Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Verplichte gedragscursus voor 21 soorten risicohonden
Moderator: moderatorteam
Re: Verplichte gedragscursus voor 21 soorten risicohonden
Uhm.... komt meneer Kangalnogwat niet uit België?
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Ik vind het maar een slappe hap regeling
Verplichte cursus, wat voor cursus en waar? Bij de plaatselijke KC een puppycursus, alsof dat enige garantie geeft
En als het fout gaat kan je een aanlijn /muilkorf gebod komen en een gebiedsverbod.....maar bij elk Incident waarbij het fout gaat is er wel weer een onschuldige hond de lúl geweest, beetje mosterd na de maaltijd dus!

Verplichte cursus, wat voor cursus en waar? Bij de plaatselijke KC een puppycursus, alsof dat enige garantie geeft

En als het fout gaat kan je een aanlijn /muilkorf gebod komen en een gebiedsverbod.....maar bij elk Incident waarbij het fout gaat is er wel weer een onschuldige hond de lúl geweest, beetje mosterd na de maaltijd dus!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ja hoor, regelmatig wordt me gevraagd of hij een kruising is met een Stafford, ik denk vanwege zijn krachtige wangen of zo.malinois schreef:Meen je dat? Ik zie er nog eerder mechelaar in dan stafford....LongFields schreef:Ik ben benieuwd hoe men wil gaan bepalen welke kruisingen er behoren tot de risicohonden. Er wordt van Mojo wel eens gezegd dat men hem een kruising Stafford vind qua uiterlijk. En als ik niet beter wist dan kon ik me voorstellen dat er Stafford in hem zou zitten. Loopt hij hiermee ook gevaar, en ben ik als eigenaar dan verantwoordelijk om aan te tonen dat hij geen Staffordbloed heeft om niet te maken te krijgen met de maatregelen die men wil gaan nemen?
Ik vind het ook wat vreemd dat stamboomhonden van de genoemde rassen niet tot HR honden bestempeld worden, en stamboomloze wel. Alsof het hebben van een stamboom garantie geeft op geen bijtincidenten...
Maar dna is zo gedaan natuurlijk...
Ik vraag me af wat voor DNA test dan als sluitend bewijs zou gelden, zo'n Wisdom Panelding of een DNA-bepaling van beide ouders en van alle pups uit deze combinatie.
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
- Aantal honden: 1
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ah dankjewel

Dit stemt mij positief:
'Gemeenten kunnen deze lijst gebruiken om maatregelen op te leggen aan eigenaren van hoog risico honden. Het gaat dan bijvoorbeeld om het verplicht aanlijnen van honden of een muilkorfgebod.'
Kortom de wetgever geeft de gemeente nu handvatten om maatregelen te nemen tegen HR honden, ook preventieve maatregelen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
- Aantal honden: 2
Een 'opvoedcursus' voor alle HR-eigenaren, staat in die link. Ik vind het erg meevallen. Ik denk dat HR-eigenaren opgelucht adem kunnen halen.
-
- Zeer actief
domme regeling dus verplicht op cursus dan verwijnt de genetische hond cq dieren agressie,,,,,, leuk op zo,n veldje op zaterdag morgen met 10 van zulke honden in je groep ik voorspel nu al dat het mis gaat. let the fights begin 

- Leanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita
Ik ga er toch vanuit dat dit enkel voor nieuwe eigenaren gaat gelden?Rocco schreef:domme regeling dus verplicht op cursus dan verwijnt de genetische hond cq dieren agressie,,,,,, leuk op zo,n veldje op zaterdag morgen met 10 van zulke honden in je groep ik voorspel nu al dat het mis gaat. let the fights begin
of te wel voor puppy's. Of zou ik nu serieus met mijn AA reu van 8 nog op cursus moeten? Nou, dat wordt alvast gezellig

-
- Zeer actief
Inderdaad.Nanna schreef:Als een bijterige Kangal een muilkorf om moet, moet het dwergpoedeltje met staar van tante Dien dat ook, snap nou eens watZivaNomi schreef:Waarvoor in godsnaam wel?kangalfan schreef:Waarom niet ALLE honden verplicht muilkorven?
Anders is het honden discriminatie.
- Leanne
- Zeer actief
We gaan hier toch niet dezelfde achterlijke discussie voeren die op FB ook overal loopt?kangalfan schreef:Inderdaad.Nanna schreef:Als een bijterige Kangal een muilkorf om moet, moet het dwergpoedeltje met staar van tante Dien dat ook, snap nou eens watZivaNomi schreef:Waarvoor in godsnaam wel?kangalfan schreef:Waarom niet ALLE honden verplicht muilkorven?
Plaats anders meteen even 6 foto's van kangals in combinatie met kinderen of nog liever baby's, dan hebben we dat ook meteen gehad.

- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Jouw hond heeft toch een stamboom of vergis ik me?Leanne schreef:Ik ga er toch vanuit dat dit enkel voor nieuwe eigenaren gaat gelden?Rocco schreef:domme regeling dus verplicht op cursus dan verwijnt de genetische hond cq dieren agressie,,,,,, leuk op zo,n veldje op zaterdag morgen met 10 van zulke honden in je groep ik voorspel nu al dat het mis gaat. let the fights begin
of te wel voor puppy's. Of zou ik nu serieus met mijn AA reu van 8 nog op cursus moeten? Nou, dat wordt alvast gezellig
Voor ons zou het enkel voor Abra gelden en ik begrijp dat het volgend jaar al ingaat. Ik zou het geen enkle probleem vinden om met Abra een cursus te moeten doorlopen , dat heeft ze overigens al eerder gedaan en ik verwacht daar geen enkel probleem mee. Wel denk ik dat er een hausse aan honden gedumpt zal gaan worden dat er nu nog even snel voor volgend jaar gefokt zal gaan worden door sommige fukkers met hun honden. Maar op de lange duur zal dit denk ik wel gaan werken want ongeinteresseerde mensen gaan niet met hun hond op cursus.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- Donkere Dame
- Actief
Ben benieuwd hoe ze dit gaan controleren.
Politie op uitlaatveldjes??
Aanbellen waar ze geblaf horen??
- Tineke
- Zeer actief
Dat gaat denk ik het struikelblok worden , de handhaving.Donkere Dame schreef:Ben benieuwd hoe ze dit gaan controleren.

-
- Zeer actief
Voor Izzie zou het ook gelden. Ik zit er niet helemaal op te wachten om met het vrij onzekere en super zachtaardige meiske tussen de mix-staffords op een veldje te staan maar wat moet, dat moet. Ik denk alleen wel dat ze het nooit kunnen weten. Op haar paspoort staat dat haar ras "köpek" is, hond dus.Tineke schreef: Voor ons zou het enkel voor Abra gelden en ik begrijp dat het volgend jaar al ingaat. Ik zou het geen enkle probleem vinden om met Abra een cursus te moeten doorlopen , dat heeft ze overigens al eerder gedaan en ik verwacht daar geen enkel probleem mee. Wel denk ik dat er een hausse aan honden gedumpt zal gaan worden dat er nu nog even snel voor volgend jaar gefokt zal gaan worden door sommige fukkers met hun honden. Maar op de lange duur zal dit denk ik wel gaan werken want ongeinteresseerde mensen gaan niet met hun hond op cursus.
Het vervelende is dat Iz absoluut geen HR hond is maar uit angst zou ze absoluut een mens kunnen bijten. Nu weet ik vrij zeker dat ik dat voor ben, maar voor een inbreker die mijn huis binnen zou wandelen steek ik mijn hand niet in het vuur. Als iemand op zo'n, buitengewoon hypothetisch

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hier in de gemeente (lijkt me in andere gemeentes wellicht ook) is voor alle honden al een gebiedsverbod... Alle kinderspeelplaatsen voetbalveldjes e.d. zijn logischerwijze verboden voor honden. Nu nog controle..
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Ik blijf het nog steeds opmerkelijk vinden dat Nederland het wiel opnieuw wil uitvinden, waarom toch niet het systeem van onze buurland overnemen. Dat is immers bewezen dat dit werkt.

- tobi__
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Klinkt allemaal heel positief. Vraag me alleen af hoe de handhaving uitgevoerd gaat worden. Daar valt of staat het allemaal mee.
_Esmee
- Tineke
- Zeer actief
Misschien kom je wel naast Abra te staan , komt wel goed danIzzie_Anneke schreef:Voor Izzie zou het ook gelden. Ik zit er niet helemaal op te wachten om met het vrij onzekere en super zachtaardige meiske tussen de mix-staffords op een veldje te staan maar wat moet, dat moet.Tineke schreef: Voor ons zou het enkel voor Abra gelden en ik begrijp dat het volgend jaar al ingaat. Ik zou het geen enkle probleem vinden om met Abra een cursus te moeten doorlopen , dat heeft ze overigens al eerder gedaan en ik verwacht daar geen enkel probleem mee. Wel denk ik dat er een hausse aan honden gedumpt zal gaan worden dat er nu nog even snel voor volgend jaar gefokt zal gaan worden door sommige fukkers met hun honden. Maar op de lange duur zal dit denk ik wel gaan werken want ongeinteresseerde mensen gaan niet met hun hond op cursus.

Ik ben er wel bang voor dat er heel wat honden gedumpt gaan worden die verder dan onplaatsbaar zullen zijn gezien hun uiterlijk

-
- Zeer actief
Ha, dat lijkt me nu eens leuk! Izzie zal het weinig bommen, die vindt bijna alle honden gezellig.Tineke schreef:Misschien kom je wel naast Abra te staan , komt wel goed danIzzie_Anneke schreef:Voor Izzie zou het ook gelden. Ik zit er niet helemaal op te wachten om met het vrij onzekere en super zachtaardige meiske tussen de mix-staffords op een veldje te staan maar wat moet, dat moet.Tineke schreef: Voor ons zou het enkel voor Abra gelden en ik begrijp dat het volgend jaar al ingaat. Ik zou het geen enkle probleem vinden om met Abra een cursus te moeten doorlopen , dat heeft ze overigens al eerder gedaan en ik verwacht daar geen enkel probleem mee. Wel denk ik dat er een hausse aan honden gedumpt zal gaan worden dat er nu nog even snel voor volgend jaar gefokt zal gaan worden door sommige fukkers met hun honden. Maar op de lange duur zal dit denk ik wel gaan werken want ongeinteresseerde mensen gaan niet met hun hond op cursus.![]()
Ik ben er wel bang voor dat er heel wat honden gedumpt gaan worden die verder dan onplaatsbaar zullen zijn gezien hun uiterlijk
En ik denk dat je gelijk hebt. Voor veel honden eindigt het verhaal in tranen omdat mensen niet nadenken. Ook niet nieuw natuurlijk

- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Nou de Dierenbescherming gooit alvast olie op t vuur:Leanne schreef:We gaan hier toch niet dezelfde achterlijke discussie voeren die op FB ook overal loopt?kangalfan schreef:Inderdaad.Nanna schreef:Als een bijterige Kangal een muilkorf om moet, moet het dwergpoedeltje met staar van tante Dien dat ook, snap nou eens watZivaNomi schreef: Waarvoor in godsnaam wel?
Plaats anders meteen even 6 foto's van kangals in combinatie met kinderen of nog liever baby's, dan hebben we dat ook meteen gehad.
http://nos.nl/l/2173713
Zucht.
- Veronique & Kyra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner - Aantal honden: 2
Ben wel heel benieuwd hoe eea gaat lopen. Lees wisselende dingen, met name over stamboom of niet.
Zou ik dan ook nog een opvoedcursus moeten doen? En inderdaad de vraag bij wie en hoe, zit nogal verschil in cursussen. Of geld een reeds gevolgende cursus ook?
En hoe gaan ze het controleren?
Het zal in de loop van de tijd wel duidelijk worden,
Zou ik dan ook nog een opvoedcursus moeten doen? En inderdaad de vraag bij wie en hoe, zit nogal verschil in cursussen. Of geld een reeds gevolgende cursus ook?
En hoe gaan ze het controleren?
Het zal in de loop van de tijd wel duidelijk worden,
- Leanne
- Zeer actief
Klopt, Ti Jay heeft een stamboom, maar hij staat niet in het lijstje erbij:Tineke schreef:Jouw hond heeft toch een stamboom of vergis ik me?Leanne schreef:Ik ga er toch vanuit dat dit enkel voor nieuwe eigenaren gaat gelden?Rocco schreef:domme regeling dus verplicht op cursus dan verwijnt de genetische hond cq dieren agressie,,,,,, leuk op zo,n veldje op zaterdag morgen met 10 van zulke honden in je groep ik voorspel nu al dat het mis gaat. let the fights begin
Voor ons zou het enkel voor Abra gelden en ik begrijp dat het volgend jaar al ingaat. Ik zou het geen enkle probleem vinden om met Abra een cursus te moeten doorlopen , dat heeft ze overigens al eerder gedaan en ik verwacht daar geen enkel probleem mee. Wel denk ik dat er een hausse aan honden gedumpt zal gaan worden dat er nu nog even snel voor volgend jaar gefokt zal gaan worden door sommige fukkers met hun honden. Maar op de lange duur zal dit denk ik wel gaan werken want ongeinteresseerde mensen gaan niet met hun hond op cursus.
Lijst met hondenrassen met een door de Raad van Beheer erkend stamboom die
niet worden bestempeld als hoog-risico honden.
De look-alikes en kruisingen die wel onder de definitie vallen van HR hond,
worden wel bestempeld als HR hond.
1. Boxer
2. Dobermann
3. Dogue de Bordeaux
4. English Bulldog
5. Mastiff
6. Shar-Pei
7. Mastino Napoletano
8. Rottweiler
Maar, eigenlijk staat hij sowieso niet op de lijst, het ras American Akita noemen ze niet.

-
- Zeer actief
wolvster schreef: Nou de Dierenbescherming gooit alvast olie op t vuur:
http://nos.nl/l/2173713
Zucht.
Oei oei oei: "We weten ook wel om wat voor soort honden het vaak gaat, maar het is nooit de hond die uit zichzelf agressief wordt."
Het 'nooit' in deze zin vind ik echt oerstom. Natuurlijk zitten die er ook tussen.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
*kijk mij lekker egoïstisch met stralende oogjes naar mijn labwatje kijken.*
die onduidelijkheid die wij nu al zien als hondenmensen gaat nog veel groter zijn bij "De Leek". maar feit is volgens De Leek dat er dus vanalles aan de hand is met alle honden op die lijst. met of zonder *, stamboom of baas met tattoos.
ik was al blij met onze stap ondanks dat ik echt een zwak heb voor de staffbull, maar nu ga ik taart eten.
dit is namelijk niet de ellende, dit is nog maar het begin.
die onduidelijkheid die wij nu al zien als hondenmensen gaat nog veel groter zijn bij "De Leek". maar feit is volgens De Leek dat er dus vanalles aan de hand is met alle honden op die lijst. met of zonder *, stamboom of baas met tattoos.
ik was al blij met onze stap ondanks dat ik echt een zwak heb voor de staffbull, maar nu ga ik taart eten.
dit is namelijk niet de ellende, dit is nog maar het begin.

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Op zich is een cursus niet zo'n ramp lijkt mij? Het is heel wat milder dan de min of meer gevreesde muilkorf.
Toen wij Kaya kochten (Rottweiler) in 2002, stond al in het koopcontract dat wij verplicht waren cursussen te volgen. Nu was dat niet
wettelijk natuurlijk, maar wij vonden het geen enkel probleem om met haar cursussen te gaan doen.
Dat ging tot VZH aan toe incl. gedragstest.
Toen wij Kaya kochten (Rottweiler) in 2002, stond al in het koopcontract dat wij verplicht waren cursussen te volgen. Nu was dat niet
wettelijk natuurlijk, maar wij vonden het geen enkel probleem om met haar cursussen te gaan doen.
Dat ging tot VZH aan toe incl. gedragstest.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
LongFields schreef:Ja hoor, regelmatig wordt me gevraagd of hij een kruising is met een Stafford, ik denk vanwege zijn krachtige wangen of zo.malinois schreef:Meen je dat? Ik zie er nog eerder mechelaar in dan stafford....LongFields schreef:Ik ben benieuwd hoe men wil gaan bepalen welke kruisingen er behoren tot de risicohonden. Er wordt van Mojo wel eens gezegd dat men hem een kruising Stafford vind qua uiterlijk. En als ik niet beter wist dan kon ik me voorstellen dat er Stafford in hem zou zitten. Loopt hij hiermee ook gevaar, en ben ik als eigenaar dan verantwoordelijk om aan te tonen dat hij geen Staffordbloed heeft om niet te maken te krijgen met de maatregelen die men wil gaan nemen?
Ik vind het ook wat vreemd dat stamboomhonden van de genoemde rassen niet tot HR honden bestempeld worden, en stamboomloze wel. Alsof het hebben van een stamboom garantie geeft op geen bijtincidenten...
Maar dna is zo gedaan natuurlijk...
Ik vraag me af wat voor DNA test dan als sluitend bewijs zou gelden, zo'n Wisdom Panelding of een DNA-bepaling van beide ouders en van alle pups uit deze combinatie.
Ik zou kiezen voor afstammingsonderzoek. Ouders hebben beide een stamboom dus als je aan kan tonen dat hij een nakomeling van hun is zou je goed moeten zitten.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Nanna schreef:Ik denk dat DNA in de toekomst best een grote rol kan gaan spelen. Dat is sluitend, raaiwerk van agent Jan Slot, die toevallig dienst heeft, niet.

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Ze heeft wel gelijk, in Rani ziet men ook van alles. Misschien toch maar eens een DNA test doen als ik de geldpest heb.Alfilillo schreef:Nanna schreef:Ik denk dat DNA in de toekomst best een grote rol kan gaan spelen. Dat is sluitend, raaiwerk van agent Jan Slot, die toevallig dienst heeft, niet.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Op zich zou dat mogelijk moeten zijn, net zoals je op kenteken kan zoeken en daar een merk en jaartal uit komt rollen.Nanna schreef:Precies. En dan als dat technisch mogelijk is, die DNA test koppelen aan de verplichte chip. Zodat voor eens en altijd duidelijk is dat Hannes een kruising BoxerxLabador is en niet een vervaarlijke pitboel.
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
Maar goed dat ik vanaf dat lana er is, cursus op cursus volg, dus we zijn goed bezig, maar of dat een garantie is voor een incident, is nog maar de vraag,
mijn kruizing rottweiler × rottweiler, heeft geen stamboom, dus die gedrags cursus zullen wij dan ook nog moeten doen, want die zal wel net weer niet onder al die cursussen van ons vallen,
mijn kruizing rottweiler × rottweiler, heeft geen stamboom, dus die gedrags cursus zullen wij dan ook nog moeten doen, want die zal wel net weer niet onder al die cursussen van ons vallen,