Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe happen af te leren?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Hoe happen af te leren?

Ongelezen bericht door DeDiana »

laeken schreef:
DeDiana schreef:Dat niet kwispelen herken ik heel erg, dat deed Amoz ook helemaal nooit. Het viel vooral op in tegenstelling met Amy, die toch zeker niet minder op haar hoede was met vreemden, maar wel altijd onderdanig kwispelt als ze mensen begroet - ook mensen die ze spannend vindt en die haar nog niet kunnen aaien. Pas toen Amoz hier een aantal weken was, viel het mij ineens op dat hij naar me kwispelde toen ik thuiskwam. Nu nog steeds zijn er maar heel weinig mensen die hij kwispelend begroet, maar hij zoekt wel veel meer toenadering en laat zich ook veel vaker door vreemden aanhalen. Hij weet nu ook dat hij weg kan lopen uit de situatie en dat ik er dan voor zorg dat hij niet lastiggevallen wordt, dus zijn wantrouwen is inmiddels neutraal of beleefd vriendelijk gedrag.
Bijzonder was dat voor me. Dat ik een hond had die niet naar mij kwispelde maar bv wel kwispelde als er iets lekkers in de voerbak ging. Moest er echt aan wennen. Nog steeds kwispelt hij minder dan Bas. Die kwispelt al als iemand haar aankijkt. Tom doet het tegenovergestelde. Die gaat ontwijken. Nu kwispelt hij wel vaak. Hij omhelst mijn benen als ik beneden kom na de nacht. Helemaal. Happy en super leuk. En hij gaat krijsen als hij blij is smorgens. Ook leuk. Dus elke stap is er een.
Ja, die stappen zijn zo mooi om te zien!
Amoz kwispelde overigens überhaupt nooit, ook niet naar andere honden of als hij eten kreeg. Hij kwispelt nog steeds veel minder dan mijn andere honden, maar naar mij kwispelt hij nu wel, ook als ik zijn naam zeg bijvoorbeeld. En hij joelt tegenwoordig als ik thuiskom :hmmm: Ook bij mensen die hij heel leuk vindt, kan er nu wel een kwispeltje af.
Amy is wat dat betreft net als Bas, die kwispelt inderdaad al als je naar haar kijkt, maar dat is ook uit onderdanigheid.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

laeken schreef:O ja. Hij is precies hetzelfde naar honden. Ontwijken en evt happen en grommen. Vertoont geen enkel ander gedrag naar mens of hond. Dus een grote hond die hem ineens benaderd hapt hij ook. Precies als bij mensen. Dan zie je zijn tanden en dan trek ik hem weg en zeg nee! Naar honden gaat hij steeds beter.
Zou het kunnen dat hij waar hij vandaan komt voornamelijk met honden heeft geleefd? Dus dat hij de hondentaal goed beheerst, maar nooit de mensentaal geleerd heeft en daarom die hondentaal toepast op mensen?
Finn is (was) ook een beetje zo. Vooral met spelen gaat dat erg honds, in je enkels happen en bij het stoeien in je handen en armen. Hij was zelfs gevoelig voor het optrekken van je lip als hij iets verkeerds deed :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

veertje schreef:
laeken schreef:O ja. Hij is precies hetzelfde naar honden. Ontwijken en evt happen en grommen. Vertoont geen enkel ander gedrag naar mens of hond. Dus een grote hond die hem ineens benaderd hapt hij ook. Precies als bij mensen. Dan zie je zijn tanden en dan trek ik hem weg en zeg nee! Naar honden gaat hij steeds beter.
Zou het kunnen dat hij waar hij vandaan komt voornamelijk met honden heeft geleefd? Dus dat hij de hondentaal goed beheerst, maar nooit de mensentaal geleerd heeft en daarom die hondentaal toepast op mensen?
Finn is (was) ook een beetje zo. Vooral met spelen gaat dat erg honds, in je enkels happen en bij het stoeien in je handen en armen. Hij was zelfs gevoelig voor het optrekken van je lip als hij iets verkeerds deed :wink:
Geen idee. Hij is vastgebonden aan een boom bij een dodingsstation en niemand weet hoe lang hij daar zat. Hij was onder vreselijke omstandigheden fysiek. Overal schilfers en echt extreem maar dan ook extreem mager. En bang. Hij was in dat dodingsstation met een reutje bevriend en daarmee zat hij ook in de opvang. Daarvan heeft hij veel geleerd. Nu van Bas. Hij is ook niet bijster goed met andere honden hoor. Hij bijt soms. Als ze rollen of druk doen neemt hij ineens een hoge houding aan loopt er op af en bijt. Effe hap! Hein en Mira van Cleva vertrouwen hem dus ook niet. Het gaat prima maar hij heeft ze allebei al een keer zomaar gebeten. Mira die te druk was en hem duwde en Hein omdat hij speelde met Mira. Gewoon ineens er op af en hap! Staart recht omhoog en vechten geblazen. Dus dat hij nu zo top is met honden....Bas is zijn beste maatje maar die spelen ook nooit. Doen wel alles samen en liggen gerust boven op elkaar. Wat Bas doet doet Tom en waar de een is is de ander. Erg leuk!
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik heb hem nog nooit zien spelen. Dat komt allemaal nog wel denk ik. Stoeien met ons doet hij ook absoluut niet. Wel heel blij springen en blaffen en je enkels omhelzen en dan met zijn bek in je kuiten drukken. Alsof hij je wil bijten maar dat doet hij dan dus niet gelukkig. Dat is zijn spel en blijdschap.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Dus ik denk dat hij eigenlijk gewoon niks leuks had. Geen leuke andere honden en geen leuke mensen. Meer een overlever. Dat zie ik er echt in terug.

Maar voordat hij lastig lijkt. Dat is hij verre van. Wij kunnen echt alles met hem doen. Hij is extreem trouw
Loopt overal los. Kan prima alleen zijn. Maakt niks kapot. Luistert echt heel erg goed. Kan overal lopen zonder angstig gedrag nu en is een enorme knuffelhond die de hele dag bij je wil zijn. Kan me geen leuker en gezelliger hondje wensen dan Tom. En Bas geen beter maatje. Hij is gek op bekenden en ligt altijd op en naast en bij mijn moeder bv. Is hij gek op. Dus daarom heb ik alle vertrouwen in een super fijn hondje als we de laatste issues aangepakt hebben. Beestje is koud 3 maanden huisdier heb ik het idee.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Het kan ook gewoon zijn karakter zijn. Ik ken wel wat terriërs (Westie en Cairn) die ook absoluut niet speels zijn en ook weinig moeten van andere dieren of mensen.
Ook niet erg toch? Zo te lezen hebben jullie al veel plezier van hem. :ok:
laeken
Zeer actief

Cleva schreef:
laeken schreef:Hein en Mira van Cleva vertrouwen hem dus ook niet. Het gaat prima maar hij heeft ze allebei al een keer zomaar gebeten. Mira die te druk was en hem duwde en Hein omdat hij speelde met Mira. Gewoon ineens er op af en hap! Staart recht omhoog en vechten geblazen.
Mira verdiende het! We zaten er op te wachten (ik al maanden) dat ze een keer van repliek gediend werd. En hij kneep alleen maar even in haar neus. :LOL:
Ik heb me alvast doodgelachen.

Met Hein ging het er inderdaad even goed op maar daarna was het toch ook weer over? De honden blijven er niet in hangen dus dat moeten we zelf ook maar niet doen.
Tom had de boodschap wel begrepen, dacht ik. En anders is Hein geen cent te beroerd om het nog een keer uit te leggen.
Oh maar zo bedoelde ik het niet hoor. Ik hang nergens in en wil alleen maar dat Tom grenzen leert. Bedoelde meer dat Mira terecht gromde naar hem als hij hap neigingen kreeg en dat Hein hem volkomen terecht op zijn falie gaf. Mag hij gerust weer doen als Tom hem ineens bijt en ik vind dat helemaal prima. Was meer als illustratie dat hij vast ook geen totaal helder licht is met honden omdat hij ook gek kan doen tegen honden. Hein had echt niks gedaan toen Tom hem ineens beet. Hij speelde wat met Mira. Tom kan er alleen van leren. Dus geen zorgen hoor. Ik heb dat al lang en breed achter me gelaten en liever Hein die hem op zijn flikker geeft dan een toevallige hond die bv geen begrensd gedrag heeft en hem wel echt gaat bijten. Laat Hein hem maar lekker leren dat je niet zomaar een hap mag nemen in een andere hond :E: :J:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”