Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel of niet fietsen met een jack russel

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Wel of niet fietsen met een jack russel

Ongelezen bericht door Paisley »

Mockingjay schreef:Veel mensen gaan fietsen om de hond moe te maken en probleemgedrag zo op te lossen.
Oh zo had ik het niet bekeken. Ik denk dat dit ook niet de insteek is van TS en zeker niet dat van mij. Geen probleemgedrag, we vinden fietsen gewoon leuk en ik doe het liefst sporten die ik met mijn honden kan delen.
Mockingjay schreef:Fietsen vraagt veel van je hond, lichamelijk maar ook geestelijk.. (Aangelijnd fietsen)
En daar doe je het toch voor denk ik?
Eh nou niet echt. Ik ben mn honden niet doelgericht aan het afmatten ofzo :denken: We houden gewoon van mountainbiken en fietstochtjes :mrgreen: En het is leuk als de honden mee gaan. Je noemt een half uurtje meer dan genoeg, maar ik vind een half uurtje helemaal niet genoeg. Voor mezelf niet en voor mn honden ook niet. We genieten gewoon graag wat langer van de dingen die we leuk vinden om te doen.
Afbeelding
Mockingjay

Ongelezen bericht door Mockingjay »

Paisley schreef:
Mockingjay schreef:Veel mensen gaan fietsen om de hond moe te maken en probleemgedrag zo op te lossen.
Oh zo had ik het niet bekeken. Ik denk dat dit ook niet de insteek is van TS en zeker niet dat van mij. Geen probleemgedrag, we vinden fietsen gewoon leuk en ik doe het liefst sporten die ik met mijn honden kan delen.
Mockingjay schreef:Fietsen vraagt veel van je hond, lichamelijk maar ook geestelijk.. (Aangelijnd fietsen)
En daar doe je het toch voor denk ik?
Eh nou niet echt. Ik ben mn honden niet doelgericht aan het afmatten ofzo :denken: We houden gewoon van mountainbiken en fietstochtjes :mrgreen: En het is leuk als de honden mee gaan. Je noemt een half uurtje meer dan genoeg, maar ik vind een half uurtje helemaal niet genoeg. Voor mezelf niet en voor mn honden ook niet. We genieten gewoon graag wat langer van de dingen die we leuk vinden om te doen.
Klinkt goed :-)
Het is idd fijn dingen samen te doen :E:
Over het probleemgedrag was maar een voorbeeld,
Vaak word het ook gedaan voor de energie kwijt te spelen zonder probleemgedrag, maar voor de hond gezonde beweging te geven, maar ook dan zou ik het in mate doen
Maar zoals ik zei is het jouw hond, jij kent hem het best :E:
Als jullie er samen van genieten is het prima zo :D
mechelaarguus
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door mechelaarguus »

Mooi paard Aniek! en hele leuke Jack :E:

Nee wat handig is. Een grote hond met lange haren los achter je fiets laten rennen in de snik hitte. Dier kon het niet bijhouden en het was loei druk want iedereen wilde parkeren naast het fietspad waar ze op fietsten.

Dus hoezo Jack die gewoon netjes naast je fiets loopt of naast je paard loopt het huppelen. Alleen dat commentaar omdat ie klein is. Mijn hond heeft door lichamelijke klachten een conditie als een krant (Mechel) dat zou pas zielig zij denk ik dan.

Veel plezier met je fietsrondjes hoor. :F:
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jits90 »

Andere insteek: overal lees je dat de hond moet draven naast de fiets. Niet galopperen.
Hoe dan :denken:

Zeker die kleine hondjes zetten een galop in en stoppen pas als jij stopt. Als je echt wilt dat ze draven met hun kleine pootjes, zit je op 4 km/u (stapvoets) en kan je beter wandelen..
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Ach, mensen vinden alles zielig.

Als ik met Habibi aan het trainen ben dan hoor ik: "doe toch niet zo streng" of "jeey, laat dat beestje toch lopen" of "nou, die mag ook geen hond zijn"

Als er niet gespeeld wordt met een andere hond, dan is dat zielug, want hondjessss moeten speeeeelen. (Habibi heeft nogal haar voorkeuren, en wìl vaak helemaal niet spelen. Kleine intacte reutjes, die maken een kans)

Als ik een dagje niets doe dan is dat zielugggg, wabt een dier moet iedere dag lange wandelingen.

Als ik ruim 25 kilometer loop, dan vindt iemand anders het weer zielugggg, want het is een klein hondje en 25 km is wel veeeel.

Als ik zeg dat ik niet wil dat Habibi uit de hand mensenvoedsel krijgt (koek, brood, gebak) dan is dat zielugggg, want ze heeft ook rècht op wat lekkers.
(ik vraag me af of die mensen míj zielig vinden dat ik mijzelf geen bullepees geef??)

Kortom, tis toch nooit goed.

Als jij en je hond het leuk vinden: prima.
En als je zelf bewust genoeg bent om dingen bij te stellen al helemaal.
Als een dag na het fietsen blijkt dat hondlief spuerpijn heeft, is dat niet wereldschokkend, maar een signaal om bij te stellen naar beneden.
Als jijzelf barst van de spierpijn en hondlief de volgende dag stuitert van enthousiasme is er ook reden om bij te stellen. Voor jezelf.

Gewoon normaal boerenverstand kan best wel eens verfrissend prettig zijn, in plaats van al die zielugggg kirrende mensen met meer emotie dan versrand.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Habibi schreef:Ach, mensen vinden alles zielig.

Als ik met Habibi aan het trainen ben dan hoor ik: "doe toch niet zo streng" of "jeey, laat dat beestje toch lopen" of "nou, die mag ook geen hond zijn"

Als er niet gespeeld wordt met een andere hond, dan is dat zielug, want hondjessss moeten speeeeelen. (Habibi heeft nogal haar voorkeuren, en wìl vaak helemaal niet spelen. Kleine intacte reutjes, die maken een kans)

Als ik een dagje niets doe dan is dat zielugggg, wabt een dier moet iedere dag lange wandelingen.

Als ik ruim 25 kilometer loop, dan vindt iemand anders het weer zielugggg, want het is een klein hondje en 25 km is wel veeeel.

Als ik zeg dat ik niet wil dat Habibi uit de hand mensenvoedsel krijgt (koek, brood, gebak) dan is dat zielugggg, want ze heeft ook rècht op wat lekkers.
(ik vraag me af of die mensen míj zielig vinden dat ik mijzelf geen bullepees geef??)

Kortom, tis toch nooit goed.

Als jij en je hond het leuk vinden: prima.
En als je zelf bewust genoeg bent om dingen bij te stellen al helemaal.
Als een dag na het fietsen blijkt dat hondlief spuerpijn heeft, is dat niet wereldschokkend, maar een signaal om bij te stellen naar beneden.
Als jijzelf barst van de spierpijn en hondlief de volgende dag stuitert van enthousiasme is er ook reden om bij te stellen. Voor jezelf.

Gewoon normaal boerenverstand kan best wel eens verfrissend prettig zijn, in plaats van al die zielugggg kirrende mensen met meer emotie dan versrand.
. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Jits90 schreef:Andere insteek: overal lees je dat de hond moet draven naast de fiets. Niet galopperen.
Hoe dan :denken:

Zeker die kleine hondjes zetten een galop in en stoppen pas als jij stopt. Als je echt wilt dat ze draven met hun kleine pootjes, zit je op 4 km/u (stapvoets) en kan je beter wandelen..
Dat eerste vind ik ook maar flauwekul. Voor hele logge zware honden, die zichzelf sjouwerig voortbewegen, is galop een hele opgaaf.
Voor een hond als Kiwi is het haar standaard manier om van A naar B te komen. Zij galoppeert dan ook naast de fiets als Mayke nog draaft, terwijl ze een beetje dezelfde afmetingen hebben. En als ze los loopt, loopt ze ook veel in galop.
Bij kleinere hondjes waar veel energie in zit zie je ook vaak dat hun galop heel soepel is en langdurig kan worden vol gehouden.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”