Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mogen eten op commando zetten??

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Martin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Martin »

Sjonge jonge , wat heb ik dan een makkelijke honden , als ik hun bakken vul dan staan ze gewoon rustig te wachten tot ze het krijgen , zonder dat ze zich iritant opdringen of wat dan ook , en dat "eerst zitten" daar hou ik mij niet mee bezig.
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Xitan en Senna mogen ook gewoon eten zodra ik het neerzet, maar Amar moet zitten en wachten tot ik zeg dat ze mag eten. Die is nl. zo geobsedeerd door eten, dat ze anders als een idioot rond gaat rennen (daarbij totaal niet uitkijkend waar ze loopt) en dat vind ik niet nodig.
AfbeeldingAfbeelding
Sylvi@
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvi@ »

Ik heb verschillende regels voor mijn 2 honden. De oudste mag meteen beginnen, terwijl de jongste wacht tot zij klaar is.

De jongste (Savanne) moet eerst wat 'oefeningen' doen en dan als ik asjeblieft zeg mag ze gaan eten. Dat Savanne eerst wat oefeningetjes moet doen heeft een reden en ook het comando heeft een reden, zij is namelijk heel erg vel op haar eten en hiermee heb ik er wat meer controle over. Fout of niet, ik denk niet dat zij er zelf last van heeft ;)
Janet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Janet »

Martijn schreef:Ik heb er een spuughekel aan om honden op die manier te drillen. En als er dan iets gebeurt waardoor de hond niet bij je kan blijven is hij haast niet te herplaatsen omdat niemand al die commandotjes en regeltjes weet.
Martijn, ik vind je reactie een beetje vreemd, eigenlijk. Iedere hond heeft regels nodig, en het lijkt me dat iedere hond regels nodig heeft die op het karakter van de hond gebaseerd zijn.
M.a.w.: als je een hond hebt die zó fel op eten is dat je niet eens rustig de bak neer kan zetten, dan kan het onder appèl zetten vóór het eten een stuk rust voor zowel hond als baas geven.
Dat jij het meeste blijkbaar 'wel best' vindt en dat het met jouw honden ook kan, is alleen maar fijn. Dat wil nog niet zeggen dat anderen exact dezelfde instelling en exact dezelfde honden hebben. Dat wil ook niet per sé zeggen dat andere honden gedrild worden. Een beetje genuanceerder reageren mag wat mij betreft wel.
Afbeelding
Nai nauvalyë moica alasailarin...
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

mijn honden zijn niet gedrild, martijn.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Freek is ook zo fel op eten en wat ik doe is als het zover is zo snel mogelijk de bak vullen en neerzetten, als ik eerst oefeningen zou gaan doen dan word hij alleen maar ongeduldiger. ;)
Maar ieder doet het op zijn manier.
Groetjes Els
Afbeelding
Lisa
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lisa »

Hier moet Sacha ook wachten totdat ik zeg dat hij mag eten. Wat hij ondertussen uitspookt als ik ermee bezig ben moet hij zelf weten, maar als pup had ik de bak nog niet van het aanrecht af of hij zat er al met zijn kop in en wil de bak rustig neer kunnen zetten. In het pension geeft dat ook geen enkel probleem.
Groetjes Lisa
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Mijn honden staan rustig te wachten tot ik de brokken in hun bakken heb gedaan. Als ik die dan op de grond neerzet gaan ze op commando rustig zitten en op mijn teken mogen ze eten.
Ik vind dat niet drillen, maar gewoon opvoeden. Naar mijn mening mag een hond best wat zelfbeheersing hebben en ik zou het dan ook niet tolereren dat ze zouden staan te krijsen en joelen, laat staan opspringen.
MissTique
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door MissTique »

Ik denk ook niet dat Ozzy het erg vindt om te doen, hij is het inmiddels al gewend want hij gaat uit zichzelf zitten... Ik vind het ook niet drillen maar meer gewenning... :p:
Afbeelding
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Martijn schreef:
Maaike schreef:
vinkje schreef:
An schreef:Dat doe ik zeker en dat ik vind het een zeer goede zaak eigelijk ..... Wel opletten want ik heb zo iets meegemaakt met mijn vorige hond, een riezenschnauzer. Die was zo op eten gericht, als pup al, dat ik ook wachte tot ze zat en dan zei ik altijd: Pak het maar. Op een dag was ik vergeten dat commando te geven ......... ik zet de bak neer maar zeg niets en ik ga naar buiten, na 5 minuten (arme Chelsey, voor haar zullen het wel uren geleken hebben :cry: ) kom ik terug binnen en ze zit nog steeds op haar poep, te kwijlen dat het geen zicht was maar an haar bakje kwam ze niet tot ik de verlossende woorden sprak natuurlijk........

Mijn conlcusie is dat het een goed commando is, jij bepaald wanneer de langragere eet toch?
Sorry hoor maar dat vind ik een beetje drillen. 8O
Nee hoor, is gewoon goed aangeleerd.

Er is niks mis mee om de hond om de hond "toestemming" te geven voor het eten. Mijn inziens krijgen ze al zoveel privileges gratis en voor niks dat er best wel eens wat tegenover mag staan. Bovendien is het een zeer geschikt moment om nog eens de rangen weer te geven; een stukje respect voor degene die het voer in bezit heeft.
Dat heeft niks met respect maar met de hang naar gewoontevorming te maken.

Ik heb er een spuughekel aan om honden op die manier te drillen. En als er dan iets gebeurt waardoor de hond niet bij je kan blijven is hij haast niet te herplaatsen omdat niemand al die commandotjes en regeltjes weet.
Krijg je zo'n hond die zogenaamd om zijn baasje rouwt maar zich eigenlijk gewoon geen raad weet met een normale hoeveelheid vrijheid. Bah.
Als jij dat drillen vindt...prima, maar ik niet.

Honden leren dat ze als het baasje het voer in zijn handen heeft, ze gewoon 4 poten op de grond moeten hebben en niet als imbicielen moeten proberen die bak uit zijn tengels te meppen, vind ik wel vallen onder het woordje respect.
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
*Silvia*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Silvia* »

balou van ons staat altijd rustig te kijken hoe we der eten pakken en dan als ik het in de standaard zet dan gaat ze pas eten.
twee happen en dan als ze het laatste blokje heeft gelopen eet ze de rest pas op.

groetjes sil en balou
Ursula
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ursula »

bram en thijs schreef:Ja, wij geven ook toestemming. Niet om ze te pesten en we gaan ook geen tijd zitten rekken maar wij bepalen of er gegeten mag worden.
Zo werkt 't hier ook!
Life is great with a Molosser by your side!!!

Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

qyan moet wel eerst zitten voordat hij zijn eten krijgt.
als hij eenmaal zit zet ik zijn bak neer en dan gaat ie eten.
maar hij hoeft voor mij niet te wachten totdat ik zeg dat het mag.
als hij maar zit
Dazwa84

Ongelezen bericht door Dazwa84 »

Senna gaat zelf al zitten, en wanneer ik 'voor senna' zeg, gaat ze eten. Vind het nl. niet echt lekker om met rollator en al omver getrokken te worden ;)
Angeniet
Erelid
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Angeniet »

Ik zet de bakken neer en hoef niks te zeggen.
Geen gezeur.
Izzy kleppert superblij met d'r staart op de grond van Assen tot Tokyo en Juda kijkt weer eens sip omdat het "maar" brokken zijn.
Na de eerste happen wordt er van bak gewisseld, dat herhaalt zich een paar keer.
Zonder gesodemieter.
Altijd weer mooi om naar te kijken.

Bij vers vlees is de eigen bak Wel Heel Belangrijk en wordt er niet van bak gewisseld :mrgreen:
Die is dan met 2 happen leeg, dus geen kans.
Alleen nalikken.
Een keer of 20.
An
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door An »

Martijn,

Iedereen kon tegen haar zeggen Pak het maar en dan deed ze het ook, het is geen drillen zoals iemand anders hier zei maar van kleins af aan hebben we haar geleerd te zitten voor ze haar bakje mocht leeg eten omdat een vriend van ons ook een Riezen had en deze zei dat zijn hond ENORM gefixeerd was op eten dus wouden we het zeker voor het onzekere nemen en dat is zeer goed gelukt.

Met al mijn excuses maar ik vind het een beetje overdreven hoe je schrijft nu, vooral die BAH was er teveel aan. Je kent de achtergrond niet van mijn dieren en zeker niet van mij. Heel mijn mans familie EN die van mij weet hoe ik met mijn honden omga en MOEST er ooit 1 herplaatst worden (in het extreme geval dat ik of mijn man zou komen te overlijden) dan hebben we familieleden en vrienden genoeg die voor ze zouden zorgen, trouwens, ik houd een hondendagboek bij waarin zowat alles staat wat mijn honden kunnen en niet, inclusief commando ....... Ik ben nu helemaal off-toppic aan het gaan maar ik moest het even kwijt want dit heeft absoluut niets met drillen te maken. Trouwens, mijn kleinste hond springt in 1 keer in mijn armen als ik binnenkom, ben ik nu slecht bezig omdat jouw honden op hun 4 poten blijven staan?
An

Een likje van Lenka en Yorick,
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Oeps ik ben wel streng dan :mrgreen:
Hier moeten ze in de kamer blijven op humn plaats en pas als ik weer in de kamer ben en de bakken staan klaar dan treed ik op als verkeersagent. De een moet rechtsaf en de ander de keuken in :-D
Nog moet ik me dan klemzetten wil ik niet omgedenderd worden.

Doe ik dat niet dan krijg ik de kans niet eens om ze neer te zetten en rukken ze het met bak en al uit mijn hand en dan heb je kans dat het knokken word.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

hier denderen ze gewoon allemaal naar hun eten toe, en ik ga dan ff plat tegen de muur staan :roll: misschien niet zoals het moet, maar ja :pffff:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Mama Sanneke
Zeer actief

Re: Mogen eten op commando zetten??

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

MissTique schreef:Hoi,

Ik heb mijn Ozzy aangeleerd dat waneer ik zijn eten voorschotel hij eerst moet gaan zitten voordat ik het heb neergezet en wanneer ik "toe maar" zeg, hij pas komt aanlopen begint met eten... Doen meer mensen dit??

Het is mij bij puppycursus geleerd...
Tja, daar heb ik nog niet bij stilgestaan.
Ik vind het geen slecht idee.
Maar ik ben al blij dat hij "wil" eten.
Hij is niet zo'n grote eter.
Als hij van mij afhankelijk is om eten te krijgen bevestigd dat toch al wie de baas is.

Zie mij al aan tafel zitten tot mijn manlief zegt dat ik mag eten.
(hahahaha). Zou hij dan denken dat hij baas is ???

Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

bij mij wachten ze gewoon tot het voer in de standaard staat en dan mogen ze van mij aanvallen hoor. tsja ieder zijn heug en meug natuurlijk maar ik ben toch ook blij dat ikzelf niet hoef te wachten op een commanda dat ik mag gaan eten ;)
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
Lupo
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Lupo »

Tosca hoeft niet persé te zitten om te mogen beginnen met eten, tenzij ze opdringerig is. Dan geef ik haar wel het commando zit en pas daarna 'toe maar'.
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Martin schreef:Sjonge jonge , wat heb ik dan een makkelijke honden , als ik hun bakken vul dan staan ze gewoon rustig te wachten tot ze het krijgen , zonder dat ze zich iritant opdringen of wat dan ook , en dat "eerst zitten" daar hou ik mij niet mee bezig.
Ik mag mij ook gelukkig prijzen Martin, die van ons staat of ligt ook gewoon te kijken. En als hij zin heeft komt hij op zijn gemak eens kijken wat er in zijn bak zit.
Het is ook geen schrokkert.
Er zijn ook veel honden die hun bak leeg schrokken, en dat lijkt me ook niet gezond. :ok:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Jacqie
Actief

Ongelezen bericht door Jacqie »

Bo springt steeds hoog in de lucht van plezier als ze ziet dat ik hun eten klaar maak (deed mijn vorige hond ook) en ze valt meteen aan zodra ik het op de grond zet, daarna is puppy Fovos aan de beurt en ondertussen terwijl ik zijn voerbak ergens anders neerzet springt hij huppelend en blij achter me aan. Heb er nooit bij nagedacht om mijn honden netjes te laten gaan zitten, vind ik zelf ook niet nodig eigenlijk, maar ja, iedereen zijn voorkeur. Ik vind het zelf ook nog wel een grappig gezicht zo blij als ze zijn en zo uitgelaten en vrolijk. Ik ben zelf tegen teveel commando's geven, mensen zeiden ook wel eens tegen mijn honden van "lig" "lig" en ze deden het niet want dat heb ik ze ook nooit geleerd. Dit als voorbeeldje.
gr. Jacqie
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”