Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat vind jij een acceptabele levensverwachting?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Wat vind jij een acceptabele levensverwachting?

Ongelezen bericht door Caro. »

kipo schreef:
Heavy schreef:
Die mooie leeftijd kan je denk ik niet in jaren aangeven . De ene hond is nog heel fit en vrolijk op zijn tiende terwijl de andere misschien al oud en stram is :wink:
Nu is 10 zo'n grenswaarde, dat stramme individu is dan misschien al wel oud, maar eigenlijk vind ik dat wel jong om al versleten te zijn. Ik accepteer dan dat er voor die hond niet meer inzit, maar eigenlijk vind ik dat niet per se een acceptabele leeftijd.
Nee, ik ook niet.
Als mijn hond nu/binnenkort (is 10.5) zou overlijden, zou ik dat echt nog te jong vinden. Voor mijn gevoel zou ik hem dan te jong verliezen, terwijl
ik dat gevoel niet meer heb (of in ieder geval nooit gehad heb) als een hond 12 á 13 jaar is.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

kipo schreef:
Heavy schreef:
Die mooie leeftijd kan je denk ik niet in jaren aangeven . De ene hond is nog heel fit en vrolijk op zijn tiende terwijl de andere misschien al oud en stram is :wink:
Nu is 10 zo'n grenswaarde, dat stramme individu is dan misschien al wel oud, maar eigenlijk vind ik dat wel jong om al versleten te zijn. Ik accepteer dan dat er voor die hond niet meer inzit, maar eigenlijk vind ik dat niet per se een acceptabele leeftijd.
Ik zou 10 ook aan de jonge kant vinden hoor, maar ik zie het inderdaad wel als zo'n kantelpunt. De ouderdom gaat een keer intreden, en dat is dan vaak rond de 10.
Maar het zal ook veel te maken hebben met perspectief. Nilo wordt in februari 10, en ik hoop dat hij daarna nog vele jaren mee kan. Maar stel dat het bij 10 blijft, dan heeft hij alsnog meer dan dubbel zo lang geleefd als Coda :ugh: Daarom zou ik er vanaf 10 wel vrede mee hebben denk ik. En ik vind het ergens ook echt fijn dat hij die mijlpaal nu al bijna aantikt. Al werd z'n moeder fluitend 16, en het zal me niets verbazen als hij haar dat na doet.
Ik kan me voorstellen dat die grens hoger ligt als je gewend bent dat honden allemaal een jaar of 14 worden.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Rami schreef:
Maeve schreef: Oh ja, maar dat vind ik ook! :ok: Dat is ook precies wat ik bedoel: vanaf welke leeftijd vind jij het al respectabel?
Zoals iemand hierboven al benoemd: er zijn rassen waar men de honden met 7 al stokoud vinden :80: Die grens ben ik benieuwd naar. Wanneer beschouw je iets als een "mooie" leeftijd voor een hond?
'Mooi' is alles boven 12 jaar. En eigenlijk verwacht ik (mede door mijn ervaringen) dat honden makkelijk 14 jaar zouden moeten worden.
Vind ik eigenlijk ook wel. Zowel Saar als Miep hebben een "mooie" leeftijd behaald, vind ik (Saar dik 13, Miep heel dik 14). Voor een Golden vind ik 10 toch echt wel heel jong. 11 eigenlijk ook nog :ugh:
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Dat is zo persoonlijk en ligt ook enorm aan de hond. Maar alles boven de 11 jaar vind ik wel bonusjaren. Hoewel mijn eerste hond 17 jaar is geworden, maar dat is meer een uitzondering, denk ik.
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Tara schreef:Ik ga uit van twaalf, dertien jaar. Dat moeten ze van mij wel gewoon behalen. Veertien plus zijn de bonusjaren. :wink:
Dit zo'n beetje.
De border collie van mijn zus en mijn middelgrote kruising werden 14 en 15 en takelden eigenlijk pas in die laatste maanden echt af.
Haar berner sennen daarentegen werd 11 maar werd op haar 8ste echt al oud in de zin van minder bewegen, minder spelen, meer slapen.

Frank en Aiko zijn beiden 9 en afgezien van wat artrose zijn ze nog zó vitaal en energiek dat ik verwacht dat ze fluitend 12+ worden.
Af en toe fysio houdt het manken weg en pijnstillers zijn niet nodig. Geen grijs haartje te bespeuren. Gezonde dosis hyperactiviteit :mann:
Mensen zijn altijd stomverbaasd als ik hun leeftijd noem, wat ik dan weer een beetje triest vind. Geef mij maar honden die niet bejaard zijn voor hun tiende.
Maeve schreef:Een verminderde conditie kan ik wel wat mee hoor, dan lopen we wel een extra seniorenrondje en blijven ze de lange wandeling thuis. Doofheid zal ook wel goed komen. Maar blindheid lijkt me voor de hond zelf heel naar in een roedel. Incontinentie wil ik de hond niet langdurig aan doen, en dementie ook niet.
Helemaal mee eens. Met de toevoeging dat ik ook mezelf geen incontinente hond wil aandoen. Heb ik gedaan, doe ik niet meer.
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

Lastige vraag :wink:
Bob werd nét geen 11 en Nick is nu bijna 12.
Gezond voor zover ik weet, en volop genietend van het leven.
Ik realiseer me dat het zomaar kan veranderen, en zal daar dan proberen vrede mee te hebben.
Tot nu toe heeft hij een heerlijk leven, hij heeft er zelf ook nog plezier in, maar ik besef terdege de realiteit.
Ik hoop hem nog een tijd bij me te hebben.
Afbeelding
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

16 jaar natuurlijk want zo oud is ons ToBe meisje nu en ik verwacht dat de andere tien ook zo oud worden.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ik hoop dat ze een beetje leuke leeftijd gezond halen maar verwacht het niet want net als bij mensen gebeurt het ook niet bij iedereen.
De dood hoord ook geen vaste leeftijd te hebben.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Sta ik niet echt bij stil. Ik zoek een hond die ik leuk vind. En wat Kees zegt, voor hetzelfde geld wordt je hond die volgens de statistieken 14 moet worden, maar 5. Ik vind de meeste honden met een statistische korte levensduur sowieso niet leuk.
teckeltoos
Zeer actief

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Onze twee vorige teckels zijn niet ouder dan 12 geworden.
De ene is doodgereden en de andere vergiftigd.
Ik vind 12 te jong voor een teckel.
Sarah is nu bijna 15 en afgezien haar onzeker gangwerk is ze oergezond.
Ik ben blij met elke dag die ze nog bij ons is maar maak me niet meer druk om haar eventuele sneven.
Heb de stille wens dat ze dat op de Simone manier doet.

Voor kleinere rassen is een leeftijd tot 18 heel gewoon.
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Tara schreef:Ik ga uit van twaalf, dertien jaar. Dat moeten ze van mij wel gewoon behalen. Veertien plus zijn de bonusjaren. :wink:
Dat geldt voor mij ook. Onder de twaalf vind ik het eigenlijk nog te jong, vanaf twaalf zeg ik - zoals maeve het noemt - ''je moet érgens aan doodgaan''. Overigens hoop ik op vijftien, héél graag!
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

alles wat boven de 10 is vind ik reservetijd. Mijn oudste hond was tussen de 15 en 18 (was geschat tussen de 12 en de 15 in het asiel toen we haar haalde) en de jongste die ik ooit in liet slapen was net 4 jaar.

ellen
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Vanaf twaalf jaar vind ik acceptabel. Tussen tien en twaalf zou ook kunnen, sommige honden zijn dan al echt oud, maar voor mijn eigen honden verwacht ik dat niet en zou ik het te jong vinden.

Onze honden zijn bijna veertien t/m bijna vijftien geworden en Balou is nu 15 jaar en ze hoort minder en ziet minder en valt snel om maar ze amuseert zich nog prima. Om de dag gaat ze nog een half uurtje mee naar het bos. Het gaat nog maar het is een grensgeval. Ik laat haar echt niet te lang doorleven, maar ik gun haar nog wel het genieten van kleine dingen. En zolang dat zo is blijft ze nog maar even en geniet ik van het feit dat mijn kleine trouwe kruimel er nog is. Het duurt niet zo heel lang meer voordat dat ook voorbij is.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Dat scheelt denk ik enorm per ras. Ik denk dat ik 12 nog niet oud vind bij Toots.
Ik denk eerder dat ik 16 verwacht en alles wat meer is zijn bonusjaren.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Met Rio , bijna 13 waren we best tevreden al had het uiteraard wat ons betreft langer gemogen.
Sien wordt 14 maar die gaat nog prima op wat simpele ouderdomskwaaltjes na dus we gaan er vanuit dat zijn lachend 16 gaat worden.
Micron wordt nu 13 maar heeft nu wel de eerste verschijnselen van zijn hartkwaaltje :ugh: maar dat is nu nog zeker goed te doen.
Met warmte en lange wandelingen houden we extra rekening met hem en hij heeft zeker nog veel plezier in het leven.
Dat is voor ons eigenlijk de grens van acceptabel , enig ongemak voor onszelf nemen we dan wel op de koop toe als het voor de hond maar leuk blijft.

En niet iedere hond is daar hetzelfde in. Toen Abra aan de prednison zat was ze zo onzindelijk als wat, ze kon zo zelfs op je schoot zitten en je onder zitten piesen :80: maar zelf had ze daar geen enkel probleem mee, ze stond op en ging ergens anders liggen :mrgreen:
We hebben haar toen tijdelijk luiers aangegeven en ook dat vond ze prima. God zij dank werd het al snel minder en na het stoppen met de prednison was het weer helemaal over.
Ze was toen ook nog een jonge hond uiteraard en dat scheelt wel vind ik.
Oudere honden die ongemakken vreselijk vinden zou ik dan wel weer sneller laten gaan.

Wat leeftijd betreft vind ik 13 voor de Fila's wel acceptabel en voor Sien en hondjes als Micron doen we er 2 jaar bij tenzij ze kwalen hebben die hun het leven onaangenaam maakt.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

In het algemeen zou ik vanaf 12 een acceptabele leeftijd vinden. Maar voor de individuele hond schuif je dat bij. Izzy zag ik goed 16 worden met alleen van die waterige oude oogjes en wat stram. Net 9 vond ik voor haar echt veel te jong.
Afbeelding
miriam
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.

Ongelezen bericht door miriam »

Ik vind 13 wel een mooie leeftijd.
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

thom schreef:Dat is zo persoonlijk en ligt ook enorm aan de hond. Maar alles boven de 11 jaar vind ik wel bonusjaren. Hoewel mijn eerste hond 17 jaar is geworden, maar dat is meer een uitzondering, denk ik.
Dat is zeker waar.

Ik interpreteer de vraag vooral als 'wanneer je in de stamboom rondneust van een potentiële raspup, welke leeftijden van voorouders vind je dan normaal?"
Qua individuen heb ik liever eentje die 12 jaar echt geniet en na kort ziektebed omvalt dan eentje die 8 jaar geniet + 8 jaar met kwaaltjes en gedoe naar de 16 jaar ploetert...
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel

Ongelezen bericht door mim »

Sam, onze stabij is 13.5 geworden en die had lichamelijk nog best ff volgehouden.
Maar het was Sam helemaal niet meer.. dus hebben we haar laten inslapen.
Diesel, onze toller is bijna 12.5 jaar. Stokdoof, dat was Sam dan weer niet, maar ze begint ook dementie dingen te vertonen.
Rusteloos, honderd keer per dag naar binnen en naar buiten lopen en daar is ze op een bepaald moment doodmoe van en valt dan in een hele diepe slaap.
Dus voor mij is 12/ 13 jaar een mooie leeftijd.
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

11 vind ik wel een acceptabele leeftijd. 9 of 10 vind ik aan de jonge kant, bij 12 jaar kan ik wel zeggen: mooi leven gehad. Mijn vorige Labrador was ruim 15 en die was het laatste half jaar wel echt bejaard maar daarvoor ging het eigenlijk best lang goed. Ik denk dat ik voor mijn huidige honden 13 wel prima zou vinden.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zat even te kijken in Elco's stamboom. Ik wist dat z'n oma vrij vroeg was overleden: blijkt net geen 13 jaar geworden te zijn...
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

wat is acceptabel?
Hier geen verpleegtehuis voor de honden, maar gewoon kleine ouderdomskwaaltjes prima, verzorgd worden ze wel en uitgebreid, maar ja soms houdt het op

toen ik vorig jaar met 10,5 mijn Jeanot moest laten gaan vond ik dat veel te jong, vooral ook omdat hij dus een 3kwart jaar daarvoor nog een KNPV wedstrijd gelopen had.
Mijn dierenarts, waar veel werkhonden komen, wist me te vertellen dat het voor een werk/sporthond waar altijd veel van is gevraagd een respectabele leeftijd is en ja, als je dan om je heen kijkt dan klopt dat ook wel, maar goed, denk dat het voor ons altijd te vroeg is, zeker als ze nog zoals mijn ventje zo volop in het leven staan (was in 1 week tijd heel slecht geworden van uitzaaiingen naar de longen)

zijn moeder en broer hier doen nog prima mee, ruim 13,5 en 11,5 nu, probleemloos, geen verzorgingstehuis patientjes en zo. Gewoon volwaardige honden. Mag ook wel eens nadat ik er al te veel wel veel te vroeg (hartworm, vergiftiging) af heb moeten geven ;)
moira7765
Actief

Ongelezen bericht door moira7765 »

De Bully heeft een levensverwachting van 8-10 jaar. Gucci is atletisch gebouwd en kan behoorlijk rennen en heeft meer de bouw van een staffort .Ik denk zeker dat ze ouder gaat worden.. :engel:

Ik denk dat de manier waarop een hond ouder wordt, belangrijk is. Ik heb bullies gezien die van pups af aan al kromme poten hebben en dan denk ik.."Die gaat al over een jaar of 4 kreupelen".
Soms zijn wij die, koste wat het kost de hond zo lang bij ons willen houden. Heeft de hond pijn dan gaat ie aan de pijnstiller. Doch honden zijn hard en ik vraag mij dan af, "Wat doe ik hier goed aan".

Denk ook vaak dat er schuld door DA word aangepraat dat ons te veel tot het uiterste doen gaan..

Mijn labrador is 15 1/2 geworden soms vraag je je af of de hond dit wel zo fijn vond..
moira7765
Actief

Ongelezen bericht door moira7765 »

Fotogravinnetje schreef:Ik zat even te kijken in Elco's stamboom. Ik wist dat z'n oma vrij vroeg was overleden: blijkt net geen 13 jaar geworden te zijn...
nu dit moest ik nu ook denken toen mij Labrador ruim 15 was geworden..Haar vader was een 'Carpenny' hond en er waren wel meer uit deze lijnen die gemiddeld veel ouder waren geworden.

erfelijkheid speelt zeker wel een rol, is nu mijn conclusie..
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik vind 13 jaar wel een mooie leeftijd. Onder de 11 vind ik jong, boven de 13 vind ik een mooie leeftijd als ze dood gaan.
Beetje daar tussen in.

Maar ligt er ook aan hoe de laatste jaren gaan. Als ze ontzettend krakkemikkig 18 worden is oud - maar hoeft van mij ook niet. Moet voor beide kanten nog wel leuk blijven.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Voor een Izzy zou ik 12-13 jaar acceptabel vinden, voor een Sofi'tje eigenlijk toch wel zo'n 15 jaar. Maar ja, als je dat van tevoren kon vastleggen...
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

lor1_1984 schreef:
moira7765 schreef:Denk ook vaak dat er schuld door DA word aangepraat dat ons te veel tot het uiterste doen gaan..
Komt ook door mensen die tot he oneindige door (willen) gaan met behandelen/rekken.
Dierenarts springt daar gewoon handig op in en geef ze eens ongelijk. ;)
En toch is mijn ervaring dat helemaal niet. Zowel bij Nora van 14 en Coda van 4 heb ik geen enkel weerwoord gehoord toen ik aangaf dat het klaar was. Ze begrepen het en kwamen naar me toe om de euthanasie te doen, zonder gemor of gediscussieer verder. Ik denk dat het vooral te maken heeft met hoe je er zelf in staat..
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Hmmm, lastige vraag. Luca is op 2 weken na 8 en dat wordt in alles echt een oude hond. Hoeft geen uren meer te lopen, hij heeft liever een wandeling van zeg 2.5 a 3 km waar hij een uur over mag doen. Hij speelt wel af en toe nog maar dat hoeft niet zo allemaal. Maar eigenlijk is hij altijd al wel zo geweest. Gewoon geen heel actieve hond. Ik hoop dat ie de 12 jaar haalt :)
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell

Ongelezen bericht door welshwitch »

Ik denk dat een jaar of 14 wel een acceptabele levensverwachting is voor een hondje als Tommy.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

12 vind ik een leeftijd dat toch minimaal behaald mag worden. Alles erboven is meegenomen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”