Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenshows, een verdwijnend fenomeen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Hondenshows, een verdwijnend fenomeen?

Ongelezen bericht door ranetje »

Hondenshows is nooit mijn vreugde geweest.
Vooral shows binnen vind ik een ramp.
Ik ga al jaren alleen naar de clubmatch, want die is buiten. :D
En ook omdat daar tenminste nog enige concurrentie is.

Ik vind het wel nuttig dat de honden worden gekeurd en dat op die manier kan worden aangegeven dat je hond ras-typisch is en goed in elkaar steekt.
Qua bouw geschikt is voor het werk waar hij voor is bedoeld.
Maar dat is dan ook het enige.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik vind een show een hoop geld en als je hond dan ook nog eens gekeurd wordt door iemand die de rasstandaard niet eens kent en nooit een toller heeft gekeurd, dan ben je verkeerd bezig. zeggen dat een toller alleen een toller is als deze een witte staartpunt heeft.
ellen
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief

Afbeelding

gister op de clubmatch van KC Zoetermeer.

Ellen
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik heb gisteren voor het eerst mee gedaan aan een echt grote show.
De kampioensclubmatch van de nederlandse labrador vereniging, de grootste labradorshow van Nederland.
Voor een keertje vond ik het best leuk, het was ook wel gezellig.
Fudge kreeg geen topverslag (maar dat had ik ook niet verwacht en daar ging ik ook niet voor) maar wel een ZG (ook niet verwacht, maar toch gekregen terwijl er heus G's vielen).
Het zou mijn hobby nooit worden, daar heb ik ook het type honden niet voor (ik ging nu omdat het verplicht is voor de fok).

Deze zwarte reu (van overigens nog geen 2 jaar oud dus moet nog gaan uitzwaren) werd trouwens beste reu van de dag, waar zijn de poten....
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=59D45990
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
ellen en de birmanen
Zeer actief

Nanna schreef:
ellen en de birmanen schreef:ik vind een show een hoop geld en als je hond dan ook nog eens gekeurd wordt door iemand die de rasstandaard niet eens kent en nooit een toller heeft gekeurd, dan ben je verkeerd bezig. zeggen dat een toller alleen een toller is als deze een witte staartpunt heeft.
ellen
:lol1: Om de eenden te lokken :LOL:
zo iets. laat nu van al mijn tollers er 1 zijn met wit in de staart en totaal geen aanleg heeft om eenden te lokken, apporteren of noem maar op. zij zou eerder weg rennen met de staart tussen haar poten :LOL: . dan heb je dus ook niks aan die witte staartpunt :roll:

ellen
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief

samantha! schreef:Ik heb gisteren voor het eerst mee gedaan aan een echt grote show.
De kampioensclubmatch van de nederlandse labrador vereniging, de grootste labradorshow van Nederland.
Fudge kreeg geen topverslag (maar dat had ik ook niet verwacht en daar ging ik ook niet voor) maar wel een ZG (ook niet verwacht, maar toch gekregen terwijl er heus G's vielen).
Het zou mijn hobby nooit worden, daar heb ik ook het type honden niet voor (ik ging nu omdat het verplicht is voor de fok).

Deze zwarte reu (van overigens nog geen 2 jaar oud dus moet nog gaan uitzwaren) werd trouwens beste reu van de dag, waar zijn de poten....
het gras staat te hoog waar de zwarte lab staat :wink: daardoor lijken zijn poten korter :wink:

ellen
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Dat gras is toch niet hoog, je ziet prima die schoenen van die meneer.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Nanna schreef:
Lizzie. schreef:
Paisley schreef:Rond dravende huisvrouwen in mantelpakjes met hun pareltje aan de lijn. Ik heb het altijd verbijsterend gevonden.
Wat een sneue aannames zeg, ik heb niet eens een mantelpakje, maarja ik showde alleen stoere rassen :mrgreen:
Nou...ga eens naar de juniorhandling kijken zou ik zeggen ;-) meisjes in mantelpakjes alom en jongetjes in maatpak.
Afbeelding
Ohja, en dat eindeloze gehengel aan die wurglijntjes.
Of vrouwen (dámes) met een BMI van boven de 30 en een cupmaat die de gebruikelijke maatvoering overstijgt die gaan rennen. Ik kan niet meer naar die hond kijken dan.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

ZivaNomi schreef:Die labs worden steeds maar dikker en lelijker... wat een zonde.
Rondgeribt heet dat :LOL:

Ik gok dat Fiji op shows te horen krijgt dat ze te mager is. Ben erg benieuwd wat ze gaat doen op show straks. In juli hebben we er 2 in de puppy klasse nog :LOL:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Machie schreef:
ZivaNomi schreef:Die labs worden steeds maar dikker en lelijker... wat een zonde.
Rondgeribt heet dat :LOL:

Ik gok dat Fiji op shows te horen krijgt dat ze te mager is. Ben erg benieuwd wat ze gaat doen op show straks. In juli hebben we er 2 in de puppy klasse nog :LOL:
Tonvormig werd mij ooit gezegd. Maar geloof dat ze de diameter hebben laten groeien en de poten krimpen. Gele Lab erachter vind ik wat dat betreft mooier, alleen zou dat front beter kunnen. Dan vraag ik mij af of dit echt de honden waren die het best aan de rasbeschrijving voldeden. Lijkt er inderdaad op dat de opmerkingen uit het artikel erg van toepassing waren. Niets nieuws overigens, dat was 20 jaar terug ook al zo.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Branka schreef: Tonvormig werd mij ooit gezegd. Maar geloof dat ze de diameter hebben laten groeien en de poten krimpen. Gele Lab erachter vind ik wat dat betreft mooier, alleen zou dat front beter kunnen. Dan vraag ik mij af of dit echt de honden waren die het best aan de rasbeschrijving voldeden. Lijkt er inderdaad op dat de opmerkingen uit het artikel erg van toepassing waren. Niets nieuws overigens, dat was 20 jaar terug ook al zo.
Ohwja! Bij de paarden noemen we het rondgeribt.

De rasstandaard zegt dit over het algemene beeld:
Algemeen beeld: Sterk gebouwd, kort in lendenen, bijzonder actief, ( Het lichaam vertoont nooit ‘n buitensporig uiterlijk of is overdreven zwaar/dik n.a.v. gewicht of bouw) breed in schedel, breed en diep in borst en ribben, breed en sterk in lendenen en achterhand.
En verder staat er niks in over de verhoudingen... Tenminste, hier niet
https://www.nlv.nu/rasengezondheid/rasstandaard.php
samantha!
Zeer actief

Fudge was echt een langpoot tegenover de rest gisteren maar daar kreeg hij geen opmerking over :D , wel moet alles net wat meer.
Dit was het verslag van mijn halve werklijn:
[ 2.5 jaar. Innemende mannelijke reu met een hele lieve expressie. Mooie krachtige voorsnuit.Scharend gebit. Oren wat open gedragen. Prima hals/rug lijn. Voldoende voorborst. Ribkorf mag nog wat verder uitzwaren. Evenredig gehoekt voor en achter maar mag een tikje meer. Voldoende passend bone en voeten. Mooie vachtkleur en constructie. Goede otterstaart maar mis een beetje de kwispel. Voldoende vlotte gangen. Zeer innemende lieve reu.]
Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Nanna schreef:Mwah, ik dacht dat keurmeesters het consigne hadden gekregen op gezondheid te letten. Ik zie niet wat er gezond is aan zo'n vette rolmops. :19:
Maar dat is geheel mijn makke hoor.
Maar dat is toch niet echt mogelijk , er zijn zoveel kwalen die je niet ziet aan de buitenkant maar er wel zijn.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

liefjes, jullie waren er allemaal nie tbij en niemand heeft die hond aangeraakt dus of ie vet is of tonvormige ribben mogen we niet oordelen van een fotootje he. Ik vind hem ook te laag hoor, ik dacht sowieso eigenlijk dat het een teef was aan t model te zien. Maar vet vond ik hem niet.
Machie
Zeer actief

samantha! schreef:Fudge was echt een langpoot tegenover de rest gisteren maar daar kreeg hij geen opmerking over :D , wel moet alles net wat meer.
[ 2.5 jaar. Innemende mannelijke reu met een hele lieve expressie. Mooie krachtige voorsnuit.Scharend gebit. Oren wat open gedragen. Prima hals/rug lijn. Voldoende voorborst. Ribkorf mag nog wat verder uitzwaren. Evenredig gehoekt voor en achter maar mag een tikje meer. Voldoende passend bone en voeten. Mooie vachtkleur en constructie. Goede otterstaart maar mis een beetje de kwispel. Voldoende vlotte gangen. Zeer innemende lieve reu.]
Keurig verslag toch?
Bij zo'n verslag vind ik een ZG heel passend en ik denk dat het ook wel een verslag is dat past bij Fudge :)
samantha!
Zeer actief

Machie schreef:
samantha! schreef:Fudge was echt een langpoot tegenover de rest gisteren maar daar kreeg hij geen opmerking over :D , wel moet alles net wat meer.
Keurig verslag toch?
Bij zo'n verslag vind ik een ZG heel passend en ik denk dat het ook wel een verslag is dat past bij Fudge :)
Ja, ik ben absoluut tevreden ermee :D
Had een ZG echt niet verwacht, honden waar werklijn in zit halen dat vaak niet dus ik ben er blij mee.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

samantha! schreef:Ik heb gisteren voor het eerst mee gedaan aan een echt grote show.

:O: Een tank op tekkelpootjes.....er is nog helemaal niks veranderd zie ik :schrik:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nanna schreef:
ellen en de birmanen schreef:ik vind een show een hoop geld en als je hond dan ook nog eens gekeurd wordt door iemand die de rasstandaard niet eens kent en nooit een toller heeft gekeurd, dan ben je verkeerd bezig. zeggen dat een toller alleen een toller is als deze een witte staartpunt heeft.
ellen
En vergeet de zwemvliesjes niet! :pffff: :mrgreen:
Tigress
Actief
Mijn ras(sen): Cardigan Welsh Corgi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tigress »

Paisley schreef:
Ohja, en dat eindeloze gehengel aan die wurglijntjes.
Of vrouwen (dámes) met een BMI van boven de 30 en een cupmaat die de gebruikelijke maatvoering overstijgt die gaan rennen. Ik kan niet meer naar die hond kijken dan.
Ik kan mij niet vinden in dat ''gehengel'', want ik heb toch echt geleerd dat de hond het lopen en staan zelf moet doen. Als mijn hond staat in showhouding, hangt het lijntje slap.
En de opmerking over de dames...tsja...ik heb zelf ook overgewicht en boobs waar geen gangbare maten meer voor te vinden zijn. Echter vind ik wel dat een net voorkomen van de dames (d.w.z. ''de konijnen in een fatsoenlijk hok stoppen'') er ook bij hoort. De focus hoort op de hond te liggen, en niet op de boobs :lol1:

Gelukkig komt het dus niet bij iedereen voor! :mrgreen:
(hier nog even zonder showlijn)
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Oh wat een leuk keurverslag. Zo zou ik die ook wel willen. Zeer innemende lieve reu!! dat is toch het belangrijkste van alles!!

Je merkt wel ik ben een show mens van niks, maar ga er toch zo af en toe graag heen. Heb nu juist een nieuw pupje waarmee ik hoop er ooit ook weer eens een paar te kunnen lopen.
Afbeelding
gevni havanezers
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik ga inderdaad ook vooral om opmerkingen als 'uitmuntend temperament', 'vriendelijke expressie', en vorig jaar in Rotterdam ging ik voor een positieve opmerking over de presentatie en dat is gelukt: goede presentatie. Ga ik dit jaar opnieuw proberen ;) Je moet toch een haalbaar doel hebben voor zo'n show als je verder weinig tot geen concurrentie hebt ;) Vorig jaar 2e bij de Nederlandse rassen was wel een erg leuke bonus. Belangrijkste vind ik toch wel dat we er lol in hebben en een beetje reclame voor het ras maken. Dat laatste hangt wel een klein beetje af van de commentator. Vorig jaar werd er in ieder geval even wat extra aandacht op het Markiesje gericht bij het betreden van de erering voor de groepskeuring, want het was toch wel bijzonder dat er een Markiesje aanwezig was, de zwarte parel van de Nederlandse kynologie. Dit jaar zijn ze op beide dagen te bewonderen en dat is ook bijzonder :P Egotripperij? Mwah, zo dol ben ik ook weer niet op in het middelpunt der belangstelling staan. Ben blij dat op zo'n moment de aandacht vooral bij de hond ligt, niet bij mij. Maar ik ben wel trots op mijn ras, ja
Machie
Zeer actief

Ik vind een los lijntje ook erg belangrijk. Zeker in stand!
Fiji vind staan een geweldig leuk iets en dat doet ze steeds beter. Toch is ze in de erering kansloos. Het is een onbekend ras, dus gelijk ook onbemind :)
Afbeelding

(op de foto was ze 5 maanden)
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Ik vergeet nooit weer dat op de laatste paasshow in Leeuwarden teckeleigenaren vlak voordat ze de ring in gingen tegen hun teckel snauwden omdat
de staart niet vrolijk omhoog mocht staan. :roll:
Die laatste show is al wat jaartjes geleden.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Nou, ik heb liever een te vrolijke staart in de ring dan een hond die geen plezier heeft
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Neeltje schreef:
Maeve schreef:
Neeltje schreef:
Cashel Vale schreef:In deze vorm is heet gewoon niet betaalbaar. Ik persoonlijk hoop dat er veel meer buitenshows komen, met vriendelijker inschrijfgeld. maar ja we zitten natuurlijk in nederland en Nederlanders zijn heel goed in zeiken!! Het is te warm, het is te nat, terwijl in amerika, canada, engeland, Scandinavische landen het heel gewoon is van voor tot najaar en mensen gewoon regenkleding meenemen of dingen om te verkoelen. Ben bang dat dit in nederland nooit gaat lukken........
Ja echt, ik kom daar met mijn Tibetaan showen en het regent pijpestelen???? Blijft er niet veel van over
Ja, zo bevestig je wel de reactie van de Nederlander inderdaad :mrgreen:
En dan heeft ze hier nog een regendekje om gehad......
Afbeelding
Maar dan zijn ze toch allemaal nat, wat maakt het dan uit. Ok, vacht is minder goed te beoordelen maar gangwerk komt er zelfs beter uit.
maar inderdaad je bevestigd helemaal wat ik schrijf :cry:
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Maeve schreef:
under the red sky schreef:
Maeve schreef: Maar toch, ik beleef er veel meer plezier aan om een dag mee te doen aan een jachtproef. Het is goedkoper, de sfeer is vaak beter en je bent de hele dag wel bezig met je hond in plaats van uren wachten voor je 5 minutes of fame. Ik denk dat er voor show organisaties al veel te winnen valt door die idiote prijzen wat omlaag te brengen. Het is het gewoon niet echt waard als je het mij vraagt.
Een KNJV-proef kost ook minimaal 50 euro hoor [WINKING FACE] En ik weet niet op wat voor proeven jij komt maar mijn ervaring is dat je vroeg aanwezig moet zijn, tussendoor veel moet wachten op je beurt en na afloop duurt het nog eens een paar uur voordat je het diploma krijgt.
Maar doorgaans wel gratis parkeren en geen klein fortuin voor versnaperingen :mrgreen:
Tuurlijk moet je tussendoor wachten, dat lijkt me ook niet meer dan normaal. Maar je bent wel de gehele dag door bezig met je hond, in plaats van de hele dag wachten, om 14 uur de ring in voor een paar minuten, wachten op te keurverslag en weer weg. Of zoals eerder: 's ochtends meteen de ring in en tot 15 uur wachten tot je weg mag.
Wat een nonsens. Als je 's middags wordt gekeurd weet je dat vooraf en ga je gewoon later van huis. Als je 's ochtends wordt gekeurd, ben je 's middags weer thuis. En zowel op een proef als op een show zitten mensen op een stoeltje op hun beurt te wachten. Hoeveel aandacht je tijdens het wachten aan de hond besteedt, heb je zelf in de hand.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Neeltje schreef:
under the red sky schreef:Waar is trouwens op gebaseerd dat het aantal inschrijvingen daalt? Want ik zie geen cijfers in dat stukje. Er zijn twee afgelast maar er zijn ook allerlei dubbele shows die er vroeger niet waren. Het aantal CAC(IB)-shows is de laatste jaren toegenomen, daar lees ik niks over.
En dat doen ze natuurlijk om de inkomsten te verhogen, want het gros van de deelnemers komt dan 2x, dus hebben ze zowat dubbel de inkomsten als voorheen. Echter de showruimtes zitten dan zo gigantisch vol gepakt dat je haast geen kant meer uit kunt. En als je dan ook nog een klein beetje plaats wilt hebben om je hond te borstelen, mag je blij zijn als je 1 m2 hebt.
Eens. Maar dit topic ging er toch over dat het aantal inschrijvingen terugloopt?
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Maeve schreef:
Maeve schreef: Maar toch, ik beleef er veel meer plezier aan om een dag mee te doen aan een jachtproef. Het is goedkoper, de sfeer is vaak beter en je bent de hele dag wel bezig met je hond in plaats van uren wachten voor je 5 minutes of fame. Ik denk dat er voor show organisaties al veel te winnen valt door die idiote prijzen wat omlaag te brengen. Het is het gewoon niet echt waard als je het mij vraagt.
Een KNJV-proef kost ook minimaal 50 euro hoor [WINKING FACE] En ik weet niet op wat voor proeven jij komt maar mijn ervaring is dat je vroeg aanwezig moet zijn, tussendoor veel moet wachten op je beurt en na afloop duurt het nog eens een paar uur voordat je het diploma krijgt.
Maar doorgaans wel gratis parkeren en geen klein fortuin voor versnaperingen :mrgreen:
Tuurlijk moet je tussendoor wachten, dat lijkt me ook niet meer dan normaal. Maar je bent wel de gehele dag door bezig met je hond, in plaats van de hele dag wachten, om 14 uur de ring in voor een paar minuten, wachten op te keurverslag en weer weg. Of zoals eerder: 's ochtends meteen de ring in en tot 15 uur wachten tot je weg mag.
Wat een nonsens. Als je 's middags wordt gekeurd weet je dat vooraf en ga je gewoon later van huis. Als je 's ochtends wordt gekeurd, ben je 's middags weer thuis. En zowel op een proef als op een show zitten mensen op een stoeltje op hun beurt te wachten. Hoeveel aandacht je tijdens het wachten aan de hond besteedt, heb je zelf in de hand.
Je hoeft niet meer tot 15.00u te wachten om weg te kunnen. Als je hond 's middags wordt gekeurd hoef je pas om 12.00u te komen.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Maeve schreef:
Uh, jij mag van mij best genieten van een leuke showdag hoor :Q: Ik vind het ook niet vervelend, maar ik vind de dagen op een jachtproef meer quality time met m'n hond dan een dagje show. Ondanks dat je daar ook moet wachten ja, maar ik denk dat je effectief wel behoorlijk meer te doen hebt :ok:
ellen en de birmanen
Zeer actief

Maeve schreef:
Nanna schreef:
ellen
En vergeet de zwemvliesjes niet! :pffff: :mrgreen:
dat is er ook zo 1. gewoon een G krijgen omdat je hond te weinig zwemvliezen heeft en geen witte staartpunt, dag 55 euro. ik show omdat ik dat nodig heb om te fokken volgens de regels van de rasverenigingen, maar als dat er niet in zou staan zien ze mij niet meer op een show. ik vind er namelijk geen hol aan.
ellen
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”