Ach,
als je twee honden die elkaar niet kennen bij elkaar zet en eerst heel verschillend gedrag vertonen maar naar mate de weken vorderen ineens dingen gaan doen die ze alleen van de ander gezien kunnen hebben noem ik dat gewoon imiteren. Natuurlijk wordt daar in de wetenschap een andere term aangegeven, net zoals er door wetenschappers overal andere termen dan in de spreektaal gebruikt worden. Ik ben alleen niet zo geinteresseerd in wetenschappelijke termen.
Dat honden blij zijn dat hun baasje thuiskomt is niets nieuws, maar Blij Zijn kun je op wel honderdduizend verschillende manieren uiten! Als een hond dat op een aparte manier doet (niet het standaard toerennen en blaffen en kwispelen) en de nieuwe hond doet dat na een tijdje op precies diezelfde aparte manier, dan noem ik dat gewoon imiteren......ik vind het grappig dat ik ze dat zie doen en omdat dit topic over imiteren gaat noem ik mijn ervaringen daarmee.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Imiteren
Moderator: moderatorteam
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
- Aantal honden: 1
Ik pak effe wat uit je tekst Eline, naar snap nu wel wat je bedoelt.Eline* schreef:
Weet je, honden kunnen gewoon niet de verbanden leggen die nodig zijn voor imiteren. Een hond kan niet denken "Oo, dat wat die doet kan ik ook" en dat vervolgens nadoen.
Als ik kijk naar Nels hier, die kan de deur openmaken..ontdekt toen hij er tegenaan stond te springen. Toch legt Nels niet het verband met andere deuren in huis..hij springt alleen de gangdeur open en verder staat hij onnozel te wachten totdat ik de deur openmaak.
Het verband dat hij met ziin aangeleerde vaardigheid ook andere dingen kan, kan hij niet leggen. EIgenlijk vind ik dat net zoiets.
Dat is geen imiteren, dat zijn dingen die ook samenhangen met je willen aanpassen aan de groep en meedoen met je alfa.
Manager is een brompot en voor andere lijkt het of hij hier de baas in huis is, maar wat je zegt klopt wel, hij kijkt soms zo naar Freek van oohhhhhhhh dat kan ik ook, maar eigenlijk past hij zich aan , aan Freek en misschien de situatie.
Groetjes Els
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Hier ben ik het helemaal mee eens, de wetenschap levert geen vaststaande kennis op, in ieder geval gedragswetenschappen niet, inzichten veranderen.Chatterbox schreef: Zelf vind ik wetenschappelijk onderzoek ook niet echt overtuigend, want elke dag worden er toch weer nieuwe dingen ontdekt.
Juul, de bloedhond die ik heb gehad, was heel slim, ze kon o.a. de koelkast openmaken. Daarom hadden we een kinderslot gekocht, waarbij je twee handelingen moest verrichten om het open te maken (iets naar rechts draaien en iets naar boven doen, of zoiets). Het leek er echt op of die hond elke keer als we de koelkast openden stond te kijken hoe dat moest. En ja hoor, ineens kon ze het ook. Ik vond dit toch veel om leren door imitatie lijken.
Nieuwsgierig geworden door dit topic, ben ik eens gaan zoeken naar onderzoek op dit gebied. Ik ben twee artikelen tegengekomen:
J. M. Slabbert, O. Anne E. Rasa (1997).
Observational learning of an acquired maternal behavior pattern by working dog pups: an alternative training method?
Applied animal behavioral sciense 53, 309-316.
In dit onderzoek zijn de prestaties vergeleken van twee groepen pups op het opsporen van narcotica. De ene groep had de kans de moederhond te observeren tijdens het opsporen van narcotica, de andere groep niet. De groep die in het verleden de moeder had kunnen observeren presteerde later zelf beter op de taak.
Pongracz, P, Miklosi, A, Kubinyi, E., Gurobi, K., Topal, J, & Csanyi, V. (2001)
Social learning in dogs: the effect of a human demonstrator on the performance of dogs in a detour task.
Animal behavior, 62, 1109-1117.
Met experimenten is aangetoond dat honden bij het uitvoeren van een nieuwe taak (het zoeken van een voorwerp dat verstopt is) dit beter doen als het voorgedaan wordt door een mens. Hoewel zij de mens niet exact nadoen, gebruiken ze wel de informatie van het voorbeeld.
In het laatste artikel staat ook dat er nog niet veel onderzoek naar gedaan is. Jammer, want het is een interessant vraagstuk.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Daar zit denk ik ook de grap.De wetenschap zoekt altijd de eenvoudigste verklaring voor gedrag. Voor imiteren moet je toch wat slimmer zijn dan dat veronderstelt wordt dat een hond is.Chatterbox schreef:Eigenlijk moeten we dit eens bij onze eigen honden gaan testen. Hoewel aanwijzingen aannemen toch weer anders is dan imiteren...
Imiteren is ieder geval niet iets wat een hond als vanzelfsprekend beheerst en ik denk zelf dus ook echt dat een hond dat niet kan. Ik roep al maanden POOT tegen Nelson waarop Laika gaat meppen en koek krijgt en Nels krijgt niks. Er brandt niks geen lampje..geen poot gaat omhoog zonder dat ik hem even vastpak. En inderdaad..ik ben niet reuzegemotiveerd om hem poot aan te leren, hij moet alleen zijn poot optillen als ik zijn tuig omdoe.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie