Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

de baas uitproberen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Jonas26
Zeer actief

Re: de baas uitproberen

Ongelezen bericht door Jonas26 »

Cleva schreef:
Betrouwbaar en consequent zijn is een belangrijk middel om duidelijk te zijn maar het is geen doel op zich.
Soms helpt het een verassing beter dan een regel. Waarom zou je daar geen gebruik van maken?
Tja als je daar pok voor nodig hebt :roll:
Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Ik zie hier met mijn buitenlandertje ( nog geen twee weken bij mij) ook een duidelijk verschil tussen gedrag binnenshuis en buitenshuis. Binnen begint het vertrouwen een beetje te komen, zij het met vallen en opstaan. Buiten is echt nog heel erg eng. Terwijl ze wel erg graag naar buiten gaat en helemaal blij wordt als ik haar riemen pak.

Als ik alle adviezen hierboven lees, denk ik, hoho rustig aan. Niks naast de fiets trainen en cursussen. Niks onvoorspelbaarheid als uitdaging om te leren. Het hondje doet enorm veel indrukken op, zonder dat er iets speciaal georganiseerd wordt. Thuis gaat alles volgens een vaste routine en buiten is zij de baas. Als ze ergens stil blijft staan probeer ik haar steeds op dezelfde, vrolijke manier mee te lokken. En dat begint ze te herkennen. En in jouw geval zou ik dus inderdaad naast hem gaan zitten en toch volhouden met proberen af te leiden of mee te spelen en spelenderwijs dat zelf gevonden speeltje te vervangen of weg te werken.

En als je geen tijd hebt, dan zou ik die wandeling beperken tot hij zijn behoefte gedaan heeft en dan weer terug naar huis.
Ik merk aan jouw toon dat je erg gemotiveerd bent en graag wil investeren, maar dat je zoekende bent naar de juiste manier. Meer onzeker, dan onwillig. Toch ben jij degene die het hondje nu het beste kent, dus doe je voordeel met de adviezen, maar kijk wel wat het beste bij jou en de hond past.

Ik herken het zowel uit mijn huidige situatie als uit mijn vorige.
Beide herplaatsers met geschiedenis maar een totaal verschillende manier van uiten. Dus weet ik het nu af en toe ook niet. Maar ik herinner me van tien jaar geleden dat het belangrijkste wat ik nodig had om de relatie met mijn hond in goede banen te leiden, toch vooral zelfvertrouwen was. Dat gaf me toen de rust om dat eindeloze geduld te hebben en te houden dat inderdaad nodig is.

In mijn geval nu, ben ik aan het lezen op deze weblog: https://fearfuldogs.wordpress.com/ ( fearfuldogs'Blog|Positive help for fearful dogs.) Ik heb er veel aan, maar het moet wel jouw stijl zijn en bij je hond passen.
kooi
Zeer actief

Soms helpt het een verassing beter dan een regel. Waarom zou je daar geen gebruik van maken?
Dat lijkt me een wat te permanente oplossing van het probleem. :engel:
Jonas26
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jonas26 »

Cleva schreef:Ja, daar heb ik pok voor nodig. Dag Jonas.
Dan is het voor jou maar te hopen dat het angstige hondje als verrassing niet hap terugzegt :E:
Afbeelding
HestaS
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door HestaS »

kooi schreef:
Als ik alle adviezen hierboven lees, denk ik, hoho rustig aan. Niks naast de fiets trainen en cursussen. Niks onvoorspelbaarheid als uitdaging om te leren. Het hondje doet enorm veel indrukken op, zonder dat er iets speciaal georganiseerd wordt. Thuis gaat alles volgens een vaste routine en buiten is zij de baas. Als ze ergens stil blijft staan probeer ik haar steeds op dezelfde, vrolijke manier mee te lokken. En dat begint ze te herkennen. En in jouw geval zou ik dus inderdaad naast hem gaan zitten en toch volhouden met proberen af te leiden of mee te spelen en spelenderwijs dat zelf gevonden speeltje te vervangen of weg te werken.

En als je geen tijd hebt, dan zou ik die wandeling beperken tot hij zijn behoefte gedaan heeft en dan weer terug naar huis.
Ik merk aan jouw toon dat je erg gemotiveerd bent en graag wil investeren, maar dat je zoekende bent naar de juiste manier. Meer onzeker, dan onwillig. Toch ben jij degene die het hondje nu het beste kent, dus doe je voordeel met de adviezen, maar kijk wel wat het beste bij jou en de hond past.

.
Naast de fiets trainen doen we omdat hij zoveel energie heeft dat ik dat lopend niet bij kan benen.
Alleen even zijn behoefte laten doen voor ik na een afspraak/werk kan af en toe wel. Maar gebeurd het te vaak dan gaat hij slopen.
tot op heden alleen een tuig wat ik wilde ruilen en post/papier.
Maar we weten iets van zijn achtergrond en er is sterk het vermoeden dat de problemen met slopen en zijn behoefte in huis doen veroorzaakt werden door geen leiding en te weinig uitlaten. (mail wisseling tussen de organisatie die hem naar Nederland gehaald heeft en het gezin waar hij geplaatst was)
Ook met de gladheid van de afgelopen week was hij flink meer ondeugender dan anders.

Het gaan liggen doet hij nu nog alleen als we bijna thuis zijn. Zelfs na een wandeling van 2 uur. De (voorlopige) oplossing lijkt toch gewoon het handvat boven op zijn tuig te pakken en hem op zijn benen te zetten en commando volg te geven. Zo nodig til ik zijn voorpoten van de grond. 2 stappen en meneer loopt.
Ook als hij fixeert op iets pak ik hem zo op en draai hem om.
Omdat hij nu door lijkt te hebben dat ik de stok gewoon meeneem als hij daarop gaat liggen kauwen, snoeit hij nu de rozen struiken op de hoek. Die pak ik niet.

Op vertrouwd terrein begint hij aan de lange lijn te luisteren, op nieuw gebied gaan de oordoppen en oogkleppen er weer op. En is hij alleen met de lijn te corrigeren.
HestaS
Vaste gebruiker
Contacteer:

kooi schreef:

.
Naast de fiets trainen doen we omdat hij zoveel energie heeft dat ik dat lopend niet bij kan benen.
Alleen even zijn behoefte laten doen voor ik na een afspraak/werk kan af en toe wel. Maar gebeurd het te vaak dan gaat hij slopen.
tot op heden alleen een tuig wat ik wilde ruilen en post/papier.
Maar we weten iets van zijn achtergrond en er is sterk het vermoeden dat de problemen met slopen en zijn behoefte in huis doen veroorzaakt werden door geen leiding en te weinig uitlaten. (mail wisseling tussen de organisatie die hem naar Nederland gehaald heeft en het gezin waar hij geplaatst was)
Ook met de gladheid van de afgelopen week was hij flink meer ondeugender dan anders.

Het gaan liggen doet hij nu nog alleen als we bijna thuis zijn. Zelfs na een wandeling van 2 uur. De (voorlopige) oplossing lijkt toch gewoon het handvat boven op zijn tuig te pakken en hem op zijn benen te zetten en commando volg te geven. Zo nodig til ik zijn voorpoten van de grond. 2 stappen en meneer loopt.
Ook als hij fixeert op iets pak ik hem zo op en draai hem om.
Omdat hij nu door lijkt te hebben dat ik de stok gewoon meeneem als hij daarop gaat liggen kauwen, snoeit hij nu de rozen struiken op de hoek. Die pak ik niet.

Op vertrouwd terrein begint hij aan de lange lijn te luisteren, op nieuw gebied gaan de oordoppen en oogkleppen er weer op. En is hij alleen met de lijn te corrigeren.
kooi
Zeer actief

Die energie kan ook nerveuze energie zijn.
Heb ik niet van mezelf hoor, maar van die website. Als je hem extra veel gaat laten bewegen maakt hij alleen maar meer cortisol aan, het stresshormoon.

En wat bedoel je precies met 'geen leiding'? Hoe ziet het eruit als er wél leiding is? Het hem optillen bij zijn tuig en dan commando 'volg' geven, komt op mij super-dominant over. Hij moet zich overgeven aan overmacht, hangt hulpeloos in zijn tuigje?

Ik raad je echt aan om eens op je gemak die blog te bekijken, stukjes lezen en videootjes bekijken. Het is een totaal andere aanpak dan bijvoorbeeld van en Cesar Milan. Maar mij spreekt het enorm aan.
HestaS
Vaste gebruiker
Contacteer:

Met geen leiding geven bedoel ik dat ze de hond zielig vonden, huilen bij weggaan en dan terug komen want het is zo zielig. Geen tijd nemen om hem uit te laten.
Hier van af dag 1grenzen aangegeven wat wel en niet accepteerbaar is. Janken in de nacht jammer dan. We controleren 1keer op onraad dan negeren we hem. Als er geen onrust is in de buurd duurt het nu nog 2 minuten dan is het stil. Als ik aan het koken ben hoef ik alleen maar met mijn hand te wijzen om hem buiten de keuken te krijgen.
Mijn aanpak is misschien supper dominant. Maar hij heeft al een keer grommend voor me gestaan. Toen ik wat vriendelijker aanpak probeerde, spelen met de tak die hij zo mooi vond of zo of buiten de keuken te plaatsen tijdens koken. Hij vertoond dominant gedrag. Maar ik kan het beter.
Voor verhogen stress level ben ik niet zo bang. Zolang de krul in zijn staart op zijn rug ligt en zijn oren ontspannen/allert hangen
HestaS
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik ben ook niet zo cesar fan.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Zou het niet zo kunnen zijn dat hij wantrouwend en onzeker is en om die reden gromt? Je hebt het zelf over een dominante hond, maar dat zie ik helemaal niet terug in wat je schrijft. Bijvoorbeeld omdat hij bij het loslopen volgens jouw eigen beschrijving niet meer dichterbij durft te komen om hem aan te lijnen, maar ook vanwege het angstige gedrag op het viaduct.
kooi
Zeer actief

Hij vertoond dominant gedrag. Maar ik kan het beter.
:cry:

Ga nou lezen, en leren!
Het is toch geen wedstrijd die je moet winnen?
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

kooi schreef:
Hij vertoond dominant gedrag. Maar ik kan het beter.
:cry:

Ga nou lezen, en leren!
Het is toch geen wedstrijd die je moet winnen?
en die ''wedstrijd'' gaat ze nooit winnen als ze op deze manier blijft doorgaan.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als je 'dominant' nu eens vervangt door 'onzeker' kom je waarschijnlijk dichter in de buurt van de werkelijkheid. Een hond die dominant is, hoeft geen punt te maken. Honden die punten menen te moeten maken, hebben iets te bewijzen. Iets te bewijzen hebben is gewoonlijk een gevolg van onzekerheid. Immers, als je niet onzeker bent ergens over, hoef je het tegendeel ook niet te bewijzen.
Omgaan met dominantie is iets heel anders dan omgaan met onzekerheid
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

HestaS schreef:Met geen leiding geven bedoel ik dat ze de hond zielig vonden, huilen bij weggaan en dan terug komen want het is zo zielig. Geen tijd nemen om hem uit te laten.
Hier van af dag 1grenzen aangegeven wat wel en niet accepteerbaar is. Janken in de nacht jammer dan. We controleren 1keer op onraad dan negeren we hem. Als er geen onrust is in de buurd duurt het nu nog 2 minuten dan is het stil. Als ik aan het koken ben hoef ik alleen maar met mijn hand te wijzen om hem buiten de keuken te krijgen.
Mijn aanpak is misschien supper dominant. Maar hij heeft al een keer grommend voor me gestaan. Toen ik wat vriendelijker aanpak probeerde, spelen met de tak die hij zo mooi vond of zo of buiten de keuken te plaatsen tijdens koken. Hij vertoond dominant gedrag. Maar ik kan het beter.
Voor verhogen stress level ben ik niet zo bang. Zolang de krul in zijn staart op zijn rug ligt en zijn oren ontspannen/allert hangen
Vind jij die hond eigenlijk wel leuk?
HestaS
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik kan heel goed onzeker gedrag van dominant gedrag onderscheiden. Een hond die op je rijd vertoond dominant gedrag. Een hond die met haren overeind grommend tegen je over je staat vertoond in mijn ogen dominant gedrag. Dat het veroorzaakt word door onzekerheid is een ander probleem.
Grommen snauwen bijten ,rijden en mij uitlaten accepteer ik niet.
Dat het gedrag voortkomt uit onzekerheid oke, maar dat is geen reden om het te accepteren.

En Blondie ik ben gek op die hond, maar niet altijd op zijn gedrag.
En met sommig gedrag weet ik niet zo goed raad.

Maar ik zie hem groeien en zelfverzekerder worden. En meer en meer tonen dat hij blij is dat ik weer terug kom van weggeweest ipv me negeren.
Elske
Actief
Mijn ras(sen): Kruising duitse herder en twee straathondjes
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Elske »

HestaS schreef:Ik kan heel goed onzeker gedrag van dominant gedrag onderscheiden. Een hond die op je rijd vertoond dominant gedrag. Een hond die met haren overeind grommend tegen je over je staat vertoond in mijn ogen dominant gedrag. Dat het veroorzaakt word door onzekerheid is een ander probleem.
Dat het gedrag voortkomt uit onzekerheid oke, maar dat is geen reden om het te accepteren.

Maar ik zie hem groeien en zelfverzekerder worden. En meer en meer tonen dat hij blij is dat ik weer terug kom van weggeweest ipv me negeren.
Ik denk dat je onzeker en dominant gedrag helemaal niet zo goed kan onderscheiden..

Rijden is helemaal niet per definitie dominant gedrag, veel vaker is het een uiting van spanning.
http://www.moniquebladder.nl/rijgedrag- ... verklaard/

Jou uitlaten doet hij omdat hij waarschijnlijk succes heeft met het gedrag (hij komt er immers mee vooruit). Dit is iets wat je moet trainen en heeft helemaal niks met dominantie te maken.

Grommen, snauwen en bijten als dominant bestempelen vind ik in dit geval ook ver gezocht. Een hond zal dit gedrag veel eerder vanuit onzekerheid vertonen dan vanuit dominantie.

Waarom schakel je geen hulp in?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Een dominante hond heeft het helemaal niet nodig om te grommen, snauwen en bijten. Die krijgt zonder dat z'n zin al wel. Rijden is veel vaker een uiting van spanning dan van dominantie.
Als ik jou zo lees, heb is Elco dominant, en Gait niet. Maar toevallig krijgt Gait constant z'n zin en lukt het Elco niet om z'n speeltjes met succes te verdedigen. En dat klopt ook, want Elco is een vrij onzekere, nerveuze hond, snel van z'n stuk gebracht met snel een overlopend emmertje, terwijl Gait een zelfvertrouwen van jewelste heeft en niet snel overprikkeld raakt
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik denk dat je kennis van hondengedrag van al wat jaren geleden is. Inmiddels is er wat meer inzicht. Bij alle voorbeelden die je noemt komt zo duidelijk naar voren dat je kennis van een hondenleven of meer geleden is.

Dat betekend natuurlijk niet dat je hoeft de accepteren dat hij wanstaltig gedrag vertoond. Maar dat zit hem niet in hem domineren. Dat zegt niet dat je hem in wat voor gevallen maar moet gaan volgen, zeker niet. De hond heeft wel degelijk leiding nodig, maar volgens mij niet helemaal met wat jij denkt.

Ik denk dat de workshop BTA (bend to assent) bij hondencentrum Wraf in Zeewolde (of gewoon lessen, kan ook) best wel eens wat voor je kan zijn. Daar leert de hond met prikkels om te gaan, ongeacht wat zijn reden is van reageren op prikkels. Jij hoeft niet meer bezig maar je hond moet een gedrag gaan ontwikkelen waardoor hij jou gaat opzoeken en samenwerking gaat zoeken. Het vraagt een zeer consequente aanpak, maar als ik het zo lees, dan ben je daar wel van. Dus ik denk dat dit bij zowel jou als bij je hond past.

En mogelijk dat je hond na de cursus ook zo veranderd dat hij helemaal niet meer zo'n hoog energieniveau heeft. Norah is ook een herplaatser, met nogal wat problemen. Omdat wij haar stress ook niet wegkregen (die hond sliep gewoon enkele jaren nauwelijks), was zij onvermoeibaar. Liepen we uren per dag met haar, trainden we verschillende keren per week/dag, fietsen we hele dagtochten, deden we uren hersenwerk per dag, (ja norah werd bijna een dagtaak op zich) om al die overtollige stressenergie maar kwijt te raken. Ik wist wel wat de oorzaak was van die energie, maar ik heb het gewoon enkele jaren niet kunnen doorbreken. Afgelopen oktober ben ik begonnen met een tweedaagse worksop bent to assent. In korte tijd vond mw. meer rust, ze sliep zelfs weer regelmatig in huis! Het trekken aan de lijn was meteen onder controle (en dat was al die jaren dus ook een behoorlijk issue geweest, de vorige eigenaar had er een slip aangeknoopt, maar dat was ook niet echt het wondermiddel en ja ik weet heel goed met een slipketting te werken). En, ondanks dat we in de loop der jaren sowieso al heel wat angstgedrag/onzekerheid hadden doen verdwijnen zien we ook daar ineens weer een enorme vooruitgang. Ze is ons beduidend meer vertrouwen. Zij vond aanlijnen bijvoorbeeld nog altijd spannend, want ze liet me nog best een portie stresssignalen zien. Het wegloop en niet laten vangen gedrag hadden we binnen enkele weken dat ze hier was al onder controle, maar de stress bij aanlijnen was nooit helemaal verdwenen. Nu doet ze dat ineens niet meer, ondanks dat ik daar helemaal niet mee bezig was geweest ( ik had dat als gegeven wel geaccepteerd). De drukte is uit Norah. En nu hoeft ze ook geen uren meer te wandelen om al die stressenergie kwijt te raken. Na stresssituaties hersteld ze nu veel sneller. Nee ze is nog geen makkelijke hond, maar een stuk hanteerbaarder (lief was ze al)en dat doet de relatie tussen ons zeker goed, want haar gedrag kon best frustreren (en dat dus langer dan een maand, maar enkele jaren terwijl je zo zeggen dat ze met leeftijd toch wel rustiger had mogen worden)
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

HestaS schreef:Ik kan heel goed onzeker gedrag van dominant gedrag onderscheiden. Een hond die op je rijd vertoond dominant gedrag. Een hond die met haren overeind grommend tegen je over je staat vertoond in mijn ogen dominant gedrag. Dat het veroorzaakt word door onzekerheid is een ander probleem.

Ik lees hier alleen onzekerheid, zo te lezen heeft de hind geen idee wat er van hem verwacht wordt :blauwoog:
Alleen dingen verbieden maar er niet bij vertellen wat ze wel mogen is een fout die veel voorkomt, je moet ze altijd een alternatief bieden zodat ze ook leren wat wel goed gedrag is!
Rijden is idd meestal onzekerheid, mijn jongste teef reed wat af (op een knuffel) als ze bijv. een correctie van één van de andere honden kreeg en dit al vanaf dat ze 8 weken was, had helemaal niks met dominantie te maken.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hmmm dat eerste geloof ik eigenlijk niet als ik t zo lees
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
HestaS
Vaste gebruiker
Contacteer:

Jammer dat ik blijkbaar niet goed kan verwoorden hoe ik met de hond om ga. Jammer ook dat er vaak geoordeeld word zonder dat er doorgevraagt word. Ik heb het al vaker benoemd het is niet mijn eerste asiel hond en ook niet de eerste met problemen tot op heden is het altijd gelukt om er een fijne hond van te maken. Die goed paste binnen ons gezin.
Ik heb een fantastische jonge puberende hond uit het asiel gehaald. Die te vaak van baas gewisselt is om nog vertrouwen in mensen te hebben.
We hebben wat taal problemen. Maar dat gaat steeds beter, omdat mijn kinderen en ik consequent de zelfde regels en commando's gebruiken.
Het is een grote hond met een schofthoogte van 70 cm deze hond heeft gewoon veel beweging nodig. Toen we met de gladheid wat minder lang liepen werd hij ondeugender als wij weg waren. Omdat de Bommel niet los kan moet hij altijd wandelen, soms even wat spelen op de zandvlakte met een andere hond op de longeer methode. Even flink de benen strekken lijkt mij gezond. En voor ons werkt dat met de fiets. Mocht iemand er ander over denken jammer dan.
Bommel proberen wij vertrouwen te geven door met hem te spelen, en te trainen. Dat trainen doen we door vooral niet boos op hem te worden als hij niet doet wat wij vragen, maar dat te negeren en gewenst gedrag te belonen, door vriendelijk tegen hem te praten te spelen of een koekje of speeltje.
Ja, wij zijn streng en hard als hij bijt en gromt of als hij midden op de doorgaande weg gaat liggen. Dat laatste kan ik niet met geduld oplossen dan heb ik een platte hond. Nee dank je.
De afgelopen weken is Bommel gegroeit en minder angstig en onzeker geworden. Komt hij als hij los is. Was dat maar waar, wil hij graag naar huis, soms. Buiten is het veel spannender.
Als ik af ga op de mensen hier in de omgeving mensen die me al jaren kennen, ook met de vorige honden, zien ook de hond groeien en zelfverzekerder worden.
En mijn hondenwijsheid is niet van jaren geleden.
27 jaar geleden kreeg ik mot op de cursus omdat ik de Pongo (de hond) meer beloonde dan strafte ik was niet streng genoeg. Het werd een fantastische hond, niet volgens de regels perfect maar wel voor ons.
Dat was Banjer ook al jatte die alles wat eetbaar was, en was geen vuilniszak veilig. Ook al vocht deze meneer mer regelmaat Hij was ons mottig haardkleedje.
Zo is Bommel onze nieuwe sofasurfer. Hij vind het heerlijk bij ons op de bank liefst met jouw hand of zijn poot in zijn bek. En als het kan het nodige speelgoed.

Aan een aantal tips heb ik best wat, maar oordeel niet te snel. In mijn ogen is een strenge fikse aanpak in sommige situaties nodig. Ga er dan niet vanuit dat het regel is.
kooi
Zeer actief

Maar wat is oordelen?

Ik vind een strenge fikse aanpak van een hond niet juist. Dat is geen oordeel, dat is een mening. En die kan evengoed fout zijn.
Je komt hier voor advies en dat krijg je. Wij kunnen het alleen doen met de zinnen die je opschrijft en als dan meerdere mensen een bepaalde indruk krijgen van de situatie, dan komt dat alleen maar daardoor, want meer informatie hebben we niet.

Ik heb het idee dat je de hond wel leuk vindt en dat je echt voor hem gaat. Maar daarnaast komt uit hetgeen je schrijft over dat je hier en daar onzeker bent over je eigen aanpak. Die heeft kennelijk voor jou een onverwacht, verwarrend of ongewenst resultaat. Dan kun je wel volhouden dat je het zelf toch goed doet, maar dan raak je de volgers van je topic kwijt.

Heb je bijvoorbeeld al gekeken, gelezen op die links die hier worden voorgelegd?
Wat vond je ervan?

Wat ook zo is, is dat iedere hond weer anders is. Wat bij een eerdere hond misschien goed werkte kan bij de volgende compleet anders uitpakken. Dat maakt het ook wel erg boeiend vind je niet? En we raken nooit uitgeleerd.

Mijn azc-hondje nu is weer zo totaal anders dan mijn vorige hond. Ik vind het uiterst verrassend, maar soms ook frustrerend en vermoeiend. Het is nu 16.30 uur en mevrouw ligt voor het eerst sinds we zijn opgestaan even rustig op haar kleed. :tongue:

Veel bereikt vandaag. Ik ben trots op ons! En bij jouw laatste reactie zie ik ook de warmte die ik al vermoedde die je voor hem voelt. :ok:
HestaS
Vaste gebruiker
Contacteer:

De strenge fikse aanpak bewaar ik ook voor uitzonderlijke situaties. (Midden op de doorgaande weg gaan liggen, omdat hij nog niet naar huis wil) ik wil geen hond die uit angst dingen voor je doet.
Behalve de engelstalige site ben ik met de site's en tips wel aan het werk gegaan. En zijn gedrag verbetert ook. Maar op het moment dat gaat liggen en alle opties uit geprobeert zijn pak ik toch het handvat op zijn tuig. Inmiddels is de aanraking alleen al genoeg om hem mee te laten lopen.
Maar als iemand ooit nog zegt dat een hond niet uitprobeert wat zijn gedrag voor effect heeft op de baas, die moet even kennis komen maken met Bommel.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Mijn instelling is heel wat anders dan die van jou. Je vraagt om advies, maar je instelling is, nu mensen je ander advies geven dan jij in gedachte had, dat je kennelijk alles ineens weet.

Dat een nieuwe hond, ineens ongekende uitdaging kan zijn, ondanks jaren hondenervaring, is helemaal niet zo gek. Ik heb heel veel ervaring met moeilijke honden en toch leer ik nog altijd bij. Ik sta er in ieder geval voor open en ook voor kritiek op mijn wijze. Nee daar hoef ik niks mee te doen, omdat een andere visie mij niet aanstaat, of omdat ik het zelf wel beter weet. Maar dat maakt niet dat ik alles weet van honden, ondanks mijn, werk, opleiding en weet ik veel wat voor kennis. Toch kan je ook wat uit andere visies leren. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Alles kennis hebben, bestaat niet. Ook na jaren ervaring kan je het nog fout doen. Dat is een leerproces, maar daar moet je wel voor open gaan staan. Honden vragen net al mensen verschillende benaderingen en dat kan met de ene hond wat makkelijker zijn. Dat je de ene hond prachtig op de rails krijgt, zegt niet dat je dat ook met je andere hond kan doen. Zie mij met Norah, daar heb ik volledig buiten mijn eigen comfortzone moeten treden. Ik was gewend met gevoelige, leergierige honden te trainen met behoorlijke gedragproblemen. En heej toen kwam Norah. Ook een gevoelige hond, maar niet voor mijn aanpak. Ook leergierig, maar niet in mijn aanpak en wederom met een berg gedragsproblemen. En mijn ervaring en opleidig ten spijt een hoop externe informatie moeten binnen halen om deze hond te kunnen doorgronden. De omgeving had totaal geen idee van onze problemen met onze Norah. Die zagen een fantastisch gehoorzame hond, waardoor ik haar er wel doorheen kon loodsen, maar toch hadden we dus stapels problemen op te lossen en te begeleiden. En stelt zij mij nog dagelijks op de proef. En heej ja af en toe vervloek ik het ook wel eens hoor. En dat is ook helemaal niet erg, dat houdt je op scherp, om het beste voor je hond te vinden.

En ik heb ook helemaal niks tegen een fikse aanpak op de juiste momenten. Maar heej ook daarin kan je wel eens foute keuze maken en ben je wel eens blind voor je eigen fouten. Een spiegel van iemand anders kan daarin confronterend zijn en je onzeker maken.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

HestaS schreef:De strenge fikse aanpak bewaar ik ook voor uitzonderlijke situaties. (Midden op de doorgaande weg gaan liggen, omdat hij nog niet naar huis wil) ik wil geen hond die uit angst dingen voor je doet.
Behalve de engelstalige site ben ik met de site's en tips wel aan het werk gegaan. En zijn gedrag verbetert ook. Maar op het moment dat gaat liggen en alle opties uit geprobeert zijn pak ik toch het handvat op zijn tuig. Inmiddels is de aanraking alleen al genoeg om hem mee te laten lopen.
Maar als iemand ooit nog zegt dat een hond niet uitprobeert wat zijn gedrag voor effect heeft op de baas, die moet even kennis komen maken met Bommel.
Grote kans dat diegene totaal geen problemen heeft. Jij bent nl t probleem daar botst t... je vraagt om advies maar weet t constant beter.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

HestaS schreef:Jammer dat ik blijkbaar niet goed kan verwoorden hoe ik met de hond om ga. Jammer ook dat er vaak geoordeeld word zonder dat er doorgevraagt word. Ik heb het al vaker benoemd het is niet mijn eerste asiel hond en ook niet de eerste met problemen tot op heden is het altijd gelukt om er een fijne hond van te maken. Die goed paste binnen ons gezin.
Ik heb een fantastische jonge puberende hond uit het asiel gehaald. Die te vaak van baas gewisselt is om nog vertrouwen in mensen te hebben.
We hebben wat taal problemen. Maar dat gaat steeds beter, omdat mijn kinderen en ik consequent de zelfde regels en commando's gebruiken.
Het is een grote hond met een schofthoogte van 70 cm deze hond heeft gewoon veel beweging nodig. Toen we met de gladheid wat minder lang liepen werd hij ondeugender als wij weg waren. Omdat de Bommel niet los kan moet hij altijd wandelen, soms even wat spelen op de zandvlakte met een andere hond op de longeer methode. Even flink de benen strekken lijkt mij gezond. En voor ons werkt dat met de fiets. Mocht iemand er ander over denken jammer dan.
Bommel proberen wij vertrouwen te geven door met hem te spelen, en te trainen. Dat trainen doen we door vooral niet boos op hem te worden als hij niet doet wat wij vragen, maar dat te negeren en gewenst gedrag te belonen, door vriendelijk tegen hem te praten te spelen of een koekje of speeltje.
Ja, wij zijn streng en hard als hij bijt en gromt of als hij midden op de doorgaande weg gaat liggen. Dat laatste kan ik niet met geduld oplossen dan heb ik een platte hond. Nee dank je.
De afgelopen weken is Bommel gegroeit en minder angstig en onzeker geworden. Komt hij als hij los is. Was dat maar waar, wil hij graag naar huis, soms. Buiten is het veel spannender.
Als ik af ga op de mensen hier in de omgeving mensen die me al jaren kennen, ook met de vorige honden, zien ook de hond groeien en zelfverzekerder worden.
En mijn hondenwijsheid is niet van jaren geleden.
27 jaar geleden kreeg ik mot op de cursus omdat ik de Pongo (de hond) meer beloonde dan strafte ik was niet streng genoeg. Het werd een fantastische hond, niet volgens de regels perfect maar wel voor ons.
Dat was Banjer ook al jatte die alles wat eetbaar was, en was geen vuilniszak veilig. Ook al vocht deze meneer mer regelmaat Hij was ons mottig haardkleedje.
Zo is Bommel onze nieuwe sofasurfer. Hij vind het heerlijk bij ons op de bank liefst met jouw hand of zijn poot in zijn bek. En als het kan het nodige speelgoed.

Aan een aantal tips heb ik best wat, maar oordeel niet te snel. In mijn ogen is een strenge fikse aanpak in sommige situaties nodig. Ga er dan niet vanuit dat het regel is.
Ik denk dat die taalproblemen o.a. het grommen veroorzaken.
Het is mooi dat jullie allemaal dezelfde commando's gebruiken, maar kent hij die commando's?
Anders praten jullie allenmaal "chinees" tegen hem en dat vergroot het contact en onderlinge vertrouwen niet.

Ik zeg dus niet dat het zo is, maar dat het mogelijk wel iets is om eens goed uit te zoeken. :ok:

Een consequente en duidelijke aanpak levert meer op dan een "strenge fikse aanpak" als ik tenminste begrijp wat je daarmee bedoelt ..............
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
HestaS
Vaste gebruiker
Contacteer:

Jammer is dat ik geen gebruiksaanwijzing bij Bommel kreeg :( . Dus wist ik ook niet welke taal hij sprak. Gelukkig beginnen we elkaar te verstaan. Het grommen en happen is bij een enkele keer gebleven.
Inmiddels is hij ook steeds makkelijker uit een verstarde, hyperfocus (zal vast een andere term voor zijn) te halen. Ook het gaan liggen op de meest onmogelijke plekken word makkelijker doorbreekbaar.
Begint Bommel regelmatig op ons commando kom te komen, zonder een ' rukje' aan de riem.
Bommel heeft nog genoeg dingen om aan te werken, voor we het erop durven wagen om hem los te te laten.
Een perfecte hond is het (nog)niet, en dat hoeft ook niet, wel word het langzamerhand een hond die we kunnen bereiken, en vertrouwen in ons lijkt te krijgen.
kooi
Zeer actief

Dat is mooi...
Ik hoop echt dat het jullie gaat lukken met elkaar! :E:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik krijg het gevoel dat Bommel gevoeliger is dan dat je denkt. Ben blij dat hij jullie wat meer vertrouwt en denk dat hij jullie nu ook wat meer begrijpt.
Ik heb de ervaring dat dan al met stem de hond veel beter te bereiken is. Het blijft soms lastig om in te schatten of een hond vanuit een gewenning de dingen blijft doen die hij gewend is te doen of vanuit een soort van koppig karakter en dat er daarom een conflict ontstaat tussen baas en hond.
Ben het er mee eens dat het belangrijk is dat de hond leert en accepteert wat de regels zijn binnen een nieuw gezin, maar weet ook dat het best lastig is om de manier te vinden die het beste werkt.
Bij mijn ene hond werkte strikt zijn en heel duidelijk zijn in goed en niet goed, en daarbij werken/trainen met veel belonen op belangrijke commando's (hier komen bij sterke afleiding bijvoorbeeld) het best.
Terwijl bij de andere hond het kortaf zijn juist helemaal averechts werkte, zij was gewend om in volzinnen toegesproken te worden :mrgreen: en met een zachte aanpak. Zij kon slecht tegen de manier van omgang die ik gewend was met de duitse herders.
Bij die herders moest het gewoon kort en duidelijk zijn, bij de andere hond ook wel duidelijk zijn in mijn grenzen, maar niet kortaf, dan ging ze gedrukt lopen en snauwen en haar tanden laten zien. Een andere manier van omgang maakte dat ze me meer ging vertrouwen en daardoor ook wat makkelijker ging begrijpen wat ik graag van haar zag, en wat ik minder leuk vond.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

HestaS schreef:De strenge fikse aanpak bewaar ik ook voor uitzonderlijke situaties. (Midden op de doorgaande weg gaan liggen, omdat hij nog niet naar huis wil) ik wil geen hond die uit angst dingen voor je doet.

Ik moet bekennen dat ik niet alles tot op de letter doorgelezen heb, maar ik heb een hond die in de ankers ging zodra hij een andere hond zag.
Stokstijf stil, met geen mogelijkheid vooruit te krijgen.
Wat ik toen deed, ipv van sjorren en trekken, is achter de hond gaan staan en vooruit lopen. Hem dus in feite naar voren duwend, al lopend.
Hielp dat niet dan kon hij een klein hollewippertje krijgen.

Afijn, in ieder geval krijg je de hond veel beter in beweging als je achter hem staat, dan dat je voor hem staat te trekken.
Misschien iets om nog uit te proberen?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”