Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Andere opvoedingsmethode.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoie schreef:
Eline* schreef: Rangorde communiceer je niet door het woordje Zit. Er zijn honden die ranghoogste zijn..echt gewoon absoluut de baas en echt perfect luisteren. Rangorde staat los van gehoorzaamheid!!!
Hoe je een hond traint heeft gewoon te maken met wat het handigste werkt mbt leerprocessen..niks meer en niks minder .
Is dat echt zo ? Gisteren had Luna onenigheid met een DH over haar balletje . Ik floot , ze maakt zich uit het conflict los en komt naar me toe om haar beloning te halen , een complmimentje , en dit geval even een knuffel , had ook een spelletje met de bal kunnen zijn . Staat dit nu helemaal los van rangorde , van het feit dat ik de baas ben ? Misschien is het zo , maar voor mijn eigen gevoel is het niet zo .
Ja, echt Jan..dat staat totaal los van rangorde. Tuurlijk kan je middels gehoorzaamheidsoefeningen je rangorde bevestigen, maar aan het feit of een hond wel of niet gehoorzaamt kan je niks opmaken over de rangorde. Het zijn puur conditioneringsprocessen waar je het over hebt..niet over het feit dat de hond luistert enkel en alleen omdat jij de baas bent.
Anders gesteld..zoals jij het beweert kan je een hond hierkomen leren door en met niks..alleen met je leiderschap. Bullshit!!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Eline* schreef:
Zoie schreef:
Eline* schreef: Rangorde communiceer je niet door het woordje Zit. Er zijn honden die ranghoogste zijn..echt gewoon absoluut de baas en echt perfect luisteren. Rangorde staat los van gehoorzaamheid!!!
Hoe je een hond traint heeft gewoon te maken met wat het handigste werkt mbt leerprocessen..niks meer en niks minder .
Is dat echt zo ? Gisteren had Luna onenigheid met een DH over haar balletje . Ik floot , ze maakt zich uit het conflict los en komt naar me toe om haar beloning te halen , een complmimentje , en dit geval even een knuffel , had ook een spelletje met de bal kunnen zijn . Staat dit nu helemaal los van rangorde , van het feit dat ik de baas ben ? Misschien is het zo , maar voor mijn eigen gevoel is het niet zo .
Ja, echt Jan..dat staat totaal los van rangorde. Tuurlijk kan je middels gehoorzaamheidsoefeningen je rangorde bevestigen, maar aan het feit of een hond wel of niet gehoorzaamt kan je niks opmaken over de rangorde. Het zijn puur conditioneringsprocessen waar je het over hebt..niet over het feit dat de hond luistert enkel en alleen omdat jij de baas bent.
Anders gesteld..zoals jij het beweert kan je een hond hierkomen leren door en met niks..alleen met je leiderschap. Bullshit!!
Nee , ze komt niet voor niks , ze krijgt een compliment van mij !
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

laat ik proberen duidelijk te maken wat ik bedoel .

Natuurlijk heeft het met conditionering te maken . Van pup af aan ben ik daar bewust mee bezig geweest . Heb ik wel foutjes gemaakt , zoals aanlijnen als ze uit het water kwam , maar daar heb ik mezelf dan ook weer gecorrigeerd ( of zij mij , hoe je het noemen wilt . ) Want ik vind niks zo belangrijk als dat je hond bij je komt als je dat nodig vindt .Dus hier komen is altijd een feest , op de een of ander manier . Zijn er nog steeds situaties waarin het niet lukt, maar goed , daar gaat het nu even niet om .

Maar dat een hond weg roepen uit een conflict helemaal niks met rangorde te maken heeft , geloof ik nog steeds niet . Laat ik ander voorbeeld geven . Ik kwam eens een roedeltje honden tegen , waaronder een labrador die pardoes op Luna begon te rijden . Dat pikt ze niet , die hond wordt afgesnauwd , ik roep haar bij me , ze komt , en die labrador achter haar aan . De baas was druk aan het telefoneren en kijkt niet op of om , tot mijn grote ergenis . Dus ik dacht , laat ik het advies van Sjiel.eens opvolgen en proberen die hond weg te sturen . Heel voorzichtig , want ik zag het al aankomen , Luna meteen weer op die hond af . Ik roep haar weer bij me en loop door .

Kom ik even later precies datzelfde roedeltje weer tegen , ze hadden een rondje gelopen , en ik zie dat Luna die labrador weer op wil zoeken . Dus ik roep haar bij me , heel rustig zoals altijd in dit soort situaties , dus niet "HIER!!! ", maar "kom maar " , Ze komt naar me toe , en gaat tegen mijn been aan staan . Wat ik gewaardeerd heb met "goedzo , knappe hond " enz .

Kan best dat ze zich misschien wel graag laat weg roepen uit dergelijke conflicten omdat ze niet zeker is ze te kunnen winnen , maar ik weet ook zo goed als zeker dat als ik signalen van het type " vecht het maar uit " zou geven , ze dat ook zou doen .

Zou ze nu bij een kind die ze als ranglager beschouwt , precies zo reageren ? Heeft het niks met leiderschap te maken ? Is het alleen conditioneren ? Misschien zie ik het niet goed , maar ik ben er niet van overtuigd .
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Gehoorzaamheid heeft idd niks met rangordeverhoudingen te maken. Op onze training doen wij heel vaak dominantieoefeningen tussendoor. Bv. de hond voor je laten zitten, jij staat en hem strak in de ogen kijken. Dan moet hij zich wegdraaien met zijn kop, of hij vertoont overspronggedrag zoals achterstevoren liggen, krabben etc. Dat zijn alleen maar hulpmiddelen om te peilen hoe het met de verhoudingen zit en of hij bereid is zich in een groep aan te passen. Stanley krijg ik van iedere loslopende hond weg, hoe gezellig het ook is. Dat is vanaf het begin erin getraind en zodanig geconditioneerd dat hij te allen tijde op mij let.
Bij Whooper begin ik dat nu ook te zien, hij neemt een hoop goed gedrag over van Stanley. Maar Stanley was bij tijd en wijle een echte draak met niet gehoorzamen als hij bv. bij de plas liep en we gingen richting eind. Dan ging die middelvinger omhoog en raakte in een stresstoestand, dat was niet leuk meer. Juist door ontzettend kwaad te worden, help je hem nog verder die stresstoestand in en heb ik moeten leren dat een negatieve correctie wordt omgezet in een positieve bekrachtiging. Daar ging een tijd lange lijn training overheen, maar uiteindelijk heeft het wel effect. Als hij los loopt op een weiland waar bv. veel meeuwen zitten, dan maakt hij die spurt er naar toe. Door NEE, Hier blijven! houdt hij in en ondertussen blijf ik staan met een voertje in mijn hand, dat ik hem laat zien, zeg niks en kijk over hem heen. Dan komt hij terug gelopen en gaat naast me zitten en dan beloon ik hem met Goedzo en brokje. Probeert hij het weer, dan heb ik aan alleen Nee genoeg en komt niet eens meer van zijn plek, ook als ik hem vrij geef niet en dat gedrag beloon ik weer uitbundig. Hetzelfde met het poep vreten, negatief wordt omgezet in positief door eerst de correctie en dat om te buigen naar een positief commando en dat te bekrachtigen dmv spel en/of voertje. Hij is nu zo geconditioneerd dat als hij nu een Nee-correctie op afstand krijgt, dat hij dan linea recta naar mij komt toegelopen en niet uit bangigheid de poten neemt. Want het Hier komen levert altijd wat op.
Zoie
Zeer actief

maar ik vind poep vreten en vogels najagen toch andere dingen dan een conflict hebben met een andere hond .

Fietsers najagen deed Luna als pup ook . Nu niet meer . Ik twijfel er niet aan of ze doet dat ook niet als ze met een van de kinderen loopt . Maar of die kinderen een gelijke kans hebben Luna uit een conflict met een andere hond weg te roepen , betwijfel ik . Ik zeg niet dat het niet zo is . Maar ik ben nog steeds niet overtuigd :wink:
Afbeelding
Golden Stanley

Persoonlijk zou ik als ik weet dat een hond dergelijk gedrag vertoont nooit een kind er mee laten lopen. Dat doe ik zelfs met mijn honden niet en die zijn heel wat kids gewend, maar wel oersterk. Knappe hond die appel aanneemt van een kind als de roedelleider er niet bij is. Uitvalgedrag of begroetingsgedrag is qua prikkelsterkte gelijk aan elkaar. Alleen het uitvalgedrag is moeilijker te controleren op het moment dat ze in elkaar hangen. Maar zelfs dat gedrag is om te zetten en heeft op dat moment weinig met de baas-/hondverhouding te maken, maar met een bepaalde aanlering om uit die situatie te komen.
Zoie
Zeer actief

Golden Stanley schreef: Knappe hond die appel aanneemt van een kind als de roedelleider er niet bij is. .
Dat bedoel ik .

Overigens hebben we het wel over oudere kinderen die alleen aan de lijn met haar lopen .
Laatst gewijzigd door Zoie op 22 nov 2004 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Re: Andere opvoedingsmethode.

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Eline* schreef:
Inge O schreef: op dit punt ben ik het dus niet helemaal met je eens : ongewenst gedrag wil je wel voorkomen in de aanleerfase, maar dat lukt lang niet altijd. zelfs niet bij mensen met veel ervaring, laat staan bij bazen zonder ervaring.
bij sommige slechte gewoontes kan je het dan proberen ombuigen, en de hond ongemerkt op het goede spoor zetten. maar bij andere dingen ontkom je er naar mijn gevoel niet aan om in te grijpen - duidelijk, kort en krachtig, een correctie dus ja. op het niveau dat die correctie ook doorkomt. hoe en wat, ligt helemaal aan de hond, en aan de situatie.

ik zal als voorbeeld dat blaffen nemen : ik bedoelde dus niet blaffen waardoor de hond aandacht verkrijgt (als beloning), maar blaffen als zelfbelonend gedrag - het aanhoudend staan blaffen op een hondenschool bv. - wel, ik pieker er zelfs nog niet over om dat niét te verbieden.

en dan vind ik persoonlijk dat het wél een rol speelt hoe de dominantieverhoudingen zijn tussen baas en hond; ik weet wel zeker als ik zoiets verbied dat ik een onmiddellijke reaktie krijg van mijn hond (zwijgen dus) ook al is het voor het eerst dat ik hem dit zou verbieden. op die reaktie kan ik dan positief verder bouwen = positief trainen.

terwijl er zat honden zijn die bij een verbod van hun baas op dat ogenblik denken 'ach, mens, ga toch elders zeuren', en lekker verder blaft dus. je kan er van op aan dat die hond + baas-combinatie ook problemen hebben op andere vlakken, ben ik 100% zeker.
Je voorbeeld is verkeerd want dat kan ik zo afbranden. Veel honden blaffen vanuit stress op een hondenschool..drukte en lawaai wat ze niet gewoon zijn. Straf verergert stress en blokkeert het leervermogen van je hond en werkt dus averechts.
Staat los van rangorde..
Jij noemt het stress, ik noem het liever opwinding.

Waarom winden veel honden zich zo op in een nieuwe situatie? Doordat zij niet gewend zijn om zichzelf te beheersen. Waarom kunnen zij zichzelf niet beheersen? Doordat er nooit duidelijke grenzen aan hun gedrag zijn gesteld. Gebrek aan zelfkontrole leidt tot een ongekontroleerde opwinding die zich kan uiten op vele manieren. Bvb. blaffen als een bezetene.

Wat is nu eigenlijk opgewonden zijn? Ik zie dat als een situatie waarin er in de hersens een chemische situatie ontstaan is die zolang zij aanhoudt een bepaalde staat in stand houdt. Onderbreek je de produktie en ontvangst van de opwinding veroorzakende stof dan keert de rust weer.

Door te korrigeren kun je naar mijn ervaring heel goed voor rust zorgen bij een opgewonden hond. Het is zeker niet zo dat wanneer je een opgewonden hond korrigeert deze in de stress schiet, integendeel. Een opgewonden hond leert juist niet, een niet-opgewonden hond wél. Ik ben dus zeker geen tegenstander van het gebruik van korrekties bij "gestresste" honden.

Wel is het helaas zo dat het niet eenvoudig is om goed te korrigeren, dat is dus echt iets wat je onder goede begeleiding dient te leren, vooraleer het toe te passen.

Kortom, me baserend op mijn ervaringen en vertrouwend op mijn inzicht kan ik het niet met je eens zijn. Korrigeren hoeft zeer zeker niet stressverhogend te zijn, integendeel, niet-korrigeren houdt vaak stress in stand en vertraagt of blokkeert volledig het kunnen aanleren van ander gedrag.
Eline* schreef:Wil niet zeggen dat ik het volledig met je oneens ben hoor. :wink: Ik ben zelf iemand die erg zuinig is met straf, maar er zijn dingen waarvan ik vind dat een dier echt onder de indruk mag zijn ALS ik besluit tot straffen. Maar dan heb ik het niet over gehoorzaamheidstraining. Daar straf ik niet fysiek bij zoalng een dier iets niet beheerst.
STraf blokkeert alleen maar en maakt een dier faalangstig. Daar hou ik niet van. Gehoorzaamheidstraining moet leuk zijn.
Als een dier iets eenmaal beheerst en ik word gepiepeld dan is het een ander verhaal. Maar dan hebben we het niet meer over training.
Ik geloof niet dat straf alleen maar blokkeert, indien juist toegepast begrenst straf, en dat is iets anders. Geblokkeerd en faalangstig wordt een hond als er niet of verkeerd beloond wordt om binnen de begrenzing gedrag aan te leren.

Een hond begrijpt meestal verbazingwekkend snel wat de bedoeling is, en even verbazingwekkend snel begint hij zich te richten op het "piepelen" van zijn baas. In mijn ogen moet je dan ook niet te lang blijven proberen om zonder straf op een bepaald beheersingsniveau te geraken, omdat je dan gewoon loopt te emmeren met een hond die bezig blijft met het proberen van het verleggen van zijn grenzen.

Dat georzaamheidstraining waarbij behalve beloont ook gekorrigeerd wordt niet leuk is voor een hond bestrijd ik ook. Honden vinden het helemaal niet zo storend om op een duidelijke manier gekorrgeerd te worden als vaak gezegd wordt, zeker niet als dat gebeurt in kombinatie met zoveel als mogelijk belonen. Honden kunnen op zo´n manier wel degelijk op een voor hun prettige manier leren om bepaald gedrag wel of juist niet te vertonen.
Eline* schreef:Ik snap het ergens niet zo goed. We roepen hier allemaal dat rangorde van ondergeschikt belang is in omgang met je hond..want dat dwing je af met je houding en bladiebla..hond mag dus best op de bank en op bed..
Alleen bij gehoorzaamheidstraining, waarin je een dier dingen gaat vragen die totaal buiten zijn begrippenkader vallen, dan ineens gaat het wel om rangorde??
Die hond snapt vanuit ZIJN belevingswereld heel goed als hij niet op de bank mag..Juist vanuit het rangordegelul..want de bank is hoog is status.
Dat snapt ie vele malen beter dan een ruk aan de lijn omdat hij niet direct snapt te moeten gaat zitten....want in de beleving van de hond heeft dat nou net weer helemaal niks van doen met rangorde.
Is dat wel zo? Snapt een hond die niet gaat zitten echt niet dat jouw bedoeling is dat hij gaat zitten, en dat dit gaan zitten van hoger belang is dan het hoogst geïnteresseerd met zijn omgeving bezig zijn, en dat de aan zijn desinteresse cq. weigering verbonden korrektie iets met deze weigering te maken heeft? Dat betwijfel ik ten zeerste. Ook betwijfel ik ten zeerste of een hond die in zo´n situatie van weigering/desinteresse tóch gaat zitten niet ervaart dat hij gaat zitten omdat jij dat wilt. Ik denk echt dat een hond op zo´n moment ervaart dat jij ranghoger bent, en je wil aan hem oplegt. Ik denk zeer zeker niet dat zo´n hond ervaart dat hij overgeleverd is aan een voor hem onbegrijpelijk monster die dmv. bizarre martelmethoden bezig is om van zijn hond een willoze slaaf te maken die van ellende niet meer weet waar hij het zoeken moet.
Eline* schreef:Ik wil het wel even anders stellen..een hond, die een beetje bang is voor zijn baas zal geen greep naar de macht doen. Door met gehoorzaamheidstraining af en toe te straffen maak je je hond een beetje bang en heb je dus minder kans op rangordeproblemen.
Een hond, die vrijuit initiatieven toont zal geen argwaan of angst hebben voor zijn baas en zich dus vrijer en blijer gedragen. Zelfverzekerder zijn en dus daarvanuit meer kans op problemen geven bij onkundige hondenbezitters, die verder van hondengedrag de ballen verstand hebben.
Ik vind het een omgekeerde wereld, maar wie weet ligt het dichter bij de werkelijkheid dan het hele verhaal van Cuppen.
Zeg je hier nu eigenlijk niet ongeveer hetzelfde als Cuppen?

Ik heb vaak de indruk dat honden die zonder fysieke korrekties getraind worden meer op bvb. tijgers in het circus lijken, of op orka´s in een dolfinarium. Door gebruik van voedsel en het strikt toepassen van wetenschappelijk onderbouwde leermethodes krijg je gewoon dieren die gedrag vertonen wat vastgelegd is door herhaling, veel herhaling. Ook leren deze dieren dat jij in staat bent om hun beloning te manipuleren. En dus hun gedrag.

Maar heeft dit soort omgang met honden nu echt alles te maken met dat wat een hond eigenlijk is?

Oké, je vult zo´n training dan aan met rangorde-regeltjes die moeten zorgen voor het duidelijk laten zijn van de verhoudingen, maar ik mis in deze hele manier van omgaan met honden de direkte konfrontatie welke toch ook deel uitmaakt van de omgang van honden onder elkaar. Even voor de goede orde, ik doel hier dus niet op het veelvuldig toepassen van buitensporig geweld. Maar lichamelijk machtsvertoon is gewoon zeer den hond eigen.
Golden Stanley

Zoie schreef:
Golden Stanley schreef: Knappe hond die appel aanneemt van een kind als de roedelleider er niet bij is. .
Dat bedoel ik .
Ja, ik begrijp wat je hiermee bedoelt, maar dat is puur gestaafd op het feit dat een hond de baas als 'natuurlijk leider' beschouwt en daar ook zijn zelfvertrouwen mee opbouwt. Het oplossen van confictsituaties is in die zin ook rangordegerelateerd, maar de UITVOERING van conflictoplossing is bepalend. En daar schort het nogal 's aan.
Zoie
Zeer actief

Golden Stanley schreef:
Zoie schreef:
Dat bedoel ik .
Ja, ik begrijp wat je hiermee bedoelt, maar dat is puur gestaafd op het feit dat een hond de baas als 'natuurlijk leider' beschouwt en daar ook zijn zelfvertrouwen mee opbouwt. Het oplossen van confictsituaties is in die zin ook rangordegerelateerd, maar de UITVOERING van conflictoplossing is bepalend. En daar schort het nogal 's aan.
Dat ben ik weer met je eens , en natuurlijk heeft dat met conditionering te maken , maar dat gehoorzaamheid niks te maken heeft met rangorde , geloof ik niet .
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Eline* schreef: Ik wil het wel even anders stellen..een hond, die een beetje bang is voor zijn baas zal geen greep naar de macht doen. Door met gehoorzaamheidstraining af en toe te straffen maak je je hond een beetje bang en heb je dus minder kans op rangordeproblemen.
Een hond, die vrijuit initiatieven toont zal geen argwaan of angst hebben voor zijn baas en zich dus vrijer en blijer gedragen. Zelfverzekerder zijn en dus daarvanuit meer kans op problemen geven bij onkundige hondenbezitters, die verder van hondengedrag de ballen verstand hebben.
Ik vind het een omgekeerde wereld, maar wie weet ligt het dichter bij de werkelijkheid dan het hele verhaal van Cuppen.

Ik vind wel dat je gelijk hebt Eline. Ik denk eigenlijk ook dat Cuppen het zo bedoelt. De nare gevolgen van een trainingsmethode komen door de onkunde van de instructeurs.

Ik lees uit dit verhaal dat Cuppen waarschuwt voor "de slechte manier"van les geven van de positieve training. Dus inderdaad die instructeur die hun cursisten leren dat ze het slechte gedrag thuis moeten negeren. Ik weet zeker dat Cuppen ook negeren gebruikt in combinatie met straf (wat ook negeren kan zijn) en beloning.

Wel denk ik met de opkomst van de populariteit van bepaalde rassen de "slechte scholen" ernstige gevolgen kan hebben. Zowel de positieve als straf scholen. Wanneer een zelfverzekerd ras steeds meer opbouwd in combinatie met een onkundige baas :N:

Je hebt ook helemaal gelijk in het feit dat trainen iets heel anders is als opvoeden. Maar als ik de nieuwe cursisten ziet binnenkomen op de hondenschool vraag ik me wel af of dat zij dat ook begrijpen. In het eerste jaar ben je eigenlijk constant bezig de baasjes bij te staan in de opvoeding van hun hond. Later wanneer het kwartje gevallen is snappen zij ook het verschil. Maar in eerste instantie is dat kwartje ver te zoeken :19:

Al met denk ik dat de baasjes moeten letten op extremisten. Dus die scholen die de uiterste kant van de leer opzoeken. Net zoals andere dingen in het leven zitten de extremisten letterlijk op de rand. En kunnen dus problemen veroorzaken. Zoek een school met een leer die je aanstaat maar ook een school die kijkt naar de baas en hond en die let op die combinatie en waar zij bij gebaad zijn.

Mijn reu heeft bijvoorbeeld een figuurlikjk schop onder zijn hol nodig terwijl mijn teefje de hemel in geprezen moet worden. Dus zoek iemand die dmv van zijn leer dit verschil kan overbrengen en je kan vertellen waarom.

Nou het is weer een heel stuk geworden. Ik hoop dat het niet teveel wartaal is :mrgreen:
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ca Cajuina schreef: Mijn reu heeft bijvoorbeeld een figuurlikjk schop onder zijn hol nodig terwijl mijn teefje de hemel in geprezen moet worden. Dus zoek iemand die dmv van zijn leer dit verschil kan overbrengen en je kan vertellen waarom.
Dit vind ik ook . Of liever , het is ook een interactie tussen baas en hond . Dat kan je nooit helemaal in een theorie vangen . Blijf zelf denken , voelen en leren van je hond .
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Martijn schreef:Ik heb nooit ergens gelezen dat alle honden hetzelfde zijn en behandeld moeten worden.
Misschien niet expliciet , maar impliciet wordt daar bij veel adviezen en theorieen wel vanuit gegaan . Neem b.v. al die rangorde regeltjes waar je je aan zou moeten houden. Bij de ene hond is het misschien tot op zekere hoogte zinvol , bij een andere hond niet , maar dat wordt er niet bij verteld .
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Jij noemt het stress, ik noem het liever opwinding.

Waarom winden veel honden zich zo op in een nieuwe situatie? Doordat zij niet gewend zijn om zichzelf te beheersen. Waarom kunnen zij zichzelf niet beheersen? Doordat er nooit duidelijke grenzen aan hun gedrag zijn gesteld. Gebrek aan zelfkontrole leidt tot een ongekontroleerde opwinding die zich kan uiten op vele manieren. Bvb. blaffen als een bezetene.
Wat betreft beheersing ben ik het met je eens. Grenzen stellen is iets wat valt onder opvoeden, niet onder trainen en de basis van en hond die in staat is zich te beheersen ligt in het nest. Gaat het daar mis of wordt de pup te vroeg gescheiden heb je als baas een erg zware taak.
Verder hangt de hoeveelheid prikkels die een hond kan hebben voordat hij in de stress schiet af o.a. van de socialisatie en het karakter van de hond.
Door te korrigeren kun je naar mijn ervaring heel goed voor rust zorgen bij een opgewonden hond. Het is zeker niet zo dat wanneer je een opgewonden hond korrigeert deze in de stress schiet, integendeel. Een opgewonden hond leert juist niet, een niet-opgewonden hond wél. Ik ben dus zeker geen tegenstander van het gebruik van korrekties bij "gestresste" honden.
Ik dus wel. Zenuwlijders straf je niet. Weet je wel hoe onnoemelijk hard je een hond moet straffen die gestresst is wil je doorkomen? En wat is het leereffect? Ik heb hier twee stressblaffers en met straf maak je ze bang.
Kortom, me baserend op mijn ervaringen en vertrouwend op mijn inzicht kan ik het niet met je eens zijn. Korrigeren hoeft zeer zeker niet stressverhogend te zijn, integendeel, niet-korrigeren houdt vaak stress in stand en vertraagt of blokkeert volledig het kunnen aanleren van ander gedrag.
OOk hier lees ik weer een soort van Corrigeren of niks doen. Dat is gewoon niet waar! Laika kon op cursus blaffen als een bezetenen..op dat moment probeer je rust te brengen in de hond, je vraagt aandacht, neemt haar iets weg uit de drukte en brengt kalmte in de hond. Langzaamaan bouw je prikkels op en daarbij blijf je onder het stressniveau waarop de hond het niet meer trekt en moet gaan blaffen. Daar leert de hond wat van..namelijk omgaan met drukte en gewenning aan prikkels. Niet het onderdrukken van een stressgevoel met bij een hond als Laika tot gevolg een toename van angst voor de bedreigende prikkels.
Ik geloof niet dat straf alleen maar blokkeert, indien juist toegepast begrenst straf, en dat is iets anders. Geblokkeerd en faalangstig wordt een hond als er niet of verkeerd beloond wordt om binnen de begrenzing gedrag aan te leren.

Een hond begrijpt meestal verbazingwekkend snel wat de bedoeling is, en even verbazingwekkend snel begint hij zich te richten op het "piepelen" van zijn baas. In mijn ogen moet je dan ook niet te lang blijven proberen om zonder straf op een bepaald beheersingsniveau te geraken, omdat je dan gewoon loopt te emmeren met een hond die bezig blijft met het proberen van het verleggen van zijn grenzen.
Ooit een hond volledig met de clicker getraind? Dan beweer je dit soort onzin namelijk niet meer. Als je een hond weet te motiveren heb je geen straf nodig omdat je en hond hebt die echt enorm graag iets voor je doet.
STraf blokkeert wel degelijk leervermogen en creeert vermijdingsgedrag.
Als je een kind op zijn kop geeft omdat hij sommen niet goed maakt maak je hem faalangstig. Zo werkt dat ook bij een hond.
Maar heeft dit soort omgang met honden nu echt alles te maken met dat wat een hond eigenlijk is?

Oké, je vult zo´n training dan aan met rangorde-regeltjes die moeten zorgen voor het duidelijk laten zijn van de verhoudingen, maar ik mis in deze hele manier van omgaan met honden de direkte konfrontatie welke toch ook deel uitmaakt van de omgang van honden onder elkaar. Even voor de goede orde, ik doel hier dus niet op het veelvuldig toepassen van buitensporig geweld. Maar lichamelijk machtsvertoon is gewoon zeer den hond eigen.

Ik vind je nog erg overtuigt van het idee dat je een hond niet kan trainen zonder straf. Als je die ervaring niet hebt is het ook lastig iemand te overtuigen. Ik snap de opvatting dat een hond straf nodig heeft om te kunnen funktioneren niet. Ik vind het een zeer ouderwetse en achterhaalde opvatting.
Ik ben echt niet compleet tegen het gebruik van straf, maar ik heb wel de overtuiging dat straf geen must is. Laika is een hond die ik de eerste paar jaar gewoon niet heb kunnen straffen. Veel te veel angst, maar het was en is wel een dominant kreng. Zij is gewoon puur getraind met de clicker en daarnaast communiceer je rangorde.
Honden communiceren rangorde via gedrag en houding..echt niet door elkaar af en toe te grijpen. Mijn honden vechten nooit...is dat onhonds?
Ik ben het dus gewoon echt niet eens met je bverhaal..het is gebaseerd op verouderde denkbeelden.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

nou . ongetwijfeld niet zoveel als jij . Maar om een voorbeeld te geven van wat ik bedoel , een van de eerste boeken over honden die ik las was "de vrouw die naar honden luistert "van Jan Fennelll . Dat boek staat werkelijk bol van het soort adviezen hoe je met je hond zou moeten omgaan vanuit een bepaalde theorie . Moet je nu werkelijk je hond vijf minuten negeren als je thuiskomt ? Dat kan misschien bij een bepaald type hond bij een bepaald type eigenaar zinvol zijn , maar als algemene regel vind ik het onzin .
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Martijn schreef:Ik heb nooit ergens gelezen dat alle honden hetzelfde zijn en behandeld moeten worden.
Ik doelde op die extremisten (onkundige trainers) die doorslaan. Die hangen een bepaalde theorie en passen die vervolgens toe op elke hond. Een trainingmethode is goed wanneer hij is aangepast op de hond. Ik denk dat op dit vlak veel fouten worden gemaakt bij hondenscholen

Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:nou . ongetwijfeld niet zoveel als jij . Maar om een voorbeeld te geven van wat ik bedoel , een van de eerste boeken over honden die ik las was "de vrouw die naar honden luistert "van Jan Fennelll . Dat boek staat werkelijk bol van het soort adviezen hoe je met je hond zou moeten omgaan vanuit een bepaalde theorie . Moet je nu werkelijk je hond vijf minuten negeren als je thuiskomt ? Dat kan misschien bij een bepaald type hond bij een bepaald type eigenaar zinvol zijn , maar als algemene regel vind ik het onzin .
God, Jan Fennell.. :N: Als je iets meer snapt van hondengedrag is dat echt een heel vreemd boek. Die mevrouw zegt dat alle problemen voortkomen uit een verkeerde en onduidelijke rangorde, maar de problemen moet je wel oplossen met allerlei therapieetjes die weinig tot niks te maken hebben met rangorde.

Ik heb ooit eens de opvatting gelezen dat honden die ineens genegeerd worden om de rangorde te herstellen een beetje depressief worden. Niks lager in rang, gewoon verdrietig omdat niemand ze meer een blik waardig gunt. Negeren is inderdaad iemand terugzetten op zijn plaats. Als je zelf wordt genegeerd wordt door iemand die je lief is doet dat auw.
Je hond negeren bij binnenkomst voorkomt inderdaad problemen..problemen van deemoedsplassen totaan overdreven opspringen totaan een preventie bij verlatingsangst. Het is dus op zich niet dom dat als advies te geven, omdat de gemiddelde hondenbezitter nou eenmaal niet zelf kan inschatten op welk moment het wel handig wordt je hond te negeren.

Boeken zijn geschreven voor mensen die weinig van honden weten. Ik snap dat hele boek van Fennell best. Het gaat ervan uit dat jij als hondenbezitter niet alles wil weten, maar gewoon een basisiets om wat mee uit de voeten te kunnen. Voor een echte leek is het een aardig boek (god, dat ik dat ooit nog zou zeggen :denken: ) maar de waarheid bevat het niet.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:. Maar ik heb nooit ergens gelezen dat je moet kiezen, dat is vooral wat ouderwetse hondentrainers je willen doen geloven.
Yep! En die roepen dan inderdaad dat je al het ongewenste gedrag moet negeren. :denken: Dan heb je het dus duidelijk niet begrepen. :klaar:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Zoie schreef:
Ca Cajuina schreef: Mijn reu heeft bijvoorbeeld een figuurlikjk schop onder zijn hol nodig terwijl mijn teefje de hemel in geprezen moet worden. Dus zoek iemand die dmv van zijn leer dit verschil kan overbrengen en je kan vertellen waarom.
Dit vind ik ook . Of liever , het is ook een interactie tussen baas en hond . Dat kan je nooit helemaal in een theorie vangen . Blijf zelf denken , voelen en leren van je hond .
Dat is ook weer niet helemaal waar. Je kan een theorie aanhangen en als je die juist toepast kan het erg werken. Het alles negeren van ongewenst is, is geen theorie. De theorie van postitief trainen zit veel gecompliceerder in elkaar.

Zo kan je inderdaad een huishond positief trainen. Omdat je de hond kunstjes aan het leren bent. Met opvoeden vind ik het een ander verhaal. Maar met opvoeden kan een nee dus ook al een straf zijn.

Wanneer het opvoeden en het trainen door elkaar gehaald worden sluipen de fouten erin

Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:
Zoie schreef:nou . ongetwijfeld niet zoveel als jij . Maar om een voorbeeld te geven van wat ik bedoel , een van de eerste boeken over honden die ik las was "de vrouw die naar honden luistert "van Jan Fennelll . Dat boek staat werkelijk bol van het soort adviezen hoe je met je hond zou moeten omgaan vanuit een bepaalde theorie . Moet je nu werkelijk je hond vijf minuten negeren als je thuiskomt ? Dat kan misschien bij een bepaald type hond bij een bepaald type eigenaar zinvol zijn , maar als algemene regel vind ik het onzin .
God, Jan Fennell.. :N: Als je iets meer snapt van hondengedrag is dat echt een heel vreemd boek. Die mevrouw zegt dat alle problemen voortkomen uit een verkeerde en onduidelijke rangorde, maar de problemen moet je wel oplossen met allerlei therapieetjes die weinig tot niks te maken hebben met rangorde.

Ik heb ooit eens de opvatting gelezen dat honden die ineens genegeerd worden om de rangorde te herstellen een beetje depressief worden. Niks lager in rang, gewoon verdrietig omdat niemand ze meer een blik waardig gunt. Negeren is inderdaad iemand terugzetten op zijn plaats. Als je zelf wordt genegeerd wordt door iemand die je lief is doet dat auw.
Je hond negeren bij binnenkomst voorkomt inderdaad problemen..problemen van deemoedsplassen totaan overdreven opspringen totaan een preventie bij verlatingsangst. Het is dus op zich niet dom dat als advies te geven, omdat de gemiddelde hondenbezitter nou eenmaal niet zelf kan inschatten op welk moment het wel handig wordt je hond te negeren.

Boeken zijn geschreven voor mensen die weinig van honden weten. Ik snap dat hele boek van Fennell best. Het gaat ervan uit dat jij als hondenbezitter niet alles wil weten, maar gewoon een basisiets om wat mee uit de voeten te kunnen. Voor een echte leek is het een aardig boek (god, dat ik dat ooit nog zou zeggen :denken: ) maar de waarheid bevat het niet.
Niet dat ik nu zoveel van honden weet , maar toen ik dat boek als totale leek las , stond vooral dit advies mij zo tegen ! Wat is er nou mooier dan je hond begroeten als je thuiskomt ? Ik zou er ook depressief van worden als mijn baas me geen blik waardig gunde . In ieder geval gaat het zo compleet tegen mijn eigen intuties in , dat ik liever geen hond heb dan dat ik dit zou moeten doen . Maar goed , ik praat ook alleen maar vanuit mijn eigen ervaring .
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Martijn schreef:
Ca Cajuina schreef:
Ik doelde op die extremisten (onkundige trainers) die doorslaan. Die hangen een bepaalde theorie en passen die vervolgens toe op elke hond. Een trainingmethode is goed wanneer hij is aangepast op de hond. Ik denk dat op dit vlak veel fouten worden gemaakt bij hondenscholen
Ik denk dat de gemiddelde hondenschool sowieso meer fout dan goed doet.
Ik denk een goede hondenschool erg veel goed kan doen

Martijn schreef:En extremisten..ach ja. Het ligt er aan wat je van je hond wilt. Het is bij een bepaald type honden heel goed mogelijk om hem tot in de puntjes af te richten met alleen maar beloningen. Border collies en zo zijn er erg geschikt voor.
Om nou te zeggen dat mensen die niet corrigeren maar wel een perfect luisterende hond hebben onkundig zijn vind ik nogal dwaas.[/qoute]

Dat hoor je mij ook helemaal niet zeggen. Je kan heel veel honden africhten zonder correctie. Dan ben je ook aan het trainen. Ik heb het over het opvoeden van je hond. Daarbij kan het handig zijn om te corrigeren.
Martijn schreef:Als een theorie gaat over hoe een hond leert en dat je veel bereikt als je de hond zover krijgt dat wat jij wilt ook is wat hij wil dan klopt die theorie altijd. Bij elke hond.[/qoute]

Dat zeg ik toch ook. Ik heb het over de uitvoerders ervan.
Martijn schreef:Ik heb trouwens nog nooit gelezen dat je een hond niet mag corrigeren.
Daar gaat het boek of de les dan misschien niet over maar dat is iets anders dan zeggen dat het niet mag.[/qoute]

precies dus diegene die dat zeggen hebben het niet begrepen. Maar die geven wel les
Martijn schreef:Eén ding is duidelijker. Als je moet kiezen tussen alleen belonen of alleen afstraffen kom je met belonen een heel eind verder. Maar ik heb nooit ergens gelezen dat je moet kiezen, dat is vooral wat ouderwetse hondentrainers je willen doen geloven.
Je moet ook nooit kiezen. En volgens mij zijn er heel wat oudere africhters die het daar helemaal mee eens zijn.

Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Quote : Ik denk een goede hondenschool erg veel goed kan doen

Een goeie, ja :pffff:
In mijn ogen niettes dus.
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Ca Cajuina
Zeer actief

Mama Sanneke schreef:Quote : Ik denk een goede hondenschool erg veel goed kan doen

Sanneke
Wat bedoel je hiermee? Dat je een slechte ervaring hebt met een hondenschool? Dat er geen goede hondenscholen bij jou in de buurt zijn? Dat je uberhaupt een hondeschool onzin vindt?

Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Toevallig maakte ik zo'n soort situatie zojuist mee zoals Inge schetst: Kaya is een goed gehoorzame hond, maar haar balletje is haar 'god'.
In situaties waar de bal een rol speelt, luistert ze iets minder goed (snel).

De bal was buiten net uit haar bek gerold het dijkje af en in het water. Dat is langs een weg, dus ze was aangelijnd, en ze moest doorlopen van mij.
Een stukje verder waar het veilig is gaat ze altijd weer los en prompt rende ze terug naar haar bal. Ik zag dat pas toen ze er al was en dan moet ik dus heel streng roepen; bevelen eigenlijk. Want ik kan dan al het leuks uit de kast trekken, maar dat heeft geen zin want het balletje is het allerleukste.
Dan is het dus echt "KAYA HIERRRR NUUUUUUUU!!!!!!!!!" (een hele flinke brul) en dan kiest ze dus toch eieren voor haar geld en komt ze :mrgreen:

Geen beloning (want dat interesseert haar dan geen moer in haar 'verdriet' om haar bal) en ook nooit straf gehad, maar toch komt ze.
Wellicht geldt in dit soort situaties toch een beetje de rangorde :19:

Verder gebruik ik weleens een enkele keer de gehoorzaamheidsoefeningen om haar 'op haar kop te geven'. Als ze bv buiten weleens lelijk deed (ik zeg 'deed' omdat dit de laatste tijd erg goed gaat, afkloppen :mrgreen: ) dan moet ze zitten, afgaan en blijven van mij. Ik heb dan toch het idee dat ik op dat moment even laat zien dat zij niets te vertellen heeft, maar ik wel.

Ik denk niet dat je puur met training de rangorde bepaald (want hierbij spelen andere zaken een grotere rol), maar dat je wel in combinatie hiermee wat duidelijk kan maken naar de hond toe.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:als gehoorzaamheid en rangorde onder geen enkele omstandigheid gelinkt zouden zijn aan elkaar, hoe verklaar je dan de volgende twee feiten :
- wat iedereen bekend is : hond luistert perfect naar gezinslid A, en heeft (met identiek dezelfde geconditionneerde bevelen) compleet het schijt aan gezinslid B. juist bij sterkere hondenkarakters zie je dit héél vaak.
Jij weet net zo goed als ik dat geen mens hetzelfde traint en werkt met zijn hond. Laika luistert naar mij goed, maar is minder onderdanig naar mij toe dan naar bv mijn vader. Aan mijn vader heeft ze echter compleet lak als het op gehoorzaamheid aankomt.
- tweede situatie : een pup uit mijn laatste nestje (ze is nu 16 maand) wordt door haar bazinnetje met de klikker getraind - het gaat gewoon práchtig, op alle gebied, het zijn ook heel erg leuke hondenmensen, beestje doet het op het trainingsveld gewoonweg fenomenaal goed; mede dank zij de klikker, ben ik zeker van. maarrrr, komt ze in een iets te uitdagende situatie dan mag het baasje roepen wat ze wil, de hond komt niét. natuurlijk is er daar geen rangordeconflict, maar toch, als puntje bij paaltje komt kiest de hond ervoor de baas simpelweg te negeren.
en dat gebeurt naar mijn ervaring véél minder als er in de opvoeding (niet in de kunstjestraining) een 'moeten'-aspect ingebouwd wordt. de hond 'moet' ook een keer iets tegen zijn zin doen, omdat de ranghogere simpelweg beslist. het blijft altijd wel leuk moeten, en is NIET gebaseerd op angst, laat ik dat vooropstellen. maar de grens wordt duidelijker bepaald door de baas, en dit geeft in bepaalde situaties betrouwbaarder reacties dan diegene die zuiver door conditionnering worden utgelokt.
Tja, ik kan er legio voorbeelden tegenover stellen van honden getraind met straf die los van de lijn schijt hebben aan hun baas en verder toch echt ranglager zijn. Het is maar net hoe het kosten-batenplaatje uitvalt.
Konijn versus baas..baas verliest en dat plaatje kan ook anders zijn gekleurd.

Ik ben overigens wel met je eens dat de zelfvrezekerdheid van de hond samenhangt met de mate van grenzen zoeken in wat kan en wat niet kan. Maar dan heb ik het over zelfverzekerdheid en niet zo zeer rangorde. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Ca Cajuina schreef:
Mama Sanneke schreef:Quote : Ik denk een goede hondenschool erg veel goed kan doen

Sanneke
Wat bedoel je hiermee? Dat je een slechte ervaring hebt met een hondenschool? Dat er geen goede hondenscholen bij jou in de buurt zijn? Dat je uberhaupt een hondeschool onzin vindt?
Ik heb een rotslechte ervaring met de hondenschool en ik ben niet alleen.
Bij mij in de buurt is er geen andere.
Ik hoor wel goeie dingen over andere hondenscholen, dat wel.
Maar ik heb er geen vertrouwen meer in.
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: maar een 100% klikkerhond was waarschijnlijk wel doorgerend, met alle gevolgen vandien :19: .
:denken: Ik vind dat zo'n rare aanname. Ik heb een 100 procent klikkerhond omdat ze in elkaar kromp bij stemverheffing. :19:
Respect en ontzag hebben voor je baas heeft in mijn ogen niet te maken met het wel of niet straffen van je hond tijdens het trainen. Of een hond wel of niet luistert bij een stemverheffing heeft daar ook niet mee te maken, dat heeft ook puur te maken met het karakter van de hond denk ik en de associatie die de hond maakt met geschreeuw. Een hond waar dagelijks tegen wordt geschreeuwd zal denk ik minder onder de indruk zijn van een brul dan mijn honden waar bijna nooit tegen gebruld wordt.
Nelson is totaal ongehoorzaam, omdat ik hem niet getraind heb. Hij kan zitten en hierkomen..dat is het. Dat is toch ook niet iets dat iets zegt over de rangorde?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Mama Sanneke schreef:
Ca Cajuina schreef:

Sanneke
Ik heb een rotslechte ervaring met de hondenschool en ik ben niet alleen.
Bij mij in de buurt is er geen andere.
Ik hoor wel goeie dingen over andere hondenscholen, dat wel.
Maar ik heb er geen vertrouwen meer in.
Sanneke
Dat is inderdaad erg vervelend. Daarom zei ik ook een goede hondenschool. Het is ook erg vervelend dat er geen andere hondenschool in de buurt is.

Ik geloof echter wel dat een goede hondenschool veel hulp kan bieden bij de opvoeding van honden van mensen die niet weten wat ze hebebn aangeschaft. Dan kan je je afvragen of die mensen niet voorbij gaan aan hun eigen verantwoordlijkheid. Maar als die mensen een boek pakken omdat dat is aangeraden (ook al is het Jan Fennel :wink: :mrgreen: ) Hebben ze al een goede daad gedaan.

Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

In mijn ogen is zowel opvoeding als training een combinatie van straffen en belonen, met de nadruk op beloning.
Alleen met straf kom je er niet, alleen met belonen ook niet. Een hond heeft m.i. grenzen nodig.

In de aanleerfase van een training werk ik alleen met beloning, de hond moet eerst leren wat er van hem verwacht wordt. Is het kwartje gevallen en snapt de hond wat een commando betekent, dan ga ik meer eisen stellen, de beloning wordt alleen nog verdiend bij een betere prestatie, dus niet zitten 2 seconden na het commando maar direct. Weet ik absoluut zeker dat de hond het commando begrijpt en beheerst en hij weigert, dan straf ik! Zodra de hond dan alsnog het commando opvolgt wordt ie direct beloond!

In de opvoeding (de dagelijkse dingetjes) straf ik gedrag wat gevaarlijk kan zijn voor de hond zelf direct. Het najagen van auto's en fietsers bv. wat Marouck als pup aan de lijn deed heb ik direct vrij hard gecorrigeerd omdat ik dat gevaarlijk vind. Ik moest er niet aan denken dat ze dat deed als ze groter was en de riem bv. zou knappen. Hetzelfde gold voor het eten van straat. In andere situaties leid ik af en bied een alternatief, het kauwen op een tafelpoot bv, afleiden en als alternatief een flosje of een bijtrolletje geven en even spelen. Goed gedrag wordt altijd beloond!

De manier van straffen is bij Marouck anders dan bij Nika. Nika vindt het vreselijk genegeerd te worden, maar verhef ik mijn stem doet haar dat weinig tot niets. Marouck vindt het juist vreselijk als ik mijn stem verhef en af en toe krijgt ze ook een fysieke correctie, als ik haar als correctie negeer interesseert haar dat weinig. Zelfde met belonen, Nika is gevoelig voor spel en af en toe een brokje, Marouck doet alles voor haar bal, kan ook intens genieten van een knuffel als beloning en voer kan ik juist maar zelden gebruiken omdat ze daar weer te druk van wordt.
De clicker werkte als hulpmiddel bij Nika perfect, bij Marouck niet, ze wordt zo gigantisch druk ervan dat ik de clicker aan de kant heb gegooid, die gebruik ik bij haar alleen af en toe in de beginfase van een nieuwe oefening. Een gebrek aan kennis en ervaring met de clicker van mij in haar geval :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:ja maar eline, jij hebt het voortdurend over 'straf', waar ik eigenlijk niet meer bedoel (en toepas) dan een correctie, onmiddellijk gevolgd door positief aandacht vragen en intens belonen.
dat erváárt een hond niet als straf, hoewel het puur theoretisch natuurlijk gewoon allebei onder negatieve inwerking valt.
Wij snappen elkaar ergens dus niet helemaal. Wat jij hier beschrijft , is dat ook niet iets wat meer valt onder gewoon begeleiden? Een soort van "nee, deze kant op, ja goed zo!" ?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”