Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
stafford>sporten
Moderator: moderatorteam
- majelle
- Zeer actief
De boxer is nog niet zo'n oud ras maar sinds wanneer is de dc een officieel ras?.
De boxer zelf toen het eenmaal een rashond was is niet zo zeer nog als vechthond gebruikt. Wel is hij opgemaakt uit enkel deze typen honden die dit wel deden.
Tot in de einde van de negentiende eeuw was het vechten van honden met een beer of stier heel populair en vooral in Engeland ook het vechten tussen soortgenoten. In die tijd werden in Duitsland daar twee soorten voor gebruikt de dantzicher bullebijter en de brabandse. Uit de brabandse is de boxer voortgekomen die niet veel verschilt van de engelse bull die eveneens gebruikt werd. De moeder van de eerste boxer die werd ingeschreven in het stamboek was bijv. een engelse bull.
Engeland en Duitsland wilde het land van oorsprong worden maar Duitsland won die slag.
Het besluit om tot een boxer te komen was onder meer het gevolg van het steeds populairder worden van tentoonstellingen omdat het in Duitsland steeds meer plaatselijk verboden werd om beren of stierenvechten te houden.
Dit stond in een boek wat ik hier heb liggen.
In 1896 werd de eerste boxer ingeschreven in het duitse stamboek en in Nederland in 1899. Dus nog niet zo'n heel oud ras. De eerste honden die werden ingeschreven waren dus wel bovenstaande type (vecht) honden.
Pas in 1905 werd er een rasstandaard aangenomen, men was het eens geworden.
In 1925 werd de boxer in Duitsland (moederland) erkend als dienst en politiehond.
De motivatie waarom ze voor de boxer kozen weet ik niet.
Maar in die werkhondengroep zitten wel meer rassen waarvan duitsland het moederland is. Wellicht omdat het daar (nu of/destijds) belangrijk werd gevonden. Met veel duitse rassen wordt nu nog wel IPO gedaan.
Engeland of andere landen waar de dc o.a. vandaan komt vonden het wellicht (destijds) niet belangrijk. Of zij vonden zelf dat hun ras niet geschikt was als africhtingshond. En als er eenmaal een soort officieel iets is dan is het moeilijker toe te treden. Stel dat de boxer toen er niet bij was gekomen denk niet dat dit nu nog achteraf makkelijk zou zijn geweest.
groetjes
De boxer zelf toen het eenmaal een rashond was is niet zo zeer nog als vechthond gebruikt. Wel is hij opgemaakt uit enkel deze typen honden die dit wel deden.
Tot in de einde van de negentiende eeuw was het vechten van honden met een beer of stier heel populair en vooral in Engeland ook het vechten tussen soortgenoten. In die tijd werden in Duitsland daar twee soorten voor gebruikt de dantzicher bullebijter en de brabandse. Uit de brabandse is de boxer voortgekomen die niet veel verschilt van de engelse bull die eveneens gebruikt werd. De moeder van de eerste boxer die werd ingeschreven in het stamboek was bijv. een engelse bull.
Engeland en Duitsland wilde het land van oorsprong worden maar Duitsland won die slag.
Het besluit om tot een boxer te komen was onder meer het gevolg van het steeds populairder worden van tentoonstellingen omdat het in Duitsland steeds meer plaatselijk verboden werd om beren of stierenvechten te houden.
Dit stond in een boek wat ik hier heb liggen.
In 1896 werd de eerste boxer ingeschreven in het duitse stamboek en in Nederland in 1899. Dus nog niet zo'n heel oud ras. De eerste honden die werden ingeschreven waren dus wel bovenstaande type (vecht) honden.
Pas in 1905 werd er een rasstandaard aangenomen, men was het eens geworden.
In 1925 werd de boxer in Duitsland (moederland) erkend als dienst en politiehond.
De motivatie waarom ze voor de boxer kozen weet ik niet.
Maar in die werkhondengroep zitten wel meer rassen waarvan duitsland het moederland is. Wellicht omdat het daar (nu of/destijds) belangrijk werd gevonden. Met veel duitse rassen wordt nu nog wel IPO gedaan.
Engeland of andere landen waar de dc o.a. vandaan komt vonden het wellicht (destijds) niet belangrijk. Of zij vonden zelf dat hun ras niet geschikt was als africhtingshond. En als er eenmaal een soort officieel iets is dan is het moeilijker toe te treden. Stel dat de boxer toen er niet bij was gekomen denk niet dat dit nu nog achteraf makkelijk zou zijn geweest.
groetjes
- little-wolf
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
ik heb officieel bericht van het hoofd africhting bij de nbg.
ik mag met een stafford altijd trainingen doen als de hondenschool dat goed vindt.
examens mag ik alleen doen als ik bij de rasvereniging een toestemmingsformulier aanvraag en dat dan ook krijg.
wel duidelijk dus.
trainen mag dus in ieder geval. en ik weet dat er staffies op de club die ik in gedachten heb lopen dus dat is ok. alleen geen examens, maar dat is niet zo erg. wil ik dat nou echt kan ik altijd nog toestemming bij de rasvereniging aanvragen.
ik mag met een stafford altijd trainingen doen als de hondenschool dat goed vindt.
examens mag ik alleen doen als ik bij de rasvereniging een toestemmingsformulier aanvraag en dat dan ook krijg.
wel duidelijk dus.
trainen mag dus in ieder geval. en ik weet dat er staffies op de club die ik in gedachten heb lopen dus dat is ok. alleen geen examens, maar dat is niet zo erg. wil ik dat nou echt kan ik altijd nog toestemming bij de rasvereniging aanvragen.

- little-wolf
- Zeer actief
- majelle
- Zeer actief
Wat ook nog zou kunnen maar dat heb ik zelf net bedacht was de oorlog. Duitsland kon honden die gebruikt konden worden in de oorlog goed gebruiken. Men heeft allerlei rassen gebruikt en uitgeprobeerd in die tijd. De herder was wellicht uiteindelijk het meest geschikt en daar is men verder mee gegaan. ook na de oorlog.honiahaka-kuckunniwi schreef:hey majelle!
dank je voor de info!
interessant!![]()
de dc bestond al in 1526 op de canarische eilanden.
maar pas sinds 2001 erkend door de fci.
De boxer kan denk ik door zijn aard en lichaam, platte bek, snel warm en heel erg speels maar tegelijkertijd zo driftig worden dat ze niets meer horen of weer snel afgeleid zijn, langzaam leren, niet meekomen.
De duitse rasvereniging wil wel dat een boxer africhtingscertificaten haalt, en er zijn lijnen die best wel goed zijn, maar meekomen met de herders doen ze niet echt.
Maar die dc he, voordat ze erkend waren was er wel een stamboek in het moederland? en sinds wanneer wordt er niet meer ingekruisd met andere rassen? wanneer had je homogene honden waar alleen onderling mee gefokt werd? gewoon ff nieuwsgierig

- little-wolf
- Zeer actief
uhhh....majelle schreef:Wat ook nog zou kunnen maar dat heb ik zelf net bedacht was de oorlog. Duitsland kon honden die gebruikt konden worden in de oorlog goed gebruiken. Men heeft allerlei rassen gebruikt en uitgeprobeerd in die tijd. De herder was wellicht uiteindelijk het meest geschikt en daar is men verder mee gegaan. ook na de oorlog.honiahaka-kuckunniwi schreef:hey majelle!
dank je voor de info!
interessant!![]()
de dc bestond al in 1526 op de canarische eilanden.
maar pas sinds 2001 erkend door de fci.
De boxer kan denk ik door zijn aard en lichaam, platte bek, snel warm en heel erg speels maar tegelijkertijd zo driftig worden dat ze niets meer horen of weer snel afgeleid zijn, langzaam leren, niet meekomen.
De duitse rasvereniging wil wel dat een boxer africhtingscertificaten haalt, en er zijn lijnen die best wel goed zijn, maar meekomen met de herders doen ze niet echt.
Maar die dc he, voordat ze erkend waren was er wel een stamboek in het moederland? en sinds wanneer wordt er niet meer ingekruisd met andere rassen? wanneer had je homogene honden waar alleen onderling mee gefokt werd? gewoon ff nieuwsgierigEn in welke tijd werden ze dan gebruikt als vechthond, de voorlopers of echt het homogene type?

het nederlandse dc boek komt pas van de zomer uit als alles goed gaat. en engels is 1 van mn slechtse vakken.

ik kan het wel aan arona vragen ( zit hier ook op het forum en is de fokker van balou )
- Arona
- Actief
- Contacteer:
Misschien dat ik ff kan bijspringen JolandaMaar die dc he, voordat ze erkend waren was er wel een stamboek in het moederland? en sinds wanneer wordt er niet meer ingekruisd met andere rassen? wanneer had je homogene honden waar alleen onderling mee gefokt werd? gewoon ff nieuwsgierig En in welke tijd werden ze dan gebruikt als vechthond, de voorlopers of echt het homogene type?

Inkruisingen gebeurden regelmatig met rassen zoals : am staff, bulldog, mastiffs, enz. de spaans kampioen Urco is trouwens een halve bullmastiff. En die hond is geboren ergens jaren 80-begin 90 geloof ik. Dus het inkruisen is nog redelijk recent.
De DC is nog helemaal niet standvastig qua type. Je hebt fokkers die ze graag hoog op de poten zien met veel wit en dergelijke - maar dat is dan weer niet volgens de standaard. Wij proberen zogoed mogelijk honden te fokken naargelang de vastgelegde FCI - standaard en proberen honden te selecteren voor de fok die goed zijn qua type, temperament en gezondheid.
Het vechtverleden dateert begin jaren 1900 - voordat er een rasstandaard werd opgesteld , het is echter zo dat de DC niet veel gebruikt werd als vechthond, toch niet in dezelfde mate als de pit. Een DC moest nl ook nog werken voor de baas op een andere manier en dat was het gezin beschermen, het vee bewaken en het vernietigen van ongewenst ongedierte (wat ook betekende loslopende honden)..
Volgens mij is hun hondagressie eerder te wijten aan dit effectieve "werken" - honden werden geselecteerd op hun werkcapaciteit , dan op hun vechtcapaciteit in de ring.
Dogo Canario fokker - België
Corazón EL PERRO DIABLO @ 6,5 mn oud;

Corazón EL PERRO DIABLO @ 6,5 mn oud;
- little-wolf
- Zeer actief
-
- Vaste gebruiker
- little-wolf
- Zeer actief