Rodi heb ik vorige week geprobeerd en hetzelfde verhaal, 's ochtends last, 's middags niet. Hetzelfde verhaal met Carnibest-ligt. Heb het idee dat ze het op gevogelte beter doet, Carnibest-kip ziet er ook minder vet uit. Ik voer nu al 4 keer per dag, dus dat blijf ik doen. Gaat goed, behalve die ochtend.Eveline schreef:Voor honden is groenten in feite (en rauw zeker niet) niet tot nauwelijks te verteren.
Wel koken dus, of blenden (zo kan je heerlijke zelf samengestelde groentemixjes maken).
Brood is tarwe en gluten en daar kunnen honden ECHT NIET tegen.
Carnibest is wel een zware voeding (de light, echter, heb ik nog nooit geprobeerd, maar
alle andere wel).
Rodi is wat dat betreft een stuk lichter (vind ik overigens niet de allerbeste, maar
voor een wat lichtere maaltijd vind ik het een prima voer).
Wat is er mis mee met 'm s'morgens een klein beetje Rodi te geven en dan 'savonds
het voer wat je zelf wat beter vind. Met Rodi is echt niets mis hoor, altijd nog beter
dan welke brok dan ook. Ik ben dus benieuwd hoe Rodi "valt"
Hoe verdeel je het voer? Je zou ook 'smorgens een heel klein beetje, s'middags
een heel klein beetje, en dan 'savonds de "hoofdmaaltijd" zal ik maar zeggen, geven.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vet-Concept??
Moderator: moderatorteam
- peet
- Actief
- Aantal honden: 1
- peet
- Actief
BedanktEveline schreef:ignit schreef: Ben niet Janet, maar op de volgende link is goede info te vinden over hoe je kunt beginnen met een gfmix.
http://www.barf-natuurlijk.nl/09%20barfkiss040311.htm
Groetjes en succes,
Ignit.
http://www.barf-natuurlijk.nl

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja Eefy, maar er zijn ook mensen die ze even blancheren voordat de groente door de gfmix gaat of voordat ze ingevroren worden. Het beste is om te kijken wat jouw hond goed kan verteren en wat niet en aan de hand daarvan te beslissen of er groentes zijn die je misschien beter even kunt opkoken.Eveline schreef:Wil je nog wel even vragen ivm de gepureerde groenten:
Ik neem aan dat die rauw gepureerd kunnen worden?
Alles, wat je maar kunt vinden!Eveline schreef:Welke groenten zijn nu goed om hiervoor te gebruiken?
Verder dan worteltjes, boontjes, brocoli en tomaten kom ik eigenlijk niet.
Importgroentes zijn bewerkt met allerhande chemicaliën voordat ze geëxporteerd zijn: hiervan kun je dus beter geen schillen en/of buitenste bladeren gebruiken.
Groene bladgroente uit kassen bevat veel te veel nitraat door de bergen kunstmest die gebruikt worden maar de seizoengebonden groente uit de kouwe grond niet: ik heb trouwens geen enkel onderzoek gevonden waaruit blijkt dat nitraat omgezet wordt in nitriet in rauw gevoede honden met een lage pH – men heeft het altijd over mensen en consumptiedieren in dergelijke onderzoeken.
Nu is de tijd van het jaar dat veel BARFers er op uit trekken om voorjaarskruiden in te zamelen en die verwerken in de gfmix: een ideale manier om een grote schoonmaak te houden in het lichaam.
Als je aan de inhoud van de lebmaag kunt komen, dan heb je een fantastische basis voor een gfmix of om je eigen kruidenmix te maken (en precies te weten wat er in zit). Deze inhoud bestaat uit het herkauwde en fijngemalen gras dat het dier heeft gegeten. Als er gras groeit tenminste – als er kuilvoer gegeten wordt en als je geen chemicaliën aan je hond wilt voeren, dan komt de winterse inhoud van deze maag niet in aanmerking: er worden chemische schimmelremmers gebruikt bij het inkuilen.
Ja – werken om zijn eten binnen te krijgen: het is heel wat anders om te kijken naar een hond die aan het scheuren en trekken is of moeite moet doen om een lap pens naar binnen te werken dan naar een hond die ff zijn kop voorover buigt om een bakje droogvoer of versvlees naar binnen te werken.Eveline schreef:Is er nog iets specifieks wat heel erg goed is voor honden?
Kijk wat er in de natuur te vinden is aan extraatjes in de vorm van kruiden, vruchten, bessen enzovoorts: het zijn allemaal welkome supplementen…
Groetjes en succes,
Ignit.
http://www.barf-natuurlijk.nl
- peet
- Actief
Oke, ik heb een keukenmachine aangeschaft! Ik ga nu proberen om Luna 's ochtends groente- en fruitmix te geven. Het is toch niet erg dat ik gewoon 's avonds Carnibest geef en dat ik overdag zo'n GF-mix geef? Ik bedoel kan je de GF-mix-methoden van Barf, combineren met Carnibest?
Ik haal bij de leverancier van Carnibest, ook altijd fytomix (maaginhoud) kan ik dat ook door de GF-mix gooien?
Ik ben echt een muts wat eten betreft voor Luna, ik weet niet goed wat een hond nu wel en niet mag en ben altijd bang om iets te geven wat niet goed is.
Ik haal bij de leverancier van Carnibest, ook altijd fytomix (maaginhoud) kan ik dat ook door de GF-mix gooien?
Ik ben echt een muts wat eten betreft voor Luna, ik weet niet goed wat een hond nu wel en niet mag en ben altijd bang om iets te geven wat niet goed is.
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Je bent nu een beetje dubbelop aan het doen.
In Carnibest zitten ook groenten. Dus als je GF mix geeft, kun je dat doen als maaltijd, buiten het versvlees om. Dan vul je het aan met lever, vis of pens of ander vlees. (die van mij vinden het heerlijk met yoghurt en sardientjes) En dan geef je dat in plaats van Carnibest. Als aanvullinkje is het af en toe niet erg om het toe te voegen aan het versvlees, maar hou er dus wel rekening mee dat de hond dan wel heel veel groente binnenkrijgt, terwijl dat voor een hond helemaal niet nodig is. (kijk uit dat je de voedselbehoefte van mensen niet vergelijkt met honden, wij moeten veel groente eten, honden niet, die hebben aan 10% groente per dag voldoende) 

Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
- peet
- Actief
Oke, dus ik geef haar eigenlijk te veel groenten. De reden dat ik deze mix wil geven is dat ze 's ochtends niets anders verdraagt dan groenten. Ik wil haar niet tot de middag zonder laten, dan gaat ze weer overgeven (doet ze als ze te lang niet heeft gegeten). Ik heb er ook fruit en noten door gedaan, dus niet alleen groenten, alleen wat sla, tomaten en peen, aangevuld met appel, peer en walnoot. Roelfien, denk je dat ik dit niet naast Carnibest kan geven, dus Carnibest 's middags en 's avonds en GF-mix 's ochtends, ik geef haar niet zo veel hoor, gewoon dat ze een bodempje heeft.
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ja, je kan het best een tijdje gewoon proberen, lijkt me.
Als ze er goed op gaat, is het toch prima?
Of je zoekt een afwisseling in het vlees wat je geeft, andere merken die ook in enkele soort te krijgen zijn, dus niet de complete versies. En dan wissel je daar wat mee af met Carnibest en dat dan naast haar groente ontbijtje.
En het leuke van die GF mix is dat je vanzelf van alles uit gaat proberen, nu heb je het al over noten, zo is er nog veel meer mogelijk, dat voor afwisseling zorgt en wat je hond zalig vindt.
Misschien over een tijdje eens een beetje vis proberen erdoor te doen of een beetje yoghurt/kwark/hütenkäse.
Als ze er goed op gaat, is het toch prima?

Of je zoekt een afwisseling in het vlees wat je geeft, andere merken die ook in enkele soort te krijgen zijn, dus niet de complete versies. En dan wissel je daar wat mee af met Carnibest en dat dan naast haar groente ontbijtje.
En het leuke van die GF mix is dat je vanzelf van alles uit gaat proberen, nu heb je het al over noten, zo is er nog veel meer mogelijk, dat voor afwisseling zorgt en wat je hond zalig vindt.
Misschien over een tijdje eens een beetje vis proberen erdoor te doen of een beetje yoghurt/kwark/hütenkäse.

Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.