Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puppy; wel of niet bijten tijdens spelen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Dorine.
Actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Puppy; wel of niet bijten tijdens spelen

Ongelezen bericht door Dorine. »

Kirst91 schreef:Onze pup (9 weken) vindt het ook erg leuk om te bijten. Ik geef hem elke keer een speeltje en zeg auw als hij te hard bijt. Hij bijt ook best wel hard en heb ook het idee dat we hem moeten stoppen om hem weer rustig te krijgen. Als hij moe is, bijt hij ook meer. Als we hem in de bench doen gaat hij ook vaak gelijk slapen. Een hoge piep ga ik ook eens proberen, auw maakt al niet meer zoveel indruk op hem.
Als pups moe zijn worden ze extra vervelend, en dan moeten ze inderdaad slapen! Denk aan kleuters ;) Dus heel goed en vooral blijven volhouden, dat in de bench stoppen. Probeer wel een consequentie aan de hoge piep te verbinden. Zelf heb ik 'ik ga weg' of 'het spelletje is afgelopen' als we met een speeltje aan het spelen waren. Die consequentie hoeft niet lang te duren. Na 10 seconden weer verder spelen om de pup de kans te geven het wel goed te doen. :) Dat is hoe het in mijn ervaring goed werkt met mijn pup en ook de pups op stage.
Kirst91
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kirst91 »

Project Click schreef:
Kirst91 schreef:Onze pup (9 weken) vindt het ook erg leuk om te bijten. Ik geef hem elke keer een speeltje en zeg auw als hij te hard bijt. Hij bijt ook best wel hard en heb ook het idee dat we hem moeten stoppen om hem weer rustig te krijgen. Als hij moe is, bijt hij ook meer. Als we hem in de bench doen gaat hij ook vaak gelijk slapen. Een hoge piep ga ik ook eens proberen, auw maakt al niet meer zoveel indruk op hem.
Als pups moe zijn worden ze extra vervelend, en dan moeten ze inderdaad slapen! Denk aan kleuters ;) Dus heel goed en vooral blijven volhouden, dat in de bench stoppen. Probeer wel een consequentie aan de hoge piep te verbinden. Zelf heb ik 'ik ga weg' of 'het spelletje is afgelopen' als we met een speeltje aan het spelen waren. Die consequentie hoeft niet lang te duren. Na 10 seconden weer verder spelen om de pup de kans te geven het wel goed te doen. :) Dat is hoe het in mijn ervaring goed werkt met mijn pup en ook de pups op stage.
Nog bedankt voor je antwoord! Het harde bijten wordt al iets minder. Het blijft voor een hond gewoon leuker om in je vingers en tenen te bijten dan in een speeltje, haha. Als we weglopen, snapt hij volgens mij heel goed dat het even klaar is. Vervolgens is het bijten ook weer veel minder hard. Totdat je goedzo zegt en je toch weer een scherp tandje voelt... :lol1:
Lasse, 15 juli 2016!

Sem
9 mei 2006 - 4 augustus 2016
It's impossible to forget a dog that gave you so much to remember!
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tony »

rico1984 schreef:Ik leer het "bijten" "happen" bij een pup direct af.
Misschien heeft het ook met het ras te maken.. Cane Corso...
Tijdens het spelen merk ik nu dat het er soms wild aan toe gaat en corrigeren ze zichzelf meteen wanneer
ze in mn hand of arm happen tijdens het spelen. :mrgreen:
Heb inmiddels 6 CC's gehad (allen bij mij overleden) maar heb met elke CC ook vanaf dag 1 bijtspelletjes met blote handen/armen gedaan, nooit een probleem geweest mits je vanaf het begin de grens consequent hanteert.
Zou ook niet weten waarom een CC daar anders in zou zijn dan andere honden/rassen ?
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Nanna schreef:Waarschijnlijk heb ik een ingebouwde repellent want het gebeurt me echt nooit. Ik heb toch best wat nesten Teckels gefokt en nimmer heeft ook maar 1 pup zijn of haar tanden in me gezet. Ook aangekochte pups: nul noppes nada.
Vroeger in de teckelkennel ging ik 's zomers weleens bij grote nesten puppies zitten omdat die zo heerlijk over je voeten kriebelden met die zachte pootjes. Niet één beet.
het is dus een mij geheel onbekend fenomeen, puppytandjes :mrgreen:

Owwwwww :mann: :LOL: :mrgreen:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik geloof niet dat ik hier met een vast plan bezig ben met we/niet laten bijten van pups. Pups doen dat nu eenmaal en groot of klein, te hard is te hard en die grens wordt duidelijk aangegeven. Een keer was er een kereltje die echt heel hard beet (in mijn kuit), waarop ik hem wegduwde met een heel ferm nee, wat door zijn moeder opgevat werd als een uitnodiging om hem even flink de oortjes te wassen (daar was ze erg overtuigend in, uitbrander, even meter laten weglopen, nog een uitbrander, 2 meter weglopen, en nog een laatste uitbrander. Hij had het begrepen en flikte het niet meer daarna.Maar in de sport wel hoor :-) ).

Onderling leren ze ook feilloos met spel niet te hard te doen en zich aan te passen dus dat kunnen ze met mensen ook wel. In het nest zijn ze nog klein en dan waarschuw je vreemden voor de puppytandjes (maar ook dan kun je het afkappen als ze te vervelend worden, hangt ook af van wat het bezoek zelf doet natuurlijk), en daarna hebben ze zich met vreemden maar te gedragen. Dat is ook nooit zo'n probleem. Bijten doen ze maar op de sport, en dat snappen ze eigenlijk altijd prima. En een vreemde hoeft ook niet met mijn honden te spelen dus aanleiding is er dan ook niet.
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Dino en Balou en Beer mochten best bijten als pup. Maar als ze te hard beten dan zei ik nee en kregen ze een kauwstokje waar ze op mochten bijten. Dat begrepen ze heel goed. Buck heb ik vanaf het begin heel goed "zachtjes" en "los" aangeleerd. Hij is heel zacht met spelen en zal nooit te hard bijten. Shira is ook heel zacht maar Laila speelt heel hard. Ze bedoelt het echt als spelen maar ze bijt keihard. Bij Ed mag dat die vind dat niet erg. Die daagt haar ook vaak uit. Ik heb 1 keer hard au geroepen en daar schrok ze heel erg van. Bij mij is ze nu heel voorzichtig, na 1 keer snapt ze dat al. ik vind het knap.

Ik laat pupjes best spelenderwijs bijten want ik heb gemerkt of je het nu wel of niet afleert dat het resultaat op een maand of 7 niet veel verschilt. Dus over pupjes die bijten maak ik me niet meer druk.
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Dino en Balou en Beer mochten best bijten als pup. Maar als ze te hard beten dan zei ik nee en kregen ze een kauwstokje waar ze op mochten bijten. Dat begrepen ze heel goed. Buck heb ik vanaf het begin heel goed "zachtjes" en "los" aangeleerd. Hij is heel zacht met spelen en zal nooit te hard bijten. Shira is ook heel zacht maar Laila speelt heel hard. Ze bedoelt het echt als spelen maar ze bijt keihard. Bij Ed mag dat want hij vind dat niet erg. Hij daagt haar ook vaak uit. Ik heb 1 keer hard au geroepen en daar schrok ze heel erg van. Bij mij is ze nu heel voorzichtig, na 1 keer snapt ze dat al. ik vind het knap.

Ik laat pupjes best spelenderwijs bijten want ik heb gemerkt of je het nu wel of niet afleert dat het resultaat op een maand of 7 niet veel verschilt en als ze ouder zijn is het ook nog prima aan te leren om zacht te doen. Dat gaat zelfs veel sneller. Dus over pupjes die bijten maak ik me niet meer druk.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”