Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe vaak honden alleen laten op een dag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Re: Hoe vaak honden alleen laten op een dag

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ayleen maakt het niet uit. En zo heb ik haar ook wel opgevoed: ik doe wat ik wil en jij legt je er bij neer. In het realistische natuurlijk: ze zal nooit langer dan 6 uur op een dag alleen zijn. :ok:
*Skye* schreef: Ik bedoel hem als in, je bent in de ochtend een uurtje weg geweest, bent 3u gaan lunchen met iemand en in de avond bedenk je ineens dat je heel graag een spray tan wilt :engel: Ga je dan die avond voor de derde keer die dag weg, of vind je 2x pd genoeg.
Daar zou ik niet eens bij nadenken. :mann: Als ze tussendoor hun aandacht en beweging gehad hebben kan dat toch prima.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

Oh ja, dat snap ik wel hoor! Ik loop ook graag af en toe met de hondjes apart, maar doe dit niet als ze al (twee keer) alleen zijn geweest die dag. Vandaag bijvoorbeeld:

- 's ochtends naar het park geweest, gespeeld gezwommen, vanalles
- daarna ben ik gaan werken, tussen 12 en 16u
- net hebben we een wandelingetje door de buurt gemaakt
- zometeen moet ik met Millie naar training

Vandaag wilde ik dus eigenlijk na mijn werk nog met Lou op pad, naar het park of een andere lange wandeling. Als ik Millie mee zou nemen, zou de dag voor haar te vermoeiend worden (die komt altijd al slaperig op de training aan, is meer een ochtendhond). Maar ik vind het zielig om zo vlak na mijn werk Millie opnieuw alleen te laten. Alleen zonder Lou vindt ze ook echt niet leuk. Dus nu heeft Lou pech vandaag. Hij krijgt nog wel een kort wandelingetje na Millies training, maar dan ben ik zelf te moe om lang te wandelen.

Overigens werk ik normaal gesproken 32 uur, waarvan een klein deel thuis. Ik zorg dus altijd dat ik de boodschappen direct na mijn werk doe, of in het weekend, zodat ik de hondjes niet opnieuw alleen hoef te laten, maar gewoon iets langer weg ben. Twee keer op een dag alleen laten is denk ik de max voor mij, alhoewel de hondjes er volgens mij geen benul van hebben of het nou wel of niet nog dezelfde dag is :mrgreen:

Dingen als lunchen, spray-tannen, een uur lang boodschappen doen, etc, dat doe ik praktisch nooit ;)
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik heb de meest onregelmatige honden die er bestaan.
Ik werk zelf nagenoeg fulltime met een reistijd die variëert tussen de 2.5 uur per dag en 1.5 uur per dag.
Maar dat alles in onregelmatigheid dus overdag of 's avonds of 's nachts. Daarnaast heb ik nog 2 inwonende zoons van 19 en 21 die wel of niet thuis zijn. De helft van de honden gaan mee naar het werk. De andere helft blijft thuis. 1 van de 2 thuisblijvers heb ik in co-ouderschap met 2 collega's dus die is er soms wel en soms niet.

Met andere woorden er valt hier geen peil op te trekken. Soms zijn ze weken niet alleen, soms zijn ze dagen achter elkaar alleen thuis, en ze kunnen hier in principe probleemloos 12 uur zonder mens zijn, mocht het langer nodig zijn dan schakel ik een buuf in om ze even uit te laten, maar dat is echt een uitzondering uiteraard zo lang.

En ze kunnen hier van binnen naar buiten en vice versa als er niemand thuis is.

Dus zo als gezegd er valt hier geen peil op te trekken en het gaat allemaal probleemloos.
Gr. Aniek

Afbeelding
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

@Lucie; ik denk niet dat jij het was. Meer in de setting van dat mensen een hond als een border collie nemen en er dan te weinig mee doen en dat ze dan maar een beetje zielig in de mand gaan liggen. Mijn honden slapen echt zo veel op een dag, soms vraag ik me wel eens af waarvoor ik thuis blijf ;) maar zodra ze dat dus doen vraag ik me dat af. Ik doe dus niet extreem veel met mijn honden, ze lijken tevreden, maar hoe weet je dat het tevredenheid is of berusting.

@Leonie; jouw gedachtegang is echt precies zoals het bij mij gaat.

Vind het leuk de andere reacties ook te lezen. Over het algemeen gaan mensen er dus vrij soepel mee om, zolang de honden goed alleen kunnen zijn. Het scheelt denk ik ook wel of ze naar buiten kunnen of niet tijdens het weg zijn. Maar ik ga mezelf gewoon een beetje over dat gevoel heen zetten. Op dagen dat ik wat vaker weg ben lopen ze meestal zelfs 5x pd. Ik doe wat oefeningen met ze, kroel met ze als ik er ben. Ik ga het zelf gewoon normaal vinden wat vaker weg te gaan en dan zullen ze het vast prima vinden.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Ze zijn hier twee dagen per week een halve dag alleen thuis en ze zitten twee dagen per week in een dagopvang.
Op die dagen zijn ze daarna (behalve bij uitzondering) niet meer alleen thuis. Als ik dan met mensen afspreek regel ik dat man thuis is of dat ze mee mogen.

In het weekend gaan man en ik natuurlijk wel eens samen weg, maar niet vaak meerdere keren per dag. Wel ga ik altijd paardrijden en man zit dan vaak op zolder. Dalí gaat dan altijd bij hem liggen maar Lucca vindt dat te warm dus die is dan alleen in de woonkamer. Ik neem haar (niet eens alleen daarom) steeds vaker mee naast het paard.

Het is een geplan, met allebei een vierdaagse werkweek qua uren en twee honden. Maar volgens mij komen ze niks tekort. In de winter gaan we gewoon in het donker fietsen, wandelen of hardlopen. Maar dat hoeft met dit schema maar 1 of 2 keer per week, op de dagen dat ze naar de dagopvang zijn geweest (en dus al op een veldje hebben kunnen razen). Als ik dan een keer geen zin heb mag ik van mezelf overslaan en dat vinden de honden tot nu toe niet erg :mrgreen:
Afbeelding
vaagheid
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
Contacteer:

Ongelezen bericht door vaagheid »

Het zou er bij mij een beetje aan liggen wat voor hond ik heb.

Emma is niet zo baasgericht en die ligt rustig de hele dag op het bed te meuren als ik weg ben. Maar heel lang vind ik zelf niet zo fijn. Ik heb wel eens gehad dat ze een paar keer 8 uur alleen thuis moest blijven en dat vond ik zelf eigenlijk net een beetje té. Maar ik geloof niet dat ze er zelf een probleem mee had.

Nu komt het overigens zelden voor dat ze langer dan 2 uur per dag alleen is, vriend werkt 's avonds en ik meestal 's ochtends of 's middags dus dat is helemaal prima. Als ik even boodschappen ga doen of wat dan ook maak ik me er ook niet druk om.

Als ik een hond had waarvan ik wist dat ie, ondanks het wel alleen kunnen blijven, de hele dag als het ware met zijn neus tegen de ruiten geplakt zit wachtend tot je eindelijk weer thuiskomt zou het anders zijn. Dan zou ik zeker oppas regelen als hij langer alleen moest blijven.
Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Ik werk fulltime, van 9 tot 5, en werk 2 dagen thuis. Drie dagen is ze dus best lang alleen. Dan wordt er 's ochtends uitgebreid gelopen en wordt ze tussen de middag opgehaald om te rennen Op zo'n dag wordt ze dus 2 keer alleen gelaten voor een langere periode, 's ochtends en 's middags.

Ik houd er rekening mee door 's avonds niets af te spreken als ik Iz niet mee kan nemen. Ze vertoont nog geen tekenen van depressie.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik snap het niet zo goed. Als je honden er geen probleem in zien, waarom ben je er zelf dan zo mee bezig?
Voor de meeste honden zonder verlatingsangst maakt het niet uit of je nou achter je pc zit, onder de douche staat, slaapt of echt weg bent. Alles is even oninteressant voor ze. En als ze buiten die momenten om genoeg leuke dingen te beleven hebben, liggen die ze te slapen op de momenten dat er niets te beleven valt.

Ik zou gewoon lekker doen waar je zin in hebt, en als je honden er wat van vinden dan kom je daar vanzelf achter.
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Mijn honden zijn niet veel alleen. Bijna elke dag ga ik even boodschappen halen. Als ik de tas pak staan ze al te kwispelen. Na een minuut of 20 ben ik weer thuis. Dan willen ze alles zien wat ik gekocht heb. Zes keer per dag wordt er gewandeld, waarvan twee wat langere ronden. Als ik ergens naar toe wil dan kan dat, vinden ze geen enkel probleem. Maar dat komt niet vaak voor. Maar ik heb gemakkelijk praten want ik hoef niet meer te werken. Echter, als ik nog volop in het arbeidsproces zou zitten zou ik beslist geen honden hebben.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
*Skye*
Zeer actief

Nouja, waarom ik er mee bezig ben is dus dat stukje 'dat je er zelf wel achter komt'. Ze kunnen heel goed alleen thuis zijn en dat wil ik wel zo houden.

Maar de reacties hier hebben me wel overtuigd dat als de honden niet laten zien moeite te hebben met alleen thuis blijven het prima zou moeten kunnen.
*Skye*
Zeer actief

Cleva schreef:
*Skye* schreef:Nouja, waarom ik er mee bezig ben is dus dat stukje 'dat je er zelf wel achter komt'. Ze kunnen heel goed alleen thuis zijn en dat wil ik wel zo houden.

Maar de reacties hier hebben me wel overtuigd dat als de honden niet laten zien moeite te hebben met alleen thuis blijven het prima zou moeten kunnen.
En anders hebben ze wel een keer ergens moeite mee. Het zou wat.
Dat sowieso. Het alleen laten aanleren heb ik ook aa geleerd door het gewoon te doen en maar te zien hoe het gaat. Dan hier ook maar bij. :ok:
*Skye*
Zeer actief

Ja dat gaan alleen uiteindelijk bij ons de buren niet accepteren en dat is wel wat ik een beetje probeer te beperken. Voor zover ik weet zijn ze trouwens gewoon stil als ze alleen zijn. Ik wil die grens dus eigenlijk niet opzoeken.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Als ik weg wil ga ik weg. Of dat nou 1 x is of 5 x. Ze doen het er maar mee.
Nou scheelt het dat de honden hier prima alleen kunnen zijn zonder hysterisch te worden. Ik heb nu een camera hangen en daarop zie ik relaxte honden die af en toe eens 3 stappen verzetten en weer verder slapen als ik aan het werk ben.

Ik werk de eene week 24 uur en de andere week 32 uur. Afwisselende diensten, enige vaste diens is de maandag een nachtdienst. In het ergste geval zitten ze dus op donderdag en vrijdag overdag de hele dag alleen als ik een dag dienst draai. Hier hebben ze geen moeite mee zolang ze maar wel hun energie kwijt kunnen na een dag niks doen.

Ik heb nu 3 weken vrij en die honden doen niet anders dan wanneer ik er niet ben als het aan hun ligt slapen ze gewoon de hele dag, zolang ze maar hun energie kwijt kunnen.
Droef kan zijn energie nu niet kwijt ivm verplichte rust en daaraan merk ik dat hij ronduit irritant kan zijn. Ik pakt elke aanleiding aan om debiel te doen en volgt me door het hele huis met alles wat ik doe.

Dus ik maak me er niet druk om, al loop ik 20 x naar binnen op een dag Droef en Izzy reageren altijd het zelfde. Enige wat Droef wel echt STOM vind dat is als ik met Izzy weg ga en hij moet thuis blijven. Niet dat hij daarin blijft hangen hoor maar zodra ik weg wil gaan moet ik zorgen dat hij binnen blijft. Daarna is het gelukkig wel weer over.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

*Skye* schreef:Ja dat gaan alleen uiteindelijk bij ons de buren niet accepteren en dat is wel wat ik een beetje probeer te beperken. Voor zover ik weet zijn ze trouwens gewoon stil als ze alleen zijn. Ik wil die grens dus eigenlijk niet opzoeken.
Die grens hoef je helemaal niet op te zoeken. Je vraagt gewoon aan je buren of ze je willen waarschuwen als ze de honden horen, omdat ze wat vaker alleen moeten zijn. Of je filmt ze. Zodra je dan ziet dat ze het niet aan kunnen doe je een stapje terug. Maar die kans lijkt me eerlijk gezegd minimaal, als ze gewoon goed alleen kunnen zijn. Het is niet alsof je ineens fulltime bent gaan werken. Ik denk dat je je iets te veel zorgen maakt ;)
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Cleva schreef:
*Skye* schreef:Nouja, waarom ik er mee bezig ben is dus dat stukje 'dat je er zelf wel achter komt'. Ze kunnen heel goed alleen thuis zijn en dat wil ik wel zo houden.

Dit. De ideale situatie bestaat niet voor een hond en daarnaast blijven het honden. Ik ben best bereid om e.e.a aan te passen voor de hond en waar het kan gaat ze altijd mee, maar ik heb ook nog wel meer dingen in het leven waar de hond soms even niet mee kan. Het laten stikken van enig sociaal leven of een baan laten gaan voor de hond doe ik niet. Het beste maken van situaties dat uiteraard wel.
In jouw geval hebben je honden elkaar ook nog trouwens. De aanwezigheid van de baas wordt in veel situaties in Nederland mijns inziens overschat. In België is het bijvoorbeeld vaak helemaal prima om je hond hele dagen alleen te laten, mits ze een tuin hebben waar de hond in kan. Hele andere instelling.

Mijns inziens is er ook niet iets als een grens. Een hond die voor een uurtje prima alleen kan zijn kan dat vaak ook heus wel voor 3 uur.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Brindlecardi schreef:
Cleva schreef:

Dit. De ideale situatie bestaat niet voor een hond en daarnaast blijven het honden. Ik ben best bereid om e.e.a aan te passen voor de hond en waar het kan gaat ze altijd mee, maar ik heb ook nog wel meer dingen in het leven waar de hond soms even niet mee kan. Het laten stikken van enig sociaal leven of een baan laten gaan voor de hond doe ik niet. Het beste maken van situaties dat uiteraard wel.
In jouw geval hebben je honden elkaar ook nog trouwens. De aanwezigheid van de baas wordt in veel situaties in Nederland mijns inziens overschat. In België is het bijvoorbeeld vaak helemaal prima om je hond hele dagen alleen te laten, mits ze een tuin hebben waar de hond in kan. Hele andere instelling.

Mijns inziens is er ook niet iets als een grens. Een hond die voor een uurtje prima alleen kan zijn kan dat vaak ook heus wel voor 3 uur.
tuurlijk alles kan. met die honden zal vast niks worden gedaan ook want hé, ze hebben een tuin. niemand is verplicht zich een lor aan te trekken van de behoeftes van de hond tenslotte :19:
Afbeelding
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Volgens mij maak je een probleem van iets wat geen probleem is :wink: Je honden krijgen voldoende aandacht en zijn relaxt als ze alleen zijn. Als ik jou was zou ik niet zo zwaar tillen aan dat ene uurtje extra per dag; dat gaat vast goed.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

lucie schreef:
Brindlecardi schreef:
Cleva schreef:

tuurlijk alles kan. met die honden zal vast niks worden gedaan ook want hé, ze hebben een tuin. niemand is verplicht zich een lor aan te trekken van de behoeftes van de hond tenslotte :19:
Waarom trek je meteen die conclusie? Hoezo zou het Nederlandse 'systeem' beter zijn? Als ik hele dag thuis rond hang ligt mijn hond negen van de tien keer te slapen. Tussendoor spelen we af en toe en als k bezig ben loopt ze me achterna. Zit ik stil, doet zij dat ook. Dus waarom zou drie uur alleen laten, of een uurtje, of een keertje vijf uur ineens hondonwaardig moeten zijn? Honden slapen hoe dan ook veel, of je nou wel of niet thuis bent.
Daarnaast zijn er genoeg mensen die er voor zorgen dat de hond nooit een seconde alleen hoeft te zijn, maar vervolgens 99% van de dag ook niks met de hond doen. Ben je dan ineens een goede baas die rekening houdt met het welzijn van de hond. :19: tsja zo zwart wit is het dus niet naar mijn mening.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

lucie schreef:
Brindlecardi schreef: Dit. De ideale situatie bestaat niet voor een hond en daarnaast blijven het honden. Ik ben best bereid om e.e.a aan te passen voor de hond en waar het kan gaat ze altijd mee, maar ik heb ook nog wel meer dingen in het leven waar de hond soms even niet mee kan. Het laten stikken van enig sociaal leven of een baan laten gaan voor de hond doe ik niet. Het beste maken van situaties dat uiteraard wel.

Dat vind ik inderdaad ook geen maatstaf. Maar wat ik wel merkte toen ik met Mila in Spanje overwinterde, waar we overdag heel veel buiten waren op het terrein, ze prima gedijde op één lange wandeling per dag van 1,5 tot 2 uur. Maar hier zijn we veel meer binnen en 23 van de 24 uur binnen zitten vind ik nogal veel, zeker voor een jongere, gezonde hond. In Spanje had ze gedurende de dag ook veel meer indrukken op te doen, ze kon lekker rondsnuffelen, er waren vijf andere honden, ze hield de omgeving een beetje in de gaten, ging op zoek naar olijven om op te eten, etc.
Wandelen doen wij ook niet alleen om de lichamelijke energie kwijt te raken, maar zoals mijke ook al schrijft: de hond moet ook indrukken kunnen opdoen, kunnen snuffelen, eventueel zwemmen en graven, en mijn honden vinden het allemaal leuk om samen iets te ondernemen. Mentaal geven de wandelingen ook veel voldoening, naast het fysieke aspect. M.u.v. Taartje kunnen mijn honden ook makkelijk 5 of 6 uur mee, dus van 1 of 2 uur zijn ze niet per se fysiek moe, maar de combinatie met het opdoen van indrukken maakt dat ze daarna tevreden en voldaan zijn.
lucie
Zeer actief

Brindlecardi schreef:
lucie schreef:
Brindlecardi schreef:[quote="Cleva

Waarom trek je meteen die conclusie? Hoezo zou het Nederlandse 'systeem' beter zijn? Als ik hele dag thuis rond hang ligt mijn hond negen van de tien keer te slapen. Tussendoor spelen we af en toe en als k bezig ben loopt ze me achterna. Zit ik stil, doet zij dat ook. Dus waarom zou drie uur alleen laten, of een uurtje, of een keertje vijf uur ineens hondonwaardig moeten zijn? Honden slapen hoe dan ook veel, of je nou wel of niet thuis bent.
Daarnaast zijn er genoeg mensen die er voor zorgen dat de hond nooit een seconde alleen hoeft te zijn, maar vervolgens 99% van de dag ook niks met de hond doen. Ben je dan ineens een goede baas die rekening houdt met het welzijn van de hond. :19: tsja zo zwart wit is het dus niet naar mijn mening.[/quote]

het ging mij om het vetgedrukte hè? en in navolging van wat ik eerder hier heb gesteld.
Ik ben de laatste die zal beweren dat ik weet waar de grens ligt tussen een goede hondenbaas zijn of niet. Ik heb het hier ook al vaker op het hf over gehad. Mijn punt is juist dat ik vaak de indruk krijg (ook nu weer in dit topic en in het topic over hoe lang wandel je met je hond) dat mensen schijnen te vinden dat de hond zich maar moet voegen naar wat de baas wil, zonder dat men zich druk wenst te maken over of dit nog wel leuk is voor de hond.

Skye verdient wmb alle lof om zich dat iig wel (vooraf) af te vragen en zelf doe ik dat ook.
Ja, ik heb honden voor mijn plezier, maar des te groter is daarom voor mij de verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat de honden hier ook bij gebaat zijn.
Dus natuurlijk is alleen aanwezigheid van de baas niet genoeg, dat zul je mij NOOIT horen beweren. Je kunt ook niet zeggen: zoveel uur wandelen is goed en zoveel uur weg zijn is acceptabel.
Het enige waar ik van overtuigd ben is dat honden (in zijn algemeenheid) het fijn vinden om met de roedel bij elkaar te zijn en het fijn vinden om dingen samen te ondernemen. Als ik mijn honden een hersenwerkje laat doen waarbij veel lekkers valt te verdienen, maar ik loop weg, dan komen ze subiet achter me aan. Mooi niet dat ze iets zonder mij gaan doen. En ik zou beslist willen dat het wel zo was!! Maar als zij de keuze hebben is de keuze dus bij mij zijn.

edit: sorry, quote verkloot
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

*Skye* schreef:Ja dat gaan alleen uiteindelijk bij ons de buren niet accepteren en dat is wel wat ik een beetje probeer te beperken. Voor zover ik weet zijn ze trouwens gewoon stil als ze alleen zijn. Ik wil die grens dus eigenlijk niet opzoeken.
We kennen elkaar niet persoonlijk, maar ik vind je soms zo voorzichtig, aftastend en verschrikkelijk grondig. En ik bedoel het niet vervelend, maar juist dat voorzichtig aftastende kan nou juist oorzaak zijn van problemen. Want als je met dit soort dingen op eieren gaat lopen, zou je hond zich wel eens kunnen afvragen waar je nou precies zo onzeker over bent. Misschien wordt het besmettelijk.

Mijn moeder heeft problemen gehad met verlatingsangst van dr hond. Ze ging dan bijna op dr tenen het huis door om zich aan het voorgenomen ritueel te houden, stond bij de deur de hond uit te leggen dat hij zich moest gedragen en stond met een ingetrokken anus op de oprit af te wachten of er ook gejoel kwam. Ze heeft t allemaal zelf veroorzaakt. Het gaat inmiddels goed maar mn moeder heeft gefantaseerd dat het maximaal 4 uur goed gaat, dus als zij het huis uit gaat staat ze altijd op een klok.
Ik heb die hond ook wel eens hier gehad en toeter nog nèt niet door het huis "Je bekijkt het maar met je complexen" en doe precies mn handel en wandel als altijd. Als ie iets te vaak op mn hielen loopt verban ik hem naar zn mand en kan ongestoord naar mn werk.
Honden voelen het wanneer je onzeker over iets bent, wanneer het onderhandelbaar is, wanneer je het huis uit gaat met tegenzin omdat je bang bent dat je hond bezwaar aantekent.

Een tijdje terug moest ik ff het land door en kwam met autopech te staan. Toen ik eindelijk thuis was, waren we 12 uur verder. Ik werd op dezelfde manier begroet als wanneer ik 2 uur weg was geweest. Honden zijn eigenlijk maar inactieve dieren. Een paar uur per dag actief zijn is voor mijn honden reden om de rest van de tijd te lummelen.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Heavy schreef:Inderdaad een hond in huis is heel anders dan een hond buiten . En er wordt altijd gezegd mijn hond slaapt als ik thuis ben dus mist me niet als ik weg ben maar dat vind ik onzin. Een hond wil ook sociaal contact met een mens en aandacht enz . Als ik thuis ben liggen ze hier ook plat en lopen ze heus niet de hele dag te rennen maar ze horen en zien mij wel bezig in en rond huis en lopen achter me aan ook mee naar buiten enz . Er wordt tegen ze gepraat en ze krijgen een aai over hun bol .Kijken wat ik doe kortom prikkels
Dus als een hond even alleen is krijgt hij geen aandacht? :19: dat zegt toch ook niemand. Daarnaast, nogmaals, er zijn genoeg mensen die hele dagen thuis zijn maar de hond net zo goed geen aandacht geven. Het enige is dat je dan wel 'oké' bent want je je laat je hond niet alleen op papier. Nou gefeliciteerd. :ok:
*Skye*
Zeer actief

Bedankt weer voor alle reacties. Er is helemaal geen probleem met het alleen laten en dat ene uurtje extra op een dag zal waarschijnlijk geen verschil maken. Ik heb een camera en ze zijn eigenlijk zo goed als altijd rustig. De buren laten idd weten als ze de honden horen als we niet thuis zijn.
Het zal allemaal wel loslopen.
lucie
Zeer actief

DeDiana schreef:
lucie schreef:
Brindlecardi schreef: Dit. De ideale situatie bestaat niet voor een hond en daarnaast blijven het honden. Ik ben best bereid om e.e.a aan te passen voor de hond en waar het kan gaat ze altijd mee, maar ik heb ook nog wel meer dingen in het leven waar de hond soms even niet mee kan. Het laten stikken van enig sociaal leven of een baan laten gaan voor de hond doe ik niet. Het beste maken van situaties dat uiteraard wel.

Dat vind ik inderdaad ook geen maatstaf. Maar wat ik wel merkte toen ik met Mila in Spanje overwinterde, waar we overdag heel veel buiten waren op het terrein, ze prima gedijde op één lange wandeling per dag van 1,5 tot 2 uur. Maar hier zijn we veel meer binnen en 23 van de 24 uur binnen zitten vind ik nogal veel, zeker voor een jongere, gezonde hond. In Spanje had ze gedurende de dag ook veel meer indrukken op te doen, ze kon lekker rondsnuffelen, er waren vijf andere honden, ze hield de omgeving een beetje in de gaten, ging op zoek naar olijven om op te eten, etc.
Wandelen doen wij ook niet alleen om de lichamelijke energie kwijt te raken, maar zoals mijke ook al schrijft: de hond moet ook indrukken kunnen opdoen, kunnen snuffelen, eventueel zwemmen en graven, en mijn honden vinden het allemaal leuk om samen iets te ondernemen. Mentaal geven de wandelingen ook veel voldoening, naast het fysieke aspect. M.u.v. Taartje kunnen mijn honden ook makkelijk 5 of 6 uur mee, dus van 1 of 2 uur zijn ze niet per se fysiek moe, maar de combinatie met het opdoen van indrukken maakt dat ze daarna tevreden en voldaan zijn.
100% mee eens. Om die reden loop ik ook 'maar' 1-2 uur, ipv de 3-4 die ik in Nederland zou lopen als ik in een appartement zit. Hier kunnen ze de hele dag hun gang gaan en meehobbelen; er is aandacht en afleiding en ik vind ook dat ze het daar maar mee moeten doen. Maar je zou eens moeten zien hoe hysterisch blij ze alsnog worden als ik er een 2e keer met ze op uit ga :80:

Het ging er mij om dat de aanwezigheid van een tuin, of de aanwezigheid van de baas for that matter niet per sé garant staat voor een blije hond.

Zo, nu ga ik wandelen :wink:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Op diezelfde manier vind ik erfhonden ook lang zo zielig niet, als er maar wat te beleven is. De boer waar ik regelmatig langs loop wil zn hond niet meenemen van het erf af, omdat hij bang is dat hij dan in zn eentje op stap gaat. Hij is nu zo mooi erfvast. Maar van half7 sochtends tot 9 uur savonds wordt er op het bedrijf gewerkt. Er komt vanalles langs kwa bezoek, kinderen spelen in de tuin, de hond komt in de stallen. Als ik langsloop, ligt ie op de oprit als een koning op zn troon. Soms komt hij de honden even gedag zeggen en keert dan weer terug naar zn vaste uitkijkplek. Die hond heeft t gewoon enorm getroffen.
Toen ik op een anti-kraak boerderij woonde liet ik de honden ook niet uit. Ze gingen vaak genoeg mee op stap maar de dagen dat we thuis bleven hadden ze gewoon veel te veel plezier met wat er op het erf gebeurde. Een uur houthakken en af en toe een houtje het weiland in slingeren voor de honden was leuker dan een uur wandelen tussen saaie weilanden.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

@lucie, ik lees dat eigenlijk niet zo. Cleva is een van de weinigen die aangeeft dat je hond ook wel eens iets 'moet doen' wat niet leuk is.
Mijns inziens worden er al gauw conclusies getrokken dat er blijkbaar geen rekening wordt gehouden met de hond zijn of haar welzijn, als de hond eens een keer wat langer 'alleen' is.
Ik zou zelf passen voor een leven waarin ik continu op de klok kijk en de stopwatch aan zet zodra in het huis stap, want stel je voor dat je een hond eens een keer een mindere dag heeft. De gemiddelde hond slaapt op dat soort momenten gewoon. Als het gebeurd zorg je er op een ander moment voor dat je weer wat leuks doet of de hond extra aandacht geeft. Denk je dat de hond dan verder nog wakker ligt van die ene minder leuke dag? :wink: (terwijl de hond het dus waarschijnlijk niet eens echt ervaart als een minder leuke dag, want ze slapen de dag gewoon weg).
Dat mensen zich er zelf druk om maken dat is natuurlijk een ander aspect. Maar het is raar om te denken dat honden je 24/7 nodig hebben, zeker als ze ook elkaar hebben.

Met betrekking tot je laatste post ben ik het dus ook absoluut met je eens, het verschilt ook simpelweg per hond. Daarom vind ik dus dingen uitdrukken in uren niet zo relevant. De ene hond maak je zielsgelukkig met de hele dag in een tuin rond kunnen hangen, met of zonder baas, terwijl de andere hond het liefst de hele dag slaapt en even een keer de energie kwijt wil. Zo zullen er ook vast honden zijn die alleen zijn niet leuk vinden.
Ik gaf het voorbeeld van België omdat iedere cultuur zijn eigen ideeën heeft over wat goed is voor een hond. Je kan niet beweren dat alleen de Nederlandse manier van denken goed is voor een hond. (heel vaak en veel wandelen, veel thuis zijn, liefst geen werk)
Los van dit blijf ik er wel bij dat het kan voorkomen dat er eens iets gebeurd in een honden leven wat een hond niet leuk vindt, en ook dat his dus maar mijn mening geen ramp.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Brindlecardi schreef:Met betrekking tot je laatste post ben ik het dus ook absoluut met je eens, het verschilt ook simpelweg per hond. Daarom vind ik dus dingen uitdrukken in uren niet zo relevant. De ene hond maak je zielsgelukkig met de hele dag in een tuin rond kunnen hangen, met of zonder baas, terwijl de andere hond het liefst de hele dag slaapt en even een keer de energie kwijt wil. Zo zullen er ook vast honden zijn die alleen zijn niet leuk vinden.
Ik gaf het voorbeeld van België omdat iedere cultuur zijn eigen ideeën heeft over wat goed is voor een hond. Je kan niet beweren dat alleen de Nederlandse manier van denken goed is voor een hond. (heel vaak en veel wandelen, veel thuis zijn, liefst geen werk)
Los van dit blijf ik er wel bij dat het kan voorkomen dat er eens iets gebeurd in een honden leven wat een hond niet leuk vindt, en ook dat his dus maar mijn mening geen ramp.
Klopt, daar ben ik het ook mee eens. Het verschilt heel erg per hond, de behoeftes zijn nu eenmaal heel divers, en zolang daar rekening mee wordt gehouden vind ik het ook geen enkel probleem als het eens een dag wat minder is. Het kan niet elke dag feest zijn. Maar als het nooit feest is, vind ik het wel sneu.
Brindlecardi
Zeer actief

DeDiana schreef:
Brindlecardi schreef:Met betrekking tot je laatste post ben ik het dus ook absoluut met je eens, het verschilt ook simpelweg per hond. Daarom vind ik dus dingen uitdrukken in uren niet zo relevant. De ene hond maak je zielsgelukkig met de hele dag in een tuin rond kunnen hangen, met of zonder baas, terwijl de andere hond het liefst de hele dag slaapt en even een keer de energie kwijt wil. Zo zullen er ook vast honden zijn die alleen zijn niet leuk vinden.
Klopt, daar ben ik het ook mee eens. Het verschilt heel erg per hond, de behoeftes zijn nu eenmaal heel divers, en zolang daar rekening mee wordt gehouden vind ik het ook geen enkel probleem als het eens een dag wat minder is. Het kan niet elke dag feest zijn. Maar als het nooit feest is, vind ik het wel sneu.
Dat laatste is zeker sneu. Al denk ik dat er weinig honden zijn hier op het hf waar het nooit feest is.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Nanna schreef:Trouwens, even een tip voor mensen die een hond zoeken die een onverbeterlijke slaapkop is en genoegen neemt met twee keer per dag even een half uur flink de benen strekken.
Neem een windhond. Echt.
Er zijn genoeg treurige en superlieve Galgo's die op een fijne baas wachten.
Haha, ik zal dit aan mijn neef doorgeven ;)
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

op de vraag van de titel:

willem kan heel goed alleen blijven, maar ik probeer het AANTAL keren beperkt te houden, want dáár zit hem de moeite. liever 1x een paar uur dan 3x een kwartier. daar wordt hij onrustig van is mij opgevallen
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”