Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dentasticks

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

S@ndr@
Zeer actief

Re: dentasticks

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik ken best kleine hondjes die vers krijgen ( ja ook barf) die toch tandplak hebben, dus t verhaal gaat niet helemaal op.. een hond is geen wolf - en er is nogal wat variatie in de bouw van de verschillende bekkies
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

semmyboy schreef:nee, als je goede voeding geeft, zonder graan en andere toegevoegde onzin (suikers)
Zal je hond geen last hebben van tandsteen.
Dat gaat echt niet voor alle honden op. Sommige honden (zijn net als mensen) gewoon gevoeliger voor tandsteen. Kleine hondjes zoals Yorkies maar ook poedels staan er bekend om snel tandsteen te hebben.
Het is net als nagels knippen. Bij de meeste honden hoeft het nooit, bij sommige honden moet je echt gewoon knippen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

semmyboy schreef:nee, als je goede voeding geeft, zonder graan en andere toegevoegde onzin (suikers)
.
Dat is een hardnekkig fabel, hier krijgen ze alleen versvlees en pensstaafjes, bullenpezen enz. om op te kluiven en toch moeten ik regelmatig tandsteen verwijderen. Dat is genetisch bepaald en komt vaker voor bij kleinere honden.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

S@ndr@ schreef:ow is dat verboden, misschien moet je even een wetsvoorstel in dienen dan :mrgreen:
Ga lekker van de zon genieten want je draaft een beetje door, maar goed dat is niet de 1e keer de laatste weken dat ik zo'n reactie van je zie. Veel plezier.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

malinois schreef:
S@ndr@ schreef:ow is dat verboden, misschien moet je even een wetsvoorstel in dienen dan :mrgreen:
Ga lekker van de zon genieten want je draaft een beetje door, maar goed dat is niet de 1e keer de laatste weken dat ik zo'n reactie van je zie. Veel plezier.
ik mag van jou iets niet en ik draaf door, :smile2: enjoy :ok:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

semmyboy schreef: In dentastix zit ook troep, er zit nog meer suiker in dan in een mars reep.
Hahaha grapjas
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

sirene schreef:
Dat gaat echt niet voor alle honden op. Sommige honden (zijn net als mensen) gewoon gevoeliger voor tandsteen. Kleine hondjes zoals Yorkies maar ook poedels staan er bekend om snel tandsteen te hebben.
Het is net als nagels knippen. Bij de meeste honden hoeft het nooit, bij sommige honden moet je echt gewoon knippen.
:ok:
Elmo krijgt heel behoorlijk te eten, KVV en BARF-producten. Alles verantwoord en maar heel zelden iets wat slechter is. Elke dag een pensstaafje, een luchtpijpje, spiervlees, een oor of iets anders om op te knagen. En toch op zijn kiezen wat plak en steen. Het is inderdaad wel een rasdingetje ook. Net als de Chinees van mijn collega. Die krijgt alleen gezond spul maar inmiddels heeft ze het grootste gedeelte van haar gebit niet meer. Dat is puur genetisch, niet door voeding.
Afbeelding
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Paisley schreef:
semmyboy schreef: In dentastix zit ook troep, er zit nog meer suiker in dan in een mars reep.
Hahaha grapjas
Nou, zeker grapjas hahaha!! Wat een onzin praat.
Er zit 0% suiker in dentastix. Helemaal niks.

Hier zijn de ingredienten:
https://www.pedigree.nl/onze-producten/ ... verzorging
Thijs&Pim
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dwerg/mini Pincher,
Chihuahua
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Thijs&Pim »

wat een boel (uiteenlopende) antwoorden.. allereerst bedankt allemaal !

Er vanuit gaande dat iedereen wil helpen en advies geeft op basis van zijn of haar kennis, kan ik alleen maar blij zijn met iedere reactie.

Misschien had ik erbij moeten vermelden dat mijn hond HEEL kieskeurig is.. en een groot deel van het "probleem" is, dat hij helemaal (lees : echt totaaal niet) geen interesse heeft voor de hardere kauwmaterialen die sommige mensen beschrijven.
Ik ben me er bewust van dat "gebitsverzorging" in de letterlijke zin van het woord niet direct in lijn ligt met de dentastick. Aan de andere kant denk ik.. je moet toch wat. Hij is nu 10 jaar en dan denk ik..als hij graag zo'n ding eet ipv een stuk kop-huid, so be it. Er moet toch geknaagd worden..

Er zit geen toegevoegd suiker in de sticks die ik geef (dat heb ik meteen even nagekeken).

Ik ben blij om te lezen dat er ook mensen zijn die aangeven wel degelijk resultaat te hebben behaald door het geven van dergelijke sticks. Ik ben heel benieuwd naar welk merk zij gaven.

Krabben is echt een.. mja.. laat ik het erop houden dat het echt een lijdensweg is voor baasje en hond. Al heb ik het natuurlijk best over voor mijn boefje als het nodig is.. hoe vaak doen jullie dat krabben ?
How we walk with the broken, speaks louder than how we sit with the great.

Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Bij Tirsa heb ik ook niks gedaan. Die heeft haar hele leven op nylabones gekauwd. Gewoon een mooi gebitje tot haar einde, zoals ook bij mijn katten en die zijn toch 15/16 en 17 geworden. Bij Lotje tot nu toe ook niets te zien.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Bij Rana groeide het tandsteen aan als je er naar keek.
Kennelijk een erfelijk trekje bij haar, want bij Ita en Claire zit geen tandsteen.
Rana heb ik dagelijks gepoetst en dat werkte bij haar echt het allerbeste.

Poetsen hoeft niet altijd met een tandenborstel (deed ik wel).
Er is ook een soort tandpasta die je met je vinger op de tanden en kiezen smeert (buitenkant is genoeg).
Het smaakt goed en het zorgt goed voor weghouden van tandsteen.
De tanden van Rana hoefden in 14 haar nooit door de DA schoongemaakt te worden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

......
In dentastix zit ook troep, er zit nog meer suiker in dan in een mars reep.
Dus je maakt het van kwaad tot erger.
Dierenartsen verdienen aan het onderhouden van het hondengebit, dus gaan ze niet anders adviseren.
Niet alles wat je op internet leest is waar.... En dierenartsen willen in de regel gewoon het beste voor je hond, net als jij.

Ik zou zelf ook niet snel Dentastix kopen maar soms krijgen we het cadeau en dan wordt het smakelijk opgegeten. En ik ken inderdaad ook een oudere hond met tandsteen die weer prachtig schone tanden kreeg van elke dag een Dentastix. Dus blijkbaar werkt het bij sommige honden wel.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

ranetje schreef:Bij Rana groeide het tandsteen aan als je er naar keek.
Kennelijk een erfelijk trekje bij haar, want bij Ita en Claire zit geen tandsteen.
Rana heb ik dagelijks gepoetst en dat werkte bij haar echt het allerbeste.

Poetsen hoeft niet altijd met een tandenborstel (deed ik wel).
Er is ook een soort tandpasta die je met je vinger op de tanden en kiezen smeert (buitenkant is genoeg).
Het smaakt goed en het zorgt goed voor weghouden van tandsteen.
De tanden van Rana hoefden in 14 haar nooit door de DA schoongemaakt te worden.
Hier is alleen bij mijn oudste kat toen ze 15 was en onder het mes ging voor wat vetbultjes die ineens gingen groeien, de tanden toen schoongemaakt omdat ze toch onder zeil ging. Oh, de dierenarts heeft haar toen ook maar even goed geborsteld op mijn vraag. Wel zo makkelijk.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Thijs&Pim schreef:wat een boel (uiteenlopende) antwoorden.. allereerst bedankt allemaal !

Er vanuit gaande dat iedereen wil helpen en advies geeft op basis van zijn of haar kennis, kan ik alleen maar blij zijn met iedere reactie.

Misschien had ik erbij moeten vermelden dat mijn hond HEEL kieskeurig is.. en een groot deel van het "probleem" is, dat hij helemaal (lees : echt totaaal niet) geen interesse heeft voor de hardere kauwmaterialen die sommige mensen beschrijven.
Ik ben me er bewust van dat "gebitsverzorging" in de letterlijke zin van het woord niet direct in lijn ligt met de dentastick. Aan de andere kant denk ik.. je moet toch wat. Hij is nu 10 jaar en dan denk ik..als hij graag zo'n ding eet ipv een stuk kop-huid, so be it. Er moet toch geknaagd worden..

Er zit geen toegevoegd suiker in de sticks die ik geef (dat heb ik meteen even nagekeken).

Ik ben blij om te lezen dat er ook mensen zijn die aangeven wel degelijk resultaat te hebben behaald door het geven van dergelijke sticks. Ik ben heel benieuwd naar welk merk zij gaven.

Krabben is echt een.. mja.. laat ik het erop houden dat het echt een lijdensweg is voor baasje en hond. Al heb ik het natuurlijk best over voor mijn boefje als het nodig is.. hoe vaak doen jullie dat krabben ?
Joris heeft ook heel veel tandsteen en houdt ook totaal niet van dingen die hard zijn om lekker op te knagen. Als hij het niet door gebeten krijgt, is het niet lekker. Dus als ik aankom met luchtpijp of bullepees of kophuid, dan ruikt hij er aan en loopt weer weg. Het is al meermaals schoongemaakt. Zijn adem is ook niet te harden :ugh: Mijn moeder is ook niet zo van het gedroogde spul (alles stinkt), dus hij krijgt alleen gedroogde kipfilet en andere supermarkt snacks als dentasticks. Allemaal niet regelmatig genoeg om enig effect te verwachten.
Joris lust wel van die gedroogde spiervlees stengeltjes en dat zorgt wel voor wat geknaag met zijn achterste kiezen. Dus misschien valt dat nog te proberen erbij? Het is wel hard, maar met 3x knagen gewoon door gebeten. Geen uren knaagwerk dus, maar alle beetjes helpen denk ik dan :wink:

Finn heeft hier een net gebit waar, nu hij wat ouder wordt, wel een klein beetje aanslag op te zien is. Tess zie ik nu al regelmatig aanslag op haar kiezen en ze is pas een jaar. Dus bij haar ga ik het wel goed in de gaten houden. Vaak wat te knagen (en ja, daar geef ik gerust ook dentasticks voor) en als het nodig blijkt te zijn gaan we krabben.
Hier krijgen ze voornamelijk brok trouwens.
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Ze krijgen hier elke dag een aantal keren een pensstokje. Bij ons laatste dierenartsbezoek met natuurlijk weer Nola :F: vroeg de d.a. of ik de tanden soms poetste. Ze waren zo mooi. Nu is ze pas drie jaar maar ze hebben allemaal een goed en wit gebit zonder tandsteen. Ook mijn vorige honden hadden dat op hoge leeftijd. Alleen bij Balou vielen de tanden er uit en al op jonge leeftijd. Zij was een kleine witte keeshond kruising en kreeg precies hetzelfde als de rest.

Dus mijn eigen conclusie is dat we iets goed doen met voeren en kauwen :mrgreen: en ook dat eht blijkbaar toch ook aanleg is als het gebit dan wel instort. Ik zie de pens stokken en de aanleg als enige aanwijsbare oorzaken van de prima gebitten hier. :wink: :wink:

Dentastix krijgen ze ook omdat ze ze erg lekker vinden. Maar niet regelmatig en meer voor de lekker.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”