Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kan ik dit maken to Zara?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

estelle schreef:Ik zou m'n honden nooit maar dan ook nooit vastbinden in huis als ik er niet ben (ook niet als ik er wel ben trouwens), stel je toch dat ze zich bijv. met hun poten vast draaien en hun poten afklemmen of weet ik veel wat voor enge dingen.

Zet dan idd een bench neer of plak het raam af.
Wij waren ooit eens bij iemand die had een Ierse Setter, beest vonden ze veels te druk dus die lag de godganze dag vast aan de verwarming met een plastic hondenmand ervoor zonder dekentje of wat.....beest werd helemaal gek en waar wij bij waren zat die al 100xverstrikt in het touw....echt zielig...maar dan kun je nagaan wat er gebeurt als je er niet bij bent.
Brrrrrr nee daar moet ik ook niet aan denken.
Ik heb haar deze week dus wel twee keer aan de riem vastgezet, aan de tafelpoot.
Ik werd helemaal krankjorum, kon niet eens even naar de wc zonder dat ze de tent afbrak.
Ze heeft dan wel in de gaten dat ze geen kant opkan, en gaat dan dus rustig liggen.
Maar ik zat wel vlak bij haar.

Maar nee, als ik er niet ben doe ik het absoluut niet!!
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Eigenlijk wil ik dit ook nog even zeggen :wink:

Zara trekt dus ook giga aan de riem, buiten.
Nu heb ik sinds twee weken een halti en ze begint er aardig aan te wennen.
Ze heeft heel erg snel in de gaten dat ze nu dus niet meer hoeft te trekken want ze kan geen kant op met die halti.
Ik doe de halti binnen om voor we weggaan en vanaf dat moment is ze zo mak als een lammetje.
Ze probeert het niet eens.

Als ik dan aan het verhaal, vastleggen denk dan merk ik dus ook dat ze zich heel snel gewonnen geeft, als ze maar in de gaten heeft dat het ECHT NIET KAN!!

Eigenlijk zou ik van die wetenschap gebruik willen gaan maken, maar hoe?

Iemand die me snapt, en tips heeft?
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Marja schreef:

Als jij als baas duidelijk maakt dat iets echt niet kan dan kan het ook niet.
Ik zou daar dus aan gaan werken i.p.v. met lapmiddelen. Tuurlijk kun je hulpmiddelen gebruiken om gedrag te doorbreken, zoals die Halti, Maar dat neemt niet weg dat ze een loopje met je neemt momenteel.

Het is hier wel vaker gezegd maar dat NILIF principe, dat lijkt me heel erg goed bruikbaar voor jouw hond. Ze neemt je gewoon absoluut niet serieus en trekt haar eigen plan.

Anne
Marja
Zeer actief

starfleet schreef:
Marja schreef:

Ik zou daar dus aan gaan werken i.p.v. met lapmiddelen. Tuurlijk kun je hulpmiddelen gebruiken om gedrag te doorbreken, zoals die Halti, Maar dat neemt niet weg dat ze een loopje met je neemt momenteel.

Het is hier wel vaker gezegd maar dat NILIF principe, dat lijkt me heel erg goed bruikbaar voor jouw hond. Ze neemt je gewoon absoluut niet serieus en trekt haar eigen plan.

Anne
Mee eens!

Maar wat is nilif :denken:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Marja schreef:
starfleet schreef:
Marja schreef:

Anne
Mee eens!

Nothing in Life is Free :wink: ze krijgt niks meer voor niks.. ze moet overal iets voor doen...
starfleet
Erelid

Marja schreef:
Nothing is life is free.

In het geval van de doorsnee hond betekent dat dat je niet zomaar eten in je bak gekieperd krijgt, maar dat je moet werken voor de kost..

Voor elke kruimel en elk brokje. Als je een hond hebt die niet om eten geeft wordt dat lastig, maar zo'n grote hond als Zara zal best wat lusten. Dat kan ze krijgen, maar niet zomaar in haar bak omdat het toevallig etenstijd is.

Op je letten moet ze, je aankijken, dan kan ze wat krijgen. Zitten dan krijgt ze wat, volgen dan krijgt ze wat, hierkomen, dan krijgt ze wat etc. etc.

Anne
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Nilif:

http://www.actiezwerfhonden.nl/WWW/Over ... findex.htm

Het werkt echt heel goed en het is volkomen hondvriendelijk.
Marja
Zeer actief

He bedankt jongens!!!
Inderdaad is dat iets wat aardig aan het verslonzen is hier.
Ik ga er weer meer op letten en toepassen :ok:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

sypke schreef:Nilif:

Ik vraag me bij dit soort artikelen altijd af of het uitgangspunt klopt.

Als ik naar Spok en Luna kijk, dan zie ik Spok heel veel aandacht vragen en uitdagen. Luna negeert veel, en gaat er soms op in. Af en toe daagt Luna Spok ook uit.

Nu mag ik hopen dat Luna zich geen roedelleider voelt, maar ze staat duidelijk hoger dan Spok, en toch vraagt Spok aandacht, en soms gaat ze daar op in. Ik doe bij Luna hetzelfde, soms bepaal ik dat we spelen ( aandacht geven enz. ) , soms negeer ik haar verzoek, en soms ga ik er op in.

Wel is het zo dat als ze te dwingend wordt en te veel praatjes krijgt, de methode van negeren/op mijn tijd aandacht geven erg goed werkt. Maar om nu consequent op geen enkel verzoek van aandacht vragen in te gaan, vind ik dan ook weer wat ver gaan.
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Zoie schreef:
sypke schreef:Nilif:

Ik vraag me bij dit soort artikelen altijd af of het uitgangspunt klopt.

Als ik naar Spok en Luna kijk, dan zie ik Spok heel veel aandacht vragen en uitdagen. Luna negeert veel, en gaat er soms op in. Af en toe daagt Luna Spok ook uit.

Nu mag ik hopen dat Luna zich geen roedelleider voelt, maar ze staat duidelijk hoger dan Spok, en toch vraagt Spok aandacht, en soms gaat ze daar op in. Ik doe bij Luna hetzelfde, soms bepaal ik dat we spelen ( aandacht geven enz. ) , soms negeer ik haar verzoek, en soms ga ik er op in.

Wel is het zo dat als ze te dwingend wordt en te veel praatjes krijgt, de methode van negeren/op mijn tijd aandacht geven erg goed werkt. Maar om nu consequent op geen enkel verzoek van aandacht vragen in te gaan, vind ik dan ook weer wat ver gaan.
Ja ben ik metje eens hoor Jan!
Ik denk dat het heel persoonlijk is, hoe je omgaat met je hond.
De een vind dit belangrijk de ander dat.
Maar even weer wat puntjes op de i zetten, dat lijkt me geen kwaad kunnen :wink:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Marja schreef:[Maar even weer wat puntjes op de i zetten, dat lijkt me geen kwaad kunnen :wink:
Nee hoor, dat kan helemaal geen kwaad, zeker bij Luna niet in combinatie met een baas die gemakkelijk te toegeeflijk wordt :wink:

Wat ik ook wel doe is op een verzoek ingaan, maar dan wel voorwaarden aan verbieden. Dus b.v. oke, ik schop je bal, maar dan moet je hem wel eerst even op de juiste afstand leggen.
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

NILIF geldt voor honden die al een beetje doorgeslagen zijn en echt behoefte hebben aan die duidelijkheid. Papu is zo'n hondje en bij hem werkt dit heel goed, terwijl het bij Molli dus echt niet nodig is. Als je een hond hebt die je voortdurend aan het uittesten is, dan is het gewoon belangrijk om daar altijd rekening mee te houden. Ook al is het soms gewoon leuker om even te spelen of te knuffelen als de hond daar om vraagt. Papu is ongeveer 10 jaar, dus wie weet hoe lang zijn gedrag zelfbelonend is geweest? Dat gedrag doorbreek je niet door soms te negeren en soms toe te geven, door dat te doen bevestig je het gedrag juist. Iets vergelijkbaars is bij clickertraining met intervallen belonen. Als de hond niet weet wanneer de beloning komt zal hij door blijven gaan. Bij Molli is een 'nee' genoeg om duidelijk te maken dat ik er even geen zin in heb, bij Papu is een 'nee' een teken om nog even lekker door te gaan zeuren.

Hond-hond communicatie moet je trouwens niet vergelijken met hond-mens communicatie. Als Papu achterloopt in het bos krijgt hij op z'n donder van Molli als hij terug komt. Door die correcties wordt Papu niet bang voor Molli. Maar zou ik hem op z'n donder geven elke keer als hij terug komt lopen dan zal het niet lang duren voordat hij helemaal niet meer komt. Honden begrijpen elkaar zoveel beter dan wij honden of honden ons. Die subtiele en toch overduidelijke signalen die ze elkaar geven dat kunnen wij gewoon niet. Wij moeten dus gewoon altijd consequent en duidelijk zijn.
Zoie
Zeer actief

Chatterbox schreef:NILIF geldt voor honden die al een beetje doorgeslagen zijn en echt behoefte hebben aan die duidelijkheid. Papu is zo'n hondje en bij hem werkt dit heel goed, terwijl het bij Molli dus echt niet nodig is. Als je een hond hebt die je voortdurend aan het uittesten is, dan is het gewoon belangrijk om daar altijd rekening mee te houden. Ook al is het soms gewoon leuker om even te spelen of te knuffelen als de hond daar om vraagt. Papu is ongeveer 10 jaar, dus wie weet hoe lang zijn gedrag zelfbelonend is geweest? Dat gedrag doorbreek je niet door soms te negeren en soms toe te geven, door dat te doen bevestig je het gedrag juist. Iets vergelijkbaars is bij clickertraining met intervallen belonen. Als de hond niet weet wanneer de beloning komt zal hij door blijven gaan. Bij Molli is een 'nee' genoeg om duidelijk te maken dat ik er even geen zin in heb, bij Papu is een 'nee' een teken om nog even lekker door te gaan zeuren.

Hond-hond communicatie moet je trouwens niet vergelijken met hond-mens communicatie. Als Papu achterloopt in het bos krijgt hij op z'n donder van Molli als hij terug komt. Door die correcties wordt Papu niet bang voor Molli. Maar zou ik hem op z'n donder geven elke keer als hij terug komt lopen dan zal het niet lang duren voordat hij helemaal niet meer komt. Honden begrijpen elkaar zoveel beter dan wij honden of honden ons. Die subtiele en toch overduidelijke signalen die ze elkaar geven dat kunnen wij gewoon niet. Wij moeten dus gewoon altijd consequent en duidelijk zijn.
Ben ik op zich met je eens. Daarom moet je ook aanvoelen en soms evalueren waar je met je hond mee bezigt bent.

Het heeft denk ik ook te maken met wat je zelf aangenaam vindt. Ik geloof dat ik in de hondenfluisteraar gelezen heb dat hoe dichter je hond bij je staat, hoe groter de spanning is. Als dat zo is, en ik denk dat het zo is, dan is het denk ik ook weer een kwestie van persoonlijke smaak wat je aangenaam vindt. Een hond die je nooit eens uitdaagt, staat misschien erg laag in rang, maar van mij hoeft dat niet. Aan de andere kant hebben sommige honden misschien zoveel ambitie, dat je ze niet laag genoeg in rang kunt zetten en niet consequent genoeg kunt zijn om het hanteerbaar te houden.
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef: Aan de andere kant hebben sommige honden misschien zoveel ambitie, dat je ze niet laag genoeg in rang kunt zetten en niet consequent genoeg kunt zijn om het hanteerbaar te houden.
ik denk dat het ook voor een groot stuk te maken heeft met de eerste basis die je met je hond legt : één waarin je zeer duidelijk bent over zowel de onderlinge (rangorde-)relatie, én wat je verwacht als je iets vraagt of verbied.
ik kan me voorstellen dat daar in het geval van marja-zara één en ander nogal inconsequent kan verlopen zijn. en juist daardoor krijg je een hond waarvan je zou denken dat hij het nodig heeft om constant heel strak en 'laag' gehouden te worden. maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn; veel kans toe dat als zara bij een kordate, consequente en duidelijke baas was terechtgekomen, ze het onderdanigste hondje (goed bedoeld dan, niet in de vorm van bang kruiperig) van de hele wereld was geworden, waar die hele nilif compleet niet bij nodig zou zijn :wink: .

en dan echt on topic : vind ik absoluut de tip van starfleet met die buitenlamellen met stip de beste :ok: :mrgreen: !
Klopt helemaal hoor!
Mijn man is een stuk consequenter en vind niets zielig, zoals ik.
Als mijn man thuis is blaft Zara helemaal niet meer :boos:
Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik denk dat het in het geval van Zara ook met het ras te maken heeft. Ze behoort tot een waaks ras dat natuurlijk niet is bedacht om in een rijtjeshuis in een wijk waar van alles gebeurt te wonen. Ik denk dat dit soort blafgedrag heel moeilijk te stoppen of te verminderen is. Ik heb er hier ook een die veel blaft in huis. Vroeger schaften mensen een Stabij aan omdat ze waaks waren. Tegenwoordig wordt aanslaan beschouwd als overlast.
Zoie
Zeer actief

sypke schreef:Ik denk dat het in het geval van Zara ook met het ras te maken heeft. Ze behoort tot een waaks ras dat natuurlijk niet is bedacht om in een rijtjeshuis in een wijk waar van alles gebeurt te wonen. Ik denk dat dit soort blafgedrag heel moeilijk te stoppen of te verminderen is. Ik heb er hier ook een die veel blaft in huis. Vroeger schaften mensen een Stabij aan omdat ze waaks waren. Tegenwoordig wordt aanslaan beschouwd als overlast.
Nou, ik moet idd bekennen dat ik het als een verademing ervaar dat Spok in huis niet blaft, en het is zeker iets om rekening mee te houden als je een hond aanschaft, want de neiging tot aanslaan en blaffen is voor een groot deel genetisch bepaald. Maar het moet toch ook met een waakhond mogelijk zijn dat als je als baas zegt dat het goed is, of klaar, dat de hond dan ophoudt ?
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef: het aanslaan kan je eigenlijk zo goed als niet afleren als een hond dat heel erg in zich heeft. hoe láng ze blaffen bij het aanslaan, dat heb je weer wel in de hand (als je thuis bent, tenminste :wink: ).
Denk ik ook niet, en ik vind ook dat je aanslaan niet mag bestraffen. Mede daarom vind ik zo'n blafband ook zo'n onding. Maar klaar is klaar, dat ben ik met je eens.

ik vraag me overigens wel af of je het niet ten dele in de hand hebt waar de hond op aanslaat. Wijs geworden door ervaring ben ik daar bij Spok heel bewust mee omgegaan door consequent geen aandacht te geven aan de bel, geluiden uit de omgeving enz. Ook af en toe voor niets bellen enz. Een beetje conditioneren kan m.i. wel, maar er zit natuurlijk een grens aan, zeker bij een waakhond.
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Jullie hebben gelijk hoor, het is een waakras zeg maar, zit in de gene.
Wij hebben het ons niet goed van te voren beseft toen we Zara kochten.
Ze zou inderdaad beter op een groot erf kunnen wonen.

Maar ja, het zal gerust aan ons liggen dat we het blaffen niet in de hand hebben, nee aan mij! bedoel ik :mrgreen:
Volgens de fokker destijds viel het blaffen reuze mee.
Zij had het alleen maar over het vreselijke kweilen dat dit ras doet, nou Zara kwijlt dus zelden of nooit :denken:
Afbeelding
Marja
Zeer actief

HU??
Of is het kwijlen?
Het staat ineens wel erg raar, kweilen :mrgreen:
Afbeelding
Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Saartje »

Marja schreef:HU??
Of is het kwijlen?
Het staat ineens wel erg raar, kweilen :mrgreen:
Het is kwijlen. :mrgreen:
En ik denk dat die NILIF methode wel het proberen waard is voor jou (en Zara). :ok:
Heeft het iets met rangorde problemen te maken?
Ze heeft zo te lezen namelijk heel goed in de gaten dat je man de baas is, bij hem trekt ze niet aan de lijn en blaft niet enz., terwijl ze bij jou direct dingen gaat uithalen.
Die tip van lamellen vind ik ook goed trouwens! Slim bedacht. :mrgreen:
Afbeelding
miranda sabine
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door miranda sabine »

even een snuggere vraag

wat zijn fisherdisc???
en een Halti???

ik zit namelijk met het probleem dat de hond nog wel eens hard wil trekken en als ik last heb van mijn tennisarm dan is dat best vervelend en nou lees ik dat een halti tegen trekken is dus ik wil graag weten wat het is en hoe het werkt

gr miranda en xantos
Saartje
Zeer actief

Hm Fisherdisc zijn geloof ik van die koperkleurige schijfjes aan een koordje, die een heel apart geluid maken.
Als je ze neerlegt of meeneemt of zoiets maken ze geen geluid, alleen om in te grijpen bij ongewest gedrag op het moment dat jij het wil maken ze geluid.
Verder heb ik er niet zoveel verstand van.
Ik zal even een plaatje zoeken zo :wink:
En een halti is een soort halster, een trainingsmiddel om je hond bijvoorbeeld trekken aan de lijn af te leren.
Een gentle leader is ook zoiets, alleen dan iets hondvriendelijker voor zover ik weet.
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

Fisherdiscs
Afbeelding
Halti
Afbeelding
Gentle Leader
Afbeelding
Afbeelding
starfleet
Erelid

sypke schreef: Ik heb er hier ook een die veel blaft in huis. Vroeger schaften mensen een Stabij aan omdat ze waaks waren. Tegenwoordig wordt aanslaan beschouwd als overlast.
Aanslaan is okay, maar klaar is klaar. In het weekend was ik in de Achterhoek en eigenlijk werd je daar horendol als je langs de landweggetjes liep. Overal sloeg de hond aan en ging maar door en door. Nou heb je daar geen last van de buren, maar in een rijtjeshuis kan dat gewoon niet, dan moet je toch wat verzinnen dat ze niet naar elke mug die voorbijvliegt gaan blaffen als je er eens niet bent.

Anne
starfleet
Erelid

miranda sabine schreef: ik zit namelijk met het probleem dat de hond nog wel eens hard wil trekken en als ik last heb van mijn tennisarm dan is dat best vervelend en nou lees ik dat een halti tegen trekken is dus ik wil graag weten wat het is en hoe het werkt

gr miranda en xantos
Ik vind jouw hond nog te jong voor een Halti. Je kan hem nu nog goed trainen op volg en blijven stilstaan als hij trekt. Hij is nog niet zo zwaar dat hij je vooruitsleept als je de riem bevestigt om je middel. Dan heb je twee handen vrij om te belonen als het moet.

Anne
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

starfleet schreef:Aanslaan is okay, maar klaar is klaar. In het weekend was ik in de Achterhoek en eigenlijk werd je daar horendol als je langs de landweggetjes liep. Overal sloeg de hond aan en ging maar door en door. Nou heb je daar geen last van de buren, maar in een rijtjeshuis kan dat gewoon niet, dan moet je toch wat verzinnen dat ze niet naar elke mug die voorbijvliegt gaan blaffen als je er eens niet bent.

Anne
Daarom zijn er waakhonden bij huizen en boerderijen. Om de eigenaren te vertellen dat er vreemd volk als jij rondloopt. Zo gaat het al van oudsher want een alarminstallatie kan niet tegen een waakhond op.
AfbeeldingAfbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

starfleet schreef:
miranda sabine schreef: ik zit namelijk met het probleem dat de hond nog wel eens hard wil trekken en als ik last heb van mijn tennisarm dan is dat best vervelend en nou lees ik dat een halti tegen trekken is dus ik wil graag weten wat het is en hoe het werkt

gr miranda en xantos
Ik vind jouw hond nog te jong voor een Halti. Je kan hem nu nog goed trainen op volg en blijven stilstaan als hij trekt. Hij is nog niet zo zwaar dat hij je vooruitsleept als je de riem bevestigt om je middel. Dan heb je twee handen vrij om te belonen als het moet.

Anne
:ok: Mee eens. Pups moet je opvoeden en niet met hulpmiddelen in het gareel wilen zetten.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Saartje
Zeer actief

Eline* schreef:
starfleet schreef:

gr miranda en xantos

Anne
:ok: Mee eens. Pups moet je opvoeden en niet met hulpmiddelen in het gareel wilen zetten.
Ik wist niet dat ze een pup had :denken:
Dan ben ik het met bovenstaande reacties eens, een pup is nog zo jong en kan alles nog leren. Ook wandelen zonder aan de riem te trekken :wink:
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Ik heb het toch gedaan, shame shame!
Ik leg haar vast met haar riem aan de tafelpoot zodra ze voor het raam gaat staan blaffen.
Het werkt, ze wist na drie keer al, shit! nou moet ik dus rustig gaan liggen, en dat doet ze dan ook.

Doe het niet als ze alleen thuis is hoor. Daar had ik dus een andere oplossing voor bedacht.
Naar karwei, groot hek gekocht en stapel lijmklemmen.
Thuis een soort hoek afgeschermd van een metertje van vier bij drie of zo, leek me ruim genoeg.
Alles zat muurklem, ik naar me;n werk, zara achter het hek.
Buiten kijk ik nog even om naar het raam(gewoonte) staat Zara voor het raam :boos: :boos: :boos:
Ik weer naar binnen, toch ff kijken hoe ze dat had geflikt.
Stoel opzij geschoven en onder tafel doorgekropen :pffff:
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Haha, is het niet gewoon veel makkelijker om een rol plak plastic te kopen en dat om je raam te plakken? Je hebt ook nog wel leuke motiefjes hoor, als je je daar zorgen over maakt.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”