Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vrouw gebeten door niet HR hond

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Vrouw gebeten door niet HR hond

Ongelezen bericht door Tineke »

DeDiana schreef:
Tineke schreef:
DeDiana schreef:Tja, alle honden kunnen bijten. Dat er ook incidenten met allerlei andere rassen gebeuren, lijkt me dus ook verre van verrassend. Maar dat betekent nog niet meteen dat dit ook rassen zijn die een hoger risico vormen op zware of zelfs dodelijke bijtincidenten. En daar kun je gewoon je maatregelen voor treffen, precies zoals je dat kunt als je een hond van een ander ras hebt die dat ook in zich heeft. Ik vind dat elke hondenbaas - van welk ras dan ook - alert moet zijn op dergelijke signalen, maar bij een ras dat erom bekend staat niet altijd even tolerant te zijn met soortgenoten en/of dat in staat is flinke schade aan te richten, ben je neem ik aan nog net even wat voorzichtiger. Vanwege het hogere risico dus.

Als het om hr rassen gaat dan heb je het over 21 rassen en daar zitten zowel qua uiterlijk als gedrag enorme verschillen in.
Als ik een weggelopen hondje mee zou nemen naar huis zou dat voor mijn honden waarschijnlijk geen enkel probleem zijn , maar een inbreker die midden in de nacht aan mijn bed staat is een ander verhaal.
Terwijl die spa zich wellicht meer richt op het hondje wat erbij is zien andere honden daar het gevaar weer niet van in.
Ik heb weleens het idee dat alle hr rassen op een hoop worden gegooid en dat is onzin natuurlijk want er zitten enorme verschillen in qua gedrag en ja ook in bijtincidenten.
Ja, klopt, wat dat betreft is de huidige lijst een vreemde verzameling. Maar als het bijvoorbeeld om de Fila gaat, zul je het toch met me eens zijn dat jij die ook niet graag zou zien bij een baas die geen enkel benul heeft van raseigenschappen, geen lichaamstaal leest en alleen maar door een roze bril kijkt naar de hond omdat hij zo verschrikkelijk lief is voor de eigen roedel? En dus gelukkig maar voor het ras dat dit geen modehonden zijn en dat ze vooral bij rasliefhebbers zitten die het ras kennen en begrijpen. Zou dat ook gelden voor bijvoorbeeld staffords, dan zouden daar ook veel minder incidenten mee zijn.

Zoals ik al schreef, vind ik dat elke eigenaar van een hond alert moet zijn op signalen die zouden kunnen betekenen dat de hond een risico vormt voor andere honden of mensen. Mijn honden kunnen natuurlijk ook met gemak een chihuahua doodbijten. Dus ook ik moet alert zijn op signalen van mijn honden en voorzorgsmaatregelen nemen als ik denk dat zoiets misschien wel zou kunnen gebeuren. Maar over een inbreker zou ik me dan weer wat minder zorgen hoeven maken; je schat de risico's in die deels van de individuele hond afhangen en deels samenhangen met raseigenschappen en fysieke kenmerken. En jij weet dat jouw honden een wat hoger risico dan gemiddeld vormen als het gaat om inbrekers of misschien wildvreemden die zomaar je huis binnenwandelen, dus jij houdt daar als verantwoordelijke eigenaar ook gewoon rekening mee.
Nee dat zou ik zeker niet graag zien want dan vormt de Fila wel degelijk een hoger risico , maar niet meer dan elke andere waak of verdedigingshond. En als je naar cijfers kijkt zelfs nog minder en nu komt dat mede doordat er minder zijn maar het heeft ook wel degelijk te maken met hun terughoudendheid dat als het even kan ze liever helemaal geen contact hebben met vreemde. Ze zullen het zeker wel doen hoor bij dreiging maar zullen het bij voorkeur niet gaan opzoeken honderden meters ver.
En natuurlijk is de cavelier die niet goed zit geen risico voor de omgeving en is dat bij heel veel andere rassen welzo.
Ik ben ook zeker wel voor maatregelen hoor en zou om te beginnen de wildfok van bepaalde rassen graag verminderd zien of onder zulke strenge regels dat er enkel maar echte kenners en liefhebbers het nog doen.
Dat zal het plaatsingsbeleid zeker ten goede komen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”