Mijn kleindochter van 6 jaar kan anders prima over Frodo heenhangen zonder dat er iets gebeurdChihuahua-paws schreef:Idd dat moeten ze leren en dan het uitstekend.
Dat heb ik ook netjes uitgelegd in de post.
Omdat te leren zul je als ouder wel een beetje de honden taal moeten snappen dus weten wanneer de hond het allemaal prima vind.
En over een hond heen hangen is dus één van de dingen die een hond over het algemeen niet trekt. Maar een kind snapt dat niet.
Een kind is ook nog wel eens instaat gewoon recht op een hond af te lopen en hoppa met het handje naar het koppie wat ook bedreigend is.
Het is allemaal te begeleiden. En als het eenmaal gesnapt wordt dan zijn het meestal de beste maatjes.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Advies gevraagd
Moderator: moderatorteam
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Re: Advies gevraagd

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
Ik wist gewoon daar een reactie op ging komen. Ik heb echter niet voor niks uitgelegd dat het wel te leren valt en dus hoe die regel bedoeld is.Kruimel53 schreef:Je begint met te beweren dat honden en kinderen niet samengaan. Dat is aantoonbaar kul. Als je dat niet bedoelt, schrijf het dan ook niet.Chihuahua-paws schreef:Idd dat moeten ze leren en dan het uitstekend.
Omdat te leren zul je als ouder wel een beetje de honden taal moeten snappen dus weten wanneer de hond het allemaal prima vind.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- dagmar88
- Zeer actief
Nanna schreef:Kinderen en honden samen is juist het leukste dat er is. Toch heerlijk als je als kind mag opgroeien met een hond.
Er zijn echter wel regels. En nadat die duidelijk zijn kan het grote genieten beginnen![]()
Het is dat alle voorbijgangers je aanklampen met kind en hond in de buggy
Toen ze sjaak voor het eerst zag riep ze trouwens heel hard "Paard!!!"
-
KimPieters
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Podenco
- Aantal honden: 1
Voor de goede orde ik begin morgen met een cursus, dus hoop dat we daarmee verder werken aan de vertrouwens band.
Was niet mijn bedoeling om een vervelende discussie op te ratelen. Bedankt voor jullie adviezen, zal hier zeker wat mee doen.
Was niet mijn bedoeling om een vervelende discussie op te ratelen. Bedankt voor jullie adviezen, zal hier zeker wat mee doen.
- alm@
- moderator
Precies. Ik wilde alleen maar aantonen dat het niet zo zwart-wit is als Chihuahua-paws beweert.Kruimel53 schreef:Ja, hier ook. De heren accepteren zo ongeveer alles van de kleinkinderen. Maar dat betekent niet dat die ook alles mógen. Dat is mijn verantwoordelijkheid als oma en IJzen-eigenaar, om te zorgen dat het goed gaat en dat niemand het niet leuk vindt.alm@ schreef:Mijn kleindochter van 6 jaar kan anders prima over Frodo heenhangen zonder dat er iets gebeurdChihuahua-paws schreef:Idd dat moeten ze leren en dan het uitstekend.
En over een hond heen hangen is dus één van de dingen die een hond over het algemeen niet trekt. Maar een kind snapt dat niet.
Een kind is ook nog wel eens instaat gewoon recht op een hond af te lopen en hoppa met het handje naar het koppie wat ook bedreigend is.
Het is allemaal te begeleiden. En als het eenmaal gesnapt wordt dan zijn het meestal de beste maatjes.

-
S@ndr@
- Zeer actief
dit is gewoon het honden forum, en feitelijk gaat het nog best gematigd, voel je niet schuldig, ik hoop dat je een leuke cursus hebt met je hond...KimPieters schreef:Voor de goede orde ik begin morgen met een cursus, dus hoop dat we daarmee verder werken aan de vertrouwens band.
- dagmar88
- Zeer actief
KimPieters schreef:Voor de goede orde ik begin morgen met een cursus, dus hoop dat we daarmee verder werken aan de vertrouwens band.
En veel plezier op de cursus natuurlijk. Kan best zijn dat het nog te vroeg is hoor, als voor je hondje de druk te veel blijkt te zijn kun je beter nog even wachten.
- alm@
- moderator
Ach welnee. Zo gaat dat hier. Een beetje heen- en weer hakketakken maar als het er op aankomt zijn we allemaal vriendjesKimPieters schreef:Voor de goede orde ik begin morgen met een cursus, dus hoop dat we daarmee verder werken aan de vertrouwens band.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik voorkom dat ook liever.Miezemuis schreef:Nee. Net als ik het gek zou vinden als mijn buurman op een grasveld zou kakken of aan de billen van mijn hond zou snuffen. En dat vind ik weer heel normaal van honden.
Mijn kinderen zijn 10 en 12. Een pak ouder dan het kind van ts. En als ik honden had die corrigeerde dan zouden die dus niet op de bank mogen. Juist omdat ik weet hoe kinderen zijn. Want je legt uit dat ze niet mogen overhangen en laten ze iets vallen. Of zitten in hun spel of weer ik veel wat. En dan hebben ze de hele hond niet gezien. Dan kan je zeggen eigen schuld. Maar ik voorkom dat liever. De bank is wat dat betreft meer van de kinderen dan van de honden.
Maar omdat ik, net als jij, wéét dat kinderen er niet op letten in hun spel zorg ik er voor dat als kinderen spelen de hond bij mij is zodat ik dergelijke problemen voor kan zijn.
Ik laat mijn honden niet alleen met kinderen en al helemaal niet met spelende kinderen.
De logische reflex van een hond kan je daardoor vermijden.
In ieder geval verbied ik mijn honden niet om te grommen en ik straf ze daar ook niet voor.
Als je dat doet zou je er voor kunnen zorgen dat de hond het grommen overslaat en meteen bijt.
Terwijl in de taal van de hond eerst een waarschuwing komt (grommen) en daarna pas de beet als er niet wordt gereageerd.
Jij kan vinden dat je kinderen voor gaan, maar voor je hond liggen de verhoudingen anders.
Als je zegt, maak het gemakkelijk en laat de hond niet op de bank is dat zeker een optie
Als dit type hond erg graag hoog ligt is een voorstel zoals hier boven gegeven met een langere deken en daarop een mand misschien een oplossing.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Waar een wil is is sowieso een wegKimPieters schreef:Voor de goede orde ik begin morgen met een cursus, dus hoop dat we daarmee verder werken aan de vertrouwens band.
En vervelende discussie heb jij niet aangewakkerd.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Ik ben het hier absoluut me eens. Jij zegt het wat minder zwart wit maar dit is precies wat ik bedoel. En ook hoe ik het doe overigens.ranetje schreef:Ik voorkom dat ook liever.Miezemuis schreef:Nee. Net als ik het gek zou vinden als mijn buurman op een grasveld zou kakken of aan de billen van mijn hond zou snuffen. En dat vind ik weer heel normaal van honden.
Mijn kinderen zijn 10 en 12. Een pak ouder dan het kind van ts. En als ik honden had die corrigeerde dan zouden die dus niet op de bank mogen. Juist omdat ik weet hoe kinderen zijn. Want je legt uit dat ze niet mogen overhangen en laten ze iets vallen. Of zitten in hun spel of weer ik veel wat. En dan hebben ze de hele hond niet gezien. Dan kan je zeggen eigen schuld. Maar ik voorkom dat liever. De bank is wat dat betreft meer van de kinderen dan van de honden.
Maar omdat ik, net als jij, wéét dat kinderen er niet op letten in hun spel zorg ik er voor dat als kinderen spelen de hond bij mij is zodat ik dergelijke problemen voor kan zijn.
Ik laat mijn honden niet alleen met kinderen en al helemaal niet met spelende kinderen.
De logische reflex van een hond kan je daardoor vermijden.
In ieder geval verbied ik mijn honden niet om te grommen en ik straf ze daar ook niet voor.
Als je dat doet zou je er voor kunnen zorgen dat de hond het grommen overslaat en meteen bijt.
Terwijl in de taal van de hond eerst een waarschuwing komt (grommen) en daarna pas de beet als er niet wordt gereageerd.
Jij kan vinden dat je kinderen voor gaan, maar voor je hond liggen de verhoudingen anders.
Als je zegt, maak het gemakkelijk en laat de hond niet op de bank is dat zeker een optie
Als dit type hond erg graag hoog ligt is een voorstel zoals hier boven gegeven met een langere deken en daarop een mand misschien een oplossing.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
@Miezemuis 
-
KimPieters
- geregistreerd lid
Oke gelukkig maar. Ik heb niet te veel verwachtingen van de cursus is meer voor ons plezier
en zou fijn zijn als we er iets van opsteken. Desnoods doe ik de cursus nog een keer over.
en zou fijn zijn als we er iets van opsteken. Desnoods doe ik de cursus nog een keer over.
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Wat is het voor cursus dan?KimPieters schreef:Oke gelukkig maar. Ik heb niet te veel verwachtingen van de cursus is meer voor ons plezier

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
-
KimPieters
- geregistreerd lid
ABC cursus.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Nee een hond gaat er niet aan onderdoor als hij niet op de bank mag, misschien wel als hij ten ontechte wordt gestraft voor iets wat een kind fout doet! Als de behoefte van je kind zo hoog is, dan heb jij te zorgen dat het kind weet hoe met honden om te gaan. Dit gebeurde nu toevallig op de bank, maar heeft niks met de bank te maken, maar met het feit dat het kind over een hond heen gaat hangen, wat echt nooit mag gebeurenMiezemuis schreef:Tsja behoefte van mijn kind gaan gewoon voor. Ik geloof niet dat de hond er onderdoor gaat als hij niet op bank mag. Dan zijn er namelijk heel veel zielige honden.Lunatic schreef: Dan ga jij dus compleet voorbij aan hondentaal en de behoefte van een hond
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- Miezemuis
- Zeer actief
Ik zie dat anders. Ik vind ervoor kiezen dat een hond niet op de bank mag dat helemaal niet straffen. En kinderen zeker van zes kunnen best snappen dat ze niet over en hond mogen hangen en het dan nog doen. Omdat ze een lamp aan willen doen. Dat voorkom je denk ik het makkelijkste die een hondengebied aan te wijzen waar het kind de hond met rust moet laten en een kindegebied waarbij het kind gewoon het licht aan kan doen.Lunatic schreef:Nee een hond gaat er niet aan onderdoor als hij niet op de bank mag, misschien wel als hij ten ontechte wordt gestraft voor iets wat een kind fout doet! Als de behoefte van je kind zo hoog is, dan heb jij te zorgen dat het kind weet hoe met honden om te gaan. Dit gebeurde nu toevallig op de bank, maar heeft niks met de bank te maken, maar met het feit dat het kind over een hond heen gaat hangen, wat echt nooit mag gebeurenMiezemuis schreef:Tsja behoefte van mijn kind gaan gewoon voor. Ik geloof niet dat de hond er onderdoor gaat als hij niet op bank mag. Dan zijn er namelijk heel veel zielige honden.Lunatic schreef: Dan ga jij dus compleet voorbij aan hondentaal en de behoefte van een honden de hond keurig aangeeft daar niet van gedient te zijn, maar daar krijgt hij dan wel voor op z’n noten
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
En door op het moment dat het kind de ruimte van de hond niet respecteert en toch over gaat hangen het kind even opzij te zetten ipv de hond. Je moet niet degene aanpakken die belaagd wordt (intentioneel of niet), maar degene die de grenzen van de ander over gaat (al dan niet bewust). Dat is juist een extra leermoment voor het kindMiezemuis schreef:Ik zie dat anders. Ik vind ervoor kiezen dat een hond niet op de bank mag dat helemaal niet straffen. En kinderen zeker van zes kunnen best snappen dat ze niet over en hond mogen hangen en het dan nog doen. Omdat ze een lamp aan willen doen. Dat voorkom je denk ik het makkelijkste die een hondengebied aan te wijzen waar het kind de hond met rust moet laten en een kindegebied waarbij het kind gewoon het licht aan kan doen.Lunatic schreef:Nee een hond gaat er niet aan onderdoor als hij niet op de bank mag, misschien wel als hij ten ontechte wordt gestraft voor iets wat een kind fout doet! Als de behoefte van je kind zo hoog is, dan heb jij te zorgen dat het kind weet hoe met honden om te gaan. Dit gebeurde nu toevallig op de bank, maar heeft niks met de bank te maken, maar met het feit dat het kind over een hond heen gaat hangen, wat echt nooit mag gebeurenMiezemuis schreef:Tsja behoefte van mijn kind gaan gewoon voor. Ik geloof niet dat de hond er onderdoor gaat als hij niet op bank mag. Dan zijn er namelijk heel veel zielige honden.Lunatic schreef: Dan ga jij dus compleet voorbij aan hondentaal en de behoefte van een honden de hond keurig aangeeft daar niet van gedient te zijn, maar daar krijgt hij dan wel voor op z’n noten
- Miezemuis
- Zeer actief
Tsja behoefte van mijn kind gaan gewoon voor. Ik geloof niet dat de hond er onderdoor gaat als hij niet op bank mag. Dan zijn er namelijk heel veel zielige honden.[/quote]
Nee een hond gaat er niet aan onderdoor als hij niet op de bank mag, misschien wel als hij ten ontechte wordt gestraft voor iets wat een kind fout doet! Als de behoefte van je kind zo hoog is, dan heb jij te zorgen dat het kind weet hoe met honden om te gaan. Dit gebeurde nu toevallig op de bank, maar heeft niks met de bank te maken, maar met het feit dat het kind over een hond heen gaat hangen, wat echt nooit mag gebeuren
en de hond keurig aangeeft daar niet van gedient te zijn, maar daar krijgt hij dan wel voor op z’n noten
[/quote]
Ik
Niet mee eens. Want dit is wel heel erg eenrichtingsverkeer. Maar hier komen we toch niet uit. Ik ben iig wel blij dat mijn honden en mijn kinderen gewoon prima met elkaar gaan. Mijn kinderen kunnen op de honden gaan liggen en dan vinden ze het nog leuk. En dat is fijn. Want als het een krampachtig gedoe wordt is het allemaal toch wat minder leuk.
Nee een hond gaat er niet aan onderdoor als hij niet op de bank mag, misschien wel als hij ten ontechte wordt gestraft voor iets wat een kind fout doet! Als de behoefte van je kind zo hoog is, dan heb jij te zorgen dat het kind weet hoe met honden om te gaan. Dit gebeurde nu toevallig op de bank, maar heeft niks met de bank te maken, maar met het feit dat het kind over een hond heen gaat hangen, wat echt nooit mag gebeuren
Ik
Niet mee eens. Want dit is wel heel erg eenrichtingsverkeer. Maar hier komen we toch niet uit. Ik ben iig wel blij dat mijn honden en mijn kinderen gewoon prima met elkaar gaan. Mijn kinderen kunnen op de honden gaan liggen en dan vinden ze het nog leuk. En dat is fijn. Want als het een krampachtig gedoe wordt is het allemaal toch wat minder leuk.
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Ik vind dit typisch een gevalletje van onwetendheid van gedrag over de honden, ik zou dan nooit maar dan nooit een kind over een hond laten hangen waarvan je nog niet kan weten hoe deze gaat reageren. Je heb immers nog geen band met de hond en pas een week in huis. Je kan dan nog niet weten hoe de hond gaat reageren in bepaalde situaties. Ik vind dan dat ouders dan extra alert moet zijn en bepaalde situaties moet voor zijn. Handig zou zijn dat je dan wel wat weet over gedrag, stress signalen enz en dat mis ik hierin.

- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
En toch zijn zulke discussie vaak best interessant en leerzaam, naast dat ze ook best weleens vermakelijk zijn. Veel plezier op cursusKimPieters schreef:Voor de goede orde ik begin morgen met een cursus, dus hoop dat we daarmee verder werken aan de vertrouwens band.
Nanna schreef:Zet hem anders klem tussen de kussens![]()
![]()
-
Persistence
- Zeer actief
Dit, en al doende leert men. Sterker nog, van de 'foutjes' leer je het meest. Veel plezier op de cursus!Cleva schreef:Ze heeft niet gebeten. Dat zegt het meeste. Ook als ze het even helemaal niet meer trekt bijt ze dus niet.
Bij het elkaar leren kennen zullen er soms wederzijdse misverstandjes zijn maar aangezien er in dit geval in feite helemaal niets aan de hand was zou ik dus ook niet veranderen.
...
Als ze verder geen tekenen van agressie of gebrek aan sociale begaafdheid laat zien zou ik dit ene incident gewoon proberen te vergeten.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Ik ben het hier zo niet mee eens, ook niet met je vorige antwoord waarin je aangaf juist niet de hond van de bank te halen maar het kind weg te zetten of zoals hier aan te pakken.Fotogravinnetje schreef: En door op het moment dat het kind de ruimte van de hond niet respecteert en toch over gaat hangen het kind even opzij te zetten ipv de hond. Je moet niet degene aanpakken die belaagd wordt (intentioneel of niet), maar degene die de grenzen van de ander over gaat (al dan niet bewust). Dat is juist een extra leermoment voor het kind
Ik zal in de relatie kind hond bij zo'n moment nooit mijn hond steunen in zijn "wegjaaggedrag" en daarbij het gevaar lopen dat ik het signaal afgeef dat ik het gedrag van de hond goedkeur dan wel accepteer. Ik zie daar namelijk wel het gevaar in dat de hond dit gedrag uitbouwt naar het kind toe als ik het signaal af geef hem daarin te steunen.
En ook al is het voor veel honden niet ok als iemand over ze heen hangt, in een gezin met jonge kinderen hoort ook dat de hond leert dat hij bepaalde "onschuldige" gedragingen leert accepteren. Het samenleven met de hond is 2 richtingsverkeer en niet alles hoeft altijd alleen vanuit de hond te worden bekeken. Ook honden varen wel bij extra leermomenten.
Ik zou mijn kind uitleggen wat wel en niet mag en kan en ben daar ook zeker altijd heel streng in geweest.
Maar kinderen zijn, net als honden, geen robotjes en beiden zullen zeker onbewust fouten maken. Ik zie er dus veel meer in om het vertrouwen te vergroten en de hond te leren, uiteraard met in achtneming van zijn geschiedenis en het feit dat ze er nog maar net is, dat het geen bedreiging is als een 6-jarige even over haar heen hangt.
Daar voorkom je mijns inziens meer mee dan het gedrag van de hond goedkeuren omdat honden dat nu eenmaal niet fijn vinden.
Ik zou dit verhaal trouwens gezien de setting in de OP wel gewoon zonder veel toestanden accepteren, er is geen schade en als ze de intentie had gehad had ze zeker wel raak gebeten, dus die was er waarschijnlijk niet.
Maar ik zou zeker gaan werken aan het vergroten van de vertrouwensband en tot die tijd de situatie in huis zo organiseren dat gevaar op herhaling op korte termijn zo klein mogelijk is.
Gr. Aniek

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ik heb het wel over een hond die er nog maar kort is, hè? Niet over een hond die er al maanden is en waarmee de band er al is. Eerst werken aan vertrouwen en dat doe je onder andere door de hond te laten weten dat z'n grenzen gerespecteerd worden. Ja, voorkomen is nog beter. Maar dat is nu eenmaal niet gebeurd. Als de band er is, de hond het vertrouwen heeft dat hij veilig is en de boel niet zelf hoeft te regelen, en de hond meent dan meer te mogen bepalen dan eigen grens aangeven, zul je dat moeten aanpakken. Maar niet als de hond er koud een week is
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Ja dat weet ik, maar ook een hond die er pas is (of mss wel juist een hond die er pas is ) wil ik niet versterken in dat gedrag door er min of meer in mee te gaan en het signaal af te geven dat haar reactie ok is.Fotogravinnetje schreef:Ik heb het wel over een hond die er nog maar kort is, hè? Niet over een hond die er al maanden is en waarmee de band er al is. Eerst werken aan vertrouwen en dat doe je onder andere door de hond te laten weten dat z'n grenzen gerespecteerd worden. Ja, voorkomen is nog beter. Maar dat is nu eenmaal niet gebeurd. Als de band er is, de hond het vertrouwen heeft dat hij veilig is en de boel niet zelf hoeft te regelen, en de hond meent dan meer te mogen bepalen dan eigen grens aangeven, zul je dat moeten aanpakken. Maar niet als de hond er koud een week is
Ik zou dus inzetten op de hond leren dat het geen gevaar oplevert voor haar als een 6 jarige over haar heen hangt en dat het dus niet nodig is om daarop te reageren. Dat kan ze namelijk nu nog niet weten, maar dat kan ze wel leren. En op de manier waarop jij zou reageren leer ik haar heel wat anders, namelijk dat het ok is om je persoonlijke zone te verdedigen door uit te vallen, óók als het niet nodig is. En in een gezin met een kind van 6 zou ik dat gedrag heel graag uit willen laten doven ipv vergroten. Want dan wordt het wel gevaarlijk.
En zoals ik al zei, ik zou de eerste tijd uiteraard voorkomen dat dit soort situaties ontstaan totdat ze weet dat ze veilig is. En dat doe je imo door haar grenzen te respecteren én haar te leren dat het niet nodig is om uit te vallen. Waarom zou ik haar daar eerst in versterken om het haar later weer af te leren?
Gr. Aniek

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Omdat ik liever een hond heb die op zo'n nette manier de grenzen aangeeft (heel netjes zonder schade) dan een hond die geen grenzen aangeeft en dan 'opeens' uitvalt en wel schade maakt. Juist als de hond weet dat op een nette manier grenzen aangeven geaccepteerd wordt, is hij veilig bij kinderen. De combinatie van vertrouwen dat het goed gaat met een nette manier van grenzen aangeven zorgt ervoor dat de hond zelden de grenzen aan hoeft te geven, maar ook als dat een keer wel nodig is dat op een gedoseerde manier blijft doen. Je zult dus mogelijk op termijn moeten werken aan het vergroten van de acceptatie, dus het verleggen van de grenzen, maar ik zou afblijven van de manier van grenzen aangeven. In mijn ogen creëer je daarmee juist een betrouwbaardere hond mee
- Budkes
- Zeer actief
Dat ben ik dus niet met je eens. Ik heb het idee dat je denkt dat ik het haar wil verbieden haar grenzen aan te geven door haar hiervoor te corrigeren maar dat is niet aan de orde. Ik zou alleen het kind niet "corrigeren" (of wegzetten/aanpakken) zoals jij aangeeft te zullen doen in dit specifieke geval. Ik zou haar vanaf dag 1 willen leren dat het over haar heen hangen geen gevaar voor haar oplevert en niet iets is waar ze op hoeft te reageren. Door zelf in haar reactie mee te gaan op dat moment, door het kind te corrigeren, maak ik het voorval juist groter en dat zou ik juist willen voorkomen.
Gr. Aniek

-
laeken
- Zeer actief
Helemaal mee eens! Hond heeft niks verkeerd gedaan en je dochter ook niet. Enige dat nodig is is wederzijds begrip en alles is goed. Wij hadden vorige week twee kleine kinderen op bezoek. 2 en 5 jaar. Jongetje van twee maakte de hele tijd sprongetjes en ging achter mijn meest lieve hondje aan. Toen dreef hij haar in het nauw en ging tegen de richting van haar haren aaien. Ik zei niet doen! Maar op dat moment wilde hij haar een kusje geven. HAP! Wel mis maar wel recht in zijn gezicht. Ik schrok maar ik snapte het en het is mijn schuld. Want mijn honden zijn de meest lieve betrouwbare gemakkelijke honden. Iedereen kan alles doen maar ze hebben blijkbaar wel grenzen. De teef hapt dus. De reu gaat je speels duidelijk maken waar de grens ligt. Dus hij ging bij te druk contact met de kinderen niet gezellig druk terug doen. Dus spelend bijten maar zodra het te hard werd of teveel ging hij ook te hard spelen. Zodat de kinderen het niet meer leuk vonden. En hij ging rijden. Maar hij zal niet happen of waarschuwen. Na een tijdje ging hij achter me liggen op een stoel. Prima keuze.alm@ schreef:Inderdaad. Van de bank af bonjouren en negeren vind ik dan weer zielig, hondje heeft geen idee wat hij fout heeft gedaan. Hond is er pas een week. Bouw vertrouwen op en verken samen de wereld. Mijn ervaring met herplaatsers is dat het wel een paar maanden kan duren voor ze helemaal gewend zijn. Denk dat het ook handig is je dochter uit te leggen hoe je met een hond moet omgaanFotogravinnetje schreef:Over een hond leunen die jou niet absoluut vertrouwt, is vragen om problemen. Zou er dus niet te veel achter zoeken en ook niets bijzonders mee doen. Alleen zorgen dat dochter de ruimte van de hond beter respecteert. Hond deed in principe niets fout, gaf gewoon netjes aan dat over haar heen hangen ongewenst is
Nu klinkt mijn verhaal heel raar maar ik heb de honden zo getest. Je kan beter weten wat je in huis hebt. Waren soort van eigen kinderen en ik zat er echt bovenop. Enige moment dat ik wel verrast was was toen Bas snapte. Net als wat jouw hond gedaan heeft dus. Dat is schrik en geen kant op kunnen. Dat zegt niks over bijten of haar karakter. Mijn hond is namelijk extreem lief.
-
laeken
- Zeer actief
Zeker. En dat doet dit hondje dus ook. Ze heeft niet genog vertrouwen in het kind van 6 om te weten dat het niks gaat doen. En dat is logisch. Want wie weet wat die hond heeft meegemaakt en hij is er net.Nanna schreef:Snappen heeft ook niks te maken met wel of niet lief van aard zijn. Maar alles met het aangeven van een grens.
Ik kan namelijk wel sprongen maken en mijn honden in een hoek drijven. Tegen de haren in aaien en dan een kusje op de kop geven. Want ze vertrouwen mij. Dat heeft even geduurd bij Bas. Ze heeft gewoon geen fijn leven gehad en zo vol vertrouwen als ze nu is. Ze is nog steeds te knakken. Kleine drukke kindjes vertrouwd ze domweg niet. En ze heeft gelijk. Die zijn ook niet te vertrouwen dus ik zit er bovenop. Mijn partner en de ouders hadden zoiets van dat gaat prima omdat de ontvangst heel vriendelijk was. Mijn honden zijn super vriendelijke dieren.
Maar ik weet dat ze niet alles ok vinden. Guus is beter. Die speelt gewoon steeds ruwer tot de kinderen hem zat zijn. Doen ze rustig is hij rustig. Gaan ze hem achterna dan gaat hij hun achterna. Strijken ze tegen zijn haren in dan pakt hij hun armpjes iets te hard vast. Duwen ze hem dan duwt hij terug of springt tegen ze op. Hij doet het super. Bas ontwijkt en ondergaat. Bas is fysiek machteloos en voelt dat ze geen uitweg heeft. Ze heeft een super hoge tolerantie maar moet weg kunnen lopen. Anders snapt ze. Bijten zal ze nooit.
Dus zorg dat je kind en je hond een hele goede vertrouwensband ontwikkelen. Dan is dit gedrag zo weg.
-
laeken
- Zeer actief
Helemaal mee eensHeavy schreef:Niks mis met grenzen aangeven maar niet om iedere scheet . In een hoek gedreven worden door een druk springend kind wat niet bij je in huis woont vind ik weer heel wat anders dan over een hond heen buigen om het licht aan te doen door iemand die bij het gezin hoort.
Hond en kind kunnen meestal prima samenleven maar je moet het wel begeleiden . Als die hond in dat gezin met meisje van 6 blijft wonen dan zal hij aan sommige dingen moeten wennen. Vooral vertrouwen krijgen in de mensen om hem heen . Dat moet je wel even begeleiden in het begin .