Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De enige DD die dominant is?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Ik denk dat de meeste mensen een probleem hebben met castreren omdat je je verder gezonde hond laat opereren omdat je zijn gedrag niet in de hand kan houden. Het is natuurlijk raar om een verder gezonde hond te laten opereren alleen omdat z'n gedrag je niet aanstaat.

En waarom moet je hond perse met vreemde honden samen kunnen? Mijn drie honden hebben buiten helemaal geen behoefte aan andere honden en daar zijn ze ook duidelijk in. Andere honden worden genegeerd totdat ze dichterbij komen, dan krijgen ze een waarschuwing en als ze dan niet luisteren worden ze gewoon weggejaagd. Als ze alleen zijn willen ze nog wel eens kennismaken, maar met z'n drietjes hebben ze genoeg aan elkaar.

Heeft je hond iets wat hij superinteressant vindt? Een balletje of wat lekkers?? Leidt hem hier dan gewoon even mee af als je een andere hond tegenkomt. Zo hoeft hij zich niet zo op te winden en kan jij ook rustig doorlopen.
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

greatdane schreef:
Ca Cajuina schreef:

Ten eerste zou ik hem niet harder aanpakken wanneer hij dit gedrag vertoont uit angst dan maak je het namelijk alleen maar erger waardoor je zelfs een angsbijter kan krijgen.
Nou dat gebeurd niet hoor ik ken angstbijters en dat wordt hij beslist niet.
:roll: Dat zeg ik ook niet :roll: Maar je kan gedrag niet veranderen als je de oorzaak niet weet. Wanneer je zomaar wt doet kan je het gedrag zelfs versterken. Dat was mijn punt.

Duidelijk nu?
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

greatdane schreef:Nou het is niet af en toe een dagje hoor,maar goed :wink: Het echte probleem zit hem ook niet in wantrouwend zijn,wat ik al zei dat komt hier soms wel makkelijk uit.Hij is gewoon erg onvriendelijk aan de lijn naar andere honden en dat is erg ongemakkelijk soms en ik geloof niet dat het met angst te maken heeft,hij is meer een mannetjesputter denk ik en dat wil ik eruit krijgen.En over dat castreren ik begrijp dat veel mensen dit niets vinden,maar is dit gebaseerd op ervaringen?Ik ken namelijk gecastreerde honden en niet gecastreerde,maar ik zie duidelijk dat de gecastreerde veelal beter samen kunnen met hun medegenoten dan niet gecastreerde.
:wall: Laat maar :zwaai
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ca Cajuina schreef:
greatdane schreef:Nou het is niet af en toe een dagje hoor,maar goed :wink: Het echte probleem zit hem ook niet in wantrouwend zijn,wat ik al zei dat komt hier soms wel makkelijk uit.Hij is gewoon erg onvriendelijk aan de lijn naar andere honden en dat is erg ongemakkelijk soms en ik geloof niet dat het met angst te maken heeft,hij is meer een mannetjesputter denk ik en dat wil ik eruit krijgen.En over dat castreren ik begrijp dat veel mensen dit niets vinden,maar is dit gebaseerd op ervaringen?Ik ken namelijk gecastreerde honden en niet gecastreerde,maar ik zie duidelijk dat de gecastreerde veelal beter samen kunnen met hun medegenoten dan niet gecastreerde.
:wall: Laat maar :zwaai
Nou inderdaad.....waarom vraag je hier eigenlijk wat??? Je weet het toch allemaal al??? allemachtig zeg.
Jouw hond leeft niet in een roedel, klaar.....maar als jij dat wel vind; prima joh!

Overigens viel mijn reu ook uit aan de lijn naar vreemde honden maar daarvoor gaan zijn ballen er dus mooi NIET af....ipv zijn ballen eraf te halen heb ik er appel opgezet...
'Denk erom!!!' is het commando, zijn haren gaan nog wel overeind en je voelt de spanning wel oplaaien bij hem maar hij waagt het niet meer om als een bezetene in de lijn te hangen.....

Maar goed haal jij die ballen er maar fijn af....
willemina
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door willemina »

ik weet niet of je wel eens op www.dog4life.nl forum bent en dan bij gezondheid : spocky: dan zie je wat een deense dog kan aanrichten,
ook bij mij in de buurt wonen er 2 doggen de 1 is een schat maar de andere is gewoon vals! allebij gestroomlijnd ik vind het jammer want het hoort gewoon niet bij dit ras (ook deze eigenaar heeft altijd doggen gehad)
deze hond is de eerste die zo is. ze waren van plan om met hem te fokken maar hij is nu gecasstreed
misschien iets mis in zij kop??
willemien
love,border terriers.

willemien.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Afbeelding
Dìt is dus een roedel.....
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door greatdane »

willemina schreef:ik weet niet of je wel eens op www.dog4life.nl forum bent en dan bij gezondheid : spocky: dan zie je wat een deense dog kan aanrichten,
ook bij mij in de buurt wonen er 2 doggen de 1 is een schat maar de andere is gewoon vals! allebij gestroomlijnd ik vind het jammer want het hoort gewoon niet bij dit ras (ook deze eigenaar heeft altijd doggen gehad)
deze hond is de eerste die zo is. ze waren van plan om met hem te fokken maar hij is nu gecasstreed
misschien iets mis in zij kop??
willemien
Link doet het niet en nee er is niks mis met zijn kop.Ik weet idd een hoop maar dit zijn allemaal ervaringen.En ik weet dat er veel mensen hier overdreven tegen castratie zijn,maar ik heb er nog geen hond slechter van zien worden,dit wil dus niet zeggen dat ik hem laat castreren,dat zou echt de laatste optie zijn.Ik vroeg alleen om de ervaringen van dogeigenaars hier hoe hun honden hier reageren.Ikzelf heb na het gedrag van mijn hond natuurlijk al veel meer over dit gedrag met andere doggeneigenaren gesproken en er zijn er meer die zo zijn dan je zou denken.Maar ik ben nu bezig om nog strakker onder appèl te zetten en af te lijden bij confrontaties met andere honden en dan zal het vast wel goed komen.
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

greatdane schreef:[.Je mag het nooit dominant noemen,maar ook niet aggressief dus dan zal ie wel bang zijn en dat is hij dus zeker niet,hij gaat echt niet achter me staan als er iemand komt maar probeert hem juist weg te jagen.Agressief is hij ook niet echt te noemen en dominant dus ook weer niet wat is het dan? :denken:
Zolang je zelf niet zeker weet wat de motivatie van zijn gedrag is zou ik hem absoluut niet laten castreren.
Als ik jou uitleg over zijn gedrag lees dan klinkt het als een onzekere hond. En het laatste wat je bij een onzekere hond moet doen is castreren.

Heb je wel eens op de lichaams taal van je hond gelet?
Agressief, wegjagen, uitvallen enz enz zijn van die breede termen waar je alle kanten mee op kan. Ik denk als je dat eens goed gaat bekijken dat het voor jou zelf ook wat duidelijker wordt.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Joyce
Zeer actief

Vorige week op hondenschool hebben we het ook over angst agressie gehad en daar vertelde de trainer dat het soms heel moeilijk te zien is waar het gedrag vandaan komt.

Een hele grote hond leert al snel dat als hij zich heel stoer voor doet dat mensen bang voor hem zijn. Het enige wat hij met zijn gedrag bereiken wil is dat de vreemde mensen zo snel mogelijk weg gaan, en hoe gaat dat sneller dan agressief uitval gedrag tonen? Het geheel kan dus overkomen alsof het een super zelfverzekerde hond is, terwijl het toch echt voortkomt uit angst. Via internet kan je niet zeggen waar het gedrag vandaan komt omdat lichaamstaal zo subtiel kan zijn. Ik hoop dus echt dat je er ook rekening mee gaat houden dat het wel angst is, ook al is het een hond van zoveel kilo.

Wat bedoel je precies met strakker onder appel houden? Je moet niet vergeten dat je hond je stemming overneemt. Dus als jij heel gespannen gaat proberen om je hond naar je te laten luisteren dan wordt je hond ook gespannen. Je moet ervoor zorgen dat de druk van vreemde mensen tegenkomen weg gaat. Misschien kan je hem op een afstandje laten zitten (ver genoeg zodat de hond niet gestresst wordt), hem daarvoor belonen en dit langzaam gaan uitbouwen. Maar ik zou toch echt eens iemand die ervoor geleerd heeft langskomen om te kijken waar het precies vandaan komt.
greatdane
Zeer actief

Ik zal er even bij vermelden dat hij dit alleen doet met mensen die hem bewust willen benaderen,dus recht op hem afkomen,daar houdt hij niet van,maar dit is raseigen wist ik al voor aanschaf maar niet dat het in deze maten zou zijn,vandaar dat ik dus vroeg aan andere dogeigenaren hier mensen die hem gewoon voorbij lopen negeert hij dus ik denk niet dat het angst is.Wat betreft andere honden denk ik niet dat hij onzeker is,want als hij los is gaat hij met hoge staart op zijn doel af en imponeert de andere hond,niet bepaald onzeker dus.Ook aan de lijn denk ik niet dat hij onzeker is,mede door een paar voorvallen van mensen die hun hond los hadden en mijn hond dus echt bewust wilde aanvallen en ook deze waren in het mindere en dat weet hij nu ook,sindsdien is het gedrag eigenlijk wat uit de hand gelopen,want hiervoor heb ik hier eigenlijk nooit problemen mee gehad die dusdanig onhandelbaar waren.
Joyce
Zeer actief

Hij heeft dus een winnaarservaring gehad, hij weet nu hoe sterk hij is en dat hij kan winnen van andere honden. Eigenlijk zouden dat soort gevechten voorkomen moeten worden, maar daar is het nu te laat voor. Je moet hieraan gaan werken en er voor zorgen dat het niet nog een keer gebeurd.

Verder vraag ik me af waarom je hond aardig moet doen tegen mensen die op hem af komen lopen met als doel hem aanraken?? Een hond hoeft dit helemaal niet toe te staan, ik sta er soms versteld van hoe makkelijk mensen mijn hond aaien zonder het te vragen. Gelukkig is de tolerantiegrens van mijn hond wat hoger, maar die mensen zijn gewoon fout. Als ze op je af komen lopen dan zeg je toch gewoon dat je hond daar niet op zit te wachten en of ze van je hond af willen blijven?? Ook hier kan je aan gaan werken, maar zorg er eerst voor dat je hond zich niet bedreigt voelt. Want vreemde mensen die op hem af komen lopen zijn gewoon een bedreiging waar hij niet van gedient is.
greatdane
Zeer actief

Idd deze gevechten hadden ook voorkomen moeten worden ik ben er ook boos over dat sommige mensen zo makkelijk hun hond los laten lopen terwijl ze waarschijnlijk weten dat hun hond hiertoe in staat kan zijn en een ander dus met de problemen laten en het ook voor hun hond slecht kan aflopen.En meestal waarschuw ik mensen ook als ze aangeven dat ze even kennis willen maken.Het is ook weleens voorgekomen dat er kinderen naar hem toe kwamen,maar daar geeft hij dus niets om.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Een van mijn honden is ook ontzettend eenkennig en absoluut niet gediend van aanrakingen van vreemde.
Bij hem is het ook inherent aan het ras(fila brasileiro)
Ik heb ontzettend veel geoefend met vrienden en kennissen die dan aan kwamen lopen iets lekkers op de grond gooide en verder gewoon even met mij praatte en de hond volkomen negeerde.
Zou heb ik dat uitgebouwd naar stukjes meelopen met ons,de hond aangelijnd erbij,en meerdere mensen en soms aan komen lopen en even op de schouders slaan of omhelzen en op de lange duur zag hij niet iedereen die er aan kwam als een bedreiging.
Hij houd er nu nog niet van om aangeraakt te worden door vreemde maar is nu niet meer zo gespannen en weet nu dat er ook weleens iets lekkers kan volgen van iemand die zomaar aan komt lopen.
Zijn gereserveerde aard zorgt ervoor dat hij niet op iedereen afvliegt.
Wel moet je geduld hebben en een hoop vrienden die meewerken.
greatdane
Zeer actief

Ja dat gedrag ken ik van filas daar is mijn hond maar een schijntje bij en als het jou gelukt is komt het bij mijn hond ook wel goed.Erg indrukwekkend ras die Fila :ok:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

greatdane schreef:Ja dat gedrag ken ik van filas daar is mijn hond maar een schijntje bij en als het jou gelukt is komt het bij mijn hond ook wel goed.Erg indrukwekkend ras die Fila :ok:
Hij is ermee vooruit gegaan maar het is nog wel altijd oppassen geblazen hoor maar hij is door deze methode zelf wat meer ontspannen als er 'vreemde' mensen aankomen.
Echt hele vreemde situaties of heel veel onoverzichtelijke drukte is niet aan hem besteed,nu ook nog niet maar daar valt mee te leven.
Onze andere fila vertoont dit bijna helemaal niet en is de goedheid zelf wij noemen weleens onze zuid amerikaanse labrador. :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”