Ja, en dat is het, samenwerken met je hond. Hoe je dat voor elkaar krijgt is denk ik minder belangrijk en idd afhankelijk van je hond en hoe je zelf bent.Hanneke2 schreef: Ja, dat zeg ik, het verschilt uiteraard van hond tot hond. Maar als je een mishandeld Spanjaardje hebt van een ras dat getraind is op zelfstandig werken zonder commando's van de baas, is het geweldig als hij op een gegeven ogenblik met je gaat 'overleggen'. Hij kijkt me dan strak aan, kijkt in de richting van waar iets heel interessant is, kijkt weer terug naar mij. Soms is het helaas pindakaas voor hem want dan gaan we niet naar de dierenwinkel, en soms gaan we samen effe kijken wat er nou zo spannend is. Staan we met z'n tweeen 's avonds in de struiken te gluren naar een egel.
![]()
En Jack wil af en toe wel eens lastig doen naar grote vreemde reuen (vechten heeft hij nog nooit gedaan, maar wel grommen en quasi-stoer wegjagen), maar hij verliest mij daarbij niet (meer) uit het oog. En dat scheelt een hoop, want als ik die andere hond dan vrolijk begroet, is het probleem al voor een groot deel opgelost.
.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Het nut van een (strenge) opvoeding
Moderator: moderatorteam
- Zoie
- Zeer actief

- Zoie
- Zeer actief
Ja, daar zou ik dan ook weer bang voor zijn, die standaard dingen van het MOET zo.Inge O schreef: soms wel het tegendeel : ze 'eisen' daar vaak details waar ik compleet lak aan heb, of ze willen dat je iets op deze of gene manier aanpakt, terwijl ik dan soms weet dat die aanpak voor mijn hond waardeloos is.

-
- Zeer actief
Daarom ben ik met Nieve bij een particuliere hondenschool gaan trainen, waar ook gekeken wordt naar de individuele hond. Tuurlijk heb ik daar ook wel standaard oefeningen gedaan bij de gehoorzaamheidstraining, maar er werd nooit gezegd het moet zo.. Er werd dan eerder gezegd ik denk dat je het bij Nieve misschien beter zo kunt oplossen.Zoie schreef:Ja, daar zou ik dan ook weer bang voor zijn, die standaard dingen van het MOET zo.Inge O schreef: soms wel het tegendeel : ze 'eisen' daar vaak details waar ik compleet lak aan heb, of ze willen dat je iets op deze of gene manier aanpakt, terwijl ik dan soms weet dat die aanpak voor mijn hond waardeloos is.
GJD's zijn niet de meest makkelijke honden om te trainen en daarom wilde in een trainingsmethode die voor mijn hond prettig zou zijn en voor mij ook.... Ik vind het wel noodzakelijk om met haar bezig te zijn en te trainen...maar niet onder harde dwang...want dan zou zij alleen maar het tegenovergestelde doen.
Ik heb totaal 3 jaar met haar getraint, waaronder ook sport en ik merk dat ze het leuk vind om iets voor me (kan beter zeggen met me) te doen, zolang er maar niet te veel dwang op staat...dat zag mijn trainster ook gelijk en daarom trainden we op een hele ontspannen manier en voor Nieve heeft dat zeker gewerkt.

When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
- Zoie
- Zeer actief
Ik heb hier eens over nagedacht Sietske, en ik geloof toch niet dat ik het niet helemaal met je eens ben. Neem b.v. Zoë. Typisch geval van een teef met agressie naar andere teven, m.i. gewoon een instinctieve neiging. Ze beet niet, maar toch. Zelf denk ik dat je als baas haar van pup af aan had gehad, en je hebt het kwa persoonlijkheid in je en je hebt kennis in huis om hier mee om te gaan, je dit gedrag van haar wel had kunnen intomen en aanvaardbaar kunnen houden. En misschien is dit ook wel gebeurd, want ik heb het een paar keer gedaan, en met een fluitje liet ze zich uit elke situatie terugroepen. Tegelijkertijd vraag ik me dan wel weer af, hoe is dat gedaan ? , want ze was verder als de dood voor fluit-geluiden. Maar goed, misschien had het op een manier gekund die ik aanvaardbaar vind.Sietske* schreef:Ik denk eerlijk gezegd wel dat het een kwestie is van trainen en opvoeden. Maar dan ga ik er wel vanuit dat de hond van pup af aan op de juiste manier wordt opgevoed. Ik sluit dan dus even de herplaatste honden met een verkeerde start uit. Verder is een absolute vereiste dat je de opvoeding en training aanpast aan de soort hond. En als je aan deze voorwaarden voldoet kun je volgens mij vrijwel altijd problemen voorkomen (ervanuitgaande dat de hond lichamelijk in orde is natuurlijk, agressie die voortkomt uit bv. pijn of een afwijking in de hersenen staat totaal los van opvoeding en training). Dat neemt niet weg dat het verdomde moeilijk is. Als ik mijn eigen honden bekijk dan merk ik dat Tara naar mijn zin te vaak blaft naar andere honden. Ze doet dit niet om agressie uit te lokken maar uit een stukje onzekerheid. Dat ze dit blijft doen heeft naar mijn idee vooral te maken met het feit dat ik er niet correct mee om ga. .Zoie schreef:Het gaat er idd om om te voorkomen dat je hond een probleemhond wordt. Daar wil ik m'n energie in steken. Overigens geloof ik niet dat het altijd een kwestie is van trainen en opvoeden. Sommige honden gaan gewoon het gevecht niet uit de weg, of je moet met extreme dingen ( in mijn ogen ) als elektrische halsbanden gaan werken.
Zelf lukte he me niet. Kwam ik b.v. in 'haar' uitlaatbosje, en ze vermoedde of rook ergens een teef, en ze stond nog onder appel, dan kon ik haar nog net zo ver krijgen dat ze even naar me keek, maar dit gedrag belonen, met wat dan ook, lukte niet. Ik kon haar aandacht met geen mogelijkheid vasthouden. Dus ik kan me ook voorstellen dat het met sommige honden gewoon niet lukt, of je moet weet ik het wat voor akeligs gaan uithalen.
Maar een ander vindt het misschien helemaal niet akelig, en redeneert van een een paar keer goed corrigeren met een teletakt of prikband, en het probleem is opgelost. Tsja, valt ook iets voor te zeggen, je geeft je hond er weer veel mogelijkheden mee terug.
Maar goed, laten we zeggen dat dit toch een kwestie van een kundige baas zijn is. Dan heb je hier een probleem wat van je eigen hond uitgaat. Maar ik kan me b.v. ook voorstellen dat je een hond hebt, uit zichzelf niet agressief naar andere honden, maar in reactie op agressief of uitdagend gedrag van een andere hond, maatschappelijk gezien buitenproportioneel hard reageert: vastgrijpen en niet meer loslaten b.v. Gewoon omdat het beestje zo is. Kan je zeggen, moet je je hond leren lossen of zo, maar ja, hoe vaak heb je nu de kans om je hond te leren lossen met een andere hond in z'n bek, en dan nog.
Dus ik kan me best voorstellen dat sommige honden gewoon niet los kunnen in het uitlaatbos, vaak aangelijnd, of zelfs gemuilkorfd moeten zijn. Heb je dan een probleemhond ? Tsja, dat hangt er weer vanaf natuurlijk. Ik wel als baas, maar ander vindt het geen probleem maar gewoon iets wat bij zijn hond hoort en gaat er verantwoord mee om.

- Zoie
- Zeer actief
haha, ja, maar als ik daar als onervaren beginnend baasje op het veldje sta, en ik ben het er niet mee eens, dan weet ik wel hoe het gaat. Dat gaat gewoon niet goedInge O schreef:haha, ik doe het dan gewoon nietZoie schreef:Ja, daar zou ik dan ook weer bang voor zijn, die standaard dingen van het MOET zo.Inge O schreef: soms wel het tegendeel : ze 'eisen' daar vaak details waar ik compleet lak aan heb, of ze willen dat je iets op deze of gene manier aanpakt, terwijl ik dan soms weet dat die aanpak voor mijn hond waardeloos is.![]()
.
nu heb ik ook het geluk dat ik daar al jaaaren zit, en na de tigste hond waarmee ik het programma heb doorlopen kennen ze me daar ook wel al een beetje.
waar ik dan wél weer trots op ben, is dat ze me zo graag met (weer) een jonge hond in de beginnersgroepen hebben, omdat ze dan eindelijk iemand hebben die zijn hond tenminste consequent beloont, wat ze dan weer heel graag als voorbeeld gebruiken.

Laatst gewijzigd door Zoie op 08 jan 2005 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

- Zoie
- Zeer actief
Nieve schreef:Daarom ben ik met Nieve bij een particuliere hondenschool gaan trainen, waar ook gekeken wordt naar de individuele hond. Tuurlijk heb ik daar ook wel standaard oefeningen gedaan bij de gehoorzaamheidstraining, maar er werd nooit gezegd het moet zo.. Er werd dan eerder gezegd ik denk dat je het bij Nieve misschien beter zo kunt oplossen.Zoie schreef:Ja, daar zou ik dan ook weer bang voor zijn, die standaard dingen van het MOET zo.Inge O schreef: soms wel het tegendeel : ze 'eisen' daar vaak details waar ik compleet lak aan heb, of ze willen dat je iets op deze of gene manier aanpakt, terwijl ik dan soms weet dat die aanpak voor mijn hond waardeloos is.
GJD's zijn niet de meest makkelijke honden om te trainen en daarom wilde in een trainingsmethode die voor mijn hond prettig zou zijn en voor mij ook.... Ik vind het wel noodzakelijk om met haar bezig te zijn en te trainen...maar niet onder harde dwang...want dan zou zij alleen maar het tegenovergestelde doen.
Ik heb totaal 3 jaar met haar getraint, waaronder ook sport en ik merk dat ze het leuk vind om iets voor me (kan beter zeggen met me) te doen, zolang er maar niet te veel dwang op staat...dat zag mijn trainster ook gelijk en daarom trainden we op een hele ontspannen manier en voor Nieve heeft dat zeker gewerkt.

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hmmm, heb ik iets zinnigs te zeggen? Hahahaha, ik geloof het eigenlijk niet.....
Ik heb hele makkelijke honden wat het 'hierkomen' betreft. Kaya komt altijd, ongeacht de situatie. De enige situatie waarin het iets moeilijker is en waarbij ik het commando streng moet herhalen, is als ze in het water zit en haar balletje kwijt is. Verder nooit problemen, ook niet als ze aan het spelen zijn met andere honden.
Ik kan 3 uur in het bos wandelen en hoef niet eens te kijken of mijn honden in de buurt zijn, zalig!
Moritz luistert wat dat betreft ook bijzonder goed, alleen bij angst is hij wat moeilijker te bereiken, maar verder eigenlijk perfect.
Ik denk dat een aantal factoren meespelen: sowieso het karakter van de hond, is het een echte vrijbuiter of niet? Mijn honden dus niet, het zijn schoffies, maar het liefste willen ze gewoon bij mij/hun roedel zijn.
Daarnaast het aanleren; ik heb het hierkomen altijd aangeleerd met belonen, altijd en overal. Nooit, maar dan ook nooit boos worden en er gewoon een leuk spelletje van maken: achteruit rennen, gek doen, belonen, het fantastisch vinden als je hond komt.
Dat belonen blijf ik nog steeds doen ook al kennen ze het commando feilloos, nog steeds worden ze ervoor beloond.
Met Kaya heb ik wel getraind, GG1 en 2. En natuurlijk leer je daar net even wat meer dan dat je zelf al weet (tenminste in mijn geval), maar ik deed het wel op mijn manier.
Een keer heeft de trainer de lijn overgenomen of het wat 'grover' aan Kaya te leren en dat heeft hij dus nooit meer gedaan
Dat was 'hap'.
Nu oefen ik gewoon tussendoor, in de dagelijkse praktijk tijdens het uitlaten. Ook Moritz is wat stabieler geworden waardoor hem dingen is aan te leren.
Gewoon plezier erin hebben, een hele goede band met je hond opbouwen, vertrouwen. Dan zal het met de meeste honden best wel lukken.
Ik heb hele makkelijke honden wat het 'hierkomen' betreft. Kaya komt altijd, ongeacht de situatie. De enige situatie waarin het iets moeilijker is en waarbij ik het commando streng moet herhalen, is als ze in het water zit en haar balletje kwijt is. Verder nooit problemen, ook niet als ze aan het spelen zijn met andere honden.
Ik kan 3 uur in het bos wandelen en hoef niet eens te kijken of mijn honden in de buurt zijn, zalig!
Moritz luistert wat dat betreft ook bijzonder goed, alleen bij angst is hij wat moeilijker te bereiken, maar verder eigenlijk perfect.
Ik denk dat een aantal factoren meespelen: sowieso het karakter van de hond, is het een echte vrijbuiter of niet? Mijn honden dus niet, het zijn schoffies, maar het liefste willen ze gewoon bij mij/hun roedel zijn.
Daarnaast het aanleren; ik heb het hierkomen altijd aangeleerd met belonen, altijd en overal. Nooit, maar dan ook nooit boos worden en er gewoon een leuk spelletje van maken: achteruit rennen, gek doen, belonen, het fantastisch vinden als je hond komt.
Dat belonen blijf ik nog steeds doen ook al kennen ze het commando feilloos, nog steeds worden ze ervoor beloond.
Met Kaya heb ik wel getraind, GG1 en 2. En natuurlijk leer je daar net even wat meer dan dat je zelf al weet (tenminste in mijn geval), maar ik deed het wel op mijn manier.
Een keer heeft de trainer de lijn overgenomen of het wat 'grover' aan Kaya te leren en dat heeft hij dus nooit meer gedaan

Nu oefen ik gewoon tussendoor, in de dagelijkse praktijk tijdens het uitlaten. Ook Moritz is wat stabieler geworden waardoor hem dingen is aan te leren.
Gewoon plezier erin hebben, een hele goede band met je hond opbouwen, vertrouwen. Dan zal het met de meeste honden best wel lukken.
- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat je als je die hond die instinctief het niet zo op andere honden heeft, van het begin af aan leert dat hij / zij zich met de aandacht tot jou moet richten wanneer er andere honden aankomen er geen enkel probleem hoeft te zijn. Maar dan is het wel van belang dat de hond geen winnaarservaringen heeft kunnen opdoen. En dat maakt het natuurlijk wel veel moeilijker. Maar ik denk dat het wel op opvoeding terug te voeren is, maar dat kost gewoon erg veel inspanning en een behoorlijke portie inzicht.Zoie schreef:Ik heb hier eens over nagedacht Sietske, en ik geloof toch niet dat ik het niet helemaal met je eens ben. Neem b.v. Zoë. Typisch geval van een teef met agressie naar andere teven, m.i. gewoon een instinctieve neiging. Ze beet niet, maar toch. Zelf denk ik dat je als baas haar van pup af aan had gehad, en je hebt het kwa persoonlijkheid in je en je hebt kennis in huis om hier mee om te gaan, je dit gedrag van haar wel had kunnen intomen en aanvaardbaar kunnen houden. En misschien is dit ook wel gebeurd, want ik heb het een paar keer gedaan, en met een fluitje liet ze zich uit elke situatie terugroepen. Tegelijkertijd vraag ik me dan wel weer af, hoe is dat gedaan ? , want ze was verder als de dood voor fluit-geluiden. Maar goed, misschien had het op een manier gekund die ik aanvaardbaar vind.Sietske* schreef:Ik denk eerlijk gezegd wel dat het een kwestie is van trainen en opvoeden. Maar dan ga ik er wel vanuit dat de hond van pup af aan op de juiste manier wordt opgevoed. Ik sluit dan dus even de herplaatste honden met een verkeerde start uit. Verder is een absolute vereiste dat je de opvoeding en training aanpast aan de soort hond. En als je aan deze voorwaarden voldoet kun je volgens mij vrijwel altijd problemen voorkomen (ervanuitgaande dat de hond lichamelijk in orde is natuurlijk, agressie die voortkomt uit bv. pijn of een afwijking in de hersenen staat totaal los van opvoeding en training). Dat neemt niet weg dat het verdomde moeilijk is. Als ik mijn eigen honden bekijk dan merk ik dat Tara naar mijn zin te vaak blaft naar andere honden. Ze doet dit niet om agressie uit te lokken maar uit een stukje onzekerheid. Dat ze dit blijft doen heeft naar mijn idee vooral te maken met het feit dat ik er niet correct mee om ga. .Zoie schreef:Het gaat er idd om om te voorkomen dat je hond een probleemhond wordt. Daar wil ik m'n energie in steken. Overigens geloof ik niet dat het altijd een kwestie is van trainen en opvoeden. Sommige honden gaan gewoon het gevecht niet uit de weg, of je moet met extreme dingen ( in mijn ogen ) als elektrische halsbanden gaan werken.
Zelf lukte he me niet. Kwam ik b.v. in 'haar' uitlaatbosje, en ze vermoedde of rook ergens een teef, en ze stond nog onder appel, dan kon ik haar nog net zo ver krijgen dat ze even naar me keek, maar dit gedrag belonen, met wat dan ook, lukte niet. Ik kon haar aandacht met geen mogelijkheid vasthouden. Dus ik kan me ook voorstellen dat het met sommige honden gewoon niet lukt, of je moet weet ik het wat voor akeligs gaan uithalen.
Maar een ander vindt het misschien helemaal niet akelig, en redeneert van een een paar keer goed corrigeren met een teletakt of prikband, en het probleem is opgelost. Tsja, valt ook iets voor te zeggen, je geeft je hond er weer veel mogelijkheden mee terug.
Maar goed, laten we zeggen dat dit toch een kwestie van een kundige baas zijn is. Dan heb je hier een probleem wat van je eigen hond uitgaat. Maar ik kan me b.v. ook voorstellen dat je een hond hebt, uit zichzelf niet agressief naar andere honden, maar in reactie op agressief of uitdagend gedrag van een andere hond, maatschappelijk gezien buitenproportioneel hard reageert: vastgrijpen en niet meer loslaten b.v. Gewoon omdat het beestje zo is. Kan je zeggen, moet je je hond leren lossen of zo, maar ja, hoe vaak heb je nu de kans om je hond te leren lossen met een andere hond in z'n bek, en dan nog.
Dus ik kan me best voorstellen dat sommige honden gewoon niet los kunnen in het uitlaatbos, vaak aangelijnd, of zelfs gemuilkorfd moeten zijn. Heb je dan een probleemhond ? Tsja, dat hangt er weer vanaf natuurlijk. Ik wel als baas, maar ander vindt het geen probleem maar gewoon iets wat bij zijn hond hoort en gaat er verantwoord mee om.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

- Zoie
- Zeer actief
Maar hoe kan je dat weten ? Vaak spelen deze honden als pup/jonge hond gewoon. En hoe stel je je dat dan voor ? Een hond helemaal niet met andere honden socialiceren, lijkt me ook niet gezond b.v.Sietske* schreef: Ik denk dat je als je die hond die instinctief het niet zo op andere honden heeft, van het begin af aan leert dat hij / zij zich met de aandacht tot jou moet richten wanneer er andere honden aankomen er geen enkel probleem hoeft te zijn. Maar dan is het wel van belang dat de hond geen winnaarservaringen heeft kunnen opdoen. En dat maakt het natuurlijk wel veel moeilijker. Maar ik denk dat het wel op opvoeding terug te voeren is, maar dat kost gewoon erg veel inspanning en een behoorlijke portie inzicht.
Bovendien, misschien kan jij de aandacht van jouw hond op jouw gericht houden, maar dat wil nog niet zeggen dat andere honden zich niet met jouw hond gaan bemoeien. Dan moet je wel een erg gedrilde hond hebebn wil hij die andere hond blijven negeren.
Tenslotte, het gaat vaak niet om alle honden, maar b.v om teven of reuen, of grote honden, of weet ik het waar ze op flippen. Daar kom je dan w.s. te laat achter om je hond nog te kunnen leren alle honden te negeren. Lijkt mij tenminste.

- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat je aan je hond al vrij jong kunt merken of ze wel of niet goed met andere honden kunnen. Overifgens vind ik het helemaal niet noodzakelijk dat mijn honden met iedere andere vreemde hond kunnen spelen die ze tegen komen. Dit is vreselijk tegen de natuur van de hond in.Zoie schreef:Maar hoe kan je dat weten ? Vaak spelen deze honden als pup/jonge hond gewoon. En hoe stel je je dat dan voor ? Een hond helemaal niet met andere honden socialiceren, lijkt me ook niet gezond b.v.Sietske* schreef: Ik denk dat je als je die hond die instinctief het niet zo op andere honden heeft, van het begin af aan leert dat hij / zij zich met de aandacht tot jou moet richten wanneer er andere honden aankomen er geen enkel probleem hoeft te zijn. Maar dan is het wel van belang dat de hond geen winnaarservaringen heeft kunnen opdoen. En dat maakt het natuurlijk wel veel moeilijker. Maar ik denk dat het wel op opvoeding terug te voeren is, maar dat kost gewoon erg veel inspanning en een behoorlijke portie inzicht.
Bovendien, misschien kan jij de aandacht van jouw hond op jouw gericht houden, maar dat wil nog niet zeggen dat andere honden zich niet met jouw hond gaan bemoeien. Dan moet je wel een erg gedrilde hond hebebn wil hij die andere hond blijven negeren.
Mijn honden kunnen het prima vinden met de honden van vrienden en daar spelen ze dan ook regelmatig mee. Als ik tijdens het wandelen vreemde honden tegen kom roep ik mijn honden bij me en houd ze bij me tot de andere honden voorbij zijn.
Je hebt gelijk dat je het gedrag van andere honden niet kunt beïnvloeden. Ik kan me er ook behoorlijk aan storen als mensen hun hond zomaar op mijn honden af laten gaan.

- Zoie
- Zeer actief
Ja, om te beginnen heb je al honden (mv) en bovendien vrienden met honden. Ik had Zoë alleen, en nu Luna nog steeds als uitlaathond. Ik zou niet weten met wie ze zou kunnen spelen buiten de honden die ik af en toe tegenkom. Dat neemt niet weg dat ik het wel met je eens ben ( afgezien van erg sociale honden, waar er natuurlijk ook zat van zijn, en die gewoon wel met vreemde honden kunnen spelen ) dat wat jij schetst een ideale oplossing is voor honden die niet zondermeer met vreemde honden overweg kunnen.Sietske* schreef: Ik denk dat je aan je hond al vrij jong kunt merken of ze wel of niet goed met andere honden kunnen. Overifgens vind ik het helemaal niet noodzakelijk dat mijn honden met iedere andere vreemde hond kunnen spelen die ze tegen komen. Dit is vreselijk tegen de natuur van de hond in.
Mijn honden kunnen het prima vinden met de honden van vrienden en daar spelen ze dan ook regelmatig mee. Als ik tijdens het wandelen vreemde honden tegen kom roep ik mijn honden bij me en houd ze bij me tot de andere honden voorbij zijn.
Ook met je eens, maar a. het gebeurt wel, en b. dan moet je ook niet met je honden in het uitlaatbos gaan lopen, of daar waar het oogluikend wordt toegestaan. En als je in de randstad loopt is dat best wel weer een probleem, want zoveel ruimte waar ik geen loslopende honden hoef te verwachten is er in de nabije omgeving gewoon niet.Je hebt gelijk dat je het gedrag van andere honden niet kunt beïnvloeden. Ik kan me er ook behoorlijk aan storen als mensen hun hond zomaar op mijn honden af laten gaan.

- -Jolanda-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
uhm met Basco heb ik meer cursusen gedaan dan met Yuta, maar dat kwam omdat ik Basco met me meeging naar stage/en later ook lesgeven op een hondenschool en moest die meedoen
, deed die prima behalve buiten het veld
.
Met Yuta heb ik pup en basis 1 gedaan en meer niet.
Vind er zelf niet veel aan (ligt vooral aan de manier van lesgeven, waar ik kwam)
En ach als ze redelijk luisteren (vooral hier komen) vind ik het best, laat ze die sloot maar in gaan, vooruit lopen zonder te hard trekken.

Met Yuta heb ik pup en basis 1 gedaan en meer niet.
Vind er zelf niet veel aan (ligt vooral aan de manier van lesgeven, waar ik kwam)
En ach als ze redelijk luisteren (vooral hier komen) vind ik het best, laat ze die sloot maar in gaan, vooruit lopen zonder te hard trekken.
-
- Zeer actief
quote]
Ik denk dat je aan je hond al vrij jong kunt merken of ze wel of niet goed met andere honden kunnen. Overifgens vind ik het helemaal niet noodzakelijk dat mijn honden met iedere andere vreemde hond kunnen spelen die ze tegen komen. Dit is vreselijk tegen de natuur van de hond .[/quote]
Niet mee eens!
Mijn reu was een heel sociale hond die met elke hond overweg kon. Hij wou met alle honden spelen en als een hond duidelijk maakte hier niet van gediend te zijn dan droop hij gelijk af.
Tot hij anderhalf was................... Hij sloeg helemaal om, binnen een week begon hij uit te vallen te grommen en uiteindelijk elke reu aan te vallen.
Nu hij drie is, is het na hard werken gelukkig helemaal weer goed gekomen.
Ik vind het ook absoluut niet noodzakelijk dat mijn honden met elke hond kunnen spelen. maar vind het wel absoluut noodzakelijk dat elke hond veilig is voor mijn honden!!
Ik denk dat je aan je hond al vrij jong kunt merken of ze wel of niet goed met andere honden kunnen. Overifgens vind ik het helemaal niet noodzakelijk dat mijn honden met iedere andere vreemde hond kunnen spelen die ze tegen komen. Dit is vreselijk tegen de natuur van de hond .[/quote]
Niet mee eens!
Mijn reu was een heel sociale hond die met elke hond overweg kon. Hij wou met alle honden spelen en als een hond duidelijk maakte hier niet van gediend te zijn dan droop hij gelijk af.
Tot hij anderhalf was................... Hij sloeg helemaal om, binnen een week begon hij uit te vallen te grommen en uiteindelijk elke reu aan te vallen.
Ik vind het ook absoluut niet noodzakelijk dat mijn honden met elke hond kunnen spelen. maar vind het wel absoluut noodzakelijk dat elke hond veilig is voor mijn honden!!
groetjes Marja Zara en Stapper

Niet mee eens!Marja schreef:quote]
Ik denk dat je aan je hond al vrij jong kunt merken of ze wel of niet goed met andere honden kunnen. Overifgens vind ik het helemaal niet noodzakelijk dat mijn honden met iedere andere vreemde hond kunnen spelen die ze tegen komen. Dit is vreselijk tegen de natuur van de hond .
Ik vind het ook absoluut niet noodzakelijk dat mijn honden met elke hond kunnen spelen. maar vind het wel absoluut noodzakelijk dat elke hond veilig is voor mijn honden!![/quote]
Hee Marja wil je mij eens vertellen hoe je dat weer goed hebt gekregen?
Ik heb een Duitse Dog reu van bijna 4. Hij is een ongeloofelijk zelfstandige hond die buiten nog heel weinig binding met je heeft. Hij geeft NIETS MAAR DAN OOK HELEMAAL NIETS OM ETEN(BELONINGEN), SPELLETJES EN MAAR EEN KLEIN BEETJE OM BELONEN MET AANDACHT ALS ER VERDER TOCH NIKS TE BELEVEN IS.
Ook hij was tot 1,5 jaar super sociaal, wilde met elke hond spelen en als ze dominant waren of niet wilde spelen ging hij al liggen.
Met anderhalf dook hij ineens op een labrador reu die hij al kende en ook mee gespeeld had. Het ging alleen om luid brullen en niet om bijten. Maar hij had wel succes en ging dat vaker doen. Binnen is het een superhond en als er buiten niets te doen is komt hij als ik hem roep maar bij een andere hond is hij weg en pakt bij voorkeur aangelijnde grote niet gecastreerde reuen. Alle teven, kleine honden en gecastreerde reuen laat hij met rust. Ik laat hem alleen nog los op plekken waar ik heeeel ver om me heen kan kijken maar loop nooit meer op mijn gemak. Echt agressief is hij niet, maar wel een enorme bluffer en hij heeft zoiets van ik pak jou voor je mij kan pakken.
Ik heb er over nagedacht om hem met een teletact band (dat is toch met een stroomstootje of niet) te trainen op het moment dat hij een grote reu wil pakken. Zodat het lijkt of hij bestraft wordt door die anderen hond. Hij is ooit zelf 3x achter elkaar gepakt en daarna heeft ie zich een tijd koest gehouden maar nu heeft ie weer een paar keer succes gehad en begint de ellende weer.
Groetjes Esther,Joep en Isis

- Zoie
- Zeer actief
- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik wandel ook met mijn honden in losloopgebieden, maar ook dan roep ik mijn honden bij me als ik andere honden tegenkom. Nou ben ik wel een dorpse, dus ben ik misschien niet de drukte van de stad gewend. Maar ik probeer mijn honden zoveel mogelijk bij me te houden als er andere honden in de buurt zijn. Niet zozeer omdat mijn honden niet met andere honden kunnen, maar ik weet gewoon niet hoe die andere honden zullen reageren.Zoie schreef:Ook met je eens, maar a. het gebeurt wel, en b. dan moet je ook niet met je honden in het uitlaatbos gaan lopen, of daar waar het oogluikend wordt toegestaan. En als je in de randstad loopt is dat best wel weer een probleem, want zoveel ruimte waar ik geen loslopende honden hoef te verwachten is er in de nabije omgeving gewoon niet.sietske* schreef: Je hebt gelijk dat je het gedrag van andere honden niet kunt beïnvloeden. Ik kan me er ook behoorlijk aan storen als mensen hun hond zomaar op mijn honden af laten gaan.
Ik moet wel zeggen dat als ik in losloopgebieden loop waar iedereen zijn hond maar gewoon laat doen, ik mijn honden uiteindelijk ook niet meer iedere keer bij me roep. Maar ik verbaas me er dan wel over dat het allemaal zo maar goed gaat.
Ik heb trouwens inderdaad mazzel dat ik veel vrienden met honden heb, maar je kunt je hond natuurlijk ook laten spelen met andere honden die je bijvoorbeeld dagelijks tegen komt en waarvan je weet dat de honden goed met elkaar overweg kunnen. Daar hoef jke niet perse voor bevriend te zijn met de eigenaar

- Zoie
- Zeer actief
Honden zijn geen wolven en het roedelgedrag van een wolf hoeft dus ook niet op te gaan voor een hond. Dus zo vreemd is het niet dat het meestal goed gaat. Veel honden zijn gewoon sociaal naar andere honden, of redelijk sociaal, een beetje snauwwerk moet kunnen, vind ik, mits corrigeerbaar. Is bij je hond geen bijtdrempel aanwezig naar niet-roedeldieren of niet te corrigeren, dan vind ik het een ander verhaal.Sietske* schreef:Ik wandel ook met mijn honden in losloopgebieden, maar ook dan roep ik mijn honden bij me als ik andere honden tegenkom. Nou ben ik wel een dorpse, dus ben ik misschien niet de drukte van de stad gewend. Maar ik probeer mijn honden zoveel mogelijk bij me te houden als er andere honden in de buurt zijn. Niet zozeer omdat mijn honden niet met andere honden kunnen, maar ik weet gewoon niet hoe die andere honden zullen reageren.Zoie schreef:Ook met je eens, maar a. het gebeurt wel, en b. dan moet je ook niet met je honden in het uitlaatbos gaan lopen, of daar waar het oogluikend wordt toegestaan. En als je in de randstad loopt is dat best wel weer een probleem, want zoveel ruimte waar ik geen loslopende honden hoef te verwachten is er in de nabije omgeving gewoon niet.sietske* schreef: Je hebt gelijk dat je het gedrag van andere honden niet kunt beïnvloeden. Ik kan me er ook behoorlijk aan storen als mensen hun hond zomaar op mijn honden af laten gaan.
Ik moet wel zeggen dat als ik in losloopgebieden loop waar iedereen zijn hond maar gewoon laat doen, ik mijn honden uiteindelijk ook niet meer iedere keer bij me roep. Maar ik verbaas me er dan wel over dat het allemaal zo maar goed gaat.
Ik heb trouwens inderdaad mazzel dat ik veel vrienden met honden heb, maar je kunt je hond natuurlijk ook laten spelen met andere honden die je bijvoorbeeld dagelijks tegen komt en waarvan je weet dat de honden goed met elkaar overweg kunnen. Daar hoef jke niet perse voor bevriend te zijn met de eigenaar
Maar goed, dat terzijde. Het is mijn persoonlijke mening dat als je met je hond in het uitlaatbos loopt je hond er tegen moet kunnen dat hij of zij contact maakt met een andere hond. Dat is iets anders dan lastigvallen, hinderlijk gevolgd worden enz.
Laten spelen met andere bekende honden, ja, dat is nu juist het probleem,want waar kom je die tegen ? Juist, in het uitlaatbos. Maar daar kon ik met Zoë niet meer komen.
En met Luna kan ik daar ook niet komen, tenminste niet op tijden dat het er niet super stil is. Want dat blijkt een probleem met Luna te zijn. Ze kan best leuk spelen, en speelde op een gegeven moment zelfs zo leuk dat ik dacht haar iets vrijer te kunnen laten, ook omdat het al zo lang goed was gegaan, maar dat bleek een misverstand. Want op een gegeven moment rennen de honden wat achter-en door elkaar, en stond ze opeens ruzie te maken met en grote dog. Kon haar terugroepen, maar toch. Doen we dus niet meer, als ze speelt dan met een hond tegelijk. En in een uitlaatbos is dat een omstandigheid die niet op zeker te creeren valt.
Overigens kwam ik gisteren opnieuw een dog tegen, en wat ik al vreesde gebeurde ook: Luna meteen ruzie maken. Gelukkig stond ik er naast, kon ik haar corrigeren en vastgrijpen bij haar halsband, maar ik ben er alles behalve blij mee, een beetje wanhopig zelfs. Want dit was knokken zonder aanleiding, reden of omstandigheid, alleen maar omdat deze dog een dog was.
Verlang terug naar de zomer, toen ze zo'n beetje elke hond nog negeerde, druk als ze was met zwemmen en haar balletje.
Nou ja, ga hier maar eens goed over dubben, voorlopig maar even op alleen onmogelijke tijden en stille plaatsen los lopen.

- *Linda*
- Zeer actief
Maar het is toch geen drama als er een keer een snauw of grauw valt? Je hoeft toch niet overal met je neus boven op te zitten? En eerder schreef je dat de methode van laat de honden maar op jou letten, niet op gaat voor teven die niet goed met andere honden kunnen. Dit ben ik niet met je eens, mijn eerste hond (teef) kon ik ook niet goed met andere honden maar lette toch wel op mij hoor, als ik dreigde uit zicht te verdwijnen, koos ze wel degelijk eieren voor haar geld en kwam snel achter mij aan en liet de andere hond voor wat het was. Dit heeft wel jaren consequent handelen van mijn kant gekost maar uiteindelijk kon het dus wel.

- Zoie
- Zeer actief
Eens, maar maar mijn uitlaathond is een pittige tante die je niet haar gang moet laten gaan in dit soort situaties, want ze zal niet ophouden uit zichzelf ( ik bedoel niet bij elke snauw of grauw, maar wel als ze echt gericht wil vechten. Hoewel, ik weet het niet, want het is nooit gebeurt, maar ik laat het er ook niet op aankomen. )Sunnybunny schreef:Maar het is toch geen drama als er een keer een snauw of grauw valt? Je hoeft toch niet overal met je neus boven op te zitten?
Het drama met Zoë was dat ze niet met teven kon, tenminste de meeste niet, en dan gewoon aanviel, al stond ik ernaast en verbood het.
Het drama nu met Luna is dat ze nu een Dog pakt omdat het een dog is, en ja, wat straks ? Een herder omdat het een herder is ? Een hond omdat - ie een kopje groter is......Ik moet hier gewoon even goed over nadenken hoe ik dit ga aanpakken bij deze tante, anders ben ik verder van huis dan ik nu toch al ben.
En eerder schreef je dat de methode van laat de honden maar op jou letten, niet op gaat voor teven die niet goed met andere honden kunnen. Dit ben ik niet met je eens, mijn eerste hond (teef) kon ik ook niet goed met andere honden maar lette toch wel op mij hoor, als ik dreigde uit zicht te verdwijnen, koos ze wel degelijk eieren voor haar geld en kwam snel achter mij aan en liet de andere hond voor wat het was.
Ik weet niet waar je op doelt, maar ik doelde op Zoë die niet goed op me lette. Zoë had al drie bazen gehad, was negen toen ik haar kreeg, en dus beperkt nog vormbaar, afgezien van mijn kwaliteiten als baas.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
dit is dus een voorbeeld van verkeerd en ondoordacht een Teletact gebruiken en hierdoor krijgen de gebruikers die hem wel op een juiste manier gebruiken een verkeerde naamEssy schreef:Ik heb er over nagedacht om hem met een teletact band (dat is toch met een stroomstootje of niet) te trainen op het moment dat hij een grote reu wil pakken. Zodat het lijkt of hij bestraft wordt door die anderen hond.

Als je al niet eens weet wat een TT is.... dan 'gewoon even' een TT gebruiken??

Een TT moet je alleen gebruiken als je er of heel veel verstand van hebt of onder deskundige begeleiding. En sowieso niet maar even kijken of het zal helpen....
Nee ik ben helemaal geen tegenstander van een TT, maar wel op een juiste manier en door iemand die er verstand van heeft.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
dat ligt aan het type hond, mijn honden zijn allemaal vrij zelfstandig en het interesseert ze dus erg weinig of ik er nu wel of niet ben....Sunnybunny schreef:maar lette toch wel op mij hoor, als ik dreigde uit zicht te verdwijnen, koos ze wel degelijk eieren voor haar geld en kwam snel achter mij aan en liet de andere hond voor wat het was. Dit heeft wel jaren consequent handelen van mijn kant gekost maar uiteindelijk kon het dus wel.
Daar zijn ze ook op uitgezocht omdat ik dat voor de africhting wel belangrijk vind. Maar als een hond dat karakter dus heeft, zul je het daarmee dus niet redden.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Ca Cajuina
- Zeer actief
Daar is een TT niet voor gemaakt. En ik kan je verzekeren dat je hier geen stabiele hond mee creert.Essy schreef: Ik heb er over nagedacht om hem met een teletact band (dat is toch met een stroomstootje of niet) te trainen op het moment dat hij een grote reu wil pakken. Zodat het lijkt of hij bestraft wordt door die anderen hond. Hij is ooit zelf 3x achter elkaar gepakt en daarna heeft ie zich een tijd koest gehouden maar nu heeft ie weer een paar keer succes gehad en begint de ellende weer.
NIET DOEN DUS!!!!!
Laatst gewijzigd door Ca Cajuina op 10 jan 2005 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Uiteraard ga ik niet zomaar effe een teletact gebruiken. IK heb er geen en zou daarvoor ook naar een vereniging gaan voor advies en begeleiding. Ik vroeg mij alleen af of mijn gedachtengang juist dat het een mogelijk is om het voor Joep niet meer lonend te maken andere honden te 'pakken'. Omdat ik denk dat Joep in feite geen agressieve hond is maar zichzelf een heel verkeerd gedrag heeft aangeleerd en dat handhaafd omdat het voor hem lonend is.Ca Cajuina schreef:Daar is een TT niet voor gemaakt. En ik kan je verzekeren dat je hier geen stabiele hond mee creerd.Essy schreef: Ik heb er over nagedacht om hem met een teletact band (dat is toch met een stroomstootje of niet) te trainen op het moment dat hij een grote reu wil pakken. Zodat het lijkt of hij bestraft wordt door die anderen hond. Hij is ooit zelf 3x achter elkaar gepakt en daarna heeft ie zich een tijd koest gehouden maar nu heeft ie weer een paar keer succes gehad en begint de ellende weer.
NIET DOEN DUS!!!!!
Hij doet ook hetzelfde bij katten. De eerste kat die hij als pup tegenkwam sloeg zijn hele neus kapot. Als hij er nu een tegenkomt, stuift hij er ook met een enorm gebrul op af. Maar gelukkig kan hij er niet bij, en dan staat hij ineens te kwispelen en te blaffen.
Waar wordt een teletact band dan wel precies voor gebruikt. En wie weet hoe ik dat aanvallen van andere grote reuen wel kan afleren.
Groetjes Esther, Joep en Isis

- Ca Cajuina
- Zeer actief
Een TT word gebruikt voor het trainen van honden. Met behulp van een TT kan je correctie op afstand geven en dat kan handig zijn bij de africhting, behendigheid ect. Een TT gebruiken voor probleemgedrag maakt de kans op verergering alleen maar groter.Essy schreef:Uiteraard ga ik niet zomaar effe een teletact gebruiken. IK heb er geen en zou daarvoor ook naar een vereniging gaan voor advies en begeleiding. Ik vroeg mij alleen af of mijn gedachtengang juist dat het een mogelijk is om het voor Joep niet meer lonend te maken andere honden te 'pakken'. Omdat ik denk dat Joep in feite geen agressieve hond is maar zichzelf een heel verkeerd gedrag heeft aangeleerd en dat handhaafd omdat het voor hem lonend is.Ca Cajuina schreef:Daar is een TT niet voor gemaakt. En ik kan je verzekeren dat je hier geen stabiele hond mee creerd.Essy schreef: Ik heb er over nagedacht om hem met een teletact band (dat is toch met een stroomstootje of niet) te trainen op het moment dat hij een grote reu wil pakken. Zodat het lijkt of hij bestraft wordt door die anderen hond. Hij is ooit zelf 3x achter elkaar gepakt en daarna heeft ie zich een tijd koest gehouden maar nu heeft ie weer een paar keer succes gehad en begint de ellende weer.
NIET DOEN DUS!!!!!
Hij doet ook hetzelfde bij katten. De eerste kat die hij als pup tegenkwam sloeg zijn hele neus kapot. Als hij er nu een tegenkomt, stuift hij er ook met een enorm gebrul op af. Maar gelukkig kan hij er niet bij, en dan staat hij ineens te kwispelen en te blaffen.
Waar wordt een teletact band dan wel precies voor gebruikt. En wie weet hoe ik dat aanvallen van andere grote reuen wel kan afleren.
Groetjes Esther, Joep en Isis
Als ik je verhaal hoor, doet Joep zo lelijk vanuit onzekerheid. Hij heeft waarschijnlijk geleerd dat zo die enge honden en katten weggaan. Ga je hier een correctie opzetten waar hij van schrikt kan je de onzekerheid vergroten en vererger je het probleem. Zo kan hij de correctie in verband brengen met andere reuen. En aangezien hij in zijn gedrag al erg voorkomend werkt kan je hetzelfde effect maar dan erger krijgen.
Ga flink met hem trainen zodat je er een goed appel op krijgt. En voorkom inderdaad dat hij nog meer winnaarservaringen opdoet. Een reu die niet met reuen op kan schieten hoeft geen probleem te zijn. Als hij maar luistert.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
- Aantal honden: 2
Een strenge opvoeding heb ik nooit gegeven. Consequent was ik bij Nina wel heel veel maar dat ben ik nu eigenlijk ook niet meer.
Soms vind ik iets goed en soms ook gewoon niet.
Bijvoorbeeld het op de bank liggen. Soms mogen de honden dat maar als ik er gewoon geen zin in heb mogen ze er niet op en stuur ik ze in hun mand en klaar is kees, geen problemen.
Maar wat ik doe is niet ideaal hoor, maar wel mijn manier. Mijn honden luisteren niet perfect en komen ook niet altijd meteen als ik ze roep maar het is wel hoe ik met ze om ga en waar ik mij prettig bij voel. En dat vind ik persoonlijk heel belangrijk, als het maar niet ten koste van de honden gaat.
Als ik onze vier honden los gooi ren ik steeds op en neer omdat de één dit uitvreet en de ander dat dus dat ziet er echt uit als een chaos (en dat is het ook wel
).
Dus echt streng ben ik niet, en ik hou ook niet van opvoeden. Ik ben meer met socialiseren en leiding geven wanneer dat moet.
Soms vind ik iets goed en soms ook gewoon niet.
Bijvoorbeeld het op de bank liggen. Soms mogen de honden dat maar als ik er gewoon geen zin in heb mogen ze er niet op en stuur ik ze in hun mand en klaar is kees, geen problemen.
Maar wat ik doe is niet ideaal hoor, maar wel mijn manier. Mijn honden luisteren niet perfect en komen ook niet altijd meteen als ik ze roep maar het is wel hoe ik met ze om ga en waar ik mij prettig bij voel. En dat vind ik persoonlijk heel belangrijk, als het maar niet ten koste van de honden gaat.
Als ik onze vier honden los gooi ren ik steeds op en neer omdat de één dit uitvreet en de ander dat dus dat ziet er echt uit als een chaos (en dat is het ook wel

Dus echt streng ben ik niet, en ik hou ook niet van opvoeden. Ik ben meer met socialiseren en leiding geven wanneer dat moet.
Groetjes Rob
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik herken daar wel wat in.
Mijn eerste twee honden: Beertje die met een giga handleiding kwam en Jackie die gewoon een makkelijk hondje was, daar zijn we op onze manier best druk mee bezig geweest, maar om nou te zeggen: opvoedkundig verantwoord en strak? Nee, absoluut niet. Dat heeft ook zeker geleid tot moeilijkheden om Beertje een beetje in het gareel te krijgen. Maar ja, geen internet, 1 boekje van Gaus en zoek het verder maar uit. Hondenschool vond Beertje niet leuk en dat was wederzijds, dus ook van daaruit geen hulp. Maar toen we besloten dat het allemaal wel best was en wij het nou gewoon een maal met elkaar moesten redden, werd het ook een stuk makkelijk. Hond met gebruiksaanwijzing, ok, klaar.
Dus niet strak, geordend en gepland opgevoed maar toch zeker wel goed gekomen.
Toby daarentegen kwam als puppy. Nou, dat was toch wel het moment om te laten zien dat wij dat wel even gingen doen. Nu zouden we het helemaal volgens de spelregels van de hondenopvoeding gaan doen.
Internet kwam erbij, forum met alle informatie, we slurpten het op en probeerden het uit. Het een werkte wel, het andere weer niet.
Cursus na cursus, Toby raakte zelfs overtraind en weigerde echt alles op den duur. Maar wij zouden daar een super goed opgevoede hond van gaan maken.
Een goed luisterende, niet aan de lijn uitvallende, brave hond, dat moest het worden. Zo'n leuke goed opgevoede, aan de knie volgende hond (nou ja, dat is wat overdreven...) die leuk kan spelen en lief met alle andere hondjes omgaat.
Tja, dat is ie niet geworden.
Jahaaa, op de behendigheidstraining is het een beste hond, lekker braaf alle spelletjes doen. (maar ook daar kan ie heel vervelend doen als ie een hond niet leuk vindt) :N:
Maar verder is Toop echt wel eens vervelend aan de lijn en heeft ie een paar kleine dingen die we er nooit uitgekregen hebben: zijn ontzettende hekel aan kleine kinderen, brommers en fixatie op vee.
Inderdaad, in de tijd dat we daar consequent en strak mee bezig waren en wilden zorgen dat we hem helemaal goed onder de duim kregen, had ik ook dat gevoel wel eens: is dit nou nog leuk? Ik vind hem helemaal niet leuk. Tis een rothond, ik heb gefaald om er iets fatsoenlijks van te maken.
Dus dat hebben we gewoon weer losgelaten, net als dat we dat bij Beertje moesten loslaten. Minder prestatiedrang, inderdaad minder de totale regie willen hebben, minder getrain, maar gewoon lekker samen op pad, ontspanning zoeken en ordinair een balletje in mijn zak voor de benodigde aandacht en afleiding bij naderende brommers en kinders.
Dat gaat een stuk beter. Natuurlijk moet Toop duidelijke leiding hebben, maar dat zit hem niet in hem maar bovenop zijn kop te zitten en maar te drammen. Gewoon rust en relaxt met dingen omgaan.
Zeker nu we Yentie, de reldel erbij hebben, die echt het slechtste in mijn reuen omhoog weet te halen.
Dus nee, ik ben geen strakke baas, Tim ook niet, vinden soms verschillende dingen goed of niet goed, waardoor de opvoeding van mijn beesten niet altijd is zoals het zou moeten zijn.
Maar vooralsnog komen we overal met het zooitje en dat is het belangrijkste en we hebben lol met elkaar, dat is minstens zo belangrijk.
Ik had het graag willen zijn, zo'n baas met natuurlijk overwicht waardoor de hond direct de leiding accepteerde en daardoor zich braaf gedraagt.
Maar ik ben het nou eenmaal niet.

Mijn eerste twee honden: Beertje die met een giga handleiding kwam en Jackie die gewoon een makkelijk hondje was, daar zijn we op onze manier best druk mee bezig geweest, maar om nou te zeggen: opvoedkundig verantwoord en strak? Nee, absoluut niet. Dat heeft ook zeker geleid tot moeilijkheden om Beertje een beetje in het gareel te krijgen. Maar ja, geen internet, 1 boekje van Gaus en zoek het verder maar uit. Hondenschool vond Beertje niet leuk en dat was wederzijds, dus ook van daaruit geen hulp. Maar toen we besloten dat het allemaal wel best was en wij het nou gewoon een maal met elkaar moesten redden, werd het ook een stuk makkelijk. Hond met gebruiksaanwijzing, ok, klaar.
Dus niet strak, geordend en gepland opgevoed maar toch zeker wel goed gekomen.
Toby daarentegen kwam als puppy. Nou, dat was toch wel het moment om te laten zien dat wij dat wel even gingen doen. Nu zouden we het helemaal volgens de spelregels van de hondenopvoeding gaan doen.
Internet kwam erbij, forum met alle informatie, we slurpten het op en probeerden het uit. Het een werkte wel, het andere weer niet.
Cursus na cursus, Toby raakte zelfs overtraind en weigerde echt alles op den duur. Maar wij zouden daar een super goed opgevoede hond van gaan maken.

Tja, dat is ie niet geworden.

Jahaaa, op de behendigheidstraining is het een beste hond, lekker braaf alle spelletjes doen. (maar ook daar kan ie heel vervelend doen als ie een hond niet leuk vindt) :N:
Maar verder is Toop echt wel eens vervelend aan de lijn en heeft ie een paar kleine dingen die we er nooit uitgekregen hebben: zijn ontzettende hekel aan kleine kinderen, brommers en fixatie op vee.
Inderdaad, in de tijd dat we daar consequent en strak mee bezig waren en wilden zorgen dat we hem helemaal goed onder de duim kregen, had ik ook dat gevoel wel eens: is dit nou nog leuk? Ik vind hem helemaal niet leuk. Tis een rothond, ik heb gefaald om er iets fatsoenlijks van te maken.

Dus dat hebben we gewoon weer losgelaten, net als dat we dat bij Beertje moesten loslaten. Minder prestatiedrang, inderdaad minder de totale regie willen hebben, minder getrain, maar gewoon lekker samen op pad, ontspanning zoeken en ordinair een balletje in mijn zak voor de benodigde aandacht en afleiding bij naderende brommers en kinders.
Dat gaat een stuk beter. Natuurlijk moet Toop duidelijke leiding hebben, maar dat zit hem niet in hem maar bovenop zijn kop te zitten en maar te drammen. Gewoon rust en relaxt met dingen omgaan.
Zeker nu we Yentie, de reldel erbij hebben, die echt het slechtste in mijn reuen omhoog weet te halen.
Dus nee, ik ben geen strakke baas, Tim ook niet, vinden soms verschillende dingen goed of niet goed, waardoor de opvoeding van mijn beesten niet altijd is zoals het zou moeten zijn.
Maar vooralsnog komen we overal met het zooitje en dat is het belangrijkste en we hebben lol met elkaar, dat is minstens zo belangrijk.
Ik had het graag willen zijn, zo'n baas met natuurlijk overwicht waardoor de hond direct de leiding accepteerde en daardoor zich braaf gedraagt.
Maar ik ben het nou eenmaal niet.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
-
- Actief
Voor de socialisatie en de gezelligheid heb ik opvoedcursussen gevolgd. Maar mij zie je niet met een clicker lopen en ook niet met voer op zak. Een hond heeft een opvoeding nodig om goed te kunnen functioneren in de maatschappy en veilig los te kunnen lopen. Maar die kan ik in principe zelf ook geven. Ik ben zelf niet zo bezig met kunstjes als pootje geven etc. Heb het liefs een hond die zo natuurlijk mogelijk is, dan vind ik namelijk het mooiste aan een hond. Niet een hond die allemaal kunstjes uit de kast haalt zo als mooi zit etc om de baas te pleasen. Dan heb je inderdaad ook nog de "fanatiekelingen"met voer, clicker en bijpassende kleding. Die vaak de hond aan het drillen zijn... Kijken jullie weleens crufts naar obedience, mooi aangeleerde kunstjes, helaas zegt het niets over de rangrelatie. Kijk ze eens trekkend in een hoge houding in de riem happend, het veld verlaten.... Helaas zijn er ook genoeg mensen die echt iets met de hond zouden moeten doen en dat niet doen. Die mensen hebben zo iets de hond is los dus zo vrij als een vogel...ook irri. Mijn honden luisteren goed naar mij en daar heb ik eigenlijk nooit problemen mee. Wel vind ik het belangrijk dat als je voor een werkhond heb gekozen je daar ook daadwerkelijk mee aan de slag gaat.

- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik weet niet of een strenge opvoeding nut heeft. Bij mij geeft een strenge opvoeding een associatie met veel correcties. Daar vind ik het allemaal niet leuker van worden.
Ik merk bijvoorbeeld als ik bepaald gedrag van mijn honden echt zat ben, en meer verbaal ga corrigeren, dat ze zelf minder goed naar me luisteren, als dat ik het leuk hou en op een positieve manier er mee om ga gaat het veel beter. Dat geeft bij mijn honden veel meer resultaat.
Ook is mijn manco dat ik moeite heb met corrigeren. Je hoort zoveel methodes, en ik ben altijd bang om de band met de hond te verpesten. Verbaal corrigeer ik wel, maar ook niet echt boos bijvoorbeeld. Wel horen ze aan me of het menens is. Binnen is het trouwens helemaal geen probleem. Een simpel "nee", werkt voor bijna alles.
Maar buiten heb ik 1 hond die aan de lijn opspringt tegen voetgangers die langs ons lopen als hij de kans krijgt.
Ik leid hem af, maar het wordt niet beter. Zolang ik hem afleid gebeurt er niks , maar je kunt toch niet altijd maar opletten en ogen in je rug hebben. Als hij los loopt doet hij dat trouwens niet. Dus ik ben geneigd om te denken dat het aan mij ligt. Maar echt goed corrigeren zoals me is aangeraden door iemand die zijn honden echt goed onder controle heeft vind ik ook moeilijk. Zijn advies is een slipketting en hij zegt dat ze het dan zo door hebben. maar dat is niet mijn manier. Maar mijn manier waarop ik me er goed bij voel werkt niet zo bij deze hond in dit geval. Dus moet ik misschien toch veel strenger zijn. Moeilijk vind ik het om precies de goede manier te vinden.
Ik merk bijvoorbeeld als ik bepaald gedrag van mijn honden echt zat ben, en meer verbaal ga corrigeren, dat ze zelf minder goed naar me luisteren, als dat ik het leuk hou en op een positieve manier er mee om ga gaat het veel beter. Dat geeft bij mijn honden veel meer resultaat.
Ook is mijn manco dat ik moeite heb met corrigeren. Je hoort zoveel methodes, en ik ben altijd bang om de band met de hond te verpesten. Verbaal corrigeer ik wel, maar ook niet echt boos bijvoorbeeld. Wel horen ze aan me of het menens is. Binnen is het trouwens helemaal geen probleem. Een simpel "nee", werkt voor bijna alles.
Maar buiten heb ik 1 hond die aan de lijn opspringt tegen voetgangers die langs ons lopen als hij de kans krijgt.
Ik leid hem af, maar het wordt niet beter. Zolang ik hem afleid gebeurt er niks , maar je kunt toch niet altijd maar opletten en ogen in je rug hebben. Als hij los loopt doet hij dat trouwens niet. Dus ik ben geneigd om te denken dat het aan mij ligt. Maar echt goed corrigeren zoals me is aangeraden door iemand die zijn honden echt goed onder controle heeft vind ik ook moeilijk. Zijn advies is een slipketting en hij zegt dat ze het dan zo door hebben. maar dat is niet mijn manier. Maar mijn manier waarop ik me er goed bij voel werkt niet zo bij deze hond in dit geval. Dus moet ik misschien toch veel strenger zijn. Moeilijk vind ik het om precies de goede manier te vinden.
- Zoie
- Zeer actief
Ik voel met je mee. Luna b.v. gaat in de lijn hangen als ze spelende kinderen met een bal ziet. Gewoon niet meer bereikbaar. Ik zie ook niet goed in hoe je dat aan kan pakken zonder correctie, maar dat doe ik dan ook niet omdat ik bang het verkeerd te doen, of de band met haar te verbreken. Dus laat ik het maar, en een echt groot probleem is het niet, al kan het best wel vervelende situaties opleveren.Baily schreef: Ik leid hem af, maar het wordt niet beter. Zolang ik hem afleid gebeurt er niks , maar je kunt toch niet altijd maar opletten en ogen in je rug hebben. Als hij los loopt doet hij dat trouwens niet. Dus ik ben geneigd om te denken dat het aan mij ligt. Maar echt goed corrigeren zoals me is aangeraden door iemand die zijn honden echt goed onder controle heeft vind ik ook moeilijk. Zijn advies is een slipketting en hij zegt dat ze het dan zo door hebben. maar dat is niet mijn manier. Maar mijn manier waarop ik me er goed bij voel werkt niet zo bij deze hond in dit geval. Dus moet ik misschien toch veel strenger zijn. Moeilijk vind ik het om precies de goede manier te vinden.