Wil de hond schreef:Zeker weten dat in konfliktsituaties zowel mens als hond zich veel bewuster is van alles wat er plaatsvindt. En dat in de "normale" gang van zaken men zich wat minder bewust is van dit alles. Maar of het nu zo is dat in normale omstandigheden iemand zich nergens van bewust is en gewoon handelt vanuit een ritueel of gewoonte?
Ik betwijfel dat. Zeker waar het gaat om honden, die toch de kunst verstaan om zich volledig te richten op het moment, en álles wat zich afspeelt met betrekking tot datgene wat hen interesseert.
Hoewel ik ook denk dat een jonge pup veel impulsiever en minder doordacht/bewust handelt als een volwassen hond.
Ik ben het wel met je eens dat je kiest voor bepaald gedrag. Inderdaad maak je keuze's. Als je bv iemand met u aanspreekt maak je inderdaad even een hele korte afweging en zo ook met andere dingen.
In feite schat je in welk gedrag het meest passend is tijdens de interaktie die je hebt met iemand anders, maar dat lijkt inderdaad meer dan puur op de automatische piloot iets doen. Het feit dat je je bewust bent van wat je doet wekt de indruk dat je dus ook bewust kan kiezen voor ander gedrag, al is dat in mijn ogen ook een utopie, ieder geval voor het merendeel van de mensheid!
Dat stuk mist ook een hond in mijn ogen. Een hond reageert vanuit gewoonte en bedenkt zich niet van te voren de tig keuzemogelijkheden die hij heeft om er daar vervolgens eentje uit te kiezen.
Hij reageert naar wat hem in het verleden het meest heeft opgeleverd, net als wij trouwens.
In dat kader plaats ik ook de rangorde. Een hond krijgt meer zelfvertrouwen naar mate hij meer mag en kan. Hij wordt zelfverzekerder en dus krijgt meer praatjes, ook tegenover roedelgenoten.
Wij zeggen dan dat de hond is gestegen op de ladder, de hond zelf ziet dat in mijn ogen echt niet zo bewust, maar zal wel kijken wat er voor hem te halen valt...hij verlegt grenzen totdat iemand hem halt toeroept.
Ik blijf erbij dat rangorde helemaal niet zo'n prominante plaats inneemt in de hondenwereld, net zo min alsdat de rangorde dat bij ons doet.
Ja, het is een sociale struktuur die met zich meebrengt dat er met een bepaalde manier met elkaar wordt omgegaan, maar in mijn ogen speelt zich dat af op een niveau waarvan we ons niet de hele dag bewust zijn, behalve als ons persoontje in het geding is.
En ja, je hebt machtzieke type's, mensen en dieren die angstvallig hun omgeving in de greep willen houden, zodat ze controle hebben over wat er met ze gebeurd.