Neeltje schreef:
Je kunt een mens en hond niet met elkaar vergelijken. Zijn twee totaal verschillende diersoorten die op een totaal andere wijze hun lichaamstemperatuur reguleren.
Dat klopt. Maar hoe een thermogram geïnterpreteerd moet worden, dat ligt wel vast, ongeacht of je nu een mens, hond of huis fotografeert.
Je meet hiermee namelijk de temperatuur van de buitenkant van een object of persoon en volgens universele regels van de fysica ook warmteverlies. Niet de onderliggende temperatuur.
Als je wil testen welke thermofles het langst koffie kan warm houden, welke thermometer is dan de beste?
Is dat degene die op een thermogram aan de buitenkant het koudst is, of degene die aan de buitenkant het warmst is?
Antwoord: Die laatste is aan de buitenkant het warmst omdat die het slechtst isoleert en het eerst zal afkoelen.
Nanna schreef:Als je kijkt naar je eigen 'vacht', vooropgesteld dat je natuurlijk nog een fraaie bos haar hebt en niet een kale bats. Cleva houd je bakkes.
Als het heel warm weer is heb je dan speciaal een loeihete scalp? Ik alvast niet. Omdat het haar dat tegenhoudt. Ik weet zeker dat als ik mijn haar afscheer en ik in de hitte ga lopen ik een hete kop krijg en gillend verbrand.
Maar niemand zegt hier dat je een hond kale batsen moet scheren waardoor hij gaat verbranden. Je warmteperceptie op je huid gaat ook niets zeggen over je lichaamstemperatuur op dat moment.
Een betere vergelijking zou zijn:
Ga je in de zomer een Tshirt dragen? Of toch een dikke pull omdat je denkt dat je hiermee jezelf beter koel gaat houden omdat je jezelf 'isoleert tegen de warme buitenlucht'?
Met gewoon gezond verstand kom je daar makkelijker uit.
In ingewikkeldere termen van fysica koel je af door de hoogste warmte (en dat is de lichaamstemperatuur) over te dragen naar een medium met een lagere temperatuur (buitenlucht).
Wanneer je een pull, jas of vacht draagt, ga je de hoogste warmte isoleren in je lichaam en het tegenovergestelde van afkoelen doen, hond of mens, dat maakt niet uit.