Zelf vind ik het wel makkelijk dat een pup nog geen gewoontes heeft aangeleerd die door beloningshistorie (keer op keer succes door zelfbelonend gedrag) zo diep zijn ingesleten dat ze maar heel moeilijk om te buigen zijn naar ander gedrag. Gewenst gedrag aanleren is dan veel eenvoudiger. Neem bijvoorbeeld tegen mensen opspringen; tuurlijk heeft Joy dat wel eens geprobeerd als pup, maar er is geen enkele correctie nodig geweest om haar te leren dat netjes op de grond blijven veel lonender was (want: lekkers!). Dat opspringen heeft bij haar echt niets voorgesteld, want i.t.t. op de grond blijven staan leverde het haar niets op (negeren!).
Ik ben dus, zeker bij jonge honden, vóór het voorkomen van de fout in gaan om zo ingesleten slechte gewoontes te voorkomen, en van meet af aan duidelijk maken hoe je het wél wilt. Dat is nog even misgegaan dankzij de jippiedepippe extreem 'positieve' hondenschool waar ik trainde. Toen Joy wat begon te puberen, ging ze bij het commando 'hier' ererondjes langs de andere honden maken

Succes alom, want én hond-hondcontact én allemaal lachende mensen. Ik had zelf niet de tegenwoordigheid van geest om haar een lange lijn om te doen en dacht dat gediplomeerde instructeurs heus wel wisten waar ze mee bezig waren, maar voor ik het wist was dit een gewoonte geworden en kon ik een middelvinger krijgen bij het commando 'hier'. Ik heb bij een andere trainer privélessen genomen om dit gedrag te doorbreken en ben inderdaad begonnen dat met een lange lijn te doen, zodat Joy niet nog meer successen zou scoren. Tegelijk heel veel geoefend met aandachtsoefeningen (met de clicker, mijn geheime wapen

).
Ook heb ik enorm veel geleerd van het trainingstraject dat ik heb gevolgd om Joy op te leiden tot hulphond. Veel theorielessen gehad over communicatie, leerprocessen, conditioneren, hondengedrag en -taal, etc. Kennis is macht

Snap je bv. hoe positieve bekrachtigers werken, dan weet je ook hoe je voerbeloningen goed in kunt zetten zonder een hond te creëren die alleen maar wat wil doen als er iets te halen valt.
Tot slot is voor mij een goede band met je hond echt de basis van alles! Als het daar goed zit, gaat de rest misschien niet vanzelf, maar wel véél gemakkelijker.