Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alleen thuisblijven

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Alleen thuisblijven

Ongelezen bericht door malinois »

Pemba schreef:
Cleva schreef:Dat drie dagen alleen zijn niet het enorme probleem is dat jullie er van maken.
Ga jij overdag ook 9 uur niet naar het toilet?
Ik vind dat echt veel te lang en het is echt anders dan een nacht.
Jij bent toch geen hond? Als ik thuis ben gaan ze ook niet uit tussendoor dus dat maakt hier geen verschil. Ze hoeven ook alles behalve nodig uit als we gaan. Ze staan echt niet 5 min te pissen.
Dat is vermenselijken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Caro »

malinois schreef:
Pemba schreef:
Cleva schreef:Dat drie dagen alleen zijn niet het enorme probleem is dat jullie er van maken.
Ga jij overdag ook 9 uur niet naar het toilet?
Ik vind dat echt veel te lang en het is echt anders dan een nacht.
Jij bent toch geen hond? Als ik thuis ben gaan ze ook niet uit tussendoor dus dat maakt hier geen verschil. Ze hoeven ook alles behalve nodig uit als we gaan. Ze staan echt niet 5 min te pissen.
Dat is vermenselijken.
Precies. Als ik 8 uur van huis ben geweest heeft Shep niets binnen gedaan hoor. Ik ga als ik thuis kom wel direct met haar wandelen maar het is niet zo dat ze dan bij het eerste de beste stukje gras gaat pissen omdat ze zo nodig moet.
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Onmogelijk is het niet. Maar met een pup zal je wel moeten opbouwen qua zindelijk zijn natuurlijk. Ik heb altijd herplaatsers gehad waarvan bekend was dat alleen thuis zijn geen probleem was. Uiteraard weet je nooit 100% zeker dat dit in een nieuwe situatie ook zo is, maar als je de tijd neemt merk je dit snel genoeg.

Ik werk nu ook 3 tot 3,5 dag per week. Maar een maand geleden nog fulltime voor een paar weken met veel meer reistijd. Niet geheel mijn keuze maar de situatie liep nou eenmaal zo dat mijn werk ging verhuizen. Heel soms ging ik eerder naar huis als het mogelijk was, dan kreeg ik net aan een kwispel maar een echte begroeting kon ik wel schudden. Ik stoorde ze blijkbaar op hun vrije dag. Inmiddels werk ik weer meer wisselende uren met ook geregeld halve dagen en nu zijn ze wel weer altijd blij als ik thuis kom. Maar ze zijn ook blij als ik weg ga, dan krijgen ze wat lekkers en hoeven ze me niet te entertainen. :wink:

Het kan dus heus wel, maar je moet er zelf wel 100% achter staan en dus de moeite nemen om in je vrije tijd zoveel mogelijk aandacht aan de honden te besteden.

En hier gaan ze ook niet extra naar buiten omdat het moet als ik thuis ben. Wel als ik zin heb, maar dat is dus niet de gewoonte.
Wel slapen ze hier op de slaapkamer Izzy slaapt bij ons en Droef slaapt bij voorkeur op zijn eigen bed, als komt hij wel gezellig bij ons liggen voor het licht uit gaat en bij het wakker worden. Zo hebben we ondanks dat er geen actie is wel meer tijd samen(dat ervaar ik dan zo).
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

jaren geleden toen we mijn schoonmoeder gingen verhuizen, had ik met een vriendin afgesproken dat zij onze honden even zou laten plassen tussen de middag. wij gingen om 8 uur in de ochtend de deur uit n zij zou ze rond 12en naar buiten doen.
na de verhuizing, dat was zo rond 19 uur zijn wij naar huis gereden. onderweg mijn vriendin gebeld dat we naar huis gingen en om t e vragen of het goed was gegaan. ze was sprakeloos aan de telefoon want ze was de honden vergeten... dacht dat het een week later was. tranen met tuiten.
ik was dus benieuwd wat ik aan zou treffen aan plas, poep en noem maar op. maar helemaal niks. gelijk uitgelaten maar ze plasten allemaal pas in het park. moraal van dit verhaal ze kunnen het erg lang ophouden.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik vind het ook nogal een verschil op welke manier ze dan alleen thuis zijn. Als ze gewoon los in een ruimte in huis zijn in ieder geval beter dan al die tijd in een bench. Ik denk dat dat best vaak voor komt. Negen uur in een bench.
GalgoMara
Actief
Mijn ras(sen): Kruising Galgo

Ongelezen bericht door GalgoMara »

3 dagen moet prima kunnen hoor! Houd er wel rekening mee dat de hond dit misschien niet (meteen) kan.

Wij hebben ook voor een herplaatser gekozen, kon prima alleen zijn, in het gastgezin was ze iedere dag van 7 tot 15 alleen. Echter, was dit met andere honden en is er nooit gekeken of ze het wel kon. Misschien had ze het er erg moeilijk mee, maar werd dit niet opgemerkt.

Bij ons kon ze het dus niet. Gelukkig ging vrij snel mijn zwangerschapsverlof in, we hebben haar een half jaar niet alleen gelaten om haar rustig te laten wennen en het alleen zijn op te bouwen. Maar zonder mijn verlof had dit nooit zo gekund. Mara is er ook absoluut de hond niet naar om naar een dagopvang te brengen, en de eerste maanden liep ze gewoon pertinent niet met iemand anders mee, ze wilde alleen met ons wandelen. Een paar mensen die we vertrouwen hebben het geprobeerd, maar het lukte gewoon niet. Nog steeds niet echt van harte hoor, ze gaat gewoon het liefst met ons mee, andere mensen zijn niet zo boeiend.

Dus ik zou zeggen: kies voor een herplaatser die gewend is om alleen te zijn, en -omdat dit natuurlijk geen garanties geeft- voor voldoende tijd om het dier te laten wennen, een week vakantie is echt niet genoeg. Kijk daarnaast naar hoe sociaal het dier is, dat de hond evt. met de buurvrouw mee zou kunnen is een mooie oplossing, maar dan moet de hond dat ook willen. Je hebt dus een meer sociale hond nodig dan Mara ;) Oh, en Mara zou gek worden als ze 's middags uitgelaten wordt en dan weer alleen gelaten. Tot nu toe is 1x op een dag alleen laten prima, maar meer niet.

Misschien heb je de mogelijkheid om de hond de hele dag toegang tot de tuin te verschaffen? Wij hebben een groot kattenluik en daar kruipt Mara ook doorheen, ze kan dus altijd naar buiten.
GalgoMara
Actief
Mijn ras(sen): Kruising Galgo

Ongelezen bericht door GalgoMara »

Nog iets waar wij geen rekening mee hadden gehouden: Mara kan niet met de hond van mijn ouders. Dus waar ik had bedacht dat Mara lekker mee kon wanneer we daarheen gaan, kan dit dus niet. En om nou maar niet meer op visite bij mijn ouders te gaan....betekent wel dat het korte bezoeken zijn, want ik vind wel dat we haar buiten de 2 werkdagen dat ze alleen is, zo min mogelijk alleen moeten laten. Ze is tenslotte onderdeel van ons gezin.
Caro
Zeer actief

GalgoMara schreef:3 dagen moet prima kunnen hoor! Houd er wel rekening mee dat de hond dit misschien niet (meteen) kan.

Wij hebben ook voor een herplaatser gekozen, kon prima alleen zijn, in het gastgezin was ze iedere dag van 7 tot 15 alleen. Echter, was dit met andere honden en is er nooit gekeken of ze het wel kon. Misschien had ze het er erg moeilijk mee, maar werd dit niet opgemerkt.

Bij ons kon ze het dus niet. Gelukkig ging vrij snel mijn zwangerschapsverlof in, we hebben haar een half jaar niet alleen gelaten om haar rustig te laten wennen en het alleen zijn op te bouwen. Maar zonder mijn verlof had dit nooit zo gekund. Mara is er ook absoluut de hond niet naar om naar een dagopvang te brengen, en de eerste maanden liep ze gewoon pertinent niet met iemand anders mee, ze wilde alleen met ons wandelen. Een paar mensen die we vertrouwen hebben het geprobeerd, maar het lukte gewoon niet. Nog steeds niet echt van harte hoor, ze gaat gewoon het liefst met ons mee, andere mensen zijn niet zo boeiend.

Dus ik zou zeggen: kies voor een herplaatser die gewend is om alleen te zijn, en -omdat dit natuurlijk geen garanties geeft- voor voldoende tijd om het dier te laten wennen, een week vakantie is echt niet genoeg. Kijk daarnaast naar hoe sociaal het dier is, dat de hond evt. met de buurvrouw mee zou kunnen is een mooie oplossing, maar dan moet de hond dat ook willen. Je hebt dus een meer sociale hond nodig dan Mara ;) Oh, en Mara zou gek worden als ze 's middags uitgelaten wordt en dan weer alleen gelaten. Tot nu toe is 1x op een dag alleen laten prima, maar meer niet.

Misschien heb je de mogelijkheid om de hond de hele dag toegang tot de tuin te verschaffen? Wij hebben een groot kattenluik en daar kruipt Mara ook doorheen, ze kan dus altijd naar buiten.
Ja dat van 's middags uitgelaten worden en dan weer alleen laten herken ik. Niet dat Shep helemaal gek wordt dan maar ze vindt het duidelijk niet leuk. Vorig jaar moest ze vanwege een hotspot een kap om in vond het zielig om haar daar de hele dag mee te laten zitten als ik werken was. Dus met collega's geregeld dat ik in die periode tussen de middag een half uur weg kon, even kap af, uitlaten en water laten drinken. Nou mevrouw was veel meer beteuterd dat ik weer vertrok dan wanneer ik 's morgens gewoon weg ga. De routine klopt dan niet meer want normaal gesproken als ik thuis kom, blijf ik thuis.
Ben er het zeker mee eens dat je een herplaatser natuurlijk niet meteen hele dag alleen moet laten. Ik had mijn hond allang. Het vertrouwen in dat ik altijd terug kom was er al. Huis was haar nog niet vertrouwd toen omdat ik door alle omstandigheden net verhuisd was maar dat was geen probleem omdat de voor haar veilige mand wel aanwezig was.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

zoals Cleva al zegt: het gaat om de insteek niet om de uren.

Willem is 3 hele en 2 halve dagen alleen en ik heb het idee een erg tevreden kalfje in huis te hebben. daarbuiten draait hij mee en is onderdeel van ons "gezin". We gaan na een werkdag zelden nog weg. niet omdat dat "moet" voor de hond, maar omdat we dat niet willen. als we wel gaan gaat hij vaak mee. de aandacht, training etc doen we om die werkuren heen. wat "helpt" is natuurlijk dat wij geen kinderen hebben die aandacht willen, naar zwemles moeten en vervolgens nog bij oma op bezoek moeten.
enig idee hoeveel verschillende denkspelletjes je kunt doen terwijl je met je koffie en sigaret in de tuin staat samen?
Afbeelding
nomo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door nomo »

Als je een hond neemt (pup en herplaatser) moet je er altijd rekening mee houden dat de hond het niet direct kan. Maar als je je daarop instelt dan komt het in de meeste gevallen wel goed. Kies je voor een pup dan duurt het vaak wat langer allemaal omdat die natuurlijk ook nog niet zindelijk is.
Als je een hond haalt op vrijdag en die moet op maandag meteen 9 uur alleen thuis kunnen blijven, tja, dan zit de kans er wel in dat het niet gaat lukken. Maar als je je aan kunt passen aan de hond en oplossingen kunt bedenken mocht het niet gaan, dan kom je vaak een heel eind.

Beide honden zijn hier vanaf pup gekomen, dus heb het helemaal vanaf het begin op moeten bouwen. Morris had er als kleine pup wat moeite mee, maar eenmaal de bench eruit gegooid ging het eigenlijk vrij vlot goed. Hij hoefde pas vanaf 8,5 maand wat langer alleen te kunnen zijn. Tot die tijd had ik het qua diensten zo geregeld dat hij niet veel alleen hoefde te zijn en konden mijn ouders oppassen als ik wat langer weg moest. Toen mijn baan veranderde en hij echt een paar dagen per week alleen zou moeten zijn heb ik naast mijn ouders als vaste oppas ook een particuliere oppas erbij gezocht. Morris was max 2 (soms hooguit 3) dagen per week alleen thuis. Dat ging goed. Uitlaten tussendoor is hij geen fan van. Dan wordt hij twee keer alleen gelaten en dat is blijkbaar veel erger dan gewoon de hele dag alleen thuis. Nodig plassen merk ik niks van als ik thuiskom. Voor het werk goed uitlaten en na het werk meteen weer op pad, ook als het regent of al donker is. Daar moet je maar net zin in hebben, maar ik zie het niet als 'moeten'.
Op een gegeven moment voldeed de particuliere oppas niet meer en heb ik in plaats daarvan een goede dagopvang gezocht. Daar gaat hij met ontzettend veel plezier naartoe.

Vorig jaar is Ayla erbij gekomen. Weer een pup dus weer vanaf 0 op moeten bouwen. Had voor de eerste tijd oppas geregeld, daarna lang vakantie, ze hoefde niet meteen pats boem dag alleen te zijn. Bij haar ging het eerst eigenlijk prima. Tot ze een keer ziek werd toen ik weg was en ze 11x had overgegeven :oeps: En nee, dat was niet tijdens een lange werkdag alleen... was gewoon domme pech en in korte tijd. Had dus ook kunnen gebeuren tijdens boodschappen doen. Ik zag op de camera dat ze in paniek was, ben ook zo snel mogelijk naar huis gegaan, maar het leed was al geschied. Ze was zo in paniek dat ze daarna een hele tijd niet alleen kon blijven. Ik hoefde de deur maar uit te lopen en ze begon al te loeien. Al met al heeft het misschien twee maanden geduurd, dus achteraf viel het reuze mee, maar op dat moment was ik wel bang dat het heel lang zou duren. Ik heb die maanden dus wel voor elke keer oppas moeten regelen. En dat is niet leuk, maar was wel noodzakelijk. Je weet dus nooit hoe het loopt. Het kan gewoon goed gaan, het kan ineens misgaan. En dan hangt het er heel erg vanaf hoe flexibel je bent en wat je wilt en kunt doen.
Ayla is in die tijd meer naar de dagopvang geweest, gelukkig wilden mijn ouders toch nog wel oppassen en ik heb soms hele einden om moeten rijden om haar ergens bij een oppas te brengen. Heb ook verschillende afspraken af moeten zeggen omdat ik geen oppas had. Dat begrijpt ook niet iedereen.

Uiteindelijk is het hier weer helemaal goed gekomen. Honden zijn meestal maar 1 en hooguit 2 dagen per week alleen thuis. Vaak ook helemaal niet. En dat met een vrij drukke baan waardoor veel mensen vinden dat ik überhaupt geen hond zou mogen hebben :cool2:
In een hele drukke week als ik totaal geen oppas heb zou het voor kunnen komen dat ze 3 dagen alleen thuis moeten zijn. Het is nog nooit voorgekomen, maar voor Morris is het sowieso geen probleem en Ayla is ook wel zover dat ze het zou kunnen. Dus dat is wel heel fijn en zorgt wel voor rust. Het is nu zo dat als ik wegga de honden beide hun mand al inspringen in afwachting van wat lekkers. Vervolgens zie ik ze vooral lekker slapen als ik even op de camera kijk.
Als ze alleen thuis zijn ga ik wel meteen met ze de hort op zodra ik thuiskom. Als ik vrij ben doe ik meestal 's ochtends meteen na het opstaan een lange wandeling. Als ik moet werken doe ik het wat later op de middag. Beide keren krijgen die honden hun lange wandeling wel.
Enige is wel dat ik niet weer wegga als ze al de hele dag alleen zijn geweest. Dat vind ik niet kunnen. En dat houdt dus wel in dat ik soms niet mee kan naar leuke dingen, jammer, maar daar heb ik nu eenmaal voor gekozen toen ik honden nam. Soms is het ook wel heel fijn om ergens niet naartoe te hoeven of eerder naar huis te gaan 'omdat de honden al zolang alleen zijn' :engel:
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik heb een vergelijkbaar schema. Ze gaan op de lange dagen dat ze alleen moeten zijn naar de dagopvang. Daar zitten ze samen in een hok en worden ze drie keer per dag op een veldje gelaten. Dit vooral zodat ze gewoon hun behoefte kunnen doen wanneer ze dat moeten. Ze zouden het best volhouden maar zeker voor Dalí wordt het op een gegeven moment ongemakkelijk. Dat zie ik aan het benauwde gezichtje dat hij trekt als ik hem laat uitlaat e aan hoe snel hij dan wil plassen. Lucca kan het geen bal schelen haha, ze is redelijk lang onzindelijk geweest maar heeft nu een blaas als een kamelenbult.

Ik heb ook bewust twee honden zodat ze nooit echt alleen zijn.

Op die dagen spreek ik 's avonds in principe niet af op plekken waar de honden niet mee mogen, tenzij mijn man bij ze thuis kan zijn.

En na een lange werkdag met de honden op pad mogen is juist heerlijk. Daar heb ik ze voor.
Afbeelding
Caro
Zeer actief

Ik spreek inderdaad ook niets buiten de deur af na een dag werken. Vind dat ik het niet kan maken om dan bijna meteen weer weg te gaan. Maar aangezien ik ook veel vrij ben, is het geen probleem afspraken te maken op andere momenten. Straks weer werken maar dat is een slaapdienst, dus dan kan ze lekker mee.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Mijn honden zijn 3 dagen per week 9u30 alleen thuis. (ik vertrek om 6.30u, thuis om 16u). Huisgenoot laat ze nog wel eens buiten als die naar werk vertrekt (ik denk ergens tussen 8 en 8.30u maar eigenlijk weet ik dat niet :engel: en die werkt ook wel eens een dag van huis uit).
De andere 2 dagen is het 8u30 en 8u.

Ze kunnen dat prima. Overigens zou ik niet doodvallen als ik eens zou thuiskomen en er ligt een plas of plets diarree :U:
Caro
Zeer actief

Heb ooit bij thuiskomst na een late dienst de kamer vol diarree aangetroffen. En Nee ik ben niet dood gevallen nee. Lekker was het niet maar ja kan gebeuren. Is in al die jaren slechts 1 keer voor gevallen.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

tis dat. Het is hier nog nooit gebeurd, gelukkig. Maar moest het gebeuren, dan tja :U:
Friesenfransman

Ongelezen bericht door Friesenfransman »

Iedere keer verbaas ik me weer over het overgrote deel van de typeringen van de Friese Stabij hier op dit forum. Ik herken die van mij en mijn omgeving daar helemaal niet in. Ik ken ze uitsluitend als uitermate zelfredzame honden die van elke nieuwe situatie leren en dat geleerde vrij vlot weten in te passen in hun leven. Ondernemend en onderzoekend en nergens bang voor; behoedzaam en bedachtzaam wanneer nodig maar nooit angstig. En van gevoeligheid heb ik al helemaal nooit wat gemerkt bij de stabijs die ik ken. Aanhalig dat dan weer wel. En pienter ook, veel pienterder dan die halve collie van mij in ieder geval.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind dat je goed voor je honden moet zorgen. En leuke dingen met ze moet doen. Dan kan verder alles. Mijn honden zijn regelmatig 9 uur alleen. Of 10. Met regelmaat bedoel ik elke week wel een dag. Die dag ga ik smorgens een uur met ze naar het bos rond 0730 en dan naar mijn werk om 0900 uur. Daar begin ik dan rond 10 en dan ben ik rond 1830 klaar en moet ik nog naar huis. Soms kan mijn partner ook echt niet op tijd thuis zijn. Mijn honden vinden dat echt geen enkel probleem.

Ze zijn blij als er dan iemand thuis komt en wie het eerst thuis is gaat naar het bos en voert ze weer.

Ik weet niet hoe jullie honden in kennels zien? Of denken hoe het is voor een hond in een pension of asiel? Wel op vakantie en de hond in een pension doen maar het zielig vinden als een hond een keer 9 uur in zijn eigen huis is? Zolang je gewoon heel erg goed voor je honden zorgt en weet wat wel een niet goed voor ze is dan komt heel veel prima in orde.

Ik zou zelf nooit een eerste hond durven nemen als ik die 9 uur alleen moest laten. Maar wij konden indien ze het niet hadden gekund ook onze diensten wijzigen. Tegenwoordig werk ik liever overdag omdat ik weet dat onze honden dat verder prima vinden.

Ze zijn overigens maar 1 dag per week zo lang alleen. Ik werk maar 3 dagen en mijn partner 4 dus ze zijn 1,5 dag per week alleen overdag. Verder meestal iemand thuis.

En ze zijn niet echt alleen. Mijn honden hebben echt wel heel veel aan elkaar. Toen Bas alleen was kon ze ook alles maar was ze wel veel meer afhankelijk kwa gedrag.
Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Alleen alleen of samen alleen is inderdaad wel een groot verschil. Dat merk ik met Ayla heel erg. Morris heeft natuurlijk geleerd om echt alleen te zijn (kat tel ik niet mee) en Ayla kent dat eigenlijk niet. Ze kan dus prima alleen zijn, maar dat is wel samen met Morris. Als ik Morris meeneem heeft ze er veel meer moeite mee.

In een kennel gaan ze niet trouwens. Dagopvang die ik heb is daar ook op uitgezocht. Morris doet niet aan kennels :mrgreen: Voor vakanties heb ik gelukkig altijd nog opvang bij iemand thuis kunnen vinden. Dan vind ik het ook belangrijk dat de honden ergens goed zitten en het naar hun zin hebben. Anders ga ik zelf ook niet lekker weg. Dus in een kennel is voor mij geen optie.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

nomo schreef:Alleen alleen of samen alleen is inderdaad wel een groot verschil. Dat merk ik met Ayla heel erg. Morris heeft natuurlijk geleerd om echt alleen te zijn (kat tel ik niet mee) en Ayla kent dat eigenlijk niet. Ze kan dus prima alleen zijn, maar dat is wel samen met Morris. Als ik Morris meeneem heeft ze er veel meer moeite mee.

In een kennel gaan ze niet trouwens. Dagopvang die ik heb is daar ook op uitgezocht. Morris doet niet aan kennels :mrgreen: Voor vakanties heb ik gelukkig altijd nog opvang bij iemand thuis kunnen vinden. Dan vind ik het ook belangrijk dat de honden ergens goed zitten en het naar hun zin hebben. Anders ga ik zelf ook niet lekker weg. Dus in een kennel is voor mij geen optie.
Dat is inderdaad een verschil. Mila en Amy kunnen ook prima helemaal alleen blijven, Amoz en Taar zijn het eigenlijk helemaal niet gewend om zonder andere hond alleen thuis te blijven.

Als een hond geen moeite heeft met alleen thuis blijven, vind ik hele werkdagen van huis zijn en daarnaast wel alle tijd aan of met de honden besteden ook niet zo'n probleem. Ik ben heel veel thuis omdat ik vanuit huis werk, maar als ik eens een keer langer wegga, maakt het voor mijn honden eigenlijk niet veel uit of dat 4, 6 of 8 uur is. Ze hebben ook liever dat ik één keer wat langer weg ben dan dat ik meer dan twee keer per dag korter wegga. Dat is veel onrustiger en dan merk ik ook dat ze het niet leuk vinden als ik wéér wegga. Ik zie ook op de camera dat ze dan onrustiger zijn, terwijl ze allemaal de hele tijd liggen te pitten als ik eens een keer langer weg ben.

Ik had voor mijn honden altijd oppas in huis of bracht ze naar mijn zus als ik wat langer weg moest. Amoz en Taar zouden op zich ook wel naar een dagopvang kunnen, maar ik denk dat ze toch liever gewoon thuis zijn met een bekende oppas zonder uitlaten (alleen in de tuin hun behoeften doen) voor een dagje. Hier moet ik zo'n oppas nog vinden, maar een oppas in huis heeft dus wel sterk mijn voorkeur voor mijn honden.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Het is ook een kwestie van gewenning. Mijn honden zijn bijna nooit langer dan 3 of 4 uur alleen en als het een keer wat langer is, merk ik wel meer stress bij thuiskomst. Geen idee trouwens of ze verder wel de hele tijd hebben liggen slapen.
Maar goed, áls we een keer een uur of 9 van huis zijn, dan gaan ze naar een particuliere opvang waar ze lekker in de tuin kunnen en op de bank. Ik vind het anders gewoon te lang ineens voor een hond die het niet gewend is.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Mijn gevoel is dat een hond, kind of ander dier niet zolang alleen gelaten moet worden. Langer dan soms bij hoge uitzondering 8 uur alleen, dan een dagopvang of iemand die ze uitlaat. Maar “ mijn gevoel” zegt helemaal niks. Wat vind jij acceptabel. Goed dat je het checkt. Maak je keuze en voel je er goed bij
laeken
Zeer actief

Ik heb het idee dat mijn honden gewoon happy zijn thuis en dat ook samen gewoon zijn. Ze hangen helemaal niet zo aan mij dat ze me nodig hebben. Cleo had dat trouwens ook. Misschien is dat omdat veel honden in Spanje sowieso alleen zijn in de tuin. Bas en Guus lijkt het echt aan hun reet te roesten of ik er ben. Als ik de tuindeuren open heb blijft Guus rustig 3 of 4 uur helemaal alleen in de tuin en Bas ligt dan in haar mand. Ze zijn echt heel zelfstandig terwijl ze hartstikke trouw zijn en overal los bij me blijven. Ze zijn vol zelfvertrouwen en kunnen zichzelf ook redden.
Best wel handig vind ik dat. Ik voel me ook totaal niet schuldig. Bas vindt het gezellig als wij er zijn en ook prettig denk ik. Guus ook maar die heeft ook entertainment nodig. Dus ik denk dat zijn verveling het grootste issue is als ik mijn honden een keer overdag alleen laat. Hij is daarna druk en wil spelen. Maar geen poep of plas. Wat ze wel gerust mogen als ze moeten. Niks kapot en dat nooit dus en geen kick als ze alleen zijn. Ze liggen gewoon ergens in huis te chillen.

Snachts zijn ze ook samen beneden en dat vinden ze ook echt prima.

Het hangt heel erg van de honden af. Ik zou voor geen goud nu een husky kopen als enige hond en dan 9 uur weggaan. Of een pup wetende dat ik een hele dag weg moet eens in de week. Maar deze honden? Prima. Die honden alles goed en zijn heel stabiel en lief
Ze krijgen wel hun beweging in de vorm van minimaal 2 uur per dag los in het bos. Een tuin waar ze vrij in zijn en nooit een bench of gang of wat dan ook
Overal bij. Dus die keer alleen hebben ze over voor hun fijne leventje en daar zijn ze ook tevreden genoeg voor om dat prima te vinden.
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Tara schreef:Weet je, ik kan het nou eenmaal niet leuker maken dan ik al doe, en we hébben het leuk.
Op de tijden dat ik thuis ben, dan zijn we lekker samen en dan doen we leuke dingen. Vrienden weten dat ze bij mij rekening moeten houden met het feit dat ik honden heb, en dat betekent dat ze meekomen, of dat ik niet zo heel lang kan komen, of dat we bij mij afspreken. Dat is dan de consequentie en als dat niet uitkomt, dan spijt het me zeer, maar dan spreken we wel een ander moment af. Ik ga niet de hele week naar mijn werk om de honden vervolgens in het weekend ook nog weer lange tijd alleen te laten. Dat vind ik gewoon niet okee en daarvoor ben ik ook de commitment niet aangegaan. Zij zijn part of my deal en daar kan iedereen het maar mee doen. Voor die paar keer per jaar dat ik er echt niet onderuit kom regel ik wel iets uiteraard, maar ik ga niet elke keer de honden sluitpost maken omdat ik ook nog andere dingen doe, dat vind ik gewoon niet eerlijk.
Mijn moeder vindt dat een ontzettende beperking, maar ik voel dat eigenlijk helemaal niet zo. Ik weet niet beter en ik vind het hebben van honden ook echt ruimschoots opwegen tegen de ongemakken die het soms met zich meebrengt.
Nou ja, precies dat dus. Ik blijf daarbij ook zelden bij m'n vriend slapen omdat de honden dan te lang alleen zijn, dus meestal komt hij gewoon mijn kant op. Makkelijk zat. Hij snapt dat gelukkig ook gewoon.
Die ene keer in het jaar dat het echt nodig is dat ze moeten wieberen, gaan ze naar 'oma'. Daar gaan ze samen met de Chihuahua's in de tuin als ze moeten poepen/plassen want ik wil niet dat smam met Izzy loopt (gewoon voor het geval dat), maar ik weet zeker dat ze er de tijd van hun léven hebben. Nooit langer dan een dag of 3-4 overigens. Ik hoef maar "oma komt straks" te zeggen en ze worden al hysterisch en springen naar het raam :mrgreen: Smam heeft een magische aantrekkingskracht op honden :19: Da's gewoon écht een hondenmens.
laeken
Zeer actief

Sandra&co schreef:
Tara schreef:Weet je, ik kan het nou eenmaal niet leuker maken dan ik al doe, en we hébben het leuk.
Op de tijden dat ik thuis ben, dan zijn we lekker samen en dan doen we leuke dingen. Vrienden weten dat ze bij mij rekening moeten houden met het feit dat ik honden heb, en dat betekent dat ze meekomen, of dat ik niet zo heel lang kan komen, of dat we bij mij afspreken. Dat is dan de consequentie en als dat niet uitkomt, dan spijt het me zeer, maar dan spreken we wel een ander moment af. Ik ga niet de hele week naar mijn werk om de honden vervolgens in het weekend ook nog weer lange tijd alleen te laten. Dat vind ik gewoon niet okee en daarvoor ben ik ook de commitment niet aangegaan. Zij zijn part of my deal en daar kan iedereen het maar mee doen. Voor die paar keer per jaar dat ik er echt niet onderuit kom regel ik wel iets uiteraard, maar ik ga niet elke keer de honden sluitpost maken omdat ik ook nog andere dingen doe, dat vind ik gewoon niet eerlijk.
Mijn moeder vindt dat een ontzettende beperking, maar ik voel dat eigenlijk helemaal niet zo. Ik weet niet beter en ik vind het hebben van honden ook echt ruimschoots opwegen tegen de ongemakken die het soms met zich meebrengt.
Nou ja, precies dat dus. Ik blijf daarbij ook zelden bij m'n vriend slapen omdat de honden dan te lang alleen zijn, dus meestal komt hij gewoon mijn kant op. Makkelijk zat. Hij snapt dat gelukkig ook gewoon.
Die ene keer in het jaar dat het echt nodig is dat ze moeten wieberen, gaan ze naar 'oma'. Daar gaan ze samen met de Chihuahua's in de tuin als ze moeten poepen/plassen want ik wil niet dat smam met Izzy loopt (gewoon voor het geval dat), maar ik weet zeker dat ze er de tijd van hun léven hebben. Nooit langer dan een dag of 3-4 overigens. Ik hoef maar "oma komt straks" te zeggen en ze worden al hysterisch en springen naar het raam :mrgreen: Smam heeft een magische aantrekkingskracht op honden :19: Da's gewoon écht een hondenmens.
Die ene keer per jaar dat ik op vakantie wil komt mijn moeder in ons huis zitten. De hondjes vinden het prima dat ze die week 1 keer per dag een half uurtje lopen. Want ik wil ook liever niet dat ze er stad en land mee gaat aflopen omdat ik niet weet wat ze tegen komt aan honden en auto's.
Afbeelding
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

Ik heb een hele toffe dagopvang voor als ik werk. Fred alleen langer thuis dan een uurtje is geen optie. De hele wijk moet dan weten dat hij alleen is en heel zielig.
Bij de opvang kan hij ook langer dan overdag terecht en het is daar nooit druk. Af en toe komen er wat pupjes die nog niet te lang alleen kunnen blijven of een vakantiegast.
Fred is het uitgangspunt dus honden moeten daarmee matchen. Ik voel me een ongelofelijke bofkont dat het mogelijk is maar onderwijl ook wel een beetje een sukkel omdat het mij niet lukt mijn hond alleen te laten zijn :P
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Kan een hond er aan wennen hele dagen alleen thuis te zijn?
ja

Kan een hond het fysiek aan hele dagen z'n behoefte op te houden (dat ie het in geval van nood best binnen mag doen, kan hij natuurlijk niet weten. tenslotte is hem geleerd dat ie dat buiten dient te doen :19: )?
de één beter dan de ander. zelf zou ik het in ieder geval niet kunnen en al panisch worden bij de gedachte alleen :schrik: . Mijn eerste hond zou never nooit binnen iets hebben gedaan, die vond dat verschrikkelijk, zelfs met vreselijke diarree, maar moest wel heel vaak plassen en drinken. Lizzy zou het prima kunnen.

Het lijkt me vooral allejezus saai voor een hond om hele dagen zonder afleiding te moeten doorbrengen, in afwachting tot baasje thuiskomt. De hele nacht gebeurt er ook al niks, neem ik voor het gemak even aan dan :wink: Ik kan me er ècht geen voorstelling van maken hoe dat voor een hond leuk of goed zou moeten zijn om wekelijks meer dan 1 à 2 dagen zo'n lange aaneengesloten periode niks te doen te hebben.
Ik snap dat er gewerkt moet worden, maar ik zou persoonlijk dan toch echt zorgen voor een in ieder geval één onderbreking op zo'n dag door welke persoon of dienst dan ook. Even de zinnen verzetten, een plas kunnen doen, een frisse neus…
En buiten dat: een check dat alles goed gaat. Of z'n misselijkheid niet door heeft gezet. Of ie z'n hechtingen niet los zit te peuteren. Of ze elkaar of de kat niet aan het molesteren zijn. Of ze de buren niet gek maken met hun geblaf. Om ze evt. medicatie te geven als dat nodig is, enz enz

Anders vind ik het al als de hond gewoon naar buiten kan(mits je weet dat ze dan niet de boel bij elkaar gaan gillen). Het hele p&p probleem heb je dan alvast niet, en ze hebben dan ook meer afleiding. Ik laat die van mij standaard buiten als ik wegga, met toegang tot een kamer en schuren. Een hond 9 uur in een bench laten zitten, vind ik grenzen aan mishandeling :ugh:

Op vakanties zijn mijn honden altijd gezellig mee geweest trouwens.
Afbeelding
Caro
Zeer actief

lucie schreef:Kan een hond er aan wennen hele dagen alleen thuis te zijn?
ja

Kan een hond het fysiek aan hele dagen z'n behoefte op te houden (dat ie het in geval van nood best binnen mag doen, kan hij natuurlijk niet weten. tenslotte is hem geleerd dat ie dat buiten dient te doen :19: )?
de één beter dan de ander. zelf zou ik het in ieder geval niet kunnen en al panisch worden bij de gedachte alleen :schrik: . Mijn eerste hond zou never nooit binnen iets hebben gedaan, die vond dat verschrikkelijk, zelfs met vreselijke diarree, maar moest wel heel vaak plassen en drinken. Lizzy zou het prima kunnen.

Het lijkt me vooral allejezus saai voor een hond om hele dagen zonder afleiding te moeten doorbrengen, in afwachting tot baasje thuiskomt. De hele nacht gebeurt er ook al niks, neem ik voor het gemak even aan dan :wink: Ik kan me er ècht geen voorstelling van maken hoe dat voor een hond leuk of goed zou moeten zijn om wekelijks meer dan 1 à 2 dagen zo'n lange aaneengesloten periode niks te doen te hebben.
Ik snap dat er gewerkt moet worden, maar ik zou persoonlijk dan toch echt zorgen voor een in ieder geval één onderbreking op zo'n dag door welke persoon of dienst dan ook. Even de zinnen verzetten, een plas kunnen doen, een frisse neus…
En buiten dat: een check dat alles goed gaat. Of z'n misselijkheid niet door heeft gezet. Of ie z'n hechtingen niet los zit te peuteren. Of ze elkaar of de kat niet aan het molesteren zijn. Of ze de buren niet gek maken met hun geblaf. Om ze evt. medicatie te geven als dat nodig is, enz enz

Anders vind ik het al als de hond gewoon naar buiten kan(mits je weet dat ze dan niet de boel bij elkaar gaan gillen). Het hele p&p probleem heb je dan alvast niet, en ze hebben dan ook meer afleiding. Ik laat die van mij standaard buiten als ik wegga, met toegang tot een kamer en schuren. Een hond 9 uur in een bench laten zitten, vind ik grenzen aan mishandeling :ugh:

Op vakanties zijn mijn honden altijd gezellig mee geweest trouwens.
Nu heb je het over hechtingen los peuteren, misselijkheid en medicatie geven. Maar als zulke zaken spelen dan zorg ik echt wel dat ik of zelf thuis kan blijven of dat er iemand op komt passen. Maar dat is echt voor dit soort noodgevallen. Vorig jaar had Shep een hotspot waar ze niet af bleef als ik weg was en ik wilde haar niet 8 uur met een kap achter laten. Toen is mijn moeder op werkdagen gekomen maar dat kan niet standaard. Die vrouw is 80 en moet een eind met de deeltaxi reizen. Of ze de buren niet gek maken met hun geblaf, als het goed is weet je dat toch. Mijn hond blijft al jaren een paar dagen per week alleen en ik weet echt wel dat zij dan niet blaft. Zij ligt gewoon te slapen.
Ben het overigens wel met je eens dat 9 uur in een bench niet kan. Mijn hond heeft wel een grote huiskamer en keuken tot haar beschikking. En op vakantie gaat ze natuurlijk mee want langer dan een dag kan ik zelf niet zonder haar.
Afbeelding
karinD
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door karinD »

Bedankt voor alle reacties.
Als we inderdaad een hond nemen, zullen we dus op zoek gaan naar een hond die gewent is om alleen te zijn en gaan rondvragen naar de mogelijkheden hier in de buurt voor opvang of uitlaatservice om uit te proberen of dat bij de hond past.
De tijd buiten werk om hebben we alle tijd voor de hond. We hebben verder geen verplichtingen en ook hebben we geen kinderen die ook aandacht en tijd nodig hebben. We houden allebei van wandelen en op mijn vrije dagen door de weeks moet ik hooguit naar de supermarkt waar de hond niet mee naar toe kan.
Dat een hond veel tijd en aandacht nodig heeft begrijp ik. Ik heb al mijn hele leven huisdieren en die zijn altijd een deel van het gezin. Ook op dagen dat ik ziek ben gaat de zorg voor ze gewoon door. Een dier is nu eenmaal gewoon onderdeel van het gezin en ik heb nog nooit ondoordacht een dier genomen, ze krijgen, hoe groot of klein ze ook zijn, alle liefde, zorg en aandacht die ze nodig hebben en ook als ik toevallig een keer krap bij kas zit vind ik voer en eventueel de dierenarts belangrijker dan nieuwe kleren voor mezelf.
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Dan gaat het vast goedkomen!
Post je een foto als jullie je nieuwe huisgenoot hebben?
karinD
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door karinD »

Dat zal ik zeker doen. Maar zo ver is het voorlopig nog niet, eerst nog een aantal (minder gevoelige hoop ik :wink: ) dingen uitzoeken en daarna op zoek naar een geschikte hond. We hebben geen haast dus het kan nog wel een half of heel jaar duren voor hij of zij er is.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”