Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik scheer mijn hond vanwege de warmte

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Ik scheer mijn hond vanwege de warmte

Ongelezen bericht door lieke »

Nou, ik heb dus mijn hele leven langhaar collies gehad. En een aantal uit de Engelse lijn. Wat betekent dat het plofcollies waren die als ze gecastreerd waren, een soortement schapen op pootjes werden. En dan praat ik over vachten die als ze ruien, een volle vuilniszak haar per hond opleverden.
Nou ben ik met temperature hoger dan 25 graden sowieso voorzichtig met mijn honden, maar zelfs mijn ontplofte wolbalen liepen nog vrolijk met 30 graden over straat zonder te hijgen.
Toen ik Kyra kaal schoor (vanwege de last die het onderhoud van het pak haar opleverde) merkte ik dat ze 's zomers minder goed tegen de warmte kon. Als ik nu het verschil zie tussen langhaar Abby (en jawel hoor, na de castratie vorig jaar is zij ook ontploft :cry: ) en korthaar Maggie, zie ik dat Abby rustig in de volle zon in de tuin wil gaan liggen (wat van mij overigens niet mag) en Maggie ligt de hele dag amechtig te hijgen van de hitte.
Mijn ervaring is ook dat langharige vachten niet alleen de kou isoleren maar ook beschermen (tot op zekere hoogte uiteraard) tegen de hitte en het klakkeloos afscheren van vachten heus niet altijd het gewenste resultaat oplevert.
Overigens: het isolerende effect werkt uiteraard alleen bij een goed uitgekamde, van onderwol ontdane vacht.
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

lieke schreef:Nou, ik heb dus mijn hele leven langhaar collies gehad. En een aantal uit de Engelse lijn. Wat betekent dat het plofcollies waren die als ze gecastreerd waren, een soortement schapen op pootjes werden. En dan praat ik over vachten die als ze ruien, een volle vuilniszak haar per hond opleverden.
Nou ben ik met temperature hoger dan 25 graden sowieso voorzichtig met mijn honden, maar zelfs mijn ontplofte wolbalen liepen nog vrolijk met 30 graden over straat zonder te hijgen.
Toen ik Kyra kaal schoor (vanwege de last die het onderhoud van het pak haar opleverde) merkte ik dat ze 's zomers minder goed tegen de warmte kon. Als ik nu het verschil zie tussen langhaar Abby (en jawel hoor, na de castratie vorig jaar is zij ook ontploft :cry: ) en korthaar Maggie, zie ik dat Abby rustig in de volle zon in de tuin wil gaan liggen (wat van mij overigens niet mag) en Maggie ligt de hele dag amechtig te hijgen van de hitte.
Mijn ervaring is ook dat langharige vachten niet alleen de kou isoleren maar ook beschermen (tot op zekere hoogte uiteraard) tegen de hitte en het klakkeloos afscheren van vachten heus niet altijd het gewenste resultaat oplevert.
Overigens: het isolerende effect werkt uiteraard alleen bij een goed uitgekamde, van onderwol ontdane vacht.
dit dus. Een hevig vervilte vacht vol klitten zal niet koelen. Daar kan de lucht niet goed in circuleren en dat circuleren zorgt voor verkoeling.
Als ik mijn hand op mijn hond leg voelt de vacht heel warm als hij in de zon licht. Steek ik mijn hand onder die vacht voelt het daar heerlijk koel.
Afbeelding
gevni havanezers
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Izzy gaat morgen weer lekker naar de trimmer. Die heeft sowieso meer last van warmte of kou dan Droef en wat ik nu zie is dat ze er meer last van heeft dan wanneer haar haar wat korter is. Nou heeft Izzy ook niet bepaald een dikke ondervacht(gewoon geen ondervacht) En ze trekt flink warmte aan met die kleur van haar.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Brindlecardi schreef: Nou ja een hond kan natuurlijk na het scheren best makkelijk verbranden. De huid is geen zon gewend. Maar goed dan smeer je die net als een naakthond gewoon in met zonnebrand crème :19:
De meeste naakthonden hoeven helemaal niet te worden ingesmeerd met zonnebrandcrème. :wink:
Alleen als ze heel erg licht zijn van huid kan het nodig zijn. Maar de nakerds van Sirene, die allemaal ee mooie donkere huidskleur hebben, worden nooit ingesmeerd tegen de zon.
StellaViolet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rode langharige teckel, Border Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door StellaViolet »

Onze Border Collie dame hebben wij in haar laatste jaren in de zomer laten scheren. Die had zo verschrikkelijk veel onderwol dat het zwemmen ook niet hielp, ze werd daar gewoon niet nat.
Het was net een eendje, alles liep van de bovenvacht af. En toen ze geschoren was, zag je duidelijk het verschil in haar doen en laten.
Ze kon weer langer meewandelen, met de bal spelen werd weer leuk, zwemmen ging weer als vanouds. Het is gewoon voor iedere hond anders.
En als het in de winter nog niet genoeg aangegroeid was, kreeg ze gewoon een fijn jasje. Probleem opgelost.

Saar in haar volle zomervacht;
Afbeelding

Saar in haar geschoren vacht;
Afbeelding

En Saar in haar laatste jaar met jas;
Afbeelding
28-07-2001 ~ 14-03-2013

Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Cowboy_Bebop schreef: Je moet er natuurlijk geen naakthond van maken he. De bouvier van de schoonmoeder wordt altijd getrimd op 1 cm ofzo. Dan ziet het er als volgt uit:Afbeelding
Ja, dat ziet er inderdaad heel anders uit :ok: Ik zie sowieso wel meer Bouviers die geschoren worden. Dat zal dan toch met de vachtstructuur te maken hebben ofzo?
Cowboy_Bebop schreef: En je hond moet bij 28 graden zoals nu geen warmte buiten houden, hij moet zijn eigen lichaamstemperatuur die 10 graden hoger ligt juist kwijt kunnen. Die isolatie hindert dat juist waardoor ze dan maar via hun longen warme lichaamslucht naar buiten krijgen.
Misschien een rare vraag, maar waarom zou de hond die temperatuur kwijt moeten? Je lichaam heeft toch gewoon een bepaalde, redelijk stabiele temperatuur? Die wordt dan door de vacht ook weer stabiel gehouden lijkt me? Tenzij de hond in actie komt, dan ga je richting oververhitting en lijkt me? Dan wordt je lichaamstemperatuur hoger en kun je die niet eenvoudig en vlot kwijt.
Cowboy_Bebop schreef: Als honden voordeel hadden bij hun vacht tegen warmte, dan zouden ze hun haren in de zomer toch niet verliezen? In Alaska is het vandaag 4°C . Dat is geen temperatuur waarbij een poolhond zich moet kunnen afkoelen, wel een temperatuur om zich tegen te isoleren.
Alaska misschien, maar Siberië heeft bijvoorbeeld vier maanden zomer met flink hoge temperaturen die je in Nederland niet bereikt. Ze verharen inderdaad maar de ondervacht verdwijnt niet. Bij mijn hond zie ik vooral de kraag verdwijnen en dat de vacht losser aanvoelt. In de winter kun je de huid niet eens zien al zou je het proberen. Mijn hond koelt niet snel af, daarom laat ik hem pas actief worden rond zonsop- of ondergang. Ik merk dat mijn hond zónder ondervacht veel sneller afkoelt maar ze warmt ook véél sneller op. Dat heeft mijn poolhond dan weer niet, die gaat dus gerust op zwarte, rubberen tegels die in de zon staan liggen en gaat een kwartier liggen zonnebaden.

Ik denk dat het ook echt per hond verschilt hoor. Mijn poolhond heeft gladde en vrij stugge dekharen en is niet gecastreerd. Zijn vacht is functioneel (sneeuw en water glijdt zo van hem af zoals bij de echte sledehond verwacht wordt). Ik heb ook een goede trimmer en ik zit zelf zo min mogelijk aan die vacht. Hij zwemt dagelijks, ook in zee en zijn vacht is echt gezond. Ik merk dat hij veel aan zijn vacht heeft en het hem helpt met deze temperaturen.
Er zijn natuurlijk ook honden die het vachttype hebben dat beter geschoren kan worden. Ik ging in mijn betoog even uit van een gezonde vacht van een gezonde hond. Een langharige hond met een ondervacht die hem zo in de weg zit vind ik niet als een gezonde vacht klinken. Maar dat kan ik natuurlijk helemaal fout hebben. Sultan, van Sulluna hier, had ook altijd heel veel last van de warmte en werd deels geschoren maar nu blijkt dat hij gewoon niet goed getrimd werd. Nu hij dat wel wordt rent hij met zijn prachtige, lange lokken mee over het strand met ons.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Even hè, om te laten zien hoe mijn Lyndie er in haar zomerkleedje uit zag... (en haar heb ik tot haar dood mooi in de lange vacht gelaten). En ze had echt geen last van de warmte, al ging ik natuurlijk geen inspannende dingen met haar doen in zulke temperature:

Afbeelding
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Manuma schreef:
Cowboy_Bebop schreef: Je moet er natuurlijk geen naakthond van maken he. De bouvier van de schoonmoeder wordt altijd getrimd op 1 cm ofzo. Dan ziet het er als volgt uit:Afbeelding
Ja, dat ziet er inderdaad heel anders uit :ok: Ik zie sowieso wel meer Bouviers die geschoren worden. Dat zal dan toch met de vachtstructuur te maken hebben ofzo?
Cowboy_Bebop schreef: En je hond moet bij 28 graden zoals nu geen warmte buiten houden, hij moet zijn eigen lichaamstemperatuur die 10 graden hoger ligt juist kwijt kunnen. Die isolatie hindert dat juist waardoor ze dan maar via hun longen warme lichaamslucht naar buiten krijgen.
Misschien een rare vraag, maar waarom zou de hond die temperatuur kwijt moeten? Je lichaam heeft toch gewoon een bepaalde, redelijk stabiele temperatuur? Die wordt dan door de vacht ook weer stabiel gehouden lijkt me? Tenzij de hond in actie komt, dan ga je richting oververhitting en lijkt me? Dan wordt je lichaamstemperatuur hoger en kun je die niet eenvoudig en vlot kwijt.
Nee. Het makkelijkste is het in dit geval om het vanaf een mens te beredeneren, omdat ik daar meer gegevens van heb. Maar alle energie die je verbrand produceert warmte. Dat is alleen al je hart dat klopt, je ademhaling, immuunsysteem, spijsvertering, hersenwerk, alles. Dat wordt je BMR genoemd. Als je een vrouw bent van 1.63m, 25 jaar en 60kg is dat ongeveer 1400 tot 1500kcal. Dat verbrand je door op bed te liggen en te bestaan. Dat is al 75% van de gemiddelde energie die je nodig hebt als je je gewone dagelijkse bezigheden doet, categorie licht actief.

Ook een hond heeft een soort BMR en produceert dus warmte. Deze warmte moet hij kwijt zien te raken. Normaal gebeurt dat door geleiding vanaf de vacht, dat laat dat plaatje van Nanna ook mooi zien. Onder de 24°C raakt de hond (met vacht) aan de buitenlucht al warmte kwijt. Zonder vacht doet hij dat al onder de 30°C. Als geleiding via de vacht niet meer of niet meer voldoende werkt, dan gaat de hond over op lomer worden, hijgen en zwetende voetzolen. Ook past hij verder zijn gedrag aan door in de schaduw te gaan liggen.

Ook van paarden is het BMR ongeveer bekend. Een volwassen paard van 600kg in rust heeft ongeveer 5 ewpa nodig om op gewicht te blijven, dit is dus wat hij verstookt, want als hij op gewicht blijft slaat hij deze energie niet op als vet en aangezien hij in rust is en volwassen is wordt het ook niet omgezet in spieren of groei van het dier. Het enige dat dan nog over blijft is warmteontwikkeling door interne processen. Maar voor een uur gemiddelde (officieel lichte) arbeid (29 minuten stappen, 29 minuten draven, 2 minuten galopperen) komt daar 1.2 epwa bij.

Bij honden werkt dat vergelijkbaar maar heb ik geen exacte cijfers.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Afbeelding

Als je dit ziet denk je zeker ook dat we in de winter beter kunnen naaktlopen, want zijn gezicht is warmer dan zijn romp? :mrgreen:
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Lothian schreef:Afbeelding

Als je dit ziet denk je zeker ook dat we in de winter beter kunnen naaktlopen, want zijn gezicht is warmer dan zijn romp? :mrgreen:
Je kunt een mens en hond niet met elkaar vergelijken. Zijn twee totaal verschillende diersoorten die op een totaal andere wijze hun lichaamstemperatuur reguleren.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Zo'n warmtefoto zegt gewoon weinig naar mijn idee. Het laat zien wat de temperatuur aan de buitenkant is. De winterjas zal vast koud zijn aan de buitenkant, maar dat zegt helemaal niks over hoe warm het daar onder is natuurlijk. Waarschijnlijk is hij daar onder warmer, wie krijgt het niet warmer van een winterjas? :wink:
Neeltje

Brindlecardi schreef:

Zo'n warmtefoto zegt gewoon weinig naar mijn idee. Het laat zien wat de temperatuur aan de buitenkant is. De winterjas zal vast koud zijn aan de buitenkant, maar dat zegt helemaal niks over hoe warm het daar onder is natuurlijk. Waarschijnlijk is hij daar onder warmer, wie krijgt het niet warmer van een winterjas? :wink:
Deze foto geeft aan hoe goed de jas functioneert en je daarin weinig warmte verliest. Hopelijk voor de persoon is zijn lichaam onder de jas lekker warm. Die jas doe je niet aan als het 30 graden is, en heeft al totaal niet dezelfde structuur als een hondenvacht.
Cowboy_Bebop
Actief

Ongelezen bericht door Cowboy_Bebop »

Neeltje schreef: Je kunt een mens en hond niet met elkaar vergelijken. Zijn twee totaal verschillende diersoorten die op een totaal andere wijze hun lichaamstemperatuur reguleren.
Dat klopt. Maar hoe een thermogram geïnterpreteerd moet worden, dat ligt wel vast, ongeacht of je nu een mens, hond of huis fotografeert.
Je meet hiermee namelijk de temperatuur van de buitenkant van een object of persoon en volgens universele regels van de fysica ook warmteverlies. Niet de onderliggende temperatuur.

Als je wil testen welke thermofles het langst koffie kan warm houden, welke thermometer is dan de beste?
Is dat degene die op een thermogram aan de buitenkant het koudst is, of degene die aan de buitenkant het warmst is?

Antwoord: Die laatste is aan de buitenkant het warmst omdat die het slechtst isoleert en het eerst zal afkoelen.
Nanna schreef:Als je kijkt naar je eigen 'vacht', vooropgesteld dat je natuurlijk nog een fraaie bos haar hebt en niet een kale bats. Cleva houd je bakkes.
Als het heel warm weer is heb je dan speciaal een loeihete scalp? Ik alvast niet. Omdat het haar dat tegenhoudt. Ik weet zeker dat als ik mijn haar afscheer en ik in de hitte ga lopen ik een hete kop krijg en gillend verbrand.
Maar niemand zegt hier dat je een hond kale batsen moet scheren waardoor hij gaat verbranden. Je warmteperceptie op je huid gaat ook niets zeggen over je lichaamstemperatuur op dat moment.

Een betere vergelijking zou zijn:
Ga je in de zomer een Tshirt dragen? Of toch een dikke pull omdat je denkt dat je hiermee jezelf beter koel gaat houden omdat je jezelf 'isoleert tegen de warme buitenlucht'?

Met gewoon gezond verstand kom je daar makkelijker uit.

In ingewikkeldere termen van fysica koel je af door de hoogste warmte (en dat is de lichaamstemperatuur) over te dragen naar een medium met een lagere temperatuur (buitenlucht).
Wanneer je een pull, jas of vacht draagt, ga je de hoogste warmte isoleren in je lichaam en het tegenovergestelde van afkoelen doen, hond of mens, dat maakt niet uit.
Laatst gewijzigd door Cowboy_Bebop op 20 jun 2017 17:11, 2 keer totaal gewijzigd.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Nanna schreef:Als je kijkt naar je eigen 'vacht', vooropgesteld dat je natuurlijk nog een fraaie bos haar hebt en niet een kale bats. Cleva houd je bakkes.
Als het heel warm weer is heb je dan speciaal een loeihete scalp? Ik alvast niet. Omdat het haar dat tegenhoudt. Ik weet zeker dat als ik mijn haar afscheer en ik in de hitte ga lopen ik een hete kop krijg en gillend verbrand.
Ik dus wel, als ik met mijn haar in de zon zit dan wordt dat echt warmer dan mijn huid (of het voelt althans warmer). Mijn haar is donkerbruin, tegen t zwart, en neemt echt heel veel warmte op. Ook bijv in mijn nek is het warmer als ik mijn haar los heb. Daarom heb ik het altijd in een staart in de zomer, ik ga dood van die vieze warme nek :P
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

sbientje schreef:
Ik dus wel, als ik met mijn haar in de zon zit dan wordt dat echt warmer dan mijn huid (of het voelt althans warmer). Mijn haar is donkerbruin, tegen t zwart, en neemt echt heel veel warmte op. Ook bijv in mijn nek is het warmer als ik mijn haar los heb. Daarom heb ik het altijd in een staart in de zomer, ik ga dood van die vieze warme nek :P
Ja, leuke vergelijking ;-) Ik heb heel dik blond haar en als ik met de zon in mijn rug loop, is het koeler als ik het los heb. In mijn nek en op mijn rug wordt het dan veel minder warm dan wanneer ik mijn haar in een knot doe en de zon dus direct op mijn nek/rug schijnt. In de schaduw heb ik het liever vast, dan vind ik het wel snel warm, met name in mijn nek inderdaad.
Tigress
Actief
Mijn ras(sen): Cardigan Welsh Corgi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tigress »

Ik vind het persoonlijk heel erg kijken naar je hond. Je kent je eigen hond het beste, en weet dus ook te herkennen wat je wanneer moet doen.
Storm heeft in de winter een mooie, lange vacht. Vorig jaar was het ons opgevallen dat hij zich niet lekker voelde in zijn velletje. We hebben hem naar een trimster gebracht, die dacht even het onderwol te moeten verwijderen. Wij gaven al aan dat alles wat nodig was gedaan mocht worden. Resultaat; ik kreeg een belletje dat ik hem op mocht halen. Ik moest niet schrikken, hij was toch kort.

We hadden onze hond weer terug! Storm was weer blij, liep weer heerlijk mee op wandelingen, en kon weer lekker genieten van zowel zon als schaduw. Hij speelde weer meer, en was gewoon weer zijn happy zelf. Met dat in gedachte heb ik dit jaar een tondeuse aangeschaft, en heb ik met de eerste warme dag zijn vacht er af gehaald. Een klein rondje om het blok, in een rustig gangetje én in de schaduwen lag hij nog een uur na te hijgen. Vorige week heb ik het weer bijgewerkt. 1 cm is voor hem een fijne lengte. Je merkt bij hem meteen verschil als zijn vacht er weer af is. Probleem met Storm zijn vacht is ook dat hij een onherleidbare mix is, en er verschillende vachtsoorten aan zijn lichaam lijken te zitten (waar zijn achterpoten plukbaar zijn, heeft hij elders een (dikke) middellang stokhaar vacht, en over zijn hals hoef ik niet te beginnen...daar komt geen borstel doorheen zo dik).

Bij Jarvis zou ik nooit het scheerapparaat in de vacht zetten, maar dan hebben we het hier ook over een gezonde hond, met een goede vacht, die doet wat het hoort te doen :)

Winter:
Afbeelding

Zomer (nat van het zwemmen en nog net voor ik het heb bijgewerkt):
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tigress op 20 jun 2017 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

En toch heb ik in de zomer mijn lange haar in een knotje omdat ik me anders gek zweet in mn nek :D
Honden en mensen zijn daarin niet te vergelijken. Wij zweten, honden vrijwel niet
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Mijn oude castraat werd de laatste paar jaar van zijn leven ook geschoren. Na zijn castratie werd zijn vacht een drama, pluizerig, veel klitten en moeilijk te onderhouden. Hij knapte enorm op van het scheren en was veel actiever.
Van mijn huidige honden heeft de korthaar het sneller warm als mijn hond met de poolhondenvacht.
Neeltje

joline schreef:Mijn oude castraat werd de laatste paar jaar van zijn leven ook geschoren. Na zijn castratie werd zijn vacht een drama, pluizerig, veel klitten en moeilijk te onderhouden. Hij knapte enorm op van het scheren en was veel actiever.
Van mijn huidige honden heeft de korthaar het sneller warm als mijn hond met de poolhondenvacht.
Maar dan heb je ook geen hond meer met een goed verzorgde vacht. Dat kun je niet vergelijken.
Manuma
Zeer actief

Dat denk ik ook Boutje. Uma is dan wel de meest luie hond die ik ken maar heeft meer last van prikkels tijdens wandelingen. Wellicht ook daarom meer last van warmte.
Manu weet zijn energie heel goed te doseren, dat zat er als pup al in. Die stapt tijdens warmte en zwemt wat. Als het afkoelt begint hij pas met keten.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Nanna schreef:
Cowboy_Bebop schreef: Een betere vergelijking zou zijn:
Ga je in de zomer een Tshirt dragen? Of toch een dikke pull omdat je denkt dat je hiermee jezelf beter koel gaat houden omdat je jezelf 'isoleert tegen de warme buitenlucht'?
Laten we het de expert eens vragen ;-)
Afbeelding
En dit is dan de hond van die expert... :19:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Nanna schreef:
Kruimel53 schreef: En die Afghanenvachten zijn veel herrie, weinig wol, daar gaat warmte goed doorheen naar buiten.
Evengoed vonden de Afghaanse mensen het een goed idee om een hond met een vacht er op te fokken. Als dat allemaal zo slecht met het oog op de extreme hitte was zouden ze toch puur en alleen kortharige honden genomen hebben?
een béétje vacht he. Misschien ontleenden ze daar wel duistere krachten aan. Of leken ze op een arabisch paard met wuivende manen. De vachten van de Afghanen van vroeger waren niet voor de warmte of de isolatie, daar geloof ik niks van.

Ook ben ik wel blij dat het thermoskan verhaal hier weer even ontkracht wordt en van het thermografieplaatje snapte ik al niks. Nu nog niet, maar met de uitleg van de cowboy is het me wel duidelijk dat het niet aantoont wat de 'antischeerbrigade' aan wil tonen.

Er zijn honden die het goed doen met hun jas nog aan, maar ook bosjes die echt wel blijer zijn zónder al dat haar. En of het één óf het ander nu tussen iemands oren zit, dat zal ook eigenlijk niet boeien. Als baas en hond maar blij zijn.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Sorry Nanna, maar je conclusie in je openingspost is écht niet correct.

Warmte wordt afgegeven van warm naar koud.

Lichaam 37 graden, buiten temperatuur 30 graden: lichaam verliest warmte aan buitenlucht. Waarom hebben honden het dan zo moeilijk? Omdat het afgeven van de warmte een stuk moeilijker gaat bij 30 graden dan bij 15 graden, omdat het verschil tussen lichaam en buitenlucht nou eenmaal groter is bij 15 graden en het verlies van warmte dus sneller gaat. PLUS lichaam die actief is, produceert zelf extra warmte, die die ook moeilijker kwijt raakt dan bij 15 graden. PLUS, zon kan er voor zorgen dat het plaatselijk een stuk warmer is dan puur de temperatuur van de lucht zelf.

Lichaam 37 graden, buiten temperatuur 40+: lichaam warmt op door buitenlucht.

Wat doet een isolatielaag? Simpel, een isolatie laag vertraagd/bemoeilijkt de uitwisseling van warmte.

Wat betekend dat? Dat een koude hond langzamer opwarmt, en een warme hond langzamer koud wordt.

Oftewel:
Hond 1: weinig vacht, ligt in de volle zon. Zon zorgt plaatselijk voor een stuk hogere temperatuur. Weinig isolatie. Warmte uitwisseling gaat snel. Hond heeft het dus eerder warm, en zoekt binnen een koele plek op. Hond is ook snel weer afgekoeld.

Hond 2: dikke vacht met veel isolate, ligt in de zon. Veel isolatie, Warmte uitwisseling gaat langzaam. Het duurt dus langer voor de hond het te warm heeft en binnen een koele plek op zoekt. Eenmaal binnen duurt het een stuk langer voor deze hond weer is afgekoeld.

Honden die actief zijn, produceren veel lichaamswarmte, voor actieve honden is een dunne vacht dus beter dan een dikke vacht, want ze raken de intern opgebouwde lichaamswarmte makkelijker kwijt.

Samenvatting. Je moet maar twee dingen onthouden. De warmste geeft af aan de koudste, en een isolatie laag vertraagd. Niet meer, niet minder.

Dat de geschoren huid warmer is dan de ongeschoren huid is SUPER logisch en juist nodig. Een te warm lichaam regelt je warmte verlies en stuurt de warmte (via het bloed) naar de oppervlaktes waar hij die warmte het beste kwijt raakt. Kale huid heeft weinig isolatie, die huid wordt warmer, zodat je die warmte makkelijker kan afgeven aan de koelere buitenlucht. Het heeft toch totaal geen nut als je wilt afkoelen om je warmte onder je isolatie laag te houden? Waarom zou je warmte willen vasthouden? Jouw denkfout zit hem erin dat jij denkt dat het gaat om de warmte die van buiten naar binnen komt. Nee. Het gaat juist om de warmte die van binnen naar buiten gaat! Je wilt die warmte JUIST kwijt uit je lichaam, dus stuur je het naar die oppervlaktes waar de uitwisseling van warmte het beste gaat. Want het lichaam is warmer dan de buitenlucht, en warmte gaat dus van binnen naar buiten en niet andersom.

En ja, natuurlijk, net als bij ons mensen, moet je een kale huid beschermen tegen verbranden.

[edit] een paar foutjes verbeterd.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 20 jun 2017 19:36, 11 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik kan met al mijn honden al jaren in de bloedhitte wandelen en sporten. Ik hoef nooit rekening te houden met de hitte qua wandeltijden. Insmeren met zonnecreme heb ik ook al nooit hoeven doen bij mijn honden. Ze hebben allemaal een prima pigment.
Een vacht heeft alleen maar functie als isolatie als het buiten warmer is dan lichaamstemperatuur en als de vacht dan uit kan kan gaan staan met lucht ertussen. Dus een goede functionele vacht.
Ik ken geen castraat die niet opgeknapt is qua levendigheid na een scheerbeurt.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Nanna schreef:
Rosita Compagner schreef: ook bosjes die echt wel blijer zijn zónder al dat haar.
Als ik hondentrimster was zou ik dat ook zeggen :engel:
Ik geloof trouwens meteen dat honden met een castratenvacht er wel van opknappen hoor.
Nee, als hondentrimster hou je van vachten en lang haar. Het is helemaal niet leuk of grappig om te moeten zeggen dat mijn showhonden eigenlijk gelukkiger zijn zonder die zware, warme vacht. Ik was en fohn en style ze liever elke week
Manuma
Zeer actief

Heel interessant!

Maar het zou dus eigenlijk met temperaturen als deze beter zijn als mijn poolhond zijn vacht niet zou hebben? Of begrijp ik het dan alsnog verkeerd? Sorry, 9 uur gewerkt in de hitte :Q:
En als hij gaat zonnen met zijn huidige vacht kan ik hem dat dus beter verbieden? Dus als het buiten 38+ graden is heeft hij pas wat aan die dubbele vacht voor de warmte? Ik heb het overigens over rust, niet tijdens of na activiteit want dat mijden we uiteraard.

Het is in de Husky-wereld echt schande je hond te scheren namelijk.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Nee hoor, als je hem verder rustig houd, hem gewoon lekker zijn gang laten gaan. Gewoon je hond het zelf laten regelen. Hij voelt het zelf het beste aan, en zolang je hem ook de plekken geeft om af te koelen, dan zoekt hij die zelf wel op als het nodig is. Net als mensen hebben ook honden hun eigen voorkeur voor warm of koud.

Er zijn ook mensen die nu in de volle zon het heerlijk vinden, terwijl ik van schaduw naar schaduw hop.

Hij regelt het zelf wel wanneer hij het te warm vind worden door een koelere plek op te zoeken, maar ja, het duurt voor hem wel langer om te herstellen van de warmte, dan dat Uma herstelt is.

Het wordt anders als je honden heel erg actief worden. Want dan produceren ze dus veel eigen warmte, die Uma makkelijker/sneller zal kwijt raken dan Manu. Het grote verschil met huishonden en wilde dieren, is dat je huishonden rustig kunt houden. Wilde dieren móeten actief worden, willen ze voorzien in hun levensbehoefte. Manu hoeft dat niet. Dus lekker laten luieren en het zelf laten uitzoeken.

Een hond die erg veel last heeft van de warmte, en zeer moeilijk afkoelt, zou scheren een goede optie zijn, maar zolang die het bij rust goed doet, lekker laten.
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Zolang Manu in de schaduw zich nog niet beroerd voelt en gewoon zijn rust kan vinden, zou ik hem zeker niet scheren. Op bokt speelde het met een ruwharige Jack Russell die sinds de hitte ieder kwartier ergens anders ging liggen omdat zijn plek opgewarmt was en ook 's nachts nauwelijks sliep, waardoor hij wankelig was. Ze heeft hem gisteren geschoren en sindsdien ligt hij weer comfortabel in de schaduw en slaapt s nachts goed.
Manuma
Zeer actief

Bij ons op stal loopt een Samojeed die geschoren wordt. Die heeft dus een afschuwelijke vacht nu. Pluizig, het klit en het groeit (heel) onregelmatig terug.
Ik vind het allemaal logisch klinken maar ik kan me zo slecht voorstellen dat ook oerhonden uit landen met hete zomers die vacht voor niets hebben. Sterker nog: dat het onhandig is in hitte. En waarom scheert men de honden met dubbele vacht dan niet standaard als het zoveel handiger is?

Het is wel zo dat ik zie en lees dat men poolhonden enkel onder de 15 graden laat werken. Zij hebben echt zomerstop. Dat ze warmte niet goed kwijt kunnen lijkt me logisch maar of scheren van een vacht in de zomer prettiger is voor de hond betwijfel ik nog.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Ik liet Jorla altijd scheren en ze vond dat duidelijk prettig.
Alleen de eerste week of zo hield ik haar wel uit de volle zon om verbranden te voorkomen en zorgde ik ervoor dat ze het niet te koud kreeg. een warme plek om op te liggen.

Yuna gaat met het grootste gemak in de volle zon liggen slapen. Een half uurtje of zo, dan zoek ze de schaduw op. een keer had ze het tijdens een wandeling zo warm dat ik haar niet mee naar huis kreeg. Ging ze wat graven onder een boom en daar liggen hijgen. Toen heb ik haar maar even gelaten...

Nu zijn we gelukkig grotendeels op de tuin en daar hebben we veel schaduw. Ook in het omringende park zijn grote stukken grond gelegen onder schaduwrijk geboomte en daar is het heerlijk koel wandelen.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”