Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Van voorbereiden eerste nestje naar voorbereiden tweede nestje.

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Voorbereidingen voor een eerste nestje

Ongelezen bericht door blacky »

nou haar loopsheid zit er op. Om te weten wanneer ze ongeveer dekrijp is heb ik deze loopsheid met argus ogen alles gevolgd.
De eerste 11 dagen wilde onze reu nog niets van haar weten. Buiten rook hij wel dat er ergens een loopse teef was maar binnen had hij er nog geen idee van dat het zijn eigen teefje was.
Dit veranderde de van de ene op de andere dag vanaf dag 12 was het raak Lucky bood zich aan en hij dacht er ook van te kunnen profiteren. Ach arme hond hij snapte er niets van deed zijn best hoor maar als castraat valt het niet mee.

dag 16 was het plots over Spikey wilde nog wel maar Lucky niet meer en zo onverwacht als de loopsheid begon zo plots was het ook weer over.

Als ik 8 maanden verder tel vanaf deze loopsheid kom ik op juli 2020 uit. We zullen zien.
Ik kijk ook nog voor een leuke reu in Oostenrijk stiekem vind ik dat misschien wel leuker dan een reu uit Nederland. We zullen zien.

De uitslagen van de dna test zijn nog niet binnen die verwacht ik wel elk moment, de test is 10 november op de bus gegaan.

Gisteren is de aanvraag naar de rasvereniging gegaan om als aspirantfokker op hun site te mogen staan.
Dit heeft als voordeel dat daar dan ook de dekmelding en het nestje op komen te staan. Mensen die dan serieus opzoek zijn naar een Havanezer kijken daar toch vaak of er ergens een nestje geplant is of net geboren.

De voorpret is hier al begonnen :D
Afbeelding
gevni havanezers
blacky
Zeer actief

Gisteren kennis gemaakt met de toekomstige verloofde van onze Lucky.
Iets meer dan 100km enkele reis dus dat valt reuze mee. Een super leuk mannetje wat steviger als onze Lucky (logisch ook het is een reu) maar ook het type is wat steviger. Moeder, oma en 2 dochters uit eerdere nesten waren aanwezig. De jongste pup ging nog weg maar moest langer blijven omdat ze naar het buitenland gaat. De oudste dochter is iets jonger als onze Lucky en dat gaf wel een mooi vergelijk vooral omdat haar moeder er ook was. Moeder is een beetje type zoals Lucky, klein en tenger. Haar dochter was ook iets grover en steviger met net als haar vader een prachtige vacht. Dat laatste laat bij Lucky wat te wensen over.

Ik denk voor haar de goede partner. Voor zover ik kom met de COI is die 0%.

Overigens is de DNA test van Lucky zoek geraakt bij de post, maar Embark stuurt een nieuwe die een dezer dag moet aankomen. Dan zullen we zie wat de COI van Lucky zelf is (volgens mij wordt dat ook aangegeven).

Als het goed is nog 6 maanden en dan zou ze loops moeten worden.

Voor de mensen die het interesseert wat het fokken van een nestje nou kost: Het dekgeld is € 1000,00 euro Wil ik nu dus uit de kosten komen zullen er toch zeker 2 pups geboren moeten worden en er verder geen kosten meer moeten komen. Maar zoals iedereen wel weet zijn die er wel zoals: werpkist ander cq extra voer, dierenarts kosten enz.

Zelf hoop ik op een klein nestje van rond de 3 pups. We zullen het zien.
Afbeelding
gevni havanezers
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Welke kleur heeft de reu?
Leuk hoor het begint nu allemaal wat dichterbij te komen :D
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Embark geeft inderdaad de COI en als de reu ook getest is kan je ook een schatting van de COI nakomelingen opzoeken
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Spannend! En wat een luxe om zo veel van z'n directe familie in levende lijve te kunnen zien :ok: Over hoe veel generaties kon je het COI tot nu toe zelf berekenen?
Ben heel benieuwd naar het embark resultaat, dat wil ik voor mijn honden ook nog eens in kaart brengen..
Rinne Roos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 wetterhoun outcrossjes, 3 echte wetterhounen, 4 havanezers
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Rinne Roos »

blacky schreef:
Haha, nou, bij Hava's zijn nesten met 6, 7 of 8 pups niet uitzonderlijk, zelfs 9 komt regelmatig voor en die doen het dan ook nog allemaal goed! :engel:
Nou ja, ze zijn zo klein en schattig, dat je met liefde de rommel en rotzooi van 9 stuiterballetjes opdweilt :balon:
blacky
Zeer actief

Rinne Roos schreef:
blacky schreef:
Haha, nou, bij Hava's zijn nesten met 6, 7 of 8 pups niet uitzonderlijk, zelfs 9 komt regelmatig voor en die doen het dan ook nog allemaal goed! :engel:
Nou ja, ze zijn zo klein en schattig, dat je met liefde de rommel en rotzooi van 9 stuiterballetjes opdweilt :balon:
nou ik ben er ook bang voor idd. dat ze er als alles goed gaat meer krijgt dan 3.

We zullen het zien.

De kleuren weet ik zo niet, de reu is rood en geeft sabel en in zijn laatste nest zat een black en tan pupje zijn oma heeft een erg mooie dieprode kleur (Havana). Ik weet nog niet wat Lucky draagt we zullen het zien. Alles is mogelijk denk ik dan maar.
Afbeelding
gevni havanezers
blacky
Zeer actief

Maeve schreef:Spannend! En wat een luxe om zo veel van z'n directe familie in levende lijve te kunnen zien :ok: Over hoe veel generaties kon je het COI tot nu toe zelf berekenen?
Ben heel benieuwd naar het embark resultaat, dat wil ik voor mijn honden ook nog eens in kaart brengen..
er is voor de havanezers een programma waar je jou hond invoert en de reu. Je krijgt dan de eventuele stamboom te zien met foto's van de honden. Ook geeft die aan wat de cio is. Bij deze combinatie zegt hij 0% maar hoever dit programma terug kijkt weet ik zelf niet. Ik ben geholpen hier mee door de fokker van Lucky. :lol1: Zelf heb ik geen idee waar te beginnen.
Afbeelding
gevni havanezers
blacky
Zeer actief

Cleva schreef:Ik hoop ook niet op een groot nest, hoor.
Maar ja, Mira komt zelf uit een nest van 9.
Lucky uit een nest van 5 maar hopen mag altijd.
Afbeelding
gevni havanezers
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Rinne Roos schreef:
blacky schreef:
Nou, sterkte dan maar, Blacky :LOL:

Ik vond 5 en 6 trouwens best goed te doen :wink: 9 Zou ik ook niet op zitten te wachten, zeg ik je eerlijk. Maar ja, je kan ze moeilijk terug stoppen :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

blacky schreef:
Maeve schreef:Spannend! En wat een luxe om zo veel van z'n directe familie in levende lijve te kunnen zien :ok: Over hoe veel generaties kon je het COI tot nu toe zelf berekenen?
er is voor de havanezers een programma waar je jou hond invoert en de reu. Je krijgt dan de eventuele stamboom te zien met foto's van de honden. Ook geeft die aan wat de cio is. Bij deze combinatie zegt hij 0% maar hoever dit programma terug kijkt weet ik zelf niet. Ik ben geholpen hier mee door de fokker van Lucky. :lol1: Zelf heb ik geen idee waar te beginnen.
Dat was op 6 generaties. Hij gaat tot 9 maar daar zitten gaten in.
Het is een jong ras, je loopt vrij snel vast op founders.
Maar er is ook gerommeld. Dus de COI die Embark gaat geven is veel interessanter, die klopt namelijk gewoon echt :)
blacky schreef:De kleuren weet ik zo niet, de reu is rood en geeft sabel en in zijn laatste nest zat een black en tan pupje zijn oma heeft een erg mooie dieprode kleur (Havana). Ik weet nog niet wat Lucky draagt we zullen het zien. Alles is mogelijk denk ik dan maar.
De reu is rood sable en geeft tanpoint, Lucky is sable en ze zou bont kunnen geven. Van de reu weet ik dat niet.
In theorie zou ze ook bruin kunnen dragen en ook tanpoint.
De test gaat het vertellen hopelijk.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
blacky
Zeer actief

De embark test die ik op 10 november verstuurd heb was op 19 december nog niet in Amerika aan gekomen. Hierover heb ik contact gehad met embark en ik kreeg een replacementset toegestuurd. Deze is op 2 januari binnen gekomen maar had ik nog niet verstuurd omdat ik eerst wilde wachten tot het bij de post weer wat rustiger was.

Tot mijn grote verbazing krijg ik gisteren bericht dat de test binnen in gekomen bij embark en dat het nog 2 tot 4 weken kan duren tot de uitslag bekend is.
We wachten dus maar af wat daar uit komt. Stiekem wil ik nog de vervangende test opsturen om te kijken of de uitslag het zelfde zal zijn. Deze heeft echter de zelfde code als de eerste test dus geeft misschien verwarring of testen ze niet meer.

Nu maar kijken wat er allemaal uit komt. Nog minimaal 2 weken geduld hebben dus.

daarnaast toch nog opzoek naar een andere reu zodat ik wat keuze heb.
De bouwtekening voor een werpkist is binnen en gaan we ook maar eens mee bezig om die in elkaar te knutselen. Materiaal is voor de helft binnen. Tips om op de bodem te leggen maar vooral ook waar de bodem van de kist van te maken zijn welkom.

Grote vraag is dan ook nog is een warm houd matje echt nodig? of kan ik ook voor humaan gebruik een verwarmde deken gebruiken.
Afbeelding
gevni havanezers
blacky
Zeer actief

Nanna schreef:Als je hondje in de huiskamer bevalt hoef je helemaal geen warmtetoestanden. Gewoon huiskamertemperatuur is warm zat.
ja ze zal gewoon in de huiskamer bevallen. Zo ver mogelijk bij de deuren vandaan op een tocht vrije plek. Wij hebben het nooit echt warmer in huis dan 19 graden is dat echt warm zat?
Afbeelding
gevni havanezers
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Snugglesafe schijnt erg prettig te zijn. Ook omdat de pups die zelf kunnen opzoeken of er van weg kunnen kruipen en zo hun temperatuur kunnen regelen. De teef heeft er ook geen last van
blacky
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Snugglesafe schijnt erg prettig te zijn. Ook omdat de pups die zelf kunnen opzoeken of er van weg kunnen kruipen en zo hun temperatuur kunnen regelen. De teef heeft er ook geen last van
dank je ik ga op zoek
Afbeelding
gevni havanezers
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

blacky schreef:
Nanna schreef:Als je hondje in de huiskamer bevalt hoef je helemaal geen warmtetoestanden. Gewoon huiskamertemperatuur is warm zat.
ja ze zal gewoon in de huiskamer bevallen. Zo ver mogelijk bij de deuren vandaan op een tocht vrije plek. Wij hebben het nooit echt warmer in huis dan 19 graden is dat echt warm zat?
Ik denk dat 19C voor de eerste dagen wel wat frisjes kan zijn. Dan inderdaad zo'n snuggle safe of toch een lamp erboven. Ik weet niet hoe groot de werpkist wordt, maar anders kun je aan één kant de lamp hangen en aan de andere niet zodat zowel moeder als pups zelf kunnen kiezen. Met beide zelf geen ervaring trouwens, mijn nestjes waren beide hoogzomer en ik was alleen maar aan het koelen :LOL: Maar bij de pups van Bizzy's zus, geboren in november, heeft de eerste dagen de warmtelamp er boven gehangen op max een graad of 23.
blacky
Zeer actief

Maeve schreef:
blacky schreef:
Ik denk dat 19C voor de eerste dagen wel wat frisjes kan zijn. Dan inderdaad zo'n snuggle safe of toch een lamp erboven. Ik weet niet hoe groot de werpkist wordt, maar anders kun je aan één kant de lamp hangen en aan de andere niet zodat zowel moeder als pups zelf kunnen kiezen. Met beide zelf geen ervaring trouwens, mijn nestjes waren beide hoogzomer en ik was alleen maar aan het koelen :LOL: Maar bij de pups van Bizzy's zus, geboren in november, heeft de eerste dagen de warmtelamp er boven gehangen op max een graad of 23.
oke ik zal eens kijken. Een warmte lamp verkopen ze hier wel bij de Welkoop heb ik gezien.
Afbeelding
gevni havanezers
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ik had de lamp al dus gebruikte hem wel voor de eerste paar uur, totdat de pups droog waren. Daarna kan het zichzelf allemaal prima warm houden.
Met warmtelampen zie je vaak door de kist verspreide pups. Zonder liggen ze bij elkaar tegen mammie aan. Dat laatste vind ik zelf een stuk natuurlijker.
En bij huiskamertemperatuur zullen ze echt niet bevriezen ;-)
Inderdaad, zelfs buiten (kennel) gebruik ik zelden de lamp lang. Enkel om te drogen en daarna niet meer. Deze ronde een warmteplaat en de lamp als backup als ik niet tevreden ben.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

crutz schreef:
Nanna schreef:Ik had de lamp al dus gebruikte hem wel voor de eerste paar uur, totdat de pups droog waren. Daarna kan het zichzelf allemaal prima warm houden.
Met warmtelampen zie je vaak door de kist verspreide pups. Zonder liggen ze bij elkaar tegen mammie aan. Dat laatste vind ik zelf een stuk natuurlijker.
Inderdaad, zelfs buiten (kennel) gebruik ik zelden de lamp lang. Enkel om te drogen en daarna niet meer. Deze ronde een warmteplaat en de lamp als backup als ik niet tevreden ben.
Jouw pups zijn bij de geboorte al een stuk groter en zwaarder, denk ik. Dat maakt ook verschil in hoe belangrijk extra warmte is
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Een muis krijgt haar naakte jongen ook gewoon groot op de frisse hooizolder.
We zijn veel te pamperend.
Inderdaad. De warmte krijgen ze van de teef en tochtvrij dat is het belangrijkste
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Fotogravinnetje schreef:
crutz schreef:
Jouw pups zijn bij de geboorte al een stuk groter en zwaarder, denk ik. Dat maakt ook verschil in hoe belangrijk extra warmte is
De verhouding zal niet veel anders liggen.
Moeder 22-25 kilo en pups 300-400 gram.
De teef moet ze vooral warm houden en niet op de tocht
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

blacky schreef:
Fotogravinnetje schreef:Snugglesafe schijnt erg prettig te zijn. Ook omdat de pups die zelf kunnen opzoeken of er van weg kunnen kruipen en zo hun temperatuur kunnen regelen. De teef heeft er ook geen last van
dank je ik ga op zoek
Zooplus
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik gebruik altijd een warmtemat. die ligt aan 1 kant van de kist en de andere kant is gewoon. als bodembedekking heb ik een vetbed, daarop de warmtemat en daar een laken over heen.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Een muis krijgt haar naakte jongen ook gewoon groot op de frisse hooizolder.
Die zulke grote nesten krijgen omdat er nog wel eens wat sneeft. Kan natuurlijk ook bij pups, maar persoonlijk heb ik dat liever niet als het voorkomen kan worden om de temperatuur iets hoger te zetten :ok:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef: Maar dat per definitie bijverwarmen middels lampen en matten neemt vaak nogal groteske proporties aan. In een lekker huiskampertemp., zeg 20 graden, kan een teef zeer prima gewoon haar eigen jongen warm houden. Een normale pup kan dat uitstekend. En als ie dat niet kan kan ie wel dood ook. Want daar gaan we niks aan hebben.
Nikita wilde ze met 16 graden al buiten werpen, die zou onwel worden van een lamp. :oeps: Of kamertemperatuur.
Ted en Zus hebben met opdrogen even tegen een kruik aan gelegen en zijn daarna in die vacht verdwenen.
blacky
Zeer actief

_Tiny_ schreef:
Nanna schreef:
Maeve schreef:
Die zulke grote nesten krijgen omdat er nog wel eens wat sneeft. Kan natuurlijk ook bij pups, maar persoonlijk heb ik dat liever niet als het voorkomen kan worden om de temperatuur iets hoger te zetten :ok:
Ik zeg ook niet dat ze moeten rillen van de kou ;-)
Maar dat per definitie bijverwarmen middels lampen en matten neemt vaak nogal groteske proporties aan. In een lekker huiskampertemp., zeg 20 graden, kan een teef zeer prima gewoon haar eigen jongen warm houden. Een normale pup kan dat uitstekend. En als ie dat niet kan kan ie wel dood ook. Want daar gaan we niks aan hebben.
Ondertussen heeft de boer in mijn straat elk voorjaar een nest stabijna's in de stal liggen. Lekker bij mams in het hooi. Niks warmtelamp laat staan een cv. Niet dat ik het aanraad of zelf zo zou doen maar het zijn wel elke keer tierige pups.
Het is mij te spartaans. Maar teveel de andere kant op vind ik ook niet goed. Ik heb het graag dat mijn puppen naar hun moeder kruipen voor warmte ipv naar de warmtelamp. Lijkt mij beter ook met het oog op inprenting en hechting.
ja zo zie ik dat ook voor me. Niet te veel pamperen maar ik merk wel dat je alle risico's wilt weg halen. En daar valt een te koude plek ook onder. Gek genoeg is het in eens anders als het mijn eigen nestje is denk ik.
Afbeelding
gevni havanezers
dagmar88
Zeer actief

Cleva schreef:Wegen ga ik dan weer niet doen.
Daar zie ik echt het nut niet van.
Goed, dan signaleer je dat een pup niet groeit. En nu?
Het nest van Zus is regelmatig gewogen omdat ze niet onnodig worden ontwormd.
blacky
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Cleva schreef:Wegen ga ik dan weer niet doen.
Daar zie ik echt het nut niet van.
Goed, dan signaleer je dat een pup niet groeit. En nu?
Het nest van Zus is regelmatig gewogen omdat ze niet onnodig worden ontwormd.
deze snap ik niet helemaal. kun je aan gewicht verlies zien of ze wormen hebben of aan gewicht toename?
Ik zou dan gewoon met de mest van de pups even naar de dierenarts gaan als ik niet onnodig wilde ontwormen dan wist ik het zeker.
Afbeelding
gevni havanezers
blacky
Zeer actief

Cleva schreef: Gelijk heb je hoor. Dan maar teveel getut en er al snel mee ophouden omdat het overduidelijk niet nodig is in plaats van op stel en sprong bij moeten springen omdat het toch te koel blijkt te zijn.

Waar ga je je nest neerzetten? Ik twijfel zelf nog.
in de voorkamer, in de slaapkamer hoor ik soms ook want rustig en je bent er 's nachts bij maar dat vind ik zelf niets en ik denk dat Lucky de roedel nodig heeft.
Kells schreef:Blacky, dat is niet zo gek hoor! Bij mijn eerste nest was ik ook wat onzeker en kocht allerlei rommeltjes die ik achteraf gezien helemaal niet nodig had. Toen sliep ik ook drie weken op de bank naast de werpkist nadat de pups geboren waren. Bij het tweede nest had ik er alle vertrouwen in dat moeders de boel goed zou verzorgen en mijn bemoeienissen overbodig waren. Het komt wel goed. :wink:
dank je voor je aanbod maar is niet nodig ik ga denk ik het straalkacheltje wat nu in de badkamer staat achter de werpkist zetten. Die kan ik dan aan doen. Deze gebruikten we ook in de tent geeft lekkere warmte af zonder lawaai te maken of licht uit te stralen.

Wegen ga ik wel doen. Geeft me elke dag even een excuus om de kleintjes in de hand te nemen te onderzoeken en foto's te maken :tongue:
heb een mooi boek gelezen Honden zijn om van te houden van Eberhart Trumbler. Hij deed ook onderzoek naar hoe er om gegaan werd door de ouders met de pups. Hij fokte ook Duitse herders (toen was er nog een maximum per nest in Duitsland) hij selecteerde de pups door te kijken wie er uit zichzelf naar de tepel ging wie dat niet deed ging weg. Hij gaf aan dat als het instinct bij de pup er niet is om naar te tepel te gaan er in aanleg iets mis wat met de pup. Was erg interessant om te lezen. En wel een beetje anders dan de titel doet vermoeden.
Afbeelding
gevni havanezers
dagmar88
Zeer actief

blacky schreef: deze snap ik niet helemaal. kun je aan gewicht verlies zien of ze wormen hebben of aan gewicht toename?
Ik zou dan gewoon met de mest van de pups even naar de dierenarts gaan als ik niet onnodig wilde ontwormen dan wist ik het zeker.
Een afwijking (omlaag) in hun groeicurve. In overleg met de dierenarts.
Hoe denk je "gewoon" mest af te nemen van een pup onder de vijf weken? Dat is ook wanneer ze net zelfstandig poepen weggesnoept voor je met je ogen kunt knipperen.
Nanna schreef:Je kunt er van uit gaan dat pups standaard wormen hebben.
Bij mij worden ze dus per definitie ontwormd.
De fokker en ik betwijfelen of dat terecht is. Zou wel heel toevallig zijn dat dan net zij afwijken van de norm :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”