Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachtpassie bij staande honden?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

bauke

Ongelezen bericht door bauke »

mooie foto's en wat een heerlijke honden. Die allrounders, :ok:
Je ziet ze inderdaad niet veel

Hebben jullie dat nou ook dat reuen van jachthonden altijd moeilijk doen en wat grommen bij het eerste gesnuffel? alsof ze hun jacht gebied aftasten ( onzin natuurlijk) Of heeft het iets "adelijks"?
willemien
Actief

Ongelezen bericht door willemien »

Bauke, leuk dat je mee doet met de discussie maar ik vraag me af waar je al die waarheden van jou vandaan haalt. Je doet zelf niets aan jachttraining zeg je, maar je zet hier het ene cliche na het andere neer soms heel stellig en soms met een vraagteken er achter.

Wat wil je nou precies horen of vertellen met dat verhaal over die hond die een karkas brengt, jachthonden die hun jachgebied grommend aftasten, etc? Wat bedoel je sowieso met adellijk? Het lijkt wel alsof je zomaar wat weetjes bij elkaar wilt scharrelen maar uit je opmerkingen blijkt wel dat je de achtergrondkennis mist voor een kort antwoord. Je gaat er ook al van uit dat jachttraining de jachtlust aanwakkert dus dat dat niets is; het is puur door je manier van formuleren dat berichten niet echt uitnodigen om even een informatief antwoord te gaan typen.

De staande hond (staat in de titel van dit topic) is een hond die voor en na het schot gebruikt wordt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de pointers die alleen zoeken en de retrievers die ophalen. Je vraag of bracco's "allroundhonden" zijn geeft dus al aan dat je niet zo op de hoogte bent. Zet dan je mening niet zo stevig neer als hje er niet genoeg vanaf weet. Het is nogal suf om van een hond te zeggen dat je ze niet zo een haas achterna ziet rennen. En nog mis ook dus: bracco's zijn honden met een uitstekend uithoudingsvermogen. Ze hebben zelfs een speciaal loopje waarmee ze het rennen langer volhouden; de trotta.
bauke

De vraag van deze topic was toch : hebben staande honden een jachtpassie? , en daarna heb ik alleen maar antwoorden gezien van honden die het dus juist niet hadden.

Dus daarom ging ik uit EIGEN ervaringen dingen opnoemen en vertellen over mijn EIGEN hond, die óók uiteraard gerekend mag worden onder de Staande Honden ( kijk maar naar de tentoonstellingen !!)

Die óók trouwens vóór en na het schot gebruikt kan worden , en dat heb ik met mijn eigen ogen gezien, bij de jachttrainingen, die ik dan wèl als toeschouwer heb bekeken !!!!!

Je denkt zeker: oh, die heeft maar een bastaard boerderij hondje en ineens hoor ik niet meer bij de elite??? Ga nou gauw !!

De reden waarom ik geen jachttraining doe is omdat Bauke HD heeft en zelfs leuke dingen zoals bv Behendigheid , Breitensport ( die zou ik heel graag willen doen) en Flyball zou ik niet teveel met hem kunnen doen !
Dus daarom gaan we maar "gewoon' lopen en dan heeft hij tóch beweging genoeg !

Maar in oktober ga ik weer met Bauke naar onze rasverenigingsdag om àl die sporten even te doen en te mogen proeven. Altijd heel leuk. Daar zit uiteraard ook weer bij: Speuren, Jachtsport en Apporteersport.

Ik snap niet waarom je nu een beetje arogant doet tegenover mij.

Nog iets: dat adellijke ( hoofd en houding) heb ik trouwens meer gehoord bij eigenaars van Drentse Patrijzen, dan van teckels bv. Ik verzin dingen ècht niet . Dus ik dacht dat jullie dat wel wisten. . Sorry hoor :19: :wink:

Als de topic vraag anders was geweest . dan had ik misschien niet eens hoeven te reageren. Maar deze vraag nodigde nou eenmaal zo uit.
Sorry, sorry, sorry !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik zal het niet meer doen en gaan jullie lekker maar je gang met jullie mooie ras honden !! :wink:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Afbeelding

Wat een gave hond Moon!

Groetjes, Willy.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

bauke schreef:De vraag van deze topic was toch : hebben staande honden een jachtpassie? , en daarna heb ik alleen maar antwoorden gezien van honden die het dus juist niet hadden.

Dus daarom ging ik uit EIGEN ervaringen dingen opnoemen en vertellen over mijn EIGEN hond, die óók uiteraard gerekend mag worden onder de Staande Honden ( kijk maar naar de tentoonstellingen !!)

Die óók trouwens vóór en na het schot gebruikt kan worden , en dat heb ik met mijn eigen ogen gezien, bij de jachttrainingen, die ik dan wèl als toeschouwer heb bekeken !!!!!

Je denkt zeker: oh, die heeft maar een bastaard boerderij hondje en ineens hoor ik niet meer bij de elite??? Ga nou gauw !!

De reden waarom ik geen jachttraining doe is omdat Bauke HD heeft en zelfs leuke dingen zoals bv Behendigheid , Breitensport ( die zou ik heel graag willen doen) en Flyball zou ik niet teveel met hem kunnen doen !

Maar in oktober ga ik weer met Bauke naar onze rasverenigingsdag om àl die sporten even te doen en te mogen proeven. Altijd heel leuk. Daar zit uiteraard ook weer bij: Speuren, Jachtsport en Apporteersport.

Ik snap niet waarom je nu een beetje arogant doet tegenover mij.

Nog iets: dat adellijke ( hoofd en houding) heb ik trouwens meer gehoord bij eigenaars van Drentse Patrijzen, dan van teckels bv. Ik verzin dingen ècht niet . Dus ik dacht dat jullie dat wel wisten. . Sorry hoor :19: :wink:

Als de topic vraag anders was geweest . dan had ik misschien niet eens hoeven te reageren. Maar deze vraag nodigde nou eenmaal zo uit.

Ik zal het niet meer doen en gaan jullie lekker maar je gang met jullie mooie ras honden !! :wink:
Bauke, ik heb een rasechte CoLahond ( Cocker/Labrador kruising) met een jachtpassie waar menig rashondenbezitter jaloers op zou zijn :mrgreen:
Maar dat is niet gecultiveerd of in enige vorm gegoten . Dat gebeurt op jachttrainingen , waar hond EN baas leren omgaan met die jachtpassie en het in een bepaalde vorm gieten.
Buiten dat heb ik ook een Drent die het ook heeft , maar op een andere manier als bijv. een Bracco , Pointer of Munsterlander of zo.
Die nemen heel ruim veld omdat die ruimte er in de landen van herkomst wel is en die honden daarop gefokt/geselekteerd hebben kunnen worden in tegenstelling tot ons kikkerlandje waar de ruimte er gewoon niet is.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
willemien
Actief

De vraag van deze topic was toch : hebben staande honden een jachtpassie? , en daarna heb ik alleen maar antwoorden gezien van honden die het dus juist niet hadden. Je hebt de vraag niet begrepen: er werd gevraagd hoe het met de jachtpassie van de staande honden op dit forum zat dus een antwoord dat een hond geen passie heeft is ook een correct antwoord. Ik vind het trouwens eigenaardig dat je uit de geschreven stukjes opmaakt dat alle schrijvers zeggen dat hun hond geen jachtpassie heeft. Ik heb dat in ieder geval niet gezegd, alleen gaat mijn hond er niet vandoor, ondanks zijn passie.

Die óók trouwens vóór en na het schot gebruikt kan worden , en dat heb ik met mijn eigen ogen gezien, bij de jachttrainingen, die ik dan wèl als toeschouwer heb bekeken !!!!! Ik weet dat je ook een staande hond hebt en wat dat betekent; dat hoor je mij niet betwisten.

Je denkt zeker: oh, die heeft maar een bastaard boerderij hondje en ineens hoor ik niet meer bij de elite??? Ga nou gauw !! Hoezo zou ik dat denken? Nou niet jouw frustratie op mij gaan projecteren hoor; waarom zou een boerderijhond niet kunnen jagen?

Ik snap niet waarom je nu een beetje arogant doet tegenover mij. Ik doe niet arrogant, ik wijs je erop dat je nogal vooringenomen overkomt en dat je meer goodwill kweekt en meer antwoorden krijgt als je gewoon een vraag stelt ipv een veronderstelling doet waarvan je het antwoord al meent te weten. Ik ben nog steeds bereid om vragen te beantwoorden als je iets zou willen weten, bijvoorbeeld over jachttraining ofzo. maar het is dan wel aardig als je het ook als en vraag formuleert en niet als een vooringenomen mening of een cliche.

Nog iets: dat adellijke ( hoofd en houding) heb ik trouwens meer gehoord bij eigenaars van Drentse Patrijzen, dan van teckels bv. Ik verzin dingen ècht niet . Dus ik dacht dat jullie dat wel wisten. . Sorry hoor Wat heeft dat adellijk dan te maken met grommen over een jactterritorium?

Ik zal het niet meer doen en gaan jullie lekker maar je gang met jullie mooie ras honden !! Je ziet hier echt verwijten die niet gemaakt zijn; niemand heeft geroepen dat rashonden superieur zijn. Dit is gewoon slachtoffer spelen.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Bedankt Wil (en anderen natuurlijk)! En vooral; hij heeft een geweldig karakter! Heel sociaal naar mens en hond; problemen met andere honden gaat hij liever uit de weg, maar toch niet echt onderdanig. Verstaat naar mijn (onervaren) mening uitstekend de "hondentaal" :wink:
Bij Dante nooit iets gemerkt van grommen (behalve de eerste kennismaking bij Siemen :wink: ). Van andere staande honden weet ik het niet maar Bracco en Spinone lopen met het hoofd geheven door het veld om de geur te "vangen" dat ziet er nogal "adelijk" uit, ook kan Dante heel pedant zitten met de borst vooruit en hoofd geheven ook dat ziet er uit als een voornaam persoon :wink:, ook gezien bij andere Bracchi.
Karkassen laat Dante gelukkig liggen (ws omdat hij geen jachttraining heeft gehad) er liggen er nogal wat in onze uitlaatgebieden, helaas (de konijnenziekte).
Wb. jachttraining; ik heb me wel schuldig gevoeld dat ik hem dat niet kan bieden maar ik ben ook nogal kritisch, wil echt een cursus waar op een positieve manier getraind wordt, wil mijn gevoelig hondje echt geen harde training aandoen (en mijzelf ook niet). Met ov ben je nu eenmaal beperkt.
Ik probeer wel dingen met hem te doen die zijn passie bevredigen; zoals veel met ballen en dummies in de weer zijn, verstoppen e.d. en natuurlijk het speuren. Ik probeer hem enige zelfbeheersing bij te brengen door hem af en toe eerst af te leggen en blijven voordat hij de bal/dummy mag halen. Ga dit binnenkort oefenen met zijn beste vriend de Viszla, zullen ze wel moeilijk vinden als een van de twee mag apporteren :wink:

Marijke
willemien
Actief

Ik zal je topic niet langer vervuilen met geruzie Moon. Dante is een geweldig leuke hond, dat ben ik in ieder geval met je eens.

Siemen haalt trouwens ook geen karkassen op hoor; dat wordt echt niet versterkt door de jachttraining. Als er hier een half konijn in het bos ligt dan snuffelt hij even maar hij wil het echt niet in zijn bek nemen. Er woont hier in de buurt een Spinone (net ontdekt!); een enorm groot beest. Zijn baas jaagt ook niet met hem maar hij wil wel heel erg graag door karkassen rollen. :kotz:.

Bij ons op training zitten heel veel heidewachtels: ook (meestal) zachtaardige honden. De baas van een andere weimaraner en wijzelf menen wel verschil te zien; onze weimaraners lijken wat gepassioneerder te zijn in de zin dat ze wat feller zijn. Maar die heidelwachtels willen zeker graag voor hun baas werken en ze doen het absoluut niet slechter (de meeste doen het beter omdat ze al langer trainen). Je ziet alleen het verschil als er een konijn of eend gegooit wordt; Siemen en die andere weim storten zich echt vooruit en de heidewachtels rennen gewoon. Siemen en die andere weim proberen ook de tas met wild te grijpen als we er iets te dicht langslopen. We hebben ook een jonge duitse staander in de groep en die duikt ook voortdurend op die tas. Ik denk dat alle honden veel passie hebben maar dat het zich gewoon anders uit vanwegen de verschillende karakters.

Het is zeker niet zo dat jachtpassie wordt aangewakkerd door jachttraining; die passie zit gewoon in een hond of niet. Een hond die uit zichzelf karkassen naar zijn baas brengt zou het waarschijnlijk wel helemaal fantastisch vinden om te mogen trainen omdat hij gewoon veel aanleg heeft. Het is inderdaad goor als een jachthond met rottende karkassen aan komt zetten maar toch is het een heel positief teken; hij brengt uit zichzelf zijn prooi naar de baas dus hij wil graag met de baas werken. Hij houdt hem niet voor zichzelf! Ik zou zo'n hond altijd belonen voor dat gedrag (daarna hang je het karkasje maar aan een tak ofzo zodat hij er niet meer bij kan).

Ik probeer mijn hond nou te leren dat niet elke dummy of elk konijn van hem is. Dat is ook een onderdeel van de jachttraining; je zit heel vaak op je beurt te wachten terwijl andere honden de oefening mogen doen; dan zit Siemen helemaal te trillen dan andere honden wel met het konijn mogen :boos: . We oefenen ook op een rij waarbij een baas de dummy weggooit en dan van de instructeur te horen krijgt of hij hem zelf moet halen (waarbij de hond moet blijven zitten) of dat de hond hem mag halen. Andere honden mogen natuurlijk ook niet inspringen. Nu hij het een beetje begint te begrijpen, vind ik dat ik hem ook kan leren dat de konijnen in het bos niet van hem zijn. Dus je kan wel straffen voor de poging om iets te pakken dat niet van hem is als hij dat eenmaal kan begrijpen. Maar als hij het toch pakt en hij brengt het bij je, dan straf je nooit want dan zou je hem straffen voor het apporteren.

Staande honden zijn geschikt voor het opsporen en aanwijzen van wild dmv het voorstaan; ook daar krijgen ze aangeleerd dat ze het wild wel mogen aanwijzen maar dat ze moeten blijven stilstaan tot de jager het wild daarna heeft neergeknald (dit wordt uiteraard gesimuleerd op een training). Dus niets zelf vangen of opjagen! Het instinct zit er in mijn ogen dus in of ze goed kunnen ruiken en of ze automatisch weten hoe ze moeten zoeken (slagen maken), niet zozeer of ze het wild achterna rennen. Eingelijk is dat gewoon ongetraind (egoistisch) gedrag.
willemien
Actief

Ik zat nog na te denken over de begrippen jachtpassie en jachtinstinct. Volgens mij betekenen ze hetzelfde maar wat versta jij, Moon, nou onder jachtpassie?

Ik denk dat er verschillen zijn in aanleg; het ene jachtinstinct is het andere niet.

Als je kijkt naar de rasomschrijving van een hond dan verwacht je dat je daar ziet hoe het jachtinstinct zich zou moeten uiten; meutehonden (brakken) zijn veel meer op het geurspoor en het achtervolgen of opdrijven gericht, en minder op de baas. Staande honden zouden moeten zoeken, voorstaan en apporteren. Ze zouden dus wel bereid moeten zijn om met de baas te werken. Retrievers hebben dat het meest want pointers en staande honden moeten ook zelfstandig initiatief kunnen nemen om een veld uit te kammen als de baas 100 meter verderop staat. Maar je krijgt alleen een hond die op de rasomschrijving lijkt als de fokker daar bewust op selecteert.
Misschien dat je daarom toch maar beter een hond kan nemen van een fokker die op jachtinstinct fokt; er wordt dan nl niet alleen gelet op de behoefte om op te sporen maar ook hoe die hond verder met het wild omgaat; een hond die al te hard in de bek is, die niet wil samenwerken met de jager of die prooinijd heeft (niet af willen geven van het wild), zal niet geselecteerd worden om te fokken (of hij is verkeerd opgevoed maar als het in de aanleg zit, dan is dat geen gewenste eigenschap). Als je een fokker hebt die geen jachttraining met zijn hond doet en meer op het uiterlijk of op andere dingen let, dan heb je kans dat de hond wel de aanleg heeft om wild te achtervolgen, zonder dat hij ook de aanleg heeft om met de jager samen te werken. Dan ligt het dus nog niet eens aan de opvoeding (al denk ik in veel gevallen dat het daar wel degelijk mee te maken heeft). Er zijn hier in het bos zat tekkels en andere honden die echt het schuim om de bek krijgen als ze een konijn ruiken zonder dat de fokker daar op geselecteerd heeft. Die smeren hem dus ook om zelfstandig te stropen terwijl ze gefokt en opgevoed worden als normale huishond. Dus wel passie maar geen functie want mischien ontbreken andere eigenschappen wel die nodig zijn om met die honden te jagen. Aan mijn hond kan ik duidelijk merken dat hij de passie heeft zoals die bedoeld is; het is een goed trainbare hond.
bauke

Nou, nou, je kan een boek schrijven over de jachthonden , Wil, wat weet jij het goed, zeg!, Maar ik begrijp nu dat jij een enorme expert bent op jachtgebied. En misschien zelfs een instructrice?

Maar weet je wat? Een forum met leuke onderwerpen zoals deze, staat voor : IEDEREEN leert VAN ELKAAR , dus ik leerde zéker van jullie, maar je hebt mij gewoon niet zo goed begrepen, geloof ik.

En daarom kom je nogal wat arrogant over, omdat jij het allemaal wèl zo goed weet !! Snap je?

We waren gewoon hier op deze topic een beetje gezellig aan het ouweh.. over onze passie : de jacht . That's all !!
En of je nou een kampioen hebt of er helemaal niets aan doet : we leerden van elkaar !!

Dus blijkbaar hoor ik hier niet thuis, want die humor, die ik er weleens doorheen gooide ( niet alles van mij zo letterlijk nemen ! :neenee: ) werd ook niet erg geaccepteerd , merk ik , jammer , hoor ! :19:

Ik zal nu doorgeven, dat ik hier geen berichten meer van wil ontvangen en het gaat jullie goed met al die enige , gezellige mooie jachthonden.

Maar ik vind het wel erg jammer, want ik hàd zóveel van jullie kunnen leren. Bauke is pas 2 jaar en ik heb totaal geen ervaringen met honden, want dit is mijn eerste hond. ( en dan met HD, en dat is pech hebben , natuurlijk)
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

bauke schreef:Nou, nou, je kan een boek schrijven over de jachthonden , Wil, wat weet jij het goed, zeg!, Maar ik begrijp nu dat jij een enorme expert bent op jachtgebied. En misschien zelfs een instructrice?

Maar weet je wat? Een forum met leuke onderwerpen zoals deze, staat voor : IEDEREEN leert VAN ELKAAR , dus ik leerde zéker van jullie, maar je hebt mij gewoon niet zo goed begrepen, geloof ik.

En daarom kom je nogal wat arrogant over, omdat jij het allemaal wèl zo goed weet !! Snap je?

We waren gewoon hier op deze topic een beetje gezellig aan het ouweh.. over onze passie : de jacht . That's all !!
En of je nou een kampioen hebt of er helemaal niets aan doet : we leerden van elkaar !!

Dus blijkbaar hoor ik hier niet thuis, want die humor, die ik er weleens doorheen gooide ( niet alles van mij zo letterlijk nemen ! :neenee: ) werd ook niet erg geaccepteerd , merk ik , jammer , hoor ! :19:

Ik zal nu doorgeven, dat ik hier geen berichten meer van wil ontvangen en het gaat jullie goed met al die enige , gezellige mooie jachthonden.

Maar ik vind het wel erg jammer, want ik hàd zóveel van jullie kunnen leren. Bauke is pas 2 jaar en ik heb totaal geen ervaringen met honden, want dit is mijn eerste hond. ( en dan met HD, en dat is pech hebben , natuurlijk)
Nou Bauke: persoonlijk zal ik je niet missen met al je vooroordelen over bepaalde rassen!

Dag!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
omasjanie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door omasjanie »

Ik wil nog wel even vertellen over mijn Drentje. Ik lees en heb ook van alle info over Drenten begrepen dat een Drent er niet vandoor gaat, baasgericht is maar....... ik heb m'n Drent veel te vrij gelaten door wat er geschreven is. Ik vond het prachtig als ze door het hoge gras rende, het puntje van de staart nog net zichtbaar, als ze ging voorstaan .. neus in de lucht zo mooi !!!!
Intussen heeft ze vogels van nesten gejaagd, is ze in maisvelden verdwenen achter de konijnen aan en bleef echt heel lang weg, niks geen zicht op de baas. Ook dode dieren haalt ze op pas nog een heel harde platte haas gezien.
Ik denk dat het wel weer goed zal komen maar zoals het nu gaat stress, ze hoort of ziet niets dus trimmers, fietsers zijn niet meer veilig laat staan dat ik controle heb over mijn hond.
Ik vind het mooi die rasbeschrijvingen en rasverenigingen maar ze kunnen je ook behoorlijk op een fout spoor zetten. Heb echt alles wat er te lezen was over Drenten gelezen maar het lijkt nu voor mij op een reklame spot. Vandaag las ik voor het eerst in een boek dat je staande jachthonden vanaf het begin kort bij je moet houden, niet de kans moet geven succes te hebben, alleen moet laten jagen als jij dat goed vind. Ik heb dat in geen Drenten site gelezen.
Omdat beschreven werd ( Tara is mijn eerste hond ) dat ze baasgericht is laat je het dus veel te ver gaan..
Laatst gewijzigd door omasjanie op 13 aug 2004 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sjanie en een poot van mijn Drent
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

omasjanie schreef:Jammer dat dit onderwerp weer kapot gaat maar ik wil nog wel even vertellen over mijn Drentje. Ik lees en heb ook van alle info over Drenten begrepen dat een Drent er niet vandoor gaat, baasgericht is maar....... ik heb m'n Drent veel te vrij gelaten door wat er geschreven is. Ik vond het prachtig als ze door het hoge gras rende, het puntje van de staart nog net zichtbaar, als ze ging voorstaan .. neus in de lucht zo mooi !!!!
Intussen heeft ze vogels van nesten gejaagd, is ze in maisvelden verdwenen achter de konijnen aan en bleef echt heel lang weg, niks geen zicht op de baas. Ook dode dieren haalt ze op pas nog een heel harde platte haas gezien.
Ik denk dat het wel weer goed zal komen maar zoals het nu gaat stress, ze hoort of ziet niets dus trimmers, fietsers zijn niet meer veilig laat staan dat ik controle heb over mijn hond.
Ik vind het mooi die rasbeschrijvingen en rasverenigingen maar ik geloof er niet meer in. Heb echt alles wat er te lezen was over Drenten gelezen maar het lijkt nu voor mij op een reklame spot. Vandaag las ik voor het eerst in een boek dat je staande jachthonden vanaf het begin kort bij je moet houden, niet de kans moet geven succes te hebben, alleen moet laten jagen als jij dat goed vind. Ik heb dat in geen Drenten site gelezen.
Omdat beschreven werd ( Tara is mijn eerste hond ) dat ze baasgericht is laat je het dus veel te ver gaan..
Goh, wat jammer dat jij die ervaring hebt met jouw Drentje. Maar het is niet te laat om dat eruit te trainen. Ik ken er een aantal uit mijn wandelgroep, die kunnen allemaal goed los en staan geweldig onder appel. Zitten zelfs 2 volle reuen van 2 en 3 bij, die echt leven op hun neus. Deze honden doen allemaal fanatiek aan jachttraining.
Ik denk nog steeds dat een jachthond moet kunnen doen waar hij voor gefokt is. Dan is hij pas in z'n element en leer je als baaszijnde ook meer controle over een jachthond uit te oefenen. Ik doe zelf speuren met Stanley en heb nog nooit zo'n superenthousiaste hond zo fanatiek met die neus bezig gezien.

En die Bracco's en Spinone's, wat een fantastische honden zijn dat, zeg!
Echt prachtige foto's.
omasjanie
Vaste gebruiker

Het jaaggedrag van Tara is heel heftig geworden na een week vakantie op een park waar veel konijnen los liepen en ook de wandel omgeving een konijnen paradijs was. Ik ben nu weer hard aan het trainen en heb in ieder geval een stukje aandacht terug.
Een jacht of speur training ben ik beslist van plan te gaan doen, thuis doen we heel veel verstop spelletjes en ze vind het geweldig.
willemien
Actief

Tara ziet er nog best jong uit op de foto; hoe oud is ze?

Aan Siemen merk ik dat als hij niet getraind wordt, hij meer klierig is. Met dat warme weer had ik niet zo'n zin om te trainen en toen ging hij veel meer de grenzen uittesten en hij wilde ook de dummy niet meer netjes terugbrengen enzo. Zelfs komen ging veel slechter. Ik heb mezelf een schop onder mijn kont gegeven en ben gewoon weer iedere wandeling een paar oefeningen met hem gaan doen en voilá; hij heeft er meteen weer helemaal zin in en hij doet alles.

Ik kan me dus best voorstellen dat een hond zich niets meer van de baas aantrekt als de baas hem niet laat werken en hem niet stimuleert; juist een hond die op de baas gericht is, wil ook wel iets terug van die baas. Honden worden uitsluitend gedreven door het opzoeken van beloningen en het vermijden van nare ervaringen. Als de hond baascontact wil, moet hij daar dus ook af en toe in beloond worden, wil hij het gedrag volhouden. De fokker van Siemen zei dat weimaraners hele slimme honden zijn en dat ze een groot uithondingsvermogen hebben. Maar met de hond een uur naast de fiets lopen is niet bevredigend voor ze; ze worden pas moe van geestelijk werken; nieuwe indrukken opdoen, zoeken, leren. Misschien is Tara nog steeds heel erg baasgericht maar dat komt er pas uit als je met haar gaat werken.

Mocht je serieus willen nadenken over jachttraining, dan is het handig om te weten dat die training seizoensgebonden is: alle trainingen beginnen in het vroege voorjaar (maart ofzo?) en gaan door tot in de zomer. In het najaar zijn er wedstrijden en proeven voor bazen die willen laten zien wat hun hond die zomer geleerd heeft.
omasjanie
Vaste gebruiker

Bedankt voor je reaktie Willemien, Tara is inderdaad nog jong de 21 e wordt ze een jaar en wat je schrijft kan hier ook best wel meegespeeld hebben, de warmte waardoor minder aktief met haar bezig. Ik ben net weer een uur in de regen buiten geweest, geen trimmers en zo dus heerlijk los. Veel oefenen met hierkomen, belonen, even spelen en ik heb ook opgelet hoe vaak ze me in de gaten hield dat was best veel.
Waardoor ik zo reageerde als in het eerste stukje was ook een stuk onzekerheid. Ik las als eenmaal de jachtdrift is losgemaakt, dus succes gehad, is het hek van de dam. Voor onze vakantie luisterde ze heel goed voor haar leeftijd. Omdat het juist gebeurde met mooi weer dus heel veel trimmers, fietsers enz. in alle wandelgebieden zag ik het even niet meer zitten met een jachthondje. Het is nu weer helemaal goed tussen ons.... gelukkig.
Goed te weten van de jachttraining dat het in het voorjaar begint heb ik nog even tijd goed te zoeken.
willemien
Actief

Leuk om te lezen dat je weer lol in je hond hebt omasjanie :ok: .

Siemen is pas 16 maanden dus hij moet ook nog veel leren. Ik heb ook momenten dat ik hem zie verslechteren en dat ik even de moed verlies. Zo hadden we twee weken geleden een training zonder trainer (we gingen vrijwillig door terwijl de trainer op vakantie was). Siemen zat dus net in zijn klierige periode en er werd vreselijk veel gekletst dwars door alle oefeninngen heen omdat er niemand was die zei dat we onze klep moesten houden en op onze hond letten.
Ik had daar wel een beetje last van omdat Siemen me voor mijn gevoel enorm uit zat te testen en die chaos daarnaast voor mij te onoverzichtelijk werd. Ik heb hem toen twee keer op zijn rug gelegd, wat ik verder nog nooit gedaan had. Hij bleef namelijk ZO ontzettend aan de riem trekken dat hij me iedere keer van mijn krukje trok. Trekken is sowieso een probleem op die training; over passie gesproken... Ik voelde me daar heel naar bij en ik deed het ook niet helemaal goed; hij lag wel op zijn zij met zijn staart tussen zijn poten en zijn kontje trilde maar hij bleef me iedere keer recht aankijken dus eigenlijk daagde hij me nog steeds uit. En ondertussen die stomme kakelende cursisten op de achtergrond...

Toen heb ik de verstandige beslissing genomen om een time-out te nemen; ik ben gewoon halverwegen de training weggegaan en heb toen nog een heel stuk met Siemen door een bos in de buurt gewandeld. De volgende dag ben ik dus weer begonnen met trainen en er was meteen geen probleem meer. Vandaag liep ik voor het eerst in een lange tijd weer eens mee met de roedel van een uitlaatservice hier in de buurt. Er was eingelijk geen donder aan want er werd heel langzaam gelopen omdat er van die treuzelhondjes bij zaten. Siemen reageerde op ieder commando van mij, hij kwam regelmatig even langs om hallo te zeggen, was als enige weg te roepen bij een berg verse natte paardenstront en was gewoon de leukste hond van de hele groep. Ik ben toen maar alleen met hem verder gewandeld om nog wat oefeningen met hem te kunnen doen en mijn vertrouwen is weer voor de komernde maanden gestegen; soms let ik te veel op details bij mijn eigen hond maar wat zijn andere honden eigenwijs en slecht opgevoed zeg!
Moon
Zeer actief

Tja, ik was afgehaakt op deze topic omdat ik niet van gesteggel hou... maar hij gaat toch nog op een serieuze manier door!
Willemien; onder jachtpassie/instinct versta ik dat er iets bij de hond gebeurt zodra hij wild ruikt, dus dat hij ervoor wil gaan (what else?).
Verder heb ik aangegeven dat ik van de eigenaars van verschillende staande jachthonden heb gehoord dat die passie ontbreekt bij hun honden en dat bevreemde mij, vandaar deze topic. Dat ik een (jacht)ongetrainde hond heb ervaar ik niet als een probleem (heb ik ook al gezegd) en dat hij af en toe zijn neus achterna gaat is voor mij een gegeven (hij bevindt zich overigens in goed gezelschap van meerdere bracchi die dit ook doen). Maar om nou te spreken van stropen en egoïstisch gedrag (antropomorfisme) vind ik wat overdreven.
Dante heeft nog nooit iets gevangen en het blijft bij struinen in de bosjes waarna hij weer terug komt na 5à 10 min. Misschien dat het wel een probleem zou zijn als ik dagelijks in het bos wandelde maar dat is niet zo. Mijn eerste kennismaking met een Bracco " in het wild" was met een hond van dezelfde fokker als waar jij bent geweest en deze misdroeg zich net zo erg als Dante deed toe ik met jullie wandelde. Deze hond had al een paar jaar jachttraining achter de rug. De eigenaar schaamde zich dood :wink:
Hoe mooi ook alles in theorie; het blijven dieren en geen machines. De bracco is ook een hond die wel luistert maar soms niet direct, dat zul je van meerdere eigenaars te horen krijgen. En "will to please", het is voor mij een vraag of dit bestaat? Ik denk dat de hond toch altijd kiest voor hetgeen hem het meeste oplevert als hij de kans krijgt. Misschien zou hij dan de kans niet moeten krijgen maar dat zou betekenen altijd aan de lijn of de teletact en dat is het mij niet waard om mijn hond onder alle omstandigheden onder controle te hebben!

Marijke
esther76
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door esther76 »

Hoi!

Leuk, een topic over jachthonden! Ik heb een pointer die heel veel lijkt kwa tekening op de bracco van moon..wat een mooie hond is dat! Die van mij is gek op rennen rennen rennen met de snuit over de grond, heerlijk om dat te zien.

Ik las (shit ben vergeten te copy-en :evil: ) dat pointers volgens Willemien (geloof ik) niet onder de staande honden vallen, maar een pointer is een Engelse Staande, hoe verklaar je dat dan? Of bedoel je iets anders?

Ik zag laatst een Sabueso Espagnol (vast niet goed gespeld :wink: ) en dat is oooookkk een hele mooie hond!!!!! (Breng ik je nu aan het twijfelen Willemien, of kan dat niet??!!)
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

esther76 schreef:Hoi!

Leuk, een topic over jachthonden! Ik heb een pointer die heel veel lijkt kwa tekening op de bracco van moon..wat een mooie hond is dat! Die van mij is gek op rennen rennen rennen met de snuit over de grond, heerlijk om dat te zien.

Ik las (shit ben vergeten te copy-en :evil: ) dat pointers volgens Willemien (geloof ik) niet onder de staande honden vallen, maar een pointer is een Engelse Staande, hoe verklaar je dat dan? Of bedoel je iets anders?

Ik zag laatst een Sabueso Espagnol (vast niet goed gespeld :wink: ) en dat is oooookkk een hele mooie hond!!!!! (Breng ik je nu aan het twijfelen Willemien, of kan dat niet??!!)

Bij mijn weten zijn Pointers wel degelijk Staande honden hoor :ok:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
esther76
Vaste gebruiker

willemien schreef:.

De staande hond (staat in de titel van dit topic) is een hond die voor en na het schot gebruikt wordt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de pointers die alleen zoeken en de retrievers die ophalen. .
Ik heb het gevonden.... :cheer:
Moon
Zeer actief

Omasjanie: ik heb ook enigszins deze ervaring! Voor ik besloot voor deze hond heb ik alles gelezen wat los en vast zat over de Bracco. Op shows geweest, contact met de club en bij fokkers langsgeweest en gemaild (binnen en buitenland). Mijn grootste zorg was het jachtgedrag en hoe daar mee om te gaan. Er werd dan vaak wat bagatelliserend over gedaan, goed trainen (gehoorzaamheid) en dan kwam het wel goed. Wel ervaring met een bracco (zie bericht boven) maar werd mij verzekerd 'dat doet ie anders noooit' :wink: . Toen Dante een jaar oud was ging hij 'auto's jagen'. En ik kan je verzekeren; dat geeft ook veel stress hoor! Toen kwamen de verhalen van het jagen achter hazen wat met teletact was afgeleerd toen ik om hulp ging via de braccoclub. En mijn probleem wat ik toen had omdat hij steeds zo ver weg ging werd afgedaan met ' je wist toch waar je aan begon toen je een jachthond koos'. Ja ik dacht mij goed voorbereid te hebben maar de theorie bleek wat anders dan de praktijk. De teletact was wel het laatste wat ik wilde, dus ik ben gaan trainen, trainen, trainen. In het park is een hoekje met heel veel paadjes en struiken. Wanneer Dante voor mij liep en even niet keek ging ik een paadje in of verstopte me achter een struik. Dat deed ik gewoon iedere keer als hij niet naar me keek. Hij kreeg er wat van; je zag hem haast denken; 'is dat mens al weer weg!' Ik oefende dat iedere dag. Daarnaast ben ik hem 'balgek' gaan maken. Hij was niet zo geïnteresseerd in ballen, dus ik ben dagelijks met mijn dochter of alleen gaan spelen met de bal (Dante mocht niet meedoen). Als hij interesse toonde gooide ik de bal nog een paar maal naar mijn dochter en we deden of we enorm veel plezier hadden :wink:
Daarna stopte ik de bal weg. Na een week of zo was hij helemaal gefocussed op de bal! En nu nog. Ik speel hier alleen maar mee met hem buiten en stop hem altijd weg voor hij er genoeg van heeft. Ook ben ik de fluit gaan introduceren; eerst in huis, fluiten; koekje, fluiten, koekje,enz.
Ook voor het eten eerst fluiten, dus proberen om de fluit ahw. te conditioneren. Hij reageert hier goed op behalve....je raad het al, als hij op een wildspoor zit. Ook ben ik met hem gaan speuren (bij gebrek aan jachttraining) en nu ik weet hoe het moet doe ik dit iedere dag met hem; het kan zelfs gewoon in huis. Soms moet hij mij zoeken (ik laat hem blijven en verstop mijzelf) of zijn bal. Door dit alles jaagt hij nu niet meer op auto's; ik denk dat hij zijn 'ei' kwijt kan in andere dingen.
Misschien zitten hier wat tips bij waar je wat aan hebt. En ik begrijp volkomen je gevoelens hoor!

Marijke
willemien
Actief

Willemien; onder jachtpassie/instinct versta ik dat er iets bij de hond gebeurt zodra hij wild ruikt, dus dat hij ervoor wil gaan (what else?).

Het is een nogal theoretische discussie Moon, vandaar dat het handig is om even de definities naast elkaar te leggen. Ik probeer je er dus niet klem te praten ofzo. Moet een hond er volgens jou vandoor willen als hij wild ruikt om jachtpassie te hebben? Heeft een hond volgens jou dus geen passie als-ie in de buurt van de baas blijft? Is jachtpassie bij alle rassen (ook meutehonden enzo) hetzelfde? En denk je dat een jachthond uit "de juiste bloedlijn" dezelfde passie heeft als een "gewone" hond die een geurspoor volgt?Bv. van die grote molossen waar het in een ander topic over ging; dat zijn geen jachthonden geloof ik maar ze kunnenvolgens de baas wel geursporen is het bos volgen. Is dat dan ook jachtpassie?

Wat ik al aangaf bij Siemen; op de training word ik soms 3 uur lang van oefening naar oefening gesleurd aan de riem, zo graag wil Siemen de oefeningen doen. Als er een eend uit een tas gehaald wordt wordt ik dus meteen van mijn krukje getrokken. Hij is dan tijdens het lopen en wachten amper op mij gericht lijkt het wel, maar alle oefeningen doet hij met veel plezier en het terugbrengen gaat keurig naar mij. Ik weet niet of dat nou jachtpassie is of gewoon lol hebben om voor me te werken.

@esther; ik weet dat de Duitse Staander op animal planet German Pointer genoemd wordt maar op de training hebben ze het mij als volgt uitgelegd; in Engeland hadden jagers vroeger meer geld of grotere landgoeden dan in Europa; zij konden er dus twee honden op na houden; een pointer en een retriever. In Europa (Nederland, Duistsland) hadden de jagers blijkbaar niet zoveel geld en hadden ze dus een hond die zowel moest aanwijzen als apporteren. De europese staande honden zijn dus meer allroundhond en de engelse pointers zijn wat specialistischer in het zoekwerk. Je hebt echter gelijk dat het qua benaming door elkaar loopt maar dit is mij verschillende keren zo uitgelegd dus ik ga er van uit dat er blijkbaar toch een onderscheid is.
de drentjes
Actief

Ongelezen bericht door de drentjes »

hee, omasjanie, waar jij over praat is voor mij zo herkenbaar. Mijn oudste drent Sally, was vanaf pup een rustige baasgerichte drent, vanaf 13 mnd liep ze los naast me wachtte bij ieder stoeprand, Oja ze ging wel achter de konijntjes,koeten en zelfs opwaaiende blaadjes aan maar nooit ver en dan hoefde ik maar hooguit 2 keer te roepen of ze stond weer naast me.

Toen kwam Missy

Vanaf het begin een dondersteen maar ze had zoooooooooo'n lief koppie dat ik niet echt boos kon worden Bovendien had ze een jachtinstinct met de bijbehorende neus dat wil je niet weten. We zijn naar de jongehonden cursus gegaan zodat ik een beetje de kneepjes leerde hoe ik haar aandacht op mij gericht kon houden (is bij Sally nooit nodig geweest). Op cursus ging dat hartstikke goed maar hoe ik ook oefende buiten de les kwam er niet veel van terecht. Overal waren katten en als je daar achteraan ging kwam je vanzelf ook allerlei lekkers tegen. Dus dat was de ultieme beloning voor al dat gejaag. Ze hield me wel in de gaten maar was altijd te ver weg; veel verder dan Sally.

Het moest dus anders. :denken:

Nou ik ben ruim een half jaar bezig geweest. Met veel geduld, weinig afleiding en zakken vol kaas e.d. en maar leuk zijn (Op dat moment vond ik mijn jachthond ook niet zo leuk meer hoor) en bovendien viel ze ook af en toe toch terug en was ik ook weer terug bij af maar het is me gelukt. Nu ruim een jaar later kan ik haar gewoon weer los laten op bijna alle plaatsen. O er zijn plaatsen waar ik haar nog steeds aanlijn, want je weet maar nooit maar in ieder geval komt ze nu gewoon als ik haar roep en dan lijn ik haar aan. Zelfs katten laat ze nu min of meer met rust.
Maar ja, ze is nu wel bijna 3.

In ieder geval zou ik ze beide voor geen goud willen missen hoor.

Wil
willemien
Actief

Moon, misschien nog als aanvullig op wat jij vertelt; toen Siemen begon met jachttraining had hij net een cursus elementaire gehoorzaamheid afgerond. Hij had dus een diploma op zak voor onder andere keurig volgen naast de baas; hij deed dat ook echt het netst van de hele groep. Maar zodra we naar jachttraining gingen was alles wat we opgebouwd hadden voor niets; het is voor Siemen nogal wat anders of hij iedere week de baas kriskras moet volgen over een hondenpoepveldje of dat hij moet volgen in ee stimulerende omgeving met wildgeurtjes.

Ook aan het trekken tijdens de training werk ik nog steeds heel hard en heel langzaam komt er verbetering in. Misschien is het dus ook logisch dat als je thuis en in een park oefent met een balletje, dat niet meteen meer werkt als je in het bos bent. In zo'n omgeving moet de concentratie weer helemaal opnieuw worden opgebouwd.
esther76
Vaste gebruiker

Willemien,

okee, dat is me duidelijk! De benaming (pointer=staande) is dus niet het verschil maar de historie maakt het verschil!

thanks,
esther
willemien
Actief

Ter illustratie wat foto's van siemen als hij op de training is: dat kost je bijna je rug (gaat nu al ietsje beter...).

Afbeelding Hier wordt er een dummy met een konijnenbontje gegooid...

Afbeelding Naar de volgende oefening...

Afbeelding klaar zitten voor markeerapport

Afbeelding hehe; hij mag...

Afbeelding

Afbeelding baas is trots!
Moon
Zeer actief

Willemien; ik weet niet wat jachtpassie per definitie inhoudt, kan alleen vanuit mijn eigen hond spreken verder moet ik afgaan op verhalen van andere eigenaars. Ook ontken ik niet dat Siemen deze passie heeft (wat weet ik daarvan tenslotte) maar het uit zich in ieder geval bij Dante heel anders. Zoals Siemen reageert op de dummy of karkas (foto's) zo reageert Dante op de bal. Ik denk dat als ik Dante had getraind (zoals omschreven voor Omasjanie) met een dummy of eendenvleugel, hij ook zo zou reageren daarop. De reactie op echt wild is daarmee (bij Dante) echt niet te vergelijken, veel en veel sterker. De kop gaat omhoog, het lijf verstart en weg is hij, niets kan hem stoppen. Volgens mij hoort hij dan ook echt niets. Gaat door braamstruiken en zelfs door die gemene struiken in de duinen (duindoorn), dwars erdoorheen! Dit ontstond ook echt van de ene op de andere dag. Ik weet nog goed dat ik het idee had dat het opvoeden van een jachthond echt wel mee viel, wel hard werken maar dan 'had je ook wat'. Tot het moment dat hij die struiken in schoot, voor de eerste keer, toen was ik weer 'op aarde'. Ik heb het idee, en dat is mij ook verteld door kenners, dat dit gedrag alleen te stoppen is door harde maatregelen omdat dit echt instinct is en er voor de hond niets is wat op dat moment interessanter is, het lijkt of hij geen keuze heeft; hij moet!
In de jagerswereld, heb ik mij laten vertellen, wordt er dan ook geregeld gebruik gemaakt van de teletact. Ik heb dat ook maar van 'horen zeggen' weet niet of het waar is, maar kan er wel iets bij voorstellen. Geen idee hoe je dit anders zou moeten doen. Of je zou je eigen privé wild er op na moeten houden, zodat je daarmee kunt trainen :wink:
Ik denk dus dat jachtinstinct/passie bestaat in gradatie's en dat mijn hond zeer ruim is toebedeeld!

Marijke
willemien
Actief

Hee Moon ik voelde me niet aangevallen over de jachtpassie van Siemen hoor (mocht je dat denken) ik vraag mezelf dus alleen af of het gedrag en de passie niet twee verschillende dingen zijn. Vandaar dat ik vroeg wat jij onder jachtpassie verstaat.
Jij koppelt in jouw interpretatie het gedrag van Dante dat hij de struiken inrent aan het instinct maar misschien is jachtpassie meer een impuls en is het van de hond en zijn opvoeding afhankelijk wat hij er mee doet. Ik weet het dus ook niet; laat ik dat voorop stellen, maar misschien dat we er met zijn allen wat meer inzicht in kunnen krijgen door er over te discussieren.

Ik heb te weinig ervaring om met zekerheid te kunnen zeggen hoe het zit maar ik vraag me af of je nou inderdaad honden hebt die zoveel passie hebben dat ze bijna niet te controleren zijn of dat er bij ons op de training ook honden zitten met de passie van Dante, maar die gewoon door een andere opvoeding niet wegrennen maar er iets mee doen voor de baas. Dus dan lijkt het in jou ogen dat Dante meer passie heeft omdat hij ervandoor gaat. Hiermee geef ik jou trouwens absoluut niet "de schuld" van zijn gedrag (zo'n probleem vind je het ook niet heb je gezegd) want je moet maar net de ervaring hebben om er mee om te gaan en die heb ik vast ook niet. Maar geloof jij dat Dante nou eenmaal zo passioneel is dat hij dit gedrag bij iedereen had vertoond, of denk je dat hij ook een brave apporteerhond had kunnen zijn als hij bij iemand had gezeten die vanaf het begin wist wat hij moest doen om de passie in goede banen te leiden?

Wat die teletac betreft; in het jagerswereldje zitten nogal wat zeer ouderwetse mensen met ouderwetse ideeen over hondentraining. Met veel geweld kan je immers ook de meeste honden iets leren, en ze hebben lang niet allemaal de behoefte om te kijken of het ook wat zachtaardiger kan. Mijn trainer is gelukkig een uitzondering. Het verbaast me dus zeker niet dat er trainers naar middelen als die teletac grijpen om de hond in de buurt te houden. Dat betekent niet dat dit de enige oplossing is. Andere oplossingen vergen waarschijnlijk meer tijd en kleinere stapjes want er bestaan geen wonderoplossingen. Volgens mij ben je met Dante op de goede weg, ook al doet hij nu niet altijd wat je verwacht; misschien zou je gewoon heel intensief door moeten oefenen zodat hij rond zijn vierde of vijfde jaar eindelijk begint te begrijpen wat jij wilt. Dat getrek van Siemen krijg ik er ook niet meteen uit; misschien ben ik nog wel twee jaar bezig. Het is dus ook maar wat je er zelf van verwacht...
omasjanie
Vaste gebruiker

Hoi Moon en Wil,
Wat ben ik blij met jullie berichten, geeft veel hoop en heb in ieder geval niet het gevoel dat ik alles fout doe, die onzekerheid is er toch steeds met een eerste hond. De fluit ben ik twee maanden geleden mee begonnen en ze luistert er erg goed naar als het rustig is. De bal ophalen gaat in huis en in de tuin prima maar buiten is zoveel afleiding dan lukt het soms 2 x en is het klaar. Ik ga in ieder geval proberen de bal aantrekkelijk te maken.
Ik heb me ook ingeschreven voor een midweek Ameland bij Klaas Wijnberg ( de hondenfluisteraar) daar ben je 4 dagen intensief bezig met je hond vooral gericht op aandacht en kontakt met je hond, ik ben wel naar cursus geweest maar vond er niets aan, voorgekookte kunstjes in een grote groep voor iedereen hetzelfde en de kunstjes beheerste Tara al perfect op dat moment. Toen er een hond van een maand of zes met een slipketting over het veld werd gesleurt ben ik niet meer gegaan.
En ..... ik wil mijn Drentje ook niet missen hoor maar een gemakkelijk opvoedbare hond is het zeker niet .
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”