Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Toch een blafband of niet?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador
Aantal honden: 1

Re: Toch een blafband of niet?

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

Al iets van een Kong geprobeerd in de bench?
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Even nog als aanvulling/verduidelijking van mijn vorige post: ik zou haar op alle gebieden kort houden, leer haar maar eens dat er niets valt te regelteven bij jullie. Dan kun je later altijd nog kijken waar ze weer wat meer ruimte kan hebben voor eigen inbreng. Nu even nul.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik vind toch ook dat het probleem bij het bemoeien van de katten ligt, blijkbaar krijgt ze vaak genoeg de kans om zich met de katten te bemoeien en wordt er dan dusdanig gecorrigeerd waar ze niet echt van onder de indruk is.

Ze is nu 11 maanden, ik zou toch even wat energie investeren in het duidelijk doorgeven van de regels en uitvoering ervan ;-). Ik heb al meerdere herplaatsters gehad, de kat laat je gewoon met rust. Of hij nou op de bank ligt of door de kamer racet, ze hebben zich er gewoon niet mee te bemoeien. En dat waren ook stuk voor stuk honden uit een werklijn.

Hoeveel per dag zit ze in de bench? 's Nachts, maar gezien je uitleg overdag ook regelmatig? Zeker als je thuis bent moet het mogelijk zijn om de situatie te beheersen. Er zijn al tips gegeven. Desnoods doe je haar aan de riem en laat je haar overal achter je aan volgen.
Laatst gewijzigd door Hippo op 08 sep 2016 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Zamunda schreef:Even nog als aanvulling/verduidelijking van mijn vorige post: ik zou haar op alle gebieden kort houden, leer haar maar eens dat er niets valt te regelteven bij jullie. Dan kun je later altijd nog kijken waar ze weer wat meer ruimte kan hebben voor eigen inbreng. Nu even nul.
Dat inderdaad. En mogelijk een varikennel ipv bench. Minder snel prikkels van buitenaf.

Of wat eerder geschreven is aangelijnd bij je bureau en zeer consequent haar rust eerst onder commando op de plaats laten liggen. Kost waarschijnlijk wel een paar dagen maar als het daar eenmaal langere tijd goed gaat kan je het commando verleggen naar de bench en uiteindelijk zal ze dan uit gewenning daaraan ook uit zichzelf de rust gaan nemen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Aanvullend: zou dan nog de wisseling bench naar varikennel doen. Om het nieuwe gedrag aan de varikennel te koppelen ipv dat ze in de bench terugvalt in oud aan de bench gekoppeld gedrag.
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Tara schreef:Ik vind het helemaal niet klinken alsof het probleem bij de katten ligt eerlijk gezegd.
Het klinkt mij veel meer als een structureel probleem in de communicatie tussen baas en hond. Ik vind het eerlijk gezegd nogal zorgelijk dat een hond van 11 maanden nog zo snel afgeleid is en niet betrouwbaar luistert wanneer de lijn er niet aan zit. Na zoveel maanden zou hij toch wel mogen weten dat die katten erbij horen en dat hij er niks mee te regelen heeft. Op die leeftijd zou 24/7 bovenop je hond zitten toch al lang niet meer nodig hoeven zijn. Je moet toch ook een keer iets kunnen doen zonder dat je hond gelijk de kiet op stelten zet?
Ik denk dan ook dat er meer winst is te behalen met een betere en andere manier van omgaan met de hond. Verbieden is allemaal prima, maar dan moet je aan de andere kant ook aan je hond vertellen wat je wél van hem verlangt. Als je dat niet doet weet hij nog niet waar hij aan toe is, en dat geeft onzekerheid en daaruit voortvloeiend weer onrust. En zolang er onrust is, is ontspanning en leerbaarheid nog heel ver weg.

:ok: Dat denk ik ook, krijg het idee dat de bench wordt gebruikt als oplossing terwijl er in dit geval niets mee aangeleerd wordt, het gedrag blijft dus in stand.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Aelynn schreef:De hond moet de bench in als wij geen tijd hebben ons om haar te bekommeren omdat ze de katten niet met rust kan laten. Ze springt er bovenop en valt ze echt lastig. Als wij er zijn doet ze dit soms ook maar dan kunnen we het corrigeren. Ze is nog niet volwassen en heeft soms nog pubertrekken. We vinden het belangrijk dat we erbij blijven dit gedrag te corrigeren.

En ja we zijn wel thuis, maar vaak moeten we dan thuis werken. Dan schiet het niet op als we de hele tijd achter de hond aan moeten lopen om steeds maar "nee" te zeggen. Dan moet ze even een paar uur de bench in. Het is de bedoeling dat dit niet zo blijft, maar voorlopig moet het even zo. De katten hebben anders geen rust meer en wij kunnen ons niet op het werk concentreren. Soms heeft ze dagen dat ze het wel een paar uur kan volhouden, soms ook niet.
Ze krijgt volop beweging, maar ze komt uit een werklijn: uitgeput of niet, mentaal is ze altijd ready to go! Elke dag trainen we voor de hondensport (gehoorzaamheid en soms gaan we ook speuren) en mijn vriend is met haar aan het oefenen met de fiets, hij wil graag haar UV certificaat met haar halen. Fysiek en mentaal krijgt ze vollop uitdaging. Wel heeft ze een beetje ADHD (grap ik altijd) want ze is heel snel afgeleid, zeker door de katten die rondlopen. Dan ligt ze wel, maar kan ze het niet loslaten. Ook buiten tijdens het trainen wordt het opgemerkt, ze mist nog het focussen.

Ze is overigens bijna 11 maanden oud en loops geweest. Haar drukke gedrag neemt nu steeds meer af, maar het blaffen lijkt toe te nemen. Soms gaat het prima, maar zo nu en dan wil ze zich toch laten horen.

De katten hebben geen belletje ;).

En joelen willen we inderdaad niet hebben haha! Dan zijn de buren nog niet blij! :mrgreen:

En laat ik even voorop stellen dat ik liever ook geen blafband gebruik, ik vind het ook niet heel gek dat de hond blaft als er iets langsloopt of uit enthousiasme, maar de buren zijn er niet blij mee en ik wil het niet zover laten komen dat het echt een conflict wordt. Afleiden werkt ook niet omdat ze vaak blaft als ze in de bench zit en wij dus echt geen tijd voor haar hebben (maar wel thuis zijn, en dat weet ze ook!) Ze wil graag 24/7 onze aandacht, en dat snap ik ook, maar dat is praktisch onmogelijk. En ondertussen maken de buren steeds vaker opmerkingen dat ze de hond toch echt wel horen blaffen. En dat snap ik ook.
Heel eerlijk gezegd denk ik dat de hond wel veel in de bench verblijft, en een hond van 11 maanden die je al van pup af aan hebt, daar zou je van moeten verwachten dat ze normaal in het huishouden mee kan draaien, zeker zoals je beschrijft dat er volop mee getraind wordt.

Met het blaffen moet je heel consequent zijn en blijven, niet blaffen is niet blaffen. In het andere topic zei ik volgens mij ook dat áls ze eens niet reageert op iets dat je dit extra zou moeten belonen. Pas dan gaat ze leren dat niet blaffen beloning oplevert.

Hoe doen de katten dan, die zijn die hond nu toch ook van jongs af aan gewend? Gaan ze op de vlucht, blijven ze uit haar buurt, of is er toch nog wel een soort van toenadering?

Toen ik mijn eerste herplaats herder kreeg heb ik me eens ingelezen over het introduceren van honden en katten. O.a. dus hond in de bench zodat de katten konden wennen aan de hond zonder dat deze ze wat kon doen.
Een tweede was, de katten op een bepaald moment in de bench, zodat ze niet weg zouden lopen, maar dat de hond de katten niets kon doen, én dat je kunt corrigeren als de hond dus wel gaat focussen op de katten, maar ook kunt belonen als de hond gewenst gedrag laat zien zoals na verloop van tijd de katten negeren. Toegeven, het is nogal drastisch voor de katten en zelf heb ik het nooit toe hoeven passen omdat de honden redelijk snel gewenst gedrag lieten zien, én de katten de eerste hond snel accepteerden.

De tweede teef die erbij kwam was overigens niet zo gemakkelijk, zij was ook erg gefocussed op de katten, bij haar heb ik er best een tijdje bovenop moeten zitten en grenzen moeten stellen in wat toelaatbaar was en wat niet qua gedrag naar de eigen katten toe.
Ook trouwens wat reageren betreft op alles wat buiten het huis liep, zij was denk ik een klein beetje vergelijkbaar met jouw hond qua energielevel en prikkelgevoeligheid.

En verder zou ik er aan gaan werken dat de hond niet als jullie thuis zijn in de bench moet, denk dat daar al een groot deel van het probleem ligt.
Zoals boven vermeld, dan maar de lijn eraan en er continue bovenop zitten. Want hierboven geef je ook aan dat als ze in de bench aanslaat terwijl je thuis bent dat je dat niet kunt corrigeren omdat je elders in het huis aan het werk bent. Dat schiet dus niet op, daar leert ze helemaal niets van m.i..
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Tara schreef:Ik vind het helemaal niet klinken alsof het probleem bij de katten ligt eerlijk gezegd.
Het klinkt mij veel meer als een structureel probleem in de communicatie tussen baas en hond. Ik vind het eerlijk gezegd nogal zorgelijk dat een hond van 11 maanden nog zo snel afgeleid is en niet betrouwbaar luistert wanneer de lijn er niet aan zit. Na zoveel maanden zou hij toch wel mogen weten dat die katten erbij horen en dat hij er niks mee te regelen heeft. Op die leeftijd zou 24/7 bovenop je hond zitten toch al lang niet meer nodig hoeven zijn. Je moet toch ook een keer iets kunnen doen zonder dat je hond gelijk de kiet op stelten zet?
Ik denk dan ook dat er meer winst is te behalen met een betere en andere manier van omgaan met de hond. Verbieden is allemaal prima, maar dan moet je aan de andere kant ook aan je hond vertellen wat je wél van hem verlangt. Als je dat niet doet weet hij nog niet waar hij aan toe is, en dat geeft onzekerheid en daaruit voortvloeiend weer onrust. En zolang er onrust is, is ontspanning en leerbaarheid nog heel ver weg.
Daar ben ik het ook wel mee eens, dat dat nog weer een achterliggend probleem is. Zeker als ik hoor dat die hond niet op zijn plaats blijft liggen terwijl je er toch welhaast letterljik bovenop zit. Blijkbaar lukt het die hond dan om de baasjes gewoon straal te negeren. Op de plaats is gewoon op de plaats, dat zou hij op deze leeftijd toch wel moeten kunnen, in ieder geval voor een uur ofzo. Ik zou dan in het algemeen ook zeker gaan werken aan het stellen van grenzen en daarbij niet met je laten sollen. Hond op de plaats leggen, bij elke beweging nee; af. Blijf. Bij elke zielige blik ook. Bij elk neusfluitend pieptoontje. Er bovenop zitten. Het bewegen en geestelijk uitdagen wat daar tegenover hoort te staan zit zo te lezen wel goed, maar verder neemt de hond een loopje met jullie. Daar heeft ie ook wel de leeftijd voor hoor. Maar als dat nu al zulk probleemgedrag veroorzaakt moet je er gewoon beter bovenop zitten voorlopig.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

De kunst bij het opvoeden van een hond is afdwingen wat je van de hond vraagt, maar alleen dingen te vragen van de hond die de hond zou moeten kunnen (zodat je het gewenste gedrag kunt belonen). Ik heb de indruk dat het op beide fronten mis is gegaan: de hond kan onder commando's uitkomen en luistert dus minder goed en je verwacht van je hond gedrag dat je hem niet eerst goed hebt aangeleerd. Je zult dus heel wat stappen terug moeten doen om het gewenste gedrag aan te leren en te zorgen dat jij niet fysiek maar vooral mentaal de baas bent.
blondie
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:De kunst bij het opvoeden van een hond is afdwingen wat je van de hond vraagt, maar alleen dingen te vragen van de hond die de hond zou moeten kunnen (zodat je het gewenste gedrag kunt belonen). Ik heb de indruk dat het op beide fronten mis is gegaan: de hond kan onder commando's uitkomen en luistert dus minder goed en je verwacht van je hond gedrag dat je hem niet eerst goed hebt aangeleerd. Je zult dus heel wat stappen terug moeten doen om het gewenste gedrag aan te leren en te zorgen dat jij niet fysiek maar vooral mentaal de baas bent.
Die snap ik niet helemaal. Dingen afdwingen maar tegelijkertijd alleen dingen vragen die de hond al kent? Ze moeten toch ook dingen aanleren alvorens je het geleerde kunt verlangen?
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

blondie schreef:
Fotogravinnetje schreef:De kunst bij het opvoeden van een hond is afdwingen wat je van de hond vraagt, maar alleen dingen te vragen van de hond die de hond zou moeten kunnen (zodat je het gewenste gedrag kunt belonen). Ik heb de indruk dat het op beide fronten mis is gegaan: de hond kan onder commando's uitkomen en luistert dus minder goed en je verwacht van je hond gedrag dat je hem niet eerst goed hebt aangeleerd. Je zult dus heel wat stappen terug moeten doen om het gewenste gedrag aan te leren en te zorgen dat jij niet fysiek maar vooral mentaal de baas bent.
Die snap ik niet helemaal. Dingen afdwingen maar tegelijkertijd alleen dingen vragen die de hond al kent? Ze moeten toch ook dingen aanleren alvorens je het geleerde kunt verlangen?
Ik begrijp er uit dat je de hond alleen iets af kan ''dwingen'' als het de hond is aangeleerd. Vaak zie je mensen commando's geven terwijl de hond nog nooit is getraind voor dat commando.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als je wil dat je hond rustig op z'n plaats blijft, moet je eerst zorgen dat je hem dat commando aanleert. Vervolgens zorg je dat hij op z'n plaats blijft en als hij dat niet doet, dat je hem meteen (kalm, maar assertief ;) ) weer terugbrengt naar z'n plaats. Tegelijk kun je niet verwachten van een hond die het commando net kent dat ie er meteen een uur blijft liggen. Wel kun je 5 seconden uitbouwen naar net iets langer. Maar zorg dat je hond doet wat je wilt, zonder iets onmogelijks te vragen.
Elco weet dat als ik op een bepaalde manier kijk, hij er echt niet onderuit kan om te doen wat ik van hem wil. Hij heeft namelijk in de aanleerfase (dus als lieve, handzame pup) geleerd dat ik er op dat moment toch wel voor zorg dat hij het doet. Met of zonder lijn. Of ik er tijd voor heb of niet. En als hij dan de juiste keuze maakt, is hij altijd de braafste en liefste en knapste hond van de hele wereld. In de aanleerfase had hij overigens de keus tussen niets doen of doen wat ik vraag. Ruimte voor iets anders gaf ik hem gewoon niet. En een commando geven betekent zorgen dat je hond gaat doen wat je als commando gaf. Niet zeggen 'blijf' en niet ingrijpen als de hond niet netjes blijft. Maar maak de tijd van de 'blijf' niet te lang, anders zorg je ervoor dat je hond de fout wel in moet gaan en dan wordt het voor allebei frustrerend. Je mag je hond dus best uitdagen bij een gekend commando, maar let wel op dat die uitdaging niet te hoog gegrepen is op dat moment.
blondie
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Als je wil dat je hond rustig op z'n plaats blijft, moet je eerst zorgen dat je hem dat commando aanleert. Vervolgens zorg je dat hij op z'n plaats blijft en als hij dat niet doet, dat je hem meteen (kalm, maar assertief ;) ) weer terugbrengt naar z'n plaats. Tegelijk kun je niet verwachten van een hond die het commando net kent dat ie er meteen een uur blijft liggen. Wel kun je 5 seconden uitbouwen naar net iets langer. Maar zorg dat je hond doet wat je wilt, zonder iets onmogelijks te vragen.
Elco weet dat als ik op een bepaalde manier kijk, hij er echt niet onderuit kan om te doen wat ik van hem wil. Hij heeft namelijk in de aanleerfase (dus als lieve, handzame pup) geleerd dat ik er op dat moment toch wel voor zorg dat hij het doet. Met of zonder lijn. Of ik er tijd voor heb of niet. En als hij dan de juiste keuze maakt, is hij altijd de braafste en liefste en knapste hond van de hele wereld. In de aanleerfase had hij overigens de keus tussen niets doen of doen wat ik vraag. Ruimte voor iets anders gaf ik hem gewoon niet. En een commando geven betekent zorgen dat je hond gaat doen wat je als commando gaf. Niet zeggen 'blijf' en niet ingrijpen als de hond niet netjes blijft. Maar maak de tijd van de 'blijf' niet te lang, anders zorg je ervoor dat je hond de fout wel in moet gaan en dan wordt het voor allebei frustrerend. Je mag je hond dus best uitdagen bij een gekend commando, maar let wel op dat die uitdaging niet te hoog gegrepen is op dat moment.
:ok:
Zo doe ik het ook.

(tijdens de vakantie liep ik wat meer samen met mijn vriend en de honden en ik heb een tijdje op mijn tong moeten bijten omdat ik bepaalde dingen niet consequent zag gaan.. "Hier" bijvoorbeeld. Dan gingen de honden wachten en liep mijn vriend in. Als ze dan verder liepen riep hij ineens "Blijf" of "Af". Na 1 dag heb ik toch maar er iets van gezegd. Hier moet hier zijn, dan loop je maar achteruit of draai je je om, maar niet ineens een ander commando geven omdat ze het "Hier" niet opvolgen. Voet is zitten aan de voet en niet gaan liggen.. dat soort dingen. Volg is volg, en niet telkens drie passen weer naar voren lopen. Dan ben ik er na twee keer klaar mee en dan gaat de lijn er even aan namelijk. Ik blijf niet iets zeggen wat ze al is aangeleerd maar waar ze ineens even "schijt aan hebben".)

Overigens vraag ik me af waarom de hond zo veel in de bench zit. Meedraaien in het huishouden had m.i. veel beter geweest dan continue de hond in de bench te zetten als er zogezegd geen tijd voor is.
Het doet me een klein beetje denken aan denkwijze van bepaalde mensen in de sport, dat als de hond in de kennel zit ze geen verkeerde dingen aanleren die je moet afleren. Vanuit de kennel gaan ze wandelen en trainen, en de dingen in huis blijven beperkt tot wennen aan de stofzuiger en geluiden van tv e.d. en daarna weer de kennel in. (Ik bedoel hier overigens niets negatiefs mee, want weet dat op deze manier veel honden gehouden worden die gewoon prima gewend zijn aan leven van alledag :wink: )
Maar in een kennel zitten ze buiten en draaien ze niet mee in een huishouden waar allerlei prikkels zijn.
Misschien zit ik er naast hoor, maar ik vraag het me ineens af.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

11 maanden oude, energierijke herder, in bench, midden in de kamer, daar omheen dartelende katten... Ik vind het niet vreemd dat je hond reageert. Waarschijnlijk is ze echt nog niet zover dat ze in deze situatie uit zichzelf rustig gaat liggen slapen.

Je zegt dat als je haar aan je bureau legt als je aan het werk bent, ze ook reageert op de katten. Maar misschien is het dan wel makkelijker om haar te corrigeren?
En als ze los in huis is en jullie tijd hebben, zou ik met haar werken op de manier die boven al beschreven is. Kleine stapjes. Zodat de katten uiteindelijk geen doelwit meer zijn en ze lekker los in huis kan zijn, ook als jullie werken.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
mijke
Zeer actief

Ja precies zoals Heavy zegt zou ik het ook aanpakken. En dan als ze zich echt ontspannen heeft neergelegd (te horen aan die typische zucht), dan af en toe terloops wat lekkers laten vallen.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

mijke schreef:Ja precies zoals Heavy zegt zou ik het ook aanpakken. En dan als ze zich echt ontspannen heeft neergelegd (te horen aan die typische zucht), dan af en toe terloops wat lekkers laten vallen.
Dat zou ik dan weer niet doen, grote kans dat ze weer in de actief modus gaat. Een rustig gezegd goed zo of braaf kan in het voorbij lopen maar beter lijkt het mij gewoon met rust laten als ze ontspannen ligt.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

alm@ schreef:
mijke schreef:Ja precies zoals Heavy zegt zou ik het ook aanpakken. En dan als ze zich echt ontspannen heeft neergelegd (te horen aan die typische zucht), dan af en toe terloops wat lekkers laten vallen.
Dat zou ik dan weer niet doen, grote kans dat ze weer in de actief modus gaat. Een rustig gezegd goed zo of braaf kan in het voorbij lopen maar beter lijkt het mij gewoon met rust laten als ze ontspannen ligt.
Dit ja. Bij een hyper type is vaak niets zeggen of een kriebel onder de kin voldoende. Bemoedigend klopje of een woord van braaf maakt sommige honden alweer hyper.
Mijn vriend vergelijkt Aki nu en destijds Bluf met Rataplan van Lucky Luck. "ik doe het goed, goed hé :lol1: stuiter stuiter, goed man, je vindt me goed hé! :cheer: "zoiets..
Positieve of negatieve aandacht/reactie is bij sommige honden wat moeilijk te doceren heb ik gemerkt.

Weet niet of TS nog meeleest eerlijk gezegd, want ze reageert niet meer. Als de hond écht zo'n hyper type is dan kun je eerlijk gezegd maar zo min mogelijk druk doen om het gewenste effect te bereiken.
Hier continue "Nee!" "Foei" of "hou je nou op!" roepen (als voorbeeld) had alleen het effect dat de hond zich nog drukker ging gedragen, toch nog even hapte, wegrende als je op hem af ging en er een spelletje van maakte, incluis grap bek erbij :mann:
Onverwachts hem even beetpakken had wel effect. En dan niet in "ik zal het er wel inslaan", maar soms schatte ik een bui al in, op een bepaald moment weet en zie je wanneer ze ergens op willen gaan reageren, en dan was ik meestal al zo dichtbij dat ik hem direct vast had en "nee! :hmmm: " kon zeggen als hij aanstalten maakte. Dat kwam dan toch onverwachts voor hem (kleine schrik, maar wel omdat actie/reactie kort op elkaar zaten dat hij wel snapte waar het "nee" voor bedoeld was), waardoor hij toch wel snel begreep dat bepaalde dingen niet de bedoeling waren.
Nee is toch wel een begrip wat elke hond wel begrijpt volgens mij.
mijke
Zeer actief

alm@ schreef:
Hm ja daar heb je gelijk in, dat kan natuurlijk per hond verschillen. Ik deed het bij mijn hond zo dat ik met zo min mogelijk beweging een klein flintertje lekkers naast haar snuit liet vallen. Dat ze het pas merkte als het lekkers naast haar snuit viel, en ze eigenlijk alleen dr tong uit hoefde te steken om het te pakken. Dat werkte heel goed. Als ik - hoe zachtjes ook - goedzo of braaf zei daarentegen stond ze gelijk weer rechtop. Dus dat is even kijken wat bij deze hond het beste werkt!
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Wel even opletten dat de hond door dat laatste niet weer in standje alert gaat, ik heb zo'n exemplaar die bij het minste enthousiasme of beloning weer helemaal opgewonden wordt :roll:
Bij hem werkt een héle rustige, vooral niet te vrolijk klinkende 'Dat is de bedoeling'.
Edit: mijn voorgangers zeiden het al, haha.

Ik zou buiten de situatie met de katten om ook gaan trainen op helemaal niets doen. Ga eens naar het park, zet je daar neer en zeg of doe niets, wacht tot je hondje zich overgeeft aan het feit dat er geen actie is. Doe eens een dag helemaal niets behalve korte poep en plasrondjes. Ga naar de hondenschool toe zonder dat er per sé een training op volgt. Af en toe gewoon langs de kant kijken en leren rustig zijn. Als ikzelf les geef neem ik mijn hond mee en dan heeft hij een uur helemaal niets te doen, train ik een kwartiertje met hem en daarna mag hij opnieuw gaan niksen in de cafetaria.
Ik vind het heel belangrijk dat mijn honden weten dat mijn aanwezigheid niet altijd betekent dat ik ook echt beschikbaar voor ze ben. En dat we ook kunnen genieten van samen zijn ipv samen doen.
Mijn herplaatser heeft dat als pup nooit geleerd en nu nog, op z'n achtste, heeft hij het erg moeilijk met niets doen.

Veel succes met de training :ok:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik zou ook niks zeggen maar ik heb natuurlijk ook type honden die gelijk in actie zijn bij t minste of geringste...als je niks hoort is t goed.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zamunda
Zeer actief

blondie schreef:Weet niet of TS nog meeleest eerlijk gezegd, want ze reageert niet meer.
Ik hoop dat dat komt door het welbekende 'leven buiten internet' en niet doordat ze toch bezig zijn met een blafband (al dan niet op advies/onder begeleiding van de trainer). Ik hoop echt dat ze serieus gaat kijken naar de visies en adviezen in dit topic.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Het nadeel is dat veel van die mensen die al lang in het ras/de sport zitten ook nog steeds dezelfde opvoed en trainings ideeen hebben als tig jaar geleden. En dat is vaak niet het oplossen van het probleem, maar het tegen gaan van symptomen.

Met een blafband ga je een symptoom tegen, je lost het probleem niet op. Het grote risico daarvan is dat er wel weer iets anders naar voren komt. En je kan een blafband niet lang om laten, dus zal nog steeds aan het probleem moeten gaan werken, als de hond al stopt met blaffen door een blafband.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

De bench, die wordt wel erg veel gebruikt of niet? Ik denk dat je haar gewoon bij de katten moet laten, anders wordt het te groot voor haar. Ze moet haar interesse voor katten kwijtraken door een keer aan ze te mogen ruiken. En als ze te vervelend doet tegen ze, dán moet je ze corrigeren.

Maar iets of iemand weghouden bij iets wat woest interessant is, dat maakt datgene nóg interessanter.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
mijke
Zeer actief

iones schreef:De bench, die wordt wel erg veel gebruikt of niet? Ik denk dat je haar gewoon bij de katten moet laten, anders wordt het te groot voor haar. Ze moet haar interesse voor katten kwijtraken door een keer aan ze te mogen ruiken. En als ze te vervelend doet tegen ze, dán moet je ze corrigeren.

Maar iets of iemand weghouden bij iets wat woest interessant is, dat maakt datgene nóg interessanter.
Helemaal niet. Mijn hond mocht vanaf het begin niet naar de katten kijken. Is ff moeilijk maar daarna zit het in het systeem. Daarna kun je losser worden als de kat uit zichzelf toenadering zoekt. Maar mijn hond weet nu gewoon dat je katten met rust laat. Dat is ook heel handig als ik met haar op bezoek ga bij mensen met katten. Ze laat ze gewoon met rust.
blondie
Zeer actief

mijke schreef:
iones schreef:De bench, die wordt wel erg veel gebruikt of niet? Ik denk dat je haar gewoon bij de katten moet laten, anders wordt het te groot voor haar. Ze moet haar interesse voor katten kwijtraken door een keer aan ze te mogen ruiken. En als ze te vervelend doet tegen ze, dán moet je ze corrigeren.

Helemaal niet. Mijn hond mocht vanaf het begin niet naar de katten kijken. Is ff moeilijk maar daarna zit het in het systeem. Daarna kun je losser worden als de kat uit zichzelf toenadering zoekt. Maar mijn hond weet nu gewoon dat je katten met rust laat. Dat is ook heel handig als ik met haar op bezoek ga bij mensen met katten. Ze laat ze gewoon met rust.
De pup hier was bij de fokker al in aanraking gekomen met de katten daar, de katten hier waren ook erg interessant voor hem, maar maakten onderdeel uit van het huishouden.
Hier heb ik ze dus ook gewoon bij elkaar laten rondlopen en de katten gaven de kleine duidelijk aan wanneer hij te brutaal werd. Als hij te sterk voor ze was grepen we overigens wel in. Maar daar is een prima balans in gekomen eerlijk gezegd.

Maar de hond van ts is nu al elf maanden en is blijkbaar nog steeds niet relaxed met de katten. Een elf maanden oude hond zal je m.i. toch moeten gaan begeleiden in het gedrag naar de eigen katten in huis.
Daarover zijn volgens mij genoeg tips nu gegeven in dit topic, maar ook in het eerdere topic over blaffen in de ochtend.
iones
Zeer actief

Cleva schreef:
Brindlecardi schreef:
De bench is niet het probleem, maar haar gedrag naar de katten toe.
Nee, dat vind ik niet.

Ik vind een bench voor een hond van 11 maanden een zwaktebod maar het feit blijft dat je een hond echt moet leren dat de bench rusten betekent.
Als je in de bench zit ga je gewoon pitten en dat kun je alleen maar aanleren door het te stimuleren en niets anders toe te staan.
Als een hond niet met rust op een bench reageert is het alleen nog maar een veel te klein hok voor een wakkere hond.

Ik zou die hele bench bij het grof vuil zetten en de hond leren dat er tijdens het werk der bazen geen gedonder aan de hand is.
Natuurlijk vooral zorgen dat ze precies van goed en grodnig uitgelaten is maar daarna ook afleggen en verwennen voor rust. Hop, met de riem aan de tafelpoot (met kussen erbij) en dan steevast belonen voor rust.

Die hele katten doen totaal niet ter zake. Dat zijn bekende huisgenoten en die heeft ze niet te begluren.
Amen!
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Aelynn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door Aelynn »

Ik heb alles gelezen, bedankt voor de reacties. Ik ben in gesprek met een gedragstherapeut die ook ervaring heeft met Duitse Herders. Dat is fijn want ik merk dat er ook een hoop goed bedoelde adviezen worden gegeven die volgens mij niet helemaal van toepassing zijn op de situatie. Dat is natuurlijk ook lastig, want van achter een scherm zie je niet wat er hier allemaal speelt.

Een voorbeeldje is het gedrag naar de katten. Er worden reacties gegeven als: zorg dat je er bovenop zit. Dat hebben we in het begin ook met haar en de katten gedaan, dat heeft totaal averechts gewerkt. Na gesprek met iemand die er verstand van had de hond juist meer ruimte gegeven en dat heeft ontzettend geholpen. Het enige puntje wat overbleef: het blaffen.
Dus zo zie je maar weer dat het lastig is advies te geven en ook voor mij om eruit te pikken wat het beste is. Zoveel mensen, zoveel meningen. Daarom besloten om in gesprek te gaan met iemand die ook echt bij mij thuis de situatie kan komen opnemen.

Toch iedereen bedankt voor het meelezen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Aelynn schreef:Ik heb alles gelezen, bedankt voor de reacties. Ik ben in gesprek met een gedragstherapeut die ook ervaring heeft met Duitse Herders. Dat is fijn want ik merk dat er ook een hoop goed bedoelde adviezen worden gegeven die volgens mij niet helemaal van toepassing zijn op de situatie. Dat is natuurlijk ook lastig, want van achter een scherm zie je niet wat er hier allemaal speelt.

Een voorbeeldje is het gedrag naar de katten. Er worden reacties gegeven als: zorg dat je er bovenop zit. Dat hebben we in het begin ook met haar en de katten gedaan, dat heeft totaal averechts gewerkt. Na gesprek met iemand die er verstand van had de hond juist meer ruimte gegeven en dat heeft ontzettend geholpen. Het enige puntje wat overbleef: het blaffen.
Dus zo zie je maar weer dat het lastig is advies te geven en ook voor mij om eruit te pikken wat het beste is. Zoveel mensen, zoveel meningen. Daarom besloten om in gesprek te gaan met iemand die ook echt bij mij thuis de situatie kan komen opnemen.

Toch iedereen bedankt voor het meelezen.
Dat is ook het beste :ok:

Nog afgezien van niet kunnen zien hoe het er bij jou thuis aan toe gaat, kunnen adviezen ook weer verkeerd geïnterpreteerd worden.
Als je er niet uitkomt is een goede GT die bij je thuis komt het meest ideaal.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
iones
Zeer actief

Blij dat je de gedragstherapeut erbij haalt. En ik hoop dat je daarna je hond niet meer zoveel in de bench doet.
Katten doe je óók niet in een bench. Van honden wordt het wel normaal gevonden. Ik snap niet waarom. Dieren moet je niet kooien.
Zamunda
Zeer actief

Lijkt me heel verstandig en ik hoop dat jullie het gewenste resultaat bereiken :ok: .
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”