Ik moet zeggen dat ik als Golden-eigenaar/gek mij bij je moet aansluiten Angelique. Ik snap de zorg van Bertus wel, maar de vraag die hij bij deze discussie stelde was breder.Angelique25 schreef:Neem me vooral niet kwalijk dat ik als oes-eigenaar op je topic gereageerd heb.idorh schreef:Jes mein deer, de betreffende reu die door de ECVO PRA heeft gekregen, is een zeer middelmatige.Angelique25 schreef:Ik vraag me af of deze dicussie ook zou zijn ontstaan sl de PRA hond geshowd werd met een middelmatig resultaat, dus geen volle winst, maar gewoon plaatsinkjes met afwisselend Utjes en ZGtjes.
Verder vind ik blind zijn toch een uiterlijk gebrek, en ze kunnen zich anders gedragen als een normale hond, ze zullen zich niet prettig voelen in een besloten gebouw met honderdern mensen en honden, en verder is het geen persoonlijke zaak, het is een zaak van gezond verstand en liefde voor de hond, dat iedereen het gewoon moet weten dat deze verschrikkelijke ziekte in het ras zit, en dat de mensen er met de juiste manier mee om gaan, dat de honden niet onnodig een angstig leven gaan lijden, begrijp mij goed we praten over een bestand van plm 350 honden, waar op dit moment wetenschappelijk van bewezen is dat er met onderzoek en niet verlopen uit slagen 2 op de 10 honden PRA hebben, en dat dan nog door verantwoordelijke die de liefhebbers voorschotelen het komt niet voor in een RV , dat is in de verste verte niet te vergelijken met de OES .
Gr bertus.
Misschien kun je de naam van het topic beter even aanpassen naar:
Hoe vinden jullie het dat Pietje van de SWH-club zijn PRA-nietvrije reu showd? Gaarna alleen antwoorden van SWH-eigenaren, want de rest snapt er toch geen bal van.
Einde input.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Erfelijke afwijking toch mee doen met tentoonstelling?
Moderator: moderatorteam
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1

-
- Actief
- Contacteer:
Zou jammer zijn, Bertus draaft een beetje doorAngelique25 schreef:Neem me vooral niet kwalijk dat ik als oes-eigenaar op je topic gereageerd heb.idorh schreef:Jes mein deer, de betreffende reu die door de ECVO PRA heeft gekregen, is een zeer middelmatige.Angelique25 schreef:Ik vraag me af of deze dicussie ook zou zijn ontstaan sl de PRA hond geshowd werd met een middelmatig resultaat, dus geen volle winst, maar gewoon plaatsinkjes met afwisselend Utjes en ZGtjes.
Verder vind ik blind zijn toch een uiterlijk gebrek, en ze kunnen zich anders gedragen als een normale hond, ze zullen zich niet prettig voelen in een besloten gebouw met honderdern mensen en honden, en verder is het geen persoonlijke zaak, het is een zaak van gezond verstand en liefde voor de hond, dat iedereen het gewoon moet weten dat deze verschrikkelijke ziekte in het ras zit, en dat de mensen er met de juiste manier mee om gaan, dat de honden niet onnodig een angstig leven gaan lijden, begrijp mij goed we praten over een bestand van plm 350 honden, waar op dit moment wetenschappelijk van bewezen is dat er met onderzoek en niet verlopen uit slagen 2 op de 10 honden PRA hebben, en dat dan nog door verantwoordelijke die de liefhebbers voorschotelen het komt niet voor in een RV , dat is in de verste verte niet te vergelijken met de OES .
Gr bertus.
Hoe vinden jullie het dat Pietje van de SWH-club zijn PRA-nietvrije reu showd? Gaarna alleen antwoorden van SWH-eigenaren, want de rest snapt er toch geen bal van.
Einde input.

Wat is dan eigenlijk de waarde van een show, alleen maar eigen ego ( ik heb de mooiste

BTW Bertus, ik wilde NIET insinueren met mijn opmerking over dat dekken dat die T hond misschien een erfelijke afwijking heeft, ben nieuwsgierig naar de reden ja, maar wilde alleen aagngeven dat (al hoor je zoveel slechts over de SWH) ze niet de grote fout maken die vele maken en een kampioenshond tig maal inzetten!
Groetjes Nanouk

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Jij mag op alles reageren Angelique, jij maakt gelukkig van je hart geen moordkuil, dit soort topics, zijn buitengewoon leerzaam, het houd in showen met honden die erfelijke gebreken hebben, wat daar uit voort kan vloeien als daar nest genoten of dragende ouders gebruikt worden voor de fok enz, dit is gewoon een waarschuwing voor alle rassen.Angelique25 schreef:Neem me vooral niet kwalijk dat ik als oes-eigenaar op je topic gereageerd heb.idorh schreef:Jes mein deer, de betreffende reu die door de ECVO PRA heeft gekregen, is een zeer middelmatige.Angelique25 schreef:Ik vraag me af of deze dicussie ook zou zijn ontstaan sl de PRA hond geshowd werd met een middelmatig resultaat, dus geen volle winst, maar gewoon plaatsinkjes met afwisselend Utjes en ZGtjes.
Gr bertus.
Einde input.
Hallo Bertus, hier Willy.
Nog maar eens wat vraagjes over PRA, om te zien of ik het allemaal goed begrijp. Als zowel de vader als de moeder minimaal drager zijn houdt dat toch in dat hun jongen in elk geval minimaal lijder zijn?
===een drager heeft een gezond GEN en een ziek GEN, is dus drager maar wordt niet blind, als 2 dragers gekruist wordt, en je krijgt evt 8 pups, dan kan misschien 1 pup een gezond GEN van de moeder krijgen en een gezond GEN van de vader, dan heb je een 100% vrije hond, de volgende pup, kan een gezond GEN van vader of moeder krijgen, en evt een ziek GEN van de ander, dan heb je weer een drager, weer een ander pup kan zowel een ziek GEN krijgen van allebei de fokdieren , ja dan heb je een lijder, de medici brengen een schaal verdeling uit, het blijft natuurlijk een gok, bij 8 pups uit 2 dragende fokdieren zijn plm 4 stuks drager , 2 stuks vrij, en 2 stuks lijder van PRA en worden blind, maar zoek nu maar eens uit welke vrij of drager of lijder zijn op 2 a 3 jarige leeftijd, een vrije is zoal niet te ontdekken, of men moet proefparingen doen die jaren duren. ==
Die nestbroer van die drie nesten zou dan toch in het geval dat hij gekruist is geworden met een teef die ook weer drager is ook weer lijders verwekt hebben?
==als die 3 keer gebruikte hond drager zou zijn wat niemand weet, en die zou gekruist worden aan een drager, dan kunnen er incidenteel lijders in het nest zitten, dus het fokken blijft gokken, dus blijf met de handen van nestgenoten af die niet vrij zijn gegeven, of vertel eerlijk aan de liefhebbers hoe het er voor staat==
maar als een lijder gepaard wordt met een hond die vrij is, worden de jongen uit die kombinatie dan drager, of lijder?
==een lijder gekruist keer vrij geeft 100% dragers, maar zolang het GEN nog niet is gevonden is , weet je gewoon niet welke hond 100% vrij is.
Of een hond drager is kan je pas weten als de hond zelf kinderen heeft met PRA of een van zijn /haar ouders is lijder==
Gr Bertus
- Contacteer:
Maar we gaan weer terug naar het gevraagde, wat er zo even tusendoor kwam wordt heel goed begrepen door de kenners, en een beetje voorlichting voor een gezonde hond te fokken kan geen kwaad.
Dus de meeste van jullie vinden dat je op een tentoonstelling met erfelijke zieke honden kan gaan showen, dus HD knie en gewrichten afwijkingen knik in de staart, zo al eerder genoemde blinde honden showen enz. dus dat jouw gezonde mooie hond mag verliezen van zieke honden die niet te gebruiken zijn voor de fok.
Gr Bertus.
Dus de meeste van jullie vinden dat je op een tentoonstelling met erfelijke zieke honden kan gaan showen, dus HD knie en gewrichten afwijkingen knik in de staart, zo al eerder genoemde blinde honden showen enz. dus dat jouw gezonde mooie hond mag verliezen van zieke honden die niet te gebruiken zijn voor de fok.
Gr Bertus.
- Hanneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bearded Collie
In principe is een show een schoonheidswedstrijd en dan kan het dus voorkomen dat een mooie zieke hond wint van een gezonde minder mooie hond.
Probleem daarbij is dat de prijzen vaak behaald worden met het oog op de fok: veel mensen willen toch wel graag kampioenen als ouders van hun hond.
Ik vind dat honden met erfelijke ziekten die zwaar beperkend werken op het levensgeluk van hun hond, niet voor de fok gebruikt mogen worden. Voor een deel wordt daarin voorzien door de reglementen van de diverse rasverenigingen.
Ik zou zelf vinden dat honden waarmee geshowd wordt, zoveel mogelijk verklaringen van gezondheid zouden moeten hebben. Maar dat staat een beetje haaks op het karakter van de shows, namelijk het beoordelen van het uiterlijk van de hond. Van mij mogen shows veel meer gaan beoordelen op karakter en gezondheid, naast het uiterlijk.
Probleem daarbij is dat de prijzen vaak behaald worden met het oog op de fok: veel mensen willen toch wel graag kampioenen als ouders van hun hond.
Ik vind dat honden met erfelijke ziekten die zwaar beperkend werken op het levensgeluk van hun hond, niet voor de fok gebruikt mogen worden. Voor een deel wordt daarin voorzien door de reglementen van de diverse rasverenigingen.
Ik zou zelf vinden dat honden waarmee geshowd wordt, zoveel mogelijk verklaringen van gezondheid zouden moeten hebben. Maar dat staat een beetje haaks op het karakter van de shows, namelijk het beoordelen van het uiterlijk van de hond. Van mij mogen shows veel meer gaan beoordelen op karakter en gezondheid, naast het uiterlijk.
Groetjes,
Hanneke.
When you are over the hill, you pick up speed.
Hanneke.
When you are over the hill, you pick up speed.
- Branka
- moderator
Een knik in de staart is een zichtbare fout en daar zal je ongetwijfeld een opmerking in het keurverslag over krijgen. Als het al geen diskwalificerende fout is. Maar zo lang het geen zichtbare fout is, kan het zelfs zijn dat de eigenaar het niet weet. En zelfs als de eigenaar het wel weet, dan nog maakt het niet uit.idorh schreef:Maar we gaan weer terug naar het gevraagde, wat er zo even tusendoor kwam wordt heel goed begrepen door de kenners, en een beetje voorlichting voor een gezonde hond te fokken kan geen kwaad.
Gr Bertus.
Natuurlijk zullen de meeste fokkers niet met een hond met erfelijke afwijking op de show komen en als het goed is al helemaal niet mee fokken. Hoewel ik dat ook wel anders heb gezien, helaas......
Maar een show wordt ook wel tentoonstelling genoemd en ik denk dat dat ook wel wat zegt over het doel van een show. Het publiek komt om honden te zien en dat hoeven echt niet alleen de honden van een fokker te zijn.
Maar wees reëel. Wat heb je nodig om te kunnen fokken volgens de regels van de rasvereniging? Volgens mij de kwalificatie en niet de de plaatsing, het CAC, CACIB of BOB. En als je baalt dat je die dat niet behaalt door een hond met afwijking vind ik dat persoonlijk meer over jouw ego zeggen dan over de kwaliteit van je hond.
De kwalificatie zegt mij in hoeverre een hond voldoet aan de rasstandaard, de overige dingen zijn m.i. meer de persoonlijke smaak van de keurmeester.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ben ik met je eens toen wij in 2000 er achter kwamen dat onze Saarlooswolfhonden nachtblind waren (begin stadium), alle 4 lijder van PRA, hebben wij ze terug getrokken van tentoonstellingen.Branka schreef:te zijn.idorh schreef:Maar we gaan weer terug naar het gevraagde, wat er zo even tusendoor kwam wordt heel goed begrepen door de kenners, en een beetje voorlichting voor een gezonde hond te fokken kan geen kwaad.
Gr Bertus.
Maar wees reëel. Wat heb je nodig om te kunnen fokken volgens de regels van de rasvereniging? Volgens mij de kwalificatie en niet de de plaatsing, het CAC, CACIB of BOB. En als je baalt dat je die dat niet behaalt door een hond met afwijking vind ik dat persoonlijk meer over jouw ego .
Als ik het goed hebt zijn 2 van onze reuen kwa puntentelling of de uitslagen Nederlands kampioen, maar toen deze ziekte ontdekt werd, hebben wij de officielen papieren niet op gestuurd, mijn motto blijft als je een erfelijke zieke hond hebt, dan wil ik daar geen kampioens papieren van hebben, laten ze maar lekker bij ons thuis genieten en oud worden.
Maar ik zal de regels wel eens is willen weten en lezen wat de opzet van een tentoonstelling is .
Gr Bertus.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Was het maar zo. Bij onze rasvereniging hoef je niet eens naar show om te fokken,. Wel moet de hond aangekeurd worden, maar als je ziet wat daar doorheen komt......Branka schreef:Maar wees reëel. Wat heb je nodig om te kunnen fokken volgens de regels van de rasvereniging? Volgens mij de kwalificatie en niet de de plaatsing, het CAC, CACIB of BOB. [/color]

- little-wolf
- Zeer actief
zo goed als alle rassen hebben iets. maar zijn ondanks de mogelijke gebreken toch nog honden die niks mankeren?dus dat jouw gezonde mooie hond mag verliezen van zieke honden die niet te gebruiken zijn voor de fok.
en als zo'n hond niks mankeert, is het toch mogelijk dat hij het vererft?
dus eigenlijk mankeren ze allemaal wat?
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik snap het nut niet, om te gaan showen met een hond die een erfelijk gebrek heeft
Behalve dan dat de eigenaar shows lopen misschien heel leuk vindt.
De showresultaten worden bekend gemaakt, jippieeeeee "kaya heeft een u gehaald"
Wat schiet iemand hiermee op? Goh, kind ziet er fantastisch uit, zo mooi, ja jammer dat ze ed heeft
Ik kan hier toch niets mee? Het is toch van geen enkele waarde voor wie dan ook, aangezien de lijn niet voortgezet kan worden vanwege het erfelijke gebrek.
Als Kaya gezond was geweest, hadden we misschien overwogen om éénmalig een nestje met haar te fokken. Dan had ik wél shows gelopen, want buiten de gezondheid en het karakter, is dan ook het uiterlijk van belang.
Het uiterlijk is nu niet meer van belang, aangezien ze ziek is, een erfelijke afwijking heeft.
Daardoor is ze niet van mindere waarde voor mij, maar wél voor officiële gebeurtenissen.

De showresultaten worden bekend gemaakt, jippieeeeee "kaya heeft een u gehaald"

Ik kan hier toch niets mee? Het is toch van geen enkele waarde voor wie dan ook, aangezien de lijn niet voortgezet kan worden vanwege het erfelijke gebrek.
Als Kaya gezond was geweest, hadden we misschien overwogen om éénmalig een nestje met haar te fokken. Dan had ik wél shows gelopen, want buiten de gezondheid en het karakter, is dan ook het uiterlijk van belang.
Het uiterlijk is nu niet meer van belang, aangezien ze ziek is, een erfelijke afwijking heeft.
Daardoor is ze niet van mindere waarde voor mij, maar wél voor officiële gebeurtenissen.
- Daphne
- Zeer actief
Nee, niemand schiet er wat mee op, om te showen met een niet geschikte hond maar moet dat dan ook?
Niet iedereen is zo prestatiegericht.
Wat je al zegt, sommige mensen doen ook wel eens dingen gewoon voor de lol.
Wat nou als je wedstrijden gaat lopen in een sport?
Rashonden kunnen daar ook bepaalde kwalificaties mee halen.
Die op de stambomen staan.
Dan kun je ook wel zeggen dat honden waar niet mee wordt gefokt, niet mee mogen doen aan bepaalde wedstrijden.
Een fokhond zou zijn titel maar verliezen aan een hond waar niet mee gefokt wordt.
Dat is dan toch net zo waardeloos
Dan kun je ook wel zeggen dat honden waar niet mee wordt gefokt, niet mee mogen doen aan bepaalde wedstrijden.
Een fokhond zou zijn titel maar verliezen aan een hond waar niet mee gefokt wordt.

Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Nero 11/1998 - 16/06/2014

Nero 11/1998 - 16/06/2014
-
- Actief
- Contacteer:
Vind daar toch wel degelijk verschil in zitten, trouwens ik meen wel eens in de africhtingshoek gelezen te hebben dat bij bepaalde evenementen wel degelijk honden zonder papieren worden uitgesloten!Daphne schreef:Nee, niemand schiet er wat mee op, om te showen met een niet geschikte hond maar moet dat dan ook?
En geloof me, niemand vind het leuk om een hond te showen en elke keer met een g-tje naar huis gestuurd te worden, iedereen is wel degelijk prestatiegericht. Daar gaat een show toch om, de hond die de rasstandaart het dichts benaderd....vraag is dan of een hond met een afwijking dan aan dat plaatje voldoet....
Groetjes Nanouk

-
- Zeer actief
Zoals ik al eerder aan gaf loop ik wel shows met mijn HD hond. Zo nu en dan, omdat ik het leuk vind en ik zou niet weten waarom niet, concurentie hoeft niet bang voor ons te zijn omdat we meestal alleen staan
Ik betaal evenveel als een fokker om op een show te verschijnen en mocht mijn hond hoger geplaast worden dan zijn (fok) hond dan is dat jammer voor hem/haar maar ik ga niet thuis blijven omdat een hond van een fokker dan misschien niet wint. Ik vind een show af en toe leuk, lekker rondkijken, gewoon een leuke dag samen met mijn hond. Net zoals ik ook naar wandelingen met ze ga. Ik vind het leuk om mijn hond(en) te kunnen laten zien en over ze te praten. Dat andere mensen dat misschien niet kunnen begrijpen is hun probleem. Ik zie het nut er niet van in mijn mijn hond over een paar hindernisjes een bal op te gaan laten halen, een ander vind dat wel leuk dus dat is dan ok.
Verleden jaar zou ik naar de show in Bleiswijk gaan, daar was hij voor ingeschreven en helaas konden we toen niet omdat hij uiteindelijk snel geopereerd kon worden. Ik werd toen 's avonds thuis opgebeld door mensen die op de show waren en hadden staan wachten op mijn ras, maar ja wij waren er helaas niet. Die mensen hadden het leuk gevonden om meer over het ras te willen weten en ik vertel graag over ze en zo kan ik mijn bijdrage geven aan mensen die meer over 'mijn' rassen wil weten. Iedereen moet lekker zelf weten wat ze met hun hond wel en niet doen. Ik heb helaas tot 3 keer toe een hond gekocht met als doel hem ook weleens te kunnen showen maar helaas heb ik tot 3 keer toe een hond met een erfelijke afwijking getroffen en nee ik ga er dus niet mee fokken met wel gewoon mee showen. En met mijn gezonde hond die het op dit moment erg leuk doet op shows ga ik ook niet fokken. Beetje raar om te zeggen dat je alleen naar show moet gaan als je gaat fokken met je hond. Ben benieuwd als alle hobbyshowers thuis zullen blijven hoeveel mensen er dan zullen zijn op een show.

Verleden jaar zou ik naar de show in Bleiswijk gaan, daar was hij voor ingeschreven en helaas konden we toen niet omdat hij uiteindelijk snel geopereerd kon worden. Ik werd toen 's avonds thuis opgebeld door mensen die op de show waren en hadden staan wachten op mijn ras, maar ja wij waren er helaas niet. Die mensen hadden het leuk gevonden om meer over het ras te willen weten en ik vertel graag over ze en zo kan ik mijn bijdrage geven aan mensen die meer over 'mijn' rassen wil weten. Iedereen moet lekker zelf weten wat ze met hun hond wel en niet doen. Ik heb helaas tot 3 keer toe een hond gekocht met als doel hem ook weleens te kunnen showen maar helaas heb ik tot 3 keer toe een hond met een erfelijke afwijking getroffen en nee ik ga er dus niet mee fokken met wel gewoon mee showen. En met mijn gezonde hond die het op dit moment erg leuk doet op shows ga ik ook niet fokken. Beetje raar om te zeggen dat je alleen naar show moet gaan als je gaat fokken met je hond. Ben benieuwd als alle hobbyshowers thuis zullen blijven hoeveel mensen er dan zullen zijn op een show.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar het zijn dan wel gezonde honden, die geen ellendig leven hebben door nadelige erfelijke afwijkingen.Neeltje schreef:Brigitte schreef:Beetje raar om te zeggen dat je alleen naar show moet gaan als je gaat fokken met je hond. Ben benieuwd als alle hobbyshowers thuis zullen blijven hoeveel mensen er dan zullen zijn op een show.
Niet veel denk ik......
Gr Bertus
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
mooi gezegd, hier ben ik het helemaal mee eens!Brigitte schreef:Zoals ik al eerder aan gaf loop ik wel shows met mijn HD hond. Zo nu en dan, omdat ik het leuk vind en ik zou niet weten waarom niet, concurentie hoeft niet bang voor ons te zijn omdat we meestal alleen staanIk betaal evenveel als een fokker om op een show te verschijnen en mocht mijn hond hoger geplaast worden dan zijn (fok) hond dan is dat jammer voor hem/haar maar ik ga niet thuis blijven omdat een hond van een fokker dan misschien niet wint. Ik vind een show af en toe leuk, lekker rondkijken, gewoon een leuke dag samen met mijn hond. Net zoals ik ook naar wandelingen met ze ga. Ik vind het leuk om mijn hond(en) te kunnen laten zien en over ze te praten. Dat andere mensen dat misschien niet kunnen begrijpen is hun probleem. Ik zie het nut er niet van in mijn mijn hond over een paar hindernisjes een bal op te gaan laten halen, een ander vind dat wel leuk dus dat is dan ok.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
massam schreef:mooi gezegd, hier ben ik het helemaal mee eens!Brigitte schreef:Zoals ik al eerder aan gaf loop ik wel shows met mijn HD hond. Zo nu en dan. Ben benieuwd als alle hobbyshowers thuis zullen blijven hoeveel mensen er dan zullen zijn op een show.
Maar het zijn dan wel gezonde honden die overblijven , die geen ellendig leven hebben door nadelige erfelijke afwijkingen o.a de HD waar wij jammer genoeg onze Duitse herder voor hebben moeten laten inslapen, en daar is wel degenlijk de tentoonstelling voor, dus voor mooie en gezonde honden.
Waar zijn wij in godsnaam mee bezig, jij vermeld ik ga met een HD hond showen, en een keer kon ik niet en de mensen kwamen voor niks/
Als ik voor een ras op de tentoonstelling komt en ik verneem dat de bewuste hond HD heeft, of PRA of wat dan ook voor erfelijke ziekte, nou nou dat is dan geweldige promotie, en reclame
Gr Bertus
- Branka
- moderator
Bertus (en anderen), het zou fijn zijn als je het showen eens los probeert te zien van fokken. Want er gaan zat mensen naar shows die helemaal niet van plan zijn om ooit te fokken met hun hond. En in dat geval zie ik er totaal geen probleem in als blijkt dat hun hond toevallig en erfelijke afwijking heeft.
Daar en tegen, en ik denk dat dat jouw punt is, als een fokker met zijn potentiële fokmateriaal er staat en daar zou een erfelijke afwijking inzitten, dan zou deze fokker zich gewoon kapot moeten schamen als hij/zij toch met de betreffende hond fokt puur en alleen omdat hij het op en show zo goed doet.
Want wat ik de laatst tijd erg sterk merk is dat er bepaalde mensen zijn die het showen iets schijnen te vinden dat alleen en exclusief voor fokkers is. En dat vind ik persoonlijk grote onzin. Naar een show gaan met de hons is ook iets dat leuk is voor de gewone eigenaar die gezellig iets met zijn of haar hond wil ondernemen. En niet iedereen vind hetzelfe leuk. De 1 wil showen met zijn hond, de ander werkt liever met zijn hond en nog een ander doet helemaal niets met zijn hond. Allemaal prima, maar splits de dingen eens. Want showen mag misschien oorspronkelijk in het leven zijn geroepen voor fokkers, tegenwoordig is dat allang al niet meer zo.
Daar en tegen, en ik denk dat dat jouw punt is, als een fokker met zijn potentiële fokmateriaal er staat en daar zou een erfelijke afwijking inzitten, dan zou deze fokker zich gewoon kapot moeten schamen als hij/zij toch met de betreffende hond fokt puur en alleen omdat hij het op en show zo goed doet.
Want wat ik de laatst tijd erg sterk merk is dat er bepaalde mensen zijn die het showen iets schijnen te vinden dat alleen en exclusief voor fokkers is. En dat vind ik persoonlijk grote onzin. Naar een show gaan met de hons is ook iets dat leuk is voor de gewone eigenaar die gezellig iets met zijn of haar hond wil ondernemen. En niet iedereen vind hetzelfe leuk. De 1 wil showen met zijn hond, de ander werkt liever met zijn hond en nog een ander doet helemaal niets met zijn hond. Allemaal prima, maar splits de dingen eens. Want showen mag misschien oorspronkelijk in het leven zijn geroepen voor fokkers, tegenwoordig is dat allang al niet meer zo.

-
- Zeer actief
Wie ben jij om te bepalen of mijn hond een ellendig leven heeft door zijn HD?? Ik heb gelukkig mijn hond laten opereren aan zijn HD en die heeft een prima leven. En ik zeg nergens dat die mensen voor niets kwamen dat maak jij ervanidorh schreef:
Maar het zijn dan wel gezonde honden die overblijven , die geen ellendig leven hebben door nadelige erfelijke afwijkingen o.a de HD waar wij jammer genoeg onze Duitse herder voor hebben moeten laten inslapen, en daar is wel degenlijk de tentoonstelling voor, dus voor mooie en gezonde honden.
Waar zijn wij in godsnaam mee bezig, jij vermeld ik ga met een HD hond showen, en een keer kon ik niet en de mensen kwamen voor niks/

Nee, lekker verzwijgen wat de erfelijke afwijkingen zijn, das goed net zoals sommige rasverenigingen doenAls ik voor een ras op de tentoonstelling komt en ik verneem dat de bewuste hond HD heeft, of PRA of wat dan ook voor erfelijke ziekte, nou nou dat is dan geweldige promotie, en reclame
Gr Bertus

En ik loop niet op een show rond te bazuinen dat mijn hond HD heeft hoor als je dat soms denkt.
-
- Zeer actief
Branka schreef:Bertus (en anderen), het zou fijn zijn als je het showen eens los probeert te zien van fokken. Want er gaan zat mensen naar shows die helemaal niet van plan zijn om ooit te fokken met hun hond. En in dat geval zie ik er totaal geen probleem in als blijkt dat hun hond toevallig en erfelijke afwijking heeft.

-
- Actief
- Contacteer:
Nou ga ik ff een uitspraak doen die misschien in het verkeerde keelgat gaat vallen maar kan het toch niet laten.
Doe je shows ter promotie van het ras, is het jammer dat je hond hd heeft maar ben je de enigste van je ras aanwezig en kan je mensen beter goed voorlichten en dus zorgen dat er iemand aanwezig is dan helemaal niet.
Wat ik alleen niet snap, als je shows doet voor je plezier zit er dan niet iets achter van: het is toch wel leuk als mijn hond de mooiste is!
Ik vind showen erg leuk, de hele sfeer is geselli maar ik vind er geen klap aan als mijn hond elke keer met een zg naar huis gestuurd zou worden, die kans om te winnen maakt het voor mij nou extra leuk! Maar als je dan met een hond wint waarvan je weet dat hij /zij een erfelijke afwijking heeft heb je daar dan geen krom gevoel bij....Zoiets als in de supermarkt de mooiste appel uitzoeken en thuis erachter komen dat hij van binnen rot is? Wat is dan de waarde achter het hele showgebeuren?
Doe je shows ter promotie van het ras, is het jammer dat je hond hd heeft maar ben je de enigste van je ras aanwezig en kan je mensen beter goed voorlichten en dus zorgen dat er iemand aanwezig is dan helemaal niet.
Wat ik alleen niet snap, als je shows doet voor je plezier zit er dan niet iets achter van: het is toch wel leuk als mijn hond de mooiste is!
Ik vind showen erg leuk, de hele sfeer is geselli maar ik vind er geen klap aan als mijn hond elke keer met een zg naar huis gestuurd zou worden, die kans om te winnen maakt het voor mij nou extra leuk! Maar als je dan met een hond wint waarvan je weet dat hij /zij een erfelijke afwijking heeft heb je daar dan geen krom gevoel bij....Zoiets als in de supermarkt de mooiste appel uitzoeken en thuis erachter komen dat hij van binnen rot is? Wat is dan de waarde achter het hele showgebeuren?
Groetjes Nanouk

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Geweldig opereren aan HD, geweldig je mond houden op tentoonstellingen wat de hond mankeert, geweldig voor de hond een tentoonstelling, wat hebben ze daar een lol de hele dag,.Brigitte schreef:Branka schreef:Bertus (en anderen), het zou fijn zijn als je het showen eens los probeert te zien van fokken. Want er gaan zat mensen naar shows die helemaal niet van plan zijn om ooit te fokken met hun hond. En in dat geval zie ik er totaal geen probleem in als blijkt dat hun hond toevallig en erfelijke afwijking heeft.
Want wat ik de laatst tijd erg sterk merk is dat er bepaalde mensen zijn die het showen iets schijnen te vinden dat alleen en exclusief voor fokkers is. En dat vind ik persoonlijk grote onzin. Naar een show gaan met de hons is ook iets dat leuk is voor de gewone eigenaar die gezellig iets met zijn of haar hond wil ondernemen. En niet iedereen vind hetzelfe leuk. De 1 wil showen met zijn hond, de ander werkt liever met zijn hond en nog een ander doet helemaal niets met zijn hond. Allemaal prima, maar splits de dingen eens. Want showen mag misschien oorspronkelijk in het leven zijn geroepen voor fokkers, tegenwoordig is dat allang al niet meer zo.![]()
De tentoonstelling moet aan een kant om de hond zijn /haar ras typische kenmerken te behouden, omdat er anders maar raak gefokt wordt, en er uiterlijke verschillen kunnen ontstaan, dus de tentoonstelling voor rashonden is wel degelijk voor het fokken, en negen van de tien mensen gaan naar tentoonstellingen voor een hond te bekijken die ze misschien ooit willen hebben, dan verwacht je toch gezonde honden, maar ik vind het een zeer kwalijke zaak om met een hond op een tentoonstelling te komen met HD en andere erfelijke afwijkingen. de tentoonstelling is in het belang van een ras.
Gr Bertus.
-
- Zeer actief
Tja, ik show met Tank regelmatig, met Alano ga ik misschien 2 keer in het jaar of misschien maar 1 keer en dat zou dan niet mogen omdat hij HD heeft, ja dag. Ik loop geen tientallen shows af, ja met Tank ga ik regelmatig en daar wordt ook niet mee gefokt dus ik snap dan eigenlijk niet waarom b.v. wel met Tank en niet met Alano.nanoekie schreef:Nou ga ik ff een uitspraak doen die misschien in het verkeerde keelgat gaat vallen maar kan het toch niet laten.
En daarbij heb ik Alano pas 1 keer geshowd in de puppyklas en daarna niet meer dus overal altijd met een zg naar huis gaan kan ik niet over mee praten. Ik ben met Tank misschien 6 keer geweest dat we niets hadden en nu 4 keer in een rij dat we wel in de prijzen vielen en de volgende keer hebben we misschien weer niets, nou jammer dan. Ik en mijn honden hebben een leuke dag gehad en de volgende keer gaan we weer. Ik ben niet zo prestatie gericht, tuurlijk ik ben zeker trots op Tank als hij wat gewonnen heeft maar al zou hij nooit wat winnen dan nog is hij voor mij de mooiste en beste. Ik ben niet bekergeil zoals sommige dat graag noemen

Laten ze zich lekker druk gaan maken over mensen die wel met hun erfelijke afwijking hond (gaan) fokken.
-
- Actief
- Contacteer:
Tuurlijk gewoon veel plezier hebben op een show, das het belangerijkste. Ben niet bekergeil maar Ayuma schrijf ik bv niet in, hij is voor mij de mooiste maar om dan op zo'n keurverslag te lezen dat er weinig van klopt is nou ook niet iets wat ik voor mijn plezier doeBrigitte schreef:Tja, ik show met Tank regelmatig, met Alano ga ik misschien 2 keer in het jaar of misschien maar 1 keer en dat zou dan niet mogen omdat hij HD heeft, ja dag. Ik loop geen tientallen shows af, ja met Tank ga ik regelmatig en daar wordt ook niet mee gefokt dus ik snap dan eigenlijk niet waarom b.v. wel met Tank en niet met Alano.nanoekie schreef:Nou ga ik ff een uitspraak doen die misschien in het verkeerde keelgat gaat vallen maar kan het toch niet laten.
En daarbij heb ik Alano pas 1 keer geshowd in de puppyklas en daarna niet meer dus overal altijd met een zg naar huis gaan kan ik niet over mee praten. Ik ben met Tank misschien 6 keer geweest dat we niets hadden en nu 4 keer in een rij dat we wel in de prijzen vielen en de volgende keer hebben we misschien weer niets, nou jammer dan. Ik en mijn honden hebben een leuke dag gehad en de volgende keer gaan we weer. Ik ben niet zo prestatie gericht, tuurlijk ik ben zeker trots op Tank als hij wat gewonnen heeft maar al zou hij nooit wat winnen dan nog is hij voor mij de mooiste en beste. Ik ben niet bekergeil zoals sommige dat graag noemenanders had ik iedere show wel afgelopen. Nou ja, en wat dan nog als dat wel zo zou zijn dat is nog altijd mijn beslissing gelukkig.
Laten ze zich lekker druk gaan maken over mensen die wel met hun erfelijke afwijking hond (gaan) fokken.

Naar de clubmatch vd duitse vereniging gaat hij wel lekker mee, eindelijk eens echt veel SWH op een show!!!
Groetjes Nanouk

-
- Zeer actief
Ik vind het een zeer kwalijke zaak als mensen met die hond zouden fokken, dat vind ik veel kwalijker.idorh schreef:Geweldig opereren aan HD, geweldig je mond houden op tentoonstellingen wat de hond mankeert, geweldig voor de hond een tentoonstelling, wat hebben ze daar een lol de hele dag,.Brigitte schreef:Branka schreef:Bertus (en anderen), het zou fijn zijn als je het showen eens los probeert te zien van fokken. Want er gaan zat mensen naar shows die helemaal niet van plan zijn om ooit te fokken met hun hond. En in dat geval zie ik er totaal geen probleem in als blijkt dat hun hond toevallig en erfelijke afwijking heeft.
Want wat ik de laatst tijd erg sterk merk is dat er bepaalde mensen zijn die het showen iets schijnen te vinden dat alleen en exclusief voor fokkers is. En dat vind ik persoonlijk grote onzin. Naar een show gaan met de hons is ook iets dat leuk is voor de gewone eigenaar die gezellig iets met zijn of haar hond wil ondernemen. En niet iedereen vind hetzelfe leuk. De 1 wil showen met zijn hond, de ander werkt liever met zijn hond en nog een ander doet helemaal niets met zijn hond. Allemaal prima, maar splits de dingen eens. Want showen mag misschien oorspronkelijk in het leven zijn geroepen voor fokkers, tegenwoordig is dat allang al niet meer zo.![]()
De tentoonstelling moet aan een kant om de hond zijn /haar ras typische kenmerken te behouden, omdat er anders maar raak gefokt wordt, en er uiterlijke verschillen kunnen ontstaan, dus de tentoonstelling voor rashonden is wel degelijk voor het fokken, en negen van de tien mensen gaan naar tentoonstellingen voor een hond te bekijken die ze misschien ooit willen hebben, dan verwacht je toch gezonde honden, maar ik vind het een zeer kwalijke zaak om met een hond op een tentoonstelling te komen met HD en andere erfelijke afwijkingen. de tentoonstelling is in het belang van een ras.
Gr Bertus.
Zolang ze voor een show geen bewijzen en papieren vragen van de hond of die werkelijk helemaal 100% gezond is dan vraag ik me zeker af of het wel voor alleen fokkers en hun fokhonden is? Als dat zo is dan wil je toch alleen 100% gezonde honden op een show, waarom wordt dat niet gevraagd dan? Zal misschien dan een klein showtje worden?
En wie zegt dat al die andere honden wel 100% gezond zijn. Er zijn rasverenigingen die gewoon met honden met erfelijke oogafwijkingen laten fokken, honden met HD+ worden bij sommige rasverenigingen ook niet uitgesloten voor de fok.
Ik schreeuw niet van de daken dat mijn hond HD heeft maar als mensen er naar vragen ga ik het ook niet lopen ontkennen. Gelukkig komen veel mensen naar een show om de hond in het echt te zien en advies te vragen en als ze besluiten naar een pup gaan kijken bij een fokker weten ze dan hopelijk wat ze moeten vragen kwa papieren van de ouders e.d. en zijn ze op de hoogte wat het ras kan mankeren.
En fijn he dat er honden met HD nog geopereerd kunnen worden en niet klakkeloos hoeven te worden in geslapen.
-
- Zeer actief
Ik kreeg een keer te horen dat Tank zijn ogen niet goed waren van kleur, dat was een fout, ik kreeg een keer te horen dat zijn gangwerk niet goed was, en zo nog wat dingetjes. Maar bij andere keurmeesters vroeg ik er naar en die zeiden weer dat het niet zo was en dat het perfect wasnanoekie schreef:Tuurlijk gewoon veel plezier hebben op een show, das het belangerijkste. Ben niet bekergeil maar Ayuma schrijf ik bv niet in, hij is voor mij de mooiste maar om dan op zo'n keurverslag te lezen dat er weinig van klopt is nou ook niet iets wat ik voor mijn plezier doeBrigitte schreef:Tja, ik show met Tank regelmatig, met Alano ga ik misschien 2 keer in het jaar of misschien maar 1 keer en dat zou dan niet mogen omdat hij HD heeft, ja dag. Ik loop geen tientallen shows af, ja met Tank ga ik regelmatig en daar wordt ook niet mee gefokt dus ik snap dan eigenlijk niet waarom b.v. wel met Tank en niet met Alano.nanoekie schreef:Nou ga ik ff een uitspraak doen die misschien in het verkeerde keelgat gaat vallen maar kan het toch niet laten.
En daarbij heb ik Alano pas 1 keer geshowd in de puppyklas en daarna niet meer dus overal altijd met een zg naar huis gaan kan ik niet over mee praten. Ik ben met Tank misschien 6 keer geweest dat we niets hadden en nu 4 keer in een rij dat we wel in de prijzen vielen en de volgende keer hebben we misschien weer niets, nou jammer dan. Ik en mijn honden hebben een leuke dag gehad en de volgende keer gaan we weer. Ik ben niet zo prestatie gericht, tuurlijk ik ben zeker trots op Tank als hij wat gewonnen heeft maar al zou hij nooit wat winnen dan nog is hij voor mij de mooiste en beste. Ik ben niet bekergeil zoals sommige dat graag noemenanders had ik iedere show wel afgelopen. Nou ja, en wat dan nog als dat wel zo zou zijn dat is nog altijd mijn beslissing gelukkig.
Naar de clubmatch vd duitse vereniging gaat hij wel lekker mee, eindelijk eens echt veel SWH op een show!!!

Als ik weet dat mijn hond totaal niet geschikt is dan ga ik natuurlijk ook niet. En Tank is dus wel geschikt en Alano weet ik nog niet, alleen puppyklas 1 keer gelopen en we zien wel wanneer we weer een gaan en dan kijken we wel wat de keurmeester zegt. Of misschien ga ik wel niet meer maar ga ik met de volgende pup

We zien wel hoe het loopt. Voorlopig mag Tank volgende maand het weer eens proberen en mag Alano lekker mee kijken

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bullmastiff
- Contacteer:
Nee, ik heb het over een gen, dat in aanleg een 'dodelijke' ziekte kan veroorzaken bij zijn nakomelingen, mits de andere ouder dit gen ook bij zich draagt. Ook mensen hebben lethale genen in zich.Branka schreef:Weet je zeker dat je hier geen recessieve genen bedoelt? Want een lethaal gen is volgens mij nog steeds een gen dat een erfelijke eigenschap betreft die niet levensvatbaar is en dus afsterft voor de geboorte.bulletjebe schreef:Nee, elke hond (niet rasgebonden)heeft erfelijke afwijkingen in zich (lethale genen). Uitsluiten kun je dat nooit.
Dit is verteld op de bijeenkomst een aantal jaar geleden ivm het centraal fokbeleid van de Raad van Beheer. Ik heb daar toen ook aantekeningen van gemaakt en op internet nog een verslag gevonden.
Zie hier het verslag van de labradorvereniging:
http://www.nederlandselabradorverenigin ... 2_2000.htm
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb deze verslagen ook al een aantal jaren liggen , en ben ook bij zo'n bijeenkomst geweest van E G, het was werkelijk heel interesant, maar ik denk dat die berekening van 1 lijder is 18% drager alleen op gaat bij een zeer grote populatie, want heden tendage ben ik er nog niet uit met de SWH , de populatie is 350 stuks, en er zijn 20 honden niet vrij gegeven, aan hoeveel dragers kom je dan ?bulletjebe schreef:Branka schreef:Nee, ik heb het over een gen, dat in aanleg een 'dodelijke' ziekte kan veroorzaken bij zijn nakomelingen, mits de andere ouder dit gen ook bij zich draagt. Ook mensen hebben lethale genen in zich.bulletjebe schreef:Ncolor]
Dit is verteld op de bijeenkomst een aantal jaar geleden ivm het centraal fokbeleid van de Raad van Beheer. Ik heb daar toen ook aantekeningen van gemaakt en op internet nog een verslag gevonden.
http://www.nederlandselabradorverenigin ... 2_2000.htmbulletjebe schreef:Branka schreef:Weet je zeker dat je hier geen recessieve genen bedoelt? Want een lethaal gen is volgens mij nog steeds een gen dat een erfelijke eigenschap betreft die niet levensvatbaar is en dus afsterft voor de geboorte.bulletjebe schreef:Nee, elke hond (niet rasgebonden)heeft erfelijke afwijkingen in zich (lethale genen). Uitsluiten kun je dat nooit.
http://www.nederlandselabradorverenigin ... 2_2000.htm
Ik kom er niet uit !
Gr Bertus.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bullmastiff
- Contacteer:
E.G zei niet: 1 lijder is 18% drager. Hij nam een voorbeeld van een generatie met 0,9 % B=gezond, en 0,1 b=drager.idorh schreef: Ik heb deze verslagen ook al een aantal jaren liggen , en ben ook bij zo'n bijeenkomst geweest van E G, het was werkelijk heel interesant, maar ik denk dat die berekening van 1 lijder is 18% drager alleen op gaat bij een zeer grote populatie, want heden tendage ben ik er nog niet uit met de SWH , de populatie is 350 stuks, en er zijn 20 honden niet vrij gegeven, aan hoeveel dragers kom je dan ?
Ik kom er niet uit !
Gr Bertus.
Generatie 2 is dan: 0,81 BB 0,18 Bb 0,01 bb
18% dragers = Bb en 1% lijder = bb Dat is dan 1 op de 5 honden. De lijders worden uitgesloten van de fokkerij. De 18 % dragers kunnen ingezet worden, maar die dragen onzichtbaar iets mee !!!!
Volgens mij moet je over nog meer gegevens en aantallen beschikken om het juiste percentage dragers te kunnen bepalen.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
De echte gegevens zijn helemaal een verschrikking, jij weet ook wel dat een uitslag 12 maanden geldig is voor een klinisch vrije hond, er zijn v/a 1997 tot heden plm 140 honden van de 350 onderzocht, waar er heel veel onder de 3 jaar waren, en die nooit meer onderzocht zijn, plus bij de anderen die dan nog gewoon verlopen zijn, als je dan over ongeveer 60 nog niet verlopen uitslagen praat (NOU NOEM IK NOG EEN HOOG AANTAL) en 20 lijders, dat is dan echt een ramp.bulletjebe schreef:E.G zei niet: 1 lijder is 18% drager. Hij nam een voorbeeld van een generatie met 0,9 % B=gezond, en 0,1 b=drager.idorh schreef: Ik heb deze verslagen ook al een aantal jaren liggen , en ben ook bij zo'n bijeenkomst geweest van E G, het was werkelijk heel interesant, maar ik denk dat die berekening van 1 lijder is 18% drager alleen op gaat bij een zeer grote populatie, want heden tendage ben ik er nog niet uit met de SWH , de populatie is 350 stuks, en er zijn 20 honden niet vrij gegeven, aan hoeveel dragers kom je dan ?
Ik kom er niet uit !
Gr Bertus.
Generatie 2 is dan: 0,81 BB 0,18 Bb 0,01 bb
18% dragers = Bb en 1% lijder = bb Dat is dan 1 op de 5 honden. De lijders worden uitgesloten van de fokkerij. De 18 % dragers kunnen ingezet worden, maar die dragen onzichtbaar iets mee !!!!
Volgens mij moet je over nog meer gegevens en aantallen beschikken om het juiste percentage dragers te kunnen bepalen.
Maar waar het nu om gaat, weet iemand of er een geschreven wet is waar in beschreven staat waar een tentoonstelling voor diend.
Gr Bertus.