Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aanlijnhaat

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Aanlijnhaat

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco is een mieperd met omdoen van het tuig, maar zodra z'n kop er door is, is het prima. Heb hem geleerd met de clicker om op commando z'n neus in verschillende voorwerpen te steken: pilon, m'n handen, muilkorf en dus ook tuigje. Hij heeft wel voorkeur voor een wat grotere halsopening. En ook voor Elco was het plezieriger om iets hoger te zitten bij het omdoen. Gait heeft nergens problemen mee.
Aanlijnen tijdens de wandeling is hier nooit een probleem geweest. Maar aanlijnen is ook zelden het eind van alle pret. Misschien niet heel handig voor mij als ze aan de flex nog rondjes rennen, maar de handeling van aanlijnen is niet beladen. Sterker nog, als ik de musketon omhoog hou en laat klikken, komen ze al naar me toe en dan zijn ze de knapste hondjes van de hele wereld
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Bedankt voor alle tips! Ga het vanmiddag na mijn werk nog eens nalezen. Hoop dat ik op den duur iets positiefs van het tuigje kan maken.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Past het tuig wel goed? Als het oncomfortabel zit kan dat het natuurlijk ook minder prettig maken.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Leonie. schreef:
Boutje schreef: Ik heb een tijdlang voor elke maaltijd tuigjes aan gedaan en er na uit. Vooral tuigje aan = direct er na volle bak eten helpt. Tuigje op zich is ook hier het probleem niet, gewoon het aan doen er van.
Ze wilde op een gegeven moment niet meer afliggen. Toen heb ik haar steeds laten liggen voor ze de voerbak kreeg en sindsdien doet ze het weer perfect. Dus wie weet helpt dat hierbij ook :)
dat zou ik ook doen idd, gewoon tuig om en dan eten.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

pioenroos schreef:
Leonie. schreef:
Maeve schreef:maar bij mijn honden werkt het soms ook heel goed om er gewoon niet zo'n ding van te maken. Gewoon hup, hierkomen, normaal doen en je tuig om. Geen strijd van maken, gewoon doen. En ook geen aandacht besteden of haar stimuleren er makkelijker mee te worden, want aandacht is ook heel leuk :wink:
Maar hoe dan? Want ik hou wel van hup en gewoon doen. Maar ze komt echt niet naar me toe als ik haar wil aanlijnen.
Ik heb geen toller :wink: Maar ik zou een wél haalbaar helemaal nieuw ritueeltje gaan aanleren.

Bijvoorbeeld: Ga haar aanleren op een vaste plek in de kamer te gaan zitten op het commando 'tuigje omdoen'. Vervolgens als ze daar zit en blijft ga je naar haar toelopen zonder iets te doen, vervolgens raak je haar wel aan, houd je ook tuigje in handen, raak je haar met tuigje aan, trek je tuigje over haar hoofd en tenslotte klik je het ook vast. Niet allemaal op 1 dag natuurlijk maar over zoveel dagen/weken verdeeld dat het ontspannen blijft. En met veel vrolijkheid en lekkers maar toch ook geen andere optie geven dan dat ze gaat luisteren.
Zoiets heb ik geprobeerd, maar omdat je toch naar buiten moet een paar keer per dag kwamen we met die rustige aanpak nergens. Hij werd er ook erg achterdochtig van en vond het tuigje alleen maar minder leuk. Nu heb ik die 'niet zeuren maar doen' aanpak gecombineerd met het op een vaste plek doen. Altijd voor de voordeur het tuigje aan, ik laat hem even een rondje rennen (stress eraf rennen/schudden), klik de riem eraan en we gaan.

@Leonie: Hopelijk zit de tip er voor jullie bij. Kwestie van proberen en dan weet je waarschijnlijk snel genoeg of het na wat oefenen helpt. En het idee van een jolige, springende 'jeeh we gaan naar buiten' hond loslaten :wink:
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jits90 »

Wat een herkenning, ik dacht dat Damy de enige was :schrik:
Zodra ik de tuigjes pak uit de kast, rent hij snel onder de tafel. Terwijl ik Noa aanlijn, trekt hij sprintjes van de deur naar de tafel en terug. Eenmaal in de gang, doe ik eerst mijn schoenen aan en doe dan pas bij hem het tuigje om. Dan kunnen we direct erna weg en is het leed alweer geleden :mrgreen:
Damy vindt vooral het klik-geluidje vervelend, als ik het tuigje dichtklik. Dan begint hij meteen te spartelen dat hij weg wilt. Het omdoen zelf trekt hij z'n hoofd voor weg, maar ik ben handiger dan hij :pffff:
En het stomste van alles: tot Noa er was, stond hij altijd vooraan te springen om z'n halsband en daarna wandelen :cheer: Sinds de bitch in huis hem uit enthousiasme hapt bij het aanlijnen, wilt hij niet meer aanlijnen. Buiten is geen probleem, dan maak ik hem los en vast zonder problemen.

Ik heb het een paar keer gedaan, Damy gewoon thuis gelaten als hij niet aangelijnd wilde worden. Dan was hij heul zielig (piepen!) en ging het de keer erna goed. Maar de keer daarna was hij het alweer vergeten. Die truc werkt maar kort en ik kan hem moeilijk 1 op de 2 wandelingen thuis laten om z'n gezeur :blauwoog:
Jonas26
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jonas26 »

Jits90 schreef:Wat een herkenning, ik dacht dat Damy de enige was :schrik:
Zodra ik de tuigjes pak uit de kast, rent hij snel onder de tafel. Terwijl ik Noa aanlijn, trekt hij sprintjes van de deur naar de tafel en terug. Eenmaal in de gang, doe ik eerst mijn schoenen aan en doe dan pas bij hem het tuigje om. Dan kunnen we direct erna weg en is het leed alweer geleden :mrgreen:
Damy vindt vooral het klik-geluidje vervelend, als ik het tuigje dichtklik. Dan begint hij meteen te spartelen dat hij weg wilt. Het omdoen zelf trekt hij z'n hoofd voor weg, maar ik ben handiger dan hij :pffff:
En het stomste van alles: tot Noa er was, stond hij altijd vooraan te springen om z'n halsband en daarna wandelen :cheer: Sinds de bitch in huis hem uit enthousiasme hapt bij het aanlijnen, wilt hij niet meer aanlijnen. Buiten is geen probleem, dan maak ik hem los en vast zonder problemen.

Ik heb het een paar keer gedaan, Damy gewoon thuis gelaten als hij niet aangelijnd wilde worden. Dan was hij heul zielig (piepen!) en ging het de keer erna goed. Maar de keer daarna was hij het alweer vergeten. Die truc werkt maar kort en ik kan hem moeilijk 1 op de 2 wandelingen thuis laten om z'n gezeur :blauwoog:
Misschien de bitch even leren zich er niet mee te bemoeien :mrgreen:
Afbeelding
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jits90 »

Daarom dat madam als eerste wordt aangelijnd nu :wink: Dan kan ik haar op afstand houden van Damy.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik leer ze hier allemaal aan om zelf in halsband of tuig te stappen. Een kunstje er van maken dus. Ook niet koppelen aan het wandelen. Trainingssessie van maken. Niet lokken, maar gedrag pas belonen als ze zelf intentie er toe maken.

Kay lieten we aanvankelijk ook zelf zijn halsband ophalen uit de gang en naar ons brengen.

Nu met Norah erbij hebben we meer rust in moeten bouwen. Ze gaan nu beide in de woonkamer in de mand, terwijl wij de schoenen aantrekken. Dan mag eerst Kay komen om aan te lijnen. Norah haal ik vervolgens uit de mand op (en dit is aanvankelijk heeeeeel moeilijk geweest. Dit laatste heeft geleid dat ze nu na jaren toch nog stressignalen liet zien, deze nu ineens ook niet meer laat zien. Ze bouwden dus gewoon te veel stress op met zijn tweeen. Nu er meer rust is, is het gewoon goed.
Afbeelding
-tycho
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -tycho »

Als zoveel honden hier een hekel hebben aan een tuig dragen, moet je je dan niet afvragen waarom je wil dat ze dat dragen ipv ze er letterlijk in te luizen met allerlei trucjes ?
Leonie.
Zeer actief

-tycho schreef:Als zoveel honden hier een hekel hebben aan een tuig dragen, moet je je dan niet afvragen waarom je wil dat ze dat dragen ipv ze er letterlijk in te luizen met allerlei trucjes ?
Beetje lastig uitlaten zonder?
Donkere Dame
Actief

Ongelezen bericht door Donkere Dame »

Pfff, wat een geluk heb ik zeg als ik het zo leest.
Kirra is nu bijna 1 jaar heeft een een halsband gehad toen een gentle leader en nu een tuigje.
Met niks een probleem, gelukkig maar.
Maar als het niet lukt met beloningen, zoals ik nu lees, den ik dat de methode van er geen issue van maken en doorpakken het beste is.
Suc6 iig.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

-tycho schreef:Als zoveel honden hier een hekel hebben aan een tuig dragen, moet je je dan niet afvragen waarom je wil dat ze dat dragen ipv ze er letterlijk in te luizen met allerlei trucjes ?
Ze hebben geen hekel aan het dragen van het tuig maar aan het omdoen ervan. Kop er door moeten steken.
Elco heeft nooit problemen gehad met het autotuig. Dat heeft namelijk een sluiting in de hals én om de borst. Loopt wel minder comfortabel dan de andere tuigjes. En hoe wijder de halsopening, hoe minder vervelend om om te doen, vindt Elco. Het is dat het andere tuig nog echt niet past bij Gait, anders zou Elco het tuig waar hij de minste moeite mee heeft om krijgen. Nog een paar maandjes geduld dus en dan wissel ik de tuigje om. Gait heeft er namelijk geen problemen mee
veertje
Zeer actief

Leonie. schreef:
Beetje lastig uitlaten zonder?

Nou dat inderdaad. Als Finn mocht kiezen had hij niks aan/om buiten, maar dan heb ik een platte hond denk ik zo. En aan trucjes en inluizen doe ik dus niet, gewoon aandoen en naar buiten.
-tycho
Zeer actief

Maar waar komt het vandaan dat alles nu maar in een tuig moet? Een tuig is om te trekken. Aanlijnpunt zit vaak ook nog op een plek dat de hond je makkelijk negeert .
veertje
Zeer actief

-tycho schreef:Maar waar komt het vandaan dat alles nu maar in een tuig moet? Een tuig is om te trekken. Aanlijnpunt zit vaak ook nog op een plek dat de hond je makkelijk negeert .

Waarom is een tuig om te trekken?
Finn draagt een tuig omdat hij met een halsband geen stap zet. Ook bij de hond van TS is een halsband omdoen een probleem. Het gaat niet om halsband/tuig of om het dragen van iets, maar om het omdoen van iets.

En ik heb niets tegen goed gebruik van een halsband, maar dit is toch wel iets om rekening mee te houden vind ik.
-tycho
Zeer actief

Kruimel53 schreef: Alleen kan een halsband meer schade aanrichten bij een onverwachte ruk dan een tuig.
Een deel van mijn ´ergernis´ komt daar misschien vandaan. Op iedere hondenschool en ook op straat zie je honden met tuigjes lopen waarbij ik de honden juist door het tuig heel slecht mee zie lopen. Juist omdat het zo lastig is duidelijk te maken met dat tuig wat je nu van ze wil. Ook heb ik iemand zien rukken aan een tuig en weet nog dat ik toen dacht ´het dier zou zijn ribben breken´

Heb ik het nog niet eens over hoe ongemakkelijk sommige tuigen er uit zien met gespen op de meest onlogische plaatsen.

Dat een tuig om te trekken is zeg ik omdat de enige honden die jaren geleden een tuig aan hadden inderdaad werkhonden waren waar het tuig bedoeld was om te trekken.

Dat doen ook veel honden net zo makkelijk, dan niet nog makkelijker met een tuig. Daar kan je dan weer heel akelige dingen op verzinnen waarbij je het trekken zo onaangenaam maakt omdat je tuig dan extra ongemak of pijn veroorzaakt. Dan zie ik het nut al helemaal niet meer.

Je moet als je een riem aan je hond wil vast maken ergens een ring plaatsen inderdaad...
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

-tycho schreef:
Kruimel53 schreef: Alleen kan een halsband meer schade aanrichten bij een onverwachte ruk dan een tuig.
Een deel van mijn ´ergernis´ komt daar misschien vandaan. Op iedere hondenschool en ook op straat zie je honden met tuigjes lopen waarbij ik de honden juist door het tuig heel slecht mee zie lopen. Juist omdat het zo lastig is duidelijk te maken met dat tuig wat je nu van ze wil. Ook heb ik iemand zien rukken aan een tuig en weet nog dat ik toen dacht ´het dier zou zijn ribben breken´

Heb ik het nog niet eens over hoe ongemakkelijk sommige tuigen er uit zien met gespen op de meest onlogische plaatsen.

Dat een tuig om te trekken is zeg ik omdat de enige honden die jaren geleden een tuig aan hadden inderdaad werkhonden waren waar het tuig bedoeld was om te trekken.

Dat doen ook veel honden net zo makkelijk, dan niet nog makkelijker met een tuig. Daar kan je dan weer heel akelige dingen op verzinnen waarbij je het trekken zo onaangenaam maakt omdat je tuig dan extra ongemak of pijn veroorzaakt. Dan zie ik het nut al helemaal niet meer.

Je moet als je een riem aan je hond wil vast maken ergens een ring plaatsen inderdaad...
wat een kul, mijn hond trekt juist minder met een tuig en ik heb dat fijn gebruikt om het laatste beetje fatsoenlijk aan de lijn lopen aan te leren.
ik heb veel meer controle over mijn hond met een tuig en akelige dingen om wat dan ook af te leren doe ik al helemaal niet, niet met een halsband en niet met een tuig.

misschien eens iets verder kijken dan je neus lang is?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-tycho
Zeer actief

renee-uk schreef: misschien eens iets verder kijken dan je neus lang is?
Tja tot nu toe ken ik geen hond die thuis wil blijven als ik zeg ga je mee.

Mijn hond zou je ook kunnen omhangen wat je wil daar gaat het niet eens om.

Een paar jaar geleden nog stond iedereen met slipketting of prikband ruzie te maken met zijn hond wie het eerst door de deur mag.

Nu staat de hele wereld met zakken vol koek een clicker in de hand bij de voordeur te wachten op een hond die onder de bank duikt omdat hij niet in het tuig wil.

Ik zou eens luisteren wat je hond probeert duidelijk te maken.. Ik praat inderdaad graag onzin..
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

-tycho schreef: Ik praat inderdaad graag onzin..
dat blijkt :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Er zijn ook tuigjes die niet over het hoofd hoeven maar waar ze in moeten stappen. Misschien die in een dierenwinkel uitproberen?
Leonie.
Zeer actief

Dit topic gaat juist niet over tuigjes of trekken, dat is een heel andere discussie. Mijn hond maakt geen onderscheid tussen tuigje of halsband of jachtlijn. Ze vindt ze allemaal verschrikkelijk en loopt liever zonder iets. Het aanlijnen thuis is daardoor een probleem. Ze trekt overigens ook (wel echt minder de laatste weken) net zo hard wanneer ze een halsband om heeft, dus ik zie geen reden het tuig weg te gooien.

Maar goed, on topic. De laatste keren heb ik haar voor het wandelen opgetild, mee naar de kapstok genomen en het tuigje daar omgedaan. Ik had het te druk om echt een nieuwe methode te proberen, maar zo ging het gelukkig wel zonder gedoe en verstoppen. Ze is heel relaxed als ik het tuigje omdoe wanneer ik haar opgetild heb gelukkig.
Leonie.
Zeer actief

Stapper schreef:Er zijn ook tuigjes die niet over het hoofd hoeven maar waar ze in moeten stappen. Misschien die in een dierenwinkel uitproberen?
Ik betwijfel of het haar uitmaakt, maar wel een goed idee om eens te proberen.
samantha1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Contacteer:

Ongelezen bericht door samantha1986 »

Bob vind het (K9)tuigje en het halsbandje omdoen ook niks. Doet zijn kop helemaal naar beneden of draait weg. Het halsbandje draagt hij nu de hele dag (zijn penning zit er aan), en als ik ga wandelen moet hij het tuigje om. Eenmaal het tuigje om en vastgeklikt is het goed. Ik denk dat hij het moment dat ik het tuigje over zijn hoofd doe eng vind..

Voorheen in het bos vond hij het ook niet leuk als ik hem terug riep om aan te lijnen, dat is verholpen met wat lekkers en niet alleen terug roepen voor het aanlijnen :ok:
Senna 11.12.04 - 12.11.12 (Am.Staff), Diesel 10.01.08 - 09.05.14 (Boxer) herplaatser, Harrie 15.08.06 - 09.05.16 (Franse Bulldog) herplaatser
Afbeelding
Bob 27.08.11 (X Fr.Bulldog) herplaatser
Kaya 12.09.16 (X Bullterrier)

Reflecterende hesjes voor de hond! Het kan gevaarlijk zijn om je hond in het donker uit te laten. Jaarlijks gebeuren er aanrijdingen waarbij honden en auto's betrokken zijn.
Met de reflecterende hesjes of ben je er zeker van dat jij en je hond sneller gezien worden in het donker.
https://hondenhesjes.jimdo.com/
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Hier 3 honden, waarvan 1 niet zo van tuig omdoen houdt. Zij is met wel meer dingen een miepert ;)

Volgen gaat op commando, tuig is vooral bedoeld voor veiligheid langs de straat. En met 3 honden gaat er soms wel eens iets mis als iedereen door elkaar heen snuffelt. Dan wil ik geen ruk aan de hals en is een tuig dus fijner. En lekker naar het uitrenveld blijft het fijnst ;)
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief

Frolic schreef: Als ik haar niet eerst laat zitten duikt ze telkens weg :19:
Grappig dat dat zo werkt. Hoop dat het mij straks ook zo lukt. Lou gaat altijd direct uit zichzelf zitten als ik de riem pak, dus die geeft wel het goede voorbeeld ;)
Voor nu is het wel fijn dat de druk er een beetje af is, het is geen frustrerend moment meer.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

-tycho schreef:

Een paar jaar geleden nog stond iedereen met slipketting of prikband ruzie te maken met zijn hond wie het eerst door de deur mag.

Nu staat de hele wereld met zakken vol koek een clicker in de hand bij de voordeur te wachten op een hond die onder de bank duikt omdat hij niet in het tuig wil.

Ik zou eens luisteren wat je hond probeert duidelijk te maken.. Ik praat inderdaad graag onzin..
Norah wil heel graag mee als wij gaan wandelen hoor. Bij haar vorige eigenaar droeg ze een slipketting. Die had zeer grote problemen om haar te vangen. Ze kon ook bijna niet los bij hem. Ik gebruik voor verschillende activiteiten verschillende soorten dingen. Halsband voor gewoon en training. Tuig voor fietsen, hardlopen, dagtochten en als ze aan de flexlijn moet of lange lijn (zoals toen ze hier net was). Jachtlijn bij wandelingen waar ik ze makkelijk en snel los wil kunnen gooien. Norah maakt daarin ook geen verschil, al vind ze het tuig waar ik wat meer aan moet prutsen (voor de dagtochten, die juist een wat fijnere drukverdeling heeft) dus erg vervelen om aan te krijgen, puur omdat ze opgewonden is en eigenlijk geen geduld heeft. Maar goed Norah heeft gewoon wat last van prikkelgevoeligheid, geen onbekend verschijnsel bij de border collie natuurlijk. Het heeft in veel gevallen niet te maken dat de hond niet mee wil hoor, maar juist dat ze al wel in verheuging zitten.... Met twee honden tegelijk merk ik dat dat wel sterker wordt. Gewoon discipline opeisen kan in veel gevallen al heel veel problemen oplossen in dit geval denk ik.
Afbeelding
-tycho
Zeer actief

gyanty schreef:
-tycho schreef:

Norah wil heel graag mee als wij gaan wandelen hoor. Bij haar vorige eigenaar droeg ze een slipketting. Die had zeer grote problemen om haar te vangen. Ze kon ook bijna niet los bij hem. Ik gebruik voor verschillende activiteiten verschillende soorten dingen. Halsband voor gewoon en training. Tuig voor fietsen, hardlopen, dagtochten en als ze aan de flexlijn moet of lange lijn (zoals toen ze hier net was). Jachtlijn bij wandelingen waar ik ze makkelijk en snel los wil kunnen gooien. Norah maakt daarin ook geen verschil, al vind ze het tuig waar ik wat meer aan moet prutsen (voor de dagtochten, die juist een wat fijnere drukverdeling heeft) dus erg vervelen om aan te krijgen, puur omdat ze opgewonden is en eigenlijk geen geduld heeft. Maar goed Norah heeft gewoon wat last van prikkelgevoeligheid, geen onbekend verschijnsel bij de border collie natuurlijk. Het heeft in veel gevallen niet te maken dat de hond niet mee wil hoor, maar juist dat ze al wel in verheuging zitten.... Met twee honden tegelijk merk ik dat dat wel sterker wordt. Gewoon discipline opeisen kan in veel gevallen al heel veel problemen oplossen in dit geval denk ik.
De ironie is dat ik nu zelf een tuig in bestelling heb :) Kennelhoest opgelopen op de hondenschool. Net als jij gebruik ik ook verschillende dingen. halsband met penning als we los in het bos lopen. Sliplijn in de zak als we vaker kort moeten aanlijnen.
Halti als ik op een drukke plek loop waar ik wil dat hij gewoon naast loopt en alles negeert. We gaan het meemaken nu met tuig.
Het ging mij erom dat een tuig mij niet een standaard juist ding lijkt als je hond er echt zo'n hekel aan heeft.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik heb het zelfde probleem met Balou en hij heeft soft tuig waar hij in moet stappen en een tuigje die over de kop moet, hij doet het bij beiden. Aan zijn halsbandje uitlaten gaat niet, hij is heel gevoelig op zijn hals en doet aan een halsbandje net of hij gewurgd word. Ik liet het soft tuigje de hele dag om zodat ik het probleem maar 1x per dag had. Het haar onder het tuigje ging stug aanvoelen nu heeft hij overdag het tuigje om dat zijn haar grotendeels vrij laat. Overdag het tuig om laten werkt voor mij het beste.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Gait heeft opeens besloten dat hij het geluid van het dichtklikken van z'n tuig niet leuk vindt. Tsja, jammer voor hem. Gaat vanzelf wel weer over en anders doen we *click* *koekje* ;)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”