Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Verlatingsangst van 2 jaar oude hond. Help!
Moderator: moderatorteam
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Goh, dus jij kan vanaf je computer al zien dat hij de hond mist en niet z'n baasje. En omdan meteen een vergelijking door te trekken naar het overlijden van de andere hond vind ik helemaal knap. Mijn honden waren altijd bij elkaar, totdat 2 maanden geleden de baas van de drie overleed. Nadat ze dood was heb ik beide andere honden bij haar gelaten zodat ze konden snuffelen, ze hebben zelfs nog even naast haar in de mand gelegen. Dit heeft zo'n halve dag geduurd voordat ze naar het crematorium werd gebracht. Ik kan het niet precies uitleggen maar de andere twee honden begrepen dat ze dood was en hebben haar eigenlijk nooit gemist, terwijl te zoen te leefden onafscheidelijk waren.
Verder blijf ik erbij dat een hond niet boos is omdat hij alleen is, en als hij al boos is dan gaat hij dat niet uiten door expres dingen te slopen. Zo kunnen we ook wel weer aan gaan nemen dat een hond heus wel weet dat hij niet binnen mag plassen en hem weer voor alles gaan straffen wat hij uithaalt als wij niet thuis zijn.
Verder blijf ik erbij dat een hond niet boos is omdat hij alleen is, en als hij al boos is dan gaat hij dat niet uiten door expres dingen te slopen. Zo kunnen we ook wel weer aan gaan nemen dat een hond heus wel weet dat hij niet binnen mag plassen en hem weer voor alles gaan straffen wat hij uithaalt als wij niet thuis zijn.
- Ca Cajuina
- Zeer actief
Dus jij wil zeggen dat de hond boos is dat hij niet me mag en daarom maar spulen van de baas kapot maakt???? Dat heet treiteren en dat kan een hond niet.martine schreef:een hond kan wel bewust omdat hij boos is iets doen
de hond reageerd alleen op het verlaten van de andere hond
niet van het baasje , wat niet wil zeggen natuurlijk dat het geen veraltingsangst kan zijn
en de gedragingen rillen piepen krabben enz zijn bij alle drie de eventuele oorzaaken gelijk
vraagt een uitstekende observatie kennis van tegenstijdige signalen
en een boel extra vragen aan het baasje en hond voor dit echt duidelijk is
de honden niet leren gescheiden te zijn is geen optie , of wil je dat indien het echt verlatingsangst is , en de een voor een operatie weg moet
of zelf sterft dat de andere hond er ook helemaal onderdoor gaat??
Een hond kan wel gaan slopen omdat hij gefrustreerd, bang en onzeker is. Daardoor is het slopen meestal een uiting van een "emotie" waar de hond geen raad mee weet. Tuurlijk heb je die honden die het gewoon leuk vinden schoenen uit elkaar te trekken. Met die honden moet je gewoon opletten dat je je schoenen opbergt.
Nu vraag ik mij af hoe rillen krabben en piepen een oorzaak van het probleem kan zijn?
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
ja hoor martine en uit welk boekje heb je dit opgediept? schei uit zeg....martine schreef:een hond kan wel bewust omdat hij boos is iets doen
de hond reageerd alleen op het verlaten van de andere hond
niet van het baasje , wat niet wil zeggen natuurlijk dat het geen veraltingsangst kan zijn
en de gedragingen rillen piepen krabben enz zijn bij alle drie de eventuele oorzaaken gelijk
vraagt een uitstekende observatie kennis van tegenstijdige signalen
en een boel extra vragen aan het baasje en hond voor dit echt duidelijk is
de honden niet leren gescheiden te zijn is geen optie , of wil je dat indien het echt verlatingsangst is , en de een voor een operatie weg moet
of zelf sterft dat de andere hond er ook helemaal onderdoor gaat??
-
binno
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador
maltezer - Aantal honden: 2
- Contacteer:
In dit geval gaat dat niet op. Een hond gaat niet uit protest omdat hij alleen gelaten wordt dingen slopen. Wel omdat hij het alleen zijn zonder de andere hond niet aan kan. Hij wordt angstig en gestresst en reageert zich af door te huilen, te slopen enz.martine schreef:een hond kan wel bewust omdat hij boos is iets doen
Straffen verergert dan alleen de zaak. Probeer het alleen zijn leuk te maken en beloon op momenten dat het goed gaat!
Je kan ook eventueel proberen om de hond iets zelfstandiger te maken. Ga af en toe leuke dingen met beide honden apart doen, maar zorg ervoor dat het voor de hond die niet meegaat minstens even leuk gemaakt wordt. Iemand die spelletjes met de hond doet, of je geeft hem iets onweerstaanbaar (speeltje of iets lekkers) om het alleen zijn met iets positiefs te associëren en zo te oefenen.

Moos (labrador) Gian (maltezer)
- Joyce
- Zeer actief
Ik weet het wel zeker.Wil de hond schreef:Volgens mij is het eerder andersom.Ca Cajuina schreef:Needusk schreef:Toch heb ik zo'n idee dat hoe kleiner de hond is hoe minder intelligent ze zijn... kan dat kloppen?![]()
precies hoe ze die grote domme Herder Molli moest bespelen.
- Ca Cajuina
- Zeer actief
Ik ook. Hoe lief Conan ook is. Soms kijk ik in zijn ogen en dan........................ zie ik helemaal nietsChatterbox schreef:Ik weet het wel zeker.Wil de hond schreef:Volgens mij is het eerder andersom.Ca Cajuina schreef:Needusk schreef:Toch heb ik zo'n idee dat hoe kleiner de hond is hoe minder intelligent ze zijn... kan dat kloppen?![]()
Donna, mijn sjiwie wist altijd
precies hoe ze die grote domme Herder Molli moest bespelen.

- Joyce
- Zeer actief
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Er zijn wel degelijk honden die boos worden omdat men het in zijn hoofd heeft durven te halen hen alleen te laten. Dit soort honden zijn in hun boosheid in staat om zich af te reageren op hun omgeving, door bvb. dingen te slopen. Maar dit doen ze niet om hun baas te laten weten dat het hun allemaal niet bevalt.binno schreef:In dit geval gaat dat niet op. Een hond gaat niet uit protest omdat hij alleen gelaten wordt dingen slopen. Wel omdat hij het alleen zijn zonder de andere hond niet aan kan. Hij wordt angstig en gestresst en reageert zich af door te huilen, te slopen enz.martine schreef:een hond kan wel bewust omdat hij boos is iets doen
Dit zullen honden zijn die feitelijk het idee hebben de baas te zijn in huis.
Sterk van hun baas afhankelijke honden met verlatingsangst hebben niet zo snel het idee dat ze de baas zijn.
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
boos worden omdat we ze alleen laten is niet een emotie op die manier bij een hond, de hond voelt zich klote omdat hij alleen word gelaten, heeft daar stress om, voelt zich naar enz... dat is heel wat anders... een hond reargeert zich af omdat hij zich niet prettig voelt of niet weet wat er van hem verlangt word..onzekerheid ....niet "boos'Wil de hond schreef:Er zijn wel degelijk honden die boos worden omdat men het in zijn hoofd heeft durven te halen hen alleen te laten. Dit soort honden zijn in hun boosheid in staat om zich af te reageren op hun omgeving, door bvb. dingen te slopen. Maar dit doen ze niet om hun baas te laten weten dat het hun allemaal niet bevalt.binno schreef:In dit geval gaat dat niet op. Een hond gaat niet uit protest omdat hij alleen gelaten wordt dingen slopen. Wel omdat hij het alleen zijn zonder de andere hond niet aan kan. Hij wordt angstig en gestresst en reageert zich af door te huilen, te slopen enz.martine schreef:een hond kan wel bewust omdat hij boos is iets doen
Dit zullen honden zijn die feitelijk het idee hebben de baas te zijn in huis.
Sterk van hun baas afhankelijke honden met verlatingsangst hebben niet zo snel het idee dat ze de baas zijn.
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Stress kan diverse oorzaken hebben.
Boos worden is wel degelijk een emotie die honden eigen is.
Niet alle honden die niet alleen kunnen zijn hebben stress vanwege dezelfde emoties, niet alle honden die niet alleen kunnen zijn zijn per definitie zielige hoopjes ellende.
Je kunt het "klote voelen" best wel wat preciezer definïeren, ook al schiet onze woordenschat vaak enigszins tekort.
Waarom kun jij wel zeggen dat een hond zich "naar" voelt, maar ik niet dat hij "boos" is?
Niet alle honden die niet alleen kunnen zijn hebben stress vanwege dezelfde emoties, niet alle honden die niet alleen kunnen zijn zijn per definitie zielige hoopjes ellende.
Je kunt het "klote voelen" best wel wat preciezer definïeren, ook al schiet onze woordenschat vaak enigszins tekort.
Waarom kun jij wel zeggen dat een hond zich "naar" voelt, maar ik niet dat hij "boos" is?
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
Wil de hond schreef:Stress kan diverse oorzaken hebben.
dat ze niet allemaal hoopjes ellende zijn zeg ik ook niet..
ik vind boos een te menselijke emotie, ergens boos op zijn, ergens boos om zijn en dan vaak ook weten waarom je boos bent... ik denk dat dat bij een hond niet zo werkt... hij is gestressed, onzeker... omdat zijn baas ( of zijn hondmaatje) weg gaat... hij weet niet wat hij met die gevoelens aan moet en gaat het zij slopen, het zij plassen, het zij blaffen enz...
Laatst gewijzigd door yamie op 15 feb 2005 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ca Cajuina
- Zeer actief
Wil de hond schreef:Een paar grote gapende gaten, en verder helemaal niks.Ca Cajuina schreef:Hoe lief Conan ook is. Soms kijk ik in zijn ogen en dan........................ zie ik helemaal niets![]()
![]()
![]()

- Mama Sanneke
- Zeer actief
Ikke heb een shcenenkastRataplan schreef:Ik ga toch echt met het verhaal van Eline mee.Eline* schreef:Je zelfstudeert in de verkeerde boeken jongeman!dusk schreef:Verder zal ik hier ophouden met de strijd over wel of niet op zijn kop geven als hij op heterdaad wordt betrapt. Ik heb namelijk veel zelfstudie verricht naar het opvoeden van je hond en heb op talloze bronnen gelezen dat straffen/op zijn plek wijzen alleen mag als je de hond op heterdaad betrapt... Echter heb ik hier geen ervaring mee in het echt... Jij misschien wel Eline?Verder klinkt het opzich wel logisch dat je hond een associatie zal maken tussen alleen zijn en negatieve gevoelens...
Maar daarentegen zei ik wel om te beginnen met een minuut... dan 5 minuten dan 15 minuten alleen laten en dan elke keer uitbundig belonen d.m.v. aandacht als er niks was gebeurd... Zo kan je hond alleen zijn associeren met positieve gevoelens lijkt mij. Is er wel wat gebeurt dan geef je gewoon geen aandacht... maar negeer je je hond. Verder zei ik alleen maar "Alleen straffen als je op heterdaad betrapt". Met andere woorden dus: Anders nooit straffen!
Houd het leuk... zoals ik al een paar keer heb gezegd.
Als je het hier niet mee eens bent straf me dan niet af als een stout hondjewant voor mij heeft deze methode uitstekend gewerkt... en ik heb nooit een bench gehad voor dat monster van mij.(omdat hij veelste groot was by the way)
Deze uitleg even omdat ik het gevoel krijg dat mensen denken dat ik voor straffen ben ofzo...![]()
Alleen zijn moet iets gewoons zijn. Niet uitbundig doen dus als je weggaat en negeren als je thuiskomt. Alles wat stressverhogend werkt kan problemen veroorzaken als de hond alleen moet zijn. Als hij zich drukmaakt omdat hij weet dat jij terug gaat komen kan dat leiden tot stressgedrag zoals slopen, onzindelijkheid of blaffen.
Ook op heterdaad straffen voldoet aan stressverhogende elementen. Daarbij is de hond niet alleen als je op heterdaad bestraft dus het raakt kant noch wal. Als je het hebt over webcams en zo dan sla je dus de plank mis. Als de hond schrikt tijdens het alleen zijn en geen steun kan zoeken daarin creeer je onzekerheid = angst wat zich kan omzetten in verlatingsangst met als symtoom slopen, blaffen ect ect.
Je verergert alleen maar het probleem.
Mijn "zelfstudie" toont hetzelfde aan namelijk.
Alleen zijn moet je op een "natuurlijke" manier aanleren en daarbij komt nog eens dat je zelf meer hersens hebt dan een hond dus zou je moeten weten om schoenen etc op te ruimen zodat de hond ze niet kan slopen
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- Mama Sanneke
- Zeer actief
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Het prutsen aan schoenen endergelijk is misschien een manier van aandacht vragen.
Luka doet dat soms ook als hij vind dat ik te lang op de PC zit.
Hélaba, wat zitte gij nu aan da kussen te prutsen !!
En baasje heeft weer gekeken, ik trap er nog vaak in.
Luka doet dat soms ook als hij vind dat ik te lang op de PC zit.
Hélaba, wat zitte gij nu aan da kussen te prutsen !!
En baasje heeft weer gekeken, ik trap er nog vaak in.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
gelukkig zitten er nog een paar hier met wat kennis
en ja als de hond boos is , heb je een rangordeprobleem
de hond duld het niet dat de andere op JACHT is geweest en hij niet,hij trekt je leidershap in twijfel
en ik zie niet van achter mijn computer het staat er toch duidelijk
dat hij alleen dat gedrag vertoont als de andere hond er niet is zelfs als hij niet alleen thuis is maar wat het juist is kan ik van hier niet zien
en ben dan ook niet geneigd te zeggen wat er moet gebeuren omdat het drie verschillende oorzaken kunnen zijn en dus ook 3 verschillende
oplossingen
maar wat het ook is voor de hond zijn eigen bestwil zou het gedrag
moeten veranderen
Martine
en ja als de hond boos is , heb je een rangordeprobleem
de hond duld het niet dat de andere op JACHT is geweest en hij niet,hij trekt je leidershap in twijfel
en ik zie niet van achter mijn computer het staat er toch duidelijk
dat hij alleen dat gedrag vertoont als de andere hond er niet is zelfs als hij niet alleen thuis is maar wat het juist is kan ik van hier niet zien
en ben dan ook niet geneigd te zeggen wat er moet gebeuren omdat het drie verschillende oorzaken kunnen zijn en dus ook 3 verschillende
oplossingen
maar wat het ook is voor de hond zijn eigen bestwil zou het gedrag
moeten veranderen
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Gewoon scheidingsangst heet dat. Een rangordeprobleem kan een hond niet hebben met een andere hond en de stresssignalen wijzen op angst en het feit dat de andere hond niet vervangen kan worden door iemand anders geeft aan dat het hier om scheidingsangst gaat.
En juist daarom kan je dat dus niet zomaar veranderen, want dat vraagt een uitgebreidt trainingsprogramma, waarin je eerst de band tussen beiden honden losser moet gaan maken en pas als die band losser is kan je oefenen met alleen zijn zonder de andere hond.
Een lange weg dus en veel mensen hebben daar gewoonweg het geduld niet voor en ook de zin niet in.
Wat je wel kan pogen is om eerst met beide honden weg te gaan en dan de hond waarmee je alleen weg wil buiten te laten terwijl je de jongere hond moe binnen laat bij iemand anders, die de hond dan wat probeert af te leiden. De opwinding als de oudste hond weg gaat kan de angst/stress van de jongere hond triggeren.
En juist daarom kan je dat dus niet zomaar veranderen, want dat vraagt een uitgebreidt trainingsprogramma, waarin je eerst de band tussen beiden honden losser moet gaan maken en pas als die band losser is kan je oefenen met alleen zijn zonder de andere hond.
Een lange weg dus en veel mensen hebben daar gewoonweg het geduld niet voor en ook de zin niet in.
Wat je wel kan pogen is om eerst met beide honden weg te gaan en dan de hond waarmee je alleen weg wil buiten te laten terwijl je de jongere hond moe binnen laat bij iemand anders, die de hond dan wat probeert af te leiden. De opwinding als de oudste hond weg gaat kan de angst/stress van de jongere hond triggeren.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
niks met jong of oud te maken en ook geen rangordeprobleem
met hond maar met baasje
en zeg niet dat het dat is kun je niet zo maar over oordelen
kennelijk heb je wel veel gelezen maar geen of weinig
praktijkervaring en wil je gewoon het laaste woord en niks
meer leren
raad het baasje aan een therapeut te laten komen
of je mag me altijd prive mailen
wil graag helpen maar hou niet van onzinnige discusies
heb werk genoeg
Martine
met hond maar met baasje
meer leren
heb werk genoeg
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Schat, ze schrijft zelf dat ze haar oudste hond niet kan meenemen omdat haar jongste hond dan in paniek raakt. Baasje kan in en uit lopen als de honden samen alleen zijn dus het heeft geen moer met het baasje te maken. Ik hou ook niet van onzinnige discussie's, zeker niet met mensen die zichzelf meer achten dan ze zijn.martine schreef:niks met jong of oud te maken en ook geen rangordeprobleem
met hond maar met baasje
meer leren
heb werk genoeg
Martine
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Ca Cajuina
- Zeer actief
Eline* schreef:Gewoon scheidingsangst heet dat. Een rangordeprobleem kan een hond niet hebben met een andere hond en de stresssignalen wijzen op angst en het feit dat de andere hond niet vervangen kan worden door iemand anders geeft aan dat het hier om scheidingsangst gaat.

- Ca Cajuina
- Zeer actief
Jeetje zeg. Het komt mij eigenlijk net andersom over. Maar goed je hebt geen zin in een discussie.martine schreef:kennelijk heb je wel veel gelezen maar geen of weinig
meer leren
Ik vind discussies anders zeer leerzaam. Hoe nutteloos ze ook mogen blijken. Als 1 persoon die het leest er war van opsteekt heeft het al nut gehad

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Wil jij nou ook al het laatste woord en niks meer leren?Ca Cajuina schreef:Eline* schreef:Gewoon scheidingsangst heet dat. Een rangordeprobleem kan een hond niet hebben met een andere hond en de stresssignalen wijzen op angst en het feit dat de andere hond niet vervangen kan worden door iemand anders geeft aan dat het hier om scheidingsangst gaat.
Wat je wel kan pogen is om eerst met beide honden weg te gaan en dan de hond waarmee je alleen weg wil buiten te laten terwijl je de jongere hond moe binnen laat bij iemand anders, die de hond dan wat probeert af te leiden. De opwinding als de oudste hond weg gaat kan de angst/stress van de jongere hond triggeren.![]()
Onverbeterlijk stel etters hier!
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Joyce
- Zeer actief
- Ca Cajuina
- Zeer actief
JaEline* schreef:Wil jij nou ook al het laatste woord en niks meer leren?Ca Cajuina schreef:Eline* schreef:Gewoon scheidingsangst heet dat. Een rangordeprobleem kan een hond niet hebben met een andere hond en de stresssignalen wijzen op angst en het feit dat de andere hond niet vervangen kan worden door iemand anders geeft aan dat het hier om scheidingsangst gaat.
Wat je wel kan pogen is om eerst met beide honden weg te gaan en dan de hond waarmee je alleen weg wil buiten te laten terwijl je de jongere hond moe binnen laat bij iemand anders, die de hond dan wat probeert af te leiden. De opwinding als de oudste hond weg gaat kan de angst/stress van de jongere hond triggeren.![]()
![]()
Onverbeterlijk stel etters hier!
Ik weet alles al

- jemmeke
- Vaste gebruiker
Sorry dat ik niet eerder heb kunnen reageren, maar ik had migraine en was nergens toe in staat. Nou, mijn vraag heeft nogal wat los gemaakt hier.
De rede van mij om Carlito alleen te leren laten is dat hij inderdaad ontzettend gehecht is aan Balou. Balou begint wat ouder te worden en wil zo af en toe met rust gelaten worden. Carlito loopt de hele dag Balou achterna. Zo af en toe neem ik Balou mee uit wandelen zodat hij tijdens een wandeling alle aandacht krijgt, hij geniet er enorm van. Carlito vindt een wandeling zonder Balou lastig, hij weet zich niet zo goed raad met de situatie. Hij is dan inderdaad niet zelfstandig genoeg. Wanneer we thuis komen is het huis te klein en wordt Balou uitbundig begroet.
Ik wil Carlito dus meer zelfstandiger laten worden zodat hij niet angstig hoeft te zijn wanneer Balou er eens niet is. Zelfs als mijn zoon thuis bij Carlito is, blijft hij hetzelfde gedrag houden wanneer Balou er niet is. Wanneer ik of mijn zoon niet thuis zijn, is er niets aan de hand en vindt hij die rust en veiligheid wel.
Groetjes,
Jemmeke
De rede van mij om Carlito alleen te leren laten is dat hij inderdaad ontzettend gehecht is aan Balou. Balou begint wat ouder te worden en wil zo af en toe met rust gelaten worden. Carlito loopt de hele dag Balou achterna. Zo af en toe neem ik Balou mee uit wandelen zodat hij tijdens een wandeling alle aandacht krijgt, hij geniet er enorm van. Carlito vindt een wandeling zonder Balou lastig, hij weet zich niet zo goed raad met de situatie. Hij is dan inderdaad niet zelfstandig genoeg. Wanneer we thuis komen is het huis te klein en wordt Balou uitbundig begroet.
Ik wil Carlito dus meer zelfstandiger laten worden zodat hij niet angstig hoeft te zijn wanneer Balou er eens niet is. Zelfs als mijn zoon thuis bij Carlito is, blijft hij hetzelfde gedrag houden wanneer Balou er niet is. Wanneer ik of mijn zoon niet thuis zijn, is er niets aan de hand en vindt hij die rust en veiligheid wel.
Groetjes,
Jemmeke

- Ca Cajuina
- Zeer actief
Hoi,jemmeke schreef: Ik wil Carlito dus meer zelfstandiger laten worden zodat hij niet angstig hoeft te zijn wanneer Balou er eens niet is. Zelfs als mijn zoon thuis bij Carlito is, blijft hij hetzelfde gedrag houden wanneer Balou er niet is. Wanneer ik of mijn zoon niet thuis zijn, is er niets aan de hand en vindt hij die rust en veiligheid wel.
Groetjes,
Jemmeke
Neem Carlito lekker alleen mee op stap. Ga bijvoorbeeld een nieuw gebied verkennen zodat hij leert opzichzelf te vertrouwen. Of ga eens een kwartiertje met hem trainen waarbij je hem zoekspelletjes laat spelen (waarbij het speeltje makkelijk gevonden kan worden) Hiermee bouw je zijn zelfstandigheid op. Uiteindelijk kom je er wel. Maar je moet er wel nu mee beginnen want het is een redelijk lang proces.
Veel succes!!

- Angeniet
- Erelid
- Aantal honden: 1
Mijn honden zijn ook altijd samen, ze kunnen het uitstekend met elkaar vinden. Toch kun je in een situatie komen waarin dat niet altijd gaat, zoals toen ik laatst met Izzy plotseling naar de da moest. Waar ik echt niet beide honden samen kon gebruiken. Bewust ben ik begonnen om hen 's avonds apart uit te laten. Juda, mijn Golden, vond dat in het begin maar niks. Aan het einde van de straat hoorde ik hem nog tekeer gaan. Bij hem moest ik het alleen zijn weer van voren af aan heel langzaam opbouwen. Nu kan ik rustig weggaan met 1 van beide, maar dat heeft wel een poos geduurd.
Het doet beide honden merkbaar goed. Ze vinden het fantastisch om mij een tijdje helemaal voor zichzelf te hebben en ik geniet er eveneens van. We dollen, trainen en als we thuiskomen gaan ze allebei helemaal uit hun dak. Alsof ze elkaar in geen jaren hebben gezien.
Het doet beide honden merkbaar goed. Ze vinden het fantastisch om mij een tijdje helemaal voor zichzelf te hebben en ik geniet er eveneens van. We dollen, trainen en als we thuiskomen gaan ze allebei helemaal uit hun dak. Alsof ze elkaar in geen jaren hebben gezien.
- jemmeke
- Vaste gebruiker
Het is inderdaad een goed idee om Carlito eens mee te nemen naar een nieuwe omgeving, waar hij niet samen met Balou is geweest.
Carlito is een kleine macho die ontzettend stoer doet wanneer hij samen met Balou gaat wandelen (met name naar andere honden). Balou is wat dat betreft een watje met een stoere halsband. Wanneer ik alleen met Carlito wandel is hij een stuk minder stoer.
Carlito is een kleine macho die ontzettend stoer doet wanneer hij samen met Balou gaat wandelen (met name naar andere honden). Balou is wat dat betreft een watje met een stoere halsband. Wanneer ik alleen met Carlito wandel is hij een stuk minder stoer.

- Angeniet
- Erelid
- Aantal honden: 1
Izzy is een stuk rustiger als ik met haar alleen wandel.
Dan is ze veel meer op mij gericht dan op de omgeving en loopt ze niet zo stoer te doen. Juda is onzekerder en ik zie hem groeien door onze gezamelijke uitjes. Hem neem ik het eerst mee, dan is hij lekker moe als we terug zijn.
Gewoon met een paar minuten beginnen, de eerste week was hier het moeilijkst voor beide honden.
Dan is ze veel meer op mij gericht dan op de omgeving en loopt ze niet zo stoer te doen. Juda is onzekerder en ik zie hem groeien door onze gezamelijke uitjes. Hem neem ik het eerst mee, dan is hij lekker moe als we terug zijn.
Gewoon met een paar minuten beginnen, de eerste week was hier het moeilijkst voor beide honden.