Ja, ik lees ook vaak dat vrijlevende honden geen roedels vormen, maar ik heb dus anders gezien. Het roedeltje waarin Amy leefde was echt een vast roedeltje van een teef (moederhond, overleden toen de pups 6 maanden waren), twee volwassen reuen (ik denk onverwant, leken totaal niet op elkaar of op de moeder van Amy) en dus de pups Amy en Chocky. Kan best zijn dat één van die twee volwassen reuen de vader is geweest.laeken schreef:Ik las ook dat straathonden geen partners hebben. Volgens mij klopt dat niet altijd. Vrijlevende honden vormen volgens mij vaak vaste roedels. Daarin groeien die pups op en ik denk dat er wel degelijk zorg is in zo'n familie. Dus dat bijvoorbeeld een oudere dochter of reu ook voer opbraakt voor de pups.
Als ik naar die Amerikaanse asiel programma's kijk zie je heel vaak een reu en een teef en pups die ergens leven.
Amy en de oudere reu uit dat roedeltje waren altijd samen, hij was ook niet meer zo mobiel en bleef bij Amy, terwijl Chocky en de andere volwassen reu overal rondstruinden en op avontuur gingen, vaak samen maar ook vaak apart. Het thuishonk van al die honden was dus de geboorteplek van Amy en Chocky. Er is ook een tijdje (voordat ik daar was) een andere jonge teef geweest die zich bij dat roedeltje aansloot, maar dat was duidelijk een weggelopen of gedumpte huishond. Die hond is daar vrij snel weggehaald door de mensen die de honden daar een paar keer per week voerden en heeft een adoptiegezin gevonden.
In Roemenië zag ik ook echt groepjes honden, ik zag ze juist bijna nooit in hun eentje. Dus ik heb ook de indruk dat ze wel in (familie)roedels leven, maar dat dat misschien afhangt van de omstandigheden. In de onderzoeken die in bijvoorbeeld India en Afrika zijn gedaan naar free ranging dogs of village dogs, wordt niet gesproken van roedels, maar wel geregeld van (tijdelijke) paartjes.