Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hekel aan een tuig

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Hekel aan een tuig

Ongelezen bericht door Tineke »

Hier ook tuigen en geen enkel probleem met aantrekken of dragen.
We doen ze overigens tijdens het loslopen wel af en ook in huis.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Pim heeft ook een hekel aan een tuig. Hij loopt een paar rondjes onrustig om me heen als ik hem om wil doen, ontwijkt hem met zijn hoofd en de eerste minuut dat hij hem om heeft loopt hij 'stijf', alsof hij er niet mee kan bewegen. Met een halsband/jachtlijn doen hij zijn hoofd er direct in. Toch loopt hij vaak in een tuig, hij zit in de auto op de achterbank en dan moet hij in de gordel. Die maak ik natuurlijk niet aan een halsband vast. Maar het is duidelijk dat hij het ding niet fijn vindt (en ik heb ook alle types al geprobeerd). Ik kan het me best voorstellen, hoe goed passend ook zal het altijd meer te voelen zijn dan een halsband en wellicht een beetje beperkend voelen voor ze.

Saar en Naboo vinden het dan weer prima, die reageren op een tuig hetzelfde als op een halsband.
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door GrethavW »

Hier is het juist andersom.
Halsband is voor poep en pies rondje, tuig voor uitgebreide lange wandelingen.

Dus als ik hier het tuig pak, stuitert hij als een gummi beer door de kamer! :gjump:
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Millie heeft het ook. Halsband is nog veel erger. Lou staat te kwispelen om zijn tuig om te krijgen en Millie smeert 'm.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Paisley schreef:
Hanneke2 schreef:Ik zou eens kijken of ze het associëren met de activiteit, dus een keertje niet hardlopen of fietsen met het tuig, maar gewoon wandelen en los lopen of naar de dierenwinkel om iets lekkers uit te zoeken.
Doe ik ook wel hoor. Het ligt niet aan de actie, hardlopen en fietsen is een feestje voor ze.
Ik denk na al deze ervaringen dat ik maar ga proberen om minder vaak een tuig te gebruiken. Het is voor veel honden een stom ding, blijkbaar :)
En van die x back tuigen?

Manu heeft ook een Tre Ponti tuig. Hij vindt het niet erg als ik dat voor zijn neus houd maar als ik het eenmaal om heb gedaan gaat hij direct schudden en zich uitrekken.
Als ik hem zijn x back om doe, doet hij dat niet terwijl hij er normaal een hekel aan heeft als ik zijn poten in een tuig moet tillen. Dat tuig is feest want dat betekent rennen, rennen, rennen :cheer:

Ik heb voor Uma ook een heel mooi tuig, ze loopt er heel fijn in met die lange spillenpoten:
Afbeelding

Als je toch gaat fietsen met de dames kun je misschien voor zo'n soort tuig gaan?
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Mijn honden maakt het niks uit wat ze om krijgen. Een tuig gebruik ik overigens heel weinig.

Ik vraag mij alleen af bij een paar reacties hier, waarom blijf je een tuig gebruiken als je hond er een hekel aan heeft :U:
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Hippo schreef:Ik vraag mij alleen af bij een paar reacties hier, waarom blijf je een tuig gebruiken als je hond er een hekel aan heeft :U:
Juno van mij hoeft ook spontaan niet meer mee naar buiten als ik haar tuig pak, maar ze krijgt hem alleen om als we gaan fietsen en zodra hij over haar kop is, is het gedoe ook over :wink:
Ik wil haar met fietsen gewoon niet aan een halsband (ze wil nog wel eens opzij schieten omdat ze iets ziet) en de klappen die ze dan krijgt vind ik te hard.

Shelly daarentegen boeit het niet, uit is met vrouwtje mee en dus altijd feest :mrgreen:
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Finn heeft er ook een hekel aan. Na het omdoen is het een keer schudden en klaar. Een halsband is nog veel erger.
Nu had ik hier laatst een tuig gekocht en die vond hij vervelender met aandoen, ik dacht omdat hij nieuw was, maar bij de fysio bleek dat het punt waar het ringetje voor de musketon zat, precies op een blokkade in zijn rug zat. Nu weer terug naar zijn oude tuig dat voor de mooi eigenlijk net een maatje te klein is, maar hij is beter te benaderen nu met omdoen en schiet niet ergens onder de tafel.

Ik heb een tijdje geprobeerd het om te buigen met snoepjes, veel snoepjes. Het hielp geen zak :mrgreen: Zat ik daar een half uur in de gang en nog geen hond in de buurt. Hij werd er alleen maar achterdochtig van. En uiteindelijk moet je toch een keer naar buiten, dus moet je ergens doorpakken en hop daar gaat je voorzichtige aanpak weer. Hier is het nu dus gewoon, niet zeuren, aan doen en weg. Wel let ik op het soort tuig dat ik koop. Het moet makkelijk aan te doen zijn, zonder veel gepruts met pootjes optillen en zo.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Manuma schreef:
Als je toch gaat fietsen met de dames kun je misschien voor zo'n soort tuig gaan?
Geen gek idee, ik heb er ook wel eens naar zitten kijken en overwogen om er 1 te kopen.
Ze lijken me toch niet zo geschikt voor de dingen die ik ermee doe. Met het bevestigingspunt zo ver op de rug heb je eigenlijk weinig te vertellen over de richting van je hond. Duikt je hond het verkeerde bosje in, dan mag je hem er achterwaards weer uit trekken, ben ik bang :LOL:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”