Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rasverbetering Duitse dog

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

S@ndr@
Zeer actief

Re: Rasverbetering Duitse dog

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik kwam deze laatst tegen in het wild,
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

laeken schreef: Meestal, en dat is erg om te moeten zeggen, komen de functionelere types niet uit showfok maar uit werk- of broodfok.
De ranke hoge snelle honden worden soort van vermeden en de bonkige laag gestelde honden lijken de trend.
Broodfok is "erg"
Werkhondenfok lijkt me niet zo erg toch?
Fit to function heet dat gewoon.
Er zijn werk Labjes die wel erg sprieterig worden, maar er zijn er genoeg die prima als Labrador worden herkend.
Zo zagen ze er in mijn kindertijd gewoon uit. :U:
Nanna schreef:Dat geldt ook voor de Golden en Labrador. Zijn in de handen van showmensen gevallen en daarna verbeterd. Wat je nu ziet kan geen dag meer mee in het bietenveld.
Ik denk dat het kopend publiek graag een schattig beertje koopt en dat zijn die zware jongens wel. Dat doet veel leuker aan dan zo'n sprietige pup.
En met zo'n bolle joekel kun je zeggen "dat dat zo hoort". Werklijnlabs zien er toch vaak, sorry liefhebbers, uit als straathonden en dat kunnen we niet hebben...

https://zsivanys.nl/shack/vesterlyngstokenofclyde.jpg

https://zsivanys.nl/shack/album.jpg

Kijk, verschil in pups. En ik kan het weten want hoe vaak ik niet mensen juist de slechts behaarde ruwhaarteckelpups eruit heb zien pikken is niet meer te tellen. Maar ja, zo 'schattig'. Zo werkt het gewoon.

https://zsivanys.nl/shack/plapng.jpg

https://zsivanys.nl/shack/zomarickgoldenpuppies.jpg
Die donkergouden Golden Retriever is de Golden uit mijn jeugd.
Ook toen al geregeld als huishond "in gebruik".
Dat zware (show)type is later gekomen.
De witgouden vacht heb ik in de 70er jaren pas meer gezien.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

laeken schreef:
Maeve schreef:
laeken schreef: Wedden dat de toller ook naar zijn grootje gaat? Ik zie weinig functionele jachthond in de gemiddelde toller die ik tegenkom. Meer kleur, vacht en de juiste witte aftekening.
Dan weet ik niet welke Tollers jij tegen komt, maar ik ken zowel in Nederland als Duitsland geen enkele fokker die zich drukt maakt om kleur en witte aftekeningen :scratch: En het merendeel van de Toller is nog steeds een functionele jachthond waarvan een heel aantal ook nog worden ingezet voor de praktische jacht of jacht/tollingproeven. Dat er steeds meer broodfokexemplaren bij lopen is wel waar, maar ook die exemplaren zijn geen afspiegeling van de gehele populatie.
Dat weet ik niet. Welke Tollers ik tegen kom. Maar wat ik wel zie is dat ze klein, laag bij de grond en heel hoekig en stijf zijn in de achterhand. Een beetje tuttig. Zelfde als bij de stabijen. Die lopen ook zo met een rollende rug en hele rechte achterhanden. Dan kan een hond dus niet meer mooi rennen. Lage poten, vrij lange rug en dan een hele rechte achterhand.

Ik hoop dat je ziet wat ik bedoel? Ik heb het idee dat een hoge stijle achterhand en een wat meer gezakte voorhand tegenwoordig goed scoort. En dat is voor de beweging van een jagende hond dus niet zo best.
Dus of die honden met die lage voorhanden nu uit de broodfok of juist van showlijnen komen weet ik niet. Meestal, en dat is erg om te moeten zeggen, komen de functionelere types niet uit showfok maar uit werk- of broodfok.

Geen idee hoe ik de trend zou moeten noemen. Fokken op bonkig? Fokken op laag? Fokken op lange rug accentuering? Geen idee. Dat weet jij vast beter dan ik. Ik vind in elk geval dat de stabij en de toller een gelijkwaardige vertrutting in het ras meemaken. De ranke hoge snelle honden worden soort van vermeden en de bonkige laag gestelde honden lijken de trend.
Ik denk dat wat jij ziet niet echt de huidige trend is hoor. Juist niet zelfs. Volgens de rasstandaard hoort de Toller middelzwaar gebouwd, dus rank is inderdaad niet het gewenste type :wink: Maar een hond met een middelzware bouw kan ook prima functioneel zijn als jachthond en daarvan telt het ras ook ruim voldoende exemplaren. Ik zie wel eens het type dat jij beschrijft, en die vind ik ook niet mooi inderdaad. Maar ik kan niet zeggen dat dat het type is dat wordt geplaatst op de shows. Compact doet het goed op show, maar de meeste keurmeesters zijn waakzaam voor te compact. Sterker nog, een aantal Amerikanen en Canadezen vinden dat de Tollers in Europa tegenwoordig te rank zijn :wink:

Dit is wat mij betreft één van de mooiste Tollers ooit. Compact, middelzwaar gebouwd en zeker niet rank, maar perfect in balans en functioneel :ok:
Afbeelding

Ook is er bij ons gewoon echt geen sprake van een show of werklijn. Je hebt overal zure appels maar gemiddeld genomen kan een goede showhond ook werken en kan je je met een werkhond ook prima in de showring vertonen. De broodfok is wel in opkomst maar doordat we best een hechte groep fokkers hebben komen deze maar moeilijk aan hun honden. Ze hebben wel een basis en blijven inmiddels in die eigen cirkel van honden roeren. En dat is al geen beste basis, en wordt per generatie erger lijkt het wel. Ik ken welgeteld één broodfok Toller die ik een mooie hond vind, maar die heeft dan weer een kutkarakter. En de gezondheid laat ook vaker dan gemiddeld te wensen over. Bij rassen waar extremen gefokt worden snap ik dat de broodfokexemplaren gematigder en daardoor mooier zijn, maar ik kan oprecht zeggen dat dat bij de Toller niet aan de orde is. We hebben heus problemen, maar een extreem showtype is daar niet één van.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

ranetje schreef: Broodfok is "erg"

Het ging even niet om erg.

De mooiste bordeaux dog die ik ken is broodfok. Groot (tegenwoordig zijn de stamboomversies meer bulldog dan molosser, bijzettafeltjes) atletisch, genoeg neus, statig. Zoals er twintig jaar geleden nog rondliepen.

De broodfok chi's en cockertjes haal je er ook zo uit, qua uiterlijk in positieve zin.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

amelie schreef:De Dali Dog, helemaal hip onder kunstminnend Nederland
Afbeelding

:lol1:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

dagmar88 schreef:
ranetje schreef: Broodfok is "erg"

Het ging even niet om erg.

De mooiste bordeaux dog die ik ken is broodfok. Groot (tegenwoordig zijn de stamboomversies meer bulldog dan molosser, bijzettafeltjes) atletisch, genoeg neus, statig. Zoals er twintig jaar geleden nog rondliepen.

De broodfok chi's en cockertjes haal je er ook zo uit, qua uiterlijk in positieve zin.
Hier exact hetzelfde. Die bordeauxdog heeft overigens daarna wel bijna een kind doodgebeten en is afgemaakt omdat hij zijn bazin tijdens het ontzetten van de kind ook vreselijk greep. Moest met een vangstok uit de slaapkamer gehaald worden en naar de dierenarts gebracht voor een spuitje. Nu weet ik niet waar dat vandaan kwam maar ik heb die hond altijd zeer dominant en eng gevonden. Haar zus was een goede vriendin van mij. Zij was ook bang voor de hond. Die kon je aankijken en dan kreeg je de kriebels van dat beest. Hij stond mij ook altijd in de weg, altijd voor de wc, tegen mijn been, als ik van tafel wilde stond hij achter me etc etc. Blik strak in mijn ogen. :schrik:

Opvoeding of fok, geen idee. Beest was wel de mooiste BD ooit. Gigantisch groot ook. Gekocht bij een puppenhandel in Belgie met 80 rassen ofzo... :ugh:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Alle honden kunnen verpest worden, er zijn ook genoeg kruisingen die niet om aan te zien zijn :19: (denk bv aan pitbulls x EB's of FB's)
Zolang de sneuerds niet de boventoon gaan voeren, kan je je beter richten op de exemplaren die wel gewoon functioneel zijn en vooral ook qua karakter leuk zijn.
Als men daar nou verantwoordelijk mee fokt, komt het helemaal goed :cheer:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Het begint natuurlijk altijd ergens . Wie had ooit gedacht dat de Fr Bul of de Engelse zo extreem zou worden of de Duitse herder met zijn overhoekte zwabber achterhand .Als iets gaat winnen wat afwijkt is er altijd wel iemand anders dan baasje die dat ook mooi vind en denkt met zo'n typje ook te winnen .Het word snel de norm.
Soms word het afvalbakje van een ras leeg gehaald als fokmateriaal , afwijkend heeft vaak een aantrekkingskracht op mensen .
Bij veel rassen op show zie je het wel verschuiven hoor van het 1 naar het ander , dat kan de ene keer kleur zijn of groter of kleiner of meer en minder haar , langere nekken of korter , veel en weinig hoeking.
En anders haal je de bekoring in het afwijkende gewoon in een ander land waar het ras afwijkt van hier in Nl of Europa.
.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Mata Hari
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Mata Hari »

Nanna schreef: ...En dit is het nu.
...In NL valt het geloof ik nog wel mee...
In Nl valt het idd nog mee, bij mij in ieder geval nog wel.
Maar als het zo doorgaat, dan zijn er straks alleen maar dekreuen met slechte ogen, hoofden die niet lang en gestrekt zijn... hartproblemen ed... :(:
Met vr. gr.! Mile
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ptje »

Nanna schreef:
Afbeelding
Gisteren met uitlaten trof ik de "retieverman" (zo noem ik hem tenminste) aan met zijn nieuwste aanwinst, een golden retriever pup net zoals op deze foto, bije vriendelijke gup 9 weken oud. :I: :I: :I: :I:
Ik kan enorm genieten als ik die man zie lopen met zijn honden, hij heeft er een stuk of 4-5. Gewoon lekker ontspannen naast of achter, geen gezeik.
Prachtige goldens zoals ik ze mooi vind.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”