ranetje schreef:Ja de mensen die titeren doen dat soms al jaren.
Hoeveel zijn dat er?
Wat voor mensen zijn dat ............. wetenschappelijke mensen of gewone mensen zoals ik, die over titeren horen en lezen op o.a. hf?
IK vroeg me af of er ook onderzoek werd gedaan op (bijvoorbeeld)de universiteit diergeneeskunde........................
Tussentijds titeren en kijken hoe lang entingen nodig zijn gedurende het leven van een hond.
Want ik vraag me dus nog steeds af waarom dat enten bij honden levenslang herhaald moet worden (of gecontroleerd door titeren) en bij ons mensen niet.
En dat laatste was de pointe van mijn oorspronkelijke vraag.
Ik heb geen aantallen want dat is wereldwijd.
Mijn bronnen zijn goed maar er zijn grenzen, zeg maar
Natuurlijk wordt er onderzoek gedaan. Een universiteit gaat geen positief advies geven op de blauwe ogen van een fabrikant tenslotte.
Dat is de reden (dat, en jarenlange testen en onderhandelingen) dat de pharmaceutische sectr een aantal jaar geleden de drie jaar geldigheid heeft vrijgegeven. Dat was grotendeels onder externe druk en dat snap ik best, want elk jaar is natuurlijk beter voor de jaarcijfers.
En dat is dan meteen de pointe van je vraag. De pharmaceutische industrie is degene die bepaalt hoe vaak en wanneer dieren geënt dienen te worden.
Onderzoeken van buitenaf oefenen vervolgens druk uit op gegeven adviezen. Daarna worden dan -soms- die adviezen aangepast.
Overigens gaat het precies zo met bijwerkingen van medicatie, voor dieren dus. Het wordt vaak onder de pet gehouden.
Enerzijds bewijzen archieven duizenden ingediende klachten over ziekte als gevolg van entingen en over bijwerkingen, anderzijds beweert een fabrikant nergens van te weten en niets binnen te krijgen. Zó slecht is de post ook weer niet.
Daarom zijn er tegenwoordig onafhankelijke tussenbureaus waar die klachten worden ingediend. Om van verdenkingen te worden gevrijwaard, zeg maar.