Hoe houd jij de honden dan uit elkaar?? Heb je ze dan in benches of in kennels buiten??estelle schreef:Hier 3 intacte reuen, 2 intacte teven en helemaal geen gedoe of frustraties met de reuen omdat ze er niet op mogen!
Ik vind het dus ook onzin om maar te gaan snijden want wie weet wordt de reu er wel gefrustreerd door....
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
gedrag na castratie
Moderator: moderatorteam
- Patrol
- Zeer actief

- Patrol
- Zeer actief
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Over castratie staat hier een goed artikel : http://www.kcdehofstad.nl/KC%20de%20Hof ... ngres.html
Waarom laat je niet gewoon de zaadleiders doorknippen als je zo bang bent dat je het niet trekt ze gescheiden te houden?
Dan houdt de reu gewoon zijn karakter maar is alleen niet meer vruchtbaar.
Waarom laat je niet gewoon de zaadleiders doorknippen als je zo bang bent dat je het niet trekt ze gescheiden te houden?
Laatst gewijzigd door Eline* op 06 jul 2004 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
miekmiek
Maar jij gaat er meteen vanuit dat ik het zeg vanuit 'hear-say' en dat is niet waar. Anyway, laten we niet dit hele topic verzieken met een wellus nietus discussie.Inge O schreef:
wie heeft het hier over ja en amen? je hoeft het niet eens te zijn met castratie, maar als je zaken gaat beweren is het altijd handig als je dat doet aan de hand van ervaringen, en niet 'hear-say' uit de zoveelste hand.
Ter aanvulling; mijn zus heeft een engelse bulldog die gecastreerd is door zijn vorige baasjes. Heeft nog steeds evenveel aandacht voor teefjes, heeft veel mot met reuen die hem niet tolereren.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Nadelen van castratie zijn gewoon bekend hoor. Zijn geen onzinverhalen.Inge O schreef:valt me trouwens op dat de negatieve verhalen over gecastreerde honden telkens weer gebracht worden door mensen die uit volle overtuiging hun honden NIET gecastreerd hebben. die overtuiging mag je hebben hoor, maar dan kan je wél niet uit ervaring spreken over het hoe en het wat van een hond ná castratie.
Ze worden hooguit gebagateliseerd omdat het ons geweten sust.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Patrol
- Zeer actief
Kijk daar heb ik wat aan! Dank Eline!Eline* schreef:Over castratie staat hier een goed artikel : http://www.kcdehofstad.nl/KC%20de%20Hof ... ngres.html
Betekent het in dat geval dat de honden wel ´sexen´ en doen ze dat dan heel vaak...... Ja, sorry beetje rare vraag maar ik heb geen zin om tegen voortdurend sexhebbende honden aan te kijken en volgens mij is dat ook niet echt goed voor Patrol ivm ontstekkingen enz.

- Patrol
- Zeer actief
En ook jij Inge bedankt voor je reactie!Inge O schreef:nee, toch niet helemaalPatrol schreef:Ok uit jullie reacties kan ik dus concluderen dat er niet te zeggen is of de reu zijn interesse in dames na de castratie verliest en of er verschil is of hij voor die tijd heeft gedekt ja of nee......
Klopt het als ik het zo weergeef??.
in de meerderheid van de gevallen verliest de reu wel zijn interesse. niet altijd voor de volle 100%, en bij héle hevige reuen blijven de dames heel interessant. maar hoe dan ook, zelfs al komt er dan nog een dekking van, puppies hoef je niet meer voor te vrezen natuurlijk.
het kan misschien een ietsje verschil maken of hij voordien al heeft gedekt, maar hier geldt weer dat dit dan voornamelijk zo is voor reuen met een zéér stevig libido. bij de meerderheid van de reuen verdwijnt de interesse, ook als ze al gedekt hebben. maar daar kan dan wat langere tijd overheen gaan.
en dan heb je nog de reuen die zich nog wel iets bij het spelletje kunnen voorstellen, maar er niks meer van bakkken!
Ik denk dat ik me er misschien ook wat te druk over maak en allemaal beren op de weg zie........ Eerst maar even afwachtten, misschien komt er wel een lieverd voorbij die al gecastreerd is, we zullen wel zien!

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Er is onderzoek gedaan en er zijn gewoon gegevens. "Voordeel"(Inge O schreef: kijk, en dat is dan weer joúw mening.
ik vind dat er voor- én nadelen zijn. zoals bij héél veel dingen in het leven?
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Lijkt me inderdaad dat je dat wat moet voorkomen. Moritz van Caroline dekt Kaya ook elke loopsheid wel een aantal keer en Kaya heeft er nooit wat aan over gehouden, maar als je het wat kan voorkomen lijkt me dat beter.(moritz is trouwens ook gecastreerd en Caroline heeft overigens ook een beetje spijt)Patrol schreef:Kijk daar heb ik wat aan! Dank Eline!Eline* schreef:Over castratie staat hier een goed artikel : http://www.kcdehofstad.nl/KC%20de%20Hof ... ngres.html
Betekent het in dat geval dat de honden wel ´sexen´ en doen ze dat dan heel vaak...... Ja, sorry beetje rare vraag maar ik heb geen zin om tegen voortdurend sexhebbende honden aan te kijken en volgens mij is dat ook niet echt goed voor Patrol ivm ontstekkingen enz.
Ik denk dat je je moet realiseren dat als je een leuke hond neemt erbij en die laat castreren je in mijn ogen een hond aan het verminken bent en je de kans loopt gewoon echt spijt te hebben als haren op je hoofd. Ik ken nogal wat reuen die na hun castratie de twinkeltjes in hun ogen misten, zich vroeg oud gedragen en gewoonweg lui worden.
Sommige mensen vinden dat prettig, ik vind het een hel.
Ik geniet van blije honden.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Baily
Mijn reu die gecastreerd is kan nog volledig dekken hoor, geen probleem. Hij is alleen niet vruchtbaar meer, maar heeft nog steeds interesse. Of hij eerder heeft gedekt weet ik niet want ik kreeg hem met 6 maanden. Dus van die tijd weet ik niet zoveel, maar ik verwacht het niet op zo'n jonge leeftijd.Patrol schreef:Ok uit jullie reacties kan ik dus concluderen dat er niet te zeggen is of de reu zijn interesse in dames na de castratie verliest en of er verschil is of hij voor die tijd heeft gedekt ja of nee......
Klopt het als ik het zo weergeef??
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Een beetje spijt? Zeg maar gerust ''veel spijt''.Eline* schreef:Lijkt me inderdaad dat je dat wat moet voorkomen. Moritz van Caroline dekt Kaya ook elke loopsheid wel een aantal keer en Kaya heeft er nooit wat aan over gehouden, maar als je het wat kan voorkomen lijkt me dat beter.(moritz is trouwens ook gecastreerd en Caroline heeft overigens ook een beetje spijt)Patrol schreef:Kijk daar heb ik wat aan! Dank Eline!Eline* schreef:Over castratie staat hier een goed artikel : http://www.kcdehofstad.nl/KC%20de%20Hof ... ngres.html
Ik denk dat je je moet realiseren dat als je een leuke hond neemt erbij en die laat castreren je in mijn ogen een hond aan het verminken bent en je de kans loopt gewoon echt spijt te hebben als haren op je hoofd. Ik ken nogal wat reuen die na hun castratie de twinkeltjes in hun ogen misten, zich vroeg oud gedragen en gewoonweg lui worden.
Sommige mensen vinden dat prettig, ik vind het een hel.
Ik geniet van blije honden.
Ik zag toen geen andere uitweg....... Kaya werd loops, Moritz hadden we net, Kaya mocht niet geopereerd worden (vanwege achteraf een foute diagnose).
Moritz is gelukkig niet veranderd is een zoutzak en hij is ook absoluut niet lui. Wel vinden sommige andere reuen hem enorm interessant en moet hij soms de grootste moeite doen om ze van zich af te houden.
Van gedrag voor en na de castratie kan ik niks zeggen; Moritz hadden nog niet zo lang en hij was toen uitermate angstig en getraumatiseerd.
Zelf vind ik het vreselijk wat ik gedaan heb. Ik kijk naar hem en zie alleen een velletje hangen.....
Ik weet nog wel dat ik toen ook enorm twijfelde en het heel erg vond, maar Pieter vond dat ik me niet zo aan moest stellen ''er was niks vreselijks aan''. Omdat ik ook geen uitweg zag (ik kon geen honden apart houden en ook niet tijdelijk ergens anders plaatsen) heb ik het toch laten doen.
Ik zou het nooit meer doen, behalve dan natuurlijk om medische redenen.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
O ja, vergeet ik helemaal de vraag
Ik geloof wel dat reuen die al eerder gedekt hebben wat meer interesse blijven houden na castratie. Of Moritz al eerder gedekt had, dat weet ik natuurlijk niet.
Hij vindt Kaya op d'r hoogtijdagen (dus een dag of drie) bijzonder interessant en dan komt ''het'' er weleens van. 9 van de 10 keer bakt hij er niets van, maar doet alleen een poging, maar het is altijd wel 1 of 2 keer raak tijdens een loopsheid.
Een broekje bij Kaya wordt vakkundig uitgetrokken, dus dat helpt hier niet.
Ach, ik vind het op zich niet zo erg die 6 dagen per jaar dat er echt interesse is. Wel hou ik Kaya natuurlijk scherp in de gaten ivm baarmoederontsteking.
Als ik jou was, zou ik een reu uitkiezen die al gecastreerd is. Dit omdat je Patrol niet kan laten opereren en zo zelf ook niet de keuze tot castratie hoeft te maken.....
Ik geloof wel dat reuen die al eerder gedekt hebben wat meer interesse blijven houden na castratie. Of Moritz al eerder gedekt had, dat weet ik natuurlijk niet.
Hij vindt Kaya op d'r hoogtijdagen (dus een dag of drie) bijzonder interessant en dan komt ''het'' er weleens van. 9 van de 10 keer bakt hij er niets van, maar doet alleen een poging, maar het is altijd wel 1 of 2 keer raak tijdens een loopsheid.
Een broekje bij Kaya wordt vakkundig uitgetrokken, dus dat helpt hier niet.
Ach, ik vind het op zich niet zo erg die 6 dagen per jaar dat er echt interesse is. Wel hou ik Kaya natuurlijk scherp in de gaten ivm baarmoederontsteking.
Als ik jou was, zou ik een reu uitkiezen die al gecastreerd is. Dit omdat je Patrol niet kan laten opereren en zo zelf ook niet de keuze tot castratie hoeft te maken.....
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Dat heeft helemaal niets met welke dierenarts dan ook te maken, maar met ervaringen...Ca Cajuina schreef:Wie zegt dat?
Dat is maar net de kwestie welke dierenarts je gelooft.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Eline,Eline* schreef:Nadelen van castratie zijn gewoon bekend hoor. Zijn geen onzinverhalen.Inge O schreef:valt me trouwens op dat de negatieve verhalen over gecastreerde honden telkens weer gebracht worden door mensen die uit volle overtuiging hun honden NIET gecastreerd hebben. die overtuiging mag je hebben hoor, maar dan kan je wél niet uit ervaring spreken over het hoe en het wat van een hond ná castratie.
Ze worden hooguit gebagateliseerd omdat het ons geweten sust.
Voordelen van castratie zijn net zo goed bekend en zijn ook geen onzinverhalen. Dus ik weet niet wat er gebagataliseerd wordt?!
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Eline,Eline* schreef: Er is onderzoek gedaan en er zijn gewoon gegevens. "Voordeel"() is dat je hond zich minder honds gedraagt en nadeel is dat een gecastreerde reu soms in een zoutzak veranderd of een achterlijke pup blijft.
Dit kùnnen de voordelen en nadelen zijn, maar jij weet net zo goed als ik dat dat helemaal niet per definitie zo hoeft te zijn. (Onze Freek was gecastereerd en absoluut geen zoutzak en ook totaal geen achterlijke pup...
Groetjes, Karen
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb niet zoveel zin in weer de hele discussie..we komen er toch niet uit.Scooby schreef:Hoi Eline,Eline* schreef: Er is onderzoek gedaan en er zijn gewoon gegevens. "Voordeel"() is dat je hond zich minder honds gedraagt en nadeel is dat een gecastreerde reu soms in een zoutzak veranderd of een achterlijke pup blijft.
Dit kùnnen de voordelen en nadelen zijn, maar jij weet net zo goed als ik dat dat helemaal niet per definitie zo hoeft te zijn. (Onze Freek was gecastereerd en absoluut geen zoutzak en ook totaal geen achterlijke pup...)
Meningen verschillen, alleen feiten staan vast.
Ik heb een link geplaatst op de pagina hiervoor en in het stuk tekst aldaar kan ik me redelijk vinden.
Voordelen van castratie voor de hond zie ik niet. Bij een teef verlengt castratie volgens onderzoeken de levensduur, van reuen is me dit niet bekend.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Eline,Eline* schreef: Ik heb niet zoveel zin in weer de hele discussie..we komen er toch niet uit.
Ik heb een link geplaatst op de pagina hiervoor en in het stuk tekst aldaar kan ik me redelijk vinden.
Voordelen van castratie voor de hond zie ik niet. Bij een teef verlengt castratie volgens onderzoeken de levensduur, van reuen is me dit niet bekend.
Ja, we hebben verschillende meningen en dat geeft ook niet. Ik vind het alleen jammer dat jij bijna verwacht dat anderen wel jouw mening gaan volgen, terwijl jij je in dit geval totaal niet open wilt stellen voor een andere mening.
Voordeel van de castratie van Freek was dat hij weer rust had in zijn leven en niet gedurende iedere wandeling die hij maakte op zoek was naar andere reuen om daar een conflict mee aan te gaan.
Nog een voordeel was dat hij daardoor weer altijd en overal los kon lopen en dat het na de castratie gewoon totaal geen probleem meer was met hem en andere reuen.
Een bijkomend voordeel was dat hij eindelijk nvan zijn al twee jaar durende voorhuidsontsteling af was, maar dit was geen reden voor de castratie geweest.
Groetjes, Karen
-
tbeast
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
- Aantal honden: 10
- morah
- Vaste gebruiker
Code: Selecteer alles
Hoi Eline,
Ja, we hebben verschillende meningen en dat geeft ook niet. Ik vind het alleen jammer dat jij bijna verwacht dat anderen wel jouw mening gaan volgen, terwijl jij je in dit geval totaal niet open wilt stellen voor een andere mening.
[quote]
dit vind ik dus ook, maar je bent hierin niet alleen. Luisteren jullie miss. eens naar de meerderheid van mensen die én gecastreerde reuen én gesteriliseerde teven gehad hebben door de jaren heen.
Mijn honden zijn totaal geen lamme goedzakken geworden, het zijn ook geen pups gebleven :roll: ze zijn er NIET door gefrustreerd geraakt, en wat meer is : het zijn gewoon fijne honden met absoluut honds gedrag.
Als we met onze gecastreerde reu en onze gesteriliseerde teven op wandel zijn moet er geen andere reu avances komen maken, dat wordt direct heel duidelijk gemaakt, ook al hangen er geen balletjes meer aan.
En geloof me, dit wordt ook onmiddellijk begrepen hoor. Een gecastreerde reu wordt niet per definitie door andere reuen als een doetje aanzien !![/quote]pootje van Bai~lee, Xscoubidou en Yguana
- Ca Cajuina
- Zeer actief
Scooby schreef:Dat heeft helemaal niets met welke dierenarts dan ook te maken, maar met ervaringen...Ca Cajuina schreef:Wie zegt dat?
Dat is maar net de kwestie welke dierenarts je gelooft.
Welke ervaringen? Niets met dierenarts te maken. Hoe kom jij aan je medische info dan?
In de rest van mijn stukje heb ik ook al duidelijk gemaakt dat IK het belangrijker vind dat mijn hond een volledig leven leid. Met alles erop en eraan. Dat jij informatie hebt dat het voor de gezondheid van de teef beter is prima. Dat jij daarom je teef castreert prima.
Ik heb ook op mijn manier informatie gezocht en aan de hand van die informatie ben IK tot de conclusie gekomen dat mijn honden een compleet leven krijgen met alle voor- en nadelen die er voor mij aan vast zitten.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

- Roosje
- Zeer actief
Ons eigen reutje hadden we indertijd niet laten castreren al was er bij hem een bal niet ingedaald. Wanneer het niet nodig is liever niet o.a omdat ze aantrekkelijker worden voor andere reuen en dat wou ik hem niet aandoen. Maar ik heb bij een aantal reuen gezien zoals bij Freek dat ze veel voordelen ondervonden door een castratie. Minder conflicten met andere honden en daardoor meer vrijheden kregen en minder gespannen baasjes. En dat is niet een geval dat ik gezien heb maar meerdere. Ik ken ook intacte reuen toen die ouder werden slomer en oude zakken werden.Scooby schreef:Hoi Eline,Eline* schreef: Ik heb niet zoveel zin in weer de hele discussie..we komen er toch niet uit.
Voordeel van de castratie van Freek was dat hij weer rust had in zijn leven en niet gedurende iedere wandeling die hij maakte op zoek was naar andere reuen om daar een conflict mee aan te gaan.
Nog een voordeel was dat hij daardoor weer altijd en overal los kon lopen en dat het na de castratie gewoon totaal geen probleem meer was met hem en andere reuen.
Een bijkomend voordeel was dat hij eindelijk nvan zijn al twee jaar durende voorhuidsontsteling af was, maar dit was geen reden voor de castratie geweest.
Roosje

-
Gast
valt me trouwens op dat de negatieve verhalen over gecastreerde honden telkens weer gebracht worden door mensen die uit volle overtuiging hun honden NIET gecastreerd hebben. die overtuiging mag je hebben hoor, maar dan kan je wél niet uit ervaring spreken over het hoe en het wat van een hond ná castratie.
Het valt MIJ zo op dat de mensen die hier TEGEN castratie zijn, hun meningen zowat willen opdringen aan de mensen die er NIET op tegen zijn. Dit is zo'n discussie waar je nooit aan uit zal komen!
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
Het grote punt is dat castratie geen zekerheid geeft. Ik vond de gecastreerde honden niet noemenswaardig in hun voordeel veranderd, Bram is zelf gebeten door een gecastreerde reu, gewoon zomaar uit het niets, geen enkele aanleiding, alleen maar "klap" en een gat in zijn schouder. En zolang castratie niet de zekerheid geeft dat het nadien echt anders en beter zal gaan mag een mens daar best op tegen zijn.Maartje-Sho schreef:valt me trouwens op dat de negatieve verhalen over gecastreerde honden telkens weer gebracht worden door mensen die uit volle overtuiging hun honden NIET gecastreerd hebben. die overtuiging mag je hebben hoor, maar dan kan je wél niet uit ervaring spreken over het hoe en het wat van een hond ná castratie.Inge!
Het valt MIJ zo op dat de mensen die hier TEGEN castratie zijn, hun meningen zowat willen opdringen aan de mensen die er NIET op tegen zijn. Dit is zo'n discussie waar je nooit aan uit zal komen!
Het valt mij op dat Maartje veel handvaten aangeboden heeft gekregen om eerst nog eens andere dingen te proberen. Van mensen met voldoende kennis en kunde. Maar dat zij zich er prettiger bij voelt om alleen de berichten eruit te pikken die haar van pas komen.

- morah
- Vaste gebruiker
Quote:
valt me trouwens op dat de negatieve verhalen over gecastreerde honden telkens weer gebracht worden door mensen die uit volle overtuiging hun honden NIET gecastreerd hebben. die overtuiging mag je hebben hoor, maar dan kan je wél niet uit ervaring spreken over het hoe en het wat van een hond ná castratie.
Inge!
Het valt MIJ zo op dat de mensen die hier TEGEN castratie zijn, hun meningen zowat willen opdringen aan de mensen die er NIET op tegen zijn. Dit is zo'n discussie waar je nooit aan uit zal komen
Ben ik niet mee eens, alleen wordt hier over de mensen die pro castratie zijn, nogal laatdunkend gesproken, en worden deze in de verdediging gedrongen. Iemand had het zelfs over "verminking"
Je zult altijd pro's en contra's hebben, maar miss. is het toch niet slecht om een beetje meer open te staan voor andere meningen...
Mensen staan tegenwoordig zo gauw klaar met een oordeel !!
pootje van Bai~lee, Xscoubidou en Yguana
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik verwacht niet dat mensen mijn mening volgen hoor. Ik ben ook niet zo heel zwart/wit alsdat ik soms in dit soort discussie's overkom. Ik probeer alleen wat tegenwicht te bieden aan het gemak waarmee een beslissing tot castratie wordt genomen. Ik vind het castreren van een reu echt een hele forse ingreep. Je snijdt in de persoonlijkheid van een hond en daar moet je mijns inziens wel verdomd goede redenen voor hebben en niet zo even voor het gemak. Ik denk dat het gros van de gecastreerde reuen vanuit gemak is gecastreerd en dat vind ik niet okee. Daarvoor is het een veel te ingrijpende ingreep.Scooby schreef:Hoi Eline,
Het is fijn dat het met Freek zo is uitgepakt. Ik denk wel dat je je moet realiseren dat in veel gevallen castratie dus geen oplossing biedt bij hond-hondagressie. Iedere hond heeft een andere motivatie voor het tonen van agressie en je kan dus geen reclame maken voor castratie.Voordeel van de castratie van Freek was dat hij weer rust had in zijn leven en niet gedurende iedere wandeling die hij maakte op zoek was naar andere reuen om daar een conflict mee aan te gaan.
Tegenover jouw Freek staan honden die hun levenslust kwijt zijn en vroegtijdig zich als een oude hond gedragen.
Honden die moddervet en sloom worden doordat de stofwisseling wordt vertraagd na castratie.
Het is gewoon een forse ingreep met veel gevolgen. Dat doe je niet zo even.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Ca Cajuina
- Zeer actief
Eline* schreef:
Ik verwacht niet dat mensen mijn mening volgen hoor. Ik ben ook niet zo heel zwart/wit alsdat ik soms in dit soort discussie's overkom. Ik probeer alleen wat tegenwicht te bieden aan het gemak waarmee een beslissing tot castratie wordt genomen. Ik vind het castreren van een reu echt een hele forse ingreep. Je snijdt in de persoonlijkheid van een hond en daar moet je mijns inziens wel verdomd goede redenen voor hebben en niet zo even voor het gemak. Ik denk dat het gros van de gecastreerde reuen vanuit gemak is gecastreerd en dat vind ik niet okee. Daarvoor is het een veel te ingrijpende ingreep.
Laatst gewijzigd door Ca Cajuina op 07 jul 2004 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

- bram en thijs
- Zeer actief
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoho, Mijn . hè?bram en thijs schreef:Het niveau daalt, we gaan de . toejuichen![]()
![]()
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- bram en thijs
- Zeer actief
- Ca Cajuina
- Zeer actief
Geen daling van niveau hoor.bram en thijs schreef:Het niveau daalt, we gaan de . toejuichen![]()
![]()
Ik vind alleen dat Eline hier precies weergeeft hoe je over castratie na dient te denken. Dus vanuit de hond en niet voor je eigen gemak
En waarom zou je dan het wiel 2 keer uitvinden