Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

open gehemelte gebits fouten en tekorte hoofden

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Zoëtje
nieuw lid

Ongelezen bericht door Zoëtje »

Duvel
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Duvel »

Wel goed dat je je er mee bezig houd, vóór je daadwerkelijk de teef (of reu bv) gaat gebruiken. :ok: Toch Mol?! :mrgreen:
Once a Corso.... Allways longing 4 more Corso!
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

SCHRIJVEN OVER KNIKSTAART

De staart bestaat uit wervels die behoren tot de wervelkolom van de hond. De
wervelkolom is op zijn beurt een onderdeel van het skelet. De aanleg van het
skelet begint al in een vroeg stadium van de embryonale ontwikkeling. Het
ontwikkelt zich uit een van de drie kiembladen, het zogenaamde mesoderm.
Vanuit dit zelfde kiemblad vindt ook de ontwikkeling plaats van onder andere
het bloedvatenstelsel (inclusief het hart), het spierstelsel en het
urogenitaal-apparaat (nier en urinewegen en voortplantingsorganen).
Erfelijke eigenschappen
De hele ontwikkeling van beruchte eicel tot pup, als ook de ontwikkeling van
het dier daarna wordt in principe gestuurd en bewaakt door de erfelijke
factoren die een pup in zich heeft. Voor de ontwikkeling van de wervelkolom
zijn bij de muis al 20 erfelijke factoren aangetoond. Ook voor de
skelet-ontwikkeling na de geboorte zijn weer vele erfelijke factoren
verantwoordelijk. Al met al een gecompliceerd proces waar best iets mis kan
gaan.
Mutaties treden regelmatig op. Hierdoor kunnen onder andere genetische defecten
optreden. Gebeurt dit in het erfelijke materiaal in zaadcel of eicel, dan zijn
deze effecten overdraagbaar op de nakomelingen.
Genetische afwijkingen komen niet altijd tot uitdrukking in het fenotype. De
oorzaken hiervan zijn verschillende. De wijze van vererving (recessief of
dominant) is er één van, maar ook de mate van heterogeniteit ofwel de
variabiliteit in het genenpakket een rol.
Afwijkingen staartwervels
Afwijkingen aan staartwervels behoren tot de skeletafwijkingen. Ze kunnen
verschillend van vorm zijn, afhankelijk van het defecte gen of de defecte
genen. Zo kan de staart afwezig, te kort met een stop einde of een stompstaart
zijn. De staart kan één of meerdere knikken vertonen van verschillende vorm,
haken en niet verstrijkbare krommingen. Er kunnen te weinig of teveel wervels
zijn en soms dubbel. Ook afwijkingen aan de tussenwervelgewrichten komen voor.
Knikstaarten kunnen overigens nog enkele weken na de geboorte optreden.
Beperken deze staartafwijkingen zich tot de staart, dan heeft de hond hier geen
last van en zal onbekommerd kunnen leven. Wordt er echter met deze honden
gefokt, dan kunnen dergelijke misvormingen gaan optreden in het nageslacht Deze
beperken zich dan zelden tot de staart, maar treden in andere delen van de
wervelkolom op. Voorbeelden hiervan hebben wij bij honden gezien in de
halswervels, borst- en rugwervels en lendenwervels Ook zijn er voorbeelden van
gespleten verhemelten, waterhoofden, scheve kaken, misvormingen aan de ribben,
teveel of te weinig tenen en te korte onderbenen.
Als gevorg van de interactie tussen de diverse erfelijke factoren kunnen er
afwijkingen optreden in andere orgaansystemen die vanuit het mesoderm worden
aangelegd.
Voorbeelden hiervan zijn de persisterende (blijvende) embryonale bloedvaten,
een septumdefect (defect van het harttussenschot), ectopische ureteren (buizen
van nieren naar blaas liggen op een verkeerde plek), het ontbreken van de anus
en cloacavorming (anus en urinebuis hebben één gezamenlijke uitgang).
Deze afwijkingen worden meestal gecategoriseerd als aangeboren afwijkingen
welke niet erfelijk zouden zijn. Natuurlijk komt dat ook voor. Denkt u maar aan
de Softenonbaby's
Zolang echter geen niet-erfelijke oorzaak is vastgesteld moeten wij er
veiligheidshalve van uitgaan dat erfelijke factoren een rol spelen. De
omgekeerde redenatie; Eerst maar eens aantonen dat het erfelijk is, kan
ernstige gevolgen voor de populatie hebben
Kennis, registratie en fokken
De relatie tussen het optreden van genoemde misvormingen in orgaansystemen en
het voorkomen van knikstaarten bij één van de ouders in de familie van beide
ouders is vastgesteld bij een aantal rassen. Ook bij andere diersoorten komen
deze relaties voor. Wetenschappelijk onderzoek op dit gebied is verricht bij
muizen.
Het fokken met honden die een knikstaart vertonen, dat wil zeggen waar de
staartwervels niet recht achter elkaar liggen maar scheef en zo vergroeid met
een niet gedeeltelijk smaller worden om in een punt te eindigen is per
definitie ontverantwoord. Dit geldt in verband natuurlijk ook voor kromme rug,
afwijkende vorm van de ribbenkast scheef gebit, te korte onderbenen en teveel
of te weinig tenen.
Keurmeesters hebben immer de plicht de hen ter keuring aangeboden honden
zorgvuldig te keuren, waarbij het onderzoek van de staart niet achterwege mag
blijven. Skeletafwijkingen maar ook andere tekortkomingen die de gezondheid van
een hond (ook van de nakomelingen), nadelig beïnvloeden dienen steeds vermeld
te worden ter informatie aan de fokkers en eigenaren. Feitelijk verdienden deze
honden ook de kwalificatie 'Uitmuntend' niet. Het is immers een afwijking van
het normale beeld. Ook fokkers, zeker van de rassen die nu nog gecoupeerde
staarten mogen hebben, dienen van de staartafwijking bij de pups goede nota te
nemen, hiervan registratie bij te houden en zeker de kopers van deze
afwijkingen op de hoogte te stellen. Het verzoek van een fokverbod op de
stamboom zou hen sieren!
Wanneer wij met z'n allen onze verantwoordelijkheid beseffen en ook nemen,
betekend dit dat wij de gezondheid en het welzijn van onze rassen hoog in het
vaandel hebben.

[ Mol1 | 18/1/2003 ]

http://www.clubs.nl/community/default.asp?clubid=11606

mol :8):
shiba
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door shiba »

Duvel schreef:Hoorde via de rasver. dat in de toekomst het fokken met knikstaarten (waarschijnlijk) verboden gaat worden. De pups die dan toch uit knikstaarten geboren worden krijgen geen stamboom. :ok:
Lijkt mij een goed begin! Maar hebben jullie er ook al over gehoord?
Er zijn zelfs keurmeesters die onwetend zijn over de consequenties van een knikstaart. Ze laten gewoon een hond met een overduidelijke knik winnen :denken: Dus met alleen honden die 2 keer een U hebben gehaald op een show is niet de manier om het fokken van knikstaarten tegen te gaan. Ik vraag me af hoe ze willen controleren of de ouderhonden wel dan niet een knik hebben...
Misschien gaan we richting de regelgeving in Duitsland. Daar wordt de hond gekeurd om een "Zuchtzulassung" te verkrijgen.
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

shiba schreef:
Duvel schreef:Hoorde via de rasver. dat in de toekomst het fokken met knikstaarten (waarschijnlijk) verboden gaat worden. De pups die dan toch uit knikstaarten geboren worden krijgen geen stamboom. :ok:
Lijkt mij een goed begin! Maar hebben jullie er ook al over gehoord?
Er zijn zelfs keurmeesters die onwetend zijn over de consequenties van een knikstaart. Ze laten gewoon een hond met een overduidelijke knik winnen :denken: Dus met alleen honden die 2 keer een U hebben gehaald op een show is niet de manier om het fokken van knikstaarten tegen te gaan. Ik vraag me af hoe ze willen controleren of de ouderhonden wel dan niet een knik hebben...
Misschien gaan we richting de regelgeving in Duitsland. Daar wordt de hond gekeurd om een "Zuchtzulassung" te verkrijgen.
Er bestaat in Nederland een vereniging van officielen keurmeesters.
Het zou een goede zaak zijn dat zij is een soort opendag houden, dat fokkers en liefhebbers daar naar toe kunnen gaan, en dan is gerichte vragen stellen.

Want er klopt natuurlijk geen barst van dat de ene keurmeester op de knik let en een vermelding geeft, en een ander doodleuk de hond laat winnen terwijl zelfs een leek kan zien dat er een levens grote knik zit.

Er moet gewoon een manier zijn of komen dat derde net als wij eens inspraak hebben, ook onderander als er officielen documenten zijn dat een hond een erfelijke afwijking heeft, dat zo'n hond gewoon geen U mag hebben of mag winnen.
En dat zij dat ook vermelden in het keurings raport.

Gr Bertus.
Nanc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Nanc »

Er moet gewoon een manier zijn of komen dat derde net als wij eens inspraak hebben, ook onderander als er officielen documenten zijn dat een hond een erfelijke afwijking heeft, dat zo'n hond gewoon geen U mag hebben of mag winnen.

Gr Bertus.
Normaal gesproken zou het toch ook zo moeten zijn dat een hond met een fout gelijk de ring uit wordt gestuurd!
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Nanc schreef:

Gr Bertus.
Normaal gesproken zou het toch ook zo moeten zijn dat een hond met een fout gelijk de ring uit wordt gestuurd!
Ik ben gisteravond bij een keurmeester thuis geweest, en heeft haar dit alles voorgelegd.
Het komt er in het kort op neer, dat er een grote corruptie ontstaat als een keurmeester goudeerlijk is.
Want als die alle regels aan zou houden, dan kwam er geen hond meer naar die keurmeester, ja de eigenaren willen gewoon een- U -(Uitmuntend)hebben.
Gr Bertus.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

idorh schreef:
Nanc schreef:

Gr Bertus.
Ik ben gisteravond bij een keurmeester thuis geweest, en heeft haar dit alles voorgelegd.
Het komt er in het kort op neer, dat er een grote corruptie ontstaat als een keurmeester goudeerlijk is.
Want als die alle regels aan zou houden, dan kwam er geen hond meer naar die keurmeester, ja de eigenaren willen gewoon een- U -(Uitmuntend)hebben.
Gr Bertus.
heb je het nou over de saarloos keurmeesters of over alle? en mag ik vragen bij welke keurmeester je geweest bent? of is dit ook top secret?
idorh
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
idorh schreef:
Nanc schreef:

Gr Bertus.
Gr Bertus.
heb je het nou over de saarloos keurmeesters of over alle? en mag ik vragen bij welke keurmeester je geweest bent? of is dit ook top secret?
Dat geld voor alle rassen, let maar eens op met eigenaars die veel shows lopen, dat ze heel vaak een bepaalde keurmeester uit zoeken.
Stel dat jij fokt, en je hebt ZG hondjes, en bij een bepaalde krijg jouw hondjes een U, nou dan zal jij die keurmester eerder uitkiezen dan een ander, en ook dat show lopen veel geld kost.

En namen zonder toestemming gaat ik niet op een forum zetten.
Gr Bertus.
Nanc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Nanc »

Als ze fouten bewust over het hoofd zien om toch zoveel mogelijk U-tjes uit te delen :denken: dan moet diegene maar stoppen met keuren. Belachelijk gewoon.
En om kampioen te worden mag je volgens mij je CAC's niet bij 1 keurmeester halen, maar bij verschillende.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

idorh schreef:
yamie schreef:
idorh schreef:
Nanc schreef: Normaal gesproken zou het toch ook zo moeten zijn dat een hond met een fout gelijk de ring uit wordt gestuurd!
Gr Bertus.
Dat geld voor alle rassen, let maar eens op met eigenaars die veel shows lopen, dat ze heel vaak een bepaalde keurmeester uit zoeken.
Stel dat jij fokt, en je hebt ZG hondjes, en bij een bepaalde krijg jouw hondjes een U, nou dan zal jij die keurmester eerder uitkiezen dan een ander, en ook dat show lopen veel geld kost.

En namen zonder toestemming gaat ik niet op een forum zetten.
Gr Bertus.
nou ja laat dat stel maar weg, ik fok, en ikl show, dus ik weet idd dat er vaak (mist bekend) ingeschreven word bij keurmeesters die op dat type vallen... tuurlijk mag en kan het dat een keurmeester niet op een bepaald type valt, maakt de keurmeester niet per definitie slecht maar ook degene die dus daar niet meer onder inschrijft niet slecht... op een ander type vallen of bepaalde dingen aanrekenen bij een hond wil nog niet zeggen dat je een slechte hond hebt..

en ach nee namen noemen mag niet he, gewoon loos blaten dan maar he bertus,. lekker makkelijk een ander zegt dit en dat nee ik niet hoor maar een ander, maar wie nee dat mag ik niet zeggen...
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Nanc schreef:Als ze fouten bewust over het hoofd zien om toch zoveel mogelijk U-tjes uit te delen :denken: dan moet diegene maar stoppen met keuren. Belachelijk gewoon.
En om kampioen te worden mag je volgens mij je CAC's niet bij 1 keurmeester halen, maar bij verschillende.
ach joh, er zullen misschien best wel keur meesters zijn die het daarom doen, maar echt niet veel hoor, ik zit ook al een tijd in de show wereld en niet meer inschrijven bij een bepaalde keurmeester betekend echt niet dat je bij een ander direct een top hond hebt, daar gaat het ook niet om..
idorh
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
Nanc schreef:Als ze fouten bewust over het hoofd zien om toch zoveel mogelijk U-tjes uit te delen :denken: dan moet diegene maar stoppen met keuren. Belachelijk gewoon.
ach joh, er zullen misschien best wel keur meesters zijn die het daarom doen, maar echt niet veel hoor, ik zit ook al een tijd in de show wereld en niet meer inschrijven bij een bepaalde keurmeester betekend echt niet dat je bij een ander direct een top hond hebt, daar gaat het ook niet om..
Het gaat er om dat er honden mee doen en zelfs winnen met behoorlijke fokfouten
.
Gr Bertus.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

idorh schreef:
yamie schreef:
.
Gr Bertus.
ja dat snap ik, maar je doet net alsof elke keurmeester in een soort stiekum verdracht zit en niks meer uit eigen gevoel en inzicht durft te keuren... dat er idd keurmeesters zijn die puur op eigenaar een hond laten winnen weet ik ook wel, maar dat is toch godzijdank niet de meerderheid, en nee ik praat niet alleen uit ervaring met jacken ook met genoeg andere rassen
idorh
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
idorh schreef:
yamie schreef:
.
Gr Bertus.
ja dat snap ik, maar je doet net alsof elke keurmeester in een soort stiekum verdracht zit en niks meer uit eigen gevoel en inzicht durft te keuren... dat er idd keurmeesters zijn die puur op eigenaar een hond laten winnen weet ik ook wel, maar dat is toch godzijdank niet de meerderheid, en nee ik praat niet alleen uit ervaring met jacken ook met genoeg andere rassen
Daar heb jij volkomen gelijk in, dat er zeker eerlijke keurmeesters zijn, en of ze de meerderheid zijn dat weet ik gewoonweg niet.

Er zullen overal wel haken en ogen aan zijn , er zullen ook wel keurmeesters zijn die zelf fokken, ik geloof niet dat die hun eigen fokdieren keuren.
Maar net als op dit forum is een keer een foto geplaatst van een dogachtige hond met een enorme knik in de staaart en die werd winnaar, en dat is voor mij echt onbegrijpelijk, ik heb het gevoel dat er onder de keurmeester vereniging ook geen echte eenheid is.
Gr Bertus.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

idorh schreef:
yamie schreef:
idorh schreef:
yamie schreef: ach joh, er zullen misschien best wel keur meesters zijn die het daarom doen, maar echt niet veel hoor, ik zit ook al een tijd in de show wereld en niet meer inschrijven bij een bepaalde keurmeester betekend echt niet dat je bij een ander direct een top hond hebt, daar gaat het ook niet om..
.
Gr Bertus.
Daar heb jij volkomen gelijk in, dat er zeker eerlijke keurmeesters zijn, en of ze de meerderheid zijn dat weet ik gewoonweg niet.

Er zullen overal wel haken en ogen aan zijn , er zullen ook wel keurmeesters zijn die zelf fokken, ik geloof niet dat die hun eigen fokdieren keuren.
Maar net als op dit forum is een keer een foto geplaatst van een dogachtige hond met een enorme knik in de staaart en die werd winnaar, en dat is voor mij echt onbegrijpelijk, ik heb het gevoel dat er onder de keurmeester vereniging ook geen echte eenheid is.
Gr Bertus.
Eigen fok mag een keurmeester niet keuren. Althans niet in eigen bezit en niet in bezit van directe familie of huisgenoten. En veel fokkers willen ook niet door hun gefokte honden keuren. Want dat kan je niet goed doen, levert altijd gekletst op. Want plaats je de hond dan is het omdat je hem zelf hebt gefokt en plaats je hem niet dan heb je blijkbaar een hond gefokt waar je niet volledig achter staat.
En Bertus, ik weet ook keurmeesters die stellen dat ze niet graag bij de erering zitten en de vraag horen stellen hoe ze in godsnaam toch die hond hebben kunnen laten winnen.
Afbeelding
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Branka schreef:
idorh schreef:
yamie schreef:
idorh schreef: Het gaat er om dat er honden mee doen en zelfs winnen met behoorlijke fokfouten
.
Gr Bertus.

Gr Bertus.
Eigen fok mag een keurmeester niet keuren. Althans niet in eigen bezit en niet in bezit van directe familie of huisgenoten. En veel fokkers willen ook niet door hun gefokte honden keuren. Want dat kan je niet goed doen, levert altijd gekletst op. Want plaats je de hond dan is het omdat je hem zelf hebt gefokt en plaats je hem niet dan heb je blijkbaar een hond gefokt waar je niet volledig achter staat.
En Bertus, ik weet ook keurmeesters die stellen dat ze niet graag bij de erering zitten en de vraag horen stellen hoe ze in godsnaam toch die hond hebben kunnen laten winnen.
Over smaak valt natuurlijk niet te twisten en als een goede hond niet goed voor wordt gebracht kan dat ook punten kosten.
Maar er is een lijst en dat is een oude lijst ivm gebreken bij honden voor keurmeesters waar gewoon niets van aan getrokken wordt.
We hebben het er heel vaak over gehad , maar tentoonstelling uitslagen wordt toch door fokkers gebruikt als maatstaf voor puppy kopers dat ze te maken hebben met een zg topfokker.
We zouden is een lijst moeten opstellen met de vraag aan de forum leden, wat zouden jullie verplicht zien dat verboden is ivm gebreken om mee te laten doen op de tentoonstellingen.
Gr Bertus.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”