Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe blaffen stoppen tijdens stilstaan

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Persistence
Zeer actief

Re: Hoe blaffen stoppen tijdens stilstaan

Ongelezen bericht door Persistence »

Vanavond laatste les flyball van de cursus en Vic was de snelste :cheer:

Heb nu de hele training zonder voertjes gedaan (nog nooit eerder gedaan) en dat ging stukken beter. De focus daarop is dan gewoon weg, en bovendien is de bal hierbij al genoeg beloning. Het blaffen is hierbij zeker nog niet over, maar er zit absoluut vooruitgang in. Hij gaat nu soms even rustig zitten of liggen en even om zich heen kijken en dat is precies waar ik naartoe wil.

In het bos op een bankje gaan zitten, dat ging goed totdat hij een tak vond. De laatste tijd apporteert hij takken uit het water en wil dan vaak een tak meenemen. Drammen, drammen, die tak op schoot gooien, gooi-die-tak-nu! Toen ik 'nee' zei was het weer blaffen, springen, aandacht vragen want hij wilde persé met de tak spelen. In eerste instantie keek ik de andere kant op en negeerde hem, maar het is een aanhouder. Toen met een donderstem gezegd dat het nu afgelopen was, en het was over.
Goh, ik sta verbaasd van mezelf en dat ik dit niet eerder op deze manier heb aangepakt. Hij had behoefte aan duidelijkheid op dit vlak.
M@scha schreef:wow bedankt voor dit topic! willem is een kopietje :80:

en ik ben ook een zacht ei omdat hij zo heftig reageert als je maar naar hem wijst met het boze oog.

superbraaf maar ondertussen een dwingelandje van de eerste categorie.

vanaf vandaag word ik drillseargent :S:

is toch van de zotte dat ik de staffords met 2 vingers in de neus dirigeerde en deze aap mij steeds voor verrassingen stelt! :LOL:
Ben je al begonnen? :engel:
Persistence
Zeer actief

Daar ben ik weer.

We hebben zeker vooruitgang geboekt, als ik ergens op een bankje ga zitten gaat hij rondsnuffelen en niet meer blaffen. Als ik in m'n eentje stilsta komt hij naast me staan en me aankijken, maar hij blaft niet snel meer.

Echter als ik iemand tegenkom en daar mee sta te praten, gaat het beter dan eerst, maar hij gaat op een gegeven moment toch weer blaffen. Ik zeg dat hij dan moet gaan zitten en blijven. Dit gaat even goed, maar dan loopt hij weg of gaat weer blaffen. Als ik zie dat hij weg wil lopen zeg ik dat hij moet gaan zitten, en als ik zie dat hij wil gaan blaffen waarschuw ik hem eerst verbaal. Hij weet dat als ik dichterbij kom en hij blaft dat hij dan een draai om z'n oren krijgt, dus hij neemt de benen al als ik naar hem toe kom, onder luid geblaf. Hoe dan ook, de focus ligt steeds volledig op hem.

Ik doe vast iets verkeerd, of moet ik gewoon geduld hebben en hiermee doorgaan? Het kwartje lijkt gewoon niet te vallen in deze situatie.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Geef je hem wel meer aandacht als hij braaf is en niet blaft?
Als hij op een zeker moment (terwijl het nog moeilijk is voor hem) veel minder aandacht (beloning met stem of aai) krijgt voor het goede maar wel als het niet goed gaat, levert het hem dus meer op om te gaan blaffen of op te staan.
Verder zou ik hem ook gewoon aan de riem doen. Dan hoeft hij alvast niet te zitten en blijven. Gewoon stil zijn is al prima.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Persistence
Zeer actief

sirene schreef:Geef je hem wel meer aandacht als hij braaf is en niet blaft?
Als hij op een zeker moment (terwijl het nog moeilijk is voor hem) veel minder aandacht (beloning met stem of aai) krijgt voor het goede maar wel als het niet goed gaat, levert het hem dus meer op om te gaan blaffen of op te staan.
Verder zou ik hem ook gewoon aan de riem doen. Dan hoeft hij alvast niet te zitten en blijven. Gewoon stil zijn is al prima.
Nee eigenlijk niet, want zodra ik zeg braaf dan wordt hij enthousiast en blaft hij weer.
Dat is het lastige, ik wil hem wel belonen voor goed gedrag.

Ga de riem inderdaad maar weer even gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn G3121 met Tapatalk
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Persistence schreef:
Nee eigenlijk niet, want zodra ik zeg braaf dan wordt hij enthousiast en blaft hij weer.

Nee ik zou zelf ook zeker niet belonen. Hij dwingt met het blaffen jou aandacht af en jou doel is dat je helemaal geen aandacht wil geven, of ie nou blaft of niet. Je bent namelijk met wat anders bezig en dat heeft ie maar te accepteren.
De beloning is dan dat je hem geen draai om de oren geeft :mann: En heb je wel eens geprobeerd de riem naar zn kop te slingeren als hij op een afstandje je gaat staan aanblaffen? Hij daagt je duidelijk uit om creatief te worden. U vraagt wij draaien, hij begint zelf.

Ik klink misschien heel hard maar dat ben ik niet. Ik heb veel geduld met honden die me niet snappen of die dingen moeilijk vinden. Maar drammerig gedrag maak ik gelijk kotermetten mee want dat zit me op de zenuwen. Hij snapt je prima en even niet blaffen is niets moeilijks aan, dus als mijn hond er zelf voor kiest om te kijken wat er gebeurt als hij zn middelvinger naar me opsteekt, dan komt ie daar achter ook. :S:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Persistence schreef:
M@scha schreef:wow bedankt voor dit topic! willem is een kopietje :80:

en ik ben ook een zacht ei omdat hij zo heftig reageert als je maar naar hem wijst met het boze oog.

superbraaf maar ondertussen een dwingelandje van de eerste categorie.

vanaf vandaag word ik drillseargent :S:

is toch van de zotte dat ik de staffords met 2 vingers in de neus dirigeerde en deze aap mij steeds voor verrassingen stelt! :LOL:
Ben je al begonnen? :engel:
ja, en het werkt best goed eigenlijk...
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Persistence schreef:

Dat is dus iets wat ik juist uitlok. De hond moet leren waar ik blij van word er waar niet van. Zodra hij opstaat, enthousiast wordt of blaft is aandacht over.
Als aandacht is wat hij wil moet hij dat wel krijgen op de juiste momenten.
Laatst gewijzigd door sirene op 27 aug 2018 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Soooof »

Goh, dat ik dit topic nu pas ontdek zeg.. :engel: Ik heb ook zo'n dwingeland die meent dat we in het bos zijn om te wandelen en niet om stil te staan. :engel:

Ik ben vergelijkbare dingen aan het doen als jij beschrijft Persistence, ik heb hem feitelijk laten wennen aan het feit dat ik ook wel eens even stil wil staan of op een bankje wil zitten in het bos en dat hij dan wat mij betreft 2 opties heeft die ik acceptabel vind; rustig op me wachten of zichzelf vermaken. Ik heb de tijd wel langzaam opgebouwd; ga niet meteen een uur stilzitten.

Overigens weet ik niet hoe jouw ervaring is, maar bij Rex moet ik er vooral ook op tijd bij zijn; als ie al te druk is, is het ook moeilijker contact maken en moeilijker zijn gedrag nog te beïnvloeden. Dat kan ik dan alleen nog door hem letterlijk uit een situatie te halen, maar de kunst is dus -ook voor mij- om op tijd te zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”