.
Eerste oefening, spelen
De andere honden mochten nu ook proberen of ze met een speeltje wilden spelen.
Voor Xavi is het eerst altijd even wennen en ontdooien, die wil eerst van alles (markeren voornamelijk) behalve iets voor mij doen.
Maar na wat gesleep met Spookje en zwaaien met de stok kwam hij wat los. Dus even een beetje gespeeld, ook met de andere honden in zicht.
Het zien van de Eurasier ging nu al een stuk beter! Hij keek wel maar keek dan weer terug naar mij, heel goed dus!
Tweede oefening, speuren
Eerst een stukje theorie om het belang van het kunnen en durven snuffelen uit te leggen.
Zowel Xavi als de Eurasier zijn veel met hun omgeving bezig, maar vinden het wel lastig om rustig te snuffelen of überhaupt te snuffelen.
Dus werd er bij iedereen een klein spoortje met voertjes uitgezet. Dichtbij de auto en niet al te moeilijk natuurlijk.
Ik had een mooi lijntje van hamblokjes gemaakt.
Xavi wilde er eerst niks van weten en vloog naar een boom om te markeren. Dus verder bij het gras vandaan en op de tegels nogmaals proberen.
Ik heb de blokjes laten zien en vervolgens voor zijn neus neergegooid en dat was wel interessant. Vanaf dat moment wilde hij de voertjes ook aannemen
Ook in het gras lukte het na een poosje. Als hij aanstalten maakte om te markeren ging we direct naar de tegels en kreeg hij een voertje.
Dan rustig weer terug naar het gras en het weer proberen.
Ik vind het echt helemaal super dat hij eindelijk voertjes aan aan durft te nemen terwijl er nog 2 andere honden vlakbij waren!
Hierna hebben we koffie, thee en een lekker stuk taart gehad.
Derde oefening, balans
Als laatste kregen we allemaal een balans oefening mee.
Xavi kreeg een soort rond plateau met een bal er onder, erg wiebelig dus.
In het gras liep hij daar met gemak overheen, maar op de tegels wiebelde het wel heel erg.
Dat was wel heel spannend. Maar hij volgde dapper mijn hand en was helemaal weg van de brokjes die ik van een andere cursist had gekregen.
Ik had brokjes van de ene en gedroogde voertjes van de andere gekregen want mijn hamblokjes waren op.
De brokjes waren fantastisch vond Xavi, de gedroogde voertjes spuugde hij meteen weer uit.
Al met al ging het echt heel goed. Hij neemt gewoon voertjes aan! Echt een wereld wonder.
En voor mij het teken dat hij zich wéér een flink stuk zekerder voelt. Sowieso op trainen maar dus ook op trainen én met andere honden erbij.
Voor de les ook een fijne toevoeging want nu kunnen we gewoon veel meer oefeningen doen.
Als een hond niks aan wil nemen als beloning moet je toch wel heel erg zoeken. Het feit dat hij het nu wel aanneemt is super goed nieuws!

- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Wat onwijs fijn om te horen!
En inderdaad het belang van snuffelen is heel groot, ik zie het bij Dux. Je denkt echt, snuffelen lekker boeiend voor een hond. Maar bij Dux is het nu zo dat honden veel dichterbij langs kunnen lopen als hij naar zijn voertjes aan het zoeken is in het gras. Hij heeft het er maar druk mee.
Gewoon een vraag:
Als je met Xavi loopt (in heb bos oid) strooi je dan met voertjes (niet als er andere honden in de buurt zijn, maar gewoon zo maar?
En inderdaad het belang van snuffelen is heel groot, ik zie het bij Dux. Je denkt echt, snuffelen lekker boeiend voor een hond. Maar bij Dux is het nu zo dat honden veel dichterbij langs kunnen lopen als hij naar zijn voertjes aan het zoeken is in het gras. Hij heeft het er maar druk mee.
Gewoon een vraag:
Als je met Xavi loopt (in heb bos oid) strooi je dan met voertjes (niet als er andere honden in de buurt zijn, maar gewoon zo maar?

- Nerazi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Wat goed van jullie! Bij Enzi heeft het ook een hele tijd geduurd hoor voordat hij een voertje aan kon nemen. Inmiddels valt hij niet meer uit en bromt hij alleen nog maar en zijn 9 van de 10 honden lucht voor hem maar mocht hij toch een reu tegen komen waar hij het moeilijk mee heeft dan hou ik een frolicje voor zijn neus die hij dan uit beleefdheid aanneemt en vervolgens na een paar meter weer uitspuugt
Jullie komen er wel samen!
- Hylos
- Zeer actief
Ja, met snuffelen zijn ze afgeleid en lekker bezig. Zo geven ze zelf ook een kalm signaal af. Ziet er voor een andere hond ook stukken vriendelijker uit dan een hond die op hoge poten in de riem hangt.Judith schreef:Wat onwijs fijn om te horen!
Gewoon een vraag:
Ik strooi nu wel met voertjes ja, sinds hij ze aanneemt kan dat eindelijk! Ik strooi vooral als hij moeilijk te bereiken is en van de ene naar de andere kant in de lijn vliegt.
Dat duurt dan wel even voordat het werkt maar het helpt eindelijk wel de aandacht weer bij mij de krijgen en rustig te worden.
Strooien als er een andere hond in zicht is wil nog niet zo goed als hij de hond niet kent, maar ik denk dat dat wel komt!
Dankje!Nerazi schreef:Wat goed van jullie! Bij Enzi heeft het ook een hele tijd geduurd hoor voordat hij een voertje aan kon nemen. Inmiddels valt hij niet meer uit en bromt hij alleen nog maar en zijn 9 van de 10 honden lucht voor hem maar mocht hij toch een reu tegen komen waar hij het moeilijk mee heeft dan hou ik een frolicje voor zijn neus die hij dan uit beleefdheid aanneemt en vervolgens na een paar meter weer uitspuugt![]()
Haha, ja leuk is dat. Xavi doet dat ook wel. Als er teveel geurtjes zijn dan zijn de voertjes niet interessant meer. Soms komt hij dan toch 1 halen om die vervolgens met lange tanden aan te nemen en weer uit te spugen.
Dankjewel! Ben ook erg tevreden.Kruimel53 schreef:Gaat super met jullie
Soms vind ik verhalen zo overdreven enthousiast klinken.. Alsof je na een paar lessen zoveel resultaat kunt zien. Beetje ongeloofwaardig.
Maar ik geloof dat het toch echt zo kan werken.

- joyce83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Wat mooi om te lezen dat het zo goed gaat! Blijf het ook even mee volgen.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
- Aantal honden: 1
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Fijn dat hij voertjes wil aannemen, al spuugt hij er af en toe wel een uit

- Judith
- Zeer actief
Dat laatste zie ik ook gebeuren als Dana mee is, zodra Dana ergens vol interesse staat te snuffelen, zie je Dux er heen gaan zo van, wat is hier voor interessants?Kruimel53 schreef:Van snuffelen worden ze rustig. Als ze hier opgedraaid zijn laat ik ze zoekwerk doen en dan keert de rust een stuk sneller weder. Als Logi een paar sporen heeft uitgewerkt ligt 'ie voor del.
Zien snuffelen doet ook vaak snuffelen, dan heb je dubbel effect: allebei rustig. En ik zie vaak dat honden bewust gaan snuffelen om zichzelf te kalmeren. Dat de andere hond er ook kalmer van kan worden is mooi meegenomen.

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Mooi om te horen die vooruitgang!
Daar sta je (ik) nooit zo bij stil eigenlijk, dat honden geen lekkere snoepjes meer aannemen tijdens een les. Interessant om jullie lessen zo te volgen
Daar sta je (ik) nooit zo bij stil eigenlijk, dat honden geen lekkere snoepjes meer aannemen tijdens een les. Interessant om jullie lessen zo te volgen
- Hylos
- Zeer actief
Dankje, leuk dat je het gaat volgen!joyce83 schreef:Wat mooi om te lezen dat het zo goed gaat! Blijf het ook even mee volgen.
Thanks-Lilo- schreef:Top!
Dat voertjes aannemen is één van de grootste vooruitgangen! Dat uitspugen neem ik dan maar voor liefranetje schreef:Fijn dat hij voertjes wil aannemen, al spuugt hij er af en toe wel een uit![]()
Xavi lukt het dus niet om te snuffelen of hij snuffelt op standje terriër 10 en dat is bepaald niet rustig of rustgevendKruimel53 schreef:Van snuffelen worden ze rustig. Als ze hier opgedraaid zijn laat ik ze zoekwerk doen en dan keert de rust een stuk sneller weder. Als Logi een paar sporen heeft uitgewerkt ligt 'ie voor del.
Zien snuffelen doet ook vaak snuffelen, dan heb je dubbel effect: allebei rustig. En ik zie vaak dat honden bewust gaan snuffelen om zichzelf te kalmeren. Dat de andere hond er ook kalmer van kan worden is mooi meegenomen.
Nu hij buiten meer aan durft te nemen, kan ik hem op sommige plekken leren snuffelen. Alleen het feit dat het mogelijk is, is me al zoveel waard!
Bloed, zweet en tranen heeft het gekost maar het kind vind brokkies eindelijk interessant buiten (bij zijn standaard rondje dan).
Dank!veertje schreef:Mooi om te horen die vooruitgang!
Je bent niet de enige hoor
Alleen ik kon de oorzaak niet echt boven water krijgen, want ik wist dat die er moest zijn. Thuis en in de tuin doet ie zo ongeveer een moord voor, waarom buiten dan niet?

- Hylos
- Zeer actief
De laatste dagen gaat het wat minder met het aannemen van voer buiten. Geloof dat er ergens een loops teefje is want hij loopt soms rond als een stofzuiger en staat veel plasjes te likken.
Vandaag 3 honden gepasseerd. Ik neem altijd zoveel mogelijk afstand. Hij borsteld iig een stuk minder en hersteld ook sneller. Tenzij ik afwijk van de standaard route. Dan is hij onbereikbaar.
Voor nu lopen we dus nog steeds dezelfde route waar hij het best te bereiken is. De ene dag gaat die route perfect en de andere dag, zoals vandaag, wil het niet zo goed.
Logisch ook als je 3 honden passeerd, dan is het snel teveel.
Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat hij los van deze route ook voertjes aan durft te nemen. Wil zo graag weer eens verder lopen met hem maar dan is er geen land te bezeilen.
Heb iig na 3 jaar weer eens een zak brokken gekocht. Dat vindt meneer het lekkerst als voertje.
nou, vooruit dan maar.
Vandaag 3 honden gepasseerd. Ik neem altijd zoveel mogelijk afstand. Hij borsteld iig een stuk minder en hersteld ook sneller. Tenzij ik afwijk van de standaard route. Dan is hij onbereikbaar.
Voor nu lopen we dus nog steeds dezelfde route waar hij het best te bereiken is. De ene dag gaat die route perfect en de andere dag, zoals vandaag, wil het niet zo goed.
Logisch ook als je 3 honden passeerd, dan is het snel teveel.
Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat hij los van deze route ook voertjes aan durft te nemen. Wil zo graag weer eens verder lopen met hem maar dan is er geen land te bezeilen.
Heb iig na 3 jaar weer eens een zak brokken gekocht. Dat vindt meneer het lekkerst als voertje.

- Hylos
- Zeer actief
Ik murmel even tegen mezelf hoor maar vind zo'n dagboekje wel handig.
Het is iig sowieso een loops teefje. Waar we eerst woonden hadden we daar regelmatig "last" van.
Aangezien er hier geen 85 miljard honden op een vierkante meter wonen valt dat gelukkig reuze mee.
Ik vraag me alleen af welke hond het is. Ik verdenk de bejaarde golden van verderop.. Xavi heeft een zwak voor oude vrouwen.
In ieder geval, voertjes zijn stom en trekken is leuk.
Gisteravond zat hij te jengelen. Steeds heen en weer lopen in huis, kop op je schoot, sneu bij je gaan zitten.
Ik dacht dat hij diarree had omdat ik hem nu brokjes geef als beloning.
Maar niks was minder waar. Een keiharde keutel en meneer stond lekker te likken in het gras.
Voertjes op de oprit wil wel, dan daar eerst maar flink strooien voordat we gaan wandelen. Wie weet geeft t rust.
Het is ook even wennen hoor, zo'n nieuw fenomeen voertjes.. vergt een andere denkwijze
Het is iig sowieso een loops teefje. Waar we eerst woonden hadden we daar regelmatig "last" van.
Aangezien er hier geen 85 miljard honden op een vierkante meter wonen valt dat gelukkig reuze mee.
Ik vraag me alleen af welke hond het is. Ik verdenk de bejaarde golden van verderop.. Xavi heeft een zwak voor oude vrouwen.
In ieder geval, voertjes zijn stom en trekken is leuk.
Gisteravond zat hij te jengelen. Steeds heen en weer lopen in huis, kop op je schoot, sneu bij je gaan zitten.
Ik dacht dat hij diarree had omdat ik hem nu brokjes geef als beloning.
Maar niks was minder waar. Een keiharde keutel en meneer stond lekker te likken in het gras.
Voertjes op de oprit wil wel, dan daar eerst maar flink strooien voordat we gaan wandelen. Wie weet geeft t rust.
Het is ook even wennen hoor, zo'n nieuw fenomeen voertjes.. vergt een andere denkwijze

- ranetje
- Zeer actief
Verliefde reuen....... een ramp 
Hoe zou het gaan als je buiten het wandelgebied van die loopse teef zou lopen?
- Judith
- Zeer actief
Wij hebben vorige week ook frolic gekocht
Dux doet er een moord voor haha.
Ook bijj ons is het in het bos goed te doen, maar in de wijk heeft hij het vele malen moeilijker.
Wij doen nu ook de voordeur open en blijven dan een paar minuten staan. Normaal zouden we gelijk gaan lopen en het trappetje af (is 5 treden) maar ik merk dat als ik het rustig doe, dat hij ook rustiger is.
Ook bijj ons is het in het bos goed te doen, maar in de wijk heeft hij het vele malen moeilijker.
Wij doen nu ook de voordeur open en blijven dan een paar minuten staan. Normaal zouden we gelijk gaan lopen en het trappetje af (is 5 treden) maar ik merk dat als ik het rustig doe, dat hij ook rustiger is.

- Nerazi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Frolicjes zijn heilig bij Enzi
als ik ze tijdens de avondronde nog in mijn zak heb loopt hij alleen maar tegen mijn been aangeplakt te bedelen om die dingen. Dus dames, er is hoop!
Loopse teven blijven lastig, al die lekkere geurtjes en dan moet je ook nog je kop erbij houden om die voertjes aan te nemen
De mindere momenten zullen er altijd wel blijven, maar die stijgende lijn is er in elk geval!
Loopse teven blijven lastig, al die lekkere geurtjes en dan moet je ook nog je kop erbij houden om die voertjes aan te nemen
De mindere momenten zullen er altijd wel blijven, maar die stijgende lijn is er in elk geval!
- Hylos
- Zeer actief
Ha ja, dat is soms wat inderdaad. Gelukkig is hij daarin wel rustiger geworden, het was eerst echt erg.ranetje schreef:Verliefde reuen....... een ramp
Vandaag inderdaad even een ander stuk gelopen. Dat ging al een stuk beter, de snoepjes waren weer in trek!
Kwam denk ik ook doordat hij zijn jas aan had, op 1 of andere manier voelt hij zich dat wat zekerder.
Zojuist weer de "normale" route en die ging heel erg goed. Mijn jaszak was weer bijna leeg toen we terug waren, zo hoort t.
Doordat het de hele dag regent is de geur wellicht wat weg.
@Judith en Nerazi, Frolicjes moeten hier maar niet.. de meeste brokken komen er vaak aan alle kanten weer uit bij Xavi.
Dit is een brok zonder graan, wat soms weinig zegt maar het verteerd goed, hij vind t lekker en dan moet t maar even haha.
Ja, de geuren zijn erg moeilijk te weerstaan. Of in ieder geval een erg grote prikkel die bijna niet te weerstaan is.
En ach, een poos geleden met die chemische chip was het echt niet leuk lopen ivm uitvallen. Een paar weken geleden nam hij alsnog bijna niks aan.
En nu loop ik hier relaxt (qua gevoel) door de wijk, hij valt niet uit, borstelt zelfs bijna niet meer, durft voertjes aan te nemen, kan stukken naast lopen.
Dan gaat het maar eens even een dagje niet goed hoor, uiteindelijk zijn we al zó veel verder!

- ranetje
- Zeer actief
Misschien hoefde de loopse teef ook niet naar buiten vanwege de regen
Bof jij weer mee
Bof jij weer mee
- Hylos
- Zeer actief
Dat zou maar zo kunnen. Ik ben bij beide rondes geen enkele hond tegen gekomen.ranetje schreef:Misschien hoefde de loopse teef ook niet naar buiten vanwege de regen![]()
Bof jij weer mee

- Hylos
- Zeer actief
Vandaag hadden we dan les 5.
Het is wat mistig in mijn hoofd, ben niet echt oké vandaag dus ik weet alles niet helemaal meer.
Ik noem alleen even de dingen die ik nog weet in willekeurige volgorde.
We hebben een oefening gedaan met een hoopers ton (dat is een hoge ronde ton, ongeveer 1,20 hoog schat ik).
Daar moest je de hond omheen sturen met je hand. Dit deden we terwijl de honden elkaar konden zien, op gepaste afstand.
Ging prima, al duwde hij zo nu en dan wel met de neus tegen de ton, want de ton was vreemd.
Hij wilde er prima omheen, ging steeds vlotter.
We hebben een oefening gedaan waar je één commando mocht geven (zit), als je hond dan op jouw focust dan kreeg hij een beloning.
Ondertussen kwam de juf langs met een speeltje wat over de grond achter haar aan ging als afleiding.
Toen ze op 3 meter was kon Xavi niet echt meer op mij letten, dat speeltje hield hij goed in de gaten.
We hebben een oefening gedaan met de hond van de juf(caveliertjes) zelf erbij. 1 hond is erg makkelijk en de andere wat pittiger, die deed een paar blafjes ook.
Xavi vond t niet zo interessant, de brokjes waren veel leuker dus hij keek en keek weer weg. En eigenlijk keek hij uberhaupt amper naar die honden.
Ook de Eurasier was vandaag niet zo interessant, hij was echt meer met mij bezig. Erg leuk dus.
Thuis ging het deze week wat minder, want loops teefje in de buurt.
Ik had niet verwacht dat de les zo goed zou gaan.
Xavi moest eerst weer even ontdooien; dan sta ik wat idioot te doen met een speeltje. Daarna wil hij wel brokjes aannemen.
Hij werd steeds gerichter op de brokjes naarmate de les vorderde. Heel mooi.
Hij heeft echt heel weinig naar de andere honden gekeken deze keer. En als hij het wel deed keek hij weer weg en kwam voor een brokje.
Stijgende lijn dus.
Het is wat mistig in mijn hoofd, ben niet echt oké vandaag dus ik weet alles niet helemaal meer.
Ik noem alleen even de dingen die ik nog weet in willekeurige volgorde.
We hebben een oefening gedaan met een hoopers ton (dat is een hoge ronde ton, ongeveer 1,20 hoog schat ik).
Daar moest je de hond omheen sturen met je hand. Dit deden we terwijl de honden elkaar konden zien, op gepaste afstand.
Ging prima, al duwde hij zo nu en dan wel met de neus tegen de ton, want de ton was vreemd.
Hij wilde er prima omheen, ging steeds vlotter.
We hebben een oefening gedaan waar je één commando mocht geven (zit), als je hond dan op jouw focust dan kreeg hij een beloning.
Ondertussen kwam de juf langs met een speeltje wat over de grond achter haar aan ging als afleiding.
Toen ze op 3 meter was kon Xavi niet echt meer op mij letten, dat speeltje hield hij goed in de gaten.
We hebben een oefening gedaan met de hond van de juf(caveliertjes) zelf erbij. 1 hond is erg makkelijk en de andere wat pittiger, die deed een paar blafjes ook.
Xavi vond t niet zo interessant, de brokjes waren veel leuker dus hij keek en keek weer weg. En eigenlijk keek hij uberhaupt amper naar die honden.
Ook de Eurasier was vandaag niet zo interessant, hij was echt meer met mij bezig. Erg leuk dus.
Xavi moest eerst weer even ontdooien; dan sta ik wat idioot te doen met een speeltje. Daarna wil hij wel brokjes aannemen.
Hij heeft echt heel weinig naar de andere honden gekeken deze keer. En als hij het wel deed keek hij weer weg en kwam voor een brokje.
Stijgende lijn dus.

- Zamunda
- Zeer actief
Re: Cursus reactieve honden met Xavi *Les 5
Erg mooi hoe hij op die Cavaliers reageerde (of niet reageerde
)
. Het klinkt alsof jullie toch echt al veel vooruitgang geboekt hebben, heel fijn lijkt me dat. De momenten dat het niet lekker gaat lijken me op zich wel frustrerend, maar dat zijn dan natuurlijk situaties die je niet in de hand hebt en die nu nog een veel te moeilijke 'oefening' zijn voor Xavi. Als ik het zo lees gaat Xavi steeds meer vertrouwen in jou en zichzelf krijgen en door oefening steeds moeilijkere situaties aankunnen
.
- Hylos
- Zeer actief
Ja, als het dan even niet goed gaat lijkt dat nu extra frustrerend. Alsof je dan weer bij af bent. Slaat nergens op natuurlijk
Maar je bent er zó mee bezig, dan moet gewoon alles altijd goed gaan.
Het moeilijke vind ik de trainingen thuis toepassen. Als we op les beginnen, dan begin ik bij de auto en kom niet verder dan max 10/15 meter om de auto heen.
Als hij dan naar de bomen vliegt om te markeren reageer ik daar direct op door stil te staan en de andere kant op te lopen en hem dan te belonen.
Na 5/10 minuten is hij dan rustig en heeft de aandacht op mij.
Thuis meen je dan weer dat je de standaard route af moet leggen.
Dat wil dus niet zonder problemen, logisch ook eigenlijk want je gaat dan véél te snel!
Eigenlijk moet je eerst fatsoenlijk de oprit afkunnen. Maar dat vind ik dan zo irritant want ik wil lopen en niet constant stil staan.
Terwijl je dat op les gewoon zo doet. Die knop moet nog even om, of zo.
Maar je bent er zó mee bezig, dan moet gewoon alles altijd goed gaan.
Het moeilijke vind ik de trainingen thuis toepassen. Als we op les beginnen, dan begin ik bij de auto en kom niet verder dan max 10/15 meter om de auto heen.
Als hij dan naar de bomen vliegt om te markeren reageer ik daar direct op door stil te staan en de andere kant op te lopen en hem dan te belonen.
Thuis meen je dan weer dat je de standaard route af moet leggen.
Dat wil dus niet zonder problemen, logisch ook eigenlijk want je gaat dan véél te snel!
Eigenlijk moet je eerst fatsoenlijk de oprit afkunnen. Maar dat vind ik dan zo irritant want ik wil lopen en niet constant stil staan.

- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Leuk om jullie vorderingen te lezen!
Dat je het op de les wel gewoon zo doet en thuis niet, is denk ik best logisch. Los van dat het niet in je 'systeem' zit, hoef je op les ook 'maar' anderhalf uur bezig te zijn met dit soort oefeningen. In de dagelijkse praktijk, waarin je ook nog veel meer moet dan alleen met de hond uit, is het denk ik moeilijker om het geduld en de rust op te brengen. 'Ff' de hond uitlaten is er dan niet bij. Maar jullie komen er wel zo te lezen
Dat je het op de les wel gewoon zo doet en thuis niet, is denk ik best logisch. Los van dat het niet in je 'systeem' zit, hoef je op les ook 'maar' anderhalf uur bezig te zijn met dit soort oefeningen. In de dagelijkse praktijk, waarin je ook nog veel meer moet dan alleen met de hond uit, is het denk ik moeilijker om het geduld en de rust op te brengen. 'Ff' de hond uitlaten is er dan niet bij. Maar jullie komen er wel zo te lezen
- Zamunda
- Zeer actief
Ja, daar kan ik me wel wat bij voorstellen.Hylos schreef:Ja, als het dan even niet goed gaat lijkt dat nu extra frustrerend. Alsof je dan weer bij af bent. Slaat nergens op natuurlijk![]()
Maar je bent er zó mee bezig, dan moet gewoon alles altijd goed gaan.![]()
Misschien gewoon een keer doen, Batten vanaf de gang/voordeur? Deze week één keer en dan eens kijken hoe jullie dat bevalt?Hylos schreef: Het moeilijke vind ik de trainingen thuis toepassen. Als we op les beginnen, dan begin ik bij de auto en kom niet verder dan max 10/15 meter om de auto heen.
Thuis meen je dan weer dat je de standaard route af moet leggen.![]()
Eigenlijk moet je eerst fatsoenlijk de oprit afkunnen. Maar dat vind ik dan zo irritant want ik wil lopen en niet constant stil staan.![]()
- Judith
- Zeer actief
Ik herken het zo, Dux heeft het liefst ook maar 1 stand en dat is in de meest snelle modus rechtdoor.Hylos schreef:Ja, als het dan even niet goed gaat lijkt dat nu extra frustrerend. Alsof je dan weer bij af bent. Slaat nergens op natuurlijk![]()
Maar je bent er zó mee bezig, dan moet gewoon alles altijd goed gaan.![]()
Thuis meen je dan weer dat je de standaard route af moet leggen.![]()
Eigenlijk moet je eerst fatsoenlijk de oprit afkunnen. Maar dat vind ik dan zo irritant want ik wil lopen en niet constant stil staan.![]()
Dat was toen al de reden om een gentle leader te gebruiken, want om steeds door 32 kilo voortgetrokken te worden werd hem ook niet.
Nu hij meer ontspannen is gaat het ook een stuk beter, hij is relaxter en hoeft niet zo nodig standje race.
In de wijk is het nog heel moeilijk, maar ik sta echt stil ik ben het zo zat dat getrek. Ik heb laatst 30 minuten gedaan over een stukje van 7 minuten. Niet trekken is lopen, wel trekken is geen meter vooruit komen. En ook zoals Sonja zegt, hij heeft een eigenwilletje en hij is aan het kijken hoever hij kan komen. Door hem sturing (rust, stil staan en wachten totdat hij ontspant) te geven en duidelijk en consequent te zijn zie je hem wel hele kleine beetjes ontspannen.

- ranetje
- Zeer actief
Ging dus prima vandaag
Hoe werkt het met de beloning/iets lekkers geven in zo'n situatie.
Krijgt hij iets lekkers als hij zelf zijn aandacht weer naar jou verlegt?
Toch fijn en gemakkelijk (nou ja, relatief) voor je dat je hem steeds meer gericht krijgt op die brokjes
Hij keek naar het speeltje, maar hij is wel bij je blijven zitten?Hylos schreef:We hebben een oefening gedaan waar je één commando mocht geven (zit), als je hond dan op jouw focust dan kreeg hij een beloning.
Dat gaat mooiWe hebben een oefening gedaan met de hond van de juf(caveliertjes) zelf erbij. 1 hond is erg makkelijk en de andere wat pittiger, die deed een paar blafjes ook.
Die loopse teef was niet op de lesThuis ging het deze week wat minder, want loops teefje in de buurt.
Stijgende lijn dus.
Toch fijn en gemakkelijk (nou ja, relatief) voor je dat je hem steeds meer gericht krijgt op die brokjes
- Hylos
- Zeer actief
Ja, dat is ook zo. Je gaat naar les voor de hond, dan gaat 2 uren lang over honden dus dan is de focus er wel.luna2906 schreef:Leuk om jullie vorderingen te lezen!![]()
Ik ben na 4 uurtjes werken al kapot dus als ik thuis kom is mijn geduld vaak ook niet al te best.
Liefst ga ik dan 15 min lopen, haal uur ouwehoeren in de tuin en dan rap op de bank slapen. Maargoed, zo werkt t niet altijd.
Dankjewel, dat waardeer ikKruimel53 schreef:Ik vind het knap hoe je ziet waar het bij jou fout gaat. Jullie komen er wel!
Zamunda
Dat is ook een goed idee hoor, niet elke dag maar gewoon een paar keer doen.
Vandaag ben ik al begonnen in de hal met voertjes strooien.
Judith, ja bah wat is dat getrek vervelend he. Voornamelijk dat je dan gewoon ineens naar een kant getrokken wordt, want interessant geurtje.
Zie je vorderingen als je steeds stil staat?
Xavi wordt er zo opgefokt van. Gaat alle truucjes uit de kast halen.. hij weet slappe lijn = we gaan lopen. Dus het eerst wat hij doet is een stap achteruit zetten zodat de lijn strak hangt. Werkt dat niet dan loopt hij een rondje om mij heen, werkt dat niet dan gaat hij zitten.
Ik loop dan heen en weer tot hij ophoud of ga gewoon naar huis. Dan was het blijkbaar echt zijn dag niet.

- Hylos
- Zeer actief
ranetje schreef:Hylos schreef:We hebben een oefening gedaan waar je één commando mocht geven (zit), als je hond dan op jouw focust dan kreeg hij een beloning.
Nee, blijven zitten lukte ook niet meer toen hij zo dichtbij was. Wel toen ik weer "zit" zei, maar toen begon hij met zijn pootje te trekken.ranetje schreef:Hij keek naar het speeltje, maar hij is wel bij je blijven zitten?
Ja, zodra hij naar de hond kijkt en dan mij weer aan kijkt dan beloon ik hem.ranetje schreef:Dat gaat mooi![]()
Als de situatie moeilijker is en hij niet zelf weer terug kijkt dan roep ik hem en beloon daarna. Maar dat hoefde bij deze oefening niet.
Stijgende lijn dus.
Haha, nee dat zijn enkel reuen.ranetje schreef:Die loopse teef was niet op de les![]()
Op de caveliertjes na, dat zijn teefjes.
Ja, dat is echt zo mooi dat hij die voertjes steeds meer aanneemt.
Dat geklooi met die speeltjes is echt niet ideaal. Maar we waren toen al lang blij dat we een ingang hadden.

- ranetje
- Zeer actief
Hij luisterde in ieder geval wel, want hij is weer gaan zitten.Hylos schreef:Nee, blijven zitten lukte ook niet meer toen hij zo dichtbij was. Wel toen ik weer "zit" zei, maar toen begon hij met zijn pootje te trekken.ranetje schreef:Hij keek naar het speeltje, maar hij is wel bij je blijven zitten?Hylos schreef:We hebben een oefening gedaan waar je één commando mocht geven (zit), als je hond dan op jouw focust dan kreeg hij een beloning.
Toen ze op 3 meter was kon Xavi niet echt meer op mij letten, dat speeltje hield hij goed in de gaten.![]()
Hij is er niet achteraan gegaan.
Ook dat is weer een stapje verder
Trekt hij met een pootje als het te spannend wordt?
Wat doet hij dan, alleen optrekken van een poot?
- Hylos
- Zeer actief
Daar heb je helemaal gelijk in, hij ging mooi weer zitten!
Hij trok een beetje met zijn pootje(alleen optrekken idd), keek wel naar mij en eens achterom naar dat speeltje.
Ik zie hem dat eigenlijk nooit doen verder. Althans niet op les.
Hij trok een beetje met zijn pootje(alleen optrekken idd), keek wel naar mij en eens achterom naar dat speeltje.
Ik zie hem dat eigenlijk nooit doen verder. Althans niet op les.